Ahad, 25 November 2018

Lapangan. 8718.


Lambat laun akan terbukti siapa langau sebenarnya. 


Sensitiviti agama: Zahid, Waytha antara yang akan dipanggil polis 

ELBI RISALAH pada DIALOG RAKYAT - 5 minit yang lalu
THE MALAYSIAN TIMES *KUALA LUMPUR:* Presiden UMNO Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi dan Menteri di Jabatan Perdana Menteri P. Waytha Moorthy antara sembilan individu yang akan dipanggil pihak polis berhubung kenyataan menyentuh sensitiviti agama dan perkauman di laman sosial. Tujuh lagi ialah Presiden Jaringan Melayu Malaysia Datuk Azwanddin Hamzah; Anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) Tanah Rata Chiong Yoke Kong; ADUN Tras Chow Yu Hui; Pengerusi Gabungan 3 Ragvinder Singh dan Timbalannya Amran Ahmad Nor serta blogger Lau Shan Thean dan Muhamad Edi Mohamad Riyas atau Edi Rejang. ... lagi »

Mahdzir Khalid akan serah jawatan pengerusi Umno Terengganu pada anak tempatan 

ELBI RISALAH pada DIALOG RAKYAT - 8 minit yang lalu
Bernama *Mahdzir Khalid berjanji akan terus membantu Terengganu dar** semasa ke semasa selaras jawatannya sebagai naib presiden**Umno. (Gambar Bernama)*BESUT: Persoalan siapa yang akan menjadi pengerusi Umno Terengganu masih menjadi tanda tanya hingga ia diumumkan sendiri Presidennya, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi dalam masa terdekat. Naib Presiden Umno, Datuk Seri Mahdzir Khalid bagaimanapun berkata, jawatan itu akan diberi semula kepada “orang” Terengganu kerana merasakan mereka lebih layak menerajui dan meneruskan hala tuju perjuangan Umno di negeri itu. “Bagi pengumuman siapa... lagi »

Bekas ahli Parlimen Umno langau politik, kata Zahid 

ELBI RISALAH pada DIALOG RAKYAT - 10 minit yang lalu
Khairil Ashraf *Ahmad Zahid Hamidi mengingatkan bekas ahli Parlimen Umn**‘tidak membawa bau sampah ke dalam Umno’.*KUALA LUMPUR: Presiden Umno, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi menyifatkan ahli Parlimen yang meninggalkan parti itu sebagai langau politik. “Oleh kerana mereka merupakan langau politik yang pasti cari najis dan sampah, carilah najis dan sampah itu, tetapi jangan bawa bau sampah ke dalam Umno,” katanya semasa berucap pada program lawatannya bersama Majlis Kerja Tertinggi Umno ke Wilayah Persekutuan di Pusat Dagangan Dunia Putra, hari ini. Pengerusi Barisan Nasional (BN) ... lagi »

Anwar: Himpunan ICERD ‘gimik politik nakal’ 

ELBI RISALAH pada DIALOG RAKYAT - 13 minit yang lalu
Predeep Nambiar *Anwar Ibrahim (tengah) bersama peguam Australia, Mark Trowell (kanan) berucap dalam sebuah forum sempena Festival Sastera George Town (GTLF) di Pulau Pinang, hari ini. (Gambar GTLF)*GEORGE TOWN: Presiden PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim mempersoalkan tindakan beberapa kumpulan Melayu dan parti politik meneruskan himpunan membantah Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum (ICERD), selepas Putrajaya memutuskan tidak menandatangani triti global itu. Beliau menyifatkan himpunan yang disokong PAS dan Umno itu sebagai “gimik politik naka... lagi »

Jabatan Imigresen Selangor tahan 67 Pati warga Indonesia

feed-sh-bckp-edisi - 22 minit yang lalu
Jabatan Imigresen Selangor menahan 67 pendatang asing tanpa izin (Pati) warga Indonesia dalam satu operasi sekitar Uptown Shah Alam, Seksyen 24, di sini, sehingga awal pagi ini.

Dua jam pujuk 'spiderman' KLCC

Hidayah Hairom pada feed-sh-bckp-edisi - 25 minit yang lalu
[DIKEMASKINI] Pasukan Bomba dan Penyelamat Kuala Lumpur mengambil masa kira-kira dua jam dalam usaha memujuk dan menyelamatkan seorang lelaki berusia 49 tahun yang cuba terjun dari tingkat 4, dari dalam Pusat Membeli Belah KLCC, di ibu negara petang tadi.

Allah menciptakan kita untuk apa?

Editor pada Ahmad Sanusi Husain.Com - 29 minit yang lalu
Allah menciptakan kita untuk apa?

APA PULA PENJELASAN NAJIB MENGENAI PERKARA INI?

Shahbudin Husin pada Shahbudin dot com - 31 minit yang lalu
Semalam, Utusan dalam laporannya mendedahkan tentang wujudnya arahan daripada Najib Razak agar dibuat pindaan terhadap laporan asal audit 1MDB yang disediakan oleh Ketua Audit Negara. Pindaan yang diarahkan Najib itu ialah untuk mengeluarkan bahagian yang mengaitkan penglibatan beliau dan Jho Low dalam urusniaga syarikat pelaburan tersebut. Adanya arahan tersebut dengan sendirinya menunjukkan Najib bukan saja tahu tentang penyelewengan dalam urusniaga 1MDB, tetapi juga sedar mengenai kegiatan Jho Low yang menyebabkan syarikat itu kehilangan beribu bilion wangnya dan cuba menu... lagi »

Inilah Anugerah Allah yang Melebihi Surga

Rifki M Firdaus pada Islampos - 40 minit yang lalu
[image: dosa besar] Ada pemberian Allah Subhanahu wa Ta’ala yang paling besar daripada surga? The post Inilah Anugerah Allah yang Melebihi Surga appeared first on Islampos.

Bagaimana Mengatur Shaf Anak-anak?

Rifki M Firdaus pada Islampos - 40 minit yang lalu
[image: shalat di waktu terlarang] Harus di tempatkan di mana anak ketika shalat The post Bagaimana Mengatur Shaf Anak-anak? appeared first on Islampos.

AS Tuding Iran Kirim Jutaan Barel Minyak ke Suriah

Sodikin pada Islampos - 40 minit yang lalu
AS mengatakan bahwa perusahaannya secara ilegal menerima transfer dana dari Bank Sentral Iran. The post AS Tuding Iran Kirim Jutaan Barel Minyak ke Suriah appeared first on Islampos.

Bohong dalam Hal Ini “Dibolehkan”, tapi Perhatikan Dulu…

Rifki M Firdaus pada Islampos - 40 minit yang lalu
Rasulullah ﷺ juga melarang hal ini The post Bohong dalam Hal Ini “Dibolehkan”, tapi Perhatikan Dulu… appeared first on Islampos.

Perahu Pengangkut 47 Pengungsi Suriah tiba di Siprus

Sodikin pada Islampos - 40 minit yang lalu
Perahu kemudian sempat berusaha menghindari otoritas Siprus. The post Perahu Pengangkut 47 Pengungsi Suriah tiba di Siprus appeared first on Islampos.

Untuk ke-12 Kalinya TNI Juara Umum Lomba Menembak Tingkat ASEAN

Sodikin pada Islampos - 40 minit yang lalu
“Kontingen TNI AD memang membanggakan,” The post Untuk ke-12 Kalinya TNI Juara Umum Lomba Menembak Tingkat ASEAN appeared first on Islampos.

Foto: Saifal/Islampos
Untuk ke-12 Kalinya TNI Juara Umum Lomba Menembak Tingkat ASEAN 
By Sodikin On 24 November 2018 

JAKARTA—Tentara Nasional Indonesia (TNI) dikabarkan telah kembali menjadi juara umum Lomba Tembak Asean Armies Rifle Meet (AARM). Pada lomba tahun ini TNI berhasil menyabet 32 medali emas.

Kepala Dinas Penerangan Angkatan Darat (Kadispenad) Brigjen TNI Candra Wijaya mengatakan dalam AARM ke-28 tahun ini, TNI memecahkan rekor perolehan emas ketimbang periode sebelumnya.


“Tahun lalu kita menjadi juara AARM dengan 9 trofi dan 31 emas, kali ini meraih 9 trofi dan 32 emas, kontingen kita tidak hanya memastikan juara, tapi juga menjawab tantangan pimpinan TNI AD yaitu memecahkan rekor medali,” kata Candra, Jumat (23/11/2018) malam, lewat siaran pers.

Candra mengatakan perolehan medali pada tahun 2017 dengan meraih 9 trofi, 31 medali emas, 10 perak dan 10 perunggu juga memecahkan rekor tahun sebelumnya, yaitu enam trofi, 21 medali emas, 15 perak, dan 14 perunggu.

“Kontingen TNI AD memang membanggakan,” menurut Candra.Sejak menjadi peserta pada 1991, ujar Candra, telah 12 kali meraih juara umum.

RELATED POSTS
24 Nov 2018

“Ini menunjukkan bahwa prajurit TNI AD dengan senjata produksi dalam negeri masih menjadi yang terbaik di Asia Tenggara,” kata Candra.

Saat ini, ujar Candra, lomba masih berlangsung utnuk memperebutkan dua trofi dan dua medali emas.


Namun meski akan diumumkan pada 27 November 2018 nanti, Candra memastikan Indonesia telah menjadi juara umum.

Sejauh ini, ujar Candra, perolehan juara kedua berada di tangan Thailand yang meraih dua. Disusul oleh Filipina, Myanmar, Vietnam, Malaysia, Brunei, Singapura, Laos dan Kamboja. []

SUMBER: ANADOLU
Untuk ke-12 Kalinya TNI Juara Umum Lomba Menembak Tingkat ASEAN - Islampos
https://www.islampos.com/untuk-ke-12-kalinya-tni-juara-umum-lomba-menembak-tingkat-asean-116192/

Saturday, 24 November 2018 
APA PULA PENJELASAN NAJIB MENGENAI PERKARA INI?
Semalam, Utusan dalam laporannya mendedahkan tentang wujudnya arahan daripada Najib Razak agar dibuat pindaan terhadap  laporan asal audit 1MDB yang disediakan oleh Ketua Audit Negara.

Pindaan yang diarahkan Najib itu ialah untuk mengeluarkan bahagian yang mengaitkan penglibatan beliau dan Jho Low dalam urusniaga syarikat pelaburan tersebut.

Adanya arahan tersebut dengan sendirinya menunjukkan Najib bukan saja tahu tentang penyelewengan dalam urusniaga 1MDB, tetapi juga sedar mengenai kegiatan Jho Low yang menyebabkan syarikat itu kehilangan beribu bilion wangnya dan cuba menutupnya dengan melakukan pindaan kepada laporan audit yang menunjukkan ada kebenarannya.

Sehingga ini, Najib belum lagi tampil menafikan laporan akhbar milik UMNO yang kini berada di bawah penguasaan Zahid Hamidi itu.

Mengapa Najib sehingga kini tidak berani menjelaskannya?

Hari ini, tampil satu lagi pendedahan terbaru oleh pemilik The Edge Media Group, Tong Kooi Ong yang juga jelas menunjukkan Najib tahu dan sedar mengenai kegiatan Jho Low dalam 1MDB.

Dalam pendedahannya, Tong  mendakwa beliau ada bertemu Najib pada tahun 2015 dan memberitahunya terdapat bukti yang menunjukkan Jho Low melakukan penipuan melalui 1MDB.

Tetapi, maklumat itu, tambahnya tidak disenangi oleh Najib yang menyebabkan beliau diusir daripada kediaman Perdana Menteri.

"Saya kemudian beritahu Najib bahawa Jho Low mesti dipertanggungjawabkan dan didakwa. Ini mengecewakannya. Dia segera bangun, berjalan ke pintu dan meminta saya pergi.

"Saya terkejut kerana dia sangat sentitif terhadap Jho Low," tambah Tong lagi.

Sama seperti pertanyaan dalam blog ini semalam berhubung pendedahan Utusan berkenaan arahannya meminda laporan audit 1MDB dan meminta bekas Perdana Menteri itu memberikan jawapannya, kali ini soalannya juga sama iaitu apakah pula penjelasan Najib berhubung dakwaan Tong ini?

Kenapa begitu sensitif dengan maklumat mengenai penipuan Jho Low? (ShahbudinHusin 24/11/2018)

Shahbudin dot com: APA PULA PENJELASAN NAJIB MENGENAI PERKARA INI?
https://shahbudindotcom.blogspot.com/2018/11/apa-pula-penjelasan-najib-mengenai.html

Beberan...

john doe24 November 2018 at 23:16

Dengan izin tuan Budin, 
Jwpn kpd sdr Ali Jaeger

Nampaknya saya perlu bersetuju dengan seorang ahli sepasukan iaitu sdr Ramly Ahmad bahawa saudara seorang yang keras kepala. Sdr Ramly Ahmad dan sdr Putrasinggora telah pun menjadi ahli sepasukan saya lama sebelum sdr muncul di alam maya, sejak sebelum PRU14. Saya memilih untuk bersama mereka dan akan kekal bersama mereka apabila ada ahli yang baru masuk ke alam maya mahu menembak mereka kerana menyangka mereka adalah Kejora, dan masih kekal dengan sikap sedemikian walaupun selepas diberitahu dan malahan mengambil sikap menembak pula orang yg memberitahu.

Saya tidak pernah melarikan diri daripada berhujah dengan sesiapa pun. Tidak munculnya saya seharian bukanlah kerana lari tetapi kerana saya sibuk dengan urusan dunia sebenar.

Saya tidak berminat dengan sikap bermain-main dan kebudak-budakan. Disebabkan itulah saya amat jarang reply kepada komen anon Kejora kerana dia seorang yang suka bermain-main. Saya juga tidak berminat dengan hujahan kebudak-budakan mahupun yang berulang-ulang ataupun tidak berfaedah melainkan untuk memuaskan hati sendiri semata-mata. Sdr bebas untuk mengatakan sebaliknya.

Walaubagaimanapun saya perlu memberi jawapan kpd soalan2 yg jelas berniat utk menembak saya.

Terdapat beberapa isu dan soalan yg telah dilontarkan kpd saya, dan begini jawab2nya-

PERTAMA

Sebelum kemunculan Ali Jaeger, Jay dan Don, kesemuanya mempunyai karakter yang sama wujud satu peserta yang bernama Isa3.

Selepas Isa3 'hilang' dari alam maya, maka muncullah 3 nama yang mempunyai karakter yang sama dengan isa3 iaitulah Ali Jaeger, Jay dan Don. Ketiga-tiga nama ini pula kerja mereka ialah 'menyokong sesama sendiri' terutama di dalam menembak orang lain khusunya RA.

Melihat kepada gaya penulisan dan pengetahuan sdr Ali Jaeger dan 3 yang lain termasuklah Isa3 maka saya mengatakan bahawa sdr seorang berpendidikan tinggi di dalam bidang logik dan bukan bidang kreativiti.

Sdr sangat lemah di dalam psikologi dan ilmu kemanusiaan, maka sdr tidak mungkin seorang doktor.

Melihat sikap 'bengkeng' yang sdr tunjukkan terhadap saya apabila saya memberitahu bahawa Putrasinggora dan Ramly Ahmad adalah penyokong PH yg telah wujud lama sebelum kemunculan sdr, maka saya mengatakan bahawa pekerjaan saudara ialah bidang yang sifatnya ialah 'berlawan'.

Kesimpulan saya ialah sdr seorang peguam. Seorang peguam boleh bermatian mempertahankan hujahnya di mulut ketika seluruh dunia lain beranggapan sebaliknya, dan malahan ketika di dalam hati kecilnya sendiri pun terdetik perkara yang sebaliknya.

Melihat kepada ketidakmampuan sdr untuk memahami maksud saya apabila saya mengatakan apabila sdr mula menembak saya maka saudara telah menggenapkan angka 3 menunjukkan pengajian tinggi saudara bukan di bidang agama. Sdr adalah seorang peguam sivil dan bukan peguam syarie.

Melihatkan saudara mempunyai masa yang agak lapang dan tidak terikat dengan masa untuk muncul maka saya mengatakan saudara adalah seorang peguam yang mempunyai firma sendiri dan tidak makan gaji dengan orang lain. Saya percaya sdr seorang yang 'well-off'.

Sdr mempunyai kelemahan yang ketara di dalam bidang psikologi dan disebabkan itulah sdr telah menyangka PS dan RA adalah orang yang sama dengan Kejora dan malahan GN. Sdr lemah di dalam penilaian karakter manusia.

Disebabkan itu jugalah sdr wujudkan beberapa nama untuk menyokong sesama sendiri tanpa menyedari bahawa seseorang yang punya pengamatan yang teliti akan dapat melihat bahawa nama-nama berlainan ini adalah daripada karakter yang sama.

(Bersambung)

(Sambungan 1)

Kelemahan kepada penilaian karakter kemanusiaan ini dan ditambah pula dengan kebiasaan sdr yang gemar berkeras dengan pendapat sendiri yang berpunca dari profesion sdr kekadang menimbulkan kesukaran di dalam perhubungan sdr dengan orang-orang yang dekat dgn sdr dan yang saudara kasihi. 

Sdr Putrasinggora dan sdr Ramly Ahmad telah muncul di alam maya menyokong usaha PH menjatuhkan BN sejak sebelum PRU14 lagi, bermakna kemunculan kedua-duanya adalah didorong oleh keinginan untuk melihat BN tumbang. 

Sdr pula hanya muncul selepas BN tumbang dan PH telah pun menang. Dan kemunculan sdr pula kelihatan kebaboom meletupnya dan super aktif pula. Ini bermakna sekalipun sdr juga seorang penyokong PH tetapi sdr mempunyai dorongan lain untuk muncul di alam maya dan dorongan tersebut amat bersifat peribadi. Alam blog menjadi ubat kepada apa-apa sahaja alasan peribadi yang menjadi pencetus untuk sdr muncul di sini. 

Walaubagaimanapun setakat itu sahajalah yang boleh dikongsi di sini. 

Adakah bacaan saya ini betul atau salah? Kalau sdr mengatakan semuanya salah pun tidak mengapa bagi saya. Memadai untuk saya mengatakan bahawa daripada pengamatan saya, 4 nama ini mempunyai karakter yang sama.

Saya telah cuba untuk menyimpan penilaian ini untuk diri sendiri sahaja tetapi kelihatannya sdr berulangkali mahukannya. Maka saya hanya respon kepada kemahuan sdr sahaja. Janganlah pula bertambah2 kemarahan sdr sayadisebabkan saya telah menjawab kpd soalan2 yg sdr sendiri lontarkan. 

Untuk pengetahuan para sahabat semua sejak sebelum PRU14 saya mempunyai dua sangkaan kepada 2 nama yg wujud di sini. 

Sangkaan pertama ialah saya bhw sahabat Pak Othman Ahmad mempunyai dua isteri. Rupa2nya sangkaan saya itu betul dan ia sendiri mendedahkannya. 

Sangkaan kedua saya ialah Mr J ialah Tun Faisal. Mereka mempunyai karakter dan prinsip yang amat sama iaitu kehebatan perjuangan tidak diukur melalui berapa ramai yang mereka berjaya pengaruhi tetapi kepada betapa teguh mereka sanggup terus melangkah walau seteruk mana dibelasah. Apabila BN tewas PRU14 dan Mr J terus tidak muncul maka sangkaan saya ini bertambah kuat, memandangkan JASA telah KO. Sama ada ia benar atau salah biar masa tentukan. 

KEDUA:-

Saya tidak pernah menyamar sebagai watak lain termasuklah sebagai anonymous semata-mata untuk 'menyokong John Doe'. Saya tidak pernah muncul dengan mana-mana nama url yang lain selain John Doe. 

Saya tidak perlu mencipta nama baru untuk mendapatkan 'penyokong' disebabkan saya tidak menjadikan 'sokongan' sebagai pendorong saya untuk berkongsi pandangan dengan sahabat2 semua. Pendorong saya adalah kebenaran atau apa yang saya percaya ia adalah kebenaran, dan ia langsung tidak bersifat peribadi. 

Jawapan ini pun saya masukkan untuk menjawab tembakan ke arah saya tanpa niat untuk menembak balas. 


KETIGA:-

Saya adalah seorang Muslim ahlussunnah waljamaah Assyaariah dan bermazhab fiqh As-Syafiiah.

John Doe adalah nama di dalam Bahasa Inggeris tetapi ia bukan nama Krisitian. Amat dangkal sekali apabila orang menyamakan sesuatu bahasa dengan agama. Sila bezakan komen ini dengan komen sesuatu bahasa tertentu yang menjadi pengnatar utama pengajian dan penyebaran sesuatu agama tertentu.

Christ, Xavier, Richard, Paul barangkali adalah nama Kristian. Walaubagaimanapun Aaron, Abraham, John dan David adalah nama2 di dalam Bahasa Inggeris tetapi bukan nama2 Kristian. Sesiapa yang ada ilmu pada perkara ini akan dapat menangkap maksudnya.

(Bersambung)


(Sambungan 2)

Saya berpendapat menjadikan nama pilihan saya John Doe untuk mempersoalkan sesuatu yang berkaitan dengan agama saya adalah kebudak-budakan. Ia langsung tidak berfaedah dan benar-benar bersifat tembakan kosong. Ia tidak sepatutnya keluar daripada seorang penyokong PH.

Walaubagaimanapun biarlah saya berkongsi perkara ini supaya lebih jelas dan berupaya membuatkan si penembak tidak lagi menjadikan nama John Doe sebagai alasan.

Tafsiran Al-Quran adalah bersifat multiple yakni ia boleh dibaca daripada lebih dari sekadar satu sudut semata-mata. Ia menjadikan AlQuran itu bersifat i'jaz iaitu mengkagumkan dan penuh dengan hikmah. Sekalipun AlQuran diturunkan di dalam Bahasa Arab tetapi itu tidak bererti kehebatannya tidak dapat dinilai apabila ia dibaca di dalam bahasa selain Bahasa Arab. Hanya sahaja untuk tujuan istinbat hukum ia perlu difahami di dalam bahasa asal dan usulnya.

Mari lihat bukti Alquran mengakui dirinya tetap hebat sekalipun sekiranya ia dijadikan di dalam bahasa selain Arab.

وَلَوْ جَعَلْنَاهُ قُرْآنًا أَعْجَمِيًّا لَّقَالُوا لَوْلَا فُصِّلَتْ آيَاتُهُ ۖ أَأَعْجَمِيٌّ وَعَرَبِيٌّ ۗ قُلْ هُوَ لِلَّذِينَ آمَنُوا هُدًى وَشِفَاءٌ ۖ وَالَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ فِي آذَانِهِمْ وَقْرٌ وَهُوَ عَلَيْهِمْ عَمًى ۚ أُولَٰئِكَ يُنَادَوْنَ مِن مَّكَانٍ بَعِيدٍ

"Dan sekiranya Kami jadikan AlQuran itu di dalam bahasa selain Arab, maka mereka akan berkata; mengapakah ayat-ayat itu tidak diterangkan dengan jelas. (Bahasa) A'jam (bermaksud bahasa selain Arab) ataupun (bahasa) Arab; katakanlah : sesungguhnya ia (AlQuran) adalah petunjuk dan penawar bagi orang-orang yang beriman. Dan orang-orang yang tidak beriman, di telinga mereka ada sumbat dan mereka buta daripada melihatnya (kehebatan AlQuran di dalam bahasa selain Arab), mereka itu (seolah-olah telah menerima seruan AlQuran) daripada tempat yang jauh" (Fussilat : 44).

Jelas, di dalam bahasa Arab mahupun bukan Arab, kehebatan AlQuran boleh dirasai mereka yang diberi hikmah. John Doe mungkin di dalam BI tetapi kehebatan nama ini mengalahkan nama-nama samaran yang lain.

Satu mangga yang boleh dibuka oleh 3 anak kunci berlainan adalah mangga yang lemah. Ada pula satu anak kunci yang boleh membuka 5 anak mangga adalah anak kunci yang hebat.

Demikianlah seseorang yang perlu mewujudkan 2 nama berlainan untuk menyokong diri sendiri adalah karakter yang lemah sedang seorang yang memilih satu sahaja nama dan nama itu sendiri memiliki berbagai karakter maka ia pemilihan nama yang kuat.

Mari lihat kehebatan nama John Doe yang menjadi pilihan saya.

Pertama, ia bersifat antarabangsa. Tiada siapa dapat menafikan bhw Bhs Antarabangsa di akhir zaman ini ialah Bhs Inggeris dan bukan Bhs Arab. OIC sendiri mempunyai nama rasminya di dalam BI dan BI adalah bahasa utama persidangannya. Saya bukan shj melihat perkara ini di TV malahan saya sendiri pernah menjadi pemerhati persidangan semasa OIC bersidang di Malaysia semasa PM-4 dulu.

Kedua, ia bersifat misteri. Disebabkan antarabangsanya Bhs Inggeris, seluruh dunia memahami bahawa John Doe bermaksud seorang yang tidak dikenali.
Ia seorang manusia yang benar hanya identitinya misteri. Di luar dunia maya hanya isteri saya sahaja mengenali siapa John Doe.

Ketiga ia bersifat merendah diri. Apabila kita membuat sesuatu sumbangan dan tidak mahu dikenali maka kita akan menulis nama penyumbang sbg 'Hamba Allah'. Hamba Allah di dalam BI ialah John Doe @ Jane Doe.

(Bersambung)


(Sambungan 3)

Keempat, nama John Doe tiada sebarang unsur mahu memperdayakan. Saya percaya tidak ada seorang pun di luar sana yang percaya John Doe adalah nama sebenar saya di atas sijil lahir mahupun kad pengenalan. Tiada siapa akan terpedaya dengan nama ini. Ia petanda seorang yang benar, hanya sahaja ia tidak mahu dikenali.

Kelima, khusus untuk diri saya sendiri, John Doe adalah nama keturunan saya daripada ladang dan benih. Kelak, orang lain tidak akan mampu menirunya dan mengakui dia adalah John Doe sekiranya ia tidak boleh memberi penjelasan apa relevannya nama John Doe dengan keturunannya.

Sesiapa yang memiliki ilmu yang cukup hanya dengan membaca komen saya di atas akan memahami nama sebenar yang dimaksudkan di sebalik nama John Doe.

Mari kita lihat sekiranya saya menggunakan nama selain John Doe bagi setiap satu keadaan di atas, ia akan menghilangkan sifat i'jaz pada nama ini.

1. Sekiranya saya gunakan nama Inggeris selain John Doe, misalnya Don, maka ia hanya ada sifat antarabangsa tanpa 4 sifat yang lain.

2. Sekiranya saya menggunakan nama Melayu 'si fulan' atau bg nama samaran, maka ia hanya akan ada sifat misteri tanpa 4 sifat yang lain. Sekiranya saya menggunakan nama Hamba Allah sekalipun ia hanya akan ada 2 sifat tanpa 3 yg lain.

3. Sekiranya saya menggunakan nama samaran PutraMutiara sempena negeri kelahiran saya maka ia akan menghilangkan elemen merendah diri kerana Putera melambangkan kerabat raja sedangkan nama John Doe menggambarkan seorang lelaki biasa.

4. Sekiranya saya menggunakan nama seperti Ali Jaeger padahal nama sebenar saya bukan Ali maka nama tersebut akan ada unsur memperdayakan kerana akan ada orang percaya nama sebenar saya ialah Ali padahal langsung tiada nama Ali pada nama saya.

5. Kelima katakan saya menukar nama John Doe di dalam Bahasa Inggeris kepada nama sebenar yang sama di dalam Bhs Melayu ataupun Bhs Arab, maka ia akan langsung tidak mempunyai sebarang 4 nilai yang lain kecuali 'tidak bersifat memperdayakan'. Ia tidak menjadi misteri, merendah diri dan antarabangsa.

6. Akhir sekali ialah ia adalah nama keturunan saya. Saya telah pun membuat telahan kelak YDPA akan mengisytiharkan darurat akibat pasukan-pasukan bathil yang bersekutu. Pada hari ini telahan ini adalah bahan lawak. Kelak apabila ia benar-benar berlaku ramai orang akan tertanya 'siapakah John Doe dan bagaimana ia boleh membuat telahan yang tepat? ' Pada ketika itu akan ramai orang yang mengaku mereka adalah John Doe. Hanya tanyakan kepada mereka 'kalau benar mereka adalah John Doe, maka berilah penjelasan sebenar bagaimana nama ini boleh dikatakan sebagai nama keturunannya'. Sekiranya mereka gagal memberi jawapan yang jelas maka ketahuilah bahawa mereka bukan John Doe yang sebenar.

Sebagai tambahan sekadar menjawab tembakan; sekalipun saya menggunakan nama John Doe di dalam BI tetapi saya mampu memahami AlQuran di dalam bahasa asalnya melebihi 80%. Apabila membaca AlQuran saya tidak perlu melihat terjemahan dan terjemahannya berjalan sekali di dalam otak saya.

Di dalam dunia sebenar saya pernah diminta mengajar Bahasa Arab di Masjid buat anak qaryah. Selepas 2 sessi saya menarik diri kerana tak mampu komit walaupun ditawarkan bayaran. Saya juga beberapa kali menjadi penterjemah rasmi dan tidak rasmi apabila berurusan dengan orang dari tanah Arab. 

(Bersambung)

(Sambungan 4)

Sdr Ali Jaeger. Cuba jawab balas soalan mudah saya ini:-

1. Adakah Ali Jaeger nama sebenar sdr? Sekiranya bukan ia telah pun berunsur memperdayakan.

2. Saya telah memilih John Doe, nama di dalam BI, sedangkan sdr memilih nama Ali. Apabila membaca AlQuran berapa peratuskah sdr mampu memahami tanpa melihat kepada terjemahan? Sekiranya tidak maka sdr hanya 'melihat kulit dan bukan isi'. Inilah punca utama kebingungan para ruwaibidhah akhir zaman.

3. Apakah kehebatan 3 nama ini sekiranya mereka bergabung sesama sendiri; Ali Jager, Jay dan Don. Sekiranya tiada sebarang kehebatan apabila ketiga-tiganya bergabung maka ketahuilah bahawa 3 nama ini adalah ibarat satu mangga yang boleh dibuka oleh 3 anak kunci berlainan.

Akhir kalam, jangan marah saya. Saya hanya memberi respon kepada tembakan-tembakan terhadap saya tanpa niat utk menembak balas.

Wallahu a'lam.
JITU Seru Bentuk Jaringan Informasi Palestina 
Sabtu, 24 November 2018 22:29
Foto: JITU hadir dalam Forum Internasional Media Palestina di Istanbul, Turki pada 17-18 November 2018

KIBLAT.NET, Istanbul – Sekitar 800 peserta yang terdiri dari jurnalis, pimpinan redaksi media massa dan pegiat media global dari sekitar 50 negara berkumpul di Istanbul, Turki pada 17-18 November 2018, untuk mengikuti Forum Internasional Media Palestina.

Kegiatan ini digelar untuk menumbuhkan dan menambah kesadaran komunitas internasional dengan tujuan meningkatkan opini perjuangan dan kemerdekaan bangsa Palestina.

Dalam kesempatan ini, Jurnalis Islam Bersatu (JITU) mendapat kesempatan sebagai asosisasi jurnalis di Indonesia untuk menyampaikan pandangan dan kontribusinya.

JITU, yang diwakili Ketua Umumnya, Pizaro Gozali, menekankan pentingnya peran negara-negara Asia Tenggara (ASEAN), khususnya Indonesia, dan medianya, dalam memperjuangkan, membentuk dan mengawal opini pemberitaan soal Palestina.

Dalam makalah sebanyak 8 halaman berjudul “Make Palestine Closer to Southeast Asia”, Pizaro menyebut Indonesia adalah salah satu negeri berpenduduk Muslim terbesar di dunia dengan tipologi yang unik.
Jumlah penduduk Indonesia sampai hari ini sebesar 265 juta jiwa. Jumlah yang bukan tidak mungkin menyalip populasi penduduk dunia Arab yang berjumlah 325 juta jiwa dari 24 negara yang bergabung dalam Liga Arab. Terlebih, semangat keislaman masyarakat Indonesia sedang tumbuh.
“Dengan jumlah ini, Indonesia sangat potensial sebagai negara di Asia Pasifik,” tulis Pizaro yang pandangannya mendapat apresiasi dari para jurnalis asal Palestina.

Per 2019, Indonesia juga menjadi anggota tidak tetap Dewan Keamanan PBB sebagai perwakilan dari negara Asia. Menteri Luar Negeri RI Retno Marsudi berjanji menjadikan isu Palestina sebagai prioritas.
“Kebijakan itu tentunya sulit didukung tanpa dukungan besar media. Media adalah partner sekaligus alat kontrol untuk mencapai tujuan,” urai Pizaro. 


Saat ini JITU telah mengembangkan pola jaringan untuk menumbuhkan kesadaran atas perjuangan bangsa Palestina.

“Kami bekerja sama dengan para aktivis media Palestina langsung di lokasi kejadian untuk mengabarkan langsung aksi demonstrasi ‘Great Return March’ di Jalur Gaza,” ungkapnya.

JITU sendiri sedang menginisiasi “sindikasi berita” yang bernama INA News Agency (INA). Berita-berita yang masuk dari Palestina disebarluaskan kembali melalui INA yang kemudian diserap media-media seperti tabloid, radio, TV berbayar dan media online.

“Walau belum menjadi media besar, kami pernah mengumpulkan dalam satu peristiwa, liputan (pemberitaan) INA, dan dibaca lebih dua juta orang,” tulis Pizaro.

Karena itu, dia memandang, forum di Istanbul ini penting untuk membentuk sebuah jaringan informasi dari Palestina yang akan disebar ke dunia atau setidaknya di Wilayah Asia Tenggara.

Penting juga, lanjut Pizaro, jaringan media wilayah Asia Tenggara (khususnya Brunei Darussalam, Indonesia, Malaysia, Singapura) membentuk jaringan dan Desk Palestina. Paling tidak dalam Bahasa Inggris dan Melayu yang lebih luas.

“Langkah-langkah ini patut diapresiasi untuk semakin mendekatkan isu-isu perjuangan bangsa Palestina kepada masyarakat Asia Pasifik,” kata dia.

Milenial

Tantangan berikutnya adalah bagaimana media bisa menyesuaikan dengan perkembangan era milenial. Salah satu karakter media di era ini adalah penguatan dalam konten-konten visual.

Sebuah survei menyebutkan bahwa gambar atau visual lebih mudah menarik engagement (keikutsertaan) netizen atau pengguna media sosial yang menjadi target audiens.


Statistik yang paling signifikan adalah bahwa satu dari dua pengguna media sosial akan me-repost konten dengan foto atau video yang mereka temukan di dunia maya.

Para jurnalis juga harus terus didorong untuk dapat melakukan penelitian dan peliputan langsung ke wilayah Palestina.

Semoga kita segera melihat bebasnya Palestina dan umat Islam bisa sujud di Masjidil Aqsha,” tutup Pizaro.

Sementara Wapemred Republika Nur Hasan Murtiaji yang juga diundang dalam forum media dunia itu mengungkapkan besarnya dukungan bangsa Indonesia untuk Palestina.

Hal itu, kata Nur Hasan, setidaknya terlihat dari pemberitaan media-media di Indonesia ketika ada kejadian di Palestina, baik di Tepi Barat maupun di Gaza.

“Itu akan jadi pemberitaan yang mendapatkan porsi besar di media-media Indonesia,” kata dia.

Nur Hasan mencontohkan ketika Presiden AS Donald Trump ingin memindahkan Kedutaan Besarnya dari Tel Aviv ke Yerusalem (Baitul Maqdis), Republika memberikan porsi pada halaman satu selama enam hari berturut-turut.

Bahkan, Republika memuatnya pada halaman satu dengan cover khusus berjudul “Kami Bersama Palestina”.

Konten cover itu, kata dia, kemudian viral dan orang-orang menggunakannya untuk menunjukkan kepedulian pada Palestina, dari mulai gubernur, menteri, artis, hingga atlet.

“Akhirnya itu menjadi gerakan untuk melakukan aksi di Monas yang jumlahnya ribuan,” terang Nur Hasan.

Berdasarkan contoh ini, Nur Hasan mengatakan jurnalis dapat menjadi agen-agen pendukung perjuangan Palestina.

Reporter: Syahrain/INA
Editor: Imam S.
https://www.kiblat.net/2018/11/24/jitu-seru-bentuk-jaringan-informasi-palestina/


Foto: Sindonews/Ilustrasi
Ini Kata Pengamat Soal 2 Tentara AS yang Menyusup ke HUT TNI 
 

JAKARTA—Tentara Nasional Indonesia (TNI) disarankan bersikap tegas terhadap dua tentara Amerika Serikat (AS) berinisial ZM dan BM yang nekat menyusup ke acara HUT ke-72 TNI di Cilegon, Banten.
Demi menjaga kehormatan TNI di mata dunia, maka kasus tersebut sudah sepatutnya dibawa ke jalur pengadilan militer dunia. Karena ZM dan BM sangat mustahil datang secara tiba-tiba tanpa izin komandannya.
“Jika tidak, maka wibawa TNI sebagai tentara profesional jadi taruhannya. Jadi isu penyusupan bisa dimanfaatkan guna menunjukkan kewibawaan TNI sebagai penjaga utama kedaulatan republik ini,” kata Pengamat militer Universitas Kristen Indonesia (UKI) Sidratahta Mukhtar dilansir dari Okezone, Ahad (8/10/2017).










Alumni Studi Pertahanan APCSS Komando Pasifik AS di Hawai itu melanjutkan, acara HUT TNI menjadi momentum yang tepat bagi negara lain untuk mengintip kekuatan pertahanan Indonesia karena segala keahlian serta beragam alusista yang dimiliki dipamerkan.
“Diplomasi pertahanan kita tak boleh lembek, tapi harus gunakan strategi pertahanan yang futuristis sebagai pemimpin ASEAN dan negara kuat di kawasan serta calon negara anggota Dewan Keamanan PBB ke depan,” tegasnya.
Sebelumnya diketahui dua anggota militer AS itu diamankan karena menyusup pada Rabu 4 Oktober 2017, atau tepat sehari sebelum pelaksanaan hari puncak HUT ke-72 TNI. Keduanya langsung diserahkan ke Kedubes AS setelah selesai diinterogasi.
Berdasarkan pengakuan, mereka datang ke Indonesia menggunakan visa on arrival pada 15 September 2017 melalui Bandara Internasional Soekarno-Hatta dan menginap di Hotel Ritz Carlton Jakarta. []
Ini Kata Pengamat Soal 2 Tentara AS yang Menyusup ke HUT TNI - Islampos
https://www.islampos.com/ini-kata-pengamat-soal-2-tentara-as-yang-menyusup-ke-hut-tni-52817/

Tiada ulasan: