Selasa, 4 Disember 2018

Bila Melayu hilang Agamanya?. 8806.


Melayu itu Islam dan Islam itu Melayu.

Hal di atas adalah antara intipati tentang Melayu sebelum ini. Tetapi sekarang sudah ada Melayu murtad. Nauzubillahminzalik.

Melayu perjuangannya untuk apa? Mengapa dan apa perlunya pula ada watak Si Kitol dan Raja Mendeliar dalam kemasyarakatan dan kebudayaan Melayu. Beri kepada segelintir Melayu pengaruh, kuasa, material [eg duit] sure perjuangannya akan bertukar dari untuk rakyat kepada tembolok sendiri dan dia akan lupa Islamnya dia.

Mereka menghalalkan yang haram. Yang halal jadi haram. 

Mereka akan menangkap pelapor kebejatan dan membebaskan kebobrokan. Bila kecundang mereka bukan segera melihat diri sendiri [muhasabah diri]. Mereka akan salahkan orang lain. Berhati-hatilah dengan Melayu yang suka salahkan orang lain. Maksudnya jangan mudah terpengaruh dengan orang yang sedemikian, yang telah menjahanamkan masa depan Islam, tanah air, Melayu, bangsa dan negara.
Hasil carian imej untuk melAYU
http://mistikdantahyul.blogspot.com/2015/02/agama-dan-kepercayaan-0rang-melayu.html

Kecuaian penguasa Melayu seawal dulu, membawa akibat kepada Melayu hari ini. 

Bulat hati menerima bangsa asing. Walhal mereka berlumba-lumba menjajah dan mengembangkan Kristian. Penguasa Melayu umpama katak bawah tempurung, mana tahu apa itu revolusi dan pembaharuan, selain dari berperang sesama sendiri.

Kerana kecuaian-kecuaian inilah Melayu dan Islam kehilangan Melaka 1511. 1909 Sempadan Tanah Melayu dari di Segenting Kra terubah ke Sempadan Antarabangsa hari ini. Semua itu kejahatan British dengan kuasa Budha Siam yang penguasa-penguasa Melayu waktu itu tidak nampak, sebab sebuk dengan kemewahan dan kuasa dunia. Waktu itu juga hanya Melayu sebangsa yang berkuasa penuh segala segi sama ada pentadbiran dan ekonomi. Yang menghancurkan ialah perang saudara, rebut harta, rebut petak cukai, rebut tahta dan sebagainya.

Sebelum ada datangnya penjajah dengan membawa beg berisi pendatang Cina dan India. Kononnya untuk mengerjakan lombong dan bekerja di ladang-ladang getah. Berbeza hari ini mereka telah menguasai kota-kota, ekonomi dan harta tanah. Sejak itu majoriti penduduk Islam menyusut dengan pemecahan kepada agama dan budaya pendatang.

Kita baca apa persiapan Budha Siam yang berdepan dengan kedatangan penjajah. 

Aslinya Siam diperintah oleh orang Islam sebelum kekuasaan Budha melalui Denasti Chakri. 

Chulalongkorn

Phra Bat Somdet Phra Poramintharamaha Chulalongkorn Phra Chunla Chom Klao Chao Yu Hua (Bahasa Thaiพระบาทสมเด็จพระปรมินทรมหาจุฬาลงกรณ์ฯ พระจุลจอมเกล้าเจ้าอยู่หัว), atau Rama V (20 September 1853 – 23 Oktober 1910) ialah raja Siam kelima di bawah Wangsa Chakri

Baginda dikenali oleh orang Siam pada masanya sebagai Phra Phuttha Chao Luang (พระพุทธเจ้าหลวง - Buddha DiRaja). Baginda dilantik sebagai Raja Rama V selepas kemangkatan Mongkut pada 1 Oktober 1868 semasa berumur 15 tahun. Oleh sebab baginda terlalu muda, maka pentadbiran dipangku oleh Chao Phraya Montri Sri Suryawongse. Chulalongkorn mengambil kesempatan ini untuk mengadakan lawatan ke IndiaMyanmarSingapura dan Jawa bagi mempelajari sistem pentadbiran Barat. 

Baginda mendapat pendidikan Barat daripada Anna Leonowens serta Robert Marnant dan terpengaruh dengan idea Anna Leonowens yang menekankan pembaharuan yang lebih luas perlu dilaksanakan di Siam. Chulalongkorn mengambilalih pentadbiran daripada Chao Phraya Montri Sri Suryawongse pada tahun 1873.

Seperti Mongkut, Chulalongkorn menaiki takhta pada zaman imperialisme kuasa-kuasa Barat yang berlumba-lumba untuk mendapatkan tanah jajahan di Asia khususnya di Asia Tenggara. Sebagai contoh, British di Myanmar dan Tanah Melayu, Belanda di Indonesia, Sepanyol di Filipina dan Perancis di Indo-China. 

Gaya Politik Chulalongkorn 

Chulalongkorn menyedari pembaharuan berdasarkan idea Barat perlu dilaksanakan di Siam dalam usaha untuk mengekalkan kemerdekaan Siam. 

Ahli-ahli sejarah seperti Stainberg, Wilson dan Tate mendakwa Chulalongkorn bertanggungjawab dalam melaksanakan pembaharuan dalam erti kata yang sebenarnya. Baginda telah mempercepatkan dan memperluaskan pembaharuan yang dimulai oleh Mongkut. 

Chulalongkorn juga melaksanakan dasar buka pintu kepada orang-orang Barat. Selain mematuhi syarat-syarat perjanjian yang ditandatangani semasa Mongkut, Chulalongkorn juga menandatangani beberapa perjanjian dengan kuasa-kuasa Barat. Sebagai contoh, perjanjian dengan Jerman (1872), Perancis (1893), British (1909) dan sebagainya. 

Seperti Mongkut, baginda telah memberi pelbagai keistimewaan kepada orang-orang Barat. Dalam menjalankan pentadbiran, Chulalongkorn mengamalkan dasar bertolak ansur dengan kuasa-kuasa Barat. Bagi mengelakkan perbalahan dengan kuasa Barat, Chulalongkorn sanggup menyerahkan wilayah-wilayah Siam kepada mereka. Sebagai contoh, Perancis diserahkan Tongking Utara/Wilayah Sip Song Chu Thai pada tahun 1888, daerah Timur Sungai Mekong (1893), sempadan Laos-Siam (1904) dan Battambang serta Siem Reap (1907). Kepada British pula diserahkan Mongpan dan Kentung (1897) dan Negeri-negeri Melayu Utara (Perlis, Kedah, Kelantan dan Terengganu – 1909). 

Walaupun tolak ansur Chulalongkorn menyebabkan Siam kehilangan 90000 batu persegi wilayahnya tetapi langkah tersebut telah menyelamatkan kemerdekaan Siam. 

Dalam usaha untuk mewujudkan hubungan baik dengan kuasa-kuasa Barat, Chulalongkorn telah mengadakan hubungan dengan pemimpin-pemimpin Barat, contohnya Raja William II (Jerman), Tzar Nicholas II (Rusia), Prince of Wales (England) dan Presiden Lawbet (Perancis). 

Selain itu, Chulalongkorn juga mengadakan lawatan ke Eropah dan baginda merupakan Raja Siam yang pertama melawat Eropah sebanyak 2 kali, iaitu tahun 1897 dan 1907. Chulalongkorn meneruskan amalan Mongkut mengambil pegawai-pegawai barat bagi memodenkan pentadbiran Siam. 

Secara umumnya, British ditugaskan dalam hal kewangan dan pentadbiran, Perancis dalam undang-undang, Jerman dalam perkhidmatan keretapi, Denmark dalam angkatan laut dan polis wilayah, manakala Itali dalam kerja-kerja pembinaan. 

Tokoh utama yang banyak membantu Chulalongkorn melaksanakan pembaharuan di Siam ialah penasihat amnya berbangsa Belgium, iaitu Rollin Jacquemins. 

Bagi memodenkan pentadbiran, Chulalongkorn telah menubuhkan 2 buah majlis pada tahun 1874, untuk menasihatinya dalam pentadbiran. Majlis-majlis tersebut ialah Majlis Penasihat Tertinggi Negeri (MPTN) yang dianggotai oleh golongan bangsawan dan Majlis Penasihat Rendah Negeri (MPRN) yang dianggotai oleh pegawai kerajaan. 

Chulalongkorn telah berjaya mewujudkan sistem pentadbiran pusat yang moden pada 1 April 1892. 

Struktur pentadbiran lama dihapuskan dan digantikan dengan 12 kementerian. Tiap-tiap kementerian diketuai oleh seorang menteri. Antara menterinya ialah Putera Rabi, Putera Damrong dan Putera Dewawongse. 

Kementerian-kementerian yang ditubuhkan ialah Kementerian Hal-Ehwal dalam Negeri, Kementerian Hal-Ehwal Luar Negeri, Kementerian Pertahanan, Kementerian Kewangan, Kementerian Pelajaran, Kementerian Keadilan, Kementerian Kesihatan, Kementerian Istana, Kementerian Kerajaan Tempatan, Kementerian Kerja Raya, Kementerian Tanah dan Kementerian Pertanian. 

Mulai tahun 1892, semua hal ehwal pentadbiran diletakkan di bawah Kementerian Hal Ehwal Dalam Negeri yang diketuai oleh Putera Damrong. Langkah tersebut telah menamatkan autonomi daerah yang dijalankan sejak turun-temurun. Bagi memudahkan pentadbiran juga, negeri Siam telah dipecahbelahkan kepada 18 Monthons, Cangurat, Amphoe dan Tambun. [Chulalongkorn - Wikipedia Bahasa Melayu, ensiklopedia bebas]

Sosial
Keadilan
Chulalongkorn telah berusaha untuk menyusun semula sistem keadilan Siam berdasarkan sistem keadilan Barat dengan bantuan pegawai-pegawai Perancis. Antara tokoh yang bantu Chulalongkorn memodenkan sistem keadilan Siam ialah Rollin Jacquemins Stroebell. 

Kementerian Keadilan telah ditubuhkan pada tahun 1892 dan diletakkan di bawah Putera Rabi. Pada tahun 1894, sistem Mahkamah Awam dan Jenayah berdasarkan sistem Mahkamah Barat mula dilaksanakan di Siam. 

Pada tahun 1897, sebuah Suruhanjaya telah dibentuk untuk mengkaji semula sistem keadilan Siam. Pada tahun tersebut juga, sekolah latihan peguam telah didirikan di Bangkok untuk melatih peguam-peguam Siam. 

Pada tahun 1904, Kod Jenayah berdasarkan Kod Jenayah Barat mula dilaksanakan di Siam. Pada tahun 1908, sebuah mahkamah yang akan melaksanakan sepenuhnya undang-undang Barat telah didirikan di salaBangkok. Tujuannya ialah untuk mendesak kuasa-kuasa Barat menghapuskan hak wilayah asingan mereka di Siam.

Pelajaran 

Pelajaran Barat semakin berkembang semasa pemerintahan Chulalongkorn. Pada tahun 1878, arahan telah dikeluarkan mendesak anak-anak golongan bangsawan dihantar ke istana untuk mendapat pelajaran Barat. 

Semasa Chulalongkorn, pelajaran Barat bukan sahaja terbuka kepada anak-anak golongan bangsawan tetapi juga anak-anak rakyat biasa, terutamanya selepas penubuhan sekolah harian sejak tahun 1884. 

Selain itu, pelajar-pelajar Siam bukan sahaja mendapat pelajaran Barat di Siam, tetapi juga di seberang laut. Kira-kira 300 pelajar Siam dihantar ke seberang laut tiap-tiap tahun. 

Untuk memajukan pelajaran, Jabatan Pelajaran telah ditubuhkan pada tahun 1887 dengan bantuan pegawai pelajaran British iaitu Cangbell. Kementerian Pelajaran telah ditubuhkan pada tahun 1892 dan mulai tahun tersebut, maktab-maktab latihan pengurusan didirikan. 

D.G.E. Hall dalam bukunya “A History of South East Asia” menegaskan perkembangan pelajaran Barat berlaku kerana terdapat 3 bentuk sekolah yang dikuasai sepenuhnya guru-guru British pada tahun 1890-an. Sekolah-sekolah tersebut ialah Maktab Raja 1878 untuk anak-anak lelaki golongan bangsawan, Sunandalaya 1883 untuk anak perempuan golongan bangsawan dan sekolah harian 1884 untuk anak lelaki kelas pertengahan.

Adat 

Chulalongkorn telah berusaha menghapuskan adat-adat yang dianggap boleh menghalang kemajuan Siam. 

Adat sujud di hadapan raja telah dihapuskan sepenuhnya pada tahun 1873. Sistem buruh paksa atau corvee telah dihapuskan pada tahun 1873 dan digantikan dengan sistem buruh bergaji. 

Sistem penghambaan mula dihapuskan pada tahun 1874. Mulai tahun tersebut, tidak ada orang yang dilahirkan sebagai hamba. Anak-anak hamba akan jadi rakyat bebas apabila mencapai umur 21 tahun. Sistem penghambaan dihapuskan sepenuhnya pada tahun 1805.

Agama 

Walaupun Chulalongkorn beragama Buddha, baginda bersikap liberal terhadap agama-agama lain. 

Baginda membenarkan penyebaran agama Kristian dan Islam. Akibatnya berlaku perkembangan agama Kristian di sekitar Bangkok dan perkembangan agama Islam di Selatan Siam.

Sistem perhubungan 

Sistem perhubungan semakin berkembang semasa Chulalongkorn. Banyak jalanraya, terusan dan terusan telah dibina. 

Jalan keretapi yang pertama dibina pada tahun 1893 untuk menghubungkan Bangkok dengan Paknam. Seterusnya dibina jalan keretapi menghubungkan Bangkok-Ayuthia pada tahun 1897, Bangkok-Korat 1900, Bangkok-Lupburi 1901. 

Perkhidmatan telegraf bermula pada tahun 1875 dan perkhidmatan pos serta telefon pada tahun 1881.

Kesihatan 

Chulalongkorn telah mengambil langkah untuk memajukan perkhidmatan kesihatan di Siam. Doktor-doktor dari Barat telah ditugaskan di klinik-klinik dan hospital-hospital yang didirikan oleh Chulalongkorn. 

Kementerian Kesihatan telah ditubuhkan pada tahun 1892. Sebuah sekolah latihan perubatan [kedoktoran] telah didirikan di Bangkok. Seterusnya didirikan sekolah latihan perbidanan 1897 dan sekolah latihan jururawat 1898.

Penjara dan polis 

Chulalongkorn telah menyusun semula sistem penjara dan perkhidmatan polis. Usaha-usaha ini dijalankan dengan bantuan pegawai-pegawai British dan Jabatan Polis Imperial Myanmar dan India.

Ekonomi 

Ekonomi Siam berkembang maju semasa pemerintahan Chulalongkorn. Beras, gula dan kayu jati menjadi eksport utama Siam. 

Chulalongkorn telah berjaya mewujudkan perbendaharaan Siam yang moden dengan bantuan pegawai-pegawai British. Jabatan Kastam dan Hasil Dalam Negeri telah ditubuhkan pada tahun 1875. 

Kementerian Kewangan telah diwujudkan pada tahun 1892 dan mulai tahun tersebut, sistem cukai secara langsung telah dilaksanakan. Jabatan Kastam dan Hasil Dalam Negeri telah disusun semula pada tahun 1892. 

Pada tahun 1896, Chulalongkorn mengeluarkan arahan untuk membaiki perkhidmatan pelabuhan Siam. Sistem audit dan akaun yang teratur telah dilaksanakan dan pada tahun 1901 belanjawan Siam yang pertama berjaya dilaksanakan. 

Chulalongkorn menggalakkan perkembangan ekonomi moden di Siam. 

Bank-bank British mula didirikan antara tahun 1888-1894 dan sebuah bank Perancis didirikan pada tahun 1897. Chulalongkorn juga menggalakkan perdagangan asing di Siam. 

Akibatnya ramai pedagang Barat datang ke Siam dan semasa Chulalongkorn, perdagangan asing Siam dikuasai oleh pedagang-pedagang British. Chulalongkorn telah menggalakkan pembukaan tanah-tanah baru untuk tanaman padi bagi tujuan eksport. 

Dalam usaha untuk menjayakan rancangan ini, baginda telah mengurangkan atau menggantung buat sementara cukai ke atas sawah padi, membina projek-projek pengairan serta membina jalan raya dan jalan keretapi.

Kesimpulan 

Chulalongkorn merupakan seorang pemerintah yang bijak dan berpandangan jauh. Baginda telah berjaya menyelamatkan kemerdekaan Siam dalam zaman imperialisme kuasa-kuasa Barat yang berlumba-lumba untuk mendapat tanah jajahan di Asia terutamanya di Asia Tenggra. 

Dasar buka pintu, keistimewaan-keistimewaan yang diberi dan dasar tolak ansur baginda telah mengurangkan campur tangan asing dalam hal ehwal Siam. Pemerintahan baginda selama 42 tahun (1868-1910) telah memperlihatkan pelbagai perubahan berlaku di Siam sama ada dalam politik, sosial atau pun ekonomi. Baginda dikenali sebagai “Raja Teragung dan Tercinta”. 

Chulalongkorn mangkat pada 23 April 1910 dan digantikan oleh puteranya Raja Vajiravudh sebagai Raja Rama VI. [Chulalongkorn - Wikipedia Bahasa Melayu, ensiklopedia bebas]

Berbalik kepada Tanah Melayu

Penguasa Melayu ambil Si Kitol dan Raja Mendeliar sebagai orang kepercayaan. Haa apa dapat?

AHLI Majlis Tertinggi UMNO, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob hadir pada majlis perasmian Persidangan Perwakilan UMNO Bahagian Alor Gajah 2017 di Dewan Hang Kasturi, Selandar, Jasin, hari ini. - Foto Rasul Azli Samad

'Waspada Si Kitol dan Raja Mendeliar' - Ismail Sabri Oleh Fairuz Zaidan fairuzaidan@bh.com.my
JASIN: Waspada kepada pihak yang cuba memecahbelahkan perpaduan bangsa seperti mana kisah Si Kitol dan Raja Mendeliar, kata Ahli Majlis Tertinggi UMNO, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob.

Beliau yang juga Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah berkata, masyarakat khususnya bangsa Melayu perlu mengambil iktibar sejarah lampau di mana perpecahan dalam kalangan masyarakat boleh merapuhkan ikatan perpaduan sesuatu bangsa serta kerajaan. 

"Sejarah membuktikan yang dua pengkhianat inilah yang menjadi punca kepada kejatuhan Empayar Kesultanan Melayu Melaka.

"Justeru, perlu mengambil iktibar sejarah silam untuk tidak lagi mengulangi kisah hitam dengan memberikan sokongan terhadap parti pimpinan UMNO yang terus menjaga kepentingan bangsa Melayu sejak merdeka," katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap merasmikan Persidangan Perwakilan UMNO Bahagian Alor Gajah 2017 di Dewan Hang Kasturi, Selandar di sini, hari ini.

Yang hadir sama, Ketua UMNO Bahagian Alor Gajah, Datuk Seri Abdul Ghafaar Atan; Ketua UMNO Bahagian Kota Melaka, Datuk Latiff Tamby Chik dan Setiausaha UMNO Bahagian Alor Gajah, Datuk Ghafar Misdar.

Mengulas lanjut, Ismail Sabri berkata, hanya UMNO yang terbukti menjaga kepentingan bangsa Melayu sejak kemerdekaan sehingga ke hari ini berbanding parti lain.

"Hari ini, hanya satu peratus sahaja orang Melayu yang berada dalam kategori miskin tegar. Penting untuk kita melihat Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14) secara serius dan imbas kembali parti mana yang telah banyak membangunkan negara.

"Kewujudan Majlis Amanah Rakyat (MARA), Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan (FELDA), Felcra Berhad (FELCRA) dan Pihak Berkuasa Kemajuan Pekebun Kecil Perusahaan Getah (RISDA) untuk Melayu nyata tidak disenangi mereka pembangkang," katanya. ['Waspada Si Kitol dan Raja Mendeliar' - Ismail Sabri | Politik | Berita Harian] 

Kesimpulan dari khabar di atas setelah kejatuhan Umno 9 Mei 2018

Dalam berwaspada melambak si kitol dan mendeliar dalam Umno. Masya Allah. Apa lagi jika mereka tidak berwaspada. Astaghfirullahalazim. 

Melayu Umno sedekahkan Singapura dan Pulau Batu Putih serta Pengkalan Tentera Laut Woodlands dan KTMB Woodlands ke Tg Pagar kepada yang aslinya kaum pendatang - Apa Melayu Tanah Melayu dapat? MCA pun mahu lari dari BN bila Umno hilang kuasa. Itu pun Melayu Umno xnampak?. 

IGP: Minister Waytha Moorthy to be probed under Sedition Act or Penal Code Published 51 minutes ago on 04 December 2018 By Yiswaree Palansamy
Inspector General of Police Tan Sri Mohamad Fuzi Harun said Unity and Social Wellbeing Minister P. Waytha Moorthy will be investigated either under the Penal Code or the Sedition Act 1948 for remarks purportedly made after riots at a Hindu temple. — Picture by Hari Anggara
Inspector General of Police Tan Sri Mohamad Fuzi Harun said Unity and Social Wellbeing Minister P. Waytha Moorthy will be investigated either under the Penal Code or the Sedition Act 1948 for remarks purportedly made after riots at a Hindu temple. — Picture by Hari Anggara

KUALA LUMPUR, Dec 4 — Unity and Social Wellbeing Minister P. Waytha Moorthy will be investigated either under the Penal Code or the Sedition Act 1948 for remarks purportedly made after riots at a Hindu temple, authorities said today.

“Okay, we will investigate either under the Penal Code or the Sedition Act. 

“We will make recommendations to the AG,” Inspector-General of Police Tan Sri Mohamad Fuzi Harun briefly said in a press conference, referring to the Attorney-General, Tommy Thomas.

Mohamad Fuzi however did not go into details of the exact law which will be used to probe the first-term minister. 

Waytha Moorthy’s exact alleged offence was not specified, but Home Minister Tan Sri Muhyiddin Yassin, who was also at the press conference, said that the investigation would probably focus on Waytha Moorthy’s statement allegedly made in the wake of a riot at the Sri Maha Mariamman Devasthanam temple in Subang Jaya.


Sejarah Melayu Tanah Melayu 
Abad ke 15 - 18 


JADI BAHASA LINGUA FRANCA PEDAGANG

MENURUT ahli arkeologi dan sejarah, bahasa Melayu te­lah lama digunakan oleh pedagang-­pe­dagang Cina, India dan Arab di Kepulauan Melayu: sejak zaman Kedah Tua, Champa, Srivijaya dan Melaka. Mubaligh dan guru mengguna bahasa Melayu untuk mengajar dan menulis kitab-kitabnya dalam jenis tulisan yang diguna pada masa itu: sanskrit, pallava, jawi (Arab) dan kemudian rumi (roman) untuk dibaca oleh murid-murid mereka. 

Sejak 1500, bangsa-bangsa Eropah (Portugis, Belanda, Inggeris) mula berlumba-lumba datang ke India dan Timur untuk ber­dagang mencari kekayaan di Alam Melayu. Awal 1500-an Portugis terdahulu sampai berdagang di Melaka. Kemudian untuk memonopolikan perdagangan, mereka menawan kota Melaka pada 1511. Pedagang-pedagang lain, terutama Belanda dan Inggeris, turut datang berdagang di Malayo Country (Ta­nah Melayu) dan Kepulauan Melayu dalam abad ke-16 ke-19. 

Apabila bangsa Eropah ini berdagang di Kepulauan Melayu, mereka mendapati bahasa Melayu digunakan di pangkalan dan di pusat perdagangan ini untuk urusan perniagaan, berunding dan menulis perjanjian. Terdapat persaingan antara mereka untuk meningkat dan mengawal perdagangan di rantau ini. Untuk ini Belanda belajar bahasa Melayu, dan pedagang Inggeris juga belajar bahasa Melayu.

Salah satu bukti yang jelas dalam hal ini ialah sebuah kamus yang berjudul A Dictionary, English and Malayo, Malayo and English oleh Thomas Bowrey yang diterbit di London pada 1701. Mungkin ramai tidak tahu tentang kewujudan kamus Inggeris-Melayu tua ini: kamus pertama dalam Bahasa Melayu yang pernah disusun dan diterbitkan, dalam huruf rumi.

Ramai pengkaji mungkin menganggap kamus bahasa Melayu Dictionary of the Malayan language oleh William Marsden (1826) terawal. Kamus English and Malayo (1701) ini disusun oleh Thomas Bowrey, seorang pelayar dan pedagang Inggeris yang ­bekerja dengan Syarikat Inggeris India Timur sekitar 1670-80-an, di rantau Kepulauan Melayu.

Bowrey perhatikan “ ... in all the the islands of Sumatra, Java, Borneo, Maccassar, Balee, Cumbava, Sallayer, Bootoon, Booro, Ceram and Mollucas the Malay language is received and generally used in all the Trading Ports of those islands.” Ertinya bahasa Melayu adalah lingua franca perdagangan di Kepulauan Melayu.

Apabila pulang ke England pada 1688, beliau mula menyusun kamus ini berdasarkan catatan dan ingatannya tentang bahasa Melayu. Beliau berpendapat hasil usahanya ini akan membantu pelayar dan pedagang Inggeris untuk berdagang di Kepulauan Melayu, mengguna bahasa Melayu sebagai bahasa untuk berbicara dan berunding.

Beliau menghuraikan bagaimana dia menyusun kata-kata, menterjemah dan menggubal sendiri sistem ejaan dan transliterasi perkataan Melayu ke dalam huruf rumi (Roman-Inggeris) untuk dipelajari oleh pedagang EIC Inggeris. Untuk membantu mereka belajar bahasa Melayu dengan berkesan, beliau juga memasukkan contoh-contoh frasa dan ayat Inggeris dan terjemahannya ke dalam bahasa Melayu. Inilah satu kaedah belajar bahasa asing yang praktikal, mudah dan cepat.

Jelas kamus ini adalah bukti bahawa bahasa Melayu adalah bahasa lingua franca perdagang­an di Kepulauan Melayu; dan masyarakat Melayu tempatan adalah juga pedagang-pedagang yang aktif berdagang dengan pelbagai bangsa termasuk Inggeris, mengguna bahasa Melayu.

Satu tabiat pelayar, pedagang dan pengembara Inggeris adalah mereka mencatat apa yang mereka perhati, bertemu dan lakukan. Kemudian mereka menulis buku dan artikel dalam jurnal sebagai koleksi ilmu bagi bacaan dan rujukan orang lain. Dengan itu, ilmu bertambah dan bertimbun.

Kamus ini adalah sumbangan Bowrey. Beliau seorang patriotik, dan dengan rela menyusun sebuah kamus, disokong oleh EIC, untuk faedah pedagang atau pelayar mereka di Kepulauan ­Melayu yang dianggap dunia penting untuk mengaut keuntungan bagi bangsanya.

Di manakah boleh dilihat naskhah asal A Dictionary, English and Malayo oleh Thomas Bowrey ini? Di Kedai Buku Pustaka SanMin Sdn. Bhd. Tanjung Malim, Perak. Tuan punya kedai buku ini menyimpan naskhah asal. Beliau seorang collector buku-buku lama. Penulis membeli salinan foto kamus Bowrey ini daripadanya pada 2008 semasa menjadi pensyarah di Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI).

Kemudian penulis membuat salinan dan menyerahkan kepada perpustakaan Dewan Bahasa dan Pustaka, perpustakaan UPSI dan perpustakaan Universiti Malaya untuk rujukan. Ahli-ahli pengkaji linguistik bahasa Melayu tentu berminat untuk mengkaji kan­dungan kamus ini, kaedah penyusunannya dan transliterasi perkataan bahasa Melayu ke dalam huruf rumi: penulis fikir usaha pertama ‘merumikan’ ejaan perkataan Melayu.

Bahasa Melayu sebagai lingua franca Kepulauan Melayu disedari oleh pejuang-pejuang kemerdekaan di du­nia Melayu: misalnya oleh Jose Rizal (­Filipina) dan Sukarno. Sumpah Pemuda (Indonesia) 1928 oleh Sukarno dan rakan-rakan mengisytiharkan bahasa Melayu sebagai ‘Satu Bahasa, Bahasa Indonesia’.

Ini satu cetusan yang menyemarak perjuangan menya­tukan pelbagai bangsa dan etnik di Indonesia, membentuk nasionalisme Indonesia dan negara bangsa Indonesia. Ia juga mencetus perkembangan kesusasteraan Indonesia moden yang segar, dan bahasa pemikiran dan pengucapan ilmu yang lancar oleh pelbagai ilmuwan dan warga.

Malaysia dan Indonesia sepanjang lebih 50 tahun lalu telah ba­nyak berpakat dan berjaya menye­ragamkan hal-hal bahasa Me­layu, misalnya dalam sistem ejaan, tatabahasa dan istilah, di sam­ping memperkayakannya dengan pelbagai ilmu moden. Kedua-dua negara sebenarnya telah kukuh membentuk sistem pendidikan berasaskan bahasa Melayu ­moden. Apa yang perlu adalah sepakatan yang lebih erat, dan keterbukaan yang lebih mudah dan luas untuk kedua-dua negara ini memajukan negara dengan acu­an budaya yang telah kukuh ini.

DATUK ISAHAK HARON ialah Profesor Emeritus dan Felo Penyelidikan Kanan, Fakulti Pendidikan Universiti Malaya. [JADI BAHASA LINGUA FRANCA PEDAGANG - Utama - Utusan Online

Sejarah Melayu Tanah Melayu 
Abad ke 18 dan 19 
Persaingan dan Pertapakan Kuasa Eropah di Kepulauan Borneo menjelang Abad ke-18 Oleh  Nararossa Peter Ballak & Mohd Samsudin Pusat Pengajian Sejarah, Politik dan Strategi, Universiti Kebangsaan Malaysia. [Persaingan dan Pertapakan Kuasa Eropah di Kepulauan Borneo menjelang Abad ke-18 | Nararossa Peter - Academia.edu

KAEDAH INGGERIS MENGENEPIKAN UNDANG UNDANG TEMPATAN DI TANAH MELAYU UPLOADED BY Aliuddin Hisyamuddin [KAEDAH INGGERIS MENGENEPIKAN UNDANG UNDANG TEMPATAN DI TANAH MELAYU | Aliuddin Hisyamuddin - Academia.edu]

Pada tahun 1963, Tanah Melayu bersatu dengan negeri Sabah, Sarawak, dan ... flora dan fauna, sehingga menjadi salah satu daripada 17 negara megadiversiti. ... Dari abad ke-7 hingga ke-13, kebanyakan kawasan Semenanjung Melayu ...
Bagaimanapun, pada pertengahan abad ke-19 Patani telah menjadi ... Melayu dan Yamtuan Muda Riau (pihak Bugis) pada akhir abad ke 17 dan pada abad ke 18. ... dan Krabi untuk menakluk wilayah selatan di semenanjung Tanah Melayu.
17 Mac 1824 ... Tanah Melayu British secara kurang tepat diperihalkan sebagai sekumpulan negeri di Semenanjang Tanah Melayu yang dijajah oleh British dari ... Dari abad ke-16 hingga awal ke-19, Melaka ialah tanah jajahan Belanda.
jitu tanah asal masyarakat Melayu-Deutero itu adalah sebuah tempat bernama Dong ..... Melayu yang pada mulanya, iaitu sebelum abad ke-17, hanya terbatas.
Tanah Melayu, sebahagian timur Sumatera dan Kepulauan Riau Lingga. .... abad ke-17 dan secara tidak langsung sebagai sebuah pusat perdagangan.
20 Nov 2017 - CHETTIAR DI TANAH MELAYU PADA ABAD KE-20. Azharudin Mohamed Dali. DOI: https://doi.org/10.22452/sejarah.vol17no17.7 ...
dimulai dengan perkembangan Islam di rantau ini pada abad ke tujuh Masihi. ... di Jawa pada 1082, di Champa 1039, Semenanjung Tanah Melayu pada 878 dan ..... 17 Pada 1525 kerajaan Acheh bahagian utara Pulau Percha (Sumatera) ...
Kedatangan orang Bugis ke Tanah Melayu telah berlaku sekurang-kurangnya sejak zaman kesultanan Melayu Melaka. Pada abad ke-17 sudah terdapat ...
23 Feb 2018 - mengenai kehadiran masyarakat Arab ke rantau alam Melayu ini dibuat oleh ... diTanah Melayu seperti yang dilakukan oleh Sharifah Zaleha3 dan Mahayudin. ...... nesia pada abad ke 17M dan awal abad ke 18M melibatkan ...

Bahasa Melayu abad ke-17 berdasarkan kamus Bowrey itu diperoleh. ... semula ke tanah airnya, England, setelah 19 tahun menetap di Teluk Bengal, India, ...
Fasa pertama antara akhir abad ke-16 dan awal abad ke-17. ... tempat asal orang Eropah yang datang menjelajah ke Tanah Melayu, malah yang lebih penting ...
17 Ogo 2018 - August 17, 2018 10:50 AM ... Pendudukan Inggeris di Tanah Melayu dalam abad ke18 dan ke 19 antara lain menjarah undang-undang umat ...
will be the securest method to Burn all the Goods, and even the Ship' .17. Pelaksanaan ... Sehinggaabad ke-19, negeri-negeri di Tanah Melayu terutamanya di.
17 Apr 2017 - Penjelajah Russia, orang bukan Eropah pertama datang ke Asia Tenggara. ... dalam pelayarannya di Lautan Pasifik melawat Tanah Melayu pada 1798, ... perbatasan abad ke19 dan ke-20 apabila karya yang meniru bentuk ...
ARKIB : 17/03/2011 ... KEDATANGAN Islam ke Nusantara membawa seribu satu perubahan dan keindahan bersamanya. ... Mata wang di Semenanjung Tanah Melayu terus mengalami perubahan dari satu abad ke abad yang seterusnya.
Bahasa Melayu kuno digunakan pada abad ke-7 hingga abad ke-13 pada zaman ... Kedatangan Islam ke Tanah Melayu telah banyak mengubah sistem bahasa ... Dalam abad ke-17, terdapat banyak usaha oleh sarjana-sarjana Eropah ...
Menerusi Sejarah Melayu, tercatat peristiwa kunjungan Tun Jana Khatib dan Tuan ... dan Selangor menemui Paduka Seri Maharaja, pemerintah Singapura pada abad ke-14. .... Kedatangan kuasa British ke Tanah Melayu dan pengenalan Sistem Residen .... Kemaskini pada 2018-01-17 10:20:21 daripada Administrator.
digunakan pada abad ke-7 hingga abad ke-13 pada zaman kerajaan Sriwijaya ... Kedatangan Islamke Tanah Melayu telah banyak mengubah sistem bahasa ... Dalam abad ke-17, terdapat banyak usaha oleh sarjana-sarjana Eropah untuk ...
Zilullah fil-alam adalah gelaran raja selepas kedatangan Islam ke Tanah Melayu. ... merupakan institusi pendidikan penting di Tanah Melayu pada abad ke-17.

Jurnal Komunikasi Borneo Edisi Khas (Konvokesyen ke-17 UMS) 2015 ... tahun 1906 hingga tahun 1908 dan Neraca pada dekad kedua abad ke-20. ... termasuk Tanah Melayu pada dekad 1930-an ialah Kemelesetan agung ekonomi dunia ...
Kedatangan Inggeris ke Tanah Melayu

24 Ogo 2015 - Wujud 3 unit pentadbiran British di Tanah Melayu iaitu NNS, NNMB dan NNMTB ...Inggeris berjaya meluaskan pengaruh di Tanah Melayu dan ...
Pada awalnya, Syarikat Hindia Timur Inggeris, SHTI (Syarikat British) enggan .... sejak tahun 1820 dengan kedatangan imigran dari negeri China ke Perak dan Selangor. ... Beliau melihat keadaan kacau bilau di negeri-negeri Tanah Melayu ...
Tanah Melayu British secara kurang tepat diperihalkan sebagai sekumpulan negeri di SemenanjangTanah Melayu yang dijajah oleh British dari abad ke-18 ...
Penjajahan British di Tanah Melayu by Dhass97 in Types > School Work, ... kedatangan Inggeris di Tanah Melayu, kuasa-kuasa raja dan sultan telah terjejas.
2 Sep 2015 - Apa yang jelas ialah pelaksanaan dasar kolonialisme British khasnya ke atas Tanah Melayu bertujuan untuk mendapatkan keperluan bahan ...
13 Feb 2014 - TOKOH-TOKOH INGGERIS YANG MENGGALAKKAN CAMPUR TANGAN PEMBUKAAN TERUSAN SUEZ KETIDAKSTABILAN POLITIK DAN ...
14 Feb 2018 - Selepas itu, Tanah Melayu jatuh ke tangan Belanda pada tahun 1641 ... tangan British pada tahun 1824 melalui Perjanjian Inggeris-Belanda.
15 Mac 2015 - Kejatuhan Pulau Pinang ke tangan British pada tahun 1786 hanya ... Struktur politik masyarakat tradisional sebelum kedatangan British adalah ...
15 Mac 2015 - Dasar imperialisme yang dilaksanakan oleh kuasa Barat ke atas negara-negara Asia Tenggara telah meninggalkan kesan yang mendalam ...

Kedatangan Islam telah membawa perubahan dalam sistem ekonomi kita dalam .... Setelah kekalahan Jepun, British balik semula ke Tanah Melayu pada tahun ...
Tetapi setelah kedatangan Inggeris di Tanah Melayu, kuasa-kuasa raja dan sultan telah terjejas. Kuasa raja menjadi terhad dan raja hanya boleh menyentuh ...
Belanda menyerahkan Melaka kepada British, manakala British menyerahkan ... ZAMAN PENJAJAHAN BRITISH Faktor Kedatangan British ke Tanah Melayu ...
24 Jul 2016 - Kedatangan kuasa-kuasa asing ini pada peringkat awal lebih tertumpu ... Kedatangan Inggeris di Tanah Melayu bermula apabila Francis Light ...
19 Ogo 2010 - Dimuat naik oleh Sudirman Hj. Rosli
Video ini adalah versi Bahasa Melayu bagi video British In Malaya. Video ini saya hasilkan untuk ...
12 Okt 2014 - Oleh itu, dengan kedatangan British ke Tanah Melayu bermotifkan ... Tenku Antah juga tidak diiktiraf residen Inggeris di Sungai Ujong.
Sebelum Inggeris bertapak di semenanjung Tanah Melayu, Bahasa Melayu menjadi satu-satunya bahasa perantaraan bagi penduduk negara ini. Bahasa ...
14 Jun 2013 - Selain penjajahan Portugis & Belanda, Penjajahan Inggeris telah ... aspek kehidupan di TanahMelayu or Malaya; 4 PERUBAHAN:-1.

Imej untuk Kedatangan Inggeris ke Tanah Melayu

Undang-undang Islam gemilang sebelum kedatangan ...

14 Jun 2010 - Apabila Inggeris datang ke Tanah Melayu, mereka mengetahui dan menyedari undang-undang Islam adalah undang-undang yang diterima ...
[PDF]

Impak Penjajahan British Dan Jepun Terhadap Hubungan ...

Kata kunci: Penjajahan British dan Jepun, Konflik Melayu-Cina, dasar pecah dan ... Kedatangangolongan imigran ke Tanah Melayu yang dibawa masuk oleh ...

Langkau ke Perjanjian Pangkor and Perak - Perak ialah sebuah negeri di pantai barat SemenanjungMelayu dan pada abad ke-18 dan ke-19, negeri itu ...
Langkau ke Kesan Perjanjian Pangkor - Sultan Perak dan pembesar-pembesar Melayu tidak ... Artikel VI Perjanjian di antara versi Bahasa Inggeris dan ...
24 Ogo 2015 - Perjanjian Inggeris-Belanda 1824 membuka jalan British ... Wujud 3 unit pentadbiran British di Tanah Melayu iaitu NNS, NNMB dan NNMTB.
30 Sep 2011 - British mula menguasai Tanah Melayu secara rasminya apabila termeterainyaPerjanjian Inggeris-Belanda pada 1824. Bermula daripada itu ...
Dengan itu, British sudah dapat menguasai dua kawasan penting di Tanah Melayu.Pada tahun 1824, satu perjanjian telah ditandatangani di antara British ...
Penjajahan British di Tanah Melayu by Dhass97 in Types > School Work, british, ... Inggeris di Perak pada tahun 1874 berikutan dengan Perjanjian Pangkor.
Inggeris campur tangan di Negeri- negeri Melayu yang lainnya bermula dengan Perjanjian Pangkordi negeri Perak.1 Ini disebabkan oleh ... Kemajmukan penduduk di Tanah Melayu telah menyebabkanInggeris mentadbir Negara dengan ...
ZAMAN PENJAJAHAN BRITISH MELAKA Perjanjian Inggeris Belanda 1824 ... Masalah di tanah Melayu – perebutan takhta, kongsi gelap dan perlanunan.
25 Ogo 2015 - Perjanjian Undang Rembau dan Para Pembesar dengan British 1887 Perjanjian ...Perjanjian di Negeri-negeri Melayu Utara 1897 • Perjanjian Sulit ... Siam tidak kan memberi sebarang konsesi perdagangan atau tanah ...
3 PERJANJIAN PENTING YANG MELIBATKAN BRITISH DI TANAH MELAYU

British adalah antara kuasa barat yang berjaya menguasai Tanah Melayu selepas Portugis dan Belanda. Berbanding dengan Portugis dan Belanda, British mempunyai tempoh masa yang singkat sahaja semasa di Tanah Melayu. Namun kesan sistem pentadbiran yang digunapakai sepanjang pentadbirannya dapat dirasai hingga kini.

British mula menguasai Tanah Melayu secara rasminya apabila termeterainya Perjanjian Inggeris-Belanda pada 1824. Bermula daripada itu British berjaya menguasai ekonomi di TM. 

Kemudian perjanjian yang kedua penting adalah Perjanjian Pangkor 1874. Perjanjian yang melibatkan wakil daripada British. Sultan, ketua kongsi gelap dan pemimpin tempatan di Perak. Kepentingan Perjanjian ini adalah kerana ia bermakna bermulanya campurtangan British dalam urusan pentadbiran di negeri-negeri Melayu. Jika sebelum itu British mengamalkan sikap dasar tidak campurtangan dalam urusan pentadbiran, dan hanya memberi tumpuan kepada ekonomi dan perdagangan yang dimonopoli oleh pedagang dari British. Campurtangan dalam urusan pentadbiran ini merebak dari Perak, Selangor, Negeri Sembilan dan Pahang. Termeterainya perjanjian ini bermakna bermulanya amalan Sistem Residen di negeri-negeri di TM.

Perjanjian seterusnya adalah Perjanjian Bangkok 1909. Perjanjian ini termeterai antara British dan kerajaan Siam. Iaitu persetujuan kerajaan Siam untuk menyerahkan wilayah jajahannya kepada British. Dengan alasan sumber kewangan yang mendesak, Siam menyerahkan Perlis, Kedah, Kelantan dan Terengganu kepada British. Dengan termeterainya perjanjian itu, British telah menggabungkan ke 4 empat negeri tersebut berserta negeri Johor menjadi Negeri Melayu Tak Bersekutu. Sistem yang digunapakai di negeri ini berbeza dengan apa yang diamalkan di negeri Melayu Bersekutu [Negeri-negeri Selat: Melaka, Pulau Pinang] [azamrahman: 3 PERJANJIAN PENTING YANG MELIBATKAN BRITISH DI TANAH MELAYU]
Pulau Pinang diduduki dengan tipu muslihat Oleh Nasron Sira Rahim Francis Light buat Perjanjian Inggeris-Kedah 1786 secara peribadi, tanpa persetujuan SHTI

FRANCIS LIGHT menduduki Pulau Pinang secara haram. Demikianlah antara fakta sejarah pulau digelar ‘Pulau Mutiara’ yang mungkin kurang diketahui masyarakat ketika ini.

Umumnya ramai pihak mungkin mengetahui British adalah pihak yang bertanggungjawab memajukan Pulau Pinang dengan Francis Light sebagai individu asing yang memikul tugas itu.

Bagaimanapun, di sebalik nama lelaki Inggeris itu, masyarakat mungkin tidak mengetahui yang sejarah pembukaan Pulau Pinang dipenuhi pelbagai polemik, drama tipu-helah, muslihat dan peperangan antara British dengan Kedah.

Sebelum abad ke-18, Pulau Pinang sebenarnya terletak di bawah jajahan Kedah; sehinggalah ke penghujung abad berkenaan, tipu muslihat Francis Light menyebabkan Pulau Pinang terpaksa diserahkan kepada British.

Beginilah antara cerita sejarah itu:

Sebaik mendengar maklum balas pihak British, Sultan Abdullah teramat murka. Berhari-hari lamanya hati Sultan Abdullah panas memikirkan yang pihak British melalui Syarikat Hindia Timur Inggeris (SHTI) mungkir janji.

British tidak akan membantu negeri naungannya iaitu Kedah mempertahankan serangan daripada Siam. Selepas Siam berjaya menakluki Patani pada 1786, kini pihak itu sudah mengutuskan ancaman untuk memerangi Kedah pula.

SHTI tidak akan menghantar bantuan ketenteraan kepada Kedah seperti dijanjikan menerusi ‘Perjanjian Inggeris-Kedah 1786’ dan tindakan itu jelas menunjukkan mereka memungkiri perjanjian yang dibuat antara baginda dengan wakil SHTI, Francis Light.

Sultan Abdullah semakin geram dan berasa tertipu dengan muslihat Francis Light. Tanpa pengetahuannya, lelaki Inggeris itu sebenarnya berunding dan membuat Perjanjian Inggeris-Kedah 1786 secara peribadi dan tanpa persetujuan SHTI.

SHTI mengatakan yang mereka tidak menghantar Francis Light untuk membuat perjanjian itu, justeru mereka enggan mematuhi syarat perjanjian berkenaan antaranya membantu Kedah mempertahankan serangan musuh termasuk Siam.

Dua lagi syarat lain perjanjian itu adalah SHTI akan membayar sebanyak 30,000 dolar Sepanyol setahun kepada Sultan Kedah dan tidak boleh melindungi musuh Kedah. Menyangka SHTI bersetuju dengan perjanjian itu, Kedah menyerahkan Pulau Pinang kepada British.

Bagaimanapun, ketika Siam mengancam Kedah, baginda mula menuntut janji tetapi SHTI enggan menghantar bantuan ketenteraan dengan alasan mereka tidak terbabit dalam perjanjian antara dirinya dan Francis Light.

Sultan Abdullah terkejut dan mula menyedari yang British cuba bermain muslihat. Baginda mula sedar ada penipuan dan sandiwara dimainkan Francis Light. Kesal sekali baginda menyerahkan Pulau Pinang kepada lelaki Inggeris itu.

Pihak British hanya pandai ‘menanam tebu di tepi bibir’, mereka bermanis muka ketika berunding perjanjian tetapi mula memungkiri janji sebaik Pulau Pinang sudah mereka jadikan pangkalan.

Perasaan kesal mula membaluti perasaan Sultan Abdullah. Pada mulanya baginda menawarkan Pulau Pinang kepada British sebagai ganjaran untuk membantu Kedah menghadapi ancaman pihak asing terutama Siam.

Sudah lama Kedah terkenal sebagai kuasa Maritim di Kepulauan Melayu. Sejak abad ke-16 lagi, dasar buka pintu yang diamalkan Kedah menyebabkan kapal dagang dari seluruh dunia singgah di Kuala Kedah yang menjadi pelabuhan entrepot.

Bagaimanapun, untuk mengekalkan kedaulatan dan kemakmuran Kedah bukanlah suatu perkara mudah kerana pihaknya sentiasa menghadapi penentangan terutama dari Siam yang mahukan Kedah membayar bunga emas, wang dan tenaga manusia kepada negara itu. Siam menganggap Kedah adalah negeri jajahan mereka.

Sultan Abdullah teringat lagi, ketika itulah baginda mula memikirkan idea memohon pertolongan British dan sanggup menyerahkan Pulau Pinang jika SHTI dapat menghulurkan bantuan ketenteraan kepada mereka apabila diserang.

British pula melihat tawaran menduduki Pulau Pinang itu umpama ‘pucuk dicita ulam mendatang’ lantaran mereka sememangnya sedang mencari tapak untuk dijadikan pangkalan di Kepulauan Melayu ketika itu.

Pangkalan itu perlu bagi dijadikan markas ketenteraan untuk mereka mempertahankan pusat penempatan SHTI di India daripada serangan Perancis. Lokasi Pulau Pinang juga amat strategik untuk dijadikan pelabuhan kerana terletak di tengah laluan perdagangan antara Timur dengan Barat.

SHTI ketika itu juga menjalankan perdagangan dengan China; SHTI memperoleh teh dari China dan membekalkan emas, perak, bijih timah dan lada hitam kepada negara itu. Pulau Pinang dapat dijadikan pusat persinggahan pelayaran selain pusat pengumpulan emas, perak, emas dan lada hitam yang sememangnya banyak terdapat di Kepulauan Melayu.

Justeru, tawaran Sultan Abdullah itu sukar ditolak. Tetapi pada masa sama, SHTI ingin menjaga kepentingan perdagangan mereka dengan Siam kerana Siam menganggap Kedah adalah jajahan mereka.

Lalu Francis Light mula menjalankan muslihat dan menandatangani Perjanjian Inggeris-Kedah 1786 secara peribadi dan penipuan itu menyebabkan Sultan Abdullah kini semakin diasak marah.

Sultan Abdullah sepatutnya sedar yang Francis Light adalah lelaki yang ‘lidah bercabang’. Ini bukan kali pertama lelaki asing itu memungkiri janji. Francis Light jugalah yang mewakili Firma Jourdain Sulliwan and de Souza ketika berunding dengan Sultan Muhammad Jiwa pada 1771.

Sultan Muhammad Jiwa ketika itu meminta bantuan ketenteraan firma berkenaan untuk menentang Bugis dan satu perjanjian ditandatangani dengan firma berkenaan dibenarkan berniaga di Kuala Kedah.

Bagaimanapun, perjanjian itu akhirnya dibatalkan apabila pihak diwakili Francis Light itu enggan memberikan bantuan ketenteraan bagi menyerang Bugis di Selangor. Dan kini, sejarah penipuan itu berulang kembali malah Sultan Abdullah sudah menyerahkan sebuah pulau kepada Francis Light.

Francis Light enggan melepaskan Pulau Pinang sebaliknya hanya mahu menawarkan ganti rugi, begitu maklum balas yang dikhabarkan kepada baginda apabila meminta British keluar dari pulau berkenaan selepas mereka memungkiri janji.

Sultan Abdullah semakin berang, baginda enggan menerima ganti rugi, dia mahukan British keluar dari pulau berkenaan.

“Kita perangi mereka!” Mungkin begitulah laungan Sultan Abdullah berserta semangat ingin menyerang dan merampas kembali Pulau Pinang yang diceroboh British.

> Kedah terpedaya selepas serah Province Wellesly

PADA 1791, Sultan Abdullah mengumpul bala tenteranya di Seberang Perai bersama dorongan semangat untuk merampas kembali Pulau Pinang yang diduduki British secara haram dan tipu helah.

Selain angkatan perang Kedah, Sultan Abdullah turut meminta bantuan ketenteraan dari Riau, Siak dan Selangor dan mereka akan menyeberang laut menuju Pulau Pinang bagi menawan kembali pulau itu.

Bagaimanapun, kehadiran kapal perang yang berlabuh di pinggir pantai Seberang Perai mula disedari Francis Light. Lelaki itu sedar percaturan Sultan Abdullah untuk menyerang dan merampas kembali Pulau Pinang.

Francis Light segera meminta bantuan angkatan tentera laut British untuk menyerang kubu Sultan Abdullah di Seberang Perai. Kemudian, peperangan meletus antara angkatan perang Sultan Abdullah dengan angkatan ketenteraan Francis Light.

Bagaimanapun, penentangan hebat bagi mengusir penjajah yang diberikan tentera Sultan Abdullah itu tidak berhasil dan Kedah kalah kepada tentera Francis Light dalam peperangan berkenaan.

Kekalahan itu menyebabkan Sultan Abdullah terpaksa menandatangani ‘Perjanjian Persahabatan dan Keamanan Inggeris-Kedah’ dengan berat hati pada 1 Mei 1791. Melalui perjanjian itu, Kedah terpaksa mengakui pendudukan British di Pulau Pinang dan balasannya, SHTI akan membayar 6,000 dolar Sepanyol setiap tahun kepada Sultan Kedah.

Francis Light terus menjadi pentadbir penempatan British di Pulau Pinang sehinggalah kematiannya akibat penyakit malaria pada 21 Oktober 1794.

Melewati waktu, kesilapan sama dilakukan Kedah iaitu mempercayai British sehingga tergadai Pulau Pinang masih berulang untuk kali ketiga. Bagaimanapun, kali ini wilayah Seberang Perai pula yang menjadi taruhan.

Kisahnya bermula kira-kira sembilan tahun selepas kekalahan Kedah terhadap British di Pulau Pinang. Sejak serangan Sultan Abdullah dulu, SHTI mula memikirkan langkah keselamatan mereka di pulau itu.

British berpendapat yang mereka memerlukan penempatan di tanah besar sebagai benteng pertahanan awal daripada serangan pihak musuh. Tanpa penempatan di tanah besar, mungkin sukar untuk mereka memantau serangan musuh dari kawasan pulau saja.

Lalu mereka mula merancang untuk menduduki Seberang Perai pula. Tambahan pula, kawasan Seberang Perai yang subur, sesuai untuk bercucuk tanam bagi menampung keperluan makanan anggota mereka di Pulau Pinang.

Sekali lagi SHTI mengambil kesempatan terhadap Kedah yang masih memerlukan bantuan ketenteraan daripada serangan Siam. Kali ini, ‘Perjanjian Persahabatan dan Perikatan 1800’ dimeterai antara Sultan Dziauddin dan Gabenor Pulau Pinang pertama, George Leith pada Jun 1800.

Antara kandungan perjanjian berkenaan adalah Kedah akan menyerahkan Seberang Perai kepada SHTI dan SHTI akan membayar 10,000 dolar Sepanyol setahun (bayaran pendudukan Pulau Pinang dan Seberang Perai) kepada Kedah bersama janji bantuan ketenteraan.

Sejarah kembali berulang apabila seperti perjanjian sebelumnya, SHTI tidak menghulurkan sebarang bantuan ketenteraan apabila Siam menyerang Kedah pada November 1821. Betapa rakyat Kedah berjuang habis-habisan bagi mempertahankan tanah air, akhirnya Kedah ditakluk Siam juga.

Sebaliknya, British memeterai ‘Perjanjian Burney 1826’ dengan Raja Siam iaitu Rama III di Bangkok pada Jun 1826 yang antara lain British mengiktiraf ketuanan Siam terhadap Kedah dan Siam mengiktiraf pendudukan British di Pulau Pinang dan Seberang Perai yang dikenali ‘Province Wellesly’ ketika itu.

Bagaimanapun, hasrat British untuk menjadikan Pulau Pinang sebagai pelabuhan entreport tidak tercapai lokasinya yang jauh ke selat utara menyebabkan kapal pedagang lebih berminat untuk berlabuh di Betawi, Riau dan Lingga.

Pulau Pinang kemudian menjadi antara pusat pentadbiran British di Tanah Melayu apabila digabungkan dengan Melaka dan Singapura sebagai Negeri-negeri Selat pada 1826.


FAKTA:

Pulau Pinang


# Syarikat Hindia Timur Inggeris (SHTI) ditubuhkan Kerajaan British di England pada 1600 untuk menjalankan perdagangan antarabangsa dan meluaskan tanah jajahan.

# Francis Light menjalankan upacara menaikkan bendera Union Jack pada 11 Ogos 1786 sebagai tanda rasmi pendudukan British di pulau itu.

# Francis Light menamakan Pulau Pinang sebagai ‘Prince of Wales’ dan penempatan mereka sebagai Georgetown sempena nama Raja England iaitu King George III.

# Francis Light mendirikan Kota Cornwallis di Georgetown sebagai kubu mereka di Pulau Pinang.

Perjanjian Burney 1826

# British mengiktiraf ketuanan Siam terhadap Kedah

# Sultan Kedah, Sultan Ahmad Tajuddin II tidak dibenarkan tinggal di Kedah, Pulau Pinang, Seberang Perai, Perak, Selangor dan Burma.

# British tidak akan membantu Kedah menyerang Siam dan jajahan takluknya.

# British akan menghantar balik Sultan Kedah yang berlindung di Pulau Pinang ke Kedah dan Kedah hendaklah membayar ufti bunga emas kepada Siam.

# Siam mengiktiraf pendudukan British di Pulau Pinang dan Seberang Perai.

*petikan Berita Minggu 24 April 2007

LINK TAMBAHAN :
Francis Light (Wikipedia)
Negeri Negeri Selat
[NOTA SEJARAH: Pulau Pinang diduduki dengan tipu muslihat] 

Tanpa Nama 31 Ogos 2018 7:01 PG
sultan-sultan kerajaan lama mengkhianati rakyatnya. menyerahkan tanah jajahan kepada pihak asing demi mengekalkan kuasa mereka. Usahla cuba 'memutihkan' sejarah, kononnya sultan-sultan diperdaya, sultan-sultan terpaksa menyerahkan, itu semua penipuan. kebenaranya ialah sultan-sultan kerajaan melayu lama semuanya haprak pengkhianat, sudah lapuk di era moden dan perlu di basmi

Perjanjian Pangkor, 20 Januari 1874
Posted on 
Perjanjian Pangkor, 1874. (Source: Arkib Negara Malaysia)
“Bahawasanya keadaan huru-hara sedang berlaku dalam Kerajaan Perak disebabkan oleh ketiadaan pemerintah yang tetap di Negeri itu dan tidak wujud kuasa yang berkesan untuk melindungi rakyat dan untuk menjamin hasil usaha mereka, dan,
Bahawasanya sebilangan besar orang China yang diupah dan sejumlah besar wang yang dilaburkan dalam perusahaan bijih timah di Perak oleh rakyat British dan lain-lain yang bermastautin dalam Tanah Jajahan Duli Yang Maha Mulia Baginda Queen, dan lombong serta harta tersebut tidak dilindungi secukupnya, dan kegiatan lanun, pembunuhan, pembakaran sengaja berlaku dengan berleluasa di negeri tersebut, dan ini menyebabkan perdagangan dan kepentingan British terjejas teruk dan keamanan serta ketenteraman Petempatan British yang berjiranan dengannya kadang-kadang turut terancam, dan,
Bahawasanya sesetengah Pembesar semasa Kerajaan Perak telah menyatakan ketakmampuan mereka mengawal kacau bilau yang melanda sekarang ini, dan bersama-sama dengan mereka yang berkepentingan dalam perusahaan negeri  ini telah memohon bantuan, dan,
Bahawasanya Kerajaan Duli Yang Maha Mulia Baginda Queen terikat oleh Syarat Persetiaan bagi melindungi Kerajaan tersebut dan membantu pemerintahnya, maka dengan ini,
Tuan Yang Terutama Sir Andrew Clarke, K.C.M.G. C.B., Gabenor Tanah Jajahan Negeri-Negeri Selat, sebagai mematuhi permintaan tersebut, dan dengan tujuan membantu pemerintah tersebut dan bagi mewujudkan penyelesaian yang berkekalan terhadap masalah di Perak, telah mencadangkan Perkara perkiraan yang berikut sebagai yang boleh mendatangkan manfaat bersama kepada Pemerintah Bebas Negeri Perak, rakyatnya, rakyat Duli Yang Maha Mulia Baginda Queen dan orang lain yang bermastautin atau yang berdagang di Negeri Perak, iaitu:-
  1. Pertama. –  Bahawa Raja Muda Abdulah diiktiraf sebagai Sultan Perak.
  2. Kedua     –  Bahawa Raja Bendahara Ismail, yang sekarang ini menjadi Pemangku Sultan, dibenar mengekalkan gelaran Sultan Muda dengan diberi pencen dan sebuah Wilayah kecil diserahkan hak kepadanya.
  3. Ketiga     –  Bahawa segala perlantikan Pegawai-pegawai besar lain yang dibuat masa Raja Bendahara Ismail menerima alat kebesaran diraja hendaklah disahkan.
  4. Keempat –  Bahawa kuasa yang diberikan kepada Orang Kaya Menteri keatas Larut oleh Al-Marhum Sultan hendaklah disahkan.
  5. Kelima    –  Bahawa semua hasil negeri hendaklah dikutip dan semua perlantikan hendaklah dibuat atas nama Sultan.
  6. Keenam  –  Bahawa Sultan menerima dan menyediakan sebuah kediaman yang sesuai untuk seorang Pegawai British yang dinamakan Residen, yang akan ditauliahkan ke istana Baginda, dan nasihatnya mestilah diminta dan diambil tindakan atas semua persoalan selain yang menyentuh agama Islam dan adat istiadat orang Melayu.
  7. Ketujuh   –  Seorang Penolong Residen, iaitu seorang Pegawai British yang bertindak dibawah Residen Perak, dengan kuasa yang serupa dan tertakluk hanya kepada Residen tersebut hendaklah ditempatkan di istana Gabenor Larut.
  8. Kelapan  –   Bahawa pembiayaan untuk Residen-Residen ini dan Perjawatan mereka hendaklah ditentukan oleh Kerajaan Negeri-Negeri Selat dan menjadi tanggungjawab pertama daripada hasil Negeri Perak.
  9. Kesembilan  –  Bahawa peruntukan diraja yang mengawal selia pendapatan yang akan diterima oleh Sultan, Bendahara, Menteri, dan Pegawai lain hendaklah menjadi tanggungan seterusnya daripada hasil tersebut.
  10. Kesepuluh  –  Bahawa pemungutan dan pengawalan segala hasil dan pentadbiran am negeri dikawal selia dibawah nasihat Residen-residen ini.
  11. Kesebelas  –  Bahawa Persetiaan dimana Pulau Dinding dan pulau-pulau Pangkor telah diserahkan kepada Great Britain telah tersalah faham, dan dengan yang demikian, maka perlulah diselaraskan semula supaya dapat dikuatkuasakan tujuan sebenar para penggubal Persetiaan itu, dan dengan ini maka diisytiharkan bahawa sempadan wilayah yang diserahkan itu hendaklah diperbetulkan seperti berikut:   Dari Bukit Segari, seperti yang tertera dalam Lembaran Carta No. 1 Selat Melaka, yang salinannya dilampirkan, dengan bertanda A, merentas lurus hingga kelaut, kemudiannya di sepanjang [antai laut ke selatan, ke Pulau Katta di sebelah Barat, dan dari Pulau Katta merentang ketimur laut kira-kira sepanjang lima batu, dan kemudiannya ke utara, iaitu ke Bukit Segari.
  12. Kedua belas  –  Bahawa legih selatan Sungai Krian, iaitu bahagian kawasan yang salirannya masuk ke sungai itu dari selatan diisytiharkan sebagai Wilayah British, sebagai membetulkan Sempadan Province Wellesley (Seberang Perai). Sempadan itu hendaklah ditandakan oleh Pesuruhjaya, seorang yang dinamakan oleh Kerajaan Negeri-Negeri Selat, dan seorang lagi dinamakan oleh Sultan Perak.
  13. Ketiga belas  –  Bahawa apabila keadaan kacau-bilau sekarang ini sudah terhenti di Negeri Perak dan keamanan dan ketenteraman telah kembali pulih dalam kalangan puak-puak yang berbalah di Negeri itu, maka langkah-langkah segara dibawah kawalan dan seliaan seorang atau lebih daripada seorang Pegawai British hendaklah dilaksanakan bagi memulihkan sejauh mana yang boleh dilakukan kerja-kerja perlombongan dan pemilikan alat jentera, dll., seperti keadaan sebelum berlaku kacau-bilau, serta bagi menguruskan pembayaran pampasan kerana kerosakan, dan keputusan pegawai atau pegawai-pegawai itu dalam hal sedemikian adalah muktamad
  14. Keempat belas  –  Menteri Larut berjanji mengaku sebagai hutangnya kepada Kerajaan Negeri-Negeri Selat untuk segala caj dan perbelanjaan yang ditanggung atas penyiasatan ini, dan juga atas caj dan perbelanjaan yang ditanggung oleh Tanah Jajahan Negeri-Negeri Selat dan Great Britain dalam usaha mereka bagi mewujudkan ketenteraan di Negeri Perak dan keselamatan perdagangan.
Perkara diatas telah dibaca dan telah dijelaskan kepada mereka yang berkenaan yang telah memahami perkara-perkara itu dan masing-masing bersetuju dan menerimanya sebagai mengikat diri mereka dan Waris serta Pengganti mereka.
Perjanjian ini dibuat dan diikat di Pulau Pangkor dalam Tanah Jajahan British pada dua puluh hari bulan Januari tahun Masihi satu ribu lapan ratus tujuh puluh empat.
Disempurnakan dihadapan saya
ANDREW CLARKE,
Gabenor, Panglima Besar dan Laksamana Madya
Negeri-Negeri Selat”
____________________________________________________________________
Cap Mohor Sultan Perak
Cap Mohor Bendahara Perak
Cap Mohor Temenggung Perak
Cap Mohor Menteri Perak
Cap Mohor Syahbandar Perak
Cap Mohor Raja Mahkota Perak
Cap Mohor Laksamana Perak
Cap Mohor Dato’ Sagor

__________________________________
Nota kaki: Paparan ini merupakan terjemahan isikandung Perjanjian Pangkor ke Bahasa Malaysia moden oleh Institut Terjemahan Negara dan bukannya transkripsi rumi dari tulisan Jawi yang asal.
Sumber: Perjanjian & Dokumen Lama Malaysia (1791-1965), Institut Terjemahan Negara, Kuala Lumpur, 2008.
[Perjanjian Pangkor, 20 Januari 1874 | SembangKuala]
SembangKuala
10 Mac 2002 - Campur Tangan British di Selangor 1874. Pengenalan. Seperti negeri-negeri Melayu yang lain, kekacauan juga berlaku di Selangor pada ...

17 Apr 2001 - Campur Tangan British di Negeri Sembilan 1874. Pengenalan. Seperti negeri-negeri Melayu yang lain, kekacauan di Negeri Sembilan berlaku ...

24 Ogo 2015 - 24 Ogos 1888 – Pada tahun 1888, Sultan Pahang, Sultan Ahmad di dalam keadaan serba salah telah terpaksa menandatangani sepucuk ...
J.W.W Birch iaitu residen di perak dan juga gabenor negeri-negeri selat ... British berpendapat jikaPahang digabungkan dengan negeri-negeri lain yang lebih ...
26 Jun 2016 - J.P. Rodger memegang jawatan Residen British di Pahang pada bulan Oktober 1888. Seperti di Perak, pengenalan sistem Residen di Pahang ...
Pada hari ini dalam tahun 1888, Sultan Pahang, Sultan Ahmad Muazzam Shah ibni Almarhum Bendahara Sri Maharaja Tun Ali, menandatangani sepucuk surat ...
18 Jan 2017 - -Dato' Bahaman tidak mengiktiraf pemerintahan British di Pahang. FAKTOR PENENTANGAN. a) Hilang Hak Mengutip cukai. - Dato' Bahaman ...
1 Jan 2011 - Penentangan di Pahang. Pengenalan. J.P. Rodger memegang jawatan Residen British di Pahang pada bulan Oktober 1888. Seperti di Perak ...
Di Negeri Pahang, penentangannya terhadap penjajahan British pada 1891-1895. Penentangannya yang berlaku sepanjang abad ke-19 hingga abad ke-20 ...
Campurtangan British di Negeri Sembilan dan Pahang Perbalahan di Sungai Ujong, NegeriSembilan: (i) Perebutan kuasa antara Dato. ' Kelana Syed Abdul ...

1 Mac 2011 - Sultan juga dikehendaki membayar gantirugi. Pada Oktober 1888, J.P Rodger telah dilantik menjadi Residen British yang pertama di Pahang.

Tiada ulasan: