Rabu, 5 Disember 2018

Panduan hidup, persiapan diri serta doa-doa. 8808.



Assalamualaikum. Berikut ialah khasiat bagi setiap satu asma ul husna yang mana jika kita amalkan, setiap satu darinya mempunyai khasiat yang berbeza-beza mengikut apakah hajat yang kita inginkan. Insya Allah...
1. YA RAHMAAN
Yang Maha Pengasih.

Apabila dizikirkan sesudah solat 5 waktu sebanyak 500x maka hati kita akan menjadi terang, tenang & sifat-sifat pelupa & gugup akan menjadi hilang dengan izin Allah.

2. YA RAHIIM
Yang Maha Penyayang.

Apabila dizikirkan sebanyak 100x setiap hari, Insyaallah kita kan mempunyai daya penarik yang besar sekali hingga manusia merasa cinta & kasih serta sayang terhadap kita.

3. YA MALIK
Raja Yang Maha Berkuasa.

Apabila dizikirkan sebanyak 121x setiap pagi atau setelah gelincirnya matahari, segala pekerjaan yang dilakukan setiap hari akan mendatangkan berkat dan kekayaan yang diredhai Allah.

4. YA QUDDUS
Yang Maha Suci

Apabila dizikirkan sebanyak 100x setiap pagi setelah tergelincir matahari, maka hati kita akan terjaga dari semua penyakit hati seperti sombong, iri hati, dengki & lain-lain.

5. YA SALAAM
Yang Maha Sejahtera.

Apabila dizikirkan sebanyak 136x, insyaallah jasmani & rohani kita akan terhindar daripada segala penyakit sehingga badan menjadi segar, sihat & sejahtera.

6. YA MU'MIN
Ya Maha Mengamankan.

Apabila dizikirkan sebanyak 236x, insyaallah diri kita, keluarga & segala kekayaan yang dimiliki akan terpelihara & aman dari segala macam gangguan yang merosakkan.

7. YA MUHAIMIN
Yang Maha Memelihara.

Apabila dizikirkan sebanyak 145x sesudah solat fardu Isyak, insyaallah fikiran & hati kita akan menjadi terang & bersih.

8. YA 'AZIZ
Yang Maha Perkasa.

Apabila dizikirkan sebanyak 40x sesudah solat Subuh, insyaallah kita akan menjadi orang yang mulia disegani orang kerana penuh kewibawaan.

9. YA JABBAR
Yang Kehendaknya Tidak Dapat Diingkari.

Apabila dizikirkan sebanyak 226x pagi & petang semua musuh akan menjadi tunduk & patuh dengan izin Allah.

10. YA MUTAKABBIR
Yang Memiliki Kebesaran.

Apabila dizikirkan sebanyak 662x maka dengan kebijaksanaan bertindak kita akan dapat menundukkan semua musuh, bahkan mereka akan menjadi pembantu yang setia.

11. YA KHALIQ
Yang Maha Pencipta.

Dibaca mengikut kemampuan atau sebanyak 731x, insyaallah yang ingin otak cerdas, cepat menerima sesuatu pelajaran, amalan ini akan memberikan otak kita cerdas dan cepat faham.

12. YA BARI'
Yang Maha Merancang.

Sekiranya kita berada di dalam kesukaran atau sedang sakit, dibaca sebanyak 100x selama 7 hari berturut-turut, insyaallah kita akan terlepas dari kesukaran & sembuh daripenyakit tersebut.

13. YA MUSAWWIR
Yang Maha Pembentuk.

Sekiranya seorang isteri yang sudah lama belum mempunyai anak, maka cubalah ikhtiar ini dengan berpuasa selama 7 hari dari hari Ahad hingga Sabtu. Di waktu hendak berbuka puasa, ambil segelas air & dibacakan "Ya Musawwir" sebanyak 21x, kemudian diminum air tersebut untuk berbuka puasa. Bagi sang suami, hendaklah berbuat perkara yang sama tetapi hanya dengan berpuasa selama 3 hari. Kemudian pada waktu hendak berjimak, bacalah zikir ini selama 10x, insyaallah akan dikurniakan anak yang soleh.

14. YA GHAFFAR
Yang Maha Pengampun.

Sambil Beri'tikaf (diam dalam masjid dalam keadaan suci) bacalah zikir ini sebanyak 100x sambil menunggu masuknya waktu solat Jumaat, insyaallah akan diampun dosa-dosa kita.

15. YA QAHHAR
Yang Maha Perkasa.

Dizikir menurut kemampuan atau sebanyak 306x, maka hati kita akan dijaga dari ketamakan & kemewahan dunia dan insyaallah orang-orang yang selalu memusuhi kita akan sedar & tunduk akhirnya.

16. YA WAHHAB
Yang Maha Memberi Kurnia.

Dizikir sebanyak 100x sesudah solat fardhu, barang siapa yang selalu di dalam kesempian, insyaallah segala kesulitan atau kesempitan daam soal apa pun akan hilang.

17. YA RAZZAQ
Yang Maha Pemberi Rezeki.

Dizikir mengikut kemampuan sesudah solat fardhu khususnya solat Subuh, insyaallah akan dipermudahkan rezeki yan halal & membawa berkat.

18. YA FATTAH
Yang Maha Pembuka.

Dizikir sebanyak 71x sesudah selesai solat Subuh, insyaallah hati kita akan dibuka oleh Allah, sehingga mudah menerima nasihat agama.

19. YA 'ALIM
Yang Maha Mengetahui.

Dizikir sebanyak 100x setiap kali selesai solat Maktubah, insyaallah akan mendapat kemakrifatan yang sempurna.

20. YA QABID
Yang Maha Menyempitkan.

Dizikirkan 100x setiap hari, maka dirinya akan semakin dekat dengan Allah & terlepas dari segala bentuk ancaman.

21. YA BASIT
Yang Maha Melapangkan.

Perbanyakkan zikir ini setiap hari, insyaallah rezeki akan menjadi murah.

22. YA KHAFID
Yang Maha Merendahkan.

Dizikirkan sebanyak 500x setiap hari dalam keadaan suci, khusyuk & tawaduk, insyaallah segala maksud yang baik akan ditunaikan Allah. Jika mempunyai musuh, musuh itu akan jatuh martabatnya.

23. YA RAFI'
Yang Maha Mengangkat.

Dizikirkan setiap hari, siang dan malam sebanyak 70x, insyaallah keselamatan harta benda di rumah, di kedai atau di tempat-tempat lain akan selamat & terhindar dari kecurian.

24. YA MU'IZ
Yang Maha Membeningkan.

Dizikirkan sebanyak 140x setiap hari, insyaallah akan memperolehi kewibawaan yang besar terutamanya bagi ketua-ketua jabatan atau perniagaan.

25. YA MUZIL
Yang Maha Menyesatkan.

Perbanyakkanlah zikir ini setiap hari, sekiranya ada orang yang berhutang kepada kita & sukar untuk memintanya, insyaallah si penghutang akan sedar & membayar hutangnya kembali.

26. YA SAMI'
Yang Maha Mendengar.

Sekiranya ingin doa kita makbul dan pendengaran kita tajam, amalkan zikir ini setiap hari mengikut kemampuan, lebih-lebih lagi sesudah solat Dhuha, insyaallah doa akan mustajab.

27. YA BASIR
Yang Maha Melihat.

Dizikirkan sebanyak 100x sebelum solat Jumaat, insyaallah akan menjadikan kita terang hati, cerdas otak & selalu diberikan taufik & hidayah dari Allah.

28. YA HAKAM
Yang Maha Melapangkan.

Dizikirkan sebanyak 68x pada tengah malam dalam keadaan suci, insyaallah dapat membuka hati seseorang itu untuk mudah menerima ilmu-ilmu agama.

29. YA 'ADL
Yang Maha Adil

Dizikirkan sebanak 104x setiap hari sesudah selesai solat 5 waktu, insyaallah diri kita selalu dapat berlaku adil.

30. YA LATIF
Yang Maha Lembut

Dengan memperbanyakkan zikir ini mengikut kemampuan, insyaallah bagi para peniaga, ikhtiar ini akan menjadikan barangan jualannya menjadi laris dan maju.

31. YA KHABIR
Yang Maha Berwaspada

Dengan memperbanyakkan zikir ini setiap hari, insyaallah akan dapat bertemu dengan teman atau anak yang terpisah sekian lama.

32. YA HALIM
Yang Maha Penyantun.

Dizikirkan sebanyak 88x selepas solat 5 waktu, bagi mereka yang mempunyai kedudukan, insyaallah dipastikan kedudukannya tidak akan dicabar.

33. YA 'AZIM
Yang Maha Agung.

Dizikirkan sebanyak 12x setiap hari untuk orang yang sekian lama menderita sakit, insyaallah akan sembuh. Juga apabila dibaca 12x kemudian ditiupkan pada tangan lalu diusap-usap pada seluruh badan, dengan izin Allah akan terhindar dari gangguan jin & sebagainya.

34. YA GHAFFUR
Yang Maha Pengampun

Bagi orang yang bertaubat, hendaklah memperbanyakkan zikir ini dengan mengampuni dosa-dosanya dan beriktikad untuk tidak mengulanginya. Insyaallah akan diterima taubatnya oleh Allah.

35. YA SYAKUR
Yang Maha Mensyukuri.

Dizikirkan sebanyak 40x sehabis solat hajat, sebagai pengucapan terima kasih kepada Allah, insyaalah semua hajat kitaakan dimakbulkan Allah.

36. YA 'ALI
Yang Maha Tinggi

Tulislah zikir ini sebanyak 110x di dalam bahasa Arab, lalu direndam pada air yang dingin dan diminum, insyaallah air tadi mujarab untuk kecerdasan minda seseorang.

37. YA KABIR
Yang Maha Besar

Bagi seseorang yang kedudukannya telah dirampas atau dilucut gara-gara fitnah, maka bacalah zikir ini sebanyak 1000x selama 7 hari berturut-turut dalam keadaan suci sebagai pengaduan kepada Allah. Lakukanlah sesudah solat malam (tahajjud atau hajat)

38. YA HAFIZ
Yang Maha Penjaga

Dizikir sebanyak 99x, insyaallah diri kita akan terlindung dari gangguan binatang buas terutamanya apabila kita berada di dalam hutan.

39. YA MUQIT
Yang Maha Pemberi Kekuatan.

Sekiranya kita berada di dalam kelaparan dan sukar untuk mendapatkan makanan, maka perbanyakkanlah zikir ini. Insyaallah badan kita akan menjadi kuat dan segar kerana rasa lapar akan hilang.

40. YA HASIB
Yang Maha Pembuat Perhintungan

Untuk memperteguhkan kedudukan yang telah kita jawat, amalkan zikir ini sebanyak 777x sebelum matahari terbit & selepassolat Maghrib, insyaallah kedudukan kita akan kukuh tanpa sebarang gangguan.

41. YA JALIL
Yang Maha Mempunyai Keagungan

Amalkan zikir ini pada 1/3 malam, insyaallah perniagaan akan bertambah maju, kedudukan akan lebih tinggi dan terhormat.

42. YA KARIM
Yang Maha Mulia.

Untuk Mencapai darjat yang tinggi & mulia di dunia mahupun di akhirat kelak, maka amalkan zikir ini sebanyak 280x ketika hendak masuk tidur. Nescaya Allah akan mengangkat darjat mereka yang mengamalkan zikir ini.

43. YA RAQIB
Yang Maha Mengawasi

Berzikirlah sebanyak 50x setiap hari dengan niat agar barang-barang yang dikhuatiri akan hilang kerana berada di tempat yang jauh & sukar dijaga terhindar dari sebarang kecurian mahupun gangguan lainnya. Bertawakkal & yakinlah kepada Allah.

44. YA MUJIB
Yang Maha Mengabulkan.

Amalkan zikir ini sebanyak 55x sesudah solat Subuh. Insyaallah doa kita akan dimakbulkan Nya.

45. YA WASI'
Yang Maha Luas

Apabila di dalam kesulitan maka amalkanlah zikir ini sebanyak 128x setiap pagi & petang. Insyaallah segala kesulitan akan hilang. Andai zikir ini sentiasa diamalkan, insyaallah kita akan dijaga dari hasad dengki sesama makhluk.

46. YA HAKIM
Yang Maha Bijaksana.

Bagi sesiapa sahaja yang memperbanyakkan zikir ini setiap hari, insyaallah akalnya akan manjadi cergas & lancar dalam menghafal dan mengikuti pelajaran. Amalkan sekurang-kurangnya 300x setiap hari.

47. YA WADUD
Yang Maha Penyiram Kesejukan.

Amalkan zikir ini sebayak 1000x pada setiap malam. Insyaallah kita akan menjadi insan yang sentiasa bernasib baik, disayangi & rumah tangga kita akan berada dalam keadaan harmoni.

48. YA MAJID
Yang Maha Penyandang Kemegahan

Untuk ketenteraman keluarga, amalkan zikir ini sebanyak 99x, sesudah itu hembuskan kedua belah tapak tangan & usap ke seluruh muka. Insyaallah semua anggota keluarga kita akan meyayangi& menghormati kita sebagao ketua keluarga.

49. YA BA'ITH
Yang Maha Membangkitkan

Zikirkan sebanyak 100x dengan meletakkan kedua tangan ke dada. Insyaallah akan memberi kelapangan dada dengan ilmu & hikmah.

50. YA SYAHID
Yang Maha Menyaksikan

Apabila ada diantara kedua keluarga kita yang suka membangkang dan sebagainya, maka zikirkan sebanyak 319x secara berterusan setiap malam sehingga si pembangkang akan sedar & mengubah sikapnya.

51. YA HAQ
Yang Maha Besar

Perbanyakkan zikir ini, insyaallah ianya sangat berfaedah sekali untuk menebalkan iman & taat di dalam menjalankan perintah Allah.

52. YA WAKIL
Yang Maha Pemegang Amanah

Sekiranya terjadi hujan yang disertai ribut yang kuat atau terjadi gempa, maka ketika itu perbanyakkan zikir ini, insyaallah bencana tersebut akan menjadi reda & kembali seperti sedia kala.

53. YA QAWI
Yang Maha Kuat

Amalkan zikir ini sebanyak mungkin agar kita tidak gentar apabila berhadapan dengan sebarang keadaan mahupun berdepan dengan si zalim.

54. YA MATIN
Yang Maha Kukuh

Amalkan zikir ini sebanyak mungkin kerana ianya mempunyai fadhilat mengembalikan kekuatan sehingga musuh merasa gentar untuk mengganggu.

55. YA WALI
Yang Maha Melindungi

Amalkan zikir ini sebanyak mungkin kerana dengan izin Nya, kedudukan kita akan kukuh & terhindar dari sebarang gangguan oleh orang yang bersifat dengki.

56. YA HAMID
Yang Maha Terpuji

Perbanyakkan zikir ini sebagai pengakuan bahawa hanya Allah sahaja yang paling berhak menerima segala pujian.

57. YA MUHSI
Yang Maha Penghitung.

Sekiranya kita menginginkan diri kita digolongkan dalam pertolongn yang selalu dekat dengan Allah, maka amalkan zikir ini sebanyak mungkin sesudah solat 5 waktu.

58. YA MUBDI
Yang Maha Memulakan

Agar segala apa yang kita rancangkan akan berhasil, maka zikirkan sebanyak 470x setiap hari. Insyaallah.

59. YA MU'ID
Yang Maha Mengembalikan

Andai ada anggota keluarga yang menghilangkan diri & sebagainya, amalkan zikir ini sebanyak 124x setiap hari sesudah solat. Insyaallah akan dipertunjukkan hasilnya.

60. YA MUHYI
Yang Maha Menghidupkan

Amalkan zikir ini 58x setiap hari, insyaallah kita akan diberikan kemuliaan darjat dunia & akhirat kelak.

61. YA MUMIT
Yang Maha Mematikan.

Barangsiapa yang memperbanyakkan zikir ini, insyaallah akan dipermudahkan dalam perniagaan,politik & sebagainya.

62. YA HAYYU
Yang Maha Hidup.

Untuk mencapai kekuatan mental/batiniah dalam menjalani kehidupan, perbanyakkanlah zikir ini.

63. YA QAYYUM
Yang Maha Menegakkan.

Amalkan zikir ini sebanyak 1000x setiapmalam atau siang, insyaallah akan memperolehi harta yang banyak lagi berkat, dikasihi oleh setiap manusia, berwibawa, ditakuti musuh & menjadi insan yang terhormat.

64. YA WAJID
Yang Maha Menemukan

Andai keinginan keperibadian yang kukuh, tidak mudah terpengaruh & teguh pendirian, maka perbanyakkan zikir ini.

65. YA MAJID
Yang Maha Mulia.

Demi kecerdasan otak dan agar dipermudahkan hati untuk menerima pelajaran maka hendaklah pelajar tersebut memperbanyakkan zikir ini setiap hari.

66. YA WAHID
Yang Maha Tunggal

Bagi pasangan yang belum mempunyai cahaya mata, amalkanlah zikir ini sebanyak 190x setiap kali selesai menunaikan solat 5 waktu selama sebulan & selama itu juga hendaklah berpuasa sunat Isnin & Khamis. Insyaallah.

67. YA AHAD
Yang Maha Esa

Zikir Asma Allah ini sebanyak-banyaknya, insyaallah kita akan melupakan sifat-sifat yang dinisbahkan kepada diri kita atau orang lain.

68. YA SAMAD
Yang Maha Diperlukan.

Ketika dalam kelaparan akibat sesat atau kesempitan hidup, maka pohonlah kepada Allah dengan zikir ini sebanyak mungkin. Insyaallah diri ini akan berasa kembali segar.

69. YA QADIR
Yang Maha Menentukan

Apabila kita berhajatkan sesuatu namun selalu gagal, maka amalkan zikir ini sebanyak 305x setiap hari. Insyaallah segala hajat akan berhasil.

70. YA MUQTADIR
Yang Maha Berkuasa

Amalkan zikir ini sebanyak-banyaknya sehingga apa sahaja ikhtiar kita berhasil kerana zikir ini akan mempercepatkan keberhasilan hajat kita.

71. YA MUQADDIM
Yang Maha Mendahulukan

Menurut Imam Ahmad bin Ali Al-Buuniy, "barangsiapa yang berzikir dengan zikir ini sebanyak 184x setiap hari, insyaallah segala usahanya akan berhasil.

72. YA MUAKHKHIR
Yang Maha Mengakhirkan

Bagi meninggikan lagi ketaatan kita kepada Allah, perbanyakkan zikir ini.

73. YA AWWAL
Yang Maha Awal

Barangsiapa yang mengamalkan zikir ini sebanyak 37x setiap hari, insyaallah segala apa yang dihajati akan diperkenan Allah.

74. YA AKHIR
Yang Maha Akhir

Amalkan zikir ini sebanyak 200x sesudah solat 5 waktu selama 1 bulan insyaallah akan dibukakan pintu rezeki yang halal.

75. YA ZAHIR
Yang Maha Nyata

Amalkanlah zikir ini sebanyak 1,106x selesai solat ditempat yang sunyi, nescaya Allah akan membuka hijab padanya dari segala rahsia serta diberi kefahaman ilmu.

76. YA BATIN
Yang Maha Ghaib

Amalkanlah zikir ini sebanyak 30x sesudah solat fardu, nescaya Allahakan membuka hijab padanya dari segala rahsia serta diberi kefahaman ilmu.

77. YA WALI
Yang Maha Memberikan

Memperbanyakkan zikir ini setiap pagi & petang, insyaallah kita akan dibukakan pintu ma'rifat.

78. YA MUTA'ALI
Yang Maha Meninggikan

Sekiranya kita hendak berjumpa dengan mereka yang berkedudukan tinggi, bacalah zikir ini sebanyak mungkin. Insyaallah dengan mudah kita akan berjumpa dengannya & segala hajat yang penting akan berhasil.

79. YA BARR
Yang Maha Dermawan

Amalkan zikir ini sebanyak mungkin setiap hari, insyaallah segala apa yang dihajati akan terlaksana dengan mudah.

80. YA TAWWAB
Yang Maha Penerima Taubat

Perbanyakkan zikir ini supaya dengan mudah diberikan petunjuk kembali ke jalan yang lurus.

81. YA MUNTAQIM
Yang Maha Penyiksa

Perbanyakkan zikir ini setiap kali sesudah solat fardhu. Insyaallah, kita akan mendapat pertolongan Allah dalam berhadapan dengan orang yang zalim.

82. YA 'AFU
Yang Maha Pemaaf

Barangsiapa memperbanyakkan zikir ini, nescaya dia akan diampuni segala dosanya oleh Allah.

83. YA RAUF
Yang Maha Pengasih

Bagi sesiapa sahaja yang inginkan dirinya disayangi oleh sesiapa sahaja yang memandangnya, amalkan zikir ini seberapa mampu pada waktu siang mahupun malam.

84. YA MALIKUL MULK
Yang Maha Menguasai Segala Kerajaan

Seseorang ketua yang ingin kedudukan yang kekal & tetap tanpa gangguan, amalkan zikir ini sebanyak 212x sesudah solat waktu & 212x pada setiap malam.

85. YA ZUL JALALI WAL IKRAM
Yang Maha Memiliki Kebebasan & Kemuliaan

Amalkan zikir ini sebanyak 65x setiap hari, insyaallah segala hajat kita akan tercapai dengan pertolongan Allah.

86. YA MUQSIT
Yang Maha Menyeimbangkan.

Berzikirlah dengan zikir ini mengikut kemampuan, insyaallah Allah akan menganugerahkan sifat adil kepada mereka yang mengamalkannya.

87. YA JAMI'
Yang Maha Pengumpul

Sekiranya ada ahli keluarga kita yang lari daripada rumah amalkanlah zikir ini sebanyak mungkin setiap hari dengan niat semoga Allah menyedarkan orang tersebut. Dengan izin Allah orang yang lari itu akan pulang dalam jangka waktu yang singkat.

88. YA GHANI
Yang Maha Kaya.

Amalkanlah zikir ini pada setiap hari sebanyak mungkin, insyaallah apa yang kita usahakan akan cepat berhasil & kekayaan yang kita perolehi itu akan mendapat berkat.

89. YA MUGNI
Yang Maha Pemberi Kekayaan

Mintalah kekayaan yang bermanfaat untuk kehidupan dunia & akhirat kepada Allah dengan memperbanyakkan zikir ini, insyaallah segala hajat kita akan tercapai.

90. YA MANI'
Yang Maha Mencegah

Amalkan zikir ini sebanyak 161x pada waktu menjelang solat Subuh setiap hari, insyaallah kita akan terhindar dari orang-orang yang zalim & suka membuat angkara.

91. YA DARR
Yang Maha Pemberi Derita

Amalkanlah zikir ini sebanyak 1001x pada setiap hari, insyaallah dengan ikhtiar ini penyakit yang telah lama dihidapi akan cepat sembuh.

92. YA NAFI'
Yang Maha Pemberi Manfaat

Menurut Imam Ahmad Al-Buuniy, barangsiapa mengamalkan zikir inisetiap hari, maka bagi orang yang sakit, sakitnya akan sembuh & bagi orang yang susah akan dihilangkan kesusahannya dengan izin Allah.

93. YA NUR
Yang Maha Bercahaya

Menurut Sheikh Ahmad bin Muhammad As Shawi, barang siapa yang menghendaki kemuliaan yang agung & memperolehi apa yang dimaksudkan baik kebaikan dunia mahupun akhirat, maka selalulah berzikir dengan Asma Allah ini setiap pagi & petang.

94. YA HADI
Yang Maha Pemberi Petunjuk

Bagi sesiapa yang tersesat dalam perjalanan, zikirlah Asma Allah, insyaallah akan diberia pertolongan dan cepat lepas dari kesesatan tersebut.

95. YA BADI'
Yang Maha Pencipta Keindahan

Andai kita mempunyai rancangan yang besar,maka berzikirlah dengan zikir ini sebanyak 500x selepas solat fardhu. Insyaallah rancangan kita akan berjaya & berjalan lancar.

96. YA BAQI
Yang Maha Kekal

Amalkanlah zikir ini sebanyak mungkin pada bila-bila masa, insyaallah dengan ikhtiar ini semua pekerjaan yang telah menjadi punca rezeki tidak akan mudah terlepas dan perniagaan akan terus maju.

97. YA WARIS
Yang Maha Pewaris

Amalkan Asma Allah ini sebanyak yang mungkin, insyaallah kita akan dikurniakan umur yang panjang & hidup yang berhasil.

98. YA RASHID
Yang Maha Bijaksana

Berzikirlah dengan Asma Allah ini sebanyak 1000x di antara waktu Maghrib dan Isyak, insyaallah kita akan beroleh minda yang cerdas.

99. YA SABUR
Yang Maha Sabar

Agar kita diberi kesabaran oleh Allah dalam segala hal, maka perbanyakkanlah zikir Asma Allah ini. Dengan sifat sabar dan penuh pengharapan kepada Allah, insyaallah segala usaha kita akan mencapai kejayaan.

Sekianlah khasiat 99 Asma ul Husna. Amalkanlah. Semoga beroleh kebaikan.

Aamiin...
Kredit: pesan bonda
https://www.facebook.com/sharhanshafie/photos/a.578927035466869/2880880021938214/?type=3&theater

Jangan makan dan minum pakai tangan kiri.
http://www.ahmad-sanusi-husain.com/2018/12/jangan-makan-dan-minim-pakai-tangan-kiri.html

Sholat yang paling berat bagi orang munafik.
http://www.ahmad-sanusi-husain.com/2018/12/sholat-yang-paling-berat-bagi-orang.html

Doa ketika sakit.
http://www.ahmad-sanusi-husain.com/2018/12/doa-ketika-sakit.html

Doa memohon hisab yang mudah.
http://www.ahmad-sanusi-husain.com/2018/12/doa-memohon-hisab-yang-mudah.html

Apakah Azab Kubur hanya untuk Orang Kafir?
azab kubur
Ilustrasi Malam Hari Foto:Pixabay
MUSLIM yang berdosa di akhirat nanti akan mendapatkan balasan. Apalagi bagi mereka yang jelas-jelas seorang kafir. Sebelum disiksa di neraka, semua manusia akan berada di fase alam barzah (kubur).

Namun ada pertanyaan apakah azab kubur menimpa orang mukmin yang bermaksiat ataukah hanya menimpa orang kafir saja?


Dijawab Syaikh Muhammad bin Shalih Al-Utsaimin, azab kubur yang terus menerus akan menimpa orang munafik dan orang kafir. Sedangkan orang mukmin yang bermaksiat bisa juga disiksa di kubur.

Dalam Shahih Al-Bukhari dan Muslim disebutkan hadits Ibnu Abbas radhiyallahu ‘anhu, bahwa pernah suatu ketika Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam, melewati dua kuburan seraya bersabda:

“Kedua penghuni kuburan itu diazab dan keduanya bukannya diazab lantaran dosa besar. Salah satunya diazab karena tidak bertabir dari kencing, sedangkan yang satunya suka kesana-kemari mengumbar fitnah (mengumpat).”


Kedua penghuni kubur itu jelas orang muslim. Jadi seorang muslim pun jika berdosa maka akan mendapatkan azab. Allahu A’lam. []

SUMBER: KONSULTASI SYARIAH
Apakah Azab Kubur hanya untuk Orang Kafir? - Islampos

Mengapa Kita Diperingatkan soal Dajjal yang Keluar di Akhir Zaman?
dajjal keluar di akhir zaman
Foto: Pexels

DAJJAL merupakan fitnah yang sesungguhnya di mana pada akhir zaman nanti sosok manusia jahat ini akan keluar untuk meneror kaum muslimin dan mengklaim ketuhanan dirinya.

Jauh-jauh hari Rasulullah shalallahu alaihi wasallam sudah memperingatkan soal sosok Dajjal. Banyak pesan dari Nabi shalallahu alaihi wasallam agar iman umat Islam kuat ketika bertemu dengan makhluk tersebut. Lantas mengapa Nabi mengingatkan umat akan Dajjal, padahal Dajjal itu hanya akan keluar di akhir zaman?

Menurut Syaikh Muhammad bin Shalih Al-Utsaimin, fitnah terbesar yang terjadi di muka bumi sejak diciptakannya Adam sampai bangkitnya kiamat adalah fitnah Dajjal. Demikian dikatakan oleh Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam. Oleh karena itu, tiada seorang Nabi-pun sejak Nuh sampai Muhammad shallallahu ‘alaihi wa sallamuhu kecuali masing-masing mengingatkan kaumnya akan Dajjal. Peringatan ini bertujuan memberitahu akan kedahsyatannya dan agar berhati-hati darinya.


Allah Maha Tahu bahwa Dajjal itu tidak akan keluar kecuali di akhir zaman, akan tetapi Allah memerintahkan para rasul-Nya agar mengingatkan kaumnya masing-masing akan Dajjal agar diketahui kedahsyatannya dan malapetaka yang dibawanya. Dalam suatu hadits yang shahih disebutkan bahwa Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam telah bersabda:

Artinya: “Jika Dajjal itu keluar dan aku berada di tengah-tengah kalian, maka akulah yang akan mengatasinya dari kalian dan kalau tidak maka seseorang menjadi pembela bagi dirinya sendiri. Allah-lah khalifahku atas setiap muslim. Ya, sebaik-baik khalifah (pengganti, pembela atau penolong) adalah Rabb kita ‘Azza wa Jalla.”

Dajjal itu memang luar biasa dan fitnahnya merupakan fitnah yang paling dahsyat dan mengerikan yang pernah terjadi di dunia ini sejak diciptakannya Adam hingga bangkitnya kiamat. Karena itu wajar jika berta’awwudz dari fitnah Dajjal ini dikhususkan dalam shalat.


Artinya: “Aku berlindung kepada Allah dari adzab Jahannam dan adzab kubur dari fitnahnya hidup dan mati, serta dari fitnah Al-Masih Ad-Dajjal.”

Nama Dajjal diambil dari kata ad-dajl yang artinya at-tamwith (pembohong dan pendusta), karena memang Dajjal adalah pembohong yang paling besar, serta yang paling banyak dan paling dahsyat dalam menipu. []

SUMBER: KONSULTASI SYARIAH
Mengapa Kita Diperingatkan soal Dajjal yang Keluar di Akhir Zaman? - Islampos

Kawan Bukan Lawan, Sebuah Kritik Sosial dari Nectura Selasa, 4 Desember 2018 - 21:30 WIB
Kawan Bukan Lawan, Sebuah Kritik Sosial dari Nectura
Personel Nectura beserta tim pendukung saat menggelar konferensi pers di Artifex, Jalan Martanegara, Kota Bandung. Grup band ini menyerukan persaudaraan melalui single Kawan Bukan Lawan. (SINDOnews/Arif Budianto)

BANDUNG - Sebuah kritik sosial kembali didengungkan salah satu band metal asal Ujungberung, Kota Bandung, Nectura. Mereka melontarkan kritikan atas kekhawatiran mereka terhadap perpecahan antarumat manusia yang saling bertentangan dan menganggap kawan adalah lawan. 

Kritik itu dilantunkan Nectura melalui single terbaru mereka berjudul Kawan Bukan Lawan. Kritik sosial itu tak hanya melihat kondisi politik dan kebangsaan saat ini, tetapi juga kritik bagi kondisi musik Tanah Air, tak terkecuali pada genre musik metal. 

“Ini sebenarnya auto kritik buat kami. Tagline ini cocok untuk pendengar di luar ranah musik juga. Lagu ini adalah ungkapan kegelisahan kami atas kondisi saat ini,” kata gitaris Nectura, Hinhin Daryana. 

Layaknya musik cadas lainnya, single ini juga dibuat dengan ritme musik cepat. Pada video klipnya, Nectura juga menyuguhkan alur drama yang mengisahkan seorang warga yang dikejar kerumunan massa gara-gara menumpahkan mangkuk bakso namun berakhir damai. 

“Harapannya, lagu ini menjadi trigger buat kita semua, bahwa perpecahan tidak ada manfaatnya. Kita saling mengalah saja, bahwa kita dulur (saudara), kita semua kawan, bukan lawan,” timpal Agung Suwandi, vokalis Nectura, yang biasa disapa Owang. 

Untuk meyakinkan misi persaudaraan dari single Kawan Bukan Lawan, grup band yang terdiri lima personil Agung “Owang” Suwandi (vokalis), Hinhin “Akew” Daryana (gitaris), lrvan Abo (gitaris), Aulia Akbar (bassist), dan Abdul Kandris (ex Burgerkill) sebagai drummer bakal menggelar mini showcase pada 15 Desember 2018.

Pada perhelatan itu, akan ditampilkan lagu-lagu terbaru Nectura dan beberapa hits di Album Awake To Decide. Menurut Irvan Abo, bahwa showcase ini juga akan menampilkan perpaduan dari beberapa band-band Ujungberung lainnya, The Cruel dan Turbidity.

Abo berharap kolaborasi tiga band berbeda genre ini, dapat mengubah cara berpikir penggemar untuk melihat bahwa persaudaraan adalah inti dari keseluruhan praktik sosial yang dilakukan seluruh pelaku musik metal di Indonesia. 

Melalui mini showcase itu, Abo mengungkapkan bahwa menggelar sebuah konser dapat menjadi sebuah ajang interaksi antar pelaku musik metal. Berburu pengetahuan, bertukar informasi, dan mendiskusikan visi bermusik bersama rekan-rekan musisi lainnya. Hal itu menjadi kunci dan sekaligus sumbangsih mereka terhadap kontinuitas komunitas ini.

“Dari momen ini pula hari ini kita bisa menemukan karya-karya melegenda dari para pionir musik metal Bandung dan Indonesia. Harapan ini akan mendukung industri musik metal lnl menjadi lebih baik di masa mendatang,” tambah Owang. 

Sementara itu, perwakilan Super Music regional Bandung Dikki Dwi Saputra, dukungan Super Music terhadap event showcase mendatang adalah komitmen Super music mewadahi kreativitas band yang ada di Bandung. 

“Ini menjadi contoh bagi band lainnya, bahwa kami akan mewadahi dan menampung kreativitas para musisi. Kami percaya musikalitasnya, karena Bandung adalah tempat dimana lahirnya band metal. Kami juga sangat terbuka dengan band yang punya pikiran sejalan dengan super music,” ujar Dikki. 

Super Music, kata dia, merangkul semua genre musik. Tak hanya genre metal, tetapi juga aliran musik lainnya. Super Music berkomitmen mendukung dan menampung kreativitas para musisi untuk menyalurkan bakat dan kemampuannya. (alv)

Kawan Bukan Lawan, Sebuah Kritik Sosial dari Nectura
https://lifestyle.sindonews.com/read/1360008/157/kawan-bukan-lawan-sebuah-kritik-sosial-dari-nectura-1543921581


 
Halaman Disukai · 25 Ogos 
  
Petua Rawatan Islam Untuk Sakit Kepala (Mohon Kongsikan)

1. Baca Surah Al-Fatihah (1kali)

2. Baca Ayatul Kursi (3 kali)

3. Baca Surah Al-Ikhlas (3 kali)

4. Baca Surah Al-Falaq (1kali)

5. Baca Surah An-Nas (1kali)

6. Baca Surah Yaasin ayat ke-58 (3 kali)

7. Baca Selawat atas Nabi SAW (3 kali)

NOTA: Sepanjang membacanya letakkan kedua-dua tapak tangan di kepala, terutamanya pada bahagian yang sakit.

Facebook
https://www.facebook.com/sharhanshafie/photos/a.578927035466869/2880873638605519/?type=3&theater







Tiada ulasan: