Google+ Badge

Rabu, 10 Julai 2013

818. Surah Al-Hasyr: Ayat 21-24. DAN Apakah Titian Siratul Mustakim?.

Hanya ALLAH Yang Aku Sembah Hingga Akhir Hayat

''...Jika sekiranya Kami menurunkan Al-Quran ini kepada sebuah gunung, pasti kamu akan melihatnya tunduk dan pecah disebabkan takut kepada ALLAH. Dan perumpamaan-perumpamaan itu kami kemukakan untuk manusia supaya mereka berfikir. Dialah ALLAH yang tiada Tuhan selain Dia, yang mengetahui perkara ghaib dan perkara yang nyata, Dialah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Dialah ALLAH yang tiada Tuhan selain Dia, Maha Agung, Maha Suci, Maha Sejahtera, Maha Mengurniakan Keamanan, Maha Memelihara, Maha Perkasa, Maha Kuasa, Maha Memiliki segala keagungan. Maha Suci ALLAH dari segala apa yang mereka sekutukan dengan-NYA. Dialah ALLAH yang mencipta, mengadakan, membentuk rupa,yang mempunyai nama-nama yang paling baik,bertasbih kepada-NYA apa-apa yang ada di langit dan di bumi. Dan Dialah yang Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana...'' Surah Al-Hasyr:Ayat 21-24. 

Janji Allah Itu Pasti.. Apakah Titian Sirat?.

As-Sirat dari sudut bahasa bermaksud jalan. Manakala dari sudut syariat ianya merupakan satu jambatan yang dibentang merentasi Neraka Jahannam; untuk manusia menyeberanginya menuju ke Syurga.

Tahap kelajuan seseorang mukmin meniti titian itu bergantung kepada tahap keimanan dan amal masing-masing. Semakin tinggi keimanan dan amalan, kian laju menuju titian itu. Perjalanan semua manusia di atas Sirat Mustaqim adalah berbagai diantaranya ialah:

Ada golongan yang dapat melintasi Titian Sirat sepantas kilat.
Ada golongan yang dapat melintasi Titian Sirat seperti tiupan angin.
Ada golongan yang dapat melintasi Titian Sirat seperti burung terbang.

Ada golongan yang dapat melintasi Titian Sirat seperti kelajuan kuda lumba
.
Ada golongan yang dapat melintasi Titian Sirat sepantas lelaki perkasa.

Ada golongan yang dapat melintasi Titian Sirat sepantas binatang peliharaan.

Ada golongan yang dapat melintasi Titian Sirat dalam tempoh sehari semalam.

Ada golongan yang dapat melintasi Titian Sirat selama satu bulan. Ada golongan yang dapat melintasi Titian Sirat selama bertahun-tahun.

Ada golongan yang dapat melintasi Titian Sirat selama 25 ribu tahun. semua kiraan masa adalah mengikut kiraan masa dunia.
(Photo sekadar andaian gambaran manusia dan bukan gambar sebenar).

Perhatian: Pemaparan tajuk-tajuk, gambar-gambar dan segala bagai, adalah pandangan dan pendapat peribadi yang lebih menjurus kepada sikap dan sifat untuk menjadi lebih baik dengan mengamalkan gaya hidup menurut perentah dan larangan Allah S.W.T., antaranya bersikap dengan tiada prasangka, tidak bertujuan untuk kebencian, tidak berkeperluan untuk bersubahat dengan perkara bohong dan tiada kaitan dan berkepentingan dengan mana-mana individu. Jujur., aku hanyalah hamba Allah S.W.T., yang hina dina. BERSANGKA BAIK KERANA ALLAH S.W.T..


Tiada ulasan: