Rabu, 5 Disember 2018

Petua dalam berdebat. 8809.



Janganlah engkau berdebat dengan orang yang santun dan dengan orang yang bodoh; Kerana orang yang santun akan mengalahkanmu, sedang orang yang bodoh akan menyakitimu [Al-Adab al-Syariyyah: 1/223]
Katanya Rin Du

Jika kamu membuka pintu debat, maka sungguh kamu telah membuka pintu penyakit fitnah bagi dirimu. 

Jika terjadi perdebatan, janganlah kalian duduk ditempat itu
dan jangan mencoba untuk masuk dalam perdebatan tersebut

Berhati-hatilah kamu dengan DEBAT dan BERSIKAP CERDASLAH DALAM MEMELIHARA WAKTUMU

#xpernahundiumno
#menyesalundiumno?
#paszamantgnaterbaik
#pengaruhtundandsaimatsabulksmenyatubuatubntumbang


Bertikam lidah. Tak akan boleh menembus hati mahu pun telinga yang terlanjur bebal.

Arah Perjuangan Umat Islam. 

Ketika umat berbicara kekuasaan selalu diarahkan pada hegemoni dalam urusan politik. Ketika berbicara kekuasaan, langsung meloncat kepada permasalahan politik. 

Politik kita ditentukan oleh dakwah kita. 

Kewajarannya politik kita tidak ditentukan oleh sebesar apa suara parti-parti Islam. Tetapi ditentukan dengan murni dan jayanya kekuatan dakwah Islam. Sepanjang dakwah tidak berhenti, Islam akan tetap jaya.

Penguasa politik bila berpegang kepada Al Quran dan Hadis pegangan Umat Islam. In Syaa Allah diskriminasi, perkauman, menggunakan Islam sebagai alat berpolitik, politik kebencian, salah guna kuasa, korupsi dan kleptokrasi tidak akan timbul dan merosakan Islam, bangsa dan tanah air. 

Munafik yang Pandai Bersilat Lidah 

Ini sebab jarang mimpi arwah mak ayah.. Ramai yang tak tahu..

Mak mertua saya pernah tanya saya "halil selama mak meninggal berapa kali mimpi mak arwah mak?" Sya jawab dengan nada sedih.." Ermm baru 2 kali mama..seminggu selepas mak meninggal dan masa halil sibuk kerja sebelum kawin..kenapa mama?"

Mak mertua saya kata.."maknanya halil anak yg baik yg sentiasa bagi dia pahala dan amal dalam kubur.. Kalau halil kerap sangat mimpi tu tandanya dia tak senang kat alam sana dan dia nak amalan dan doa daripada halil.."

Owh syaa baru faham ingat selalu mimpi mak tanda mak syang kat kita.. Rupanya bukan.. Ya Allah.. 

Saya terus bergenang air mata teringat balik.. Mungkin kali pertama seminggu lepas mak sya meninggal sebab rindu.. Yelaa masa mak saya sakit kat hospital sultanah aminah johor bharu masa tu saya tu saya dah 18 tahun.. Masa tu saya masih mak saya suapkan makan.. Manje sangat ngann arwah mak.. Tapi kali kedua saya mimpi saya ingat masa tu saya sibuk sangat.. Business tengah maju.. Duit belas ribu dapat untung masa tu.. Tapi sedih masa tu saya jarang bukak quran.. X baca quran.. Saya lalai sangat masa tu..

Baru saya faham bila mak mertua saya cakap macam tu.. YaAllah.. Sebenarnya mak kita yg dah meninggal dunia mereka sangat dahagakan amalan dan doa daripada anak2 yang soleh.. Saya pernah dapat nasihat daripada prof dr razali nawawi presiden abim yg pertama.. Dia kata "kholil.. Niatkan puasa kita solat kota sedekah kita semua untuk mak ayah kita.. Sebba mungkin dalam hidup mereka mereka pernah tinggalkan puasa tinggalkan solat.."

YaAllah.. Rindunya arwah mak.. Rindu sangat2.. Adik buat dakwah.. Adik ceramah pada pelajar2 untuk jadi baik.. Adik baca quran.. Adik buat sedekah infaq semua adik nak niatkan utk mak dan ayah.. Mak.. Maafkan adik.. X sempat khidmat mak sepenuh hati adik.. Mak.. Maafkan adik.. Mungkin adik pernah buat mak kecil ati dan nangis sebab adik.. Mak suka dengar adik baca quran masa adik kecik.. Nanti dalam syurga adik bacakan quran untuk mak depan mak ya... Huhuk rindu mak sangat... 😞

Ya Allah tenangkan mak ayah kami di alam barzakh.. Letakan mereka di kalangan orang2 beriman.. Jangan lah kau azab mak ayah kami.. Amiiin
Pakar Motivasi Remaja, 
Ustaz Tido
Share agar kita timbul rasa rindu kat mak ayah kita.. Dan ajak kawan2 kita untuk sayang mak ayah yg masih ada.. InsyaAllah [Viral Media Johor sedang bersama Jhuan Tjan Lee.

Dalam Al Adab Asy Syar’iyyah, Ibnu Muflih menyebutkan bahwa Ibnu Manshur pernah menyebutkan pada Imam Ahmad mengenai hukum mengucapkan salam pada wanita (bukan mahram). Beliau lantas menjawab, “Jika wanita tersebut sudah tua maka tidak mengapa.

Imam Nawawi dalam Al Adzkar berkata, “Ulama Syafi’iyah berkata: “Memberi salam sesama wanita sebagaimana pada sesama pria. Adapun seorang pria memberi salam pada wanita di mana wanita tersebut adalah istri, budak atau mahramnya, maka hukumnya boleh memberi salam kepada mereka-mereka. Sehingga dianjurkan untuk memberi salam kepada salah seorang di antara mereka dan wajib menjawab salamnya. Adapun jika yang diberi salam adalah wanita non mahram, jika wanita tersebut elok wajahnya dan khawatir tergoda dengan wanita tersebut, maka tidak boleh seorang pria memberi salam kepada wanita tersebut. Jika wanita tadi diberi salam, maka ia tidak perlu membalasnya. Begitu pula wanita tersebut tidak boleh mendahului memberi salam pada si pria tadi. Jika wanita tersebut memberi salam, maka tidak wajib membalasnya dan jika membalasnya, itu dimakruhkan

Dari Atha’ al-Khurasani, Rasulullah s.a.w. bersabda: “Tiada bagi wanita itu salam, dan tiada ke atasnya salam.” (HR Ibnul Jauzi) Ia bermaksud, perempuan tidak boleh memberi dan menerima salam kepada atau dari lelaki yang bukan mahramnya. [Mohammad Waliyuddin - Dr. Ustaz Rozaimi Ramle - Hadith]

[Betapa Pejuang Agama Memerlukan Adab]

Saya menerima banyak mesej di dalam inbox seperti ini. Manusia seperti ini memanggil saya dengan gelaran pelbagai haiwan sebahagiannya haiwan ternakan dan sebahagiannya haiwan liar bahkan haram dimakan. 

Mungkin sebahagian mereka menganggap perkataan seumpama ini sebahagian daripada jihad melawan musuh agama (pada mereka). Sedangkan perbezaan kita hanya pada pendekatan dan ijtihad.

Ingin saya ingatkan mereka bahawa adab dalam perjuangan agama adalah sesuatu yang sangat penting. Tidak salah untuk tegas tetapi banyak lagi perkataan baik untuk ditulis dan diucapkan berbanding mencarut dan memaki.

Kata Ibn al-Mubarak:

نحن إلى قليل من الأدب أحوج منا إلى كثير من العلم

Maksudnya: kita ini lebih berhajat kepada sedikit adab daripada banyaknya ilmu.

Kata Ibn al-Qayyim:

الأدب هو الدين كله

Maksudnya: adab itu agama keseluruhannya.

Dr Rozaimi Ramle [
Dr. Ustaz Rozaimi Ramle - Hadith - Gambar


Tiada ulasan: