Google+ Badge

Jumaat, 27 Julai 2018

Gara-gara kebodohan dan kerakusan Pemimpin Cina dalam DAP yang kini telah jelas kelihatan, niat busuk dan tersembunyi mereka cuba membolot hak kaum lain dan tamak apabila berkuasa. 7933.


Sidang DUN Kelantan 'sejuk' tanpa Husam dan Nozula
N Faizal Ghazali
Walaupun suhu di dewan persidangan dewan undangan negeri (DUN) Kelantan dingin oleh alat penyaman udara, wartawan yang berada di bilik media tetap ternanti-nanti 'hangat' yang diperlukan.
Jika sebelum ini ruang berkenaan menjadi tempat untuk media menyiapkan berita 'sedap' namun kali ini kehangatan itu tidak menjelma.

Selalunya suasana yang dinantikan itu hadir pada sesi perbahasan atau soal jawab. Sekurang-kurangnya begitulah pada sidang DUN yang lalu.

Namun, pada sesi pertama sidang DUN Kelantan untuk penggal ke-14 yang berakhir semalam, semuanya berjalan lancar dan harmoni.

Tiada lagi kelibat seperti Husam Musa atau Datuk Nozula Md Diah.

Kedua-dua tokoh tersebut ialah watak yang sering menghangatkan suasana - jika pun tidak memanaskan hati kerajaan negeri.

Pada penggal lalu Husam dan Nozula mempunyai tempat dalam DUN Kelantan kerana mereka masing-masing mewakili kerusi Salor dan Paloh.

Ada curahan emosi

Selepas PRU ke-14 susuk bernama Husam dan Nozula sudah hilang dari perjalanan sidang DUN. Justeru suhu di kamar itu menjadi lebih dingin berbanding sebelum ini.

Tidak seperti penggal lalu, persidangan kali ini hanya melibatkan pertembungan dua hala yang mudah, iaitu barisan wakil kerajaan negeri dan PAS, manakala di sisi bertentangan ADUN Umno yang menjadi pembangkang.

Bagaimanapun di sebalik kedinginan itu tahniah wajar diucapkan kepada kedua-dua pihak kerana berjaya memperlihatkan toleransi yang tinggi sepanjang sidang berlangsung.

Cuma, untuk masa depan, tidak akan muncul lagikah watak-watak yang dapat memanaskan suasana dewan?

Jika itu yang berlaku tentu ramai juga yang akan merindui gaya agresif Husam serta sentimental seumpama Nozula.

Husam yang kini dilantik menjadi naib presiden Parti Amanah Negara (AMANAH) sebelum ini sentiasa diberi perhatian penuh pada setiap kali kelibatnya muncul di sidang DUN Kelantan.

Begitu juga Nozula, bekas ketua pembangkang yang biasa mengejutkan wartawan dan rakan-rakan seperjuangannya dengan curahan emosi.

Jika diimbas kembali, sama ada Husam atau Nozula masing-masing pernah dihalau dari dewan oleh speaker. Malah ada ketikanya ada air mata yang menitis.

Kelantangan Husam - khususnya selepas tidak lagi bersama PAS - berbahas dan mengkritik kelangsungan pentadbiran kerajaan negeri pastinya akan dirasai.

Belum tentu lagi

Begitu juga dengan Nozula sebagai ADUN paling lama di kalangan wakil BN.

Kini, selepas era pentadbiran BN di Putrajaya terkubur, di Kelantan juga mencatatkan sejarah tersendiri.

Jika dulu 'lawan' mereka ialah parti yang sama di peringkat pusat atau negeri, kini PAS terpaksa merencana langkah untuk menyesuaikan pencaknya.

Di Kelantan mereka berdepan BN sebagai pembangkang manakala di Putrajaya bertakhta Pakatan Harapan sebagai kerajaan.

Justeru, dengan amalan politik matang dan sejahtera yang menjadi pegangan PAS - dan disambut baik oleh Umno sebelum ini - dijangkakan sidang DUN Kelantan seterusnya akan terus 'dingin'.

Kebarangkalian untuk melihat wujudnya sergahan lantang dalam isu balak, kontrak projek dan soalan-soalan menyebabkan wakil-wakil kerajaan negeri panas punggung semakin samar.

Speaker DUN, Datuk Abdullah Ya'akub berkata walaupun tanpa kelibat watak yang selalu memanaskan keadaan sebelum ini semua wakil rakyat tetap perlu mematuhi peraturan ditetapkan.

Menyifatkan perjalanan sidang DUN kali ini berjalan dengan lancar, Abdullah berkata, pada sesi akan datang keadaan itu belum tentu kekal.

"Kita harap tidak panas, tapi belum tentu lagi.

"Situasi ini mungkin juga sebab kerajaan pusat tidak ada wakil mereka di dalam DUN, " katanya.
at 7/26/2018 11:30:00 PTG
KERENGGA: Sidang DUN Kelantan 'sejuk' tanpa Husam dan Nozula

Berapa banyak undang-undang  yang dipinda untuk halang perkembangan Islam 

Dah tak boleh sembahyang jemaah dah ka?
Berapa biji masjid dah tutup?
Berapa buah sekolah agama dah tak boleh beroperasi?
Berapa banyak undang-undang yang halang Islam berkembang dipinda. | SISI BUKIT

Gara-Gara Wajah Mirip KJ, Pemuda Ini Jadi Tumpuan Di Twitter
Hanafis Haris

Platform sosial media memang tidak boleh dijangka. Dalam sekelip mata saja apa yang dimuat naik boleh tular.

Contoh terbaru adalah pemuda ini. Baru dua hari videonya dimuat naik di Twitter, ia sudah mendapat 4,600 perkongsian dan 2,533 likes.

Puncanya apabila wajahnya yang dikatakan mirip bekas Menteri Belia dan Sukan, Khairy Jamaluddin atau lebih mesra dipanggil Daddy KJ.

“Ramai orang kata muka ‘member’ (kawan) aku ni macam @khairykj #supportmember,” tulis seorang rakannya di Twitter.

radin
@sxyrim
Ramai orang kata muka member aku ni macam @Khairykj! Tolong RT sampai KJ nampak tweet ni guys!!!!!! #supportmember

9:06 PM - Jul 23, 2018
2,599
4,840 people are talking about this
Twitter Ads info and privacy
Anda boleh lihat video terbabit sama ada pemuda ini kelihatan seperti KJ atau tidak.Jika tidak cukup, anda boleh lihat gambar-gambarnya di bawah.


4/4 SLIDES © syafiqkhairil
Agak-agak korang, mana satu KJ?
Jadi apa pendapat anda? Sama dengan KJ?
at 7/27/2018 01:31:00 PG
KERENGGA: Gara-Gara Wajah Mirip KJ, Pemuda Ini Jadi Tumpuan Di Twitter

tumpang sekole...?
nasi kandaq kedai mamak, anak mami juai pesemboq, lepaih baca jangan dok syiok, kalu-kalu SB jengok kot dapoq...

27 July 2018 Jangan jadi...
Nik Abduh berkata terdapat petunjuk baru menunjukkan UMNO sedang berusaha memperbaiki hubungannya dengan PAS, dan PAS amat mengalu-alukannya.

Ahli Jawatankuasa PAS Pusat Nik Mohamad Abduh Nik Abdul Aziz hari ini melihat Umno telah hilang nafsu untuk mengalahkan PAS. Beliau berkata, tiada kenyataan yang zahir dan tindakan yang nyata oleh pemimpin utama parti itu yang menunjukkan perkara sedemikian (mengalahkan PAS).

“Ertinya Umno bukan lagi ancaman yang utama kepada PAS hari ini. Malah, beberapa petunjuk baru menunjukkan Umno sedang berusaha memperbaiki hubungannya dengan PAS. PAS amat mengalukannya,” katanya menerusi kenyataan di Facebook miliknya semalam.

Sebelum ini, Ketua Penerangan PAS, Nasrudin Hassan dilaporkan berkata Pakatan Harapan (PH) perlu dikalahkan dalam pilihan raya kecil (PRK) kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Sungai Kandis pada 4 Ogos ini kerana ia masih gagal menunaikan janji pilihan rayanya, terutama yang terkandung dalam janji 100 hari.

Tiga calon bakal bertanding dalam PRK Sungai Kandis pada 4 Ogos ini membabitkan pertembungan antara calon Barisan Nasional (BN), Datuk Lokman Noor Adam dan calon PKR, Mohd Zawawi Ahmad Mughni serta calon Bebas, K Murthy. Mengulas lanjut, Ahli Parlimen Bachok itu turut berkata ada pihak yang berhujah menghentam parti itu dengan menyatakan PAS berusaha menghidupkan Umno dan ia bersandiwara.

Nik Abduh berkata, parti Islam itu menghidupkan Umno dengan memberi kesedaran kepadanya dengan Islam kerana Umno adalah abang PAS yang telah lama lupa diri akibat terlalu lama di anjung kuasa. Baca seterusnya...
Image may contain: 2 people, people smiling, text
Malu la sikit. Kalau tak malu kat orang Bachok, reti basa malu kat ikan pari di pasar Jelawat pun dah cukup.

Kenapa la abodoh sangat.

Bukan UMNO dah hilang nafsu berlawan dengan PAS di Selangor, bukan sekali2...

Selangorlah idaman UMNO sejak dulu. Lubuk segala projek...

UMNO lawan PAS di Selangor serupa berlawan dengan batang pisang. Letih... tak melawan.

Sekadar menang satu kerusi, wakil orang asli Langat pun boleh buat. Kerja sia2...

PAS bukan pegang Selangor pun.

PAS merasa pangkat itu ini, EXCO itu ini, merasa jadi tukang baca doa makan sana sini dulu pun sebab sanggup cium-molot dengan kapir harbi DAP korang tu. Kan?

Sedarlah diri sikit. Jangan tunjuk sangat abodoh tu. Kalau abodoh simpan diam2 dalam rumah sendiri. - f/bk
Image may contain: 5 people, people smiling, text
Tadi ambo istihar masuk PAS, tapi bila tengok muka2 ni, tak dan 5 saat ambo keluar balik...
"Rakyat Miskin dan Susah Sebab YB simpan duit di Rumah, Rakyat Miskin dan Susah Sebab YB ambik 2.6 Billion"

Sabar Jib, nanti kerajaan rampas lagi banyak harta dan wang yg kau rembat dgn bantuan Jho Low dan barua2 kau.. boleh laa tampung balik hutang tersebut.. beg tangan bini kau pun belum dilelong lagi tu.. hutang tu idea jahat kau laa..

Najib on letter to CIA: I cannot confirm or deny...
Image result for Sinking UMNO ship
Khairy Plays Hard To Get – Waiting For Mahathir’s Invitation To Jump Ship From Sinking UMNO...

Khairy Jamaluddin has acknowledged turning down offers by UMNO President Zahid Hamidi to take up top positions in the party. Earlier, Zahid revealed Khairy had twice turned down his offers for him to be the Barisan Nasional (BN) Secretary-General and UMNO Information Chief. Zahid also claimed that Khairy had turned down his offer to contest for the UMNO deputy presidency.

Instead, Mr. Khairy, formerly UMNO Youth Chief, had gone direct for the UMNO presidency but lost to Mr. Zahid. However, the fact that Khairy, the son-in-law of former premier Abdullah Badawi, managed to garner 61 votes against Zahid’s 99 speaks volumes about the young chap’s influence. Razaleigh Hamzah only managed 30 votes, despite huge expectation from the veteran.

Had there been a direct fight between Zahid and Khairy, the 30 votes from Razaleigh could end up in Khairy’s pocket. Of course, Zahid, former ex-Deputy Prime Minister but is now the opposition leader, won the UMNO presidency through massive vote buying. Unlike Hishammuddin Hussein, Zahid still hallucinates that BN could rise again to retake the government.
Image result for 2018 UMNO Presidency Debate – Razaleigh, Zahid and Khairy
When asked if Khairy felt he would have a bigger voice if he had taken up the posts offered, Khairy said: “Really? You think so? It will then be the same thing all over again, right?” Clearly, he didn’t care much about UMNO, let alone respect for empty vessel Zahid. Get real, do you expect an Oxford-graduate Khairy would kowtow to a boss who spoke horrible English?

Ever since his elegant defeat at the UMNO polls last month, Mr. Khairy has practically done everything but toeing the line of the once mighty and invincible party. He was among only three UMNO members to remain in the Dewan Rakyat (Lower House) when he should have obediently followed the party’s order to walkout of the Parliament last week in protest of the appointment process of the Speaker.

Had UMNO still ruled the country like before the May 9 general election, Khairy would not have been so daring – and rebellious. In the same breath, he would gladly accept whatever posts, with hand-kissing thrown in, offered by his president, had UMNO still in power today. During the good old days, any position within BN or UMNO would guarantee instant wealth and power.
Image result for Not Joining Walkout – MP Khairy Jamaluddin and Anifah Aman
Now powerless and without the gravy train, those positions offered were seen as too insulting to a smart man like Khairy. If he couldn’t even care about becoming UMNO Deputy President in the first place, why should he lower himself and accept the insignificant post as secretary-general or information chief, and in the process indebted to a weak and pariah leader such as Zahid Hamidi?

If it was true that Zahid had offered Khairy to contest as his deputy, it proves that either Zahid was freaking afraid of losing the presidency or he desperately needed someone with brains to run his errands. However, Zahid hadn’t a clue that smart people don’t work for a dumb boss, especially a powerless dumb boss. Yes, Khairy doesn’t plan to waste his remaining youth time in UMNO.

Considered one of the smartest leaders in UMNO presently, Khairy knew UMNO is “game over”. As old Malay voters shrink but the young Malay voters increase moving forward, UMNO will be the last place the sophisticated, educated and liberal young Malays wish to join. Even today, only racist, half-past-six and corrupt young members remain as leftovers in the party.
Image may contain: 2 people, text
The future is with the Pakatan Harapan coalition. However, Khairy was smart enough to know that he cannot resign from UMNO and send his resume to join the new government. It would be too obvious. Hence, like any disgruntled employees hoping to get fired (and paid compensation) by their boss, Khairy has started rebelling in the hope of getting sacked.

Once fired from UMNO, Khairy can cry, whine and bitch to all and sundry that it was the Zahid leadership who sacks him, not him quitting the (useless) Malay nationalist party. That’s why he took the trouble to explain that he is still with UMNO even after he deliberately went against the party wish for the infamous walkout of the Parliament. He cannot be seen as an opportunist or traitor.

The burning question is why did Khairy go for the top position in UMNO knowing he won’t stand a chance of winning? His pocket wasn’t as deep as Razaleigh and certainly nowhere near Zahid’s. Would it not be safer and wiser to contest for the vice president post, even if there wasn’t an offer from Zahid to run as his deputy? There’s little doubt he would win the vice presidency hands down.
Related image
Perhaps the answer could be found with Prime Minister Mahathir Mohamad. Its worth to mention that Khairy jumped for the UMNO presidency only after Mahathir said – either sarcastically or deliberately – that the son-in-law of Badawi would be the best candidate to be UMNO president. But was Khairy so dumb that he took Mahathir’s opinion as the sacred bible?

Mahathir’s endorsement could be a hint. The 93-year-old prime minister had neither endorsed the much experienced Zahid nor Razaleigh. One needs to think out of the box when reading Mahathir’s next move. The old fox wanted to see Khairy’s courage and influence in UMNO. As expected, the Oxford graduate pulled 61 votes out of 191 UMNO warlords, giving Zahid a run for his money.

Zahid, despite winning the UMNO presidency, was actually quite pathetic for winning only 52% of the votes. Thanks to his kowtowing and bending over backwards, begging to be friend again after UMNO lost horribly, Mahathir has lost whatever little respect he had for Zahid. Khairy, on the other hand, possesses the leadership quality which could help strengthen PPBM.
Image result for Mahathir Mohamad with Khairy Jamaluddin
Yes, Mahathir’s party – Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) – desperately needs young leaders such as Khairy. Compares with PKR and DAP, there aren’t many talents in PPBM, sad to say. It would be wonderful if Khairy could bring along young members to PPBM who reject expired UMNO warlords such as Zahid Hamidi, Mohamad Hasan, Ismail Sabri, Annuar Musa and whatnot.

As far as Mahathir is concerned, UMNO is toast. Before the 61-year-old sinking ship went down to the sea, he would like to cherry-pick some sailors who are worth saving. Time is on Khairy’s side. He can afford to wait to be called for an interview. Meanwhile, he can fully utilise his time as an opposition to prove his worthiness to Mahathir and Pakatan Harapan. - ft
Melalak pasal Manifesto PH 100 Hari. 
BN punya Manifesto PRU 13, 5 Tahun pun caca marba...
Image may contain: one or more people and text



cheers.
tumpang sekole...?: Jangan jadi Abodoh...

JUMAAT, 27 JULAI 2018

RAFIZI, ANAK DIDIK ANWAR YANG 'NAKAL' TETAPI BIJAK

Apabila Dato' Seri Anwar Ibrahim menyatakan kesediaan beliau untuk bertanding jawatan Presiden Keadilan di dalam pemilihan Parti Keadilan pada bulan September nanti, setakat ini belum ada mana-mana Negeri atau Cabang Keadilan yang menerimanya dengan berat hati, bahkan hajatnya itu disambut dengan penuh kegembiraan dan bersemangat sekali oleh ahli-ahli Keadilan keseluruhannya.

Tidak terbayangkan oleh kita, Keadilan yang dipimpin oleh isteri beliau Dato' Seri Wan Azizah semenjak tahun 1999 telah berjaya mengharungi berbagai rintangan dan dugaan dan akhirnya muncul sebagai parti yang paling cemerlang melalui keputusan PRU14 yang lalu, tentulah parti keramat yang wujud atas semangat reformasi yang dibawa oleh suaminya Dato' Seri Anwar Ibrahim akan lebih gemilang dan terbilang lagi apabila parti ini diambil alih oleh bakal PM yang ke 8 itu nanti.

Kesedian Kak Wan untuk memberi laluan kepada suami tercintanya untuk bertanding jawatan Presiden parti sekali lagi membuktikan keikhlasan dan kekuatan jiwa dan pengorbanan beliau demi parti. Terlalu banyak pengorbanan yang telah dilakukan oleh Kak Wan tanpa memikirkan kepentingan dirinya. Beliau sedar, sudah sampai masanya 'baton' diserahkan kepada Anwar kerana Anwar juga telah berkorban segala-galanya untuk rakyat dan parti tercinta ini.

Saya menjangkakan, hampir pasti Anwar akan memenangi pemilihan kali ini tanpa bertanding. Sejarah akan tercipta apabila Anwar dinobatkan sebagai Presiden Keadilan dan kemungkinan jawatan Ketua Umum bakal dimansuhkan. Apabila Anwar berada di posisi itu kelak, saya yakin parti ini akan lebih kuat dan bersatu padu. Kekuatan parti ini juga akan membantu kekuatan Pakatan Harapan sepertimana Anwar berjaya menyatukan dan memperkuatkan Pakatan Rakyat suatu ketika dahulu.

Persoalannya, siapa akan berada di sebelah beliau selaku Timbalan Presiden? Sudah pasti ini satu persoalan yang menarik kerana Keadilan memiliki terlalu ramai tokoh yang berwibawa di kalangan tua, pertengahan dan golongan muda. Namun demikian, dua sosok tubuh di dalam Keadilan iaitu Timbalan Presiden sekarang, Azmin Ali dan Naib Presiden iaitu Rafizi Ramli adalah nama-nama yang disebut untuk bersaing bagi merebut jawatan nombor dua di dalam parti.

Azmin memiliki kelebihan sebagai bekas MB Selangor yang berjaya mempertahankan negeri yang terkaya itu selepas beliau menjadi MB menggantikan Khalid Ibrahim sehingga mencapai kemenangan besar di Selangor pada PRU14 baru-baru ini. Apatah lagi sekarang beliau dilantik sebagai Menteri Ekonomi di dalam kabinet Tun M. Bermodalkan sebagai bekas MB dan Menteri kanan, kekuatan dan pengaruh beliau idak boleh dipandang sepi.

Rafizi Ramli, seorang tokoh yang menjadi idola ramai anak muda merentasi kaum dan parti. Beliau dipilih menjadi Naib Presiden Keadilan bukannya melalui lantikan. Ada yang menyebut, sekiranya beliau juga berpeluang untuk menjadi MB di Selangor, beliau juga mampu mengukir nama yang hebat kerana beliau seorang anak muda yang kreatif, bijak serta berani. INVOKE, merupakan hasil dari kreativitinya untuk menentukan strategi menentang rejim yang memerintah waktu itu dapat diperbagaikan. Tidak hairanlah INVOKE sentiasa menjadi sasaran pihak musuh kerana mereka tahu strategi ini bisa melemahkan mereka.

Seorang pendebat, kritis dan 'budak nakal' yang kadangkala membuatkan Kak Wan pening kepala dengan gelagatnya. Di sebalik 'kenakalannya', tersembunyi seribu kebenaran. Oleh kerana memperjuangkan kebenaran itu, Rafizi sanggup menghadapi risiko besar samada dipandang serong oleh beberapa pimpinan parti atau dijadikan mangsa kezaliman oleh sang Penguasa waktu itu. Berbelas kes mahkamah beliau hadapinya dengan tenang dan beliau rela terpelanting dari menjadi calon PRU14 baru-baru ini demi memperjuangkan prinsip beliau iaitu menentang kemungkaran Kleptokrasi.

Bukan sahaja melalui INVOKE yang beliau bina atas titik peluh dan wang ringgit sendiri serta bantuan dari rakyat yang bersimpati, Rafizi juga banyak menghabiskan masanya menjelajah ke setiap pelusuk negeri terutamanya di kawasan-kawasan Parlimen yang menjadi sasaran Pakatan Harapan sebelum PRU14 yang lalu. Bahkan, beliau dilihat seolah-olah tidak serius untuk bertahan di Parlimen Pandan kawasannya sendiri tetapi sanggup membantu rakan-rakan di kawasan lain. Alhamdulillah, masyarakat di Pandan memahami perjuangan beliau dan redha dengan usaha yang beliau lakukan. Buktinya, rakyat di Pandan terus beri sokongan kepada Pakatan Harapan dengan majoriti yang besar kepada Kak Wan pada PRU14 yang lalu.

Sikap kritikalnya terhadap sesuatu perkara sukar untuk beliau tinggalkan. Beliau banyak mengkritik dan mendedahkan berbagai kepincangan kerajaan terdahulu seperti skandal NFC, Tabung Haji, KWAP, LTAT, Felda dan berbagai lagi skandal termasuk skandal terbesar iaitu 1MDB yang hingga kini di dalam siasatan. Kebanyakan isu-isu ini didedahkan dengan berani oleh Rafizi sehingga beliau terpaksa berdepan dengan mahkamah dan terpaksa lupakan dahulu Kerusi Parlimen Pandan. Baginya menjaga hak rakyat seluruh negara itu lebih penting dari menjaga kepentingan dirinya di Pandan.

Kritikan beliau bukan sahaja kepada pihak lawan. Beliau juga mahu partinya dan Pakatan Harapan tidak lari dari landasan. Beliau tidak takut untuk menegur mana-mana pimpinan parti yang beliau rasakan perlu ditegur. Beliau juga sanggup menerima teguran dari orang lain. Bahkan, kita masih ingat selepas PRU14 dan Pakatan Harapan berjaya membentuk kerajaan di Putrajaya, beliau adalah orang yang pertama menegur PM, Tun M sewaktu PM mengumumkan senarai Menteri di Kementerian terkanan. Teguran beliau jika dilihat dari sudut positif, ianya memang wajar kerana Pakatan Harapan perlu kekalkan prinsip rundingan sebelum sesuatu keputusan dibuat. Sepertimana teguran yang beliau buat itu secara positif dan jujur, begitulah juga Tun M menerima teguran tersebut secara positif.

Begitulah sedikit gambaran yang sempat saya fikirkan di dalam penulisan ini berkaitan Rafizi Ramli. Tidak ramai tokoh politik yang ada karisma seperti beliau. Seringkali beliau ditegur oleh Anwar kerana 'kenakalannya' tetapi Anwar tidak dapat menyembunyikan kehebatan anak muda kelahiran Terengganu ini. " Beliau anak muda, semangatnya lebih dan sedikit 'nakal' tetapi beliau budak bijak dan tidak harus diketepikan pandangannya". Itulah kata-kata yang pernah Anwar luahkan tentang anak muda ini.

Keadilan tentunya bertuah memiliki tokoh hebat seperti Anwar Ibrahim yang tiada sesiapa boleh mengatasi pengalamannya sebagai tokoh politik yang telah diuji dengan fitnah sepanjang lebih separuh dari usianya. Keadilan perlu kepada sosok tubuh seperti Anwar, kalaupun tidak sehebat ujian yang dihadapi oleh Anwar, tetapi sekurang-kurangnya mesti ada pengganti yang berprinsip, bijak dan berani seperti Anwar. Pada saya, merit itu ada pada Sdr Rafizi Ramli.
Blogger: RAFIZI, ANAK DIDIK ANWAR YANG 'NAKAL' TETAPI BIJAK

Friday, 27 July 2018
Dewan Rakyat Gamat
Sapaan “kekanda” dan “adinda” antara Ahli Parlimen kerajaan dan pembangkang yang saling berseloroh mesra hari ini, menceriakan suasana Dewan Rakyat yang kebiasaannya “panas” dengan pelbagai isu.

Ia bermula apabila S Kesavan (PH-Sungai Siput) mengambil giliran membahaskan titah Agong membahasakan dirinya sebagai “adinda” ketika menyapa Ketua Pembangkang Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi dengan gelaran “kekanda”.

Kesavan menarik perhatian Zahid apabila memberitahu Ahli Parlimen Bagan Datuk itu bahawa beliau anak watan Bagan Datuk, dan dahulunya Adun Hutan Melintang, antara DUN bawah Parlimen itu.

Kenyataan itu menyebabkan Zahid bangun membalas ucapan Kesavan dan mengucapkan tahniah atas pelantikan sebagai Ahli Parlimen Sungai Siput.

“Saya ucapkan tahniah kepada Sungai Siput kerana secara rasminya dinaikkan pangkat untuk bertanding di Sungai Siput dan meninggalkan DUN Hutan Melintang.

“Adakah Yang Berhormat rasa terima kasih kepada kekanda kerana semasa menjadi pihak pembangkang pun kekanda sudah memberikan layanan yang saksama dan terbaik kepada Yang Berhormat?” kata Ahmad Zahid.

Kepada soalan itu, Kesavan menjawab: ”Kekanda Bagan Datuk, saya kini berhijrah ke Sungai Siput. Walaupun Bagan Datuk jauh dari pandangan Sungai Siput, namun dekat di hati.

“Saya ucap terima kasih,” kata Kesavan dengan gelagat kedua-dua mereka disambut gelak ketawa oleh Ahli Parlimen yang lain.

Kesavan ketika menyambung perbahasannya berkata walaupun wadah dan ideologi perjuangan parti berbeza, warna kulit berbeza, agama dan bahasa berbeza, ia tidak harus menjadi halangan kepada persaudaraan. 

Perbahasan itu turut mendapat pujian Timbalan Speaker Nga Kor Ming yang menyifatkan cara sapaan kedua-dua Ahli Parlimen itu menepati pepatah ‘orang berbudi kita berbahasa’ dan wajar menjadi contoh di dewan.

Persidangan Dewan Rakyat bersambung minggu depan. - malaysiakini

'Suka atau tidak, saya perlu percaya Anwar' - Tun M
Sebelum PRU ke-14, dua individu ini melakukan sesuatu yang sukar dibayangkan - berdamai dan membentuk kerjasama.

Mengikut perancangan, Tun Dr Mahathir Mohamad akan menyerahkan kepimpinan kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam masa dua tahun menjadi perdana menteri.

Tempoh masa itu bagaimanapun sering berubah-ubah sejak itu.

Anwar, 70, berulangkali menyebut beliau tidak tergesa-gesa. Kali terakhir beliau dikatakan tidak sabar untuk menggantikan Mahathir, bekas timbalan perdana menteri itu berakhir di penjara, dengan mata lebam.

Timbul juga spekulasi bahawa masa depan Anwar sebagai perdana menteri masih tidak menentu dan ada kumpulan dalam lingkaran Mahathir yang tidak mempercayainya.

Dan Mahathir sendiri nampaknya ada masalah kepercayaan terhadap bekas musuhnya yang kini kembali menjadi bakal penggantinya.

"Dalam wawancara bersama CNN, pemimpin berusia 93 tahun itu berkata: "Saya perlu percayakannya - sama ada saya suka atau tidak. saya tidak boleh berada di sini pada setiap masa."

Ditanya berhubung tempoh masa untuk Anwar menggantikannya, beliau menjawab: "Jika syarat untuk kami (beliau dan Anwar) berkerja bersama adalah saya menjadi perdana menteri untuk dua atau tiga tahun, bagi saya itu tidak penting."

"Saya akan patuh kepada kehendak rakyat," katanya lagi.

Namun Mahathir juga berkata jika rakyat mahu beliau berkhidmat lebih daripada tempoh yang dipersetujui Pakatan Harapan, beliau akan berbuat demikian.

Sementara itu, pengerusi HARAPAN itu mendakwa beliau mewarisi kerajaan yang penuh dengan rasuah dan pegawai yang tidak boleh dipercayai.

"Kita sudah lihat kerosakan dari luar, tetapi tidak pernah menjangka ia begitu teruk. Kebanyakan peringkat tertinggi dalam kerajaan korup," katanya.

Mahathir juga berkata beliau perlu berkerja dengan mereka yang disyakinya.

"Ia kerja sukar, jika anda tidak berkerja dengan orang yang anda percaya, anda tidak tahu tahu sama ada apa yang anda mahu mereka lakukan akan terlaksana atau tidak," katanya lagi.
-malaysiakini

at 7/27/2018 09:03:00 PG

27 JULY 2018
DAP Bodoh Cuba Bangkitkan Kemarahan Melayu
KUALA LUMPUR - DAP membidas kenyataan Menteri Pendidikan, Dr Maszlee Malik di Dewan Rakyat yang menyatakan sekolah Menengah Persendirian Cina (SMPC) tidak termasuk dalam sistem pendidikan kebangsaan dan tidak akan menerima peruntukan kementerian

Ketua DAPSY Kebangsaan, Wong Kah Woh mengingatkan Maszlee bahawa kerajaan Pakatan Harapan menyokong SMPC dan mengiktiraf Sijil Peperiksaan Bersepadu (UEC).

"Segala jawapan yang diberikan oleh menteri sepatutnya memaparkan kesediaan Kementerian Pendidikan untuk merealisasikan pembaharuan ini dan bukannya bergantung semata-mata kepada jawapan standard ala BN.

"Walaupun SMPC bukan sebahagian daripada sistem pendidikan negara, sekolah itu memainkan peranan dalam mendidik pelajar dan ia harus diiktiraf," katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

Maszlee, dalam jawapan bertulis kepada Datuk Seri Wee Ka Siong (BN-Ayer Hitam) di Dewan Rakyat, menyatakan Kementerian Pendidikan tidak menyediakan peruntukan bagi sekolah dan murid yang belajar di Sekolah Menengah Persendirian Cina (SMPC) kerana SMPC tidak digolong di bawah mana-mana kategori institusi pendidikan dalam sistem pendidikan nasional.

Turut sependapat dengan Kah Woh adalah Adun Bercham, Ong Boon Piow yang mengkritik Maszlee kerana lebih mendengar desakan ibu bapa tertentu untuk menukar warna kasut sekolah berbanding menjaga kebajikan sekolah Cina.

"Ramai ibu bapa daripada kaum Melayu dan India menghantar anak-anak mereka ke SMPC, manakala UEC diiktiraf secara meluas di peringkat antarabangsa.

"Menteri pendidikan dari Harapan tetapi jawapannya merosakkan dan tidak menghormati rakan PH. (Langkah ini) mesti dikritik dalam PH," katanya.

Dalam pada itu beliau turut menggesa Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad agar menilai semula kesesuaian Maszlee untuk terus memegang jawatan berkenaan.

** PRU15 bersedialah PH untuk kalah semula kepada Umno BN gara-gara kebodohan dan kerakusan pemimpin cina dalam DAP yang telah jelas kelihatan kini niat busuk dan tersembunyi mereka cuba membolot hak kaum lain dan tamak apabila berkuasa. 

Dicatat Oleh Jeebond BLM

PASAL KASUT HITAM DIKECAM, TAPI INI 4 KENYATAAN DR. MASZLEE YANG RAMAI TERLEPAS PANDANG
A. Zahid AmranJuly 27, 2018

Pengumuman Menteri Pendidikan, Dr Maszlee Malik pasal penukaran pemakaian kasut putih kepada kasut hitam untuk semua pelajar dah pun diperdebatkan oleh ramai pihak. Ada yang memuji dan ada juga yang mempertingkaikan. Untuk tim yang pertikaikan, bagi diorang isu kasut hitam ni bukanlah perkara yang mendesakdan tukar kasut ni akan bebankan golongan miskin.
Tak tahulah ni nak panggil kritikan ke pujian. Mungkin nasihat. Imej dari FB Mutalib Uthman. 

Kenyataan pasal kasut hitam ni sebenarnya dah menyebabkan orang ramai tak perasan beberapa kenyataan lain dari Menteri Pendidikan yang sangat penting. Jadi, kami dari SOSCILI kali ni akan senaraikan kenyataan-kenyataan lain tu yang kurang orang bincangkan atau pun kecam berjemaah. Kita mulakan dengan… 

1) Tak setuju tutup tahfiz, perkenalkan Bahasa Inggeris, Sains dan Matematik untuk mereka
Juara Matematik Dunia adalah pelajar tahfiz Malaysia. Klik untuk baca artikel ni.

JUARA MATEMATIK DUNIA ADALAH PELAJAR TAHFIZ MALAYSIA? DAN BEBERAPA FAKTA MENARIK PASAL SEKOLAH TAHFIZ
May 4, 2017

UPDATE 12/7/2018: Beberapa hari yang lepas, hangat isu mengenai sekolah tahfiz apabila seorang bekas menteri, Tan Sri Zainuddin Maidin mencadangkan supaya pusat tahfiz ditutup. Baginya, ia sebagai satu usaha untuk membawa umat Islam keluar dari amalan agama jumud

“Saya ingin menarik perhatian Dr Mujahid (Menteri Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa) sebab yang mendorong saya supaya ditutup dulu semua sekolah tahfiz persendirian di negara ini  kerana menjadi perdagangan ustaz-ustaz,”- Tan Sri Zainuddin Maidin, petikan dari Sinar Harian

Dia juga berpendapat sekolah tahfiz tak bagi harapan masa depan dekat generasi baru Islam. Bagi Menteri Pendidikan, Dr Maszlee Malik mengatakan pendapat Zainuddin Maidin ini terlalu radikal. Ibu bapa ada hak untuk pilih sekolah mana yang dia orang rasa baik untuk anak mereka. Kementerian Pendidikan akan memperbaiki sistem pelajar tahfiz supaya mereka seimbang antara duniawi dan ukhrawi. 

Oleh itu, SOSCILI kali ni nak cerita sikit pasal institusi pendidikan agama di Malaysia (khususnya tahfiz), supaya kita dapat kenal mereka dengan lebih dekat.

Institusi tahfiz formal di Malaysia diasaskan oleh Tunku Abdul Rahman

Sistem pendidikan berasaskan agama Islam di Malaysia dah bermula sejak dulu lagi. Pada mulanya ia bermula secara tak formal iaitu dengan belajar di rumah imam atau guru. Tapi sistem ni mula berkembang dan lahirlah institusi pondok. Setiap pondok pulak ada kurikulum mereka sendiri berdasarkan budi bicara tok guru masing-masing. 

Antara subjek yang diajar adalah Tauhid, Fikah, Tasawwur dan Usul Fiqh. Seterusnya, institusi seperti ni mula lagi berkembang, sampai tertubuhnya institusi madrasah yang dipelopori oleh penggerak gerakan Islah(Syed Syeikh al-Hadi dan Syeikh Tahir Jalaludin). Sistem kat madrasah ni lebih formal dan sistematik kalau nak dibandingkan dengan pondok.
Pelajar – pelajar pondok kat penempatan mereka. Imej dari livejournal.com
Maahad Tahfiz atau dikenali sebagai Tahfiz al-Quran pertama diasaskan pada tahun 1966Ia diberi nama sebagai Maahad Tahfiz al-Quran wal Qiraat dan diasaskan oleh Bapa Kemerdekaan, Tunku Abdul Rahman. Sekolah ini mula beroperasi kat Masjid Negara, Kuala Lumpur. Lepas tu, setiap negeri buka Maahad Tahfiz masing-masing dengan Kelantan menjadi negeri yang pertama.

Bila penerimaan masyarakat terhadap institusi tahfiz ni mula berkembang, muncul pulak maahad tahfiz persendirian (swasta). Maahad tahfiz swasta pertama yang ditubuhkan adalah Raudhatul Tahfiz al-Quran (sekarang Maahad Tahfiz al-Quran Wal Qiraat) di Jeram, Selangor.
Tunku lahirkan hasrat beliau yang nak adanya Institusi pengajian al-Quran di Malaysia. Imej dari Darul Quran. 

Sejarah penubuhan Maahad Tahfiz swasta di Malaysia ni dikatakan berlaku apabila lepasan tahfiz al-Quran dari India dan Pakistan yang kembali ke Malaysia mula menubuhkan sekolah mereka sendiri di negara ini. Kerana tu jugalah kaedah tradisional masih lagi digunakan yang selalunya diambil dari India dan Pakistan, tapi disesuaikan dengan budaya tempatan.

Apa bezanya sekolah tahfiz swasta dan kerajaan?

Sekarang ni kita boleh nampak bilangan sekolah tahfiz dah mula bertambah macam cendawan tumbuh selepas hujan. Sebahagian sekolah tahfiz ni diuruskan oleh pihak kerajaan (pusat atau negeri) dan sebahagiannya pulak diuruskan oleh pihak swasta. 

Berikut adalah ciri-ciri sekolah tahfiz kerajaan:

Berjalan secara sistematik dan teratur.

Pembelajaran berdasarkan apa yang ditetapkan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia.

Ada kalanya tak berapa sistematik dan teratur. Tapi, masih ada juga yang diuruskan dengan baik dan moden.
Sebagai contoh Maahad Integrasi Tahfiz Sains dan Teknologi (MITS) Klang yang diuruskan di bawah JAIS. Imej dari yanieyusuf.blogspot
Sebenarnya kebanyakan sekolah tahfiz swasta digalakkan untuk mendaftar dengan jabatan agama negeri masing-masing, untuk memudahkan pihak berkuasa buat pemantauan, bantuan dan cadangan. Tapi ada jugak lagi yang belum berdaftar.

Setiap sekolah tahfiz swasta ni jugak tawarkan sistem pendidikan tersendiri dan kokurikulum yang pelbagai, terbahagi kepada sistem moden dan tradisional. Pendidikan tahfiz secara moden ada struktur pengurusan, kurikulum dan kemudahanyang tersusun, manakala secara tradisional pulak kurang tersusun seperti yang moden.

Tahfiz moden selalunya diuruskan oleh kerajaan pusat atau negeri seperti Darul Quran yang diuruskan oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM). Selalunya sekolah tahfiz milik kerajaan ada bangunan mereka sendiri, berbeza dengan tahfiz swasta yang dibina atas tanah sendiri, disewa atau diwakafkan.

Syarat nak masuk ke sekolah tahfiz kerajaan jugak dah ditetapkan. Seperti mana yang dah ditetapkan oleh Darul Quran. Manakala syarat nak masuk ke sekolah tahfiz swasta agak lebih mudah berbanding sekolah tahfiz kerajaan.
Antara pelajar yang mendaftar untuk masuk ke Darul Quran. Imej dari abunuha.wordpress
Sistem pembelajaran di sekolah tahfiz takdelah kolot macam yang diperkatakan

Untuk pengetahuan korang, berbeza dengan sekolah tahfiz kerajaan, selalunya sekolah tahfiz swasta ada sistem dan silibus pembelajaran mereka sendiri. Kami berbesar hati bila dapat berjumpa dengan Ustaz Mohd Najmi Inchik Hashim (Pengetua Maahad Tahfiz An-Nabawi, Shah Alam) untuk bercakap mengenai perkara ini.

“Mengikut kepada silibus atau sistem, setiap daripada Maahad Tahfiz swasta mempunyai sistem mereka tersendiri, tetapi dipantau oleh Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS)… Sistem tahfiz swasta adalah berdasarkan sistem sendiri, sama ada tahfiz akademik, tahfiz sahaja (atau) tahfiz diniah, itu bergantung kepada maahad tahfiz masing-masing.” – Ustaz Mohd Najmi, Pengetua Maahad Tahfiz An-Nabawi, Shah Alam. Katanya kepada SOSCILI.

Tahfiz diniah (seperti Maahad Tahfiz An-Nabawi, Shah Alam) adalah maahad tahfiz yang buat hafazan al-Quran 30 juzuk dan dalam waktu yang sama ada mata pelajaran agama, seperti: sirah, akidah, tauhid, Bahasa Arab dan sebagainya.

Maahad tahfiz akademik pulak adalah maahad tahfiz yang buat hafazan al-Quran dan mengajar mata pelajaran akademik macam matematik, sejarah, sains, Bahasa Inggeris dan sebagainya. 

Antara kaedah pengajian tahfiz adalah: 
  1. Talaqqi – Pelajar memperdengarkan bacaan al-Quran kepada guru, untuk guru tersebut membetulkan tajwid, makhraj huruf dan baris-baris pada ayat-ayat al-Quran.
  2. Tasmi’ – Pelajar yang menghafal ayat al-Quran (minimum 1 muka surat sehari) memperdengarkan bacaannya kepada guru.
  3. Murajaah – Mengulang juzuk-juzuk yang telah dihafal.
 
Sistem pengajian yang dijalankan oleh Maahad Tahfiz An-Nabawi, Shah Alam. Klik untuk maklumat lanjut.

Walaupun penerimaan masyarakat pada institusi tahfiz mula berkembang, tapi ada juga yang kata sistem pengajian maahad tahfiz ni kolot dan ketinggalan. Menurut Ustaz Najmi, dakwaan macam tu sebenarnya tak adil. Walaupun begitu, beliau masih beranggapan yang dakwaan seperti itu adalah pendapat masing-masing dan setiap maahad tahfiz ada cara mereka yang tersendiri. 

“Sebagai contoh kita di sini Maahad Tahfiz An-Nabawi, kita menggunakan kedua-kedua pendekatan. Pendekatan ini bermaksud adalah seperti mana (cara) guru yang dahulu pernah mengajar kita dan dalam masa yang sama kita terapkan mengikut kesesuaian keadaan semasa.” – Ustaz Mohd Najmi, Pengetua Maahad Tahfiz An-Nabawi, Shah Alam. Katanya kepada SOSCILI. 

Bagaimanapun, beliau tak menafikan kalau sekarang ni masih ada maahad tahfiz yang masih lagi mengamalkan cara lama dan kolot. Tapi beliau tegaskan, tak semua maahad tahfiz sebegitu.

“Memang tak dinafikan ada (maahad tahfiz yang kolot) yang beranggapan dia nak cara dia sendiri. Orang kena faham cara dia. Tapi saya masih tak beranggapan yang setiap tahfiz perlu sama. Cuma yang sama itu adalah apa yang ditetapkan oleh pihak tertinggi seperti jabatan agama Islam atau sebagainya. Cuma tak semua tahfiz yang bersikap kolot dan juga jumud.” – Ustaz Mohd Najmi, Pengetua Maahad Tahfiz An-Nabawi, Shah Alam. Katanya kepada SOSCILI.
Antara komen netizen yang dakwa memang dah jadi kebiasaan sekolah tahfiz guna cara kekerasan.

Mengenai dakwaan yang kata pendidikan di maahad tahfiz adalah keras, ia jugak dinafikan oleh Ustaz Najmi. Sebabnya, sekarang ni zaman dah berubah dan cara nak mendisiplinkan pelajar pun mula disesuaikan dengan keadaan semasa. Cara macam merotan dah tak digunakan lagi. Sebaliknya dalam mendidik, perlu ada kelembutan dan dalam kelembutan itu adanya ketegasan dan bukannya kekerasan.

“…ada orang yang perlu dididik dengan cara lembut. Nabi pun tak mengajar supaya kita ni membuat pendekatan mendidik dengan cara keras.” – Ustaz Mohd Najmi, Pengetua Maahad Tahfiz An-Nabawi, Shah Alam. Katanya kepada SOSCILI.

Ada macam-macam sebab kenapa ibu bapa hantar anak mereka masuk sekolah tahfiz

Seperti yang kitorang kata tadi, sekarang ni dah begitu banyak sekolah tahfiz yang muncul di negara kita. Berdasarkan pengalaman Ustaz Mohd Najmi, ada beberapa sebab kenapa ibu-bapa mula menghantar anak diorang ke sekolah tahfiz.

Antaranya adalah bila kehidupan anak-anak diorang kat sekolah biasa (kebangsaan) agak tak terkawal. Jadi ibu bapa pun pilih untuk hantar anak ni ke sekolah tahfiz, sebab diorang percaya yang anak itu boleh jadi baik. 

Selain tu, ada jugak ibu-bapa yang kata anak ni tak mampu nak bawa mata pelajaran akademik kat sekolah. Jadinya, mereka bawa anak tu ke sekolah tahfiz, walaupun kadang-kadang anak tersebut takde minat pun nak belajar kat sekolah tahfiz sebenarnya.

“Yang ketiga kenapa ibu bapa cenderung menghantar anak ke sekolah tahfiz adalah apabila sekarang ni kita nampak banyak isu-isu keagamaan dan rancangan-rancangan keagamaan yang timbul, yang boleh membuatkan seseorang tu cepat untuk jadi glamor. Jadi bila anak mereka belajar, (mereka) boleh masuk rancangan-rancangan tertentu dan akhirnya menjadikan anak ini seorang ustaz yang ekspress.”  – Ustaz Mohd Najmi, Pengetua Maahad Tahfiz An-Nabawi, Shah Alam. Katanya kepada SOSCILI.
Imej dari memegenerator

Sebab lain pulak ialah bila ibu bapa nak sangat nak tengok anak diorang ni dapat menghafal al-Quran 30 juzuk. Niat macam inilah yang sebenar-benarnya baik. Oleh disebabkan perkara-perkara ni, jadinya maahad tahfiz selalunya akan buat temuduga dulu sebelum terima mana-mana pelajar masuk. Antara faktor yang dipertimbangkan adalah:

Pelajar itu mestilah boleh menghafal al-Quran.

Ada pengetahuan ilmu-ilmu agama, sama ada pelajar tersebut ada pengetahuan asas tentang agama atau tidak.

Syarat-syarat ni penting supaya pelajar tadi tak akan ada masalah bila masuk sekolah nanti, macam mula hilang minat dan sebagainya. 

Cara nak pilih guru jugak dibagi perhatian sebenarnya. Antara kriteria yang ditetapkan masa temuduga adalah:

Orang itu kenalah seorang penghafal al-Quran.

Sekurang-kurangnya ada ijazah dalam bidang agama.

Seboleh-bolehnya ada ijazah dalam bidang pendidikan atau ada pengalaman dalam pendidikan.
Mesti ada jiwa pendidik dan minat mengajar.

Seorang yang menjaga diri dan agama (khususnya dari segi akhlak dan penampilan).
Tido lagi dalam kelas. Imej dari Giphy.

Ada masa depan ke belajar kat sekolah tahfiz ni?

Ini mungkin antara soalan yang popular ditanya oleh pakcik makcik, abang kakak bila dengar ada orang hantar anak diorang ke sekolah tahfiz. Jika kita lihat garis panduan yang dah ditetapkan oleh JAIS, jabatan agama itu hanya mengiktiraf 2 sijil tahfiz iaitu Sijil Tahfiz Malaysia (STM) anjuran Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) di Darul Quran dan Sijil Menengah Agama Tahfiz Al-Quran negeri. 

Menjawab persoalan ini, kata Ustaz Najmi, sijil yang diiktiraf ini selalunya digunakan untuk para pelajar yang nak melanjutkan pelajaran ke kolej atau universiti. Jadinya, jika seseorang pelajar tu dah berjaya menghafal al-Quran, mereka boleh ambil ujian kat Darul Quran untuk terima Sijil Tahfiz Malaysia.

“Jadi di sini, sijil kita adalah sijil kita sendiri, di peringkat maahad tahfiz swasta. Cuma untuk lanjutan pelajaran ke luar negara itu adalah bergantung (pada sijil yang diterima). Mungkin dari kita (Maahad Tahfiz An-Nabawi) kita cuba dapatkan mana-mana pelajar untuk dapat melanjutkan pelajaran ke luar negara dan kita buat MOU dan kadang-kadang kita buat penghantaran ke sana mengikut daripada keizinan tempat tersebut.

Sebagai contoh kita hantar pelajar ke Afrika Selatan, menggunakan sijil yang kita ada dan mereka terima sijil kita. Jadi, kita bolehlah sambung belajar di sana.” – Ustaz Mohd Najmi, Pengetua Maahad Tahfiz An-Nabawi, Shah Alam. Katanya kepada SOSCILI.
Antara syarat permohonan Sijil Tahfiz Malaysia. Klik imej untuk tahu lebih lagi pasal program-program yang ditawarkan oleh Darul Quran. Imej dari Darul Quran.

Sekarang ni, ada jugak sekolah-sekolah tahfiz yang tawarkan pembelajaran jangka pendek (fast track) kepada pelajar untuk ambil Sijil Pelajaran Malaysia (SPM). Jadinya, takde alasan nak kata pelajar tahfiz ni ketinggalan dan takde masa depan. Baru-baru ini jugak, kita dilaporkan dengan berita yang membanggakan bila seorang pelajar tahfiz Malaysia, Jad Haris Sabaruddin dinobatkan sebagai juara Pertandingan Matematik Dunia.

“…seorang pelajar saya yang bekerja sebagai engineer (sekarang) keluarnya daripada maahad tahfiz. Selepas tamatnya maahad tahfiz, dia mohon untuk masuk Darul Quran dan selepas itu sambung belajar di universiti dan bekerja. Tak semestinya seorang pelajar tahfiz mesti menjadi ustaz, tetapi dia boleh pergi cabang yang lain, asalkan dia membawa al-Quran dalam dirinya.” – Ustaz Mohd Najmi, Pengetua Maahad Tahfiz An-Nabawi, Shah Alam. Katanya kepada SOSCILI.
Pelajar tahfiz, adik Haris Sabaruddin menang pingat emas 
dalam Pertandingan Matematik Dunia di Manila, Filipina. 
Imej dari ismaweb.net
1. Sekolah tahfiz perlu dibantu dan bukannya dicemuh, tapi masih perlu dipantau

Dengan apa yang berlaku pada waktu sekarang, penyelesaian perlu difikirkan dalam menangani isu-isu tentang institusi tahfiz di Malaysia. bukan sekadar hanya dicemuh:

“Kalau zaman dulu susah kita nak nampak orang hafal Quran, tapi sekarang ni ramai. Terima kasih juga kita ucapkan pada JAKIM sebab tubuhkan Darul Quran. Pada pandangan saya, janganlah kita meletakkan mentaliti buruk terhadap pusat-pusat tahfiz. Sebaliknya, hendaklah kita bantu pusat-pusat tahfiz, kita bantu untuk naikkan pelajar-pelajar tahfiz ini.

Apa yang boleh kita bantu, kita bantu. Kita nak kata pusat tahfiz ni sempurna, tidak. Setiap manusia ada buat kesilapan…. (Oleh itu) kita datang bantu pusat tahfiz dan bukannya condemn pusat tahfiz. Itu peluang untuk kita beramal baik kepada Allah SWT.” – Ustaz Mohd Najmi, Pengetua Maahad Tahfiz An-Nabawi, Shah Alam. Katanya kepada SOSCILI.
Institusi tahfiz akan kekal relevan jika diuruskan 
dan dibantu sesuai dengan keadaan semasa. 
Imej dari islamiceducation.my

Dalam masa yang sama, keualiti hendaklah dijaga. Seperti mana yang disuarakan oleh Dr Asri Zainul Abidin (Mufti Perlis). Ini kerana, masih banyak institusi agama (tahfiz) yang menyediakan guru-guru yang tak terlatih dan kurang berkualiti.

“Ada ustaz dia sendiri gagal dahulunya gagal dalam pendidikan, akhirnya membuka sekolah sendiri tanpa memiliki sijil ataupun latihan pendidikan yang sepadan. Apakah lagi untuk memiliki diploma atau sijil perguruan. Akhirnya, mereka menjadi tenaga pengajar yang tidak cukup ilmu dalam bidang pendidikan dan kaedah ataupun pedagogi pengajaran.” – Prof Madya Dr. Asri Zainul Abidin, Mufti Perlis.

Oleh itu, dari peristiwa yang berlaku terhadap allahyarham Thaqif, hinggalah kepada kes kebakaran di pusat tahfiz, ia semoga menjadi ikhtibar kepada setiap institusi tahfiz, ibu bapa dan masyarakat keseluruhannya.
[Kami mengucapkan banyak-banyak terima kasih kepada Ustaz Mohd Najmi Inchik Hashim, Pengetua Maahad Tahfiz An-Nabawi Shah Alam atas kerjasama dan perkongsian dari beliau.]

Isu pasal institusi tahfiz di Malaysia makin hangat diperdebatkan semula selepas bekas Menteri Penerangan Malaysia, Tan Sri Zainuddin Maidin mencadangkan supaya semua institusi tahfiz ditutup. Antara sebabnya sekolah tahfiz bersendirian menjadi perdagangan ustaz-ustaz dan tak bagi harapan masa depan untuk generasi akan datang.

Dalam hal ni, mungkin ramai tak perasan apa yang dijawab oleh Dr. Maszlee Malik. Dia berpendapat yang idea penutupan sekolah tahfiz adalah terlalu radikal dan benda ni adalah hak bagi ibu bapa. 

Itu tidak menepati dengan aspirasi saya yang percaya kepada kebebasan ibu bapauntuk memilih pendidikan yang terbaik buat anak-anak mereka,”- Dr. Maszlee, petikan dari Sinar Harian.
Suasana di sekolah tahfiz bagi yang tak pernah tengok. 
Imej dari keluarga.my

Apa yang ingin dibuat kepada sekolah tahfiz adalah Kementerian Pendidikan (KPM) akan campur tangan untuk bantu memastikan pelajar tahfiz mampu berdaya saing. Sama ada dalam dunia akademik mahupun pasaran kerja yang semakin mencabar.

“Kita tidak mahu apa yang diajarkan di sekolah tahfiz itu akan melahirkan pelajar-pelajar yang tidak mengenal ilmu duniawi.

Ia kena ada keseimbangan di antara ilmu akhirat (ukhrawi) dan duniawi yang diperlukan terutamanya dari segi Bahasa Inggeris, Sains dan Matematik,”- Dr. Maszlee Malik, petikan dari Sinar Harian.

Sebenarnya, usaha untuk bantu pelajar tahfiz mempunyai kemahiran lain dah ada sebelum ni. Pada tahun 2017, lebih kurang 300 sekolah tahfiz dah perkenalkan Pendidikan, Latihan Teknikal dan Vokasional (TVET) kepada pelajar masing-masing. Para pensyarah dari kolej komuniti akan datang hujung minggu untuk ajar perkara berkaitan macam pengeluaran produk minuman, katering, pastri, jahitan dan membaiki motosikal.
Bangunan Maahad Integrasi Tahfiz Sains Klang yang cantik dan tersergam indah. 
Imej dari FB MITS Klang.

Hasilnya, Maahad Tahfiz Aman Bistari, Selangor terlibat dalam perniagaan katering dan pastri. Manakala, Madrasah Tahfiz Al-Kayyis, Pulau Pinang ada keluarkan produk air mineral. Kalau korang perasan, kerajaan Selangor dan bina dan lancarkan Maahad Integrasi Tahfiz Sains (MITS) pada tahun 2016. Ada 4 MITS iaitu di Kuala Langat, Klang, Sabak Bernam dan Sepang. Jadi, kalau Menteri Pendidikan sekarang nak bantu institusi tahfiz, bolehlah contohi model-model yang ada sebelum ni kan?

2. Standard Kualiti Pendidikan Malaysia Gelombang 2 diberhentikan serta-merta demi para guru
Walaupun guru sekarang banyak selfie, tapi ni realitinya. Imej dari Cikgu Share.

Sebenarnya, Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan Semenanjung Malaysia (NUTP) ada merayu kepada Dr. Maszlee untuk selesaikan isu sistem audit Standard Kualiti Pendidikan Malaysia Gelombang 2 (SPKMG2). Sebabnya NUTP banyak dapat aduan dari para guru mengenai bebanan dan masa yang terbuang nak siapkan dokumen SKPMG2. Apa kejadahnya SKPMG2 yang menyusahkan guru ni?

Kami pun buat carian dan nak tahu apa dia SKPMG2 ni. Dah nama pun gelombang dua, mesti ada yang pertama kan. 

Gelombang pertama adalah dikenali sebagai Standard Kualiti Pendidikan Malaysia 2010 (SKPM 2010). 

SKPM 2010 ni adalah sistem yang digunakan untuk ukur tahap kecemerlangan sesebuah sekolah melalui 5 standard iaitu 

Kepimpinan dan Hala Tuju, Pengurusan Organisasi,  Pengurusan Kurikulum, Kokurikulum, Sukan dan Hal Ehwal Murid, Pembelajaran dan Pengajaran dan Kemenjadian Murid
Contoh dokumen SKPM 2010. Imej dari Slide Share.

Jadinya, pengetua, guru besar atau pihak yang bertanggungjawab mesti berusaha untuk capai lima standard ni tadi. Pada tahun 2006, setelah beberapa pihak berbincang, diperkenalkan SKPMG2 ni pulak hasil kajian semula SKPM 2010. SKPMG2 tu pulak akan ukur tahap kecemerlangan sekolah dengan 5 standard jugak. Tapi ada 5 anjakan dalam standard tu iaitu berorientasikan tindakan, menitikberatkan kualiti, berasakan evidens, penekanan kepada peranan dan penggunaan sepanjang tahun – 3 kali semakan.

Mudahnya macam ni, SKPM 2010 dan SKPMG2 ni dua-dua kena siapkan dokumen. Tapi SKPMG2 tu lagi terperinci lah. Bawah ni contoh dokumen, siap kena letak warna tertentu tau! Tak ke pening.
Wow! Colourful! Imej dari Slide Share.

Dari penerangan atas ni, barulah kita faham kenapa NUTP dapat banyak aduan pasal benda ni Dan akhirnya, Dr Maszlee Malik dah umumkan pemberhatian serta-merta audit SKPMG2 ni. Harapnya para guru dapat bagi tumpuan kepada proses pengajaran dalam kelas sepenuhnya.

3. Universiti Awam tak lagi wajib untuk laksanakan iCGPA supaya pensyarah boleh fokus
Pernah tengok benda tu? Imej dari Youtube.

Kalau siapa yang biasa main game bola Pro Evolution Soccer (PES), akan terbiasa tengok spider web ni. Dari situ kita boleh tengok kecenderungan pemain tu ke arah mana. Hebat pass bola atau pakar tackle pemain atau berlakon guling-guling macam Neymar.

Inilah yang cuba diperkenalkan pada tahun 2015 oleh Kementerian Pengajian Tinggi melalui sistem Purata Nilai Gred Keseluruhan Berintegrasi (iCGPA). Sistem ni direka untuk atasi masalah kualiti graduan tak sepadan dengan kehendak majikan sebab sistem CGPA sedia ada hanya ukur kemampuan akademik semata-mata.

“Di samping mata pelajaran yang diambil dan keputusan yang diperolehi, laporan akhir pelajar akan juga menunjukkan sama ada ia bersifat holistik. Melalui spider-web, kita akan dapat melihat dengan jelas ruang-ruang kecemerlangan pelajar.”- Dato’ Seri Ir. Dr. Zaini Ujang, Ketua Setiausaha Pendidikan Tinggi.
Contoh laporan iCGPA pelajar. Imej dari UKM.

Melalui sistem ni juga, pelajar yang dapat semua A dalam akademik tak semestinya akan dapat 4 flat CGPA. Jadi, pelajar kena cemerlang keseluruhan kalau nak 4 flat. Pelajar kena terbabit dalam kokurikulum, aktiviti kemasyarakatan dan kesukarelawan, serta kemahiran dan kepemimpinan. Sejak diperkenalkan, ada 18 Universiti Awam dah guna sistem ni.

Pada 20 Jun 2018, Dr Maszlee umumkan yang sistem iCGPA tak lagi wajib dilaksanakan di UA. Setiap UA dibenarkan memilih sama ada nak teruskan atau menghentikan pelaksanaan program iCGPA. Tindakan ni diambil sebab ada dapatan menunjukkan tumpuan utama pensyarah untuk mengajar, menjalankan kajian, menulis, menyelia pasca siswazah dan berkhidmat untuk masyarakat terganggu. Ini juga untuk bagi semangat kebebasan dan autonomi kepada universiti.

“Bagaimanapun, jika UA mahu menghentikan iCGPA, dana lebihan daripada pemberhentian program itu akan disalurkan kepada perpustakaan supaya universiti dapat melanggan jurnal antarabangsa bermutu,
Bukan murah tau jurnal kajian orang ni. Ada yang sampai 3,902 US Dollar. Imej dari Springer Nature.

sekali gus menggalakkan usaha penyelidikan dan penulisan ilmiah yang berkualiti tinggi,”- Dr. Maszlee Malik, petikan dari Berita Harian.

4. Mahasiswa boleh anjur debat, forum tanpa dihalang oleh Naib Canselor
Suatu masa dulu, Anwar Ibrahim dibawa masuk ke UM, mahasiswa robohkan pagar. 
Imej dari Dinmerican.wordpress.

Dah banyak dulu kita dengar beberapa program dekat universiti ni dibatalkan sebab orang yang dibawa adalah ahli politik pembangkang. Atau pun juga ustaz-ustaz yang tak bertauliah. Kes paling kita ingat semestinya waktu Rafizi Ramli dibawa masuk ke UIA untuk berdebat isu GST yang akhirnya dirampas mic walaupun baru berapa minit bercakap. Itu belum lagi isu Anwar Ibrahim yang nak dibawa berucap dalam UM tapi dihalang. Akhirnya, pelajar pecah pagar universiti tu.

Pada 7 Jun 2018, Dr. Maszlee mengumumkan supaya universiti awam membuka akses masuk untuk masyarakat luar. Naib-naib canselor dan timbalan-timbalan juga dikehendaki tak halang sebarang bentuk debat, forum atau wacana anjuran mahasiwa.

“Selaras dengan hasrat menjadikan universiti sebagai medan intelektual terbuka, kita tidak boleh meletakkan ‘barrier’ (penghalang) di pintu-pintu masuk contohnya beberapa universiti yang meletakkan palang-palang…

Mulai hari ini kita mahu universiti menjadi medan untuk masyarakat menimba ilmu, bertukar idea dan dialog. Kita mahukan suasana universiti di Malaysia sama seperti di negara-negara maju.”- Dr. Maszlee, petikan dari Astro Awani.
Debat ke silat ni? Imej dari Memri TV.

Amalan terbuka ini juga adalah amalan institusi pengajian tinggi terkemuka macam Harvard, Cambridge dan Oxford. Macam Universiti Oxford, diorang memang ada ruang Oxford Union yang dianggap sebagai benteng terakhir ruang ‘kebebasan bersuara bagi dunia Barat’. Kat sini, pelbagai ahli politik, pemikir, penulis terkenal dan ahli akademik dijemput berdebat mahupun bercakap.

Contohnya, Oxford Union pernah bagi peluang Michael Jackson berucap pasal isu hak kanak-kanak. Waktu ni, kisah kanak-kanak MJ yang jarang dunia dengar dapat diluahkan. Tak lupa juga pelakon terkenal Pamela Anderson diberi peluang berucap mengenai hak-hak haiwan. Bukan setakat tu je, korang ingat tak Mehdi Hasan, wartawan Al-Jazeera yang terkenal dengan soalan panas bila temu ramah sesiapa pun. Termasuklah waktu dia temu ramah Tun Mahathir dan Dr. Wan Azizah.

Dia pernah dijemput berucap di sana untuk menerangkan mengenai Islam dengan tajuk Islam Is A Peaceful Religion. Memang betul-betul terbuka lah ni. Macam tu lah barang kali yang Dr. Maszlee nak kan bila UA ni dibuka kepada semua.
\
Sampai Kermit The Frog (Sesame Street) pun dapat peluang berucap kat Oxford Union. Siap sembang pasal alam sekitar tau. Imej dari Campus Oxford.

Bantu OKU, pra sekolah SJKT dan ingatkan universiti jangan gila kejar ranking 

Itulah antara 4 kenyataan yang sebenarnya agak besar maknanya dan kurang rakyat bagi perhatian. Kalau nak senaraikan yang lain memang banyak dan tak ruang nak terangkan. Contohnya isu pengurangan peruntukan untuk 200 buah pra-sekolah Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil (SJKT) yang mana Dr Maszlee akan campur tangan untuk pastikan ia tak berlaku. Walaupun benda tu adalah tugas Jabatan Perdana Menteri.

Dr. Maszlee juga dah umumkan supaya setiap sekolah wajib menyediakan fasiliti dan prasarana untuk kanak-kanak khas. Dia juga mengarahkan supaya setiap program Kementerian Pendidikan kena ada penterjemah bahasa isyarat. Tak cukup lagi, dia ada sebut supaya universiti jangan gila sangat kejar ranking sebab yang lagi penting adalah ekosistem kesarjanaan dalam kampus.
Imej dari Pinterest.

Kiranya, dari benda seremeh-remeh kasut sampai ke universiti dia dah sentuh walaupun ada beberapa lagi janji yang masih tak nampak hasilnya macam PTPTN. Harapnya nanti ada lah banyak benda baik untuk para pengajar, pelajar dan semua orang yang ada dalam sistem pendidikan negara. 

Mana taknya, pendidikan ni senjata kot! Bak kata Nelson Mandela

“Pendidikan adalah senjata paling berkuasa yang anda boleh manfaatkan untuk mengubah dunia.”

Tiada ulasan: