Selasa, 20 November 2018

Banyaknya fadilat sabar. Mencantikan kesabaran dalam jiwa. 8677.



Sabar mengajar manusia berharap pada Allah dan bukan selain dari Nya. 

Kunci Kesuksesan Itu Bernama Sabar

KIBLAT.NET – Ketika Firaun berkuasa, bani Israel benar-benar dihinakan, mereka hidup sebagai warga kelas bawah yang statusnya disetarakan dengan budak belian. Konon ketika ada seorang Qibthi hendak membawa barang bawaan, alih-alih mencari kuda atau keledai, mereka malah memanggil salah seorang di antara bani Israel untuk mengangkat dan memikulnya.

Kondisi tersebut berlangsung cukup lama hingga kedatangan seorang Musa ‘alaihissalam di tengah-tengah mereka. Dengan penuh kesabaran Musa ‘alaihissalam membimbing mereka untuk mengenal tauhid serta menjadikan kalimat “Laa Ilaaha illallaah” sebagai fondasi keyakinan mereka.
Allah ta’ala pun menceritakan kondisi bani Israel dalam firman-Nya:

وَأَوْرَثْنَا الْقَوْمَ الَّذِينَ كَانُوا يُسْتَضْعَفُونَ مَشَارِقَ الْأَرْضِ وَمَغَارِبَهَا الَّتِي بَارَكْنَا فِيهَا ۖ وَتَمَّتْ كَلِمَتُ رَبِّكَ الْحُسْنَىٰ عَلَىٰ بَنِي إِسْرَائِيلَ بِمَا صَبَرُوا ۖ وَدَمَّرْنَا مَا كَانَ يَصْنَعُ فِرْعَوْنُ وَقَوْمُهُ وَمَا كَانُوا يَعْرِشُونَ

“Dan Kami pusakakan kepada kaum yang telah ditindas itu, negeri-negeri bagian timur bumi dan bagian baratnya yang telah Kami beri berkah padanya. Dan telah sempurnalah perkataan Tuhanmu yang baik (sebagai janji) untuk Bani Israil disebabkan kesabaran mereka. Dan Kami hancurkan apa yang telah dibuat Fir’aun dan kaumnya dan apa yang telah dibangun mereka.” (QS. Al A’raf: 137)

Allah ta’ala memberikan kekuasaan kepada Bani Israel, dikarenakan kesabaran mereka. Huruf ba’ pada kalimat bima shobaruu merupakan ba’ sababiyah, artinya: disebabkan kesabaran yang mereka miliki, maka Allah memberi kekuasaan kepada mereka di muka bumi, dan mewariskan kepada mereka negeri yang telah diberkahi; Palestina.

Bani Israel memasuki negeri tersebut sepeninggal Musa ‘alaihissalam, mereka memasukinya bersama Dawud ‘alaihissalam dan Sulaiman ‘alaihissalam. Mereka pun memerintah Palestina dengan dasar tauhid. Dengan kalimat tauhid pula, bani Israel berhak mewarisi Mesir setelah Firaun ditenggelamkan oleh Allah ta’ala karena menindas serta melalimi ahli tauhid.

Satu pelajaran yang bisa dipetik dari sepenggal kisah bani Israel di atas; bahwa Allah telah mengumumkan busyro atau kabar gembira bagi siapapun yang bersabar dalam kehidupannya dan tidak pernah berhenti menaruh sebuah harapan besar, bahwa Allah ta’ala akan membuka berbagai jalan kemudahan serta mendatangkan kemenangan bagi mereka.
Rasulullah shallallahu alaihi wasallam bersabda:

يَوَدُّ أَهْلُ العَافِيَةِ يَوْمَ القِيَامَةِ حِيْنَ يُعْطَى أَهْلُ البَلَاءِ الثَوَابَ لَوْ أَنَّ جُلُوْدَهُمْ كَانَتْ قُرِضَتْ فِيْ الدُّنْياَ بِالمَقَارِيضِ

“Ketika ahlul bala’ menerima pahala pada hari kiamat, ahlul ‘afiyah sangat menginginkan seandainya kulit mereka dipotong-potong dengan gunting.” (HR. At Tirmidzi)

Ahlul bala’ adalah sebutan bagi mereka yang ketika hidup di dunia banyak mendapatkan cobaan dari Allah ta’ala. Dalam sebuah hadits hasan Rasulullah shallallahu alaihi wasallam menceritakan bahwa ahlul bala’ memasuki surga tanpa melewati proses hisab, maka ahlul ‘afiyah atau orang-orang yang tidak banyak mendapat cobaan semasa hidupnya pun bertanya, “Apa gerangan dengan kalian, sehingga amal perbuatan kalian tidak dihisab?”. Mereka menjawab, “Dahulu kami bersabar dalam menghadapi cobaan dan ridha dengan ketentuan-Nya.” Maka ahlul ‘afiyah pun berangan-angan seandainya dulu di kehidupan dunia kulit mereka dipotong-potong dengan gunting, mereka pun akan ridha dengan cobaan tersebut.

Dalam sebuah hadits panjang yang diriwayatkan oleh Imam Ibnu Majah, Rasulullah shallallahu alaihi wasallam menceritakan bahwa di hari kiamat kelak datanglah seorang yang ketika di dunia hidupnya bergelimang kenikmatan, lalu dia dicelupkan ke neraka dengan satu kali celupan, kemudian dia ditanya, “Hai fulan, apakah kamu pernah merasakan kesenangan?” Dia menjawab, “Tidak, aku belum pernah sekalipun mengecap kesenangan.”Kemudian didatangkan seorang yang ketika di dunia hidupnya paling sengsara dan paling sering mendapat musibah. Lalu dia dicelupkan di surga dengan satu kali celupan, kemudian ditanya, “Hai fulan, apakah kamu pernah merasakan penderitaan?” Dia pun menjawab, “Tidak, aku sama sekali tidak pernah merasakan penderitaan apapun.”
Mari kita renungkan, cukup satu celupan di surga, seseorang lupa dengan segala macam penderitaan yang pernah dialaminya di dunia. Hanya dengan satu celupan, segala macam kesulitan dan musibah selama 60 tahun atau 70 tahun terlupakan begitu saja. Betapa rendahnya segala macam cobaan dunia ketika dihadapkan kenikmatan surga yang hakiki.
Allah ta’ala berfirman,
وَسَارِعُوا إِلَىٰ مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّمَاوَاتُ وَالْأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِينَ
“Dan bersegeralah kamu kepada ampunan dari Tuhanmu dan kepada surga yang luasnya seluas langit dan bumi yang disediakan untuk orang-orang yang bertakwa.”(QS. Ali Imran: 133)
Maka sudah sepantasnya seorang muslim menjalani kehidupannya di dunia dengan kesabaran yang menyeluruh. Sabar dalam menjalankan ketaatan kepada Allah, sabar dalam menjauhi larangan Allah, sabar dalam menerima ketentuan Allah, sabar dalam menjaga dan menggunakan nikmat Allah.
Baca halaman selanjutnya: Sabar Terhadap Sesuatu yang...


Sabar Terhadap Sesuatu yang Disukai

Berdasarkan objeknya, secara garis besar sabar terbagi menjadi dua. Sabar terhadap sesuatu yang disukai dan sabar terhadap sesuatu yang dibenci. Sabar terhadap sesuatu yang disukai jauh lebih sulit daripada sabar terhadap apa yang dibenci/tidak disukai hati. Maka dari itu sahabat Abdurrahman bin ‘Auf pernah mengatakan:
Kami mampu bersabar tatkala diuji dengan kesempitan. Namun kami tidak mampu bersabar tatkala diuji dengan kelapangan.”

Maka Allah ta’ala pun mewanti-wanti kaum muslimin,

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّ مِنْ أَزْوَاجِكُمْ وَأَوْلَادِكُمْ عَدُوًّا لَكُمْ فَاحْذَرُوهُمْ ۚ وَإِنْ تَعْفُوا وَتَصْفَحُوا وَتَغْفِرُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ

“Hai orang-orang mukmin, sesungguhnya di antara isteri-isterimu dan anak-anakmu ada yang menjadi musuh bagimu maka berhati-hatilah kamu terhadap mereka dan jika kamu memaafkan dan tidak memarahi serta mengampuni (mereka) maka sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.” (QS. At Taghabun: 14)
Dr. Abdullah Azzam dalam Tarbiyah Jihadiyah menyebutkan ada empat perkara yang harus kita perhatikan pada sebuah kenikmatan yang diinginkan oleh hati, yaitu:
  1. Tidak cenderung kepadanya.
  2. Tidak terlalu bernafsu dalam mengumpulkannya, meskipun yang dikumpulkan tergolong hal yang mubah. Seperti harta dan makanan.
  3. Menjaga dan memelihara hak-hak Allah yang ada padanya.
  4. Menjauhi yang haram selama mencarinya.
Maka sekali lagi, sabar terhadap sesuatu yang kita sukai jauh lebih sukar dari sabar menghadapi musibah. Ketika mengingat akan segala nikmat yang telah kita peroleh, kita harus bersabar atasnya, yakni tidak lalai dari mengingat Allah karenanya, tidak cenderung kepadanya, dan tidak memandang remeh orang lain karenanya.

Sabar Terhadap Sesuatu yang Dibenci

Lalu sabar yang kedua adalah sabar terhadap sesuatu yang dibenci. Dr. Abdullah Azzam dalam Tarbiyah Jihadiyah membagi sabar yang kedua ini dalam tiga bagian:
  1. Sabar ikhtiyari.
  2. Sabar qahri.
  3. Sabar ikhtiyari pada awal mulanya, dan menjadi qahri pada akhirnya, dikarenakan konsekuensi-konsekuensi dari pilihan tersebut ternyata berat dirasa sehingga seseorang menjadi terpaksa menjalani konsekuensi tersebut.
Sabar ikhtiyari merupakan sabar yang merupakan sebuah pilihan, di mana seseorang mempunyai kebebasan untuk memilih antara bersabar dan tidak. Sabar ikhtiyari terjadi ketika seseorang dihadapkan pada perintah dan larangan Allah, dia dapat memilih untuk bersabar ketika menjalankan perintah Allah serta menjauhi larangan-Nya, atau dia dapat memilih untuk tidak bersabar dan bermaksiat kepada Allah.

Sabar ikhtiyari dicontohkan dengan baik oleh Yusuf ‘alaihissalam ketika digoda oleh istri tuannya, kisah ini diabadikan dalam surat Yusuf ayat 23:

وَرَاوَدَتْهُ الَّتِي هُوَ فِي بَيْتِهَا عَنْ نَفْسِهِ وَغَلَّقَتِ الْأَبْوَابَ وَقَالَتْ هَيْتَ لَكَ ۚ قَالَ مَعَاذَ اللَّهِ ۖ إِنَّهُ رَبِّي أَحْسَنَ مَثْوَايَ ۖ إِنَّهُ لَا يُفْلِحُ الظَّالِمُونَ
“Dan wanita yang Yusuf tinggal di rumahnya menggoda Yusuf untuk menundukkan dirinya (kepadanya) dan dia menutup pintu-pintu, seraya berkata: “Marilah ke sini”. Yusuf berkata: “Aku berlindung kepada Allah, sungguh tuanku telah memperlakukan aku dengan baik”. Sesungguhnya orang-orang yang zalim tiada akan beruntung.” (QS. Yusuf: 23)

Mari kita renungkan, betapa luar biasanya Yusuf ‘alaihissalam yang ketika itu masih muda, perjaka, dan tentu saja beliau orang asing sehingga jikalau melakukan keburukan tidak akan ada nama keluarga yang khawatir tercoreng, namun beliau memilih untuk bersabar dan takut kepada Allah ‘azza wa jalla.

Adapun sabar qahri merupakan kesabaran dalam menghadapi musibah yang mesti dihadapi, yang manusia tidak bisa menolaknya dan tidak mempunyai pilihan selain bersabar menghadapinya. Seperti ketika Nabi Yusuf ‘alaihissalam dimasukkan ke dalam sumur oleh saudara-saudaranya, tidak ada pilihan bagi beliau selain bersabar menunggu pertolongan.

Namun sabar qahri ternyata mempunyai beberapa tingkatan, dalam artian ekspresi kepasrahan seseorang ketika tertimpa musibah ternyata berbeda-beda. Bagi manusia yang lemah akal dan lemah iman, dia hanya menangis, mengeluh, dan mengemis bantuan kepada manusia lainnya. Adapun bagi manusia yang mempunyai cukup keimanan, mereka akan menahan diri untuk mengeluh kepada manusia meskipun terkadang masih timbul rasa tidak puas terhadap takdir Allah yang sedang menimpanya. Sedangkan tingkatan yang tertinggi adalah orang-orang ridha terhadap segala ketentuan Allah yang menghampiri dirinya, mereka senantiasa memenuhi waktunya dengan khusnudzon terhadap Rabbul alamindalam segala kondisi.
Penulis: Rusydan Abdul Hadi

Kunci Kesuksesan Itu Bernama Sabar - Kiblat

https://www.kiblat.net/2018/11/19/kunci-kesuksesan-itu-bernama-sabar/


Sambal Udang Petai Belimbing Wuluh Bikin Makan Jadi Nambah

Diana Rafikasari pada SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 25 minit yang lalu
Sambal Udang Petai Belimbing Wuluh menghadirkan kesempurnaan sat bersantap, terlebih di momen libur ini. Anda pun bisa membuatnya di rumah.

Semburan Abu Gunung Anak Krakatau Mencapai Kota Kalianda

Heri Fulistiawan pada SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 25 minit yang lalu
Gunung Anak Krakatau (GAK) masih terus erupsi, bahkan aktivitas gunung yang berada di Selat Sunda itu menghebohkan warga sekitar Rajabasa, Kalianda, dan Kecamatan Candipuro, Kabupaten Lampung Selatan.

Rusia Rilis Video Misi Pertama Jet Siluman Su-57 di Suriah

Muhaimin pada SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 25 minit yang lalu
Jet tempur siluman pesaing F-22 Raptor dan F-35 Amerika Serikat ini pertama kali terdeteksi satelit Israel di pangkalan Khmeimim, Suriah.

PAK TAMRIN RILEKS LAAA

noreply@blogger.com (Tukar Tiub) pada Tukar Tiub - 56 minit yang lalu
PAK TAMRIN RILEK LAAA rilek pak tamrin..himpunan sejuta melayu dan islam utk tolak icerd? kita tunggu beberapa bas dari kelantan,terengganu dari sekolah2 tahfiz dari madrasah2 akan dibiayai utk turun..beza dgn bersih, perhimpunan tolak icerd adalah ditaja.dlm dunia kini, yg betul itu adalh islam malaysia dan melayu melaysia. hanya islam malaysia yg berani tibai negara dilanda musibah..hanya melayu yg berani ckp berdekah2 perihal melayu wlhal melayu asal hindu.dlm khutbah, dlm kuliah2 agama, dlm tv alhijrah..berbondong2 ulama,haji hajah bkata nabi tidaka rasis dlm mjlnkan agama... lagi »

Rasulullah SAW Mencintai Umatnya Walau Tidak Pernah Berjumpa

Nor Khairiah pada Tazkirah - 57 minit yang lalu
Bulan Rabiul awal merupakan bulan kelahiran Nabi Muhammad SAW. Pada tanggal 12 Rabiul awal (mengikut sebahagian pendapat), lahirlah seorang Nabi akhir zaman. Walaupun jarak diantara kita dengan hari kelahiran Nabi SAW berbeza lebih 1400 tahun, namun jarak bukanlah penghalang untuk kita sebagai ummatnya terus menzahirkan rasa sayang, cinta dan rindu terhadap Rasulullah SAW. Dalam sebuah […]

Melarat Pula, Edar Bible Ke Masjid &Kampung.. PH Pekak Ke?

Ibnu Hasyim pada Ibnu Hasyim - Sejam yang lalu
*Mengedar Bible Di Masjid Dan Kampung Adalah Perbuatan Biadap Dan Mencabar Kesabaran Umat Islam Di Malaysia * Posted by SnapShot at 11/19/2018 Kemenangan besar kerajaan Pakatan menumbangkan kerajaan yang di anggap korupsi, rasuah dan terpalit dengan skandal kewangan menjadi impian sebahagian besar rakyat Malaysia... Harapan rakyat yang memberikan mereka mandat, kelihatan semakin hari semakin suram dan kelam... Ibarat ku sangka panas sampai ke petang, tapi sayangnya, seawal subuh bukan saja hujan malah ribut taufan dan kilat sabung menyabung... Era kerajaan BN, atas dasar dan nilai sa... lagi »

Samsung Tolak Calon Pekerja Muslim karena Tak Mau Minum Alkohol

William Ciputra pada dakwatuna.com - Sejam yang lalu
Salah satu raksasa perusahaan elektronik Samsung diduga menolak seorang calon pekerja Muslim di Amerika Serikat. Disebutkan, penolakan dilakukan karena calon pekerja itu tidak mau minum-minuman keras (alkohol). The post Samsung Tolak Calon Pekerja Muslim karena Tak Mau Minum Alkohol appeared first on dakwatuna.com.


SEMBANG JE LEBIH

noreply@blogger.com (Tukar Tiub) pada Tukar Tiub - Sejam yang lalu
SEMBANG JE LEBIH Dia sedap la dapat macam2 bonus dari kerajaan PH.. makin teruk nasib rakyat bawahan, gaji dapat 2500 10 hb dah abis nk hutang siapa pun x dapat bagi.. ramai peniaga2 kecil-kecilan dah start tutup bisnes,lps ni peruncit lps tu pemborong.. lps tu krisis ekonomi la jawabnya.. tapi dok cerita2 pasal najid pny telor la,rosmah pny nenen la, anwar pny anu la, sayfool pny jubor la, mahadir hero la, azmin steady la, rafizi sotong la, Dap bagus lah, Sultan zalim lah, ulama hinalah, TT la kiranya hero x didendang la sewaktu PRU14.. kalau betul kenapa sampai skrg Madey atau ... lagi »

HILANG ARAH

noreply@blogger.com (Tukar Tiub) pada Tukar Tiub - Sejam yang lalu
HILANG ARAH Setuju. Pak sham dah hilang arah nak dituju. Satu pun menteri india dan cina tak kena hentam oleh pak sham sejak tertubuhnya kerajaan baru. Kalau dulu tak sorang pun terlepas. Adakah mereka ini sempurna molek belaka? Atau pak sham sudah takutkah? on *DI UKM BANGI* Publish | Delete | Spam Anonymous on 11/19/18 -----------------

Model Malaysia Jadi Pejuang IS

Din pada Addin - Sejam yang lalu
*Model Malaysia Jadi Pejuang IS.* Seorang model kacukan Malaysia Australia yang pernah dinobatkan sebagai “Malaysia’s Most Eligible Bachelor” terbunuh di Syria 2 tahun lalu ketika bertempur bersama kumpulan militan IS, lapor akhbar Australia. Herald Sun berkata Amir Millson terbunuh pada 2016 selepas terpijak periuk api di Syria, ketika dia membawa pejuang IS di bahunya. *Model Malaysia Jadi Pejuang IS.* Ibu Millson adalah rakyat Malaysia. Dia belajar dalam jurusan komunikasi massa di Universiti Curtin di Perth sebelum pulang ke Malaysia, di mana dia dinobatkan sebagai Malaysia’s ... lagi »

WW # 167: RUMAH KU SYURGA KU.

al-lavendari pada KomenSen - Sejam yang lalu

The global refugee crisis in numbers.Where most refugees come from?

Editor pada Ahmad Sanusi Husain.Com - 2 jam yang lalu
--- Consultant: www.ahmad-sanusi-husain.com Alfalah Consulting KL: www.alfalahconsulting.com Islamic Investment: www.islamic-invest-malaysia.com Unit Amanah Islam: www.unit-amanah-islam.blogspot.my

Pemain takraw wajib tutup aurat

admin pada Indahnya Islam - 2 jam yang lalu
CYBERJAYA: Persatuan Sepaktakraw Malaysia (PSM) akan mewajibkan semua pemain lelaki dan wanita memakai pakaian menutup aurat ketika beraksi dalam semua kejohanan mulai April depan. Presidennya, Datuk Seri Ahmad Ismail berkata, pihaknya sentiasa menggalakkan semua pemain mengenakan pakaian menutup aurat seperti memakai ‘tight’ (lelaki) dan tudung (wanita) ketika menyertai mana-mana kejohanan sebelum ini. Justeru, Ahmad ... lagi »

Surah Abasa (Surah 80, Quran) - Sheikh Ahmad Al Nufays

Editor pada Ahmad Sanusi Husain.Com - 2 jam yang lalu
Links: Consulting/Training: http://alfalahconsulting.com Consultant/Trainer: http://ahmad-sanusi-husain.com Islamic Investment: http://islamic-invest-malaysia.com

Anna Ruby Falls - Georgia, USA

Editor pada Ahmad Sanusi Husain.Com - 2 jam yang lalu
--- Consultant: www.ahmad-sanusi-husain.com Alfalah Consulting KL: www.alfalahconsulting.com Islamic Investment: www.islamic-invest-malaysia.com Unit Amanah Islam: www.unit-amanah-islam.blogspot.my

Airbnb akan buang senarai penginapan di Israel

ainulillia pada Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 2 jam yang lalu
BAITULMAQDIS, 12 Rabiulawal 1440H, Selasa – Akur dengan desakan masyarakat antarabangsa, syarikat sewaan penginapan dalam talian, Airbnb akan mengeluarkan senarai premisnya di penempatan Israel yang menyalahi undang-undang di Tebing Barat yang diduduki. Langkah itu diambil selepas bertahun-tahun mendapat tekanan daripada kumpulan Palestin dan hak asasi manusia. Kira-kira 200 senarai premis akan dikeluarkan dari laman web … The post Airbnb akan buang senarai penginapan di Israel appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

Maulidur Rasul: Contohi sunnah Rasulullah dalam bernegara

sitifatimah pada Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 2 jam yang lalu
SELAWAT dan Salam ke atas junjungan mulia, pemimpin abadi umat Islam, Muhammad Rasulullah ﷺ Marilah kita selaku umatnya yang setia mencontohi jejak langkah Baginda Rasul ﷺ Dalam mengurus kemajmukan masyarakat di Madinah, berikut adalah sunnah yang Baginda asaskan dan seharusnya dicontohi oleh kita semua (seperti yang ternukil dalam Sahifah Madinah): 1. Sebuah negara mesti memiliki … The post Maulidur Rasul: Contohi sunnah Rasulullah dalam bernegara appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

25 rakyat Palestin cedera ditembak rejim Zionis

ainulillia pada Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 2 jam yang lalu
GAZA, 12 Rabiulawal 1440H, Selasa – Sekurang-kurangnya 25 rakyat Palestin cedera akibat ditembak oleh rejim pengganas Israel ketika protes Freedom Flotilla, di sempadan utara Semenanjung Gaza, semalam. Kesemua 25 mangsa, termasuk jurukamera Associated Press (AP), Rashed Rashid, dibawa ke hospital untuk rawatan perubatan. Pengamal media berkenaan ketika itu dilaporkan sedang mengambil gambar ratusan rakyat Palestin … The post 25 rakyat Palestin cedera ditembak rejim Zionis appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

BERLUMBA BELI INSURAN

noreply@blogger.com (Tukar Tiub) pada Tukar Tiub - 2 jam yang lalu
BERLUMBA BELI INSURAN Melayu yg sekarang ni sedang berlumba2 beli insuran...... Dijamaah kan parti2 sekali.. Supaya semua dapat no keahlian Ahli surga... bleh dapt bida bidadari bersama.. bleh jom heboh2 bersama... jumpa disana... on *TERUSKAN LAGI* Publish | Delete | Spam haron haron on 11/19/18 -----------------
Rusia Rilis Video Misi Pertama Jet Siluman Su-57 di Suriah
 Selasa, 20 November 2018 - 10:18 WIB
Rusia Rilis Video Misi Pertama Jet Siluman Su-57 di Suriah
Pesawat jet tempur siluman generasi kelima Rusia, Su-57. Foto/Kementerian Pertahanan Rusia/YouTube
MOSKOW - Militer Rusia telah merilis rekaman misi pertama pesawat jet tempur siluman Su-57 di Suriah. Manuver yang diklaim sebagai uji coba penerbangan itu awalnya terdeteksi satelit Israel pada Februari lalu.

Militer Moskow tak menjelaskan mengapa video baru dirilis hari Senin (19/11/2018) kemarin, meski misi diam-diam itu berlangsung sembilan bulan lalu. 

Sukhoi Su-57 yang secara resmi baru akan dikirim untuk layanan militer Moskow pada 2019 mendatang adalah jet tempur generasi kelima Rusia. Pesawat tempur siluman tercanggih Moskow ini muncul sebagai jawaban untuk jet tempur siluman F-22 Raptor dan F-35. 

Media Israel melaporkan pada bulan Februari lalu bahwa satelit negara mayoritas Yahudi itu telah mendeteksi setidaknya dua jet tempur siluman ditempatkan di pangkalan udara Khmeimim yang dioperasikan Rusia di pantai barat Suriah. 

Pada tanggal 9 Mei, Su-57 menjadi pusat perhatian dalam pawai militer besar-besaran di Moskow untuk memperingati kemenangan Tentara Soviet atas Nazi Jerman selama Perang Dunia II.

"Kru Su-57 melakukan lebih dari 10 penerbangan di Suriah," kata Kementerian Pertahanan saat merilis video tersebut hari Senin, yang dikutip The Moscow Times, Selasa (20/11/2018).

Video yang dirilis hanya berdurasi satu menit yang menunjukkan pesawat lepas landas, menguadara dan mendarat.

"Penerbangan itu dilakukan untuk mendemonstrasikan kemampuan pesawat canggih yang dinyatakan dalam situasi pertempuran nyata," lanjut Kementerian Pertahanan Rusia.

(mas)
Rusia Rilis Video Misi Pertama Jet Siluman Su-57...
https://international.sindonews.com/read/1356097/41/rusia-rilis-video-misi-pertama-jet-siluman-su-57-di-suriah-1542683871




Tiada ulasan: