Rabu, 28 November 2018

Benci isu perkauman dan Islam dipolitikan. 8734.


Melayu kena kembali kepada fitrah kehidupan. Mengapa Allah jadikan kita. In Syaa Allah kita akan jadi hamba Nya yang beruntung di Akhirat kelak. Aamiin.

'Kamu cepat bangun', tangisan tunangan korban kerusuhan dekat pura Hindu di Malaysia 9 jam lalu 
Unggahan Nurul Najihah di Facebook tentang tunangannya yang menjadi korban dalam kerusuhan di dekat pura di dekat Kuala Lumpur.
Hak atas fotoNURUL NAJIHAH FACEBOOK
Image caption Unggahan Nurul Najihah di Facebook tentang tunangannya yang menjadi korban dalam kerusuhan di dekat pura di dekat Kuala Lumpur.
"Cepat bangun kamu. Muhammad Adib. Doakan tunangan saya, tak kuat melihat kamu seperti ini."
Itulah unggahan di media sosial oleh Nurul Najihah, tunangan seorang petugas pemadam kebakaran yang dalam kondisi kritis sampai Selasa (27/11) setelah terluka dalam kerusuhan di Kuala Lumpur.
Mohammad Adib Mohammad Kasi ditarik keluar dari truk pemadam kebakaran oleh massa berjumlah lebih dari 1.000 orang saat ia tiba di tempat kerusuhan untuk memadamkan mobil yang terbakar.
Beberapa orang terluka dan belasan kendaraan terbakar setelah serangan terhadap pura Hindu di dekat Kuala Lumpur pada Senin (26/11) dini hari.
Menanggapi unggahan di Facebook, para pengguna menyatakan doa agar Mohammad cepat sembuh. Nurul rencananya akan menikah dengan Mohammad bulan depan.

Mobil yang terbakar dalam kerusuhan di dekat pura di dekat Kuala Lumpur.Hak atas fotoEPA
Image captionMobil yang terbakar dalam kerusuhan di dekat pura di dekat Kuala Lumpur.

Luka-lukanya diperkirakan akibat diinjak massa dan menyebabkan tulang rusuk patah dan paru-parunya bocor.

Bukan kerusuhan etnik


Kerusuhan di dekat Pura Sri Maha MariammanHak atas fotoEPA
Image captionKerusuhan di dekat Pura Sri Maha Mariamman, di dekat Kuala Lumpur.

Ketegangan juga meningkat di tempat terpisah setelah ada daging babi yang dilaporkan dilempar ke dua surau di Malaka, sekitar 150 kilometer dari Kuala Lumpur, lapor Sinar Harian.
Polisi mengawasi tempat-tempat peribadatan setelah insiden ini namun mengatakan kerusuhan di dekat Kuala Lumpur terkait dengan sengketa tanah dan bukan soal etnis atau agama.
Kekhawatiran sosal kerusuhan etnis ini sempat mencuat setelah sejumlah etnik Melayu Malaysia menyerang pura Hindhu pada Senin (26/11) dan menghancurkan patung dewa serta sempat menodong petugas tempat peribadatan Hindu itu, menurut laporan Malaysiakini.
Pemeluk Hindu di Malaysia yang sebagian besar etnik India terdiri dari enam persen dari sekitar 31,6 juta penduduk negara itu.
Menyusul kerusuhan pada Senin pagi, kekerasan berlanjut di dekat pura.
Laporan KiniTV menunjukkan massa menyerang truk pemadam kebakaran.

Jangan sampai orang Melayu mengamuk


Mohammad, petugas pemadam kebakaran yang menjadi korban.Hak atas fotoNURUL NAJIHAH FACEBOOK
Image captionMohammad, petugas pemadam kebakaran yang menjadi korban.

Paling tidak 19 orang ditahan dan pemerintah Malaysia berjanji akan menindak "para provokator."
"Mereka yang bertanggung jawab, bila ada, tak akan lolos dari hukuman," kata Perdana Menteri Mahathir Mohamad.
Pemerintah juga meminta agar warga Malaysia berhati-hati dalam membuat pernyataan online yang dapat "menimbulkan ketegangan dan mempengaruhi hubungan antarkomunitas."
Insiden ini terjadi di tengah debat nasional tentang persamaan hak, yang menyebabkan ancaman kelompok mayoritas untuk melakukan protes.
Warga Melayu Malaysia menikmati subsidi dan kebijakan lain dan mendapatkan "posisi khusus" seperti tercantum dalam Konstitusi Federal.
Ahmad Zahid Hamidi, presiden Umno, partai politik terbesar Malaysia, sebelumnya pada bulan ini memperingatkan bahwa warga Malaysia bisa mengamuk dan mendesak pemerintah untuk secara serius menangani masalah ini.
"Jangan sampai orang Melayu mengamuk ... Jangan minta, ancaman bukan sekedar ancaman, kalau tak percaya, coba," kata Ahmad Zahid Hamidi seperti dikutip Utusan Malaysia.

'Kamu cepat bangun', tangisan tunangan korban kerusuhan dekat pura Hindu di Malaysia - BBC News Indonesia
https://www.bbc.com/indonesia/trensosial-46360399

TAK KOMEN

noreply@blogger.com (Tukar Tiub) pada Tukar Tiub - 3 minit yang lalu
TAK KOMEN tt apa hal tak comment pasal kuil usj .. baik nor pandai cakap .. seru lah .. kawan brickfield kan ramai ... ini kerja gerombolan penyamun bugis jawa belanda dan sotong .kasi cucuk bikin kecoh baru boleh masuk jarum .. on *HAJI SOTONG* Publish | Delete | Spam abu on 11/27/18 ------------------

‘ITU TUGAS POLIS – KAMI TIDAK BOLEH KAWAL ORANG RAMAI DI LUAR,’ KATA AJK KUIL

emily mc pada Malaysia Chronicle - 12 minit yang lalu
POLIS sepatutnya mengawal orang ramai di luar Kuil Sri Maha Mariamman Seafield untuk mengelak berlakunya keganasan, kata satu kumpulan yang mendakwa ia hanya boleh menjaga penganut di dalam kawasan kuil. Sebelum itu, Pasukan Petugas Khas Selamatkan Kuil Seafield menyebarkan mesej kepada masyarakat India di seluruh negara untuk datang dan menyokong perjuangan mereka selepas kuil itu diserang kerana didakwa gagal mematuhi perintah mahkamah untuk berpindah ke lokasi lain. Ahli jawatankuasa pasukan itu Elangovan Annamalai memberitahu The Malaysian Insight malam tadi bahawa mereka tidak ... lagi »

7 LAGI DITAHAN DI KAWASAN KUIL SEAFIELD

emily mc pada Malaysia Chronicle - 12 minit yang lalu
SERAMAI tujuh lelaki ditahan awal pagi tadi di kawasan kuil Sri Maha Mariamman Seafield di Subang Jaya, selepas dua hari berturut-turut rusuhan berlaku di situ. Pada mulanya, enam lelaki ditahan membabitkan sekumpulan kira-kira 50-60 penunggang motosikal yang berkumpul di seberang jalan di lebuh raya lapan lorong di yang memisahkan kuil itu dengan perumahan di USJ16, kira-kira jam 11 malam. Kumpulan itu terdiri daripada lelaki berumur antara 18 dan 55 tahun, datang untuk membuat bantahan terhadap insiden yang berlaku di kawasan itu, di mana seorang anggota bomba dipukul pada Isnin m... lagi »

PUTRAJAYA HARAP EQUANIMITY DIJUAL CEPAT, TAWARAN DITUTUP HARI INI

emily mc pada Malaysia Chronicle - 12 minit yang lalu
SELEPAS berbulan di meja lelongan, proses penjualan kapal mewah Equanimity akan ditutup hari ini, dengan ramai yang teruja menanti siapa pembida tertingginya. Mahkamah Tinggi Malaya akan membuka tawaran tertutup yang dihantar oleh pembeli berpotensi yang berkelayakan dan mengumumkan pemilik baharu kapal itu. Bagaimanapun, tidak diketahui bila ia akan dibuat. Bakal pembeli perlu meletakkan deposit AS$1 juta (RM4 juta) sebelum layak membuat bidaan. “Esok hari terakhir lelongan,” kata Sitpah Selvaratnam, peguam perkapalan yang dilantik khas untuk Pejabat Peguam Negara. “Pengumuman siap... lagi »

‘WHY IS OUR RACE TRAMPLED ON’ – LARGE GROUP OF MALAY BIKERS GATHER AT SUBANG TEMPLE BUT COPS DEFUSE SITUATION AFTER SEVERAL ARRESTS: AS EXPECTED, ‘HIDDEN HANDS’ TOUTED TO BE LINKED TO UMNO, PAS QUARTERS START TO CAPITALIZE ON TEMPLE RIOT INCIDENT

emily mc pada Malaysia Chronicle - 12 minit yang lalu
SUBANG JAYA: Police have arrested several youngsters after they failed to abide by orders to disperse after they had gathered for several hours opposite the Sri Maha Mariamman temple in Seafield, USJ. The youths were arrested around 1am. A big group of youngsters started gathering opposite the temple from 10.30pm. Hundreds of rowdy youngsters on motorcycles had arrived at the scene about 10.30pm and gathered across the temple. At the temple, a few youths and devotees were keeping a watchful eye. Some of those who gathered opposite the Sri Maha Mariamman temple. Some of those who gat... lagi »

MAHATHIR DROPS BOMBSHELL – ‘OUTSIDERS STARTED TEMPLE RIOT – PEOPLE WHO CAME FROM ELSEWHERE, NOT LOCAL PEOPLE’

emily mc pada Malaysia Chronicle - 12 minit yang lalu
PRIME Minister Dr Mahathir Mohamad has revealed that outsiders masterminded Monday’s riot at the Sri Maha Mariamman temple in Subang Jaya, Selangor. He said that based on preliminary information available, the riot was not started by locals. “This is not about Malays versus Indians. This problem was caused by people who came from elsewhere. It’s not local people. “Outsiders were behind it,” he said after attending the 12th National Academic Awards ceremony in Putrajaya tonight. In a statement earlier today, the prime minister had said the riot at the temple was criminal in nature ... lagi »

AS TEMPLE RIOT SUBSIDES, FIREMAN ADIB’S CONDITION IMPROVES BUT STILL CRITICAL – TRANSFERRED TO IJN TO RECEIVE SPECIAL TREATMENT

emily mc pada Malaysia Chronicle - 12 minit yang lalu
SUBANG JAYA: Rescuer Muhammad Adib Mohd Kassim, who was critically injured during a fracas at a temple here yesterday, has been transferred to the National Heart Institute (IJN) in Kuala Lumpur. Housing and Local Government Minister Zuraida Kamaruddin said Muhammad Adib, who was admitted to the Subang Jaya Medical Centre’s Intensive Care Unit, was sent to IJN at about 11.33pm yesterday. Zuraida said following consultations with IJN, a decision was made to transfer Muhammad Adib to the facility to ensure he received the necessary medical treatment. “After discussing with four experts... lagi »

MORE FORMER MINISTERS TO BE CHARGED BY MACC: MAHDZIR THIS WEEK, KU NAN AGAIN NEXT WEEK?

emily mc pada Malaysia Chronicle - 12 minit yang lalu
PUTRAJAYA: The spate of charging former leaders for corruption continues. Two ex-ministers are set to be hauled to court in the coming weeks. Former education minister Datuk Seri Mahdzir Khalid is expected to be charged on Friday over the RM2.5bil solar power project for Sarawak rural schools, say Malay­sian Anti-Corruption Com­mission (MACC) sources. Meanwhile, former federal territories minister Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor is expected to be brought to court to face charges again, this time involving land sale in Kuala Lumpur. A date is currently being fixed, sources said.... lagi »

Pencipta SpongeBob meninggal dunia akibat penyakit saraf

BBC News Indonesia - Berita - 16 minit yang lalu
Pencipta tokoh kartun SpongeBob SquarePants, Stephen Hillenburg, meninggal dunia pada usia 57 tahun.

Syarhus Sunnah: Memahami Takdir #02

Muhammad Abduh Tuasikal, MSc pada Rumaysho.Com - 39 minit yang lalu
Sekarang kita masih mempelajari bagaimanakah memahami takdir. Kali ini dibahas mengenai tingkatan beriman kepada takdir dan macam-macam takdir.

Rusuhan Kuil: Ini Dalang Dah Dikenal Pasti..

Ibnu Hasyim pada Ibnu Hasyim - Sejam yang lalu
POLIS sudah mengenal pasti kumpulan yang disyaki terbabit dalam rusuhan di tapak Kuil Sri Mariamman, USJ 25, Putra Heights, Subang Jaya, semalam. Ketua Polis Negara, Tan Sri Mohamad Fuzi Harun berkata, pihaknya juga mempunyai petunjuk untuk memburu individu yang menjadi dalang dalam kejadian berkenaan. “Kita ada petunjuk, buat masa ini usaha polis dijalankan berdasarkan petunjuk itu, kita yakin kita sudah kenal pasti beberapa individu terutama kumpulan yang menyerang kuil itu. “Bagaimanapun, kita masih memerlukan maklumat lanjut daripada mereka yang menyaksikan kejadian itu,” kata... lagi »

Kisah Di Sebalik Tabir Rusuhan Di Kuil Sri Maha Mariamman

Din pada Addin - Sejam yang lalu
*Kisah Di Sebalik Tabir Rusuhan Di Kuil Sri Maha Mariamman*. Polis menahan sekurang-kurangnya sembilan individu berhampiran kuil Seafield Sri Maha Mariamman di Subang Jaya hari ini selepas enggan mendengar arahan polis untuk bersurai. Polis mengerahkan dua unit Pasukan Tempur Ringan (LSF) antirusuhan sekitar 12.50 pagi ini. Separuh daripada 80 individu dalam yang berkumpul di sekitar kuil bersurai, namun selebihnya berdegil. *Kisah Di Sebalik Tabir Rusuhan Di Kuil Sri Maha Mariamman*. Polis kemudian memberi amaran terakhir dan memaklumkan akan membuat tangkapan sekiranya mereka t... lagi »

KMJ2018: Sultan Johor pandu 'Blue Tiger'

Mohd Firdaus Yon pada feed-sh-bckp-edisi - Sejam yang lalu
Sultan Johor, Sultan Ibrahim Sultan Iskandar berkenan memandu kereta api khas diberi nama jolokan 'Blue Tiger' pada hari kedua Kembara Mahkota Johor (KMJ) 2018.

'Jebat umpama ahli keluarga’

Norawazni Yusof pada feed-sh-bckp-edisi - Sejam yang lalu
Sudah dua tahun lebih, kambing yang diberikan gelaran Jebat dilayan seperti ahli keluarga disebabkan sifat haiwan itu mahu sentiasa dibelai.

Jangan mudah terikut gejala luar

Norafidah Assan pada feed-sh-bckp-edisi - Sejam yang lalu
Canselor Universiti Sains Islam Malaysia (Usim), Tunku Ampuan Besar Negeri Sembilan, Tuanku Aishah Rohani Tengku Besar Mahmud mahu graduan universiti berkenaan tidak terikut-ikut dengan gejala negatif yang tidak membawa kebaikan.

Wira ruang udara yang tak didendang

Asyraf Muhammad pada feed-sh-bckp-edisi - Sejam yang lalu
SIAPA sangka, minatnya sejak kecil dalam bidang penerbangan membuka peluang buat anak muda berusia 36 tahun ini, menjadi juruterbang pesawat Hornet FA-18D milik Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM).

'Terharu rakan lama datang jenguk'

Sapinah Ab Ghani pada feed-sh-bckp-edisi - Sejam yang lalu
Pesakit kanser usus sebak menerima kunjungan rakan seangkatan selepas lebih 10 tahun tidak bersua.

Tengkujuh: Sektor pelancongan tidak terjejas

Noor Hayati Mamat pada feed-sh-bckp-edisi - Sejam yang lalu
Sektor pelancongan di Terengganu tidak terjejas meskipun pusat-pusat peranginan melibatkan seluruh pulau serta taman eko-rimba di negeri ini ditutup pada musim tengkujuh.

Zikir

Elias Hj Idris pada Elias Hj Idris - Sejam yang lalu
Zikir dengan menggunakan lafal “Subhanallah Wa Bihamdihi Subhanallahil Adzim” merupakan salah satu kalimat yang banyak dianjurkan di dalam hadits-hadits Nabi saw, antara lain sebagai berikut: 1) Rasulullah Saw bersabda : “Dua kalimat yang ringan diucapkan lidah, berat dalam timbangan, dan disukai oleh (Allah) Yang Maha Pengasih, yaitu kalimat subhanallah wabihamdihi, subhanallahil ‘Azhim (Mahasuci Allah dan segala puji bagi-Nya, Mahasuci Allah Yang Maha Agung).” (HR Bukhari 7/168 dan Muslim 4/2072); 2) Rasulullah Saw bersabda : “Sesungguhnya sebaik-baik ucapan kepada Allah SWT a... lagi »

Orang yang Bertaubat Harus Mandi Wajib?

yudi pada Islampos - 2 jam yang lalu
[image: taubat harus mandi wajib] Ketika bertaubat, hendaknya kita berjanji untuk tidak melakukan kesalahan atau dosa tersebut di kemudian hari. The post Orang yang Bertaubat Harus Mandi Wajib? appeared first on Islampos.

Adakah Cara Menebus Dosa?

yudi pada Islampos - 2 jam yang lalu
[image: cara menebus dosa] Di antara penebus dosa tersebut adalah tauhid, karena Allah akan mengampuni dosa-dosa kita selama kita tidak berbuat syirik kepadaNya. The post Adakah Cara Menebus Dosa? appeared first on Islampos.

Zailah Tuntut Waytha Mohon Maaf, Tarik Kenyataan.

Ibnu Hasyim pada Ibnu Hasyim - 3 jam yang lalu
[image: Hasil carian imej untuk zailah di parlimen] *KUALA LUMPUR*: Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Waytha Moorthy Ponnusamy dituntut meminta maaf dan menarik balik kenyataan beliau yang memburukkan maruah Malaysia di mata dunia, demikian gesa Ustazah Siti Zailah Mohd Yusoff (PAS – Rantau Panjang). Menurutnya, sejak video klip Menteri itu tersebar hingga ke hari ini, Waytha belum lagi mengemukakan permohonan maaf secara rasmi di Dewan Rakyat kepada rakyat dan Kerajaan Malaysia. “Saya inginkan Menteri berkenaan minta maaf dan tarik balik di atas kenyataan beliau memburukkan Malaysi... lagi »

Insiden Kuil Di Subang Jaya, Ini Sikap PAS..

Ibnu Hasyim pada Ibnu Hasyim - 6 jam yang lalu
*PAS* mengikuti secara dekat perkembangan insiden yang berlaku di Kuil Sri Maha Mariamman Devasthanam, USJ Subang Jaya yang sudah berlarutan sejak beberapa hari yang lalu. PAS menyeru semua pihak agar bertenang dan memahami isu sebenar di sebalik insiden yang tidak diingini ini, serta tidak mencetuskan sentimen agama dan perkauman yang tidak sihat di kalangan masyarakat awam. PAS menegaskan bahawa perpaduan dan keharmonian rakyat perlu diutamakan, dan hak beragama perlu dihormati mengikut lunas undang-undang. Pihak pemaju perlu menjaga sensitiviti kaum dan agama. Sebarang unsur ya... lagi »

Polis minta kumpulan lelaki bersurai

MT Webmaster pada Malaysia Today - 7 jam yang lalu
(Berita Harian) – Polis meminta sekumpulan lelaki yang berkumpul di seberang jalan menghadap kuil Sri Maha Mariamman, USJ 25, di sini, beredar dari lokasi. Terdahulu, kumpulan berkenaan dilihat mula berlegar-legar di kawasan itu kira-kira jam 10.45 malam. UNIT Pasukan Simpanan Persekutuan (FRU) dan anggota Polis memantau sekitar laluan Kuil Sri Maha Mariamman. – Foto MAHZIR MAT […]

Jawatankuasa Kuil Seafield Menyalahkan Sultan Selangor kerana berlakunya konflik

MT Webmaster pada Malaysia Today - 7 jam yang lalu
“Kami telah menghantar memorandum kepada Sultan Selangor. Tetapi tiada apa-apa. Itu sebabnya mereka mengambil keputusan untuk menjaga keselamatan kuil,”kata Ramaji. Malaysia Today Selepas rusuhan berlaku selama dua hari, penganut dari kuil Sri Maha Mariamman Devasthanam di USJ 25 berharap sama ada Tun Dr Mahathir Mohamad atau Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah akan campur tangan […]

Nothing is impossible with ALLAH

Editor pada Ahmad Sanusi Husain.Com - 7 jam yang lalu
Nothing is impossible with ALLAH.

Laporan: Saudi Beli Sistem Mata-mata Israel

Sodikin pada Islampos - 7 jam yang lalu
Selama pertemuan mereka, perwakilan NSO menunjukkan presentasi PowerPoint dari kemampuan sistem. The post Laporan: Saudi Beli Sistem Mata-mata Israel appeared first on Islampos.

Turki Bangun 48 Sumur bagi Pengungsi Rohingya

Sodikin pada Islampos - 7 jam yang lalu
lembaga itu berencana untuk mendistribusikan hewan ternak kepada penduduk setempat dan membangun sebuah madrasah dan masjid. The post Turki Bangun 48 Sumur bagi Pengungsi Rohingya appeared first on Islampos.

OVERALL VERDICT – COPS TO BLAME FOR LOSING CONTROL OF SITUATION ON BOTH DAYS OF TEMPLE RIOTS, SAY NGOs: INDEED PDRM NOW AT RISK OF BEING SUED BY DEVELOPER OF TEMPLE LAND & TENANTS OF VANDALIZED BUILDING IF THEY CAN’T PROVE ONE CITY HIRED MOB TO ATTACK DEVOTEES

emily mc pada Malaysia Chronicle - 7 jam yang lalu
THE police should have been faster in dealing with the mob outside a temple in Seafield over the last 48 hours, said a coalition of civil society groups today. The Plan of Action for Malaysia (POAM) coalition said speedy action by the police could have prevented the vandalism at the One City building this morning. “They (the police) could have known the issue was developing, so they should have been more proactive. “We understand that the police are handling many issues, but at the same time, if they had an inkling of the issue, they should have monitored the situation better,” POAM... lagi »

MAHATHIR’S GOVT A SITTING DUCK – AS RUMORS FLY TEMPLE RIOT A ‘DRY RUN’ BY UMNO & PAS QUARTERS TO START RACIAL CLASHES ON DEC 8 – UNLESS IT STARTS ‘KICKING A**’: EVEN NOW, PAKATAN PARTIES INCLUDING HIS OWN PLAY UP RACE & RELIGION FOR SUPPORT, WHAT MORE ENEMIES FROM THE OUTSIDE OR FROM ITS OWN ORGANS INCLUDING THE CIVIL SERVICE, POLICE?

emily mc pada Malaysia Chronicle - 7 jam yang lalu
Mr. Ramaji, an eyewitness to a pre-dawn attack of the 147-year-old Sri Maha Marianmman temple in USJ25, Putra Heights, has revealed an interesting story. According to the “Save Seafield Sri Maha Marianmman Temple” task force chairman, there were about 250 thugs who assaulted several devotees and temple priests who were conducting prayers. The 2am attack on Monday (Nov 26) saw him with at least six others being held hostage at knifepoint. He told Malay Mail news media – “Wielding knives, axes, rakes, parangs and wooden sticks, they barged into the temple compound before ordering all ... lagi »

DEFINITELY MALAYSIA SHOULD DEMAND MORE THAN RM2.5 BILLION FROM GOLDMAN: ‘IT’S A COST TO THE COUNTRY’S IMAGE, INVESTMENTS & A BURDEN TO THE GOVT DUE TO THEIR COMPLICITY’ WITH NAJIB & GANG – ANWAR

emily mc pada Malaysia Chronicle - 7 jam yang lalu
KUALA LUMPUR: PKR president Datuk Seri Anwar Ibrahim believes Goldman Sachs should return more than the US$600mil it was paid by the Malaysian government for the 1 Malaysia Development Bhd bond sales. Acccording to the Financial Times, Anwar lambasted the investment firm’s role in the scandal and said it should make additional payment for tarnishing the country’s image and for burdening the government with debt. “It’s a cost to the image of the country, it’s a cost to investments and now it’s a burden shouldered by the government because of the complicity of so many of these so-calle... lagi »

TOMORROW LAST DAY TO BUY JHO LOW’S RM1 BILLION SUPER-YACHT: WHO WILL ‘WIN’ THE AUCTION & HOW MUCH WILL PAKATAN RECOUP FROM EQUANIMITY’S SALE?

emily mc pada Malaysia Chronicle - 7 jam yang lalu
KUALA LUMPUR: For sale: a piece of 1MDB history complete with Turkish bath, swimming pool and a helicopter landing pad. Wednesday marks the last auction day for the Equanimity yacht once owned by fugitive businessman Low Taek Jho and formerly used to host parties featuring the likes of socialite Paris Hilton and Australian model Miranda Kerr. The 300-foot vessel was put up for sale last month after being seized in March as part of global attempts to recoup assets allegedly lost through the state investment company. Its former owner, better known as Jho Low, has been described as a c... lagi »

AS MAHATHIR VOWS STERN ACTION AGAINST TEMPLE RIOTERS & MASTERMINDS, A SILVER LINING STARTS TO APPEAR: POLICE & FIRE DEPT START TO OPEN UP TO THE PEOPLE, DISCUSS & SHARE THEIR DIFFICULTIES, SAME WITH DEVOTEES WHO FELT TRAMPLED ON WHEN ACTUAL SITUATION WAS INITIALLY MISREPRESENTED BY COPS, EVEN MCA OFFERS SOLUTIONS ALBEIT IN PASSE BN-STYLE, WHILE THE NATION SOBERS DOWN AS FIREMAN ADIB FIGHTS FOR HIS LIFE

emily mc pada Malaysia Chronicle - 7 jam yang lalu
PETALING JAYA: Preliminary investigations into the Sri Maha Mariamman temple riots indicate the presence of criminal elements, says the Prime Minister, pledging that they would be brought to justice. “The criminals who tried to create disturbances and injured our security and rescue personnel, as well as damaged public property, will face stern action according to the law. “And if there are puppet masters behind these incidents, they too will not escape from receiving appropriate punishment,” said Tun Dr Mahathir Mohamad in a statement issued from his office on Tuesday. The Prime Mi... lagi »

ANOTHER RIOT ALMOST BREAKS OUT AT SUBANG AFTER MAN CAUGHT TRYING TO SET ABLAZE A LONGHOUSE NEARBY TO TEMPLE

emily mc pada Malaysia Chronicle - 7 jam yang lalu
Tense situation as fire breaks out at ‘rumah kongsi’ near Seafield temple The situation outside the temple after the riot that took place early this morning was relatively calm until fresh disturbances broke out after 1pm. NST .

‘CERTAIN PARTIES MAY TAKE ADVANTAGE & TURN IT INTO A RACIAL ISSUE’, SAYS OF ALL PEOPLE ISMAIL SABRI – ONE OF UMNO’s MOST RACISM-TAINTED LEADERS: WHATEVER THE MOTIVES, BIG-HEARTED SHOW OF SOLIDARITY BY PAKATAN & BN MPs TO FIND SOLUTION FOR SUBANG TEMPLE RIOTS MOST WELCOME STEP FORWARD

emily mc pada Malaysia Chronicle - 7 jam yang lalu
KUALA LUMPUR: Lawmakers have set aside their political differences to come together in calling for an emergency motion to debate the recent fiasco the over 100-year-old Sri Maha Mariamman Devasthanam temple in USJ, Subang Jaya. Lembah Pantai MP Fahmi Fadzil said that both Barisan Nasional and Pakatan Harapan lawmakers had submitted a motion with Speaker Datuk Mohammad Ariff Md Yusof for the issue to be brought up for debates in the current parliament session. “We stand here in solidarity as we believe we need to come together to discuss the issue in a harmonious manner and move forw... lagi »

LYING AGAIN TO SAVE YOURSELF, NAJIB? IT’S YOU, 1MDB & DR MAHATHIR THE KEY REASONS MALAYSIANS DUMPED YOU & BN – NOT PAKATAN’S ‘SWEET TALK’

emily mc pada Malaysia Chronicle - 7 jam yang lalu
PETALING JAYA: Political analysts have panned former prime minister Najib Razak’s recent claim that Pakatan Harapan (PH) would not have won the May 9 polls if it had been “truly honest” in its manifesto, saying many other factors were also at play in the election. James Chin. James Chin from the University of Tasmania said most ordinary Malaysians knew that manifestos were all “sweet talk” and would not expect “100% compliance” as long as the majority of pledges were met. “The fact is, the names ‘Najib’ and ‘Umno’ were toxic for Malaysians in the last general election,” he told FMT. ... lagi »

Tokoh Terkenal Bugis/Makassar yang tdk dikenal oleh org bugis/makassar

KASKUS - Forum Threads - 8 jam yang lalu
[color=#1d2129][size=3][font=Helvetica, Arial, sans-serif][img]https://s.kaskus.id/images/2018/11/27/6491961_20181127110447.jpg[/img][/font][/size][/color] [color=#1d2129][size=3][font=Helvetica, Arial, sans-serif]Tome Pires dalam catatan perjalanannya pada tahun 1513 menggurat catatannya tentang sepak terjang orang suku Bugis Makassar di nusantara. Garis besar catatannya adalah Bugis Makassar punya bahasa sendiri, lain daripada yang lain. Orangnya gagah dan suka berperang. Mereka banyak menyimpan bahan makanan. Mereka dikenal sebagai perampok yang paling besar di dunia pada masanya,... lagi »

Skandal 1MDB lagi rahsia terbongkar...

ali allah ditta pada tumpang sekole...? - 8 jam yang lalu
*Najib, maharaja perompak kelas cakrawala merangkap maharaja pembohong, kini terperangkap dengan pembohongannya. Dia menjaja pembohongan kononnya dia tak kenal Jho Low, lepas itu tambah pembohongan lagi kononnya dia ditipu oleh Jho Low pulak. Oleh kerana dia perompak yang tidak bijak, dikuasai bininya yg super rakus, super gila kuasa yang melantik dirinya sendiri sebagai 'First Lady of Malaysia' maka kini dia menjilat sendiri segala pembohongannya.* *Manusia boleh merancang tapi Allah menentukan segala. Siapa sangka istri badut Najib yg sanggup mati bersama perompak itu, sanggup m... lagi »

'Kamu cepat bangun', tangisan tunangan korban kerusuhan dekat pura Hindu di Malaysia

BBC News Indonesia - Berita - 8 jam yang lalu
Seorang petugas pemadam kebakaran dalam kondisi kritis menyusul kerusuhan dua hari yang terjadi di dekat pura Hindu dan surau di Malaysia.

Beli ikan patin di pasar raya, sekali ada bulu dalam perut ikan... jijik..

Kriss Merah pada Kriss Merah.com - 9 jam yang lalu
Taubat la weyyy... memang takkan beli ikan lebih-lebih lagi air tawar kat pasaraya... penternak non muslim tak tahu halal haram... anjing, babi, tikus, tapir semua dia potong kasi cube campak makan ikan makan... Bulu ape tu keluar perut ikan...

Kuil Sri Maha Mariamman: Kronologi

Elias Hj Idris pada Elias Hj Idris - 9 jam yang lalu
*Memahami 'Timeline' isu Sri Maha Mariamman Temple, Hicom* . 1. Tanah terletaknya kuil berkenaan asalnya dimiliki oleh Consolidated Plantations Bhd yang merupakan pemilik kepada Seafield Estate. Ada 2 teori mengenai tarikh asal pembinaan kuil tersebut, 1974: Kuil tersebut dibina pada tahun 1974 oleh seorang individu yang bernama Sabathy Perumal. 1891: Ia dibina pada tahun 1891 di sebahagian tanah yang didedikasikan oleh pemiliknya untuk kegunaan pekerja Hindu di estet tersebut. . 2. Pada tahun 1987, SIME UEP membeli tanah tersebut daripada Consolidated Plantations Bhd. Tanah tersebut as... lagi »

Polis tahan dua suspek selepas 27 jam rompak pasar mini

feed-sh-bckp-edisi - 9 jam yang lalu
Selepas 27 jam melakukan rompakan bersenjata di sebuah pasar mini di Sungai Maong di sini semalam, dua lelaki diberkas di sebuah kampung di sekitar Tabuan Jaya.

Hope is seeing light in spite of being surrounded by darkness

Editor pada Ahmad Sanusi Husain.Com - 9 jam yang lalu
Hope is seeing light in spite of being surrounded by darkness.

Kuil Sri Maha Mariamman: Hal Sebenar

Elias Hj Idris pada Elias Hj Idris - 9 jam yang lalu
Pada 26 Nov 2018, jam lebih kurang 0230, bertempat di Kuil Sri Maha Mariamman Devasthanam Seafield, USJ 25, SUBANG JAYA telah berlaku insiden pergaduhan di antara sekumpulan lelaki Melayu dan penganut agama Hindu di kawasan kuil. *Hadir* 2. Seramai lebih kurang 200 orang yang terdiri daripada penganut agama Hindu telah hadir semasa rusuhan tersebut. Tiada terkesan kehadiran personaliti yang dikenali hadir. *Kronologi Insiden Pergaduhan* 3. Pada jam 0200 seramai lebih kurang 140 orang lelaki Melayu dipercayai daripada kumpulan ‘’Selempang Merah’’ dan “Kucing Merah” yang diketuai ka... lagi »

Peguam Negara arah warga Finland sebar risalah Kristian tak didakwa

siti hafidah pada Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 9 jam yang lalu
BANGI, 19 Rabiulawal 1440H, Selasa – Polis menggugurkan kes terhadap empat warga Finland yang sebelum ini disyaki mengedarkan pen dan risalah Kristian kepada orang awam di Pulau Langkawi, atas arahan Pejabat Pendakwa Raya. Ketua Polis Daerah Langkawi, Superintenden Mohd Iqbal Ibrahim berkata, Jabatan Peguam Negara (AGC) turut mencadangkan supaya kes berkenaan tidak diteruskan. Kesemua suspek …

Rusuhan di kuil: Perkasa syor keluarkan kertas putih

siti hafidah pada Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 9 jam yang lalu
Oleh Siti Fatimah Ishak BANGI, 19 Rabiulawal 1440H, Selasa – Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa) mencadangkan supaya kerajaan menubuhkan jawatankuasa khas bebas bagi mengeluarkan kertas putih dalam tempoh tiga bulan, memandangkan isu kekecohan dan rusuhan di kuil Sri Maha Mariamman, Subang Jaya semakin serius. Tanpa mengira siapa yang mula mencetuskan pergaduhan, Presiden Perkasa, Datuk Dr …

Pakaian sukan patuh syariah: Syed Saddiq patut sokong bukan halang

siti hafidah pada Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 9 jam yang lalu
BANGI, 19 Rabiulawal 1440H, Selasa – Menteri Belia dan Sukan, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman dinasihatkan supaya tidak menjadi penghalang kepada usaha kerajaan negeri Terengganu melaksanakan pembangunan sukan mematuhi syariah. Presiden Professional Muslim Community, Hazwan Mohamad berkata, sudah tiba masanya Syed Saddiq mula berfikir dalam kerangka syariah Islamiah dalam pentadbirannya. “Walaupun tidak mampu untuk melaksanakan …

Pintu rezeki asbab jaga ibu dihospital.... baca kisah ni

Kriss Merah pada Kriss Merah.com - 10 jam yang lalu
*ZAMAN* sekarang, semua barang mahal. Minyak mahal, kereta pun mahal, sewa rumah mahal, makanan pun mahal. Kos sara hidup zaman sekarang berbeza dengan zaman dahulu. Meskipun terhimpit dengan bebanan hidup masih ramai yang lupa, alpa bahawa rezeki itu datangnya dari ALLAH. Sesukar mana pun kehidupan, DIA berkuasa mengubah segalanya hanya dalam sekelip mata. Pertemuan dengan Rina (bukan nama sebenar) membuka mata penulis bahawa luasnya pintu rezeki ALLAH, dan betapa mudah sebenarnya untuk memperoleh rezeki dengan keizinanNYA. “Ramai yang tidak tahu tentang empat rahsia pintu reze... lagi »

Urus diabetes, anda boleh teruskan kehidupan berkualiti

kerengga pada KERENGGA - 10 jam yang lalu
Bernama Anda diberitahu oleh doktor bahawa anda menghidap diabetes. Ia amat mengejutkan, berita yang tidak dijangka bagi setiap orang. Anda mungkin berasa sedih, marah atau takut memikirkan hidup dengan penyakit kronik ini. Tetapi jangan putus asa. Menghidap diabetes bukanlah pengakhiran bagi diri anda. Anda masih boleh menjalani kehidupan yang sihat dan bermakna sehinggalah ke usia tua. Apa

Demi Menyambung Hidup, Abu Hassan Jual Air Sumur ke Warga Tepi Barat

Sodikin pada Islampos - 10 jam yang lalu
Sumur-sumur ini telah mengubah daerah Maraj Ibn Amer menjadi kawasan hijau sepanjang tahun. The post Demi Menyambung Hidup, Abu Hassan Jual Air Sumur ke Warga Tepi Barat appeared first on Islampos.

Kelompok Sayap Kanan AS Sering Lakukan Aksi Kejahatan

Sodikin pada Islampos - 10 jam yang lalu
Studi ini menemukan bahwa tahun ini telah sangat mematikan, dengan 13 orang meninggal. The post Kelompok Sayap Kanan AS Sering Lakukan Aksi Kejahatan appeared first on Islampos.

28 November 2018
Skandal 1MDB lagi rahsia terbongkar...
Najib, maharaja perompak kelas cakrawala merangkap maharaja pembohong, kini terperangkap dengan pembohongannya. Dia menjaja pembohongan kononnya dia tak kenal Jho Low, lepas itu tambah pembohongan lagi kononnya dia ditipu oleh Jho Low pulak. Oleh kerana dia perompak yang tidak bijak, dikuasai bininya yg super rakus, super gila kuasa yang melantik dirinya sendiri sebagai 'First Lady of Malaysia' maka kini dia menjilat sendiri segala pembohongannya.

Manusia boleh merancang tapi Allah menentukan segala. Siapa sangka istri badut Najib yg sanggup mati bersama perompak itu, sanggup mendedahkan pengkhianatan Najib dan para pegawai tinggi yg bersekongkong dengan bekas PM yang super korup itu. 

Ketua Audit Negara, Dr Madinah, yang dilantik sebagai Ketua Audit Negara oleh Najib telah mendedahkan laporan audit 1MDB yang dikemukakan kepada PAC dan diOSAkan itu diarah Najib untuk memadamkan butir-butir yg tidak disenanginya. 

Antaranya laporan menyatakan Jho Low ada bersama dalam meeting 1MDB dan terlibat dalam skandal 1MDB. Sudah jelas penyamun hendak menyelamatkan rakan penyamun yang sama taraf dengannya. Najib berharap laporan audit 1MDB yg diserahkan kepada PAC, setelah dipadamkan penglibatan Jho Low dan Najib juga, akan menyelamatkan Najib dari penjara.

Laporan polis dan SPRM telah dibuat oleh pihak Ketua Audit Negara. Nama-nama yang disebut terbabit dalam penipuan pindaan laporan 1MDB kepada PAC termasuklah Dr Ali Hamza (bekas KSN), Amrin Buang (bekas Ketua Audit Negara), Dzulkifli Ahmad (bekas KP SPRM), Tan Sri Shukry Salleh (bekas Ketua Setiausaha Sulit PM), dan turut terlibat juga Apandi Ali (bekas Peguam Negara) dan Arul Kanda.
Image result for Dr Ali Hamza Tan Sri Shukry Salleh arul kanda
Ini jenayah kelas berat. Ia merupakan pengkhianatan terhadap negara kerana bersubahat dengan Najib Razak, maharaja penyamun kelas cakrawala, dalam penipuan skandal 1MDB. Bukti sudah jelas. 

Pihak SPRM dan PDRM juga Peguam Negara sekarang tidak boleh melengah-lengahkan mengambil tindakan terhadap mereka yg terlibat dalam jenayah pengkhianatan ini. Jangan meninabobokan rakyat dengan berbagau alasan untuk tidak bertindak tegas dan cepat.

Apa yang dinyatakan Tun Mahathir bahawa banyak pegawai tinggi kerajaan terlibat dalam rasuah, salahguna kuasa kerana terlibat dalam budaya 'cash is king'. Rakyat mahu kes pengkhianatan negara oleh mereka yang memalsukan laporan audit 1MDB ini dibicarakan segera. 

Rakyat berharap dan berdoa mereka yang terlibat dalam rasuah dan salahguna kuasa sebagai pengkhianat negara, dan ditendang terus ke Sg Buloh berlabuh lebih 20 tahun, biar mampus dalam penjara. Kalau kes ini dibawa ke mahkamah segera besar kemungkinan Najib terkancing gigi, tercirit, duduk dalam kandang orang salah, dan Sg Buloh tempat bersemayam maharaja perompak kelas cakrawala ini. - Yahaya Ismail.
Related image
Bila ada api dan darah yang tumpah...
Insiden kekecohan dan merusuh di tapak kuil Mariamma di Subang Jaya yang boleh ditafsirkan dengan berbagai kelemahan pihak keselamatan, kurang cekap daripada para pihak berkuasa termasuk bertaraf menteri menanganinya sedikit sebanyak memberi gambaran kerajaan PH hari ini.

Kejadian di Subang itu pertama kali berlaku di era kerajaan PH. Walaupun ia cuba digambarkan ia kejadian terpencil yang berlaku di kalangan masyarakat India, tetapi terjemahan secara umum memberi makna lain.

Rusuhan membakar kenderaan dan sehingga mencederakan seorang anggota Bomba bukan kes kecil sebenarnya. Ada api dan ada darah yang menyala dan tumpah di tapak kuil itu. Ertinya insiden itu serius.

Gambaran terhadap kerajaan PH yang diterjemah dari insiden itu sesuatu yang sangat negatif. Timbul beberapa pertanyaan kenapa rusuhan itu sampai dua kali berlaku? Tapak kuil itu katanya sudah dimuktamadkan oleh mahkamah tetapi kenapa harus menjadi pertikaian sehingga meletus rusuhan? Ini menimbulkan persoalan.
Dalam pada itu ada pula kecaman kepada pihak keselamatan (PDRM) yang dibuat sendiri oleh menteri. Kebetulan menteri yang membuat kenyataan itu seorang India. Di sini kurang bijaksana apa dilakukan menteri itu dan sekumpulan anggota kabinet yang menyertai kecaman itu.

Yang saya dapat suluh dari kejadian ini ia adalah kelemahan, kurang tegas kerajaan dan kurang bijak menteri yang membuat kenyataan mengecam aparatnya sendiri. Ia memberi implikasi buruk.

Kejadian di kuil itu pertama kali dan ia cukup mencemaskan. Tidak mustahil kalau kerajaan tidak cekap, tidak pantas tidak berani bertegas, terlalu toleransi dan tidak bijak pula melayani kejadian sebegitu ia berpotensi meruntuhkan kerajaan yang ada kini dengan isu yang menakutkan itu. Yang kita tidak mahu ia berlaku atas kesempatan dari kerajaan liberal dan toleransi.

Insiden itu sama ada ia terkait langsung atau tidak dengan usaga damagekan kerajaan ia adalah sebagai testimoni kepada kredibiliti kerajaan PH?- MSO
Subang Jaya Sri Maha Marianmman Temple Riot - Cars Torched by Protesters
Seafield Temple Riot Was Not A Racial Riot – But It’s A Wake Up Call For The New Government...

Mr. Ramaji, an eyewitness to a pre-dawn attack of the 147-year-old Sri Maha Marianmman temple in USJ25, Putra Heights, has revealed an interesting story. According to the “Save Seafield Sri Maha Marianmman Temple” task force chairman, there were about 250 thugs who assaulted several devotees and temple priests who were conducting prayers.

The 2am attack on Monday (Nov 26) saw him with at least six others being held hostage at knifepoint. He told Malay Mail news media – “Wielding knives, axes, rakes, parangs and wooden sticks, they barged into the temple compound before ordering all within to vacate the premises immediately. They shouted that they were here to take over the land on behalf of One City.”

He was, of course, referring to One City Development Sdn Bhd, the developer who purchased the land from Sime UEP Properties Sdn Bhd. The developer has denied the mobsters were sent by them. The Hindu temple riot saw 18 cars and two motorcycles burnt, forcing some 700 police personnel, including those from the FRU, deployed to the scene of the incident.

Initially, the Subang Jaya police declared the fight was between two rival ethnic Indian groups over the relocation of the temple. However, Mr. Ramaji disputed the police statement, exposing that the attackers as being of Malay ethnicity. He revealed the mob left behind their personal documents like identification cards (IC) and driver’s licenses, hence proof that the thugs were Malays.

With all the proof, deputy Inspector-General of Police (IGP) Noor Rashid Ibrahim finally acknowledged that the attackers were indeed Malays, saying – “Perhaps the side wanting to take over (the land) engaged a group of Malay men to facilitate the acquisition. It is possible that they are gangsters and, of course, the Indian group attempted to check the intrusion.”
Subang Jaya Sri Maha Marianmman Temple Riot - Car Overturn
However, the deputy police chief played down the number of mobsters involved, claiming there were only 50 thugs and not 250 as revealed by Mr. S Ramaji. Obviously, the police have some serious explaining to do as to why their initial report says that the riot was nothing but an Indian-vs-Indian clash. Why did they hide the fact that the clash involved ethnic Malays in the first place?

At best, the Subang Jaya district police chief ACP Muhammad Azlin Sadari was completely incompetent in handling such situation – mobsters terrorizing the Sri Maha Marianmman temple. At worst, the police chief was probably bribed by gangsters to turn a blind eye, even a racist himself – trying to cover-up the ethnicity of the attackers. Either way, he should be fired.

It’s certainly easier to blame the riot on the ethnic Indian alone. After all, the perception was such that the Indian community is normally involved in petty thefts, drugs, armed robberies, gangsterism and whatnot. That’s because a majority of them received very little education, not to mention they have been systematically discriminated by the previous Barisan Nasional regime.

Thanks to social media, people were quickly informed that the temple riot was not a racial riot. Still, can you see how the incident could easily be twisted and escalated into a racial riot? When you have ethnic Malay “running amok” inside the Sri Maha Marianmman temple, you don’t need Donald Trump to tweet that the Malays was trying to demolish an Indian temple and slaughter the Indians.

The lies from the Subang Jaya police chief have only added fuel to the tensions. It was alleged that only one patrol car from the Subang Jaya police station arrived at the scene at about 4.15am – 2 hours after the attacks. It also didn’t help that the racists and extremists from UMNO Malay Nationalist party and the PAS Islamist party have promised bloodshed in their coming Anti-ICERD rally on Dec 8.
Image result for Seafield Temple Riot
In fact, there were naughty rumours that the attack by Malays on the Indian temple was a dry run – an experiment – by UMNO gangsters to start a racial riot on Dec 8. That’s because membership cards bearing logo and certificates of a Malay Silat group (Pertubuhan Silat Seni Gayong Malaysia) were found during the attack, presumably dropped by some of the Malay thugs.

And it certainly doesn’t look good on Mahathir government and the Royal Malaysia Police that UMNO and PAS troublemakers are allowed to freely incite violence and riot. Can you imagine what would happen if the situation is reversed – a group of ethnic Indians enters a mosque and start terrorizing everyone? All hell will break loose.

Like it or not, Mahathir government has to put a stop to all these nonsense – regardless whether it was a Chinese developer paying Malay gangsters to smash an Indian temple, or Indian rioters burning cars belonging to innocent owners, or defeated Malay politicians stirring up racial and religion sentiments by threatening May 13-style racial riots.

PM Mahathir and his ministers can only blame crooked Najib Razak and his evil wife Rosmah Mansor for only so much. The previous regime had collapsed. The new government calls the shot now. Exactly why the old man keeps bitching about some civil servants still being loyal to the previous regime, but has refused to sack those traitors and incompetent little Napoleons, is beyond comprehension.

Now, do you understand why we have to give a jolt of reminder to Mahathir government so that they would stop pussyfooting on racism and extremism being pushed by UMNO and PAS? If you think the temple riot is bad, wait until you see the terrorism and rioting to be unleashed by the radicalized followers of both political parties – thanks to instigators Zahid Hamidi and Hadi Awang. - FT
Image result for Seafield Temple Riot
Story kat SINI SINI dan SINI 
Lets get together ye! ye!... Story kat SINI dan SINI  
Image may contain: 1 person, text
Muhammad Adib Mohd Kassim, Anggota bomba mangsa serangan perusuh di tapak kuil Sri Mariamman.Ya Allah!! berilah kesembuhan kepadanya sesugguhnya engkau maha mengetahui.. Aamiin....
Image may contain: 2 people, people smiling, people standing and text

Jualan rugi, taukey lari bini mati...
No automatic alt text available.

Image may contain: 2 people, people smiling, text
cheers. 
tumpang sekole...?: Skandal 1MDB lagi rahsia terbongkar...
http://alditta.blogspot.com/2018/11/skandal-1mdb-lagi-rahsia-terbongkar.html

Tiada ulasan: