Isnin, 19 November 2018

View. 8673.


TITIAN

FOKUS

BERITA TERKAIT

Foto: Pengungsi Rohingya (sumber: Reuters)

Polisi Myanmar Gelar Operasi Penangkapan di Kamp Rohingya 
Senin, 19 November 2018 07:10
KIBLAT.NET, Sittwe – Puluhan polisi Myanmar, Ahad (18/11), menggelar operasi penangkapan di kamp pengungsi Rohingya di dekat kota Sittwe, ibukota provinsi Rakhine. Operasi itu menyebabkan sejumlah pengungsi terluka tembak.

Kepolisian Myanmar mengatakan, seperti dilansir Reuters, penggerebekan di kamp pengungsi Rohingya itu untuk menangkap dua orang yang dituduh pemilik kapal yang ditahan Jumat lalu. Kapal itu membawa 106 warga Rohingya yang hendak melarikan diri ke Malaysia.

Kapal itu ditangkap 30 kilometer dari lepas pantai provinsi Yangon. Separuh dari penunmpang anak-anak dan wanita. Mereka meninggalkan tanah kelahiran untuk menyelamatkan diri dari kebrutalan rezim.

Menurut keterangan polisi, para penghuni kamp mengepung anggota polisi dan membawa pedang dan melempari dengan batu. Satu perwira polisi luka-luka akibat serangan itu.

“Saya mendengar orang-orang ‘Bengali’ yang tinggal di kamp mencoba menghalangi penangkapan sehingga memaksa petugas mengeluarkan tembakan peringatan. Saya mendengar sejumlah orang Bengali terluka. Saya tidak mengetahui rincian selanjutnya,” kata inspektur polisi Tsan Hatay, penyelidik markas polisi terdekat.

Kebanyakan warga Myanmar yang mayoritas beragama Buddha menyebut Rohingya sebagai ‘Bengali’, yang menyiratkan bahwa mereka imigran ilegal dari Bangladesh. Myanmar tidak pernah menganggap Rohingya sebagai kelompok etnis di wilayah mereka meski sudah tinggal di Negara itu berabad-abad.

Penghuni kamp sekaligus saksi mata, Maung Maung Aye (27), membantah keterangan polisi tersebut. Melalui sambungan telepon, ia mengungkapkan bahwa warga keluar tenda karena ingin mengetahui apa yang terjadi. Namun polisi melepaskan tembakan ke arah warga.
Aye menegaskan bahwa warga tidak menyerang polisi dan juga menghalangi penangkapan. Ia menunjukkan bahwa polisi melepaskan tembakan ke arah warga bukan ke udara.

Ia menambahkan, empat penghuni terluka. Dua di antaranya kritis.

Sumber: Reuters
Redaktur: Sulhi El-Izzi
Polisi Myanmar Gelar Operasi Penangkapan di Kamp Rohingya
https://www.kiblat.net/2018/11/19/polisi-myanmar-gelar-operasi-penangkapan-di-kamp-rohingya/

MUI Gelar Seminar Nasional Ungkap Fakta Pemurtadan di Lombok

Foto: MUI Gelar Seminar Nasional Ungkap Fakta Pemurtadan di Lombok
KIBLAT.NET, Jakarta – Majelis Ulama Indonesia mengadakan seminar nasional dengan tema ‘Mengungkap Fakta Upaya Pemurtadan Pasca Bencana dan Solusinya’, di Gedung MUI, Jl. Proklamasi, Jakarta Pusat.
Ketua panitia, Noval Domio mengatakan acara ini untuk mengungkapkan hasil investigasi yang dilakukan tim Komite Dakwah Khusus (KDK) selama satu pekan atas dugaan pemurtadan pasca bencana di Lombok, Nusa Tenggara Barat.
“Seminar ini hasil investigasi dari perintah Buya Anwar Abbas ke KDK, menyelidiki kasus yang di Lombok, pasca bencana. Alhamdulillah kita kirim 3 orang, yaitu ketua sendiri Abu Deedat dan dua anggota KDK yang lain,” ungkap Noval, Senin (19/11/2018).
Pemicu adanya investigasi ini, kata Noval, adalah video pemurtadan yang beredar di masyarakat. Sementara orang yang merekam video itu dijadikan tersangka oleh pihak kepolisian.
“Memang ukuran umat Islam saat ini selalu jadi korban. Kami dari KDK atas perintah Buya Anwar Abbas, kami hadir di sana hampir seminggu untuk mencari bukti-bukti tentang ada atau tidaknya pemurtadan di sana,” ungkapnya.
Hasil investigasi itu nantinya akan langsung disampaikan oleh ketua KDK, Ustadz Abu Deedat dalam seminar nasional.
Sedikitnya 150 peserta hadir dalam acara ini. Mayoritas yang hadir dari perwakilan Ormas Islam yang diundang MUI.
Reporter: Muhammad Jundii
Editor: M. Rudy

MUI Gelar Seminar Nasional Ungkap Fakta Pemurtadan di Lombok - Kiblat
https://www.kiblat.net/2018/11/19/mui-gelar-seminar-nasional-ungkap-fakta-pemurtadan-di-lombok/

BERITA TERKAIT

TITIAN

Siasat dan dakwa Waytha Moorthy: Mufti Pahang

admin pada Indahnya Islam - 39 minit yang lalu
KUANTAN: Menteri di Jabatan Perdana Menteri, P Waytha Moorthy, harus meletakkan jawatan kerana membangkitkan kemarahan orang ramai berhubung cadangan meratifikasi Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum (ICERD). Malah, Mufti Pahang, Datuk Seri Dr Abdul Rahman Osman menegaskan, pemimpin Barisan Bertindak Hak Asasi Hindu (HINDRAF) itu harus disiasat pihak berkuasa kerana tindakannya yang ... lagi »

MANA MALAON INI?

noreply@blogger.com (Tukar Tiub) pada Tukar Tiub - 51 minit yang lalu
MANA MALAON INI SEKARANG Ropa2nya Mamak ni masyuk habis jadi tukang bawak beg Mama. Padan mulut lebih laju dari Boss, nak bela 50 jota beb mungkin dah ratus jota dah collect. MACC kena korek akaun bank mamak ni, bini, anak2 mesti tak padan dgn gaji ciput Set Pol First Ladyje. on * SUKA HATI* Publish | Delete | Spam Anonymous on 11/16/18 -------------------

NAJIB ROSMAH AKAN LARI

noreply@blogger.com (Tukar Tiub) pada Tukar Tiub - 56 minit yang lalu
ASWAS NAJIB ROSMAH AKAN LARI Cuba rewind balik lepas pasangan M01 dan partner kalah tersungkur dia nak - bercuti - tapi semacam sudah bau bau hangit nak cabut lari tuh di tahan kapal melayang dia tuh tunggu kat airport tak sampai sampai lagi! Dan lagi dorang tak sempat nak bagi -POWER of ATTORNEY -....wei gila lu duit ber billion senang nak bagi orang luar handle? Apa makna tukang pekik sedang melolong sana sini sekarang untuk pasangan bangsatwan nihhhhh! Itu bermakna duit dalam gua ada tersangkut ler..... cuba bayangkan kalau ada account di 5 negara...errr amacam kalau 15... lagi »

PENYENDAL ATAU UJI POPULARITI?

MOHAMED NASSER MOHAMED pada kaki sakat - Sejam yang lalu
Itulah tanggapan saya seusai menghadiri Himpunan Penulis Malaysia 2018, hujung minggu yang lalu. Pada awalnya saya ingin saja menyertai program ini dari awal pagi, namun kekangan yang tidak dapat dielakkan saya hanya dapat hadir pada sebelah malamnya. Dan saya tidak menyesal mengenai hal ini. Himpunan Penulis Malaysia (HPM), program yang diatur untuk membolehkan para penulis bersemuka dengan Menteri Pendidikan atau sebaliknya,di samping menghimpun para penulis tempatan untuk membincangkan halatuju dunia persuratan tanah air. Objektif penganjurannya memanglah murni. Ditunjangi ... lagi »

MALAM ESOK DI UKM

noreply@blogger.com (Tukar Tiub) pada Tukar Tiub - Sejam yang lalu
ESOK MALAM UKM SEJARAH TUKAR TIUB DIBENARKAN MASUK UKM UNTUK MENGHASUT ----------------

Majlis Presiden pilih calon PRK Rantau

Keadilan Daily pada KeadilanDaily.com - Sejam yang lalu
Calon Pakatan Harapan untuk Pilihan Raya Kecil (PRK) Rantau akan ditentukan oleh Majlis Presiden, kata Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad. Beliau yang juga pengerusi Pakatan Harapan berkata calon yang dipilih kelak mewakili gabungan itu dan bukan parti komponen yang diwakilinya semata-mata. “Yang akan bertanding ialah calon Pakatan Harapan bukan calon parti Pribumi (Bersatu), KEADILAN. […]

Lima Soal Teka-Teki Ini Harus Kamu Jawab, Gak Bisa Ane Bantuin!

KASKUS - Forum Threads - Sejam yang lalu
[CENTER][img]https://s.kaskus.id/images/2018/11/19/10366511_201811191012280917.gif[/img] [img]https://s.kaskus.id/images/2016/08/19/8701698_20160819040924.png[/img] [img]https://s.kaskus.id/images/2015/10/18/8186580_20151018092657.png[/img][/CENTER] [color=green][B][Font=Georgia][CENTER]Menjawab teka-teki merupakan hal yang mengasyikkan, kadangkala hal ini yang akan membuat kita belajar lebih fokus dalam menganalisa pertanyaan yang ditanyakan. Sebenarnya tidak lah sulit, tetapi kadangkala kita mnejadi sulit sendiri menjawab teka-teki, kalo dikasih pertanyaan berikut ini apakah Gansis... lagi »

Mengapa Kita Bisa Mudah Lupa?

KASKUS - Forum Threads - Sejam yang lalu
Lupa, Bukan suatu hal yang tak asing lagi bagi kita. Setiap orang tentunya pernah lupa dalam hidupnya. Sifat lupa merupakan sifat manusia dan sesuatu hal yang wajar terjadi adanya serta bisa saja terjadi tiba-tiba dan bisa menimpa siapa saja. Lupa sesuatu itu terkadang memang tak enak, terutama saat lupa sesuatu yang penting tentunya tidak mengenakkan dan terkadang bisa membuat masalah dalam kehidupsn. [center][img]https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEifligKRIuUqbd2bkKz0u1AhVtlr4YxKXHB227tWvTZUuncTQvWymMTTQRh_3SR_s6DoPnPCVqPvOc86n2SYPZZBTSgXICN4qEL61Uus2sqRrVxUqmgrtVavaDEASVY0ilvlvHBjg27w70M/s1600/mudah-lupa-di-usia-muda.jpg[/img][/center] [center][size=2][i]Credit : teknikhidup.com[/i]... lagi 

Cara Menghadapi Review Jelek Netizen

KASKUS - Forum Threads - Sejam yang lalu
[size=3][font="Calibri",sans-serif][color=#333333]Survei yang dilakukan pada tahun 2013 oleh Zendesk menemukan bahwa pelanggan cenderung untuk meninggalkan review buruk pada media sosial untuk menyampaikan kekesalan mereka. Dan 88 persen dari 1000 orang responden mengatakan bahwa review negatif mempengaruhi keputusan mereka dalam melakukan pembelian.[/color][/font][/size] [size=5][color=#333333][size=3][font="Calibri",sans-serif]Hal ini merupakan bukti bahwa sebuah review yang buruk dapat menghancurkan bisnis Agan.[/font][/size][/color][/size] [size=5][color=#333333][size=3][font="... lagi »

UMNO Seremban buat laporan polis gesa siasat Waytha Moorty

ainulillia pada Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - Sejam yang lalu
SEREMBAN, 11 Rabiualwal 1440H, Isnin – Pemuda UMNO Bahagian Seremban membuat laporan polis, menuntut siasatan dilakukan terhadap P Waytha Moorthy, susulan kenyataannya memburuk-burukkan Malaysia kepada negara luar. Ketua Pemudanya, Zool Amali Hussin menegaskan, pihaknya mengutuk sekeras-kerasnya tindakan Menteri di Jabatan Perdana Menteri itu yang menyebarkan kenyataan palsu dan fitnah jahat terhadap negara. “Saya membuat laporan … The post UMNO Seremban buat laporan polis gesa siasat Waytha Moorty appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

NAJIB TERLIBAT

noreply@blogger.com (Tukar Tiub) pada Tukar Tiub - Sejam yang lalu
NAJIB TERLIBAT kau tak faham maksud statement bekas pembantu najib ni, tt. benak la kau. dia maksudkan kenapa juta2 jer dan kenapa tak kenakan ikat jamin berpuluh juta. sejuta tu sikit dan dia akan puas hati kalau bekas majikan dia tu dikenakan ikat jamin berpuluh juta. lagipun najib masih berhutang dgn dia sebab tu dia nak tengok najib masuk jel. ishh tu pun susah nak faham ke? on *NAJIB ROMPAK BERBILION BILION* Publish | Delete | Spam Anonymous on 11/18/18 -----------------

BAKAL MENTERI

noreply@blogger.com (Tukar Tiub) pada Tukar Tiub - 2 jam yang lalu
BAKAL MENTERI aku impikan muka mcm moptee pahang ni yg akan membarisi kabinet bayangan zahid. insyaAllah bn akan kembali berkuasa. sapa2 mintak tolong sat, suruh moptee ni bertanding di parlimen pekan bila najib dah masuk jel nanti. on *MUKA BLOWJOB* Publish | Delete | Spam Anonymous on 11/18/18 ka -----------------

GELI ATAS KATIL

noreply@blogger.com (Tukar Tiub) pada Tukar Tiub - 2 jam yang lalu
GELI ATAS KATIL ak raselah... yg mengacu pemikiran rakyat terbanyak mereka2 nielah... retis..! ak begitu yakin dengan sentuhan tonjolan2 mereka nie, beberapa tahun akan dtg drama negara kita akan tayang melayu ciom2 molot, cerita pasal geli2 atas katil, asal terjerit2 je artis melayu, begaduh, nie mmg dah berjaya implement... tengok cerita korea udah le.. abis dah ikut amerika... semua nie mmg membang*atkn melayu... pundek dia org nie... amoi2 seluar pendek nampak celah mmg suka, mereka lepas nie depa dah ada geng... dah sama dah pas tu... baru bley fight equality lepas nie... h... lagi »

Seni Hidup di Pondok Mertua

Rifki M Firdaus pada Islampos - 2 jam yang lalu
Memang potensial konflik The post Seni Hidup di Pondok Mertua appeared first on Islampos.

Bolehkah Peringati Maulid Nabi? Ini Penjelasan Ustaz Abdul Somad

Eneng Susanti pada Islampos - 2 jam yang lalu
[image: israel tidak binasa] Terkait hal ini,Ustaz Abdul Somad menjelaskan, ada sekitar 300 ribu hadist yang menerangkan The post Bolehkah Peringati Maulid Nabi? Ini Penjelasan Ustaz Abdul Somad appeared first on Islampos.

Ketika UAS Tiba-tiba Hentikan Ceramahnya dan Panggil 5 Jemaah, Kenapa?

Rifki M Firdaus pada Islampos - 2 jam yang lalu
Memanggil jemaah tersebut untuk maju ke depan The post Ketika UAS Tiba-tiba Hentikan Ceramahnya dan Panggil 5 Jemaah, Kenapa? appeared first on Islampos.

Al-Hamdulillah! Pemain Takraw Wajib Tutup Aurat. Tahniah PSM.

Ibnu Hasyim pada Ibnu Hasyim - 2 jam yang lalu
*SUKAN* CYBERJAYA: Persatuan Sepaktakraw Malaysia (PSM) akan mewajibkan semua pemain lelaki dan wanita memakai pakaian menutup aurat ketika beraksi dalam semua kejohanan mulai April depan. Presidennya, Datuk Seri Ahmad Ismail berkata, pihaknya sentiasa menggalakkan semua pemain mengenakan pakaian menutup aurat seperti memakai 'tight' (lelaki) dan tudung (wanita) ketika menyertai mana-mana kejohanan sebelum ini. Justeru, Ahmad berkata PSM bercadang meminda peraturan berkaitan bagi mewajibkan semua pemain memakai pakaian menutup aurat ketika menyertai mana-mana kejohanan bermula dari... lagi »

Ketika UAS Tiba-tiba Hentikan Ceramahnya dan Panggil 5 Jemaah, Kenapa?

RIAU—Ketika menyampaikan tausyiah dalam Tabligh Akbar Riau Mengaji “Membumikan Al-Quran Melangitkan Manusia, Jumat (16/11/2018) lalu, Ustaz Abdul Somad tiba-tiba menghentikan ceramahnya.
Alumni Universitas Al-Azhar, Kairo, Mesir itu kemudian memanggil jemaah tersebut untuk maju ke depan.
Dalam kesempatan tersebut, UAS menyampaikan 10 keutamaan dan keistimewaan al Quran. Pertama, mukjizat bahasa al Quran.
Kedua, bahasa Al Quran menurut UAS merupakan bahasa yang paling lengkap dilihat dari penggunaan, anatomi, vokal, bunyi huruf yang tak ada di bahasa lain.
Lalu, al Quran merupakan satu-satunya kitab suci yang ada di dalam kepala orang.
“Tunjukkan saya yang hapal kitab suci. Bisa kita tes anak-anak Indonesia,” katanya seraya menceritakan pertemuan dengan anak-anak penghafal Quran.
Dia kemudian menyampaikan, al Quran merupakan mukjizat Nabi Muhammad SAW yang kekal hingga sekarang. Berbeda dengan mukjizat nabi lainnya yang hingga kini tidak ada lagi.
Kelima, UAS mengungkapkan bahwa orang Barat melakukan sebuah percobaan dimana mereka membuat dua kebun jagung.
Satu kebun diputarkan murottal Quran non-stop. Sementara satu kebun lagi dibiarkan begitu saja.
Hasilnya jauh berbeda. Kebun yang diputarkan murottal Quran, panen lebih cepat dan lebih bagus.
“Lebih manis, lebih cepat panen dan lebih besar. (Sementara yang tak diputarkan al Quran), jagungnya lebih kecil, kurang manis dan panennya lebih lama,” kata Ustaz Somad.
RELATED POSTS
“Ternyata pokok kayu itu tidak mati. Pokok kayu hidup dan dia bisa mendengar dan rahmat turun ke pokok jagung,” katanya.
“Enam, saya diundang ke Batam. Berangkat dari Sultan Syarif Kasim Pekanbaru. Sampai di pesawat pas mau take off, anak-anak menangis,” katanya.
Datang ibunya membacakan ayat ke telinga ibunya yang membuat anaknya diam. Begitu selesai membaca, berhenti baca, anak itu menangis lagi.
“Berhenti baca, nangis lagi. Begitu dibaca berhenti menangis. Bayangkan, kenapa anak itu tenang padaahal telinga memekak pesawat mau take off,” katanya.
“Karena Allah berfirman dalam al Quran, Allah yang menurunkan ketenangan di dalam hati orang yang beriman. Hati anak itu tenang karena al quran sudah berada di hatinya,” lanjut Ustaz Somad.
Ketika menjelaskan poin-poin di atas, Ustaz Somad tiba-tiba menghentikan ceramahnya. Beliau kemudian meminta tolong petugas agar memanggil orang yang tidur-tiduran yang duduk di belakang.
“Suruh dia kesini semua. Itu yang tidur di belakang bawa kesini semua, bariskan semua,” kata Ustaz Somad.
Setelah memanggil mereka ke depan, Ustaz Somad melanjutkan tausiyahnya.
Di akhir ceramahnya, Ustaz Somad mengajak lima jemaah yang disuruh maju tadi untuk foto bersama.
https://www.islampos.com/ketika-uas-tiba-tiba-hentikan-ceramahnya-dan-panggil-5-jemaah-kenapa-115082/

Berusahalah Dan Percayakan Allah

Natirah Azira pada Tazkirah - 2 jam yang lalu
Kita kerap diingatkan tentang betapa perlunya usaha dan kebergantungan kepada Tuhan jika ingin mendapatkan sesuatu dalam hidup. Namun sekerap itu juga kita terlupa dan terjatuh dalam dua perangkap kehidupan, iaitu sama ada kita terlalu bermudah-mudah dalam berusaha atau terlalu ekstrem dalam melakukan usaha. Perangkap pertama ini selalunya berat tulang untuk berusaha dan hanya mengharapkan pertolongan […]

Ulama PAS mahu kerjasama PAS-Umno disegerakan

kerengga pada KERENGGA - 2 jam yang lalu
Seorang anggota Jawatankuasa Pusat PAS hari ini menyuarakan sokongan terhadap kerjasama antara parti itu dengan Umno, menyifatkan ia tak boleh ditangguh lagi susulan perkembangan semasa negara. Mokhtar Senik berkata, kerjasama itu akan menghasilkan tsunami yang akan meranapkan "mimpi politik" DAP. "Saya menyeru kaum Melayu Islam (dalam) Umno dan PAS - mari kita gerakkan usaha kesedaran kembali

AJK PAS Pusat Mahu PAS Umno Cepat Berkahwin

Din pada Addin - 2 jam yang lalu
*AJK PAS Pusat Mahu PAS Umno Cepat Berkahwin*. Seorang anggota Jawatankuasa Pusat PAS hari ini menyuarakan sokongan terhadap kerjasama antara parti itu dengan Umno, menyifatkan ia tak boleh ditangguh lagi susulan perkembangan semasa negara. Mokhtar Senik berkata, kerjasama itu akan menghasilkan tsunami yang akan meranapkan "mimpi politik" DAP. *AJK PAS Pusat Mahu PAS Umno Cepat Berkahwin*. "Saya menyeru kaum Melayu Islam (dalam) Umno dan PAS - mari kita gerakkan usaha kesedaran kembali kepada Islam sebagai tonggak kekuatan kita. Allah telah dedahkan kepada kita cita-cita sulit DAP... lagi »

RAFIZI PECAH LUBANG

noreply@blogger.com (Tukar Tiub) pada Tukar Tiub - 2 jam yang lalu
RIFIZI PECAH LUBANG ini ayat paling cool ketika parti keadilan berkongkek ops silap berkongres..rafizi pecah lubang..rupa2nya soal teras parti keadilan ibu segala anak bangsa ini adalah megangkat anwar jadi perdana menteri..gua mati2 ingatkan ada agenda sebesar gunung himalaya.. rupa2nya teras parti hanya mengenai anwar jd perdana menteri..ini ayat suci..ini ayat jujur..rafizi lebih jujur dari anwar yg ckp dihongkong sayang dan take care marginal, bila jd calon PD, anwar anti minoriti..dikongres ibu segala bangsa menitis air mata mengenai pejuang2 reformasi, walhal pejuang2 refo... lagi »

CAMPUR TANGAN PUN OKAY

noreply@blogger.com (Tukar Tiub) pada Tukar Tiub - 3 jam yang lalu
CAMPUR TANGAN PUN OKAY dah kau kenape isham? klu dia campur tgn pun kat mana masalahnya? dalam parti ape pun dah tentu leader yg bertahun2 bina parti tu akan campur tangan. che det pun cmpur tgn dalam bersatu. bezanya campur tangan ke arah kebaikan atau keburukan jelah. xkn dia nak jadi patung je pulak?isham skrg ni cm kurang berakal lak ye sejak kerajaan baru ni. budak2 ke yg uruskan tukartiub ni skrg ni? on *JANGAN PLAY PLAY* Publish | Delete | Spam lordakram on 11/18/18 --------------

DASAI TAK CAMPUR TANGAN

noreply@blogger.com (Tukar Tiub) pada Tukar Tiub - 3 jam yang lalu
DASAI TAK CAMPUR TANGAN DSAI memang tak campur. Tapi, dia dah panggil pakar asing untuk mengkaji samada pengkalan data diceroboh. Untuk apa? Untuk jadi trump card ugut geng kartel sokong dia jadi PM. on *JANGAN PLAY PLAY* azam on 11/18/18 TT, DSAI tengah kerja keras dengan MCMC. Banyak data dihilangkan untuk menangkan AA. DSAI akan ugut geng kartel sokong dia jadi PM. Kalau geng chai & geng kartel dah berdamai, Kenapa DSAI nak sangat siasat lagi? on *BUKAN GWA BILANG* Publish | Delete | Spam azam on 11/18/18 -------------------

Azmin 'balas' Anwar. Perlihat Pengaruh Sendiri?

Ibnu Hasyim pada Ibnu Hasyim - 3 jam yang lalu
[image: AZMIN AZMIN] Lihat sambungan siri ini.. *E Buku IH-121: Kemelut Dalam Senyum, Anwar/Mahathir* [image: E Buku IH-121: Kemelut Dalam Senyum, Anwar/Mahathir] SHAH ALAM 18 Nov. - Datuk Seri Mohamed Azmin Ali seolah-olah cuba memperlihatkan sisi baharu beliau yang memiliki pengaruhnya tersendiri dalam PKR apabila tampil 'membalas' teguran Datuk Seri Anwar Ibrahim ke atasnya sebelum ini. Mohamed Azmin berkata, beliau diberikan bayangan bahawa sudah memperolehi kemenangan untuk jawatan Timbalan Presiden tetapi tidak berani untuk mengumumkan perkara tersebut biarpun di Twitter kerana ... lagi »

ULAR MAK PUTAR

noreply@blogger.com (Tukar Tiub) pada Tukar Tiub - 3 jam yang lalu
ULAR MAK PUTAR Btul ke dia ni ulamak.. Sapa bagi title tu..... Ulamak haq biasa cakap yg benar.. tegur yg salah..... La ni banyak yg ampu sana.. ampu sini... pakai songkok hitam tinggi.. serban...... Orang ramai bagi title ulamak. Bukan sebab ilmu nya.. bukan sebab akhlaknya.. bukan sebab Taqwanya.. bukan sebab tawaduk nya... on *MUFTI KAKI BODEK* Publish | Delete | Spam haron haron on 11/18/18 ----------------

MAT PUTAR = ANWAR

noreply@blogger.com (Tukar Tiub) pada Tukar Tiub - 3 jam yang lalu
MAT PUTAR NAMANYA ANWAR Kalau Tak campur + putar, bukan Anwar namanya. Apakah dia mahu AZMIN terhutang Budi kepadanya? on *JANGAN PLAY PLAY* Publish | Delete | Spam Anonymous on 11/18/18 --------------

Kerjasama PAS, Umno: Jangan tunggu lama-lama, kata Mokhtar

ELBI RISALAH pada DIALOG RAKYAT - 3 jam yang lalu
MALAYSIAKINI Seorang anggota Jawatankuasa Pusat PAS hari ini menyuarakan sokongan terhadap kerjasama antara parti itu dengan Umno, menyifatkan ia tak boleh ditangguh lagi susulan perkembangan semasa negara. Mokhtar Senik berkata, kerjasama itu akan menghasilkan tsunami yang akan meranapkan "mimpi politik" DAP. "Saya menyeru kaum Melayu Islam (dalam) Umno dan PAS - mari kita gerakkan usaha kesedaran kembali kepada Islam sebagai tonggak kekuatan kita. Allah telah dedahkan kepada kita cita-cita sulit DAP terhadap negara ini. "Ayuh kita gerakkan tsunami politik ini mulai sekarang... lagi »

Ratusan Ribu Warga Prancis Turun ke Jalan Protes Kenaikan BBM, 400 Terluka

redaksi2 pada News – Kiblat - 3 jam yang lalu
Korban dengan total 409 orang itu juga termasuk 28 polisi dan polisi militer serta petugas pemadam kebakaran. The post Ratusan Ribu Warga Prancis Turun ke Jalan Protes Kenaikan BBM, 400 Terluka appeared first on Kiblat.

Polisi Myanmar Gelar Operasi Penangkapan di Kamp Rohingya

redaksi2 pada News – Kiblat - 3 jam yang lalu
Aye menegaskan bahwa warga tidak menyerang polisi dan juga menghalangi penangkapan. Ia menunjukkan bahwa polisi melepaskan tembakan ke arah warga bukan ke udara. The post Polisi Myanmar Gelar Operasi Penangkapan di Kamp Rohingya appeared first on Kiblat.

Tsunami di Johor, ini kata kerajaan negeri...

ELBI RISALAH pada DIALOG RAKYAT - 3 jam yang lalu
Shafiq Tino [image: Tsunami di Johor, ini kata kerajaan negeri...] *Terdahulu, tular satu khabar angin di aplikasi sosial WhatsApp mengenai kejadian tsunami yang bakal melanda Johor dan Singapura. * JOHOR BAHRU - Kerajaan negeri menafikan khabar angin mengenai amaran bencana tsunami yang bakal melanda Johor bulan ini. Exco Kesihatan, Alam Sekitar dan Pertanian Johor, Dr Sahruddin Jamal berkata, pihaknya tidak menerima sebarang makluman amaran telah dikeluarkan berhubung bencana itu. “Sehingga kini kita tidak menerima sebarang laporan tentang perkara ini. Jabatan meteorologi nege... lagi »

Rejim Zionis tembak petani Palestin

ainulillia pada Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 3 jam yang lalu
GAZA, 11 Rabiulawal 1440H, Isnin – Tentera pengganas Israel melepaskan tembakan rambang ke arah petani Palestin, di selatan Semenanjung Gaza, semalam. Agensi berita Ma’an melaporkan, kejadian berlaku di timur bandar Khan Younis dan tenggara Kota Gaza, sehingga memaksa para petani meninggalkan kawasan pertanian. Laporan itu turut mengesahkan di kedua-dua lokasi, tentera Israel berulang kali menembak … The post Rejim Zionis tembak petani Palestin appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

Gempa bumi kuat landa Fiji

adminweb pada Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 3 jam yang lalu
KUALA LUMPUR, 11 Rabiulawal 1440H, Isnin – Gempa bumi kuat berukuran 6.3 pada skala Richter melanda Rantau Kepulauan Fiji kira-kira 4.25 pagi tadi. Menurut kenyataan Jabatan Meteorologi Malaysia di sini, pusat gempa yang terletak di 17.9 darjah Selatan dan 178.9 darjah Barat dengan kedalaman 547 kilometer berlaku di 279km timur Laucala, Fiji. Bagaimanapun, gempa berkenaan … The post Gempa bumi kuat landa Fiji appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

Lebih 10k 'sign' petisyen desak Moorthy letak jawatan

ELBI RISALAH pada DIALOG RAKYAT - 3 jam yang lalu
Muhammad Shamsul Abd Ghani [image: P Waytha Moorthy] *P Waytha Moorthy * SHAH ALAM - Baharu sahaja dilancarkan petisyen meminta P Waytha Moorthy meletak jawatan sebagai Menteri di Jabatan Perdana Menteri sudah ditandatangani oleh lebih 9,000 orang. Petisyen yang digerakkan oleh Gerakan Pengundi Sedar (GPS) menerusi tandatangan di atas talian Change.Org itu memberitahu bahawa tujuan petisyen itu dilancarkan mereka diatas beberapa faktor. Menurut GPS antara sebabnya ialah tindakan Moorthy yang telah memburukkan imej negara Malaysia di peringkat antarabangsa dengan menyebarkan fitn... lagi »

'Itu kisah lama, Moorthy'

ELBI RISALAH pada DIALOG RAKYAT - 4 jam yang lalu
Muhammad Shamsul Abd Ghani [image: Waytha Moorthy] *Waytha Moorthy* SHAH ALAM - Menteri di Jabatan Perdana Menteri P. Waytha Moorthy berkata, penyebaran video yang tular berhubung kenyataan kontroversinya mengenai berlakunya pencabulan hak asasi di Malaysia merupakan sedutan video 10 tahun lepas. Katanya, beliau telah diwawancara oleh sebuah stesen TV Belanda selepas 'ledakan' perhimpunan Hindraf pada November 2007. "Sesetengah penunjuk perasaan didakwa . Saya sendiri telah dipenjarakan dan diseksa. Peguam-peguam perhimpunan itu dari Hindraf ditangkap di bawah Akta Keselam... lagi »

Jangan layan saya macam budak sekolah: Aliff Syukri

ELBI RISALAH pada DIALOG RAKYAT - 4 jam yang lalu
Meen Tahrin [image: Aliff Syukri] *Aliff Syukri* *PENAJA* utama Gegar Vaganza musim kelima, Datuk Seri Aliff Syukri sebentar tadi meluahkan perasaan kecewa di Instagramnya. "Sukar saya ungkapkan perasaan terhina. Kalau saya tahu macam ini tak payah nyanyi lagu #biarapaorgkata lagi bagus. Jangan layan saya macam budak sekolah, saya bayar berjuta-juta kot?," tulisnya pada status pertama. Kemudian pada status kedua pula, Aliff turut memohon maaf kepada rakan-rakan jemputannya. "Saya mohon maaf pada @datoserivida, @datosrisalmahismail @zoeyrahman dan @kakgirlsebenar yang datang jauh... lagi »

MCA perlu berani berubah

ELBI RISALAH pada DIALOG RAKYAT - 4 jam yang lalu
Dr Iskandar Hasan Tan Abdullah [image: Dr Iskandar Hasan Tan Abdullah] *Dr Iskandar Hasan* *KEMENANGAN* Datuk Seri Wee Ka Siong sebagai Presiden MCA bagi menggantikan Datuk Seri Liow Tiong Lai selepas kekalahan teruk MCA dalam PRU14 adalah satu lembaran baharu. Kekalahan MCA ini bermula sejak tahun 2008 sehingga kini tiada penghujungnya. Tiada perubahan drastik yang dilakukan dalam reformasi parti tersebut. Hanya 66 peratus ahli MCA yang mengundi dalam pemilihan kali ini. Apakah kesilapan MCA sehingga ditolak komuniti Cina. Sebelum menjawab soalan tersebut, Ka Siong perlu menila... lagi »

Baru Bian nafi boikot Kongres Nasional PKR

ELBI RISALAH pada DIALOG RAKYAT - 4 jam yang lalu
Wartawan Sinar Harian [image: Bian] KUANTAN - Menteri Kerja Raya, Baru Bian menafikan beliau memboikot Kongres Nasional PKR ke-13 sehingga diberi amaran oleh Presiden PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim. Baru berkata, beliau melalui Setiausaha Politiknya, Zakaria Abdul Hamid memaklumkan ketidakhadirannya kepada Sekretariat Kongres PKR kerana mempunyai urusan kerja di Ipoh, Perak semalam dan di sini, malam tadi. Menurutnya, beliau berada di Ipoh untuk merasmikan majlis penutupan Sukan Kementerian Kerja Raya. "Hari ini saya di Kuantan untuk mengadakan lawatan ke Ibu Pejabat Lembaga ... lagi »

Hukuman mati ta’zir yang murni

ELBI RISALAH pada DIALOG RAKYAT - 4 jam yang lalu
Mohd Fared Mohd Khalid [image: Hukuman mati ta’zir yang murni] *Hakikatnya, Islam turut membenarkan hukuman mati sebagai salah satu bentuk hukuman bagi kesalahan ta’zir (kesalahan selain hukuman qisas dan hudud), sekalipun Islam menetapkan bahawa jiwa manusia adalah hak ALLAH.* *PEMANSUHAN *hukuman mati mandatori bagi kesalahan mengedar dadah melalui Akta Dadah Berbahaya (Pindaan) 2017 dilihat sebagai langkah pertama pemansuhan sepenuhnya hukuman mati di Malaysia. Pemansuhan yang diluluskan Dewan Rakyat pada 30 November 2017 dan Dewan Negara pada 14 Disember 2017 turut disambut ... lagi »

PROJEK JALAN RAYA

noreply@blogger.com (Tukar Tiub) pada Tukar Tiub - 4 jam yang lalu
PROJEK JALAN RAYA celah mana yang kau cool pun aku taktahu. dulu kau yg beria cakap kerajaan tak boleh ditukar melalui pilihanraya. hasut org pi jalanan. now dh tukar jd cam babi jugak ni ape yg kau nk hasut lagi? yg kau cerita bab puki bab kote je xhbis2.. on *HASUT JADI COOL* Publish | Delete | Spam Anonymous on 11/18/18 Kal ---------------

CRAZY OR NOT, NAJIB CAMP PLOTS THEIR OWN 1MDB MOVIE: ‘JHO LOW A SPY CHINA RECRUITED TO DESTROY MALAYSIA’S ECONOMY SO NAJIB IS FORCED TO BEG FOR CHINESE MONEY – BUT U.S. FINDS OUT, USES CIA PLANT GOLDMAN TO HELP JHO LOW SIPHON BILLIONS FROM 1MDB & THEN EXPOSING THE MONEY TRAIL TO DOJ’

emily mc pada Malaysia Chronicle - 4 jam yang lalu
Malaysia Today interviewed a movie-maker who plans to produce a movie on 1MDB. In the interview, the Datuk revealed the movie plot, which shed more light on what the 1MDB scandal is really all about. It is a story of international conspiracies, intrigue, sabotage and murder. It is all about how colonisation today is no more military in nature but economic and how the power struggle between China and the US will affect Malaysia. So, Datuk, what’s different about your movie compared to the other movies regarding 1MDB being planned? Aren’t there too many books written and too many movi... lagi »

LOSE-LOSE FOR ZAHID – UMNO CHIEF ASKED FOR DPM POST, OR TO BE AT LEAST HOME OR DEFENCE MINISTER – BUT MAHATHIR TOLD HIM TO FLY KITES, SAYS REPORT: REBUFFED & DESPERATE ZAHID TURNS TO INSULTING MALAYS – WILL THEY REALLY RUN AMOK? AFTER 6 DECADES OF EDUCATION, SURELY THEY ARE MORE INTELLECTUAL THAN HE ASSUMES

emily mc pada Malaysia Chronicle - 4 jam yang lalu
Be Careful What You Wish For – Zahid May Be Arrested For Inciting Violence & Riot UMNO President Ahmad Zahid Hamidi appears to be extremely panicked. After being slapped with 45 charges – a record so far, even more than ex-PM Najib Razak – of criminal breach of trust (CBT), accepting bribes and money laundering, you can bet your money that he would be the first to go to Sungai Buloh prison. It would be quite lonely without Najib as his cell-mate. Actually, the gangster Zahid knew he would be found guilty simply because the Attorney General Tommy Thomas would have had done his homewo... lagi »

BOMBSHELL – ANWAR ADMITS HE WAS THE ONE WHO ‘BACKSTABBED’ RAFIZI, EFFECTIVELY GIVING VICTORY TO AZMIN – WHILE NURUL WEEPS AT WAR-TORN PKR WITH RAFIZI CAMP ALL BUT DECIMATED

emily mc pada Malaysia Chronicle - 4 jam yang lalu
SHAH ALAM: Nurul Izzah Anwar, who was re-elected as PKR vice-president, looked visibly distraught after the results of the PKR polls were announced. The normally bubbly Permatang Pauh MP looked pensive and appeared to also be tearing up during the concluding session of the three-day PKR National Congress on Sunday (Nov 18) When asked, she said the party should be focused on delivering its manifesto promises but the flawed PKR voting process had strained relations within the party. “Of course anyone would be distraught. People should be focusing on strengthening our party, I don’t li... lagi »

MAHATHIR’S ‘BRAIN DRAIN’ MUCH WORSE THAN HE THINKS: IF PAKATAN MINISTERS CAN FACE SABOTAGE BY CIVIL SERVANTS – WHAT MORE RETURNING TALENTED OVERSEAS MALAYSIANS – EVEN CRUCIALLY-NEEDED DOCTORS, DESPITE BETTER QUALIFICATIONS, ARE SHUT OUT BY ‘PROTECTIONIST’ & DISCRIMINATING BODIES WHILE THE PEOPLE ARE LEFT STUCK WITH WORSENING QUALITY

emily mc pada Malaysia Chronicle - 4 jam yang lalu
Dr Mahathir Mohamad, the Prime Minister of Malaysia, pledged to fix some problems which prevent or discourage Malaysians abroad from returning home during his visit to Singapore to attend the 33rd Asean Summit. As a medical doctor himself, the premier specifically mentioned complaints by well-qualified doctors who have faced various difficulties. He reportedly said – “The government of Malaysia must also understand that they should welcome these people back. Unfortunately, sometimes, people who come back aren’t very welcomed. They find Malaysia not too welcoming for them. This will ... lagi »

ZAHID BACKS OFF ‘MALAYS TO RUN AMOK’ THREAT AFTER MAHATHIR’S UNMISTAKABLE WARNING: UMNO CHIEF NOW DIRECTS MALAY ANGER AT WAYTHA – EVEN AS HINDRAF CHIEF & UNITY MINISTER EXPOSES UMNO’S DUPLICITY ON MALAY RIGHTS

emily mc pada Malaysia Chronicle - 4 jam yang lalu
UMNO president Ahmad Zahid Hamidi has assured the public that there will be no rioting when Umno and PAS protest against the International Convention of the Elimination of Racial Discrimination (ICERD) on December 8, just hours after saying Malays will make their anger known if the UN convention is ratified by Putrajaya. He said the protest rally is against Minister in the Prime Minister’s Department P. Waytha Moorthy’s plan to have ICERD endorsed by local groups before Putrajaya ratifies it. “Even though we are building momentum with events in each state before the rally, I will pr... lagi »

WHITHER NOW ANWAR: HEAD OF MALAYSIA’S RULING PARTY – BUT NOTHING TO SHOW FOR IT

emily mc pada Malaysia Chronicle - 4 jam yang lalu
DATUK Seri Anwar Ibrahim seemed rather pensive and subdued as he watched PKR’s first national congress as a party in power. This was supposed to be his big moment on the PKR stage but the new president has had to share the spotlight with his wife Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail and the lingering attention on the Azmin-Rafizi rivalry. There were heaps of tributes and expressions of gratitude for outgoing president Dr Wan Azizah. Twenty years is a long time in politics and she was presented with 20 bouquets for each year of her leadership. The timing is excellent because “Ibu Refo... lagi »

SAD TO SAY, APEC LEADERS WILL ONLY LAUGH AT YOU, DR MAHATHIR – HOW TO DEMAND FOR ‘TRULY EQUAL’ BLOC WHEN YOU CAN’T EVEN MAKE YOUR OWN COUNTRY THE SAME

emily mc pada Malaysia Chronicle - 4 jam yang lalu
PORT MORESBY — Tun Dr Mahathir Mohamad said today that he told leaders of the Asia Pacific Economic Cooperation (Apec) bloc to raise up developing nations, citing fears of worsening inequalities caused by technological advances. The Malaysian prime minister said information technology in less developed countries must be improved. “I pointed out that one of the most important things in Apec is that while we are equal members of Apec, but we are not equal in terms of development. “Unless there is proper understanding of the new technologies on the part of the countries which are behin... lagi »

ZAHID SELLS OUT UMNO, BANKS ON UNAMBITIOUS PAS: ‘WE WILL GIVE PAS BULK OF STATE SEATS, THEY DON’T MIND CONTESTING LESSER PARLIAMENT SEATS’ – BUT DOES THE REST OF UMNO AGREE?

emily mc pada Malaysia Chronicle - 4 jam yang lalu
UMNO will not strike a deal with any Pakatan Harapan party in its quest to get back into the government before the 15th general election, said Ahmad Zahid Hamidi. The Umno president said the party does not want to get involved in fights between Bersatu chairman Dr Mahathir Mohamad and PKR president Anwar Ibrahim over the prime minister’s post. “When elephants fight, it’s best that we just watch. We should not be in the middle, we should not even clap. The situation is bound to change. We should not negotiate. “We should strengthen Umno as an opposition party and step up our cooper... lagi »

SHOCK AS BIG NAMES TUMBLE IN PENANG DAP PARTY ELECTIONS

emily mc pada Malaysia Chronicle - 4 jam yang lalu
GEORGE TOWN: Penang DAP’s party elections delivered stunning results today with both state vice chairmen failing to defend their posts for the 2018-2020 term. As expected, state DAP chairman Chow Kon Yeow scored a resounding win, polling 520 votes and keeping the seat he has held since 1999. But the failure of P Ramasamy and Zairil Khir Johari to emerge among the top 15 candidates elected today – with just 303 and 328 votes, respectively – came as a major surprise. Despite the defeat, both men were co-opted by the party and will retain their posts as state vice chairmen for the new ... lagi »

SABOTAGE? TM INTERNET SERVICES DOWN DUE TO MULTIPLE FIBRE CUT INCIDENTS

emily mc pada Malaysia Chronicle - 4 jam yang lalu
PETALING JAYA: Telekom Malaysia Berhad (TM) has announced that its Internet services have been down since Saturday (Nov 17) night due to multiple fibre cable cut incidents by third-party contractors in Sentul and Sabak Bernam. In a statement late Sunday (Nov 18) night, it said that its services – unifi, Streamyx, unifi Mobile as well as wholesale services in Central, Northern, and Eastern regions, as well as Sabah and Sarawak, have been disrupted since 11pm on Saturday. “We would like to update that service restoration activities are currently in progress and are expected to be comp... lagi »

Elak Pengguna Tertipu, Tubuh Makmal Madu Tulin..

Ibnu Hasyim pada Ibnu Hasyim - 4 jam yang lalu
[image: Penubuhan makmal ketulenan madu elak pembeli tertipu - Exco] *KUALA NERUS*: Penubuhan Makmal Kualiti Madu (MKM) pertama di Pantai Timur di Universiti Malaysia Terengganu (UMT) mampu menyelesaikan masalah lambakan madu tiruan yang berleluasa di pasaran, kata seorang anggota Exco negeri. Pengerusi Jawatankuasa Pertanian, Industri Asas Tani dan Pembangunan Desa Negeri Dr Azman Ibrahim berkata kerajaan negeri telah menyalurkan peruntukan RM420,000 bagi pembelian peralatan makmal dan ia dijangka beroperasi sepenuhnya tahun depan. "Seramai 260 penternak lebah kelulut yang berdafta... lagi »

NAK RIMMING

noreply@blogger.com (Tukar Tiub) pada Tukar Tiub - 4 jam yang lalu
NAK RIMMING Mcm planet of the apes.gibbon yg paling teruk kena londeh akan mintak macam macam benda.nak rimming la,nk swap, swing la.tp gibbon lain tak lawan sbb terhutang body,eh busy.bini out, baru bian nk out on *JANGAN PLAY PLAY* Publish | Delete | Spam Anonymous on 11/18/18 -------------

12 maut tanah runtuh di Vietnam

ainulillia pada Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 4 jam yang lalu
HANOI, 11 Rabiulawal 1440H, Isnin – Sekurang-kurangnya 12 terbunuh dalam kejadian tanah runtuh dan banjir kilat ekoran ribut Toraji yang melanda Khanh Hoa, Vietnam sejak beberapa hari lalu. Pegawai dari pejabat bencana yang enggan dikenali berkata, pencarian beberapa lagi mangsa masih giat dilaksanakan ketika ini. Katanya, ratusan pasukan mencari dan menyelamat telah dihantar untuk membantu … The post 12 maut tanah runtuh di Vietnam appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

Ultra kiasu Kristian kurang ajar

sitifatimah pada Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 4 jam yang lalu
SI SEPET ultra kiasu ini apabila mereka masuk Kristian, mereka ini bertindak lebih Kristian daripada Kristian. Tindakan ini mesti dihentikan sebelum terlambat. Bukan kerana kita takut. Lagipun, saya tidak pernah takut berhadapan dan berhujah dengan mereka. Sebaliknya, tindakan mesti diambil bagi melindungi Islam dan umatnya yang dijamin dalam Perlembagaan Malaysia. Lagipun tindakan si sepet ultra … The post Ultra kiasu Kristian kurang ajar appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

Pembunuhan Jamal Khashoggi: 'Isi rekaman suara bengis, keji dan mengerikan'

BBC News Indonesia - Berita - 5 jam yang lalu
Presiden Amerika Serikat Donald Trump mengaku telah mendapat briefing tentang isi rekaman suara pembunuhan wartawan kondang Arab Saudi, Jamal Khashoggi, yang ia sebut 'sangat bengis, keji dan mengerikan'.

Tiada ulasan: