Rabu, 21 November 2018

Dua Syarat Ulama Boleh Berpolitik. Kalau tiada dua syarat tersebut, dia hanyalah ahli politik biasa yang bukan untuk dicontohi. 8680.


Ilmu politik adalah ilmu mengatur negara. Ilmu diperlukan untuk segala sesuatu. Umar bin Khattab pernah mengatakan belajarlah sebelum kalian memimpin. Sejatinya konsep politik ulama adalah menegakkan keadilan. Dalam keadaan ulama yang menjadi penguasa atau mengarahkan/menasihati penguasa untuk menegakkan keadilan

Politik yang tidak mendekati ulama akan menjadi politik yang rosak. Manakala politik yang meminta arahan/nasihat ulama, akan mewujudkan politik yang baik dan santun. 

Idealnya ulama tidak terlibat berpolitik. Keterlibatan ulama dalam politik ada dua kategori. Pertama, ulama semestinya mengatasi politik (yang tidak diatur oleh atasan atau menjadi wakil - oh yes man atau pak turut.) Model ke dua, ulama boleh bergiat cergas ke dunia politik, tetapi harus menjadi kepala, ketua atau pemimpin dan bukan menjadi dipimpin atau bawahan. 

Ulama boleh menghasilkan Politik dakwahSehingga ulama harus menjaga keidealannya dalam menjadi rujukan penguasa. Ulama harus mengarahkan, bukan diarahkan oleh penguasa atau menjaga hati penguasa seperti Raja dan Sultan. Tiadalah kejadian ulama gagal menegur Raja atau Sultan yang bermaksiat. Maka tiadalah ulama dipergunakan. Berapa ramai ulama dipenjara dan diseksa dan dibunuh kerana berani menegur Raja atau Sultan untuk kembali ke Jalan Allah Subhanahu Wa Ta'alla. Seperti rakyat biasa, mana-mana Sultan atau Raja yang telah insaf, bertaubat dan kembali ke Jalan Allah Subhanahu Wa Ta'alla., usah digembar gemburkan keburukan yang telah lalu. 

Ulama mengikuti perintah Allah dan Rasul. Merujuk maksud ulil amri, ialah pemimpin iaitu pemimpin yang taat kepada ulama. Keutamaan ulama banyak disebutkan dalam kitab Al Quran. Salah satunya dalam QS. An Nisa ayat (59), perintah untuk taat kepada Allah, Rasul dan Ulil Amri. Ahli Tafsir sepakat Ulil Amri dalam ayat tersebut bermakana ulama. 
Dua Syarat Ulama Boleh Berpolitik 
Selasa, 20 November 2018 21:34 
Foto: Diskusi 'Arah Politik Ulama' di AQL Islamic Center, Tebet, Jakarta Selatan, Selasa (20-11-2018)

KIBLAT.NET, Jakarta – Ketua majelis fatwa Majelis Intelektual dan Ulama Muda Indonesia (MIUMI) Dr. Ahmad Zain An Najah mengatakan politik yang tidak mendekati ulama maka akan menjadi politik yang rusak. Sebaliknya apabila politik yang meminta arahan ulama maka akan lahir politik yang baik dan santun.

“Ilmu politik adalah ilmu mengatur negara. Sebab segala sesuatu diperlukan ilmu. Umar bin Khattab pernah mengatakan belajarlah sebelum kalian memimpin. Adapun sumber ilmu adalah melalui ulama,” katanya dalam diskusi ‘Arah Politik Ulama’ di AQL Islamic Center, Tebet, Jakarta Selatan, Selasa (20/11/2018).

Ia menjelaskan keterlibatan ulama dalam politik ada dua, meski idealnya ulama tidak masuk ke dalam politik praktis. Pertama, ulama semestinya berada di atas politisi, yang tidak diatur oleh atasan atau menjadi wakil. Model ke dua, ulama boleh masuk ke dunia politik praktis tetapi harus menjadi pemimpin bukan menjadi bawahan.

“Sehingga ulama harus menjaga keidealannya dalam menjadi rujukan penguasa. Ulama harus mengarahkan, bukan justru diarahkan oleh penguasa. Sebab tidak ada contoh Nabi ﷺ menduduki jabatan sebagai wakil atau bawahan, kecuali pemimpinnya adalah Nabi,” tuturnya.

Dr. Zain melanjutkan sejatinya umat Islam ini bisa memenangkan pertarungan antara hak dan batil tanpa perang. Salah satunya melalui politik ulama yakni politik dakwah. Ulama harus menjadi hakim para politisi, yang mengarahkan atau menegur politisi yang melakukan kekeliruan.

BACA JUGA  

BERITA TERKAIT






“Sejatinya alur politik ulama adalah menegakkan keadilan. Baik ulama menjadi penguasa atau mengarahkan penguasa untuk menegakkan keadilan,” ujar Pimpinan Pesantren Tinggi Al Islam Bekasi itu.

Ia menyampaikan keutamaan ulama banyak disebutkan dalam kitab Al Quran. Salah satunya dalam QS. An Nisa ayat (59), perintah untuk taat kepada Allah, Rasul dan Ulil Amri. Ahli Tafsir sepakat Ulil Amri dalam ayat tersebut bermakana ulama.

“Sebab ulama mengikuti perintah Allah dan Rasul. Adapun makna ulil amri, pemimpin ialah pemimpin yang taat pada ulama,” tukasnya.

Reporter: Hafidz Syarif
Editor: Imam S.
 

TITIAN
Kunci Kesuksesan Itu Bernama Sabar
Dua Syarat Ulama Boleh Berpolitik - Kiblat
https://www.kiblat.net/2018/11/20/dua-syarat-ulama-boleh-berpolitik/

Jika hal dibawah hal benar - ini bukanlah contoh Politik Ulama: 

Dr M: Gerakan belakang tabir PAS-Umno punca keputusan PRU14 lambat

Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad mendedahkan bahawa kelewatan pengumuman kemenangan Pakatan Harapan (PH) pada malam pilihan raya umum (PRU) ke-14 adalah disebabkan gerakan belakang tabir oleh Umno dan PAS untuk memancing wakil rakyat Melayu-muslim untuk lompat parti.

Dalam wawancara dengan Mekong Review bulan lalu, Dr Mahathir berkata ketika kekalahan mengejut BN pada 9 Mei lalu, Umno dan PAS berharap dapat menyusun gerakan untuk mendapatkan semula majoriti parlimen dan membentuk kerajaan yang terdiri daripada wakil rakyat Melayu-muslim.

Jelas Dr Mahathir, ini demikian kerana terdapat pihak tertentu yang bimbang PH akan menjuarai isu orang Islam "seperti kerajaan terdahulu".

"[....] Ada idea yang menggambarkan sekiranya pembangkang yang terdiri dari Umno dan PAS yang merupakan parti Melayu-Islam bersatu, mereka boleh menarik parti Melayu-Islam lain dari PH, mendapat majoriti dan seterusnya menubuhkan kerajaan Melayu-Islam. Namun mereka dinasihati agar tidak berbuat demikian.

"Ini yang menyebabkan kelewatan pengumuman kemenangan PH. Kami tahu kami menang seawal 8.30 malam lagi tapi kami tidak mendapat pengumuman rasmi sehingga pukul 2 pagi kerana dalam tempoh itu terdapat gerakan yang disusun yang tidak dilihat oleh umum.

"Kami sudah tahu, dan selepas itu kami tahu lebih lanjut berhubung perkara itu," katanya dipetik sebagai berkata dalam wawancara berkenaan.

Tambah anggota parlimen Langkawi itu, peralihan kuasa yang berlaku pada PRU ke-14 "tidak selancar" yang dilihat dari luar.

"Kami menghadapi banyak kesukaran, termasuk percubaan dari dalam untuk menolak kemenangan kami, tapi akhirnya kami berjaya," katanya.

Dr Mahathir bagaimanapun enggan menamakan wakil rakyat PH yang dikatakan cuba dipujuk untuk lompat parti.


at 11/20/2018 09:07:00 PTG 
https://gigitankerengga.blogspot.com/2018/11/dr-m-gerakan-belakang-tabir-pas-umno.html

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Negara umat Islam kena pilih perundangan ini..
Hudud paling praktikal cegah jenayah – Zakir Naik 
April 20, 2016 12:17 PM
NILAI: Hudud adalah undang-undang pencegahan jenayah yang paling praktikal di muka bumi ini, kata pendakwah antarabangsa, Dr Zakir Naik.
Dr Zakir berkata, Arab Saudi yang melaksanakan hukum hudud terbukti lebih berjaya menangani jenayah berbanding Amerika Syarikat (AS) yang tidak melaksanakan undang-undang sedemikian.
Katanya, perkara itu dibuktikan menerusi statistik yang dikeluarkan pihak berkuasa AS sendiri, yang mana menunjukkan kadar rogol dan jenayah di negara kuasa besar itu adalah tertinggi di dunia.
“3,000 jenayah direkodkan berlaku setiap saat di AS ketika ini. Bayangkan jika sistem zakat dibuat dan disusuli undang-undang Islam (hudud) di AS. Adakah ia akan menambah atau mengurangkan jenayah?
“Sudah tentu ia mengurangkan jenayah. Undang-undang syariah adalah undang-undang paling praktikal untuk dilaksanakan di mana-mana tempat di muka bumi ini,” katanya.
Beliau berkata demikian ketika menyampaikan ceramahnya di Kolej Permata Insan, Universiti Sains Islam Malaysia (USIM) di sini, hari ini.
Ceramah itu dihadiri Naib Canselor USIM, Prof Datuk Dr Musa Ahmad dan kira-kira 1,000 pelajar dan kakitangan universiti itu.
Agenda pelaksanaan hukum hudud sering dibangkit di negara ini dan menjadi wadah utama perjuangan PAS bagi memperoleh mandat daripada pengundi.
Terbaru, PAS cuba untuk meminda Akta Mahkamah Syariah 1965, bagi membolehkan hudud boleh dilaksanakan di Kelantan.
Agenda hudud menjadi punca kepada perbezaan pendapat antara PAS dan DAP sehingga menyebabkan Pakatan Rakyat berkubur tahun lalu.
Ibnu Hasyim: 5 Perompak Ditembak, 1 Ditangkap Sebentar Tadi.[VIDEO]. Ini Saranan..
http://www.ibnuhasyim.com/2018/11/5-perompak-ditembak-mati-1-ditangkap.html

Dr M: Gerakan belakang tabir PAS-Umno punca keputusan PRU14 lambat 

kerengga pada KERENGGA - 6 jam yang lalu
Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad mendedahkan bahawa kelewatan pengumuman kemenangan Pakatan Harapan (PH) pada malam pilihan raya umum (PRU) ke-14 adalah disebabkan gerakan belakang tabir oleh Umno dan PAS untuk memancing wakil rakyat Melayu-muslim untuk lompat parti. Dalam wawancara dengan Mekong Review bulan lalu, Dr Mahathir berkata ketika kekalahan mengejut BN pada 9 Mei lalu, Umno dan PAS

Ketika isyarat perkauman menyala 

kerengga pada KERENGGA - 10 jam yang lalu
Dr Muhaimin Sulam Beberapa tahun sebelum merdeka, Usman Awang menulis sebuah cerpen yang bertajuk Untuk Malaya Merdeka. Cerpen itu terdapat dalam antologi Turunnya Sebuah Bendera. Secara keseluruhan ada 18 cerpen tulisan Usman Awang dalam antologi itu. Semua cerpen itu ditulis sebelum merdeka. Tentu saja kebanyakan cerpen sasterawan negara itu berkisar soal masyarakat yang berhadapan kewujudan

ICERD: Perlukah lagi bantahan 8 Disember, soal Dr Agus 

kerengga pada KERENGGA - Sehari yang lalu
MALAYSIADATELINE ICERD: Perlukah lagi bantahan 8 Disember, soal Dr Agus Pensyarah Pusat Pengajian Sejarah, Politik dan Strategi Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof Madya Dr Mohammad Agus Yusoff mempersoalkan hasrat Umno dan Pas untuk mengadakan bantahan berkaitan Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum (ICERD)pada 8 Disember depan. “Pemimpin Amanah,

Lebai sekor ni tak serik: Guan Eng bakal ambil tindakan terhadap Bendahari Pas 

kerengga pada KERENGGA - Sehari yang lalu
MUHAMMAD SHAMSUL ABD GHANI KUALA LUMPUR - Menteri Kewangan Lim Guan Eng bakal mengambil tindakan perundangan terhadap Bendahari Pas Razman Zakaria, berhubung dakwaannya terhadap DAP, dalam isu kononnya parti itu anti Raja Melayu kerana tidak menerima gelaran dan pangkat dari istana. Menjawab tuduhan Razman berkenaan, Guan Eng berkata tuduhan itu tidak berasas kerana bukan hanya DAP yang berbuat

Ulama PAS mahu kerjasama PAS-Umno disegerakan 

kerengga pada KERENGGA - Sehari yang lalu
Seorang anggota Jawatankuasa Pusat PAS hari ini menyuarakan sokongan terhadap kerjasama antara parti itu dengan Umno, menyifatkan ia tak boleh ditangguh lagi susulan perkembangan semasa negara. Mokhtar Senik berkata, kerjasama itu akan menghasilkan tsunami yang akan meranapkan "mimpi politik" DAP. "Saya menyeru kaum Melayu Islam (dalam) Umno dan PAS - mari kita gerakkan usaha kesedaran kembali

Keluar Parti Islam Maka Keluar Islam ? 

kerengga pada KERENGGA - Sehari yang lalu
UST ZUL HILMEI MOHAMAD ROHANI Keluar Parti Islam Maka Keluar Islam ? Oleh kerana kepelbagian parti politik islam itu bersifat variasi dalam usaha menegakkan kalimah Allah, maka adalah tidak wajar untuk membuat tuduhan bahawa hanya sesuatu jemaah sahaja yang benar manakala yang lain adalah batil. Masing-masing memiliki tujuan yang sama hanya variasinya sahaja yang membezakan. Oleh kerana ia

Pemilihan PKR berakhir, perseteruan Azmin-Rafizi belum reda 

kerengga pada KERENGGA - Sehari yang lalu
Wartawan Malaysiakini KONGRES PKR | Pemilihan PKR tahun ini menyaksikan Anwar Ibrahim memenangi jawatan presiden tanpa bertanding. Bagaimanapun saingan sengit bagi jawatan timbalan presiden antara Mohamed Azmin Ali dan Rafizi Ramli yang berlangsung selama hampir dua bulan merupakan tumpuan utama pemilihan kali ini. Saingan antara kedua-dua pemimpin PKR itu menyaksikan tuduhan politik wang,

Amanah sedia terima wakil rakyat PAS, kata Mohamad Sabu 

kerengga pada KERENGGA - 2 hari yang lalu
PETALING JAYA: Amanah tidak akan menghalang Ahli Parlimen PAS daripada menyertai parti itu sekiranya parti Islam tersebut berpakat dengan Umno, kata Mohamad Sabu. Presiden Amanah itu, yang lebih dikenali sebagai Mat Sabu berkata, mendoakan supaya 2 parti itu bergabung “di hadapan mata semua orang”, lapor akhbar The Star. “Saya mahu mereka bersatu,” kata Mohamad, lapor akhbar berbahasa Inggeris

Pemimpin kanan PKR perlekeh usaha angkat Anwar jadi PM 

kerengga pada KERENGGA - 2 hari yang lalu
Haspaizi Zain KONGRES PKR | Bekas naib presiden PKR, Rafizi Ramli mendedahkan ada segelintir pemimpin kanan parti itu memperlekehkan usahanya mengangkat Anwar Ibrahim selaku perdana menteri kelapan. Rafizi berkata, ada dalam kalangan mereka menyifatkan masa Anwar untuk dinobatkan sebagai pemimpin utama negara sudah berakhir. Jelasnya, walaupun parti itu meraikan perbezaan pendapat, namun dalam

Zahid ajak PAS bercantum

kerengga pada KERENGGA - 2 hari yang lalu
Untuk kali pertama secara terbuka Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi secara jelas mempelawa PAS untuk bersama-sama dengan mereka dalam gerakan politiknya. Bertempat di pekan Kampung Gajah Ahmad Zahid berkata Umno mengakui mereka tersilap kerana bermusuhan dengan PAS selama ini. Bekas timbalan perdana menteri itu bagaimanapun menyalahkan seorang "atok" atas permusuhan itu. "Selama 61 tahun Umno

Rafizi antara nama calon untuk PRK Rantau, kata Anwar 

kerengga pada KERENGGA - 2 hari yang lalu
Mohamad Fadli SHAH ALAM: Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata Rafizi Ramli adalah antara calon yang dicadangkan oleh PKR untuk bertanding dalam pilihan raya kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Rantau di Negeri Sembilan. Bakal presiden baru PKR itu berkata bagaimanapun calon yang akan dipertaruhkan itu nanti mestilah terlebih dahulu melalui proses pemilihan dalam parti. “Macam ini, pertama,

President MIC ni tak layak jadi Presiden Dewan Negara 

kerengga pada KERENGGA - 3 hari yang lalu
Presiden Dewan Negara langgar protokol keselamatan KLIA - Loke Menteri Pengangkutan Anthony Loke mendakwa Presiden Dewan Negara S Vigneswaran melanggar protokol keselamatan ketika menggunakan ruang istirehat bilik VIP di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA). Vigneswaran yang juga presiden MIC telah menafikan berbuat demikian dan ketika dihubungi Malaysiakini berkata Loke tidak

Saya mengalah untuk kepentingan parti 

kerengga pada KERENGGA - 3 hari yang lalu
Rafizi Ramli Esok akan bermula Kongres Nasional PKR yang melabuhkan tirai kepada pemilihan parti kali ini. Keputusan untuk Majlis Pimpinan Pusat mungkin hanya akan diumumkan kemudiannya. Saya dimaklumkan, secara tidak rasmi beza undi di antara saya dan saudara Azmin Ali ialah lebih kurang 2,500 undi, iaitu kurang 2 peratus dari jumlah keseluruhan yang mengundi (sekitar 141,000 orang anggota

Calon ketua Pemuda PKR (AMK) Dr Afif Bahardin naik angin apabila Kalahari? 

kerengga pada KERENGGA - 4 hari yang lalu
Calon ketua Pemuda PKR (AMK) Dr Afif Bahardin hari ini menggemparkan perwakilan Kongres Tahunan AMK dengan mengoyak 'cai' (senarai pasukan) pasukan lawan Rafizi Ramli. Afif, calon kem Timbalan Presiden Azmin Ali, berbuat demikian dalam acara di Shah Alam di hadapan kira-kira 300 perwakilan di Shah Alam. “Inilah kita pertahankan sepanjang 9 minggu (pemilihan), bukan lagi soal bicara idealisme

Najib enggan masuk kandang tertuduh 

kerengga pada KERENGGA - 4 hari yang lalu
Hariz Mohd Bekas perdana menteri Najib Razak hari ini enggan memasuki kandang tertuduh di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur semasa pengurusan kes bagi 25 pertuduhan jenayah yang dihadapinya berkaitan 1MDB. Anggota Parlimen Pekan itu dilihat duduk di kerusi di sebelah kandang tertuduh dan terus berbuat demikian walaupun diminta berpindah secara sopan oleh seorang pegawai polis bertugas atas arahan

Mat Hassan hilang kerusi Rantau, mahkamah arahkan PRK 

kerengga pada KERENGGA - 4 hari yang lalu
Hafiz Yatim Mahkamah Pilihan Raya di Seremban hari ini memutuskan bahawa kerusi DUN Rantau Negeri Sembilan kosong dan mengisytiharkan kemenangan Timbalan Presiden Umno, Mohamad Hassan pada pilihan raya umum ke-14 lalu sebagai tidak sah. Sehubungan itu, hakim Azimah Omar mengarahkan satu pilihan raya kecil diadakan serta-merta. “Ini diakui peguam Pegawai Pengurus Pilihan Raya, Amino Agus Suyub

ICERD: Tiga persoalan utama antara realiti dan prinsip perlu dihalusi, kata Mufti Perlis 

kerengga pada KERENGGA - 4 hari yang lalu
MALAYSIADATELINE Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum (ICERD) sangat perlu dilihat dalam tiga persoalan penting sebelum mana-mana pihak membantah dan kerajaan meratifikasikannya, kata Mufti Perlis Datuk Dr Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin Beliau berkata, pertamanya semua pihak perlu melihat sejauh manakah keselarasan hasrat dan semangat konvensyen tersebut

Tok Pa dan Husam sinergi baru PH Kelantan 

kerengga pada KERENGGA - 4 hari yang lalu
N Faizal Ghazali Penyertaan anggota parlimen Jeli, Mustapa Mohamed dalam parti Bersatu dilihat akan memberi nafas dan sinergi politik baru Pakatan Harapan (PH) Kelantan. Penganalisis politik berpendapat, bekas menteri Umno yang lebih dikenali sebagai Tok Pa itu adalah tokoh ideal untuk digandingkan dengan Husam Musa yang kini mengepalai PH Kelantan. Dr Mazlan Ali berkata, kedua-dua

Gigi kekuningan, mulut berbau? Anda kena baca tips di bawah 

kerengga pada KERENGGA - 5 hari yang lalu
Nizha Periaswamy Masalah kesihatan mulut selalunya diambil remeh sehingga kita berdepan dengan isu perubatan seperti sakit gigi, sakit gusi dan sebagainya. Mulut salah satu organ yang harus diberi keutamaan kerana ia boleh memberi petanda untuk pelbagai penyakit. Memberus gigi sahaja tidak mencukupi, apatah lagi hanya sekali sehari. Ia lebih dari sekadar memberus. Masalah gigi kuning, mulut

Langsung: Rosmah dituduh terima RM189 juta dari ahli perniagaan - Malysiakini 

kerengga pada KERENGGA - 5 hari yang lalu
LANGSUNG | Isteri bekas perdana menteri, Rosmah Mansor dan bekas menteri wilayah persekutuan Tengku Adnan Tengku Mansor akan didakwa di mahkamah Sesyen Kuala Lumpur hari ini. Kedua-duanya akan didakwa dengan pertuduhan rasuah di hadapan hakim Mahkamah Sesyen, Azman Ahmad. Pembantu Rosmah, Rizal Mansor juga akan dihadapkan ke mahkamah berasingan di hadapan hakim Azura Alwi. Manakala ahli

Petisyen Bantahan ICERD 

ekhutbah pada Khutbah Pilihan - 3 hari yang lalu
ألله اكبر! ألله اكبر! ألله اكبر! MEMORANDUM BANTAHAN TERHADAP ICERD “Maka dengan rasa penuh kesedaran dan tanggungjawab, kami membantah sebarang percubaan untuk mengesahkan Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum atau International Convention on the Elimination of All Forms of Racial Discrimination (ICERD) oleh mana-mana pihak di negara ini serta menolak sekeras-kerasnya langkah-langkah untuk […]

Ajaran nabi Muhammad s.a.w DiNobat Kesesatan DiSekat 

ekhutbah pada Khutbah Pilihan - 4 hari yang lalu
السلام عليكم الحَمْدُ للهِ !!الحَمْدُ للهِ الَّذِيْ أَرْسَلَ رَسُوْلَهُ بِالهُدَى وَدِيْنِ الحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّيْنِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ المُشْرِكُوْنَ أَشْهَدُ أَنْ لاإِلهَ إِلا اللهُ وَأَشْهَدُ أَنَّ سَيِّدَنَا مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ اللّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ وَبَارِكْ عَلىَ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَأَصْحَابِهِ وَمَنْ تَبِعَهُمْ بِإِحْسَانٍ إِلَى يَوْمِ الدِّيْنِ …أَمَّا بَعْدُ…..فَيَا عِبَادَ اللهِ ! اتَّقُوْا اللهَ حَقَّ تُقَاتِهِ […]

Sunnah Nabi Muhammad s.a.w DiJulang Sistem Jahiliah DiTentang 

ekhutbah pada Khutbah Pilihan - Seminggu yang lalu
السلام عليكم الحَمْدُ للهِ !!الحَمْدُ للهِ الَّذِيْ أَرْسَلَ رَسُوْلَهُ بِالهُدَى وَدِيْنِ الحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّيْنِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ المُشْرِكُوْنَ أَشْهَدُ أَنْ لاإِلهَ إِلا اللهُ وَأَشْهَدُ أَنَّ سَيِّدَنَا مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ اللّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ وَبَارِكْ عَلىَ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَأَصْحَابِهِ وَمَنْ تَبِعَهُمْ بِإِحْسَانٍ إِلَى يَوْمِ الدِّيْنِ …أَمَّا بَعْدُ…..فَيَا عِبَادَ اللهِ ! اتَّقُوْا اللهَ حَقَّ تُقَاتِهِ […]

Khutbah Audio 187 – Islam DiLaksana Rahmat Allah DiRasa 

ekhutbah pada Khutbah Pilihan - 4 minggu yang lalu
Advertisements

Islam DiLaksana Rahmat Allah DiRasa 

ekhutbah pada Khutbah Pilihan - 4 minggu yang lalu
السلام عليكم الحَمْدُ للهِ !! الحَمْدُ للهِ الَّذِيْ أَرْسَلَ رَسُوْلَهُ بِالهُدَى وَدِيْنِ الحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّيْنِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ المُشْرِكُوْنَ أَشْهَدُ أَنْ لاإِلهَ إِلا اللهُ وَأَشْهَدُ أَنَّ سَيِّدَنَا مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ اللّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ وَبَارِكْ عَلىَ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَأَصْحَابِهِ وَمَنْ تَبِعَهُمْ بِإِحْسَانٍ إِلَى يَوْمِ الدِّيْنِ …أَمَّا بَعْدُ….. فَيَا عِبَادَ اللهِ ! اتَّقُوْا اللهَ […]

Khutbah Audio 186 – Ibadat DiTingkat Maksiat DiSekat Negara Berkat 

ekhutbah pada Khutbah Pilihan - Sebulan yang lalu
Advertisements

Ibadat DiTingkat Maksiat DiSekat Negara Berkat 

ekhutbah pada Khutbah Pilihan - Sebulan yang lalu
السلام عليكم الحَمْدُ للهِ !!الحَمْدُ للهِ الَّذِيْ أَرْسَلَ رَسُوْلَهُ بِالهُدَى وَدِيْنِ الحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّيْنِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ المُشْرِكُوْنَ أَشْهَدُ أَنْ لاإِلهَ إِلا اللهُ وَأَشْهَدُ أَنَّ سَيِّدَنَا مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ اللّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ وَبَارِكْ عَلىَ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَأَصْحَابِهِ وَمَنْ تَبِعَهُمْ بِإِحْسَانٍ إِلَى يَوْمِ الدِّيْنِ …أَمَّا بَعْدُ….. فَيَا عِبَادَ اللهِ ! اتَّقُوْا اللهَ حَقَّ […]

Islam DiJulang Maksiat DiTentang Umat Gemilang 

ekhutbah pada Khutbah Pilihan - Sebulan yang lalu
السلام عليكم الحَمْدُ للهِ !! الحَمْدُ للهِ الَّذِيْ أَرْسَلَ رَسُوْلَهُ بِالهُدَى وَدِيْنِ الحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّيْنِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ المُشْرِكُوْنَ أَشْهَدُ أَنْ لاإِلهَ إِلا اللهُ وَأَشْهَدُ أَنَّ سَيِّدَنَا مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ اللّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ وَبَارِكْ عَلىَ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَأَصْحَابِهِ وَمَنْ تَبِعَهُمْ بِإِحْسَانٍ إِلَى يَوْمِ الدِّيْنِ …أَمَّا بَعْدُ….. فَيَا عِبَادَ اللهِ ! اتَّقُوْا اللهَ […]

Khutbah Audio 185 – Hijrah DiHayati Izzah Umat DiMiliki 

ekhutbah pada Khutbah Pilihan - 2 bulan yang lalu
Advertisements

Hijrah DiHayati Izzah Umat DiMiliki 

ekhutbah pada Khutbah Pilihan - 2 bulan yang lalu
السلام عليكم الحَمْدُ للهِ !!الحَمْدُ للهِ الَّذِيْ أَرْسَلَ رَسُوْلَهُ بِالهُدَى وَدِيْنِ الحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّيْنِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ المُشْرِكُوْنَ أَشْهَدُ أَنْ لاإِلهَ إِلا اللهُ وَأَشْهَدُ أَنَّ سَيِّدَنَا مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ اللّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ وَبَارِكْ عَلىَ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَأَصْحَابِهِ وَمَنْ تَبِعَهُمْ بِإِحْسَانٍ إِلَى يَوْمِ الدِّيْنِ …أَمَّا بَعْدُ…..فَيَا عِبَادَ اللهِ ! اتَّقُوْا اللهَ حَقَّ تُقَاتِهِ […]

Hijrah DiHayati Keadilan Sistem Islam DiRasai 

ekhutbah pada Khutbah Pilihan - 2 bulan yang lalu
السلام عليكم الحَمْدُ للهِ! الحَمْدُ للهِ الَّذِيْ أَرْسَلَ رَسُوْلَهُ بِالهُدَى وَدِيْنِ الحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّيْنِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ المُشْرِكُوْنَ أَشْهَدُ أَنْ لاإِلهَ إِلا اللهُ وَأَشْهَدُ أَنَّ سَيِّدَنَا مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ اللّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ وَبَارِكْ عَلىَ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَأَصْحَابِهِ وَمَنْ تَبِعَهُمْ بِإِحْسَانٍ إِلَى يَوْمِ الدِّيْنِ …أَمَّا بَعْدُ….. فَيَا عِبَادَ اللهِ ! اتَّقُوْا اللهَ حَقَّ […]

Khutbah Audio 184 – Korbankan Dunia Julang Agama Hidup Mulia 

ekhutbah pada Khutbah Pilihan - 2 bulan yang lalu
Advertisements

Korbankan Dunia Julang Agama Hidup Mulia 

ekhutbah pada Khutbah Pilihan - 2 bulan yang lalu
السلام عليكم الحَمْدُ للهِ !! الحَمْدُ للهِ الَّذِيْ أَرْسَلَ رَسُوْلَهُ بِالهُدَى وَدِيْنِ الحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّيْنِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ المُشْرِكُوْنَ أَشْهَدُ أَنْ لاإِلهَ إِلا اللهُ وَأَشْهَدُ أَنَّ سَيِّدَنَا مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ اللّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ وَبَارِكْ عَلىَ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَأَصْحَابِهِ وَمَنْ تَبِعَهُمْ بِإِحْسَانٍ إِلَى يَوْمِ الدِّيْنِ …أَمَّا بَعْدُ…..فَيَا عِبَادَ اللهِ ! اتَّقُوْا اللهَ حَقَّ […]

Khutbah Audio 183 – Khutbah Aidil Adha 1439H 

ekhutbah pada Khutbah Pilihan - 2 bulan yang lalu
Advertisements

Khutbah Aidil Adha 1439H edisi Pdf 

ekhutbah pada Khutbah Pilihan - 3 bulan yang lalu
Khutbah Aidil Adha 1439H خطبة عيد الأضحى 1439 هـ Advertisements

خطبة عيد الأضحى 1439 هـ 

ekhutbah pada Khutbah Pilihan - 3 bulan yang lalu
اللهُ أَكْبَرُ ( 3 كالي ) اللهُ أَكْبَرُ ( 3 كالي ) اللهُ أَكْبَرُ ( 2 كالي ) اللهُ أَكْبَرُ كَبِيْرًا و الحَمْدُ ِللهِ كَثِيْرًا وَسُبْحَانَ اللهِ بُكْرَةً وَأَصِيْلا . الحَمْدُ للهِ الَّذِي جَعَلَ يَوْمَ عِيْدِ الأضْحَى أَسْعَدَ الأياَّمِ لنَاَ . وَنَحْمَدُهُ عَلَى مَا أَوْلانَا وَنَشْكُرُهُ عَلَى نِعَمِهِ الَّتِى بِهَا وَالانَا. وَأَشْهَدُ أَنْ لاإِلهَ إِلا […]

Khutbah Aidil Adha 1439H

ekhutbah pada Khutbah Pilihan - 3 bulan yang lalu
Khutbah ke-2 sedang dalam proses penyuntingan اللهُ أَكْبَرُ ( 3 كالي ) اللهُ أَكْبَرُ ( 3 كالي ) اللهُ أَكْبَرُ ( 2 كالي ) اللهُ أَكْبَرُ كَبِيْرًا و الحَمْدُ ِللهِ كَثِيْرًا وَسُبْحَانَ اللهِ بُكْرَةً وَأَصِيْلا . الحَمْدُ للهِ الَّذِي جَعَلَ يَوْمَ عِيْدِ الأضْحَى أَسْعَدَ الأياَّمِ لنَاَ . وَنَحْمَدُهُ عَلَى مَا أَوْلانَا وَنَشْكُرُهُ عَلَى نِعَمِهِ […]

WW # 167: RUMAH KU SYURGA KU. 

al-lavendari pada KomenSen - 10 jam yang lalu

ADAKAH NABI MUHAMMAD JUGA BERGURAU? 

al-lavendari pada KomenSen - 10 jam yang lalu
Gambar hiasan dari album penulis - 1979. Salam Maulidul Rasul. Dua malam yang lepas, saya mengikuti kuliah Maghrib mingguan oleh ustaf Afifi di Masjid at-Taqwa, Kampung Paroi berkaitan peribadi Nabi Muhammad saw. Menurut beliau, Nabi juga bergurau. Gurauannya boleh dijadikan contoh dan ikutan kepada kita terutamanya kepada mereka yang gemar atau ingin bergurau. Ustaz menyimpulkan tiga syarat untuk bergurau yang harus diberi perhatian sewajarnya: 1. Perkara yang diguraukan itu hendaklah benar. Misalnya tak bolehlah beritahu kawan kita rumah dia terbakar. Bila kawan kita menggela... lagi »

WW # 167 : BOSRA, SYRIA - 2006. 

al-lavendari pada KomenSen - 6 hari yang lalu
.

BETUL KE "CUSTOMER ALWAYS RIGHT" ? 

al-lavendari pada KomenSen - 3 minggu yang lalu
Selama ini dalam urusan jual beli, kita berpegang kepada prinsip yang diterapkan oleh barat iaitu pelanggan atau pembeli sentiasa betul *(The customer is always right).* Tetapi adakah itu satu prinsip yang betul ? Sekali pandang macam betul kerana sebagai penjual rezekinya seolah-olah ditentukan oleh pembeli atau pelanggan. Kerana jika tiada pelanggan, akan tutup kedai. Jadi untuk kekal berniaga, hati pelanggan kenalah dijaga, walaupun pelanggan yang bersalah, supaya mereka tidak marah dan berhenti dari berlanggan dan beralih arah. Tetapi saya rasa ini adalah pandangan yang silap ... lagi »

SEMUA ORANG CELAKA, KECUALI ... 

al-lavendari pada KomenSen - 3 minggu yang lalu
Gambar hiasan hasil carian Google. Semua orang celaka, kecuali yang berilmu, Semua yang berilmu celaka, kecuali yang beramal, Semua orang beramal celaka, kecuali yang ikhlas. Jadi kalau kita tidak mahu celaka, carilah ilmu secukupnya sebelum beramal. Kemudian beramallah dengan ikhlas semata-mata keranaNya. Hanya dengan amalan yang betul mengikut syariat dan ikhlas kerana Allah sahaja yang diterimaNya. Namun mereka yang ikhlas beramal pun belum tentu selamat jika mereka tidak menjaga lidah dan hati dari kata-kata dan perbuatan mengumpat, fitnah, ujub, riak, takabbur dan yang seumpa... lagi »

WW # 166: KENA INTERVIEW OLEH PEMBERITA YANG CANTIK. 

al-lavendari pada KomenSen - 3 minggu yang lalu

SIAPA PERNAH TENGOK BILAL TERBANG ? 

al-lavendari pada KomenSen - 4 minggu yang lalu
Ilustrasi hiasan hasil carian Google. Kadang-kadang ada satu-satu perkataan yang pada kita maknanya sangat jelas, namun kepada orang lain ia barangkali mempunyai makna yang berlainan. Ia berpotensi menjadi salah faham, jenaka atau pertengkaran. Contoh: *TERTEKAN.* Boleh difahami sebagai susah atau pun tak sengaja tekan. Contoh 1. Hidupnya makin *tertekan* sejak dibuang kerja. Contoh 2. Dia nak tekan brek tapi *tertekan* minyak. *TERLALU.* Boleh difahami sebagai sangat atau pun tak sengaja lalu. Contoh 1. Dia *terlalu* cantik berbanding rakan-rakan sedarjahnya. Contoh 2. Saya nak p... lagi »

KALAU PANGGILAN TERPUTUS SIAPA PATUT PANGGIL BALIK? 

al-lavendari pada KomenSen - Sebulan yang lalu
Gambar hiasan hasil carian Google. Kalau ada orang telefon kita kemudian tiba-tiba panggilan terputus kerana pelbagai sebab yang tidak kita ketahui, apa yang seeloknya kita buat supaya tidak berlaga membuat panggilan? 1. Kita tunggu pemanggil call kita semula; atau 2. Kita yang call pemanggil? Kalau kita sama-sama mengharap orang lain yang call kita, lama-lama sorang pun tak call. Kemudian bila tunggu punya tunggu tak ada orang call, kita sama-sama pula buat panggilan. Akibatnya dua-dua panggilan tak lepas.

KALAU NAK BERITAHU NAMANYA CEKODOK. 

al-lavendari pada KomenSen - Sebulan yang lalu
Gambar hiasan hasil carian Google. Antara 3 ayat berikut: 1. Kalau di kampung saya dipanggil cekodok. 2. Kalau di kampung, saya dipanggil cekodok. 3. Kalau di kampung saya, dipanggil cekodok. Mana satukah ayat yang tidak mengelirukan pembaca jika kita ingin memberitahu nama sejenis makanan ? *Nota kaki:* Perasan tak peranan tanda koma ?

EMPAT SPESIS MACAI 

al-lavendari pada KomenSen - 2 bulan yang lalu
Empat ragam penyokong PH dan BN sebelum dan selepas PRU. 1. Ada penyokong PH yang dulunya hari2 hentam BN kini menyepikan diri setelah BN berjaya ditumbangkan. 2. Ada penyokong PH yang dulunya hari2 hentam BN kini masih tetap bahkan bertambah gigih hentam BN seolah2 BN masih lagi memerintah. 3. Ada penyokong BN yan g dulunya hari2 hentam PH kini menyepikan diri setelah PH jadi kerajaan. 4. Ada penyokong BN yang dulunya hari2 hentam PH, kini masih tetap bahkan bertambah gigih hentam PH seolah-olah BN masih lagi pemerintah. Saya kagum dengan kawan2 kategori 2 dan 4. Teruskanlah jika ... lagi »

KISAH DUA HARI SATU MALAM DI TAMAN NEGARA, PAHANG. 

al-lavendari pada KomenSen - 2 bulan yang lalu
Pada 5 dan 6, September yang lalu saya dengan kawan-kawan saya yang senasib seramai 3 orang lagi telah bersepakat untuk memancing di Taman Negara. Ada banyak syarat yang perlu dipatuhi untuk memancing di sini. Anda boleh dapatkan maklumat tentang syarat dan peraturan di laman agensi yang berkaitan. Namun begitu urusannya sungguh mudah. Bot untuk sehari sewanya cuma RM350.00 dan dibayar selepas balik dari memancing di sebelah petangnya. Kami cuma dibenarkan memancing di antara jam 9 pagi hingga 5 petang sahaja. Rumah tetamu pula, dibayar selepas kita sampai dan masuk di dalamnya. Kun... lagi »

NAK TENGOK GAMBAR DAN VIDEO KAMI KORBAN DI KEMBOJA ? 

al-lavendari pada KomenSen - 2 bulan yang lalu
Pada hari raya haji tahun ini buat pertama kalinya saya menganjurkan ibadah korban di Kemboja. Alhamdulillah, sambutan sangat menggalakan di mana 4 ekor lembu telah pun dikorbankan pada dua hari raya haji, 23hb Ogos 2018. Setiap bahagian dikenakan bayaran sebanyak RM360.00. Bayran itu adalah untuk harga lembu dan belanja pengurusan. *Gambar 1:* Lembu pertama. *Gambar 2*: Lembu kedua. *Gambar 3*: Lembu ketiga. * Gambar 4:* Lembu ke empat. Demikianlah 4 ekor lembu sempurna dikorbankan di Wilayah Kampot, Kemboja yang diwakil dan diuruskan oleh Ustaz Badri Yunos dan pasukannya ... lagi »

DAPAT TAK BACA ENTRI INI ? 

al-lavendari pada KomenSen - 2 bulan yang lalu
Mata adalah salah satu dari pancaindera kita yang sangat diperlukan. Saya tidak boleh membayangkan apa akan terjadi kepada saya jika tiba-tiba saya tidak boleh melihat lagi. Katalah satu hari sebaik bangun tidur pandangan menjadi gelap gulita kerana sudah tidak boleh melihat lagi. Maka tidaklah dapat hendak melihat isteri, anak2 dan cucu2, tidak dapat melihat matahari tebit di ufuk timur di waktu pagi, tidak dapat melihat cahaya mentari perlahan-lahan terbenam di ufuk barat di waktu petang, tak dapat membaca tak dapat menulis tak dapat menonton tv tak dapat memandu tak dapat memanc... lagi »

YANG MANA MANALAH .. 

al-lavendari pada KomenSen - 2 bulan yang lalu
Yang mana ikhlas yang mana curang, Yang mana padi yang mana lalang, Yang mana cerdik yang mana bangang, Yang mana lurus yang mana pincang, Yang mana damai yang mana perang, Yang mana dayus yang mana pejuang, Yang mana mentah yang mana matang, Yang mana dukun yang mana jembalang, Yang mana kukuh yang mana goyang, Yang mana samar yang mana terang, Yang mana sesumpah yang mana orang, Yang mana macai yang mana hulubalang, Yana mana bendul yang mana tiang, Yang mana sebarau yang mana seluang, Yang mana kecut yang mana kembang, Yang mana bernas yang mana sambang, Yang mana terus yang mana simpa... lagi »

MARI BELAJAR BAHASA NEGERI SEMBILAN: PELAJARAN 17. 

al-lavendari pada KomenSen - 2 bulan yang lalu
*PEMERHATIAN 17. Meringkaskan panggilan nama-nama orang.* Orang Negeri Sembilan juga ada cara tersendiri dalam memanggil nama seseorang. Jarang sangat dipanggil nama seseorang itu sepenuhnya mengikut kad pengenalan. Ibrahim - Braim Idris - Dighih Ishak - Sahak Ismail - Ma-e Alias - Iyeh Wahab - Ghohab Maisalmah - Slamah Zaharah - Soghah. Muhammad Afandi - Mat Pandi Nama saya Hamzah. Ada juga orang panggil Njah.

DARI FESBUK # 24 : BETUL KE SIFAT PEMANCING MACAM NI ? 

al-lavendari pada KomenSen - 3 bulan yang lalu

KATA-KATA PENYOKONG UMNO DAN PKR SELEPAS PRK. 

al-lavendari pada KomenSen - 3 bulan yang lalu
Calon-calon PRK Sungai Kandis. Dalam Pilihan Raya Kecil (PRK) Sungai Kandis nanti natijahnya samada UMNO atau PKR akan menang. Komen-komen seumpama ini dijangka akan diucapkan oleh penyokong kedua-dua belah pihak. *1. Kalau UMNO menang. * *Penyokong UMNO *- Ini petanda jelas bahawa rakyat sudah menolak PKR dan kerajaan PH kerana bersikap munafik dengan mempermain2kan mereka dengan janji2 palsu semasa PRU yang lepas. *Penyokong PKR* - Kita sudah menjangka akan kalah kerana biasanya pengundi tidak kisah sangat untuk keluar mengundi dalam PRK. Mereka tahu samada kalah atau menang, ... lagi »

BEZA CALON DAN MACAI. 

al-lavendari pada KomenSen - 3 bulan yang lalu
Calon 1: "Terserahlah kepada para pengundi untuk memilih siapakah calon yang dirasakan dapat memberi khidmat yang terbaik kepada mereka kerana demokrasi memberi hak kepada mereka untuk membuat pilihan" Calon 2: "Betul tu .. kita kena terima dengan berlapang dada sesiapa sahaja yang jadi pilihan pengundi kerana pengundi sekarang adalah bijak dan berpengetahuan belaka. Macai 1: "Orang yang bangang je yang mengundi UMNO" Macai 2: "Kalau nak kena kencing lagi, teruskanlah pilih PKR"

DARI FESBUK # 23 : KISAH LUBANG. 

al-lavendari pada KomenSen - 4 bulan yang lalu
Hamzah Abd Hamid July 20, 2017 at 8:02 AM · Senawang · 1. Orang yang tahu ada lubang, kemudian dia elak dari terjatuh - dia bijak. 2. Orang yang tak tahu ada lubang, kemudian dia terjatuh ke dalamnya - itu takdir. 3. Orang yang tak tahu ada lubang, tapi dia tidak terjatuh ke dalamnya - itu nasib. 4. Orang yang tahu ada lubang, kemudian dia terjatuh juga ke dalamnya - dia bangang.

3 pemimpin PH sependapat mengenai icerd... 

ali allah ditta pada tumpang sekole...? - 20 jam yang lalu
*Tiga pemimpin tertinggi parti komponen PH, hari ini sebersependapat ICERD tidak perlu direaktifikasi dalam keadaan sekarang ini.* *Dr Mahathir Mohmad berkata adalah mustahil untuk direaktifikasi ICEDD kerana ia memerlukan sokongan 2/3 di parlimen. * *Katanya kalau perkara itu hendak dibawa ia akan perlu dibawa ke parlimen kerana melibatkan perlembagaan, oleh itu katanya ia akan ditolak kerana kerajaan akan gagal mendapat sokongan 2/3.* *Anwar Ibrahim pula berpendapat pelaksanaan ICERD tidak perlu dibuat secara gopoh dan tergesa-gesa kerana ia bukan perkara perlu diutamakan. * ... lagi »

Mengapa dunia menghormati Dr.M... 

ali allah ditta pada tumpang sekole...? - Sehari yang lalu
*Tun M tidak minta khidmat bomoh, sami atau pawang gajah untuk mengekalkan kuasa politiknya. Dia berpegang pada tali Allah tetapi tidak berbuih mulut dengan ayat-ayat quran seperti lebai-lebai PAS yang merhaban dengan maki hamun, fitnah dan tazkirah sebagai budaya politik mereka. Allah memberkati kepimpinannya. * *Selama 22 tahun beliau jadi PM - suatu rekod kecemerlangan politik yg tak pernah dinikmati oleh rakyat Malaysia sebelum dan selepas Pak Lah dan maharaja perompak kelas cakrawala Najib Razak yg dikaldaikan oleh bininya super rakus, super gelojoh, gila kuasa yang menabal d... lagi »

UMNO ajak PAS tidoq sekatil... 

ali allah ditta pada tumpang sekole...? - 2 hari yang lalu
*Untuk kali pertama secara terbuka Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi secara jelas mempelawa PAS untuk bersama-sama dengan mereka dalam gerakan politiknya.* *Bertempat di pekan Kampung Gajah Ahmad Zahid berkata Umno mengakui mereka tersilap kerana bermusuhan dengan PAS selama ini.* *Bekas timbalan perdana menteri itu bagaimanapun menyalahkan seorang "atok" atas permusuhan itu.* *"Selama 61 tahun Umno memerintah, 22 tahun adalah di bawah kepimpinan beliau.* *"Dia ajar kami membenci PAS, dia ajar kami membenci DAP tapi sekarang mereka sedang bercium mulut sesama sendiri," katanya ya... lagi »

Hantu Kak Limah Ampang tak mau Dr.Streram jadi calon... 

ali allah ditta pada tumpang sekole...? - 3 hari yang lalu
*Bekas ketua Wanita PKR, Zuraida Kamaruddin hari ini menyuarakan bantahannya untuk Dr Streram Sinnasamy dicalonkan semula bagi pilihan raya kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Rantau di Negeri Sembilan.* *Sebaliknya, Zuraida mencadangkan PKR menurunkan calon wanita untuk bertanding di kerusi itu yang dimenangi Timbalan Presiden Umno, Datuk Seri Mohamad Hasan secara kontroversi, selepas Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menghalang Streram memfailkan kertas pencalonannya pada 28 April lalu.* *“Saya akan mencadangkan calon wanita Negeri Sembilan,” kata ahli Parlimen Ampang itu kepad... lagi »

Senda gurau atau.... 

ali allah ditta pada tumpang sekole...? - 4 hari yang lalu
*Sekali pandang gambar ini biasa sahaja, tidak ada apa-apa yang boleh atau perlu dipolitikkan. Tetapi bagi mereka yang kurang arif dan mudah terangsang oleh gambar ini ia membawa seribu makna. * *Kedua orang dikiri Anwar, Nazri dan Hishamuddin adalah orang penting dalam politik Umno hari ini walaupun mereka bukan presiden dan naib presiden. * *Mereka dilihat berpotensi untuk menjadi regu mana-mana pihak dalam Pakatan Harapan - (baca Dr Mahathir dan Anwar) kerana mereka masih boleh dianggap kotor dan jahat kerana belum didakwa.* [image: Image may contain: 6 people, people smiling,... lagi »

3 anak Mansor panjat tangga mahkamah... 

ali allah ditta pada tumpang sekole...? - 5 hari yang lalu
*Dakwa cepat,bicara lewat...* *Pagi ini kawasan Mahkamah Jalan Duta dijangka "meriah" sekali lagi dengan kehadiran orangramai apabila isteri bekas Perdana Menteri, Rosmah Mansor, bekas pembantunya, Rizal Mansor dan bekas Menteri Wilayah Persekutuan, Tengku Adnan Tengku Mansor akan didakwa di mahkamah berkaitan dakwaan rasuah.* *Secara kebetulan, ketiga-tiganya adalah "anak Mansor", walaupun mereka bukanlah adik-beradik atau ada hubungan persaudaraan antara satu sama lain.* *Rosmah dan Rizal dipercayai akan didakwa berkaitan projek solar untuk sekolah-sekolah di Sarawak yang meliba... lagi »

Dr.M - Di sinilah kita bertemu jodoh ling... 

ali allah ditta pada tumpang sekole...? - 6 hari yang lalu
*Kunjungan semula Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad dan isteri, Dr Siti Hasmah Ali ke alma mater mereka, King Edward VII College of Medicine, yang kini merupakan sebahagian daripada National University of Singapore (NUS), mengembalikan nostalgia kenangan manis semasa mereka belajar di situ satu ketika dahulu.* *Ketibaan Dr Mahathir, yang menamatkan pengajian di kolej itu pada 1953, disambut oleh Menteri Kesihatan Singapura, Gan Kim Yong.* *King Edward's telah ditubuhkan pada 1552.* *Dr Mahathir dan Dr Siti Hasmah meluangkan masa kira-kira setengah jam untuk bersiar-siar di seki... lagi »

UMNO pelindung orang Melayu? Nahe..nahe.. 

ali allah ditta pada tumpang sekole...? - Seminggu yang lalu
[image: Image result for kalau UMNO kalah habislah Melayu] *Pemimpin UMNO berstatus penyamun, super korup, gila kuasa, menjaja dongeng kononnya UMNO tempat Melayu berteduh, mencari perlindungan. Jangan terperangkap dalam nafsu syaitan mereka. Lihat muka Najib, bininya yg menungganginya, dan bomoh Ponorogo yang memakai keris di belakang. Bukankah muka-muka ini yang membawa sial dan malang pada Melayu? * *Siapakah yang kini dibebani dengan berpuluh-puluh kes jenayah akibat kerakusan dan gila kuasa? Inilah muka yang bangsatkan Melayu yang membolot harta haram atas kesangsaraan rakyat.*... lagi »

Asal aku jadi PM ada aku kisah... 

ali allah ditta pada tumpang sekole...? - Seminggu yang lalu
*Di fasa akhir pemilihan PKR hari ini. Di ketika pemilihan di cabang Julau, Sarawak yang punya 13,000 ahli menjadi penentu nasib calon-calon Timbalan Presiden PKR, Anwar Ibrahim dengan selamba mengingatkan ahli-ahli PKR bahawa musuh mereka adalah PAS dan Umno dan bukan sesama mereka.* *Pemilihan PKR sesungguhnya sedang melihat persengketaan dalaman paling sengit sesama pimpinan dan ahli-ahli PKR. Kem Azmin Ali dan Rafizi Ramli yang masing-masing bersaing untuk menang jawatan kedua paling tinggi dalam parti sedang pintas memintas sesama mereka.* *Sebelum Julau hari ini Azmin dikata... lagi »

Kak Limah kartel Ampang cakap kot lubang juboq... 

ali allah ditta pada tumpang sekole...? - Seminggu yang lalu
*Yang ni Tipah Koya tak nak komen ke? Bapak lahanat! Cakap kat Kak Wan bukan main, kau pun taik! Dah berkali2 DSAI warning jgn guna kedudukan utk raih undi tapi tetap langgar! Nah Tipah Koya. Ni menatang apa? Kalau kau,semua boleh kan. Dasar kartel taik!* *Minta Kak Limah kartel Ampang komen sikit...* *Lobakman tuduh artis burukkan * *imej Najib dan Rosie...* *Dato Farid Kamil dedah kerajaan BN pernah cuba memberikan sogokan sebanyak RM 5 juta kepada dirinya bagi memaafkan Dato Seri Najib Tun Razak dan Datin Sri Paduka Rosmah.* *LobakMan aka Lokman Adam menuduh Farid cuba memburu... lagi »

Kak Limah Ampang dah konfius... 

ali allah ditta pada tumpang sekole...? - Seminggu yang lalu
[image: Image may contain: 1 person, smiling, text] [image: Image may contain: text] *Story kat SINI dan SINI * *Hari tu kata Anwar tak patut bertanding kat PD.* *La ni Kak Limah dan kadamnya persoal pasai apa Kak Wan lawat Julau?* *Kata kadamnya Kak Wan guna jentera gomen ketika lawatan itu,* *Apa masalah Kak Wan ke Julau?* *Julau tu bukan dalam Malaysia kah?* *Kak Wan tu TPM dan beliau boleh lawat ke mana2 dan bila2 masa saja.* *Ni hangpa kata kat Kak Wan pulak! * *Lawatan ketua kartel tak pa pulak dan hangpa dok diam saja...* *Lebih baik kau ikut je lah si Jemin masuk Bersatu... lagi »

Amanah ngorat ahli2 PAS,lebai dok dalam 'denial syndrome'... 

ali allah ditta pada tumpang sekole...? - Seminggu yang lalu
*PA$ ni sebenarnya panik. Psywar DMO tu bagus. Ia utk test water. Sememangnya selepas PRU14 Amanah menerima borg permohonan yg byk termasuk dr kalangan ahli2 PA$ akar umbi yg berminat.* *Ia bukan mimpi DMO di siang hari sebaliknya adalah "mimpi ngeri" bagi PA$. Jika ini tidak benar, kenapa begitu ramai pemimpin PA$ memberi respon bukan dgn hujah dan fakta sebaliknya hanya momokan, ejekan dan cercaan kpd DMO??* *Minda bwh sedar atau "subconciously" kalbu lebai sdg terjentik dan merasa keperitan itu. Malangnya seperti biasa...mereka tetap dlm Denial Syndrome.* *Sikap Denial Syndrome... lagi »

“Grand Cordon of the Order of the Paulownia Flowers”... 

ali allah ditta pada tumpang sekole...? - Seminggu yang lalu
*Harimau Asia bangkit,tahniah...* [image: No automatic alt text available.] *Star of the Grand Cordon of the Order of the Paulownia Flowers* *Manmohan Singh (1932–), 5 November 2014* *Lee Kuan Yew (1923–2015), 23 March 2015* *Tun Mahathir Mohamad (1925-), 2018* *Reaksi Pelabur2 Jepun Terhadap Ucapan Dr.M...* *Pasai apa Wan Saiful 'resign'...* *Perletakan jawatan Wan Saiful Wan Jan (kiri) sebagai ketua penasihat Menteri Pendidikan sekali lihat perkara biasa sahaja. Apa lagi ia dibuat dengan alasan kerana Wan Saiful ingin menumpukan kepada PTPTN dimana beliau menjadi pengerusinya.* *... lagi »

Utusan Meloya balun Najib kaw-kaw... 

ali allah ditta pada tumpang sekole...? - 2 minggu yang lalu
[image: Image result for divali gif] *Haiit domo arigato gozaimasu..* *Story kat SINI dan SINI * [image: Utusan Malaysia Demands Najib Razak To Apologise] *Utusan bantai Najib, apa cerita...* *Utusan Malaysia menerusi tulisan Awang Selamat yang selama ini kuat mengkritik Pakatan Harapan dan mengangkat dakyah serta propaganda UMNO nampaknya sudah menukar haluan dengan menyalah bekas presiden parti itu.* *Jika sebelum ini, akhbar berbahasa Melayu dan dinaungi UMNO itu sering mempertahankan watak utama skandal 1MDB, Datuk Seri Najib Razak, ia kini seolah-olah lepas tangan dan berput... lagi »

Jibby,belajaqlah mengakui salah sendiri... 

ali allah ditta pada tumpang sekole...? - 2 minggu yang lalu
*Sesuatu yang orang kata "buruk perangai" oleh Najib Razak ialah keengganannya mengaku sehingga sekarang mengenai sebab utama kekalahan UMNO dan BN dalam pilihanraya umum 9 Mei lalu. **Di sebalik semua orang mengakui skandal 1MDB adalah punca terbesarnya, Najib masih bertegas mendakwa kekalahan UMNO dan BN adalah disebabkan penipuan, fitnah dan janji palsu oleh Pakatan Harapan.* *Beliau juga mendakwa padang yang tidak sama rata yang menyebabkan kekalahan BN kepada Pakatan Harapan itu. **Lebih buruk lagi ialah pentaksub Najib sendiri yang turut tidak mahu mengakui hakikat yang ... lagi »

Ketuanan Melayu atau Ketuanan Penyamun... 

ali allah ditta pada tumpang sekole...? - 2 minggu yang lalu
[image: Related image] *Kabilah UMNO yang meroyan separuh sasau cuba menjaja 'ketuanan Melayu' sebagai tangkal azimat politik yang mereka perdagangkan sejak 61 tahun berkuasa. Dari era Tunku sampai era Mahathir yang menjadi PM selama 22 tahun dongeng 'ketuanan Melayu' tidak menjadi isu politik yang memecahbelahkan masyarakat majmuk di negara ini. * *Mengapa? Kerana kepimpinan mantan Tunku sampai era Mahathir dianggap paling baik dibandingkan era 'Islam Hadhari' Pak Lah dan era penyamun kelas cakrawala Najib.* *Bila jembalang UMNO 'memperjuangkan' ' ketuanan Melayu' setelah ditenda... lagi »

Lebai2 PAS memanjat pejabat Dr.M lagi semalam.... 

ali allah ditta pada tumpang sekole...? - 2 minggu yang lalu
[image: Image may contain: 2 people, people sitting and beard] * Buat apa Hadi jumpa Dr.M kali ke-2...* *Saya tidak begitu mengenali gambar orang di sebelah Abdul Hadi Awang, yang pakai nametag ABY. Bila dirisik saya difahamkan dia ini salah seorang Setiausaha Politik Perdana Menteri. Di mana gambar ini dipukul tidak pula diketahui. Namun bila dilihat kepada suasana, ia seperti gambar di sebuah pejabat.* *Apakah ia di JPM di Puterajaya? * *Bersama gambar ini sekeping lagi gambar dikirimkan kepada saya, gambar Mustapa Ali dan dikirinya seorang pemimpin “mentor” Bersatu? Timbul perso... lagi »

Kisah 40 Penyamun UMNO... 

ali allah ditta pada tumpang sekole...? - 2 minggu yang lalu
*Kononnya 40 MP UMNO akan lompat pagar berpaut pada Bersatu. Kalau ini berlaku bermakna Bersatu ada 13 + 40= 53MP. Dengan sendirinya Bersatu dapat gerhana PKR yang presidennya sedang meroyan hendak jadi PM ke8. Anwar mungkin tidur tak lena , lupa Sukma, Azizan dan Saiful, mengenangkan harapannya tinggal angan-angan. * *Takdirnya berlaku perpecahan kepimpinan dalam PKR antara Anwar dengan Azmin maka kabilah Azmin akan berjihrah ke Bersatu. Anwar berputih mata sebab mimpi jadi PM rupa=-rupanya kekal sebagai mimpi.* *UMNO pocik. Mantra bomoh Ponorogo tak makbul. Heretlah anak dan cuc... lagi »

Bomoh ponorogo menyalak bukit UMNO yang kaput... 

ali allah ditta pada tumpang sekole...? - 3 minggu yang lalu
[image: Related image] *Maaf cakap Zahid bukan 'PM material', malah jadi TPM pun dianggap tak layak. Dari bahasa tubuhnya, suaranya, mimik mukanya dan kenyataan yang diluahkannya tidak membayangkan dia seorang pemimpin berwibawa, ada integriti, punya taraf intelektuil yg baik, tanpa visi dan bodoh sombong. **Walaupun dia belajar ilmu kedukunan di Ponorogo namun taraf kedukunannya tidak membawa tuah kepadanya sebagai politikus yg paling berwibawa.* *Bahawa dia memikul 45 kes jenayah membuktikan qualitet kepimpinan politikus serba rakus, korup, gila kuasa, bodoh sombong dan tidak aman... lagi »

Gelaran dari N9 pun dah hilang... 

ali allah ditta pada tumpang sekole...? - 3 minggu yang lalu
[image: Image may contain: outdoor] *Darjah kebesaran yg dianungerah oleh DYMM YDPertuan Bersar N9 kepada suami istri yg berstatus penyamun sekarang ditarik balik serta merta. Tahniah. Itu tindakan bijaksana dari istana N9 terhadap suami istri yang bangsatkan rakyat Malaysia memalukan negara di mata dunia.* *Tindakan bijaksana istana N9 wajar dicontohi oleh istana-istana lain di Malaysia. Mereka yg berstatus jenayah, punya gelaran apa saja dari kerajaan Negeri atau pun Persekutuan, patut ditarik balik. Istana jangan dianggap rakyat bersekongkong dengan penyamun, lanun, penipu, kor... lagi »































































Tiada ulasan: