Selasa, 27 November 2018

Rekod xberapa bagus encik ini. 8731.



Encik sendiri terlibat mencederakan dengan teruk Ahmad Bazli, kekasih anak sulungnya ketika itu sehingga menyebabkan tempurung hadapan di dahi beliau retak - ini telah disahkan sendiri oleh pakar2 yang memberi rawatan.

Semasa menjawat jawatan Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Dalam Negeri, beliau telah menulis kepada Pengarah FBI Amerika Syarikat meminta Biro tersebut tidak mengambil sebarang tindakan undang2 terhadap seorang penjenayah Malaysia yang ditangkap di sana.

Semasa beliau menjadi Menteri Dalam Negeri itulah tak kurang 3 juta pekerja asing terutama dari Bangladesh berpusu-pusu datang ke negara kita.

Apakah ketika itu Zahid berjuang untuk keselamatan dan kesenangan rakyat khususnya bagi orang Melayu atau untuk keluarga dan kroni2 beliau.

Yang ini sebahagian besar Melayu Umno xpeduli pun - ialah Umno berkuasa waktu itu: 


Mengapa beliau tidak menganjurkan demontrasi ketika itu apabila Kerajaan BN menggantikan Dasar Ekonomi Negara dengan Dasar sama rata atau meritokrasimembuka biasiswa JPA kepada semua bangsa dan peruntukan besar-besaran kepada Sekolah Jenis Kebangsaan (sekolah Cina dan Tamil).

tumpang sekole...?
nasi kandaq kedai mamak, anak mami juai pesemboq, lepaih baca jangan dok syiok, kalu-kalu SB jengok kot dapoq... 27 November 2018
Tangkap saja mereka yang berdegil...
Image result for icerd countries
1. Ekoran penolakan ICERD oleh PM di Papua New Guinea baru2 ini, Kabinet telah membuat keputusan muktamad bahawa Kerajaan TIDAK akan menandatangani dan meratifikasi Deklarasi tersebut.

2. Bukan sahaja KPN, bahkan TS Muhyiddin selaku Menteri Dalam Negeri dan Tun Dr. Mahathir sendiri telah menasihat dan memberi amaran agar perhimpunan anjuran UMNO dan PAS yang bakal diadakan pada 8hb Disember nanti dibatalkan.

3. Polis sendiri melalui Timbalan KPN mengumumkan akan memanggil beberapa individu yang dikenal pasti yang cuba mencetuskan hura hara dan pertumpahaan darah semasa perhimpunan tersebut.

4. Salah seorang yang disenaraikan ialah Zahid Hamidi, mantan Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Dalam Negeri dan kini Presiden UMNO.

5. Tidak hairanlah Zahid termasuk dalam senarai hitam polis kerana rekod beliau sendiri tidak begitu baik.

6. Semasa dalam Kabinet, jenayah pertama yang dilakukannya ialah apabila beliau sendiri terlibat mencederakan dengan teruk Ahmad Bazli, kekasih anak sulungnya ketika itu sehingga menyebabkan tempurung hadapan di dahi beliau retak - ini telah disahkan sendiri oleh pakar2 yang memberi rawatan.

7. Semasa menjawat jawatan Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Dalam Negeri, beliau telah menulis kepada Pengarah FBI Amerika Syarikat meminta Biro tersebut tidak mengambil sebarang tindakan undang2 terhadap seorang penjenayah Malaysia yang ditangkap di sana.

8. Semasa beliau menjadi Menteri Dalam Negeri itulah tak kurang 3 juta pekerja asing terutama dari Bangladesh berpusu-pusu datang ke negara kita.

9. Apakah ketika itu Zahid berjuang untuk keselamatan dan kesenangan rakyat khususnya bagi orang Melayu atau untuk keluarga dan kroni2 beliau.

10. Mengapa beliau tidak menganjurkan demontrasi ketika itu apabila Kerajaan BN menggantikan Dasar Ekonomi Negara dengan Dasar sama rata atau meritokrasi, membuka biasiswa JPA kepada semua bangsa dan peruntukan besar-besaran kepada Sekolah Jenis Kebangsaan (sekolah Cina dan Tamil).
11. Zahid hanya berkokok setelah hilang jawatan kerajaan dan sedang menghadapi 45 pertuduhan undang2, beliau kini sedang memperalatkan rakyat bersama PAS menganjurkan demontrasi tersebut.

12. Atas alasan menyelamatkan Melayu dari segi ekonomi dan agama beliau sebenarnya sedang bermain api membakar semangat orang Melayu khasnya ahli UMNO berbuat apa sahaja dengan satu tujuan.

13. Kepada beliau jika sekiranya Tun Dr. Mahathir dan Kerajaan berjaya diturunkan, peluang beliau dibebaskan adalah cerah.

14. Kepada Hadi pula inilah peluang keemasaan bagi beliau menjadi Timbalan Perdana Menteri dan akhhirnya menjadi orang nombor satu negara.

15. Zahid umpama orang yang sedang lemas - beliau akan buat apa sahaja bagi menyelamatkan dirinya.

16. Zahid juga tak ubah seperti seekor harimau cedera yang sedang mengganas - ini AMAT BERBAHAYA kepada negara dan masyarakat berbilang kaum.

17. Sudah 61 tahun negara Merdeka dan berbagai-bagai dasar dan agensi ditubuhkan, dari Agong dan 9 orang Sultan, dari Perdana Menteri ke Menteri Besar, dari KSN hingga ke budak pejabat dan pemandu, 90% daripadanya adalah Melayu tetapi ekonomi Melayu masih jauh ke belakang; begitu juga dengan kedudukan agama Islam.

18. Tidak boleh dinafikan memang ada segelintir bukan Melayu yang agak keterlaluan pemikiran mereka tetapi bilangan mereka terlalu kecil jika dibandingkan dengan jumlah penduduk Melayu dan Bumiputera; lagi pun mereka yang keterlaluan itu tidak punyai cukup kuasa bagi melaksanakan apa yang berada dalam pemikiran.

19. Jalan mudah bagi mereka ialah dengan menyalahkan bukan Melayu khasnya parti DAP yang disifatkan sebagai anti Melayu.

20. Perlu diingatkan DAP tidak berkuasa dan DAP juga tidak mempersoalkan malah mereka sentiasa menghormati Artikal 153 Perlembagaan negara.

21. Bukankah lebih bermakna jika himpunan yang dicadangkan itu dijadikan ‘Himpunan Rakyat Menuntut Wang Rakyat Yang Dilesapkan Oleh Najib Melalui 1MDB Dipulangkan Segera’ - itu barulah berjuang untuk rakyat dan tanahair.
22. Bagi Pas pula, bak kata Shahbudin Husin, seorang blogger, apa perlunya nak berdemonstrasi di jalanraya jika setakat nak berdoa kesyukuran - kan lebih afdal jika mengadakan doa kesyukuran di masjid dan surau.

23. Sebenarnya ini semua alasan yang tidak boleh diterima oleh mereka yang mempunyai akal yang terbuka dan waras, bukan akal yang sempit atau jumud dan bak kata Kharuddin Abu Hassan tak ubah seperti ‘otak udang’.

24. Kerajaan hari ini perlu tegas bagi menentukan keselamatan, kerhamonian dan ekonomi negara dapat dipulihkan semula TANPA sebarang gangguan dari puak pelampau ini.

25. Bagi mengubati pesakit ialah dengan memberi ubat-ubatan walaupun pahit untuk ditelan.

26. Sama ada mereka membaca kenyataan kerajaan dan amaran atau baca tapi tak faham atau sengaja buat tak faham atau tak peduli itu semua.

27. Mereka sebenarnya sedang mencabar kesabaran dan kekuatan kerajaan dan pasukan polis dan anggota keselamatan.

28. Bak kata Azman Attar (arwah) 'If You Have The Power You Must Be Powerful Or Else You Are Bloody Fool’.

29. Humbankan saja mereka ke dalam penjara sebelum 'Nasi Menjadi Bubur’. - Tamrin Abdul Gafar

Matlamat golongan ini amat jelas, untuk menaja huru-hara dalam negara supaya kerajaan yang diberi mandat oleh rakyat dan disahkan oleh YDP Agong ini tidak stabil.

Mungkin kah kerajaan PH terlebih toleran terhadap suara2 pembangkang sehingga mereka sudah menjadi seperti  cacing naik ke mata...? - Tamrin Tun Ghafar
The Late-Night Riot In Subang Jaya... Story kat SINI SINI dan SINI 
Bukan rusuhan kaum, kata sami kuil B Nantha Kumar  |  Diterbitkan   | 
Pergaduhan di Kuil Sri Sakthi Maha Mariamman Seafield di Subang Jaya awal pagi tadi bukan satu rusuhan kaum, kata sami kuil itu S Jayakumar.

Beliau justeru meminta orang ramai tidak membuat sebarang andaian.

“Saya meminta orang ramai dan penganut Hindu di Malaysia supaya bersabar dan tidak membuat sebarang provokasi di media sosial”.

“Semuanya bawah kawalan dan perjuangan kita akan diteruskan. Kita mahu kuil ini tetap berada di sini,” katanya kepada Malaysiakini.

Beliau bagaimanapun berkata kesal dengan pihak yang terlibat dengan pergaduhan, yang digelarnya sebagai “penceroboh”.

“Kita semua tahu bahawa dua penceroboh dicederakan oleh pihak kuil. Salah seorangnya sengaja memijak patung dewa, manakala seorang cuba merosakkan lampu pelita dengan parang yang berada di dalam kuil.

“Dua orang inilah dicederakan oleh pihak kuil,” katanya.

Jayakumar juga berkata pergaduhan itu bukan satu rusuhan kaum.

“Saya ingin tegaskan kejadian pagi tadi bukan rusuhan kaum, sebaliknya tindakan zalim pihak yang ingin meroboh kuil ini,” katanya.
K Selvam
Sementara itu, seorang lelaki yang mendakwa menjadi tebusan ketika kejadian berkata “penceroboh” bertindak atas arahan orang luar.

“Ketua penceroboh tersebut sering menelefon kepada seorang untuk menerangkan keadaan dan mendapatkan arahan baharu.

“Setahu saya mereka ambil lima tebusan agar untuk melakukan kerja mengalihkan patung kuil. Tetapi, ia tidak dapat dilakukan setelah pihak kuil menyerang balik,” jelas K Selvam.

MIC sumbang RM20,000

Terdahulu, Presiden MIC Tan Sri SA Vigneswaran menyumbangkan RM20,000 kepada pihak kuil.

Vigneswaran yang turut menghadiri ke kuil pagi tadi meminta orang ramai supaya tidak mempolitikkan isu ini. 

“Biar pihak bertanggungjawab menjalankan tugas,” katanya.

Sementara itu, persekitaran kuil masih sesak.

Sehingga 5 petang ini, lebih 500 penganut dan orang awam berada di perkarangan kuil untuk mendapatkan maklumat terkini berkenaan kejadian awal pagi tadi.

Menurut seorang penduduk Subang yang hanya dikenali sebagai Nathan berkata beliau berada di kuil sejak 7 pagi untuk menunjukkan sokongan kepada pihak kuil.

“Sebagai seorang beragama Hindu saya menyatakan sokongan saya kepada pihak kuil agar kuil ini terus kekal di sini,” katanya diikuti laungan “kami juga sokong” oleh orang awam yang berada di sekitarnya.

Bukan rusuhan kaum, kata sami kuil
https://www.malaysiakini.com/news/453506

Seven arrested over violent clash at Hindu temple CHARLES RAMENDRAN ASYRAF RASID 26 NOV 2018 / 21:12 H.
Aftermath of the attack on the Seafield SriMaha Mariaman Devasrhanam temple. — Sunpix by Asyraf Rasid
PETALING JAYA: Police have arrested seven men suspected to be involved in a violent clash between a group of thugs and devotees of the controversial Sri Maha Mariamman Devasthanam Seafield Hindu temple in USJ 25, Subang Jaya here this morning.

Selangor police chief Comm Datuk Mazlan Mansor said the suspects are being held for further investigations and police are looking for more people who were involved in the attack.

“We expect to make more arrests and those behind this commotion will be severely dealt with in accordance with the law. Police personnel will be stationed at the temple vicinity round-the-clock to to ensure public safety is not breached. I wish to remind the public that this commotion was not racially motivated.” he said when contacted.

It is learnt that two of those held are warded at a hospital for injuries they sustained during the commotion.

Past noon today, calm prevailed at the temple but the place was a hive of activity with devotees and supporters thronging the temple since the melee was brought under control at about 5am.

At 2pm, Subang Jaya police chief ACP Azlin Sadari said police will keep a watchful eye on the place and Hindu devotees can resume their prayers at the temple.

Sources said preliminary police investigations revealed that the assailants who encroached the temple premises were made up of about 150 men from Kajang, Cheras and Ampang.

It is believed that the assailants who are in their 20’s and 30’s belonged to turf gangs in their respective areas.

It is learnt that the men who came in cars and motorcycles had gathered at a restaurant not far from the temple prior to the attack at 2.30am.

They were apparently briefed on their roles by those who led the mob and were promised RM300 each if they managed to take full control of the temple and ensured a planned demolition of the structure takes place smoothly.

The men managed to gain access into the temple and drove out a small group of devotees who were watching over the place.

However, when hundreds of other devotees and supporters began showing up after being alerted and confronted them, the assailants’ plan turned awry.

Over 20 cars and five motorcycles mostly belonging to the assailants were burned down during the incident.

Sources also said that the attackers had ransacked and damaged the temple priest’s room.

The priest reported that about RM2,000 which was contributions made by devotees over the weekend was also missing.

The assailants are also said to have beaten up elderly men and women who turned up during the clash.

Devotees also discovered that the statues of deities in the temple were not destroyed by the assailants as earlier reported.

It is also learnt that an assailant fled into a jungle next to the temple and went into hiding during the melee.

He only emerged out of the place at noon — exhausted and dehydrated and was promptly handed over to police by bystanders.

Apart from recovering sticks and other sharp weapons belonging to the assailants, supporters and temple devotees also found a red shirt with logos of a Pakatan Harapan party and a membership form of the political party in a car of a suspected attacker.

Police also recovered several papers that detailed plans to lay siege on the temple including the number of people, weapons and timing.

In a video taken by a devotee and shared in the social media, a badly injured attacker while being comforted by the temple devotees, revealed that he was offered to be part of the offensive by a man he only knew as “Viva” from KL.

“I only know that I was asked to come over and join them.” said the man who was lying on the ground with his face covered in blood.

In several other viral videos, supporters and devotees spoke out against the attack and reiterated that the incident was not a clash between two races but a move to intimidate temple members into moving out of the place.

“We would like to say this again and again. This is not a racial fight between the Malays and Indians. Please stop making such claims viral as they can cause disunity and unrest. This incident is linked to the temple land issue with the developer.” said an unidentified temple devotee in a footage.

In later developments today, police learnt that two gangs identified as Geng Selempang Merah and Geng Kucing Merah were responsible for the attack.

Sources said leaders of the gangs had called on their members to pull off a “job” in Subang Jaya but did not specify it was to lay siege on the temple.

It is learnt that the gang members had initially thought it involved several nightspots in USJ, Subang Jaya.

It was only after they arrived the area, did they learn it was about launching an attack on the Seafield temple.

Police also believe that among the attackers were also foreigners with permanent residence status.


In another video footage, an elderly woman believed to be a devotee was also seen unconscious on the ground surrounded by her weeping family at the temple premises. A group of about 10 attackers were also seen next to them creating chaos and shouting. It is unknown if the woman was assaulted or had fainted as a result of the hostile situation.

Seven arrested over violent clash at Hindu temple
https://www.thesundaily.my/local/seven-arrested-over-violent-clash-at-hindu-temple-CX167334
Solving the race problem...
The past week has been about race, and it will continue to be for the weeks and months to come, with Umno and PAS seemingly galvanised for the first time since the last general election.

Umno president Ahmad Zahid Hamidi has been experimenting with different approaches in search of political relevance, after inheriting a party without power and having to get used to the chaotic nature of opposition politics.

First, he tried the easiest route: identity politics. Umno tried to accommodate PAS in a series of by-elections to portray themselves as the great Malay-Muslim defenders.

This proved unsuccessful with both being a liability to the other. Cooperation with PAS was driving away moderate Umno supporters, and cooperation with Umno was driving away hardliner PAS supporters.

Thereafter, Zahid tried a different strategy: to be an issue-based party. In a surprise move, Umno formed a shadow cabinet to provide effective check and balance against the government. But this quickly descended into a series of feeble arguments and shouting matches in Parliament.

Rembau MP Khairy Jamaluddin tried to put forward a shadow budget that was thoughtful and well-designed. However, even this did not seem to gain much traction among Umno parliamentarians. Perhaps Zahid was anxious of Khairy’s popularity usurping his?
And then, opportunity
Then came ratification of the International Convention on the Elimination of All Forms of Racial Discrimination (Icerd) at a golden hour.

Six months was enough to erase any euphoria of overthrowing the most corrupt regime in Malaysian history. Any semblance of goodwill from Malay-Muslim voters who were not Pakatan Harapan supporters and fence-sitters who took a leap of faith on May 9 had largely dissipated.

What is often forgotten is that race relations does not change with a vote. The century-long construction of race that was manipulated by politicians to harbour hatred, resentment, and prejudice against others will not change simply because of a change in government.

That is why it was so easy for Umno and PAS to mobilise angry mobs to protest even against a complex and little-understood United Nations instrument fraught with legalese, extensive mechanisms, and an uneasy abbreviation.

Manipulating Icerd into Malay rights being under threat was easy, because suspicions against the Harapan government were already bubbling beneath the surface.

Unsuccessful merger

On this issue, Umno and PAS finally found their voice. That also explains why the public merger negotiation between Zahid and Abdul Hadi Awang on stage did not come to fruition.

Both saw how powerful this tool really was. Zahid must have been elated that Umno could once again lead the narrative of identity politics with PAS following behind.

But Hadi was quick to ignore Zahid’s open invitation for a 'merger' because PAS must have also seen this opportunity as attractive, and wanted to seize it for themselves.

Race has long been a tool ready to ignite and easy to manipulate. Both Umno and PAS saw their political futures return; opposition politics must have now appeared easy.

If further evidence is needed of how easy race can be manipulated, we need look no further than to the ‘beer promoter’ incident.

Edi Rejang must have felt that the beer promoter represented a foreign element antithetical to his beliefs of a 'wholesome' life. Edi was a symptom of dormant resentment; he was self-activated and ready to be activated.

Umno and PAS are ready to play into our worst instincts to regain political relevance.

Related image
Extremism never survives

But I have a feeling that racial extremism will not be sustainable in modern Malaysia.

These are not the empty words of idealism by a 25-year old; instead, they are based on the truth that moderation and peace were the guiding themes of the formation of the country.

In the face of every evidence of extremism, we are always surprised with one race standing up for others.

Against the overt aggression by Edi, it is no coincidence that the vast majority of those who defended the beer promoter were Malay. 

This gives credence to my belief that the core of our humanity detests aggression and animosity, and celebrates tolerance and togetherness regardless of the colour of your skin. In the impending retreat to divisive racial politics, we must remind ourselves of this shared history that confirms the truth of our humanity.

Related image

None of this suggests the road to achieve racial empathy and acceptance is easy.

To be effective defenders of ideals, we must read history and appreciate that the people who are suspicious of other races are not all irrational racists. 

We must engage with empathy to understand the root causes shaping their prejudice and misunderstanding: Is it economic? Is it century-long targeted exclusion? Is it the effects of our colonial legacy? Is it political manipulation? Is it ignorance? Is it experiential validation?

The road ahead is arduous, which is why we cannot afford political expediency or the arrogance of idealism. - James Chai,mk


Image may contain: 2 people, text

Patutlah Tun Hamid sanggup bersusah payah melayan perhimpunan bantah  ICERD tu walaupun dlm keadaan uzur,rupa2nya chief spy si Hasanah yang kena tangkap hari tu adalah anak dia. Eloklah bapak ketua Hakim anak pula Spy. A disgruntled ex chief judge, angry that his daughter, Hasanah Abdul Hamid, (ex MEIO chief spy who helped Najib to cheat, steal n murder) was arrested; doing his best to sow discord.Self interests above all, even if it means destroying our beloved nation with deceitful lies... 

Image result for pas puas hati dengan 1mdb




Image may contain: 2 people, people smiling, text
cheers. 
tumpang sekole...?: Tangkap saja mereka yang berdegil...
http://alditta.blogspot.com/2018/11/tangkap-saja-mereka-yang-berdegil.html



Rusuhan 17 Lelaki tempatan ditahan


Seramai 17 lelaki tempatan ditahan, setakat ini, bagi membantu siasatan kekecohan di kuil Sri Maha Mariamman di USJ 25, Putra Heights, Subang Jaya pagi tadi.

Ketua Polis Negara, Mohamad Fuzi Harun berkata polis juga telah mengenal pasti kesemua individu terlibat termasuk dalang dan siasatan lanjut masih diteruskan.

“Polis turut merampas senjata yang digunakan dalam kejadian itu seperti dua bilah pedang, dua batang kayu dan dua paip getah. Sebanyak 29 laporan polis telah diterima setakat ini berhubung kejadian itu.

“Segala aspek sedang disiasat dengan telus dan kita akan ambil tindakan tegas terhadap pihak terlibat,” katanya dalam sidang media di Ibu Pejabat Polis Kontinjen Selangor, malam ini.

Mohamad Fuzi menjelaskan daripada 17 yang ditahan itu, seramai enam daripada mereka mengalami kecederaan.

Beliau berkata seorang anggota polis berpangkat koperal dari Ibu Pejabat Polis Daerah Subang Jaya turut cedera ketika cuba meleraikan kekecohan.

Beliau menegaskan insiden ganas di kuil berkenaan tiada kena-mengena dengan perbalahan perkauman sebaliknya menjurus kepada isu pemindahan kuil dari lokasi asal ke lokasi baharu di Putra Heights yang terletak kira-kira tiga kilometer.

Justeru, Mohamad Fuzi meminta semua pihak supaya berhenti membuat spekulasi atau memberikan komen tidak bertanggungjawab yang boleh mengeruhkan keadaan.

Mengenai dakwaan pihak polis lewat tiba di tempat kejadian untuk membantu meleraikan kekecohan, beliau menyangkal dakwaan itu dan menegaskan bahawa anggota polis tiba di tempat kejadian 10 minit selepas menerima maklumat.

“Kita terima panggilan 2.40 pagi dan kita sampai di tempat kejadian 2.50 pagi dan Ketua Polis Daerah (Subang Jaya) sampai kira-kira 30 minit selepas menerima maklumat berhubung kekecohan itu.

“(Dakwaan) itu tidak tepat sama sekali, kita ada rekod, kita ada catatan diari dan urutan perkembangan. Harap jangan buat spekulasi tidak bertempat, mereka tidak tahu situasi sebenar kerana kita yang kawal keadaan,” katanya dengan tegas.

Mengenai dakwaan pemilik tapak kuil iaitu syarikat pemaju One City Development Sdn. Bhd., yang menafikan ia menjadi dalang kejadian itu, Mohamad Fuzi berkata pihaknya sedang menyiasat mengenainya dan terlalu awal untuk membuat kesimpulan.

Jelas beliau, proses pemindahan kuil ini bukan kali pertama diadakan malah pada tahun ini sudah tiga kali ia dilakukan dan yang terakhir pada empat minggu lalu, usaha seumpamanya diadakan namun gagal kerana berlaku kekecohan.

Menurut Mohamad Fuzi, polis tidak campur tangan dan hanya berperanan untuk mengawal keselamatan.

“Sepatutnya pukul 6 pagi tadi FRU (Pasukan Simpanan Persekutuan) dan anggota dari IPD Serdang sepatutnya berkawal di kuil tersebut bagi pelaksanaan proses pemindahan ke tapak kuil baharu, tetapi kekecohan berlaku lebih awal,” katanya.

Beliau turut menyangkal dakwaan bahawa polis gagal mengambil tindakan menangani kekecohan itu.

Katanya, jika polis gagal mengambil tindakan ada kemungkinan kejadian lebih buruk berlaku termasuk kematian.

“Sehubungan itu, saya minta semua pihak bertanggungjawab tidak buat kenyataan yang boleh keruhkan keadaan.


“Ahli politik patut bantu redakan keadaan bukan timbul kekeruhan. Ini tidak akan membantu kita kawal keadaan, kita tidak mahu daripada (keadaan) terkawal malah menjadi buruk dan sebagainya.

“Apa pun kita sedang lakukan siasatan terperinci secepat mungkin,” katanya. -Bernama


at 11/27/2018 06:47:00 PG 
KERENGGA: Rusuhan 17 Lelaki tempatan ditahan
https://gigitankerengga.blogspot.com/2018/11/rusuhan-17-lelaki-tempatan-ditahan.html

Wan Saiful serang Zahid untuk menutup kegagalan beliau menunaikan janji Pakaytan kepada peminjam PTPTN

MT Webmaster pada Malaysia Today - Sejam yang lalu
Wan Saiful Wan Jan, Ahli MT Pribumi yang memohon maaf kerana kemunafikan pemimpin Pakatan Harapan memungkiri janji pilihanraya kepada peminjam PTPTN telah menyerang Presiden UMNO, Dato Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi dengan tuduhan Dato Seri Zahid mahu menjadi tuhan. Serangan ini berikutan pertanyaan Dato Seri Zahid terhadap Datuk Saifuddin Abdullah, Menteri Luar Pakatan Harapan, “Agama […]

Tangkap saja mereka yang berdegil...

ali allah ditta pada tumpang sekole...? - Sejam yang lalu
[image: Image result for icerd countries] *1. Ekoran penolakan ICERD oleh PM di Papua New Guinea baru2 ini, Kabinet telah membuat keputusan muktamad bahawa Kerajaan TIDAK akan menandatangani dan meratifikasi Deklarasi tersebut.* *2. Bukan sahaja KPN, bahkan TS Muhyiddin selaku Menteri Dalam Negeri dan Tun Dr. Mahathir sendiri telah menasihat dan memberi amaran agar perhimpunan anjuran UMNO dan PAS yang bakal diadakan pada 8hb Disember nanti dibatalkan.* *3. Polis sendiri melalui Timbalan KPN mengumumkan akan memanggil beberapa individu yang dikenal pasti yang cuba mencetuskan hura ... lagi »

Awasi anak pada musim tengkujuh

feed-sh-bckp-edisi - Sejam yang lalu
Rakyat di negeri ini terutama yang tinggal berhampiran kawasan sungai, kolam dan longkang besar supaya lebih peka mengawasi anak masing-masing menjelang musim tengkujuh.

Variasi Alat Dapur Jadul VS Modern. Inilah Cara Nenek Kita Menyiapkan Makanan Sebelum Teknologi Datang

Andhika Lady Maharsi pada Hipwee - Sejam yang lalu
Zaman now mau masak apa saja tinggal pencet dan biarkan listrik melakukan tugasnya

Ustadz Herfi Ghulam Faizi: Orangtua Perlu Bangun Komunikasi yang Baik dengan Anak

Adam pada Islampos - 9 jam yang lalu
Orang tua harus dapat menjalin komunikasi dan menjadi seperti apa yang anak inginkan bukan hanya memaksakan keinginan pada anak. The post Ustadz Herfi Ghulam Faizi: Orangtua Perlu Bangun Komunikasi yang Baik dengan Anak appeared first on Islampos.

Wifi 'diharamkan' di sebuah desa di Aceh, pemilik warung dan konsumen 'protes'

BBC News Indonesia - Berita - 9 jam yang lalu
Larangan penggunaan wifi di warung-warung di sebuah desa di Aceh yang diberlakukan sejak pertengahan November lalu diprotes oleh sejumlah pemilik warung kopi dan sebagian kaum muda.

Kronologi Isu Kuil Seafield Sri Maha Mariamman

Eleh II pada EkEleh! - 9 jam yang lalu
1. Tanah terletaknya kuil berkenaan asalnya dimiliki oleh Consolidated Plantations Bhd yang merupakan adalah pemilik kepada Seafield Estate. Ada 2 teori mengenai tarikh asal pembinaan kuil tersebut: 1974: Kuil tersebut dibina pada tahun 1974 oleh seorang individu yang bernama Sabathy Perumal. 1891: Ia dibina pada tahun 1891 di sebahagian tanah yang didedikasikan oleh pemiliknya untuk […] The post Kronologi Isu Kuil Seafield Sri Maha Mariamman appeared first on EkEleh!.

Rusuhan 17 Lelaki tempatan ditahan

kerengga pada KERENGGA - 9 jam yang lalu
Seramai 17 lelaki tempatan ditahan, setakat ini, bagi membantu siasatan kekecohan di kuil Sri Maha Mariamman di USJ 25, Putra Heights, Subang Jaya pagi tadi. Ketua Polis Negara, Mohamad Fuzi Harun berkata polis juga telah mengenal pasti kesemua individu terlibat termasuk dalang dan siasatan lanjut masih diteruskan. “Polis turut merampas senjata yang digunakan dalam kejadian itu seperti dua

6 Fakta Lucu Adolf Hitler

KASKUS - Forum Threads - 10 jam yang lalu
[img]https://s.kaskus.id/images/2018/11/26/9841659_201811260959100378.jpg[/img] :cendolganWelkam:cendolgan Maaf kalo ane:repost: [Quote]Jangan lupa komeng gan!!:hansip:hansip[/Quote] Di penghujung Perang Dunia II, tepatnya pada 30 April 1945, Adolf Hitler dikabarkan tewas bunuh diri di sebuah bunker di Reichskanzlei atau kantor Kanselir Jerman. Sebelumnya, Hitler berwasiat agar para bawahan membakar jasadnya. Adolf Hitler tak ingin mayatnya jadi bulan-bulanan musuh, seperti yang terjadi pada pemimpin fasis Italia, Benito Mussolini yang tubuh bekunya digantung terbalik. Namun, tak sem... lagi »

Gadis Ini Berhasil Bertemu Sahabatnya Lewat Twitter Setelah 12 Tahun Berpisah

KASKUS - Forum Threads - 10 jam yang lalu
[center][size=4][font=Comic Sans MS]Hampir semua tentu memiliki sahabat, ada yang bersahabat sejak kecil ada pula bersahabat sejak bertemu disuatu tempat. Sahabat adalah orang yang menyenangkan karena dia termasuk orang yang paling mengerti diri kita. Namun kadang kesibukan dan beberapa hal membuat kita harus terpisah dengannya. Mungkin dizaman sekarang kita masih bisa bertukar nomer HP atau account media sosial. Namun bagaimana bagi mereka yang memiliki sahabat kecil pada 12 tahun yang lalu dimana handphone masih termasuk barang yang mahal dan langka?[/font][/size][/center] [quote]... lagi »

Foto-Foto Menakjubkan Ini Akan Mengubah Cara Pandang Kamu Terhadap Dunia

KASKUS - Forum Threads - 10 jam yang lalu
[Center]Object yang ditampilkan dalam sebuah foto memang tidak melulu hanya mengandung nilai keindahan saja namun terkadang terdapat pesan yang tersirat juga ada makna tersendiri yang ingin disampaikan si pengambil gambar melalui gambar tersebut. Sebelumnya ini merupakan thread lanjutan dari thread dongklow yang bisa agan baca [URL="https://www.kaskus.co.id/thread/5bfbb72960e24bb8398b4567/ubah-cara-pandang-kita-terhadap-dunia-dengan-melihat-foto-foto-menakjubkan-ini"]Di Sini[/URL]. Jadi untuk agan yang belum tahu, foto ini adalah foto yang diambil menggunakan satelit dan telah dikump... lagi »

[Sultan Mah Bebas] Raja Malaysia Menikah Dengan Miss Moscow 2015

KASKUS - Forum Threads - 10 jam yang lalu
[CENTER][img]https://s.kaskus.id/images/2018/11/26/1380620_201811260633200613.gif[/img] [img]https://s.kaskus.id/images/2018/11/26/1380620_201811260714330602.jpg[/img] :shakehand2 :shakehand2 :shakehand2 [B][SIZE=5]Hai Gan Sis![/SIZE][/B] :ilovekaskus :ilovekaskus :ilovekaskus [QUOTE][CENTER]Bernama lengkap Tengku Muhammad Faris Petra ibni Tengku Ismail Petra atau yang dikenal sebagai Sultan Muhammad V yang kini berumur 49 tahun dan sekarang diketahui sedang bertakhta sebagai Raja Malaysia, pada hari Jumat tanggal 23 November 2018 bertempat di Barvikha Concert Hall Moscow (Russia) Sa... lagi »

video detik2 Malam2 di Gunung di tidurin sama Pendaki cowo ga aku kenal (

KASKUS - Forum Threads - 10 jam yang lalu
Awal kejadiannya dapat tonton di video ini [youtube]uslV9yxIIqA[/youtube]&t=21s [color=#222222][font=sans-serif]Sebagaimana gunung api lainnya di Pulau Jawa, Gunung Slamet terbentuk akibat subduksi [url=https://id.wikipedia.org/wiki/Lempeng_Indo-Australia][color=#0b0080]Lempeng Indo-Australia[/color][/url] pada [url=https://id.wikipedia.org/wiki/Lempeng_Eurasia][color=#0b0080]Lempeng Eurasia[/color][/url] di selatan Pulau Jawa. Retakan pada lempeng membuka jalur lava ke permukaan. Catatan letusan diketahui sejak abad ke-19. Gunung ini aktif dan sering mengalami erupsi skala kecil. A... lagi »

Prinsip ini Bikin Kamu Sukses, Silahkan dibaca

KASKUS - Forum Threads - 10 jam yang lalu
[img]https://s.kaskus.id/images/2018/11/26/5769016_20181126071044.jpeg[/img] Harga diri dan gengsi. Setiap manusia memiliki harga dirinya masing-masing. Prinsip, pola fikir, jalan hidup dan berbagai macam faktor lainnya yang membangun sebuah harga diri. Dimana ada sebuah harga diri, disitu ada gengsi. Seberapa besar gengsi, tergantung harga diri. Seberapa tinggi harga diri, tergantung seberapa besar gengsi. Harga diri dan gengsi, semua merupakan sebuah faktor yang terbentuk akibat dari pergaulan sosial. Seberapa tinggi level pergaulan sosial maka akan semakin tinggi pula harga diri ... lagi »

Pendidikan Berkualitas Jadi Prioritas

SINDOnews pada SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 10 jam yang lalu
Walikota Gorontalo Marten Taha membuka Workshop Penguatan Dewan Pendidikan dan Komite Sekolah dalam Manajemen Pendidikan di Gedung Banthayo Lo Yiladia, Kota Gorontalo, Rabu (21/11/2018).

Bukan Mudah Ahli Sukan Wanita Menutup Aurat. Syabas!

Ibnu Hasyim pada Ibnu Hasyim - 10 jam yang lalu
[image: lia karina atlet taekwondo indonesia] *5 wanita berhijab yang hebat di arena sukan* Bukan mudah mahu menjadi ahli sukan wanita, apatah lagi yang perlu menutup aurat. Di Malaysia, ramai atlet wanita bertudung pernah dikecam netizen kerana mengenakan pakaian sedikit ketat dan dikatakan tidak patuh syariah. Uniform sukan bagi atlet wanita Muslim sememangnya sukar didapati. Kebanyakan wanita Islam yang ingin menyertai pertandingan di seluruh dunia didapati tidak menepati syarat-syarat pakaian sukan. Hanya baru-baru dan kebelakangan ini sahaja pelbagai persatuan sukan antarabangsa... lagi »

Rusuhan di kuil: 17 lelaki tempatan ditahan

tyrazalhe pada Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 10 jam yang lalu
SHAH ALAM, 18 Rabiulawal 1440H, Isnin – Seramai 17 lelaki tempatan ditahan, setakat ini, bagi membantu siasatan kekecohan di kuil Sri Maha Mariamman di USJ 25, Putra Heights, dekat sini, awal pagi tadi. Ketua Polis Negara, Tan Sri Mohamad Fuzi Harun berkata, polis juga telah mengenal pasti kesemua individu terlibat termasuk dalang dan siasatan lanjut …

Tuduh umat Islam serang kuil: Pemuda UMNO mahu Exco DAP Selangor disiasat

tyrazalhe pada Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 10 jam yang lalu
KUALA LUMPUR, 18 Rabiulawal 1440H, Isnin – Kenyataan Ahli Exco Selangor, V Ganabatirau yang menuduh umat Islam terbabit menyerang Kuil Sri Maha Mariamman, di Subang Jaya, hari ini disifatkan tidak bertanggungjawab dan boleh menjadi punca perbalahan kaum. Sehubungan itu, Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia mendesak pihak polis mengambil tindakan sewajarnya terhadap Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) …

Persatuan Silat Gayong nafi ahlinya terlibat rusuhan di Kuil Seafield

ReJaM© pada MiLo SuaM - 10 jam yang lalu
SEBUAH kumpulan pengamal silat hari ini menafikan bahawa ahlinya terlibat di dalam rusuhan awal pagi tadi, di sebuah kuil Hindu di Selangor. Setiausaha Pertubuhan Silat Seni Gayong Malaysia (PSSGM), Mariam Bujang hari ini dilaporkan berkata, individu-individu yang dikatakan terlibat dalam rusuhan di Kuil Sri Maha Mariamman sebenarnya ahli persatuan terdahulu yang sudah tidak berfungsi. Pergaduhan yang berlaku di kuil Seafield awal pagi tadi (25 November 2018), katanya tiada kaitan dengan ahli PSSGM yang berdaftar secara sah. "Ahli-ahli sepatutnya tahu bahawa Pertubuhan Silat Seni Ga... lagi »

Mais sumbang RM2.2 juta kepada 81 NGO Islam

feed-sh-bckp-edisi - 11 jam yang lalu
Majlis Agama Islam Selangor (Mais) hari ini menyumbang RM2.2 juta kepada 81 Pertubuhan Islam Bukan Kerajaan (NGO-i) yang berdaftar di bawah majlis itu bertujuan memperkasakan dakwah dan membangunkan sahsiah umat Islam.

Enam mat rempit ditahan lumba haram

feed-sh-bckp-edisi - 11 jam yang lalu
Polis menahan enam remaja lelaki termasuk dua pelajar sekolah menengah dalam Operasi Khas Samseng Jalanan di Lebuh Raya Lingkaran Luar Butterworth (BORR) di sini di semalam.

Maritim tahan kapal nelayan China di perairan Pengerang

feed-sh-bckp-edisi - 11 jam yang lalu
Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM) menahan sebuah kapal nelayan laut dalam yang berdaftar di Fuzhou, China, kerana berlabuh tanpa kebenaran di perairan Pengerang dekat Kota Tinggi, semalam.

BN kecewa Selangor hadkan air percuma

Wartawan Sinar Harian pada feed-sh-bckp-edisi - 11 jam yang lalu
Pembangkang Selangor kecewa dengan tindakan kerajaan negeri menyasarkan program pemberian air percuma hanya kepada golongan berpendapatan rendah (B40) mulai tahun depan.

Kelantan belum terima bayaran royalti minyak

feed-sh-bckp-edisi - 11 jam yang lalu
Kerajaan Persekutuan masih belum menjelaskan sebarang bayaran royalti minyak kepada negeri Kelantan, kata Timbalan Menteri Besar Kelantan Datuk Mohd Amar Nik Abdullah.

Datang 5 pagi bayar saman

Siti Zubaidah Zakaraya pada feed-sh-bckp-edisi - 11 jam yang lalu
Menunggu seawal 5 pagi antara gelagat pesalah trafik bagi membolehkan mereka menjadi orang pertama membuat pembayaran setelah diskaun 50 peratus ditawarkan.

Hamdallah: Sejak 2007, Otoritas Palestina Habiskan Dana USD 15,5 Miliar untuk Gaza

Sodikin pada Islampos - 11 jam yang lalu
Pemerintah memastikan bahwa rumah sakit Palestina di Yerusalem Timur yang diduduki terus berfungsi normal. The post Hamdallah: Sejak 2007, Otoritas Palestina Habiskan Dana USD 15,5 Miliar untuk Gaza appeared first on Islampos.

Solusi Islam Untuk Dunia Pendidikan

Saad Saefullah pada Islampos - 11 jam yang lalu
Peserta tidak hanya dari sekitar Bogor, tetapi juga Purwakarta dan Semarang dengan berbagai profesi termasuk juga para praktisi pendidikan dari berbagai institusi. The post Solusi Islam Untuk Dunia Pendidikan appeared first on Islampos.

Bantuan Obat-obatan dari Jepang Tiba di Gaza

Sodikin pada Islampos - 11 jam yang lalu
Jepang akan segera meluncurkan proyek baru yang bertujuan untuk membantu dan merehabilitasi orang-orang Palestina. The post Bantuan Obat-obatan dari Jepang Tiba di Gaza appeared first on Islampos.

From Zero to Hero Depok, Relawan Perkuat Program Pemberdayaan Warga

Adam pada Islampos - 11 jam yang lalu
Pendiri Jaringan Media Profetik (JMP) Sapto Waluyo menyambut gembira terselenggaranya workshop. The post From Zero to Hero Depok, Relawan Perkuat Program Pemberdayaan Warga appeared first on Islampos.

Pemilih Taiwan Tolak Pernikahan Sesama Jenis

Sodikin pada Islampos - 11 jam yang lalu
Tahun 2017 lalu, satu pengadilan tinggi mengeluarkan putusan yang mendukung perkawinan sesama jenis. The post Pemilih Taiwan Tolak Pernikahan Sesama Jenis appeared first on Islampos.

Sudah Benarkah Hijrahmu?

Baehaki pada Islampos - 11 jam yang lalu
Ayat-ayat al-Qur’an dan hadits-hadits tersebut adalah larangan melakukan riba dan perintah untuk bertakwa. The post Sudah Benarkah Hijrahmu? appeared first on Islampos.

Meski Alami Luka Tembak, Pria India Ini Tetap Lanjutkan Pernikahan

Sodikin pada Islampos - 11 jam yang lalu
Pelaku, menurut kepolisian, memanjat kereta kuda mempelai pria dan melepaskan tembakan. The post Meski Alami Luka Tembak, Pria India Ini Tetap Lanjutkan Pernikahan appeared first on Islampos.

Isu kuil: Exco DAP Cuba fitnah orang islam

kerengga pada KERENGGA - 12 jam yang lalu
Selepas dikecam, Exco DAP ubah dakwaan dari ‘sekumpulan Muslim’ kepada ‘gangster’ MALAYSIA DATELINE Selepas menerima kecaman orang ramai, dakwaan Exco DAP kerajaan negeri Selangor, V. Ganabatirau di laman sosial Facebook didapati diubah daripada sekumpulan orang Islam kepada samseng berhubung rusuhan di kuil dekat Subang Jaya awal pagi tadi. Terdahulu, Pengerusi Jawatankuasa Tetap Pemberdayaan

Potret Tempat Latihan Pramugari di Maskapai Terbaik Dunia. Yuk Intip SIA Training Centre di Singapura!

Septyan Bayu Anggara pada Hipwee - 12 jam yang lalu
Kata siapa jadi pramugari itu gampang, berat latihannya Sis!

Momen Bersejarah Pendaratan di Mars Terjadi Besok. Rahasia Planet yang Mirip Bumi Itu Akan Terungkap

Audina Galeshita pada Hipwee - 12 jam yang lalu
Kita bisa lihat langsung pendaratannya dan kondisi nyata gimana Mars berbeda dari bumi. Catat deh jadwal siaran langsung besok~

12+ Sejarah Asal Usul Nama Ikan Versi Warganet Twitter. Orang Awam mah Pasti Nggak Pernah Kepikiran!

Audina Galeshita pada Hipwee - 12 jam yang lalu
Apa pun nama ikannya, yang penting bisa dimakan. Biar nggak ditenggelamkan oleh bu Susi~ :D

AS SILAT GROUP DENIES INSTIGATING HINDU TEMPLE RIOT, EYEWITNESS CLAIMS ATTACKERS WERE IN A ‘TRANCE-LIKE STATE & OUT TO HURT PEOPLE’

emily mc pada Malaysia Chronicle - 12 jam yang lalu
KUALA LUMPUR— A group of silat practitioners today denied that its members was involved in a violent pre-dawn clash at a Hindu temple in Selangor. Pertubuhan Silat Seni Gayong Malaysia (PSSGM) secretary-general Mariam Bujang today asserted that the individuals alleged to have been involved in the scuffle at the Sri Maha Mariamman temple were actually members of the association’s defunct predecessor. “About the article on the scuffle at the Seafield temple last night (25/11/18), it has no connections with PSSGM members who are validly registered. “Members should be aware that the Per... lagi »

BOMBSHELL – GROUP OF MALAY MEN INTRUDED INTO TEMPLE, SPARKING THE SUBANG RIOT, ADMITS DEPUTY IGP – BUT THEIR MOTIVE WAS NOT RACIAL CLASH: FINALLY THE UGLY TRUTH EMERGES AFTER SUBANG JAYA COPS CAUGHT LYING TO COVER UP RIOT AS A CLASH BETWEEN ‘TWO INDIAN GROUPS’

emily mc pada Malaysia Chronicle - 12 jam yang lalu
KOTA BARU— The scuffle at a Hindu temple in USJ25 near Subang Jaya, Selangor, early today was not a racial clash, said Deputy Inspector-General of Police Tan Sri Noor Rashid Ibrahim. He said a preliminary investigation found that it is believed to be due to the acquisition of land in the area that was said to have been done “in an unpleasant manner” between the landowner and the Sri Maha Mariamman Temple. “Perhaps the side wanting to take over (the land) engaged a group of Malay men to facilitate the acquisition. It is possible that they are gangsters and, of course, the Indian grou... lagi »

HELLO AGAIN NAJIB – AMAR SINGH ANNOUNCES CCID PROBE ON ‘TAMPERING’ OF 1MDB AUDIT REPORT

emily mc pada Malaysia Chronicle - 12 jam yang lalu
The Commercial Crime Investigation Department has initiated investigations on allegations that the auditor-general’s report on 1MDB was “tampered”. In a statement today, CCID head Amar Singh said the police are looking into allegations of “framing incorrect records”, forgery with intent to cheat and forgery involving public servants. On Sunday, auditor-general Madinah Mohamad released a statement claiming that former prime minister Najib Abdul Razak and several key civil servants were involved in the tampering of the document. Madinah had detailed how her predecessor Ambrin Buang, t... lagi »

SERVES YOU RIGHT ON TEMPLE RIOT? IN SHOCK COMMENTS, ARROGANT PERLIS MUFTI TICKS OFF ‘LAWS OF THE JUNGLE’ PAKATAN GOVT – WHO ASK YOU TO PUT VOTES FIRST & ALLOW HINDU TEMPLES TO PROLIFERATE ILLEGALLY – YET DOES ASRI KNOW SUBANG TEMPLE IS OVER 100 YEARS OLD

emily mc pada Malaysia Chronicle - 12 jam yang lalu
PETALING JAYA: The mufti of Perlis has urged the Pakatan Harapan government to come down hard on illegal places of worship, in what is believed to be his reaction to resistance from a group of Hindu devotees in Subang Jaya where a fracas took place early this morning over a temple slated for relocation. “Malaysia does not practice laws of the jungle whereby anybody can erect places of worship wherever they want,” said Mohd Asri Zainul Abidin. Asri, who has in the past publicly clashed with Hindu group Hindraf over issues of religious rights, said illegal places of worship were an in... lagi »

ONCE RESPECTED, NOW UNDER A CLOUD OF POTENTIAL SHAME & DISGRACE – AMBRIN BUANG ARRIVES AT MACC FOR QUESTIONING OVER 1MDB REPORT: ARREST & PROSECUTION ARE POSSIBLE OUTCOMES

emily mc pada Malaysia Chronicle - 12 jam yang lalu
PUTRAJAYA— Former auditor-general Tan Sri Ambrin Buang called at the Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC) headquarters here today, presumably to assist in the investigation into the alleged alteration of the 1Malaysia Development Berhad (1MDB) final audit report. Ambrin arrived at the MACC office at 3.15pm, according to a MACC source. Reporters waiting at the main entrance of the MACC office failed to detect the vehicle he had used to come to the office. Auditor-General Tan Sri Dr Madinah Mohamad, in a statement released to the media yesterday, disclosed that alterations had ... lagi »

MENTERI TEGUR CARA POLIS TANGANI ISU RUSUHAN DI KUIL

emily mc pada Malaysia Chronicle - 12 jam yang lalu
Lima menteri dan seorang timbalan menteri menegur pihak polis yang dalam kenyataan awal pihak berkuasa menyifatkan pergaduhan di kuil lama di Subang Jaya awal pagi tadi, melibatkan “dua kumpulan bangsa India ”. “Kenyataan ini palsu dan tidak bertanggungjawab. “Ia menambahkan ketegangan antara masyarakat India, terutamanya susulan respon lambat dan tidak tidak efektif polis Subang Jaya,” kata menteri di Jabatan Perdana Menteri P Waythamoorthy. Waythamoorthy membacakan kenyataan yang dikeluarkan bersama Menteri Sumber Manusia M Kulasegaran, Menteri Komunikasi dan Multimedia Gobind Sin... lagi »

JANGAN TERLALU JAGA UNDI, BIARKAN RUMAH IBADAT ‘DIPACAK IKUT SUKA’ – MUFTI PERLIS

emily mc pada Malaysia Chronicle - 12 jam yang lalu
KUALA LUMPUR ― Kerajaan perlu tegas menegakkan peraturan berkaitan pembinaan rumah ibadat dan tidak “terlalu menjaga undi,” kata Datuk Mohd Asri Zainul Abidin. Mufti Perlis berharap kerajaan sedia ada tidak mengulangi tindakan kerajaan lama yang pembinaan rumah ibadat “dibiarkan wujud begitu banyak” tanpa mengikut peraturan. “Sebelum keadaan yang lebih tidak aman berlaku, eloklah kerajaan hari ini membetulkan kesalahan lepas dengan menegakkan undang-undang yang sepatutnya,” kata beliau. “Malaysia bukan pakai undang-undang rimba yang mana sesiapa boleh pacak rumah ibadah di mana dia ... lagi »

AMIRUDIN SENDIRI MAIN POLITIK: TUDUH ISLAM ‘SERANG’ KUIL, MB ARAH EXCO BETULKAN KENYATAAN

emily mc pada Malaysia Chronicle - 12 jam yang lalu
KUALA LUMPUR― Exco Selangor diarah memperbetul kenyataannya berkaitan dakwaan rusuhan kuil di Putra Heights “akibat serangan orang Islam”. Menteri besar Amirudin Shari berkata kenyataan V Ganabatirau mungkin terdapat kesalahan tatabahasa yang mengundang salah faham, lapor Harian Metro. “Saya sudah bagi kenyataan. Jangan ada pihak keluarkan kenyataan mengguris yang mampu timbulkan rasa kurang selesa. “Hal ini kita serahkan kepercayaan sepenuhnya kepada polis supaya mereka dapat menyiasat motif sebenar kejadian ini,” katanya. Amirudin Shari ✔@AmirudinShari Saya maklum mengenai kejadia... lagi »

PAS SELAR EXCO DAP MAIN SENTIMEN KAUM KEKACAUAN DI KUIL USJ

emily mc pada Malaysia Chronicle - 12 jam yang lalu
PAS Selangor menyelar tindakan exco kerajaan Selangor, V Ganabatirau cuba mengaitkan kumpulan Muslim dengan kekacauan di Kuil Sri Mariamman USJ awal pagi tadi. Setiausaha PAS Selangor, Abdul Halim Omar berkata tindakan Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Kota Kemuning itu cubaan menyemarakkan sentimen perkauman melampau dengan melempar tuduhan melulu. Sehubungan itu, PAS Selangor menggesa Ganabatirau membantu siasatan pihak berkuasa dengan membuktikan tuduhannya yang “liar, jahat dan merbahaya” yang disebarkan melalui Facebook. “PAS sama sekali tidak akan berkompromi dalam isu-isu yan... lagi »

BATAL HIMPUAN ICERD, BUAT SUJUD SYUKUR, KENDURI PISANG, KATA MAHFUZ

emily mc pada Malaysia Chronicle - 12 jam yang lalu
Naib presiden Amanah, Mahfuz Omar membidas penganjur himpunan Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum (Icerd) yang mahu meneruskan bantahan itu pada 8 Disember ini. Melabelkan himpunan itu sebagai tiada hala tuju dan membazir, katanya, adalah lebih baik jika wang yang telah dikumpul bagi menyertai perhimpunan itu dimanfaatkan bagi membantu fakir miskin dan sekolah-sekolah agama. “(Jika) demo Bersih untuk pilihan raya ada hala tuju dia. Jika demo (yang pada mulanya) untuk bantah Icerd, tetapi Icerd sudah tidak jadi diratifiskasi, maka tak ada keper... lagi »

Malaysia negara majoriti muslim, tapi suara songsang diraikan

admin pada Indahnya Islam - 12 jam yang lalu
KUALA LUMPUR– Ketuanan syarak adalah tonggak bagi sesebuah pemerintahan dan negara Islam, tegas Ketua Penyelidik Pusat Kajian Pemikiran dan Peradaban Ummah, Ustaz Mohd Hazizi Ab Rahman. Beliau berkata, ketuanan syarak memainkan peranan penting sebagai kuasa tertinggi dalam proses membuat keputusan pentadbiran serta penetapan undang-undang dalam sesebuah negara. Bagaimanapun, ianya hanya dapat dilaksanakan jika kuasa berada ... lagi »

Usah ragu-ragu lagi kata Malaysia negara Islam : Dr Shamrahayu

admin pada Indahnya Islam - 12 jam yang lalu
KUALA LUMPUR – “Empat negeri tidak hormat undang-undang. Sudah 60 tahun merdeka, tapi masih belum melaksanakan enakmen kawalan dan sekatan penyebaran agama lain kepada orang Islam.” Demikian tegas Pakar Perlembagaan, Prof Madya Dr Shamrahayu Abd Aziz dalam forum khas bertajuk ‘Malaysia Negara Islam: Wilayah Yang Wajib Dipertahankan’ di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) hari ini. ... lagi »

Subuh, Napi Teroris Lapas Blitar Dipindahkan ke Nusakambangan

Solichan Arif pada SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 12 jam yang lalu
Setelah dua tahun menghuni Lapas Klas II B Blitar, Budi Utomo, narapidana kasus terorisme dilayar ke Lapas Nusakambangan, Cilacap, Jawa Tengah.

Genjot Ekspor Timah Lewat ICDX

Yanuar Riezqi Yovanda pada SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 12 jam yang lalu
Bursa Komoditi dan Derivatif Indonesia (BKDI) menyatakan, ICDX menjadi platform bagi pengusaha untuk menggenjot ekspor komoditas timah

Penyelundupan Narkoba Jalur Laut Subur karena Banyaknya 'Jalur Tikus'

Yan Yusuf pada SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 12 jam yang lalu
Kasie Penjagaan dan Pendidikan KSOP Banten, Gunawan Aritongan mengakui pelabuhan rakyat masih menjadi masalah pihaknya.

Pasca-Banjir Pangandaran, Warga Mulai Terserang Penyakit Kulit

Syamsul Maarif pada SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 12 jam yang lalu
Pascabanjir yang terjadi di sejumlah titik di Kabupaten Pangandaran kini warga banyak yang mengalami penyakit kulit.

Sebelum Juara di Abu Dhabi, Hamilton Sempat 'Disabotase'

Susanto pada SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 12 jam yang lalu
Lewis Hamilton sempat disabotase sebelum meraih gelar juara di Grand Prix Abu Dhabi 2018.


7 Things To Know About The Late-Night Riot In Subang Jaya That Set 18 Vehicles On Fire By Samantha Khor — 26 Nov 2018, 12:52 PM The brawl is reported to have been triggered by a clash between two rival groups. 
Cover image via Facebook / Malaysiakini
18 vehicles were set aflame and at least two people are injured after a violent scuffle broke out at the site of Sri Maha Mariamman temple in USJ 25, Putra Heights earlier today, 26 November
Here's a quick rundown of what happened at the 2am brawl:
1. According to Subang Jaya police, the riot erupted following a misunderstanding over the temple's relocation
Free Malaysia Today reported that temple devotees had been keeping a 24-hour vigil in protest of the temple's relocation from USJ 25 to another site in USJ 23. 

According to Malaysiakini, the temple has been slated for relocation since 2007 after the land it was on was purchased by One City Development Sdn Bhd. In 2014, a consent judgment was entered in court, in which the developer and two groups vying for control over the temple agreed to relocate the temple, with One City also agreeing to donate RM1.5 million as part of the settlement. 

2. Things escalated when a group of masked men arrived at the scene to demolish the temple
Protestors on site reportedly tried to stop them by surrounding the temple. A war of words between both groups ensued, hence triggering the brawl. A video showing the moment the men entered the temple was also posted on Facebook: 
https://www.facebook.com/myindianforum/videos/2265861177073300/?t=0
The moment terrorizing gangsters entered the Seafield Temple
Posted by Malaysian Indian's Forum
3. Several people at the scene also posted videos and live-streamed the incident as it was happening. In one video, rioters were seen cheering as a vehicle got set on fire.
https://www.facebook.com/jeyasakti2113/videos/2274622759435166/?t=0
4. The police, Fire and Rescue Department, and even the Federal Reserve Unit were deployed to curb the situation
"When we arrived at the location, we noticed two vehicles ablaze on the side of the road," a Selangor Fire and Rescue spokesperson told NST. 


"We attempted to douse the flames, but were prevented from doing so by the rioters. (So) we decided to await further instructions from the police, who were already at the scene," he added. 

The Star reported that the Federal Reserve Unit (FRU) were also sent to the scene to ensure the situation does no worsen. 


Vetri Online Vetri Online - Vetri Online was live.
https://www.facebook.com/vetrionline/videos/339962413460312/?t=0
5. The Fire and Rescue Department confirmed that 18 vehicles were set ablaze , including two motorcycles and two cars parked by the side of the road
6. At the time of writing, two men who were injured in the brawl have been arrested to assist in investigations
In a press conference, Selangor police chief Datuk Mazlan Mansor said, "Two men in their 30s sustained injuries in the incident. Apart from that, 18 vehicles including two motorcycles were torched." 

He added that the two men have been sent to Serdang Hospital for treatment and have been arrested to assist in investigations. 

7. The police chief also clarified that there are "no racial elements" involved in the incident

"Members of the public are advised to stop sharing information that this riot happened because of racial issues. We will not hesitate to take action against any individuals attempting to cause racial tensions and disrupt public harmony over what happened," Datuk Mazlan said at a press conference at the Subang Jaya district police headquarters (IPD) today. 

https://says.com/my/news/vehicles-set-on-fire-after-riot-erupted-over-temple-relocation-in-subang

Tiada ulasan: