Ahad, 6 Januari 2019

Bila katak, pembelot berkata-kata - kan dah kena tempelak. 8999.


Jadi ahli politik jangan mudah kena beli atau merelakan jiwa raga dibeli. Allah Maha Melihat. Hamba Nya yang lain pun tahu mempolitikan Melayu dan Islam kah seseorang ahli politik itu. Atau memang sebenar-benarnya Pejuang Islam atau sekadar mengisi tembolok masing-masing dari sumber yang tidak halal. Nauzubillahminzalik. Begitu juga cakap-cakap ahli politik yang kini hanya menjadi ahli politik kotoran atau ahli politik sampah, yang sebelum ini tidak pun pernah menegur secara terbuka semasa pembabitannya dalam kerajaan yang sebelum sebelumnya. Wayang sangat!!!
DOA MUDAHKAN URUSAN

Dari Anas r.a, dia berkata bahawa Rasulullah s.a.w pernah berdoa:

“Alloohumma Laasahla Illaa Maaja'altahu Sahlaa, Wa Anta Taj'alul Hazna, Idzaa Syi'ta Sahlaa.”

Maksudnya: “Ya Allah tidak ada kemudahan selain apa yang Engkau jadikan mudah dan Engkau dapat menjadikan perkara sulit menjadi mudah jika Engkau kehendaki” (H.R Ibn Hibban dan sanadnya dihukum sahih bertepatan dengan syarat Muslim dalam kitab al-Silsilah al-Sahihah, No. 2886).

Doa ini amat digalakkan kepada kita untuk membacanya kerana setiap hari kita mempunyai pelbagai urusan yang perlu diselesaikan dalam hidup. Tidak dapat tidak, kita mesti berusaha untuk memenuhi segala urusan yang telah kita rancangkan itu. Untuk memperoleh berkat disebalik semua urusan yang akan dan telah dilakukan sebaik-baiknya kita mengamalkan doa diatas sebagai panduan sepanjang hayat kita.


Kembara Mencari Redha - Siaran
Foto Kembara Mencari Redha.
Tiada apa pun yang boleh disesalkan selepas mati, dan tiada tempat tinggal lagi selepas kehidupan dunia ini, kecuali tempat tinggal di syurga ataupun di neraka.

Kini pilihlah buat dirimu, jika mahu taat nescaya akibatnya kemenangan untuk mencapai keredhaan ALLAH Subhanahu Wa Ta'ala.

Dan tinggal berkekalan dalam syurgaNya yang panjang luas, kemudian berjaya memandang kepada Wajah ALLAH Yang Maha Mulia lagi banyak budiNya.

Dan jika mahu pilih maksiat, nescayalah berakhir dengan penyesalan dan kehinaan, kemurkaan dan pengharaman, lalu dipenjara antara lapisan api neraka yang berluap-luapan.

- Al Imam Abdullah Ibn Alwi Al Haddad Al Hussaini Rahimahullahu Ta'ala -

Kembara Mencari Redha - Siaran
Foto Kembara Mencari Redha.
SUDAH BANYAK BERZIKIR TAPI HATI MASIH KERAS? 

Imam Adh-Dhahhak bin Qays, dikutip Syeikh Abu Bakar Al-Thurthusy Al-Andalusi dalam Al-Ma’tsurat, beliau berkata ;

“Aku mencari ibadah di dalam setiap hal, tetapi aku tak menemukan yang dapat melebihi apa yang aku temukan di dalam aktiviti duduk bersama ahli zikir.

Zikir merupakan satu-satunya ibadah yang tidak memiliki batas. Seorang mukmin boleh berzikir di mana saja, bila saja, dan dalam keadaan apa pun. Bahkan di dalam bilik mandi yang terlarang untuk berzikir secara jahr (suara keras), seorang hamba tetap boleh mengingat Allah Ta’ala di dalam hati dan fikirannya.

Zikir menjadi penawar yang amat mujarab atas kekerasan hati seorang hamba. Siapa yang sukar menerima kebenaran bahkan menolak dan menentangnya, hal itu pasti terjadi kerana kerasnya hati.

Sebab hati yang lembut akan mudah menerima kebenaran layaknya tanah yang subur; sesuai untuk berbagai jenis tanaman hingga membuahkan hasil yang membanggakan.

Tersebutlah seorang laki-laki yang bertanya kepada Al-Hasan, “Hatiku keras. Apa yang harus aku lakukan?”

“Dekatkanlah hatimu ke majlis-majlis zikir.” jawabnya dengan lembut.

Hadirilah majlis-majlis zikir yang membuat kita ingat kepada Allah Ta’ala, berharap redha-Nya, surga-Nya, dan takut serta menjauh dari neraka-Nya. Niscaya kerasnya hati akan melembut, akan luntur, kemudian menjadi hati yang subur dengan benih iman lalu membuahkan amal soleh.

Ketika seorang laki-laki mengeluhkan kerasnya hati kepada Imam Raja’ bin Haywah yang merupakan ahli fiqih, imam yang wafat pada 112 Hijriyah ini memberikan penyelesaiannya , “Terus-meneruslah berzikir kepada Allah Ta’ala.”

Nah, apa yang harus dilakukan jika sudah rajin berzikir tetapi hati tetap merasa keras? Apa yang mesti diperbuat ketika lisan lelah dalam zikir tetapi kelembutan hati tak kunjung hadir? Bagaimana terapi yang kudu dilakukan agar kerasnya hati beransur hilang dan berganti dengan kelembutan?

“Kami tidak merasakan manis di dalam hati, padahal Kami sudah berzikir kepada Allah Ta’ala,” keluh seorang laki-laki kepada Abu ‘Utsman.

Abu ‘Utsman yang alim pun lekas memberikan jawaban atas persoalan lelaki tersebut. Katanya santun, “Pujilah Allah Ta’ala agar dia hiasi anggota badanmu dengan ketaatan kepada-Nya.”

Terus berzikir. Jangan muak apalagi berhenti.

Jangan pula merasa telah banyak berzikir jika belum melampaui sebuah atsar yang menyebutkan bahwa sahabat mulia Abu Hurairah Radhiyallahu ‘anhu meminta ampun kepada Allah Ta’ala dengan beristighfar sebanyak 1200 kali dalam sehari.


Kembara Mencari Redha - Siaran

Kalu dah menang, kenapa nak minta derma lagi?
05 January 2019
Tipu wajib atau wajib menipu..
Sebelum PRU 14 PAS kata dah menang kes 90 juta di London. Maka mendabik dada semua penyokong2 PAS konon dah pun menang. Memaki hamun PH yang masa tu masih lagi pembangkang.. kononnya memfitnah menerima 90 juta dari SRC 1MDB. Kalu dah menang, kenapa nak minta derma lagi?

1. Media lapor ada pemimpin parti ehem minta tolong sangat-sangat bantuan untuk bayar baki yuran guaman yang agak banyak -400k. Katanya la ni dah terkumpul 69k ..maka perlu 331k lagi. Dan katanya juga sekarang ini sudah berbayar kos guaman RM 2.57 juta. Banyak tu. Dan pastinya ada lagi tu.

2. Ini semua bagi kes-kes saman "fitnah" antara Presiden parti ehem vs Sarawak Report yang akan dibicarakan di mahkamah di London nanti.

3. Apa pun teruskanlah saman tu dan carilah wang untuk bayar kos peguam tu. Mudah- mudahan berjaya bayar kos guaman itu. Dan diandaikan kes itu jadi bicara dan tak ditarik balik, saya rasa mesti Presiden parti ehem sudah 100 peratus ready untuk bagi keterangan di mahkamah di London itu nanti dan sudah siap siaga untuk disoal balas (cross examined) oleh QC... peguambela Sarawak Report.
No photo description available.
No photo description available.

4. Saya pernah baca transkrip perbicaraan kes mantan PM Singapore menyaman sebuah majalah antarabangsa (FEER) di mahkamah di Singapura yang juga kes fitnah.

5. Mendiang Lee Kuan Yew yang hebat dan juga mantan peguam pun saya lihat "teruk" di"grilled" oleh Geoffrey Robertson QC di Mahkamah negaranya sendiri.

6. Begitu juga mantan Presiden Singapura, Goh Chok Tong juga pernah disoal balas dengan begitu "brutal" oleh George Carman QC (a superb cross examiner) juga dalam kes fitnah yang melibatkan saman antara mantan PM itu dengan mendiang Joshua Benjamin Jeyaretnam. Kes itu juga dibicarakan di Singapura. Hanya sekadar baca transkrip George Carman QC soal balas Goh Chok Tong pun bulu roma saya dah meremang.
Image may contain: car
Image may contain: car

7. Tapi , saya yakin agamawan hebat seperti Presiden parti ehem mungkin tidak ada masalah jika disoal balas oleh QC yang mewakili Sarawak Report di mahkamah di London itu nanti. Yang lagi best sudah tentu melihat jika nama-nama individu tertentu yang disebut dalam dokumen di mahkamah (cause papers) disapina untuk jadi saksi dan disoal balas.. mesti lejen punya.

8. We never know mungkin jika Allah mengkehendaki tengok tengok saya juga sekonyong-konyong tiba- tiba akan ada di mahkamah di London itu ..menyaksikan perbicaraan itu. Agaknya lah. Mungkin ya, mungkin tidak.

9. Good luck pungut derma untuk kes di London. - YB Sepang.
Image may contain: 1 person, text
Image may contain: 1 person, text 
Dua 'presiden' UMNO (mantan dan mantin) yang Hadi sokong itu sekarang sudah di hadapkan ke mahkamah atas tuduhan songlap duit beratus juta.  Duit yang mereka curi mungkin melebihi GDP negeri Kelantan.

Setakat ini duit jamin (bail money) mereka sahaja lebih daripada RM10 juta.  Duit jamin mereka sahaja sudah jadikan mereka jutawan atau millionaire. Biarlah Pas pegang Kelantan untuk tempoh 30 tahun lagi, kemungkinan paling besar rakyat Kelantan dan sekarang Terengganu akan menjadi lebih miskin. Kelantan adalah negeri termiskin dalam Malaysia - di bawah Sabah dan Sarawak sekali.

Tuduhan Sarawak Report ialah pemimpin UMNO (yang sekarang dikenakan tuduhan rasuah dan songlap duit di mahkamah) telah memberi duit sebanyak RM90 juta kepada Hadi dan Pas. Tujuannya untuk membeli sokongan Pas dalam PRU14.

Maka Hadi pun mengambil tindakan gopoh saman malu terhadap Sarawak Report di mahkamah di London.  London adalah ibukota yang paling mahal di dunia. Yuran peguam pun memerlukan berjuta Ringgit.
Mana perginya ahli2 kaya-raya tu?

Setakat ini peguam Mat Salleh sudah dibayar RM2.5 juta - kata Pas. Ok tetapi siapa sebenarnya yang bayar duit RM2.5 juta itu? Pas akan perlukan duit berjuta-juta Ringgit lagi sebelum kes ini boleh selesai.

Dan tiada jaminan Pas akan menang kes ini di mahkamah di London. Tambah malang bagi lebai-lebai malang ini UMNO sudah kalah teruk di pilihanraya dan sekarang berada di sakratul maut.

Kita semua sedia faham pemimpin Umno telah mencuri duit. Mereka telah mencuri duit 1MDB, duit Tabung Haji, duit Felda, duit EPF, duit MARA, duit anak yatim dan banyak duit lagi. Semua duit ini adalah duit haram. Sebab itulah sesiapa yang telah mengambil atau menerima duit yang di curi ini sekarang ditimpa bala daripada Allah swt.

Surah al Nisaa ayat 10: - "Sesungguhnya orang-orang yang memakan harta anak-anak yatim secara zalim, sebenarnya mereka itu hanyalah menelan api ke dalam perut mereka; dan mereka pula akan masuk ke dalam api neraka yang menyala-nyala."
Image may contain: 1 person
Image may contain: 1 person
Hadi seorang boleh bayaq...

Jadi inilah yang sedang berlaku kepada Najib, Rosmah, Zahid, Ku Nan, Azeez dan beberapa orang lagi.  Azab mereka belum bermula pun. Ikut undang-undang mereka boleh dipenjarakan untuk tempoh sehingga 20 tahun. Nauzubillah.

Yang sepatutnya orang yang menerima duit dari Najib pun harus diambil tindakan mahkamah dan dipenjarakan jika salah. MACC dan Polis harus menangani perkara ini kerana ia tetap salah dan menjadi jenayah besar.

Apakah masih ada lagi dalam dunia ini manusia yang begitu bodoh dan kerdil otak pemikiran mereka yang sanggup menghulur duit untuk membantu perbuatan menelan duit curi dan duit anak yatim?

Apakah kekufuran mereka sudah begitu menebal disebabkan mereka jahil dan bodoh? Kita lihatlah nasib mereka nanti.   Bala itu boleh tiba dari satu  penjuru yang mereka tidak sangka pun.ostb
Speculation is rampant in Malaysia that Sultan Muhammad V could abdicate the throne. Photo: AP
Throne in turmoil...
Malaysian Prime Minister Mahathir Mohamad on Friday refused to quash swirling speculation that the country’s king, Sultan Muhammad V, is set to abdicate after two months of absence on medical grounds.

With rising concerns over the stability of Mahathir’s eight-month-old ruling coalition, online commentators had wondered aloud whether a dramatic upheaval of the monarchy – which continues to hold significant sway – would pose another headache for the 93-year-old premier.

Rumours that the monarch would either be leaving of his own volition or had been asked to quit by provincial sultans who take turns being the Yang di Pertuan Agong, or “king of kings”, have lit up social media since Monday.

Asked about the status of the king during a routine press conference on Friday, Mahathir said he was in the dark.

“Like you, I heard rumours … I didn’t receive any letters or any official indication about anything so I am not going to talk about rumours,” Mahathir said.

Asked if Muhammad V was “back at his role”, the prime minister said: “As far as I know”. Mohd Amar Nik Abdullah, the deputy chief minister of Muhammad V’s provincial seat of Kelantan, said his administration had not heard anything, urging the country’s attorney general to “take action” against those spreading rumours.

The public whispers, including questions about the 49-year-old’s lifestyle, are unusual given the reverence with which most Malaysians view the country’s royalty.
While Malaysia does not have lèse-majesté laws, colonial-era sedition legislation has previously been used against royal critics.

Sultan Muhammad V, who was elected by his peers to serve a five-year term in 2016, was officially due to return from medical leave on January 1, after his deputy, Nazrin Shah, the sultan of the state of Perak, stepped down as the acting king.

During his two-month absence from the national palace, the king reportedly married a Russian beauty queen – although his office has kept mum on the subject.

When quizzed, Mahathir told reporters that he had not heard from the Palace on the matter.

“I don’t know. I don’t have any official confirmation so I can’t say anything.”

Muhammad V himself has yet to make any comment, nor has the Keeper of the Royal Seal, who serves as the secretary to the Council of Rulers – a body comprising Malaysia’s various hereditary sultans and other civilian provincial heads of state.

Earlier on Friday, local English daily The New Straits Times reported that the council had held a “rare and unscheduled” meeting on Wednesday night.

One source told the newspaper “a serious matter” concerning the monarchy was discussed, without specifying if it related to Muhammad V.

With few clues on what happens next, Malaysians have been parsing a cryptic blog post about the royals penned by Mahathir earlier this week.
The sultans’ antipathy towards the two-time prime minister is well known, following his efforts to clip their wings during his 1981-2003 stint in power.

Mahathir’s first major run-in with the sultans came in 1983, when he forced them to give up the right to veto new laws by withholding assent.

A decade later, he further curtailed their powers by ending their immunity from prosecution following complaints of errant behaviour.

In his January 2 post titled “The Rule of Law”, Mahathir re-emphasised that the monarchs are not above the law.

“The Rule of Law applies to everyone from the Rulers to the Prime Minister and Ministers, to the civil servants and ordinary citizens,” he wrote.

“There is no provision which exempts anyone from the Rule of Law. For the Rulers there is a special court but the laws are the same as the laws applicable to ordinary citizens. The Rulers too must respect the laws. It is disturbing to see blatant breaches of the law being perpetrated in the mistaken belief that immunity has somehow been accorded.”

Mahathir added that public complaints against those who ignore the rule of law “are legitimate and do not breach any law.”

“They will not be considered as sedition in any way. They will be regarded as free speech. Citizens can make reports on these matters or openly speak about them.” - scmp
King attends Friday prayers in Kubang Kerian
Image may contain: 2 people, beard and text

Image may contain: 1 person, text
Image may contain: one or more people and text


Image may contain: text


cheers. 
tumpang sekole...?: Tipu wajib atau wajib menipu..
pesan ku li...
04 January 2019
Antara King Edward VIII dan King Muhammad V...
Image result for yang dipertuan agong
1. King Edward VIII menjadi Raja hanya selama 326 hari sahaja.

2. Beliau yang diangkat sebagai Raja pada 20hb Januari 1936 dan turun takhta pada 11 hb Disember pada tahun yang sama.

3. Dalam tulisan saya 'FROM RUSSIA WITH LOVE' bertarikh 23hb November 2018, saya telah membayangkan betapa mulianya cinta seorang Raja England terhadap kekasihnya, Wallis Simpson, seorang janda dari Amerika Syarikat.

4. Walaupun bukan beragama Islam dan tidak pun terlibat dalam apa-apa skandal seperti dalam adegan lucah ‘Reality Show’ namun bagi memelihara nama baik Negara dan bagi mengekalkan Institusi Raja Berpelembagaan itu sendiri maka King Edward memilih untuk turun takhta.

5. Itulah pengorbanan tinggi seorang insan ( Raja ) yang mempunyai prinsip hidup yang harus menjadi contoh kepada seluruh Raja-Raja yang ada.

6. Dengan melepaskan jawatan oleh Raja Nazrin, Sultan Perak sebagai Pemangku Agong, ini bermakna Sultan Muhamaad V sudah pun kembali ke tanahair bagi menyambung tugas beliau sebagai Yang Di Pertuan Agong.
Image may contain: 2 people, people standing
7. Sama ada percutian selama 2 bulan atas alasan perubatan itu benar atau sebaliknya, tidaklah dapat dipastikan.

8. Begitu juga gambar-gambar majlis perkahwinan beliau bersama wanita Russia itu di Moscow masih kekal sehingga kini sebagai satu misteri.

9. Biasanya perkahwinan bagi kali kedua atau lebih dari satu, ia dirahsiakan kerana tidak mahu mengundang masalah daripada isteri pertamanya.

10. Biasanya yang membawa isteri pulang ke rumah setelah berkahwin senyap-senyap ialah Mat Rempit atau Mat Pit iaitu Penagih Dadah saja.

11. Ini jauh berbeza dengan perkahwinan 'Raja Sehari' di mana kaum keluarga dan sahabat andai dijemput bagi meraikannya bersama.

12. Kalau benarlah Agong telah bernikah dan telah mengadakan majlis perkahwinannya di Moscow TANPA memberitahu rakyat apatah lagi Perdana Menteri, ia adalah satu perbuatan yang tidak salah untuk dikutuk.
King Edward VIII
13. Seperti yang saya tulis sebelum ini, yang berkahwin itu ialah Tengku Faris Ibni Tengku Ismail Petra, Sultan Kelantan ke 29 yang telah dipilih sebagai Yang Di Pertuan Agong ke 15 BUKAN Faris bin Ismail dari Kampung Wakaf Chek Mek, Kelantan.

14. Jika beliau tidak tahu membezakan kedudukannya sebagai Sultan dan Agong, sepatutnya Majlis Penasihat Di Raja atau sekurang-kurangnya Pegawai Kanan atau Pegawai Protokol boleh menasihatkan beliau dalam perkara sebigini, melainkan mereka juga tidak tahu menahu mengenai perkahwinan itu.

15. Sehingga kini rakyat masih bermain teka teki sama ada gambar-gambar perkahwinan Agong itu benar atau tidak; begitu juga gambar-gambar lucah dan adegan video seks rambang dalam kolam renang dan atas katil seorang wanita dengan lelaki yang tidak dikenali itu adalah wanita yang kini menjadi isteri Sultan Serambi Mekah dan juga Yang Di Pertuan Agong.

16. Rakyat yang menanggung elaun dan lain-lain kaedah kehidupan Agong BERHAK diberitahu perkara sebenarnya BUKAN dirahsiakan dari mereka, melainkan beliau menganggap rakyat negara ini tidak penting.

17. Jika benarlah Agong memang telah berkahwin dengan wanita tersebut maka beliau harus mengikut jejak langkah King Edward iaitu TURUN TAKHTA serta merta secara sukarela.

18. Jika sekiranya beliau enggan berbuat demikian, maka Majlis Raja-Raja perlu menasihatkannya dan jika berdegil juga maka beliau perlu DIPECAT sebagai Yang Di Pertuan Agong.
Related image
19. Di peringkat Negeri pula terserah pada Majlis Penasihat Di Raja mengambil tindakan.

20. Sama ada ini merupakan balasan ALLAH SWT terhadap beliau yang 'merampas kuasa' daripada ayahnya, Sultan Kelantan ketika itu yang masih hidup sehingga kini, hanya ALLAH
sahaja yang mengetahuinya.

21. Tak semestinya dengan kopiah, serban, jubah dan capal yang dipakai itu menandakan keimanan seseorang.

22. SEKALI AIR BAH, SEKALI PANTAI BERUBAH.

23. Terserahlah kepada Majlis Raja-Raja sama ada mahu bertindak bagi menyelamatkan Institusi Raja Berperlembagaan atau sebaliknya; pisau berada di tangan anda.

24. JANGAN DISEBABKAN SETITIK NILA , MAKA ROSAK SUSU SEBELANGA.

25. Semoga Agong, Raja-Raja dan rakyat dapat memikirkan pandangan dan teguran saya ini dengan rasional.- Tamrin Tun Ghafar
Image may contain: 5 people, wedding and text
Ada yang buat tuduhan kononnya Dr. Mahathir berusaha menggagalkan Sultan Johor dilantik sebagai YDP Agung.. Cerita-cerita seperti itu sengaja dicipta dan dibuat oleh puak2 dari Johor, UMNO dan PAS..

Bagi menguatkan pendapat mereka yang kerajaan PH pimpinan Dr. Mahathir kononnya berusaha memansuhkan sistem beraja di negara ini.. hanya cerita bullshit. Sedangkan semua tahu bahawa YDP Agung tidak mempunyai banyak kuasa dalam pentadbiran..
Baginda hanya simbul Perlembagaan bagi kerajaan Persekutuan dan lebih kepada Ketua bagi Agama dan adat istiadat.. Malah mengikut perlembagaan.. kebanyakan tugas YDP Agung juga adalah mengikut nasihat Perdana Menteri dan bukan sebaliknya..

Dan pentadbiran kerajaan Dr. Mahathir juga tidak akan terganggu tanpa pengesahan Agung pun.. Kerana pengesahan itu akan berjalan seperti biasa mengikut tempoh yang ditetapkan samada Agung bersetuju atau tidak..- f/bk
Image may contain: one or more people, people standing and outdoor
Wan Azizah letak jawatan TPM?...
Khabar angin yang mengatakan Dr Wan Azizah Wan Ismail telah meletakkan jawatan Timbalan Perdana Menteri adalah tidak benar sama sekali.

Perkara tersebut disahkan sumber yang rapat dengan pembantu beliau ketika dihubungi.

Walhal Timbalan Perdana Menteri, Dr Wan Azizah Wan Ismail tiba di padang Kelab Golf Sultan Ahmad Shah, Tanah Rata, Cameron Highlands, Pahang jam 10.40 pagi tadi bagi memulakan lawatan kerja di daerah itu selama sehari.
Image may contain: one or more people
Dalam masa sama, akaun Facebook Dr Wan Azizah menunjukkan status terkini kira-kira sejam lepas, beliau malakukan tugas rasmi dengan meninjau situasi terkini penerokaan tanah di Cameron Highlands, Pahang dalam rangka kerja sehari ke daerah itu.

Selain jawatan kedua tertinggi di Malaysia itu, beliau juga menjawat jawatan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat sehingga kini. - MSO
Image may contain: 1 person, text
Minta tolong sangat-sangat, juallah Audi Q seben atau puluhan replika helikopter dan kereta kebal atau helmet Jerman tiga inci dua hun dalam tempoh seminggu dua lagi.

Tak pun sauk sikit pencen embi sepenggal tu atau saki baki duit RM45 juta Kohilal takkan lesap semua ye tak.

Cuma mintak tolong sangat-sangat, jangan guna sesen pun duit royalti sebab itu duit rakyat yang mesti dikembalikan kepada mereka dengan jujur dan amanah.

Dulu sebelum PRU14 gah sangat walaun canang seluruh negara kata Pas dah menang saman Sarawak Report kat London? Apa pasai merayu-rayu bantuan pula ni?
Image may contain: 14 people, people smiling, people standing and text
Mane pegi depe yg dikatakan ahli² walaun ni kaya raya dan suka bersedekah sehingga pas dapat banyak duit. Bole bertanding 160 kerusi parlimen.

Baru nak bayar peguam, doh kalu esok kalah perbicaraan mahkamah nak ambik pitih mana pulak nak bayar kat Sarawak Report...

Nampak? Orang Pas sendiri pun tak kebuloq nak huloq bantuan. Kikiki..

Buat ceramah banyak sikit.. senang nak gerakkan tin milo.

Jadi banner terpampang besar tulis dah menang tu maknanya basah lagi kan ?? 🤣🤣🤣🤣 


Image may contain: 1 person, smiling
Kalu ketagih juga hisap puting...
2 wives and luxury cars,but Hadi says no money to pay legal fees for case against Sarawak Report...
PAS is asking for donations to pay the legal fees for party president Abdul Hadi Awang’s defamation suit against Sarawak Report in the UK, said Idris Ahmad.

The vice-president said the party has to raise RM400,000 in two weeks.

“Please help. Need aid to pay our lawyer in the case against Sarawak Report. Need RM400,000. Must raise the money in two weeks to pay the lawyer in UK, “ said Idris in a Facebook post today.
Image may contain: 4 people, people smiling, text
Did'nt Hadi told reporters months before GE14 that they had already won the case?
He said PAS has RM69,000 and needed RM331,000. “There are many more bills to be paid as the case progresses,” he said.

Idris said that to date the Islamist party has spent RM2.5 million in legal expenses pursuing the case in the UK. RM2.1 million was donated by supporters.

Hadi in April 2017 sued Sarawak Report editor Clare Rewcastle-Brown for defamation over a report in which she alleged that the PAS president had personally received a large sum of cash from then Prime Minister Najib Razak in exchange for the Islamist party’s cooperation ahead of the 14th general election. - f/bk
Only the Malays can help themselves. No-one else...
“Alcoholics Anonymous” (AA) will only work with those who approach the organisation, of their own volition. AA will not help those who are referred  by family members or friends.

The same is probably true of other addictions. If the person who is affected wants to seek treatment, he can only do so, if he wants to cure his problem. Others cannot do it for him, and it will be a waste of time to encourage him to seek a cure. That person must do it himself.

A parent who spoils his children will find that they will never become independent. When they do not get what they want, they will blame others. This has happened to many Malays.

Whilst it is true that the affirmative action policies have created an enormous Malay middle class, it is a pity that many of the middle-class Malays are also silent about the many injustices and abuses of power.
Image result for melayu tikam belakang melayu
Malays betray Malays  
A Malay lady, who runs a successful business overseas said, “The people who are betraying the Malays, are the Malays themselves.”

Hers has been the most frank admission I have heard from another Malay. Just think about it. Who robbed the taxpayers of their hard earned cash? FELDA? Tabung Haji? Who took the money which should have paid for the milk meant for poor pupils in schools?

On the other hand, in the previous week , three successful, professional Malays, living in Malaysia, told me that the non-Malays should not demand too much, if they wanted to live in Malaysia.

It appears that Pakatan Harapan has a lot of rehabilitation to do, especially among the Malays.
Image may contain: 4 people, people smiling, people standing and text

No photo description available.
Singapore punya smoking zone dalam bentuk cam keranda... 


cheers. 


















cheers. 
tumpang sekole...?: Antara King Edward VIII dan King Muhammad V...

Nota: 
Ada satu zaman tuu Undang-undang buat kebal kepada menteri, isteri dan anak-anaknya, kuncu-kuncunya dan waris walaknya. Nauzubillahminzalik. Jawablah dengan Allah nanti ye... Masa hidup di dunia ini macam-macam dalih. 

Selain Trump dan Kim Jong-un, Lima Sosok Ini Paling Curi Perhatian Dunia di 2018
Sabtu, 29 Desember 2018 06:28 Reporter : Pandasurya Wijaya
Selain Trump dan Kim Jong-un, Lima Sosok Ini Paling Curi Perhatian Dunia di 2018
Razan Ashraf al-Najjar. Twitter
Merdeka.com - Tahun 2018 mencatat berbagai peristiwa bersejarah di dunia, salah satunya adalah pertemuan pemimpin Korea Utara Kim Jong-un dan Presiden Amerika Serikat Donald Trump di Singapura pada Juni lalu.

BERITA TERKAIT
Langit Malam di New York Membiru akibat Ledakan Pembangkit Listrik

Kasus Narkoba Picu Ketegangan Kanada dan China

Menlu Arab Saudi Dicopot, Terkait Kasus Pembunuhan Jamal Khashoggi? 

Pertemuan itu merupakan kelanjutan dari pertemuan yang juga bersejarah antara Kim Jong-un dan Presiden Korea Selatan Moon Jae-in di perbatasan kedua negara. Dalam pertemuan itu kedua negara sepakat untuk perundingan damai di Semenanjung Korea.

Pada pertemuan di Singapura, Trump dan Kim membahas soal pelucutan nuklir Korut dan perdamaian di Semenanjung Korea.

Pertemuan kedua pemimpin negara itu diakui banyak kalangan sebagai sebuah langkah maju dan bersejarah demi kehidupan dunia yang lebih baik dan perdamaian di Semenanjung Korea.

Namun selain Trump dan Kim, ada sejumlah tokoh dunia yang juga menyita perhatian dunia. Siapa saja mereka? Berikut ulasannya versi merdeka.com yang diambil dari berbagai sumber:
Selain Trump dan Kim Jong-un, Lima Sosok Ini Paling Curi Perhatian Dunia di 2018 | merdeka.com
Selain Trump dan Kim Jong-un, Lima Sosok Ini Paling Curi Perhatian Dunia di 2018
Mahathir Mohamad.
1. Mahathir Mohamad
Merdeka.com - Mahathir Mohamad tak pernah sekali pun kalah dalam kampanye pemilu Malaysia. Dia mempertahankan rekor itu sampai ketika dia dilantik sebagai pemimpin negara tertua di dunia dalam usia 92 tahun.

"Ya, ya, saya masih hidup," kata dia dalam jumpa pers ketika mengumumkan kemenangan atas koalisi Barisan Nasional (BN) yang sudah berkuasa selama 60 tahun sejak Malaysia merdeka pada 1957.

Mahathir pernah menjadi perdana menteri selama 22 tahun sejak 1981. Sebagai pemimpin Malaysia, dia dikenal sebagai sosok yang keras, tanpa kompromi, tapi berhasil mengubah Malaysia menjadi negara industri modern.

Sejak memutuskan pensiun dia tidak pernah lepas dari sorotan media. Dua tahun lalu dia kembali aktif di dunia politik di kubu oposisi. Mahathir berjanji akan menggulingkan Najib Razak dari kursi perdana menteri lantaran kasus skandal dugaan korupsi di badan negara 1MDB.
Perdana Menteri Mahathir Mohamad Reuters
Sebagai bentuk pengorbanannya dia bahkan mundur dari Organisasi Bangsa Melayu Bersatu (UMNO), partai yang ikut dia bangun sejak muda.

"Di kala itu saya adalah penentang keras Mahathir," ujar Joseph Paul, 70 tahun, pensiunan dinas sosial yang bergabung dengan ribuan rakyat Malaysia di Kuala Lumpur untuk merayakan kemenangan Mahathir.

"Politik, kata orang, adalah seni mengelola kemungkinan, jadi kalau dia kembali untuk menyingkirkan penjahat, mengapa tidak?"

Dilansir dari laman Channel News Asia, Kamis (10/5), hasil resmi Komisi Pemilihan Umum kemarin memperlihatkan koalisi Pakatan Harapan yang dipimpin Mahathir meraih 113 dari 222 kursi parlemen. Angka itu cukup untuk memenangkan suara mayoritas di parlemen.

Keberhasilannya membangun negeri membuat dia digelari "Bapak Malaysia Modern" meski gaya kepemimpinannya terbilang keras dan tanpa kompromi.

Mahathir beberapa kali menjebloskan lawan politiknya ke penjara. Para pengamat menyebut dia melarang kebebasan berpendapat dan menindas lawan politiknya. Itu juga yang dialami mantan wakilnya sebagai perdana menteri, Anwar Ibrahim, yang didakwa melakukan sodomi dan korupsi. Di masa lima tahun awal kepemimpinannya, Mahathir menjebloskan lebih dari seratus politisi oposisi, akademisi, dan aktivis tanpa pengadilan.

Mahathir kini satu kubu dengan Anwar Ibrahim dan dia berjanji akan memberinya pengampunan. Dia juga sudah berjanji akan mundur dan membiarkan Anwar menjadi perdana menteri.

Dalam wawancara Maret lalu dia mengatakan akan terus berjuang menumbangkan Najib Razak meski jika kalah dalam pemilu.

"Saya akan berumur 90an tahun dan secara fisik tidak sekuat dulu," kata dia. "Tapi kalau saya masih sehat saya akan terus berjuang."

Mahathir juga mengaku dia pernah berbuat salah di masa lalu. Dalam tulisannya di blog pada Januari dia menyebut rakyat dan media tidak pernah luput menyoroti dirinya pernah memerintah secara otoriter selama 22 tahun.

"Menengok ke belakang, saya sadar mengapa sebagai perdana menteri Malaysia saya pernah dianggap diktator," tulis Mahathir. "Ada banyak hal yang saya lakukan di masa lalu yang mirip perbuatan diktator."
Selain Trump dan Kim Jong-un, Lima Sosok Ini Paling Curi Perhatian Dunia di 2018 | merdeka.com
Selain Trump dan Kim Jong-un, Lima Sosok Ini Paling Curi Perhatian Dunia di 2018
Pangeran Mohammad Bin Salman.
2. Pangeran Muhammad bin Salman

Merdeka.com - Pangeran Arab Saudi Muhammad bin Salman, putera mahkota yang kelak akan naik takhta menjadi raja, jelas menjadi tokoh sorotan internasional di 2018. Dalam sebuah konferensi investasi di Ibu Kota Riyadh Selasa lalu, Pangeran Muhammad atau kerap disebut MBS, mencetuskan Visi 2030 bagi Saudi dengan mengatakan negara itu akan menjadi lebih toleran berlandaskan Islam sebagai konstitusi dan modernitas sebagai praktiknya.

"Kami hanya ingin kembali ke asal: Islam moderat yang terbuka kepada dunia dan semua agama," kata dia, seperti dilansir laman Middle East Eye, Sabtu (28/10). "Kami tidak akan menyia-nyiakan waktu 30 tahun mengurusi ide ekstremis. Kami akan hancurkan ide itu sekarang."

Pidatonya itu sontak mendapat tepukan hangat dari para hadirin dan diulas dalam satu halaman depan koran inggris The Guardian.

Saudi selama ini dikenal sebagai negara konservatif yang tertutup dan berhaluan Islam ekstrem. Pangeran berusia 32 tahun itu disebut-sebut sebagai sosok pembaharu yang mengenalkan konser musik, bioskop, dan disinyalir sebagai orang di balik keputusan Raja Salman yang membolehkan wanita mengemudi mobil tahun depan.

MBS juga telah mengumumkan Saudi akan membangun sebuah lokasi wisata kelas dunia di kawasan Laut Merah lengkap dengan berbagai fasilitas modern, canggih, dan kaum hawa di pantai dibolehkan memakai bikini.
Pangeran muhammad bin salman di kampus MIT Amerika Serikat AP
"Apa yang dilakukan MBS adalah hal yang harus dia lakukan demi reformasi ekonomi. Seperti halnya reformasi ekonomi menuntut perubahan etik Protestan, dia juga perlu Islam yang baru," kata pengamat dari Institut Strategi Global London, Maamur Fandy.

Namun belakangan nama MBS tercoreng lantaran kasus pembunuhan jurnalis Jamal Khashoggi. MBS disebut-sebut terlibat dalam pembunuhan wartawan harian the Washington Post berusia 59 tahun itu. CIA bahkan berkesimpulan dialah yang memerintahkan Khashoggi dibunuh di konsulat Saudi di Istanbul, Turki, pada 2 Oktober lalu.

Khashoggi dikenal sebagai sosok pengkritik Kerajaan Saudi, terutama kebijakan-kebijakan MBS. Sebelum dibunuh Khashoggi pernah berkomentar tentang sosok MBS.

"Dia benar-benar ingin membuat Arab Saudi hebat lagi. Tapi dia melakukannya dengan cara yang salah," kata Khashoggi kepada rekannya, seperti dikutip dari laman Vanity Fair.

Karena merasa hidupnya tidak aman, Khashoggi kemudian mengasingkan diri ke Washington, Amerika Serikat.

Sebulan setelah meninggalkan Saudi, Khashoggi mulai merasa ada perubahan drastis dari MBS. Aparat keamanan Saudi menangkap sejumlah pengusaha dan menahan mereka di Hotel Ritz Carlton atas tuduhan korupsi. Khashoggi kemudian mendapat laporan menyebut mereka disiksa dan dipaksa menyerahkan ribuan dolar kepada pemerintah.

"Kasar betul. Ada yang dilecehkan. Ada yang dipukuli. Ada yang bilang mereka disetrum," kata Khashoggi.

Perlakuan semacam itu juga dialami oleh sejumlah cendekiawan, insan pers, dan ulama moderat. Hal itu membuat Khashoggi yakin MBS telah berubah dari sosok seorang reformis menjadi otoriter yang brutal.

"Ketika penangkapan itu mulai terjadi, saya berbalik. Saya mulai merasa ini saatnya bersuara," kata Khashoggi.

"Arab Saudi bukanlah negara bebas tapi orang-orang ditangkapi seperti ini. Mereka yang ditangkap MBS bukanlah orang-orang radikal," ujar Khashoggi. "Sebagian besar mereka adalah pendukung reformasi untuk kaum perempuan dan masyarakat yang lebih terbuka. Dia menangkapi mereka untuk menciptakan ketakutan. Orang-orang jadi takut dan ini jadi semacam kebijakan polisi negara."

Selain Trump dan Kim Jong-un, Lima Sosok Ini Paling Curi Perhatian Dunia di 2018
Razan Ashraf al-Najjar. Twitter
3. Razan Najjar

Merdeka.com - Peristiwa demo besar-besaran warga Palestina di Gaza pada peringatan 'Kembalinya Unjuk Rasa Agung' tahun ini menyisakan kenangan tentang sosok petugas medis Palestina yang tewas diterjang peluru penembak jitu Israel.

Razan al-Najjar, 21 tahun, ditembak mati oleh tentara Israel saat dia lari menuju pagar perbatasan untuk menolong korban yang terluka di Gaza, 1 Juni 2018.

Kematian perempuan relawan itu memicu duka, tak hanya di Palestina, tapi juga di seluruh dunia. 

Razan adalah seorang perawat yang bekerja secara sukarela untuk Palestinian Medical Relief Society (PMRS). Dia bekerja di area yang hanya beberapa ratus meter dari rumah keluarganya.

Sebelumnya, beberapa media pernah mewawancarai perempuan berusia 21 tahun ini. Salah satunya adalah mengenai kenapa dia mau ikut terjun ke medan konflik?

"Saya akan merasa sangat malu kalau saya tidak ada untuk (membantu) warga Palestina. Sudah menjadi tugas dan kewajiban saya untuk ada di sini dan membantu mereka yang terluka," kata Razan dalam wawancaranya dengan Al Jazeera pada bulan April 2018
pemakaman razan 2018 REUTERS/Mohammed Salem
"Sudah menjadi tugas dan kewajiban saya untuk ada di sini dan membantu mereka yang terluka," kata Razan kurang dari dua bulan sebelum meninggal dunia.

Dia sendiri sebelumnya pernah terluka, pingsan dua kali karena menghirup gas. Pada 13 April, dia cedera di bagian pergelangan kaki saat jatuh ketika berlari menuju pendemo yang terluka.

Razan ditembak saat sedang lari menuju pagar perbatasan di dekat Khan Younis, Gaza, 1 Juni 2018. Dia sedang berusaha menolong korban yang terluka.

Mengenakan baju putih, seragam paramedis, "Dia mengangkat tangannya tinggi-tinggi dengan sangat jelas, tapi tentara Israel menembak dan dia tertembak di dada," kata seorang saksi yang minta namanya dirahasiakan kepada kantor berita Reuters.

Saksi lain bercerita bahwa Razan awalnya tidak sadar bahwa dia sudah tertembak. Saat peluru telah tembus ke punggung, dia baru sadar dan berkata "Punggungku, punggungku!" kemudian dia jatuh ke tanah.

Mustafa Barghouti, Presiden PMRS, menjelaskan bahwa Razan ditembak di dada, meskipun dia jelas-jelas mengenakan rompi putih berlambang bulan sabit dan palang merah, dan lambang PMRS yang menandakan bahwa dia bagian tim medis.

Razan dimakamkan pada Sabtu, 2 Juni 2018. Jenazah Razan dibawa melewati jalanan Gaza dengan dibungkus bendera Palestina.

Ayahnya membawa jaket medis Razan yang berlumuran darah.

Ribuan orang yang berduka dan marah, menyertai iring-iringan dan penguburan.

Kementerian Kesehatan Gaza menyebut Razan mati syahid. 
Selain Trump dan Kim Jong-un, Lima Sosok Ini Paling Curi Perhatian Dunia di 2018
Jack Ma Alibaba.
4. Jack Ma
Merdeka.com - Sosok asal China satu ini mencuri perhatian dunia internasional di 2018. 

Sang miliuner dari Negeri Tirai Bambu itu dikenal sebagai pendiri raksasa e-commerce Alibaba yang mendunia.

Jack Ma dulunya bukanlah orang yang bergelimang harta. Kesuksesannya dengan bisnis e-commerce dia rintis dari bawah, alias dari nol. Dulu, bisa dibilang, dia orang yang tidak punya. Namun kehidupannya berubah drastis ketika berhasil meluncurkan Alibaba.

Kekayaan yang dimiliki Jack Ma membuat dirinya pernah dinobatkan menjadi orang terkaya nomor 7 di dunia. Kendati dirinya tidak lagi berada di peringkat tersebut, namun kekayaan Jack Ma kian bertambah dari tahun ke tahun.

Di balik kesuksesan hidupnya, seperti apa sosok Jack Ma yang sebenarnya.

Jack Ma bukanlah orang yang suka bermalas-malasan. Setiap detik waktu yang dia miliki selalu dimanfaatkan untuk hal-hal yang berguna. Hal ini dibuktikan dari bisnis yang digelutinya. Waktu yang dia miliki digunakan untuk membangun Alibaba menjadi bisnis berskala global.

Dia-pun telah menghadirkan banyak inovasi terkait bisnis yang dijalankannya. Prinsip Jack Ma, segala sesuatu membutuhkan pengorbanan. Dan inilah Jack Ma sekarang. Dirinya berhasil menjadi salah satu orang terkaya di China.

Sekadar informasi, Jack Ma telah resmi mengumumkan undur diri dari Alibaba sejak 10 September 2018, bertepatan dengan ulang tahun Alibaba ke-20. CEO Daniel Zhang akan meneruskan kepemimpinan Jack Ma sebagai Chairman of the Board Alibaba Group.


Ejen dajjal laknatullah dan berjaya diperbodohkan oleh yahudi laknatullah. Si Aung San Suu Laknatullah. 
Selain Trump dan Kim Jong-un, Lima Sosok Ini Paling Curi Perhatian Dunia di 2018
aung san suu kyi.
5. Aung San Suu Kyi

Merdeka.com - Peraih Nobel Perdamaian asal Myanmar ini menjadi sosok yang disorot dunia internasional di 2018 karena penindasan yang dialami etnis muslim Rohingya. Sejumlah gelar kehormatan dari berbagai lembaga dunia yang pernah diraihnya satu per satu dipreteli.(dilucut)

Lembaga-lembaga dunia itu menilai Suu Kyi sudah tidak pantas menyandang gelar kehormatan lantaran dia membiarkan etnis muslim Rohingya dibantai militer Myanmar.

Suu Kyi dulu dianugerahi gelar Tokoh Perdamaian Newcastle tahun 2011 atas perjuangan panjangnya menegakkan demokrasi di Myanmar. Namun kini dia malah bungkam saat seisi dunia berteriak atas pembantaian Muslim Rohingya di Rakhine.

"Dia tidak melakukan apa pun untuk menghentikan genosida pada Muslim Rohingya di negaranya," kata Ketua Dewan Kota Nick Forbes seperti dikutip media lokal itv.

Sebelumnya pada November 2017, Dewan Kota Oxford mencabut penghargaan Freedom of the City untuk Suu Kyi, yang dianugerahkan pada tahun 1997.

Pemimpin Dewan Kota Oxford Bob Price mengecam sikap Suu Kyi yang cuma diam melihat pembantaian di Rohingya. St Hugh's College di Universitas Oxford, tempat Suu Kyi mempelajari politik, pun sudah mencopot foto Aung san Suu Kyi dari dinding kampus.
Anggota Dewan Kota Dublin juga memutuskan untuk menarik lagi penghargaan Freedom of Dublin City yang dulu mereka anugerahkan kepada Aung San Suu Kyi.

Sementara itu sejumlah aktivis di seluruh dunia terus mendesak agar Nobel Perdamaian Aung San Suu Kyi dicabut. Dulu dia mendapatkannya tahun 1991 karena memperjuangkan demokrasi tanpa kekerasan.

Salah satu desakan itu datang dari Organisasi Pendidikan, Ilmu, dan Budaya Islam (ISESCO).

Dalam pernyataannya ISESCO menyatakan Suu kyi "sudah tidak berhak menyandang gelar itu karena apa yang dia lakukan di negaranya, di bawah kepemimpinannya, terhadap warga minoritas muslim Rohingya."

Amnesty International juga mencabut gelar kehormatan Suu Kyi. Lembaga pembela HAM di Inggris itu menyatakan pencabutan gelar tersebut terkait dengan perlakuan Suu Kyi terhadap Muslim Rohingya yang tidak sesuai dengan penghargaan tersebut.

"Hari ini kami cemas bahwa anda (Suu Kyi) tidak lagi mewakili simbol harapan, keberanian, dan pembela HAM," ungkap Sekjen Amnesti Kumi Naidoo, yang dilansir dari CNN, Selasa (13/11).

Amnesty mengkritik Suu Kyi karena dianggap gagal mengenakan peran 'otoritas politik dan moral' dalam melindungi HAM di negaranya. Selain itu Suu Kyi juga dilucuti oleh sejumlah penghargaan lainnya karena tuduhan genosida terhadap kaum minoritas Muslim Rohingya.
Selain Trump dan Kim Jong-un, Lima Sosok Ini Paling Curi Perhatian Dunia di 2018 | merdeka.com

Ejen dajjal laknatullah dan berjaya diperbodohkan oleh yahudi laknatullah. Si Trump Laknatullah.

03 January 2019
Tangan sapa dicurigai, tangan Azmin atau Hishamuddin...
Image may contain: 6 people, people smiling, people standing and outdoor
Anwar Ibrahim menyebut perihal mengenai tangan yang dicurigai yang akan mengganggu agenda Reformasi yang dibawanya. Beliau mahu orang beringat-ingat dengan tangan berkenaan.

Apabila Anwar menyebut mengenai tangan "haram" itu tentu ramai yang memalingkan muka kepada Azmin Ali kerana hubungan di antara mereka kini ada sedikit masalah. Relation mereka berdua sedikit tegang dan tidak begitu aman. Semuanya berpunca ekoran perselisihan berkaitan pelantikan beberapa pimpinan tertinggi termasuk Naib Presiden tambahan dalam Keadilan.

Azmin secara terus terang tidak bersetuju dengan cara Anwar menyusun parti apabila dianggap tidak mencerminkan "fair and just representation" seperti mana digambarkan oleh oleh ahli parti semasa dalam pemilihan parti. Pokok menjadi pertikaian Azmin ialah pelantikan Rafizi Ramli sebagai salah seorang Naib Presiden dan pengekalan Saifuddin Nasution Ismail sebagai Setiausaha Agung.

Bagi Azmin, Saifuddin tidak patut dikekalkan sebagai Setiausaha Agung kerana beliau dikatakan gagal menjalankan tugas dan tanggungjawab itu dengan penuh profesional. Justeru ada benar kalau orang menyimpulkan tangan dicurigai Anwar itu adalah Azmin?

Apakah benar Anwar menghala kata-katanya itu kepada Azmin? Bagi saya ia kurang munasabah dan tepat kalau Anwar mengatakan tangan yang dicurigai itu Azmin. Kita tahu agenda Reformasi adalah agenda bersama di antara keduanya. Azmin adalah pendukung agenda berkenaan sejak lebih 19 tahun lampau.
Image result for anwar kasi warning azmin - tumpang sekole
Jika Azmin dimaksudkan Anwar ia bukan merupakan satu tindakan politik yang bijaksana kerana ia membuka aib bagi dirinya sendiri. Orang akan menjadi makin percaya beliau ada masalah dengan timbalannya.

Yang perlu diperhatikan sebaik mungkin oleh Anwar dan juga orang-orang yang taksub dengan Anwar dan yang berdoa dari Maghrib hingga ke Subuh mengharapkan Anwar jadi PM, ialah kemunculan secara penuh taktikal bekas Naib Presiden Umno Hishamuddin Hussein di karidor kekuasaan PH.

Pertemuan Hishamuddin dengan Dr Mahathir Mohamad baru-baru ini (lebih dua jam) tidak boleh dianggap pertemuan biasa. Tawaran Hishamuddin untuk membawa balik Jho Low, perlu dilihat jauh dari itu.

Tawaran Hishamuddin itu membawa arti tersendiri. Kalau pun Dr Mahathir tidak percaya, tetapi tawaran Hishamuddin itu menarik dan pelik. Ia perlu ditafsirkan dengan menggunakan banyak kitab dan risalah siasah.

Apakah Hishamuddin boleh dianggap sebagai tangan dicurigai yang akan mengganggu agenda Reformasi? Ini satu perbahasan baharu di celah-celah kita lihat Azmin sebagai pengancam kepada masa depan Anwar. Dan pertemuan Azmin dan Hishamuddin di Maghribi yang secara sengaja itu, (mereka bercuti di lokasi sama), sebenarnya bagi saya ia bukan sesuatu bukan sengaja. - MSO

Image may contain: 1 person, smiling
The nouveau riche in Malaysian politics...
Founded barely two years, PPBM has exhibited its pompous style in last week's general assembly. It was held in Putrajaya International Convention Center, which is not as big as Umno's PWTC for sure, but wins in its stylish architecture and comfortable setting that reminisces the Malay nobility.

The delegates were given a door gift of Herschel backpack, a well-known brand from Canada that costs upwards of RM300 each. Sumptuous food painstakingly prepared by the convention center's chefs was also served to the 2,000-strong delegates.

The point is, the general assembly was held in Putrajaya as a symbol of the party's status as the master of Putrajaya while its members are now assuming the role as the nouveaux riches in Malaysian politics.

Indeed, PPBM has become the new big gun in Malaysian politics. When PPBM was established, it was thought to have been put together hastily just to fight the election war. Save for a few political elites, majority of the party's members were hardly anybody, mostly rejects from Umno. The party would burst like a bubble once the election was over.
Related image
The party won 13 parliamentary seats in the general elections. It didn't burst like a bubble like many had anticipated even though it was still the smallest among the PH component parties, trailing far behind PKR and DAP. Many wouldn't think this party would do anything big at all. But in under one year, things have changes. PPBM has not only survived, but has grown by the day.

There are three factors that have contributed to this twist of fate: Mahathir, Umno and the Malay political tradition. Mahathir's power and status are unparalleled in this country at the moment, and being anchored safely under his unrivaled power, PPBM is being constantly nourished and growing by leaps and bounds.

When Mahathir first came to power, people thought he was only a transitional leader about to pass on the baton in two years' time, as PH parties believed. But they have overlooked one thing. Malaysia's prime minster has all the powers to himself, and Mahathir himself is a strong advocate and masterful manipulator of Machiavellianism.

Although PPBM is only a small party, it has second most cabinet positions. The party's position remains solid even though some of its cabinet members have unperformed and indeed utterly disappointing.
Related image
Secondly, Mahathir is undermining Umno's leadership foundation, forcing the party's members to quit en masse. Given the similarities in the two parties' genetic make-up, those departing Umno have found a new home in PPBM. And indeed they will only the protection of the power to be by so doing.

Meanwhile, Umno has split into three different factions today, one that is joining or prepared to join PPBM, one that is still staying put but trying to get close to Mahathir and support him as PM when the need arises. The last faction, of course, makes up of die-hard Umno loyalists that continue to play the role of opposition. Mahathir has the first two in his hand and is exploiting the situation to significantly boost his PPBM.

Thirdly, the Malay society has its own political tradition that is closely linked to its ethnicity, language and religion. It has a unique political mission: to defend the status and privileges of the Malays and Muslims. In the past, this was done through Umno. Now that Umno is down and out, a new political entity has to do this job.

PKR is a multiracial party that hardly wins the trust of conservative Malays; Amanah lacks representation in the Malay society; and while PAS gets a lot of support, the party doesn't seem to have much chance of making it to Putrajaya. Against such a backdrop, PPBM makes a natural choice for the conservative Malay society. - mysinchew
Dr.M is not anti-monarchy....
I have read somewhere in the social media of somebody praising the Prime Minister “for his bravery against the rulers”.

I would like to put it slightly differently.

Tun Dr Mahathir Mohamad is brave in the face of adversity and challenges.

He is brave not because he is foolhardy but because he believes in doing the right thing.

He is a very practical person and is able to work with just about anybody for the good of the country.

It is for this reason that he was able to put together a coalition of former adversaries and won the May 9 General Election.

Many had tried for six decades or more to unseat the Alliance/Barisan Nasional government but failed. He successfully did it in less than three years.

In as far as the Rulers are concerned, I think I can state with some authority that Dr Mahathir is not anti-monarchy. - f/bk

Image may contain: one or more people and people sitting
Hisap rokok dok 3 meter jarak. Kisahnya bermula tahun 2019.
Image may contain: 1 person, smiling
Kalu tak mau hisap rokok.. Sediakan puting... 
Image may contain: one or more people and drink
Nak merokok dlm kedai buat macam ni. Asap kena telan... 😁😁😁😁😁
Image may contain: 1 person

Masuk Universiti tak semahal itu...
Image may contain: 3 people, people smiling, drawing

Image may contain: text

cheers. 
tumpang sekole...?: Tangan sapa dicurigai, tangan Azmin atau Hishamuddin...


Pecat kerana baca qunut, jemaah kata Asri bohong

kerengga pada KERENGGA - 17 jam yang lalu
FMT Reporters KANGAR: Imam-imam yang dipecat pihak berkuasa agama Perlis baru-baru ini dipecat kerana membaca qunut semasa solat Subuh, membaca Yasin pada malam Jumaat dan membaca doa secara kuat selepas solat fardhu, kata sekumpulan jemaah masjid yang menunjuk perasaan hari ini. Hampir 200 orang menunjuk perasaan di Masjid Saidina Umar Al-Khattab di Kampung Guar Syed Alwi, Kangar, Perlis

6 gadis Muslim jadi ‘bridesmaids’ perkahwinan dalam gereja (Gambar)

kerengga pada KERENGGA - Sehari yang lalu
Sumber gambar: Facebook Ariffinhusaini Sekali pandang, ia cuma majlis perkahwinan biasa. Pengantinnya beragama Kristian, majlisnya diadakan di dalam gereja, tetapi, apa yang luarbiasa menarik adalah ‘bridesmaids’ atau pengapitnya. Pengantin in diiring 6 gadis muslim lengkap bertudung! Konsep perpaduan dalam majlis perkahwinan yang diadakan di St. Joseph Cathedral, Kuching mendapat ‘

Eh macam mana lebai ni, haritu kata dah menang kes lawan Sarawak report

kerengga pada KERENGGA - 2 hari yang lalu
'Minta tolong sangat-sangat, kena bayar peguam 2 minggu lagi' PAS merayu pertolongan umum untuk bantuan dana berjumlah RM400,000 bagi menyelesaikan kos guaman saman dengan Sarawak Report. Naib presidennya, Idris Ahmad berkata, bayaran tersebut perlu dijelaskan dalam tempoh dua minggu (mulai sekarang) kepada peguam di United Kingdom (UK). "Minta tolong sangat-sangat. Bantuan untuk bayaran

Kelantan tak terima maklumat Agong mahu letak jawatan

kerengga pada KERENGGA - 2 hari yang lalu
N Faizal Ghazali Kerajaan negeri Kelantan menafikan khabar angin yang menyatakan Yang di-Pertuan Agong, Sultan Muhammad V akan meletakkan jawatan dalam masa terdekat. Timbalan Menteri Besar Kelantan, Mohd Amar Nik Abdullah berkata, pihaknya tidak menerima sebarang maklumat mengenai perkara itu. "Kerajaan negeri tak ada maklumat. Kalau itu khabar angin, kita janganlah percaya. "Kita nak

'Silap saya, saya minta maaf'

kerengga pada KERENGGA - 2 hari yang lalu
Tunku Ismail Sultan Ibrahim sedia jadi “musuh nombor satu” sekiranya tindakannya menegur kerajaan tidak disenangi. Katanya, kritikannya terhadap Pakatan Harapan (PH) sekarang tidak ada bezanya dengan teguran yang dibuat ketika zaman pemerintahan BN. “Sesetengah mungkin tidak suka apa yang saya katakan tapi itulah cabarannya. Untuk terus bersuara demi rakyat yang tidak dapat menyuarakannya. “

UEC: Apa Dr M cakap pada akhbar Cina?

kerengga pada KERENGGA - 2 hari yang lalu
Wawancara Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad baru-baru ini mengenai pengiktirafan Sijil Peperiksaan Bersepadu (UEC), telah mencetuskan kebimbangan di kalangan masyarakat Cina. Wawancara itu diterbitkan akhbar Cina, Sin Chew Daily hari ini dengan tajuk: "Tun Mahathir: Pengiktirafan UEC perlu pertimbangkan perasaan orang Melayu". UEC adalah peperiksaan yang diambil oleh pelajar-pelajar di

Ezam tiada wibawa, kredibiliti nasihati PH, kata AMANAH

kerengga pada KERENGGA - 3 hari yang lalu
MOHD ALI HASHIM Sebenarnya Pengerusi Gerakan Rakyat Anti Rasuah (Gerak), Datuk Mohamad Ezam Mohd Nor tidak mempunyai kewibawaan dan kredibiliti untuk menasihati Pakatan Harapan (PH) mengenai kedudukan kerusi Perdana Menteri (PM) setelah PH menang dengan majoriti besar dalam pilihan raya umum (PRU) ke 14 yang lalu, kata Ketua AMANAH Kawasan Permatang Pauh, Dr Zaidi Zakaria. Beliau berkata,

Pecat kerana baca qunut, jemaah kata Asri bohong FMT Reporters

KANGAR: Imam-imam yang dipecat pihak berkuasa agama Perlis baru-baru ini dipecat kerana membaca qunut semasa solat Subuh, membaca Yasin pada malam Jumaat dan membaca doa secara kuat selepas solat fardhu, kata sekumpulan jemaah masjid yang menunjuk perasaan hari ini.

Hampir 200 orang menunjuk perasaan di Masjid Saidina Umar Al-Khattab di Kampung Guar Syed Alwi, Kangar, Perlis

Mereka mendakwa Mufti Perlis, Datuk Mohd Asri Zainul Abidin tidak bercakap benar tentang pemecatan 25 orang imam di serata negeri pada Selasa.

“Sila nyatakan dengan jelas bahawa imam-imam ini dipecat adalah kerana mereka mengamalkan bacaan bismillah secara jelas sebelum al-fatihah, membaca qunut pada solat Subuh, membaca Yasin pada malam Jumaat serta berzikir dan membaca doa kuat selepas solat fardhu,” kata jurucakap himpunan, Zainol Abidin Ahmad.

Mereka membawa kain rentang tertera “tukar mufti bukan tukar imam” sambil melaungkan bantahan terhadap pemecatan itu.

Satu kain rentang turut tertulis “Biar tak ada orang di masjid, janji ikut mufti”.

Penunjuk perasaan berkata imam mereka dipecat kerana antaranya membaca qunut semasa solat Subuh.

Mereka mendesak Asri jangan berselindung sebalik Istana Perlis dan tampil menerangkan perkara sebenar, kerana tidak boleh terima alasan khidmat imam-imam berkenaan ditamatkan atas faktor usia, suka berpolitik dan tidak berdisiplin.

Tunjuk perasaan yang bermula pada 2.30 petang tadi itu berlangsung secara aman dan bersurai 30 minit kemudian. Keselamatan dikawal polis.

Himpunan ini menyusuli laporan 25 orang imam di Perlis dipecat dan lebih 10 lagi ditukarkan ke kariah lain.

Exco Agama Islam Perlis, Ruzaini Rais berkata tindakan terhadap imam-imam berkenaan di luar bidang kuasa kerajaan negeri, dan bawah bidang kuasa Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Perlis (MAIPs).

Surat pemecatan dan pertukaran imam-imam terbabit bertarikh 31 Disember lepas ditandatangani oleh pengarah Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Perlis, Hazman Hassan.
KERENGGA: Pecat kerana baca qunut, jemaah kata Asri bohong

6 gadis Muslim jadi ‘bridesmaids’ perkahwinan dalam gereja (Gambar)
Sumber gambar: Facebook Ariffinhusaini
Sekali pandang, ia cuma majlis perkahwinan biasa. Pengantinnya beragama Kristian, majlisnya diadakan di dalam gereja, tetapi, apa yang luarbiasa menarik adalah ‘bridesmaids’ atau pengapitnya.

Pengantin in diiring 6 gadis muslim lengkap bertudung! Konsep perpaduan dalam majlis perkahwinan yang diadakan di St. Joseph Cathedral, Kuching mendapat ‘restu’ warga net dengan nama jolokan ‘Malaysia sebenar’. 

Sebenarnya, pasangan Esther Joseph Kim dan Sylvester Voon berterima kasih kepada rakan-rakan sekuliah yang sanggup ‘terbang’ ke Kuching bagi menjadi pengapit dalam majlis meraikan hari bahagianya.
Sumber gambar: Facebook Ariffinhusaini
Sylvester Voon berkata, kesemua pengapit tersebut adalah rakan baiknya sejak semester pertama di Universiti Teknologi Mara (UiTM), Puncak Perdana, Shah Alam dan komited apabila diajak menjadi pengapit majlis perkahwinan walau tahu ia diadakan di gereja.

Esther dalam satu temubual dengan FMT Ohsem, menggelarkan rakannya sebagai 6 orang ‘bidadari’. Mereka bukan sahaja hadir meraikan hari istimewanya, tetapi juga mengluarkan ‘modal’ sendiri untuk persiapan baju kurung moden berona gelap, tudung merah jambu, tambang pergi balik serta perbelanjaan lain.
Sumber gambar: Facebook Ariffinhusaini
“Memang dari awal mereka tahu majlis tersebut akan diadakan di gereja dan menyatakan kesudian untuk meraikan hari bahagia bersama. Kami juga bertanya kepada ustaz jika kehadiran mereka ke gereja sempena perkahwinan dibenarkan, dan kami diberitahu tiada masalah,” ujarnya kepada FMT Ohsem.

“Saya juga terkejut dengan perancangan dan rasa bertuah memiliki rakan-rakan yang baik seperti mereka,” katanya yang hanya menampung perbelanjaan bilik hotel. Majlis tersebut diadakan pada 29 Disember.

Pelajar semester ke-7 Ijazah Pengurusan Sistem Maklumat itu berkata, penglibatan rakan Islamnya menunjukkan mereka menghormati adat dan agama seseorang meraikan hari bahagia.

Esther juga akui pernah beberapa kali mengunjungi masjid bagi menghadiri majlis akad nikah rakannya atas sebab yang sama, menghormati dan tanda menghargai jemputan.

Jelas wanita berketurunan Bidayuh, keluarganya juga teruja apabila diberitahu rakan Islamnya akan menjadi pengapit.

KERENGGA: 6 gadis Muslim jadi ‘bridesmaids’ perkahwinan dalam gereja (Gambar)

Eh macam mana lebai ni, haritu kata dah menang kes lawan Sarawak report

'Minta tolong sangat-sangat, kena bayar peguam 2 minggu lagi'

PAS merayu pertolongan umum untuk bantuan dana berjumlah RM400,000 bagi menyelesaikan kos guaman saman dengan Sarawak Report.

Naib presidennya, Idris Ahmad berkata, bayaran tersebut perlu dijelaskan dalam tempoh dua minggu (mulai sekarang) kepada peguam di United Kingdom (UK).

"Minta tolong sangat-sangat. Bantuan untuk bayaran guaman saman Sarawak Report. Perlu RM400,000 lagi. Dalam masa dua minggu mesti jelaskan kepada peguam di UK.

"Wang terkumpul sekarang RM69,000. Perlu lagi RM331,000," katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

Terdahulu, kenyataan itu disebarkan di media sosial dan beliau ketika dihubungi Malaysiakini mengesahkan perkara itu.

Sebelum ini PAS melalui presidennya, Abdul Hadi Awang mengambil tindakan undang-undang terhadap editor Sarawak Report, Clare Rewcastle-Brown di London pada 21 April tahun 2017.

Ia berkaitan laporan portal itu pada 6 Ogos 2016 yang mendakwa Abdul Hadi menerima dana RM90 juta sebagai usaha menarik sokongan parti itu menyokong BN dan Umno.

Sementara itu Idris berkata, banyak lagi bil selepas ini sewaktu kes tersebut berjalan nanti.

"Sudah bayar hampir RM2.5 juta. Kempen sekurang- kurang RM10 seorang," katanya dalam kenyataan itu.

KERENGGA: Eh macam mana lebai ni, haritu kata dah menang kes lawan Sarawak report

Kelantan tak terima maklumat Agong mahu letak jawatan


N Faizal Ghazali
Kerajaan negeri Kelantan menafikan khabar angin yang menyatakan Yang di-Pertuan Agong, Sultan Muhammad V akan meletakkan jawatan dalam masa terdekat.

Timbalan Menteri Besar Kelantan, Mohd Amar Nik Abdullah berkata, pihaknya tidak menerima sebarang maklumat mengenai perkara itu.

"Kerajaan negeri tak ada maklumat. Kalau itu khabar angin, kita janganlah percaya.

"Kita nak terkejut apa sebab khabar angin macam-macam orang cakap. Bukan tentang Yang di-Pertuan Agong saja, tentang kerajaan, kita janganlah termakan dengan romours," katanya ketika ditemui di Kota Bharu, hari ini.

Terdahulu, isu tersebut tular di media sosial yang mengatakan Sultan Muhammad V akan meletakkan jawatannya.

Bagaimanapun sehingga kini tiada kesahihan mengenai perkara itu.

Sementara itu, ketika ditanya mengenai motif pihak tertentu menyebarkan khabar angin tersebut Mohd Amar berkata, perkara itu juga salah satu usaha untuk menjatuhkan maruah kerajaan negeri Kelantan.

"Kalau kita baca dari sudut politik ia memang sebahagiannya untuk menjatuhkan maruah kerajaan negeri. Sebab mereka tahu hubungan kerajaan negeri dengan sultan ini rapat.

"Jadi kalau boleh dikenakan sesuatu terhadap Yang di-Pertuan Agong, boleh dipalitkan sama kerajaan negeri," jelasnya.

Naib presiden PAS itu berkata, sebelum ini Sultan Muhammad V mengambil cuti selama dua bulan atas faktor kesihatan.

"Tak ada apa yang terjadi, disebut baginda bercuti untuk kesihatan. Jadi kita terima macam itulah, takkan kita nak siasatan," kata Mohd Amar.

Tambah beliau, pihak berwajib sepatutnya mengambil tindakan tegas terhadap pihak yang menyebarkan khabar angin sedemikian.

"Pada pandangan saya, oleh kerana banyak sangay tohmahan dan tuduhan kerajaan perlu ambil tindakan. Pejabat Peguam Negara sendiri perlu prihatin dan bertindak.

"Ini bukan melibatkan peribadi sultan, tetapi institusi. Yang di-Pertuan Agong sebagai institusi, jadi perlu dipertahankan dan dijaga kehormatannya.

"Itu tugas peguam negara, dia perlu ambil berat dalam hal ini. Kadang kita tertanya apa yang dibuat oleh peguam negara, sampai tersebar macam-macam tuduhan, maklumat, berita khabar angin dalam media-media sosial.

"Sepatutnya peguam negara ambil berat dan beri perhatian. Apa yang boleh diambil tindakan, kena ambil tindakan dan siasatan.

"Perkara seperti ini sudah lama dibiarkan, orang jadi berani apabila tiada reaksi daripada kerajaan," katanya. -malaysiakini

KERENGGA: Kelantan tak terima maklumat Agong mahu letak jawatan

'Silap saya, saya minta maaf'

Tunku Ismail Sultan Ibrahim sedia jadi “musuh nombor satu” sekiranya tindakannya menegur kerajaan tidak disenangi.

Katanya, kritikannya terhadap Pakatan Harapan (PH) sekarang tidak ada bezanya dengan teguran yang dibuat ketika zaman pemerintahan BN.

“Sesetengah mungkin tidak suka apa yang saya katakan tapi itulah cabarannya. Untuk terus bersuara demi rakyat yang tidak dapat menyuarakannya.

“Biarkan saya menjadi musuh anda nombor satu sekiranya perlu. Saya konsisten dan tegas dengan prinsip saya,” tulis baginda di Facebook, hari ini.

Tunku Mahkota Johor berkata beliau buat demikian semata-mata kerana mahukan yang terbaik untuk rakyat.

“Saya benar-benar mahukan kerajaan untuk berjaya. Saya bangun setiap hari dengan harapan bahawa pendapat saya salah. Tetapi, mereka tetap membuktikan saya betul.

“Saya lakukan perkara yang sama dengan kerajaan lama. Dan saya sedang lakukan perkara yang sama pada masa ini. Tiada beza. Sekadar mahukan yang terbaik untuk rakyat.

Sebelum pilihan raya umum ke-14 (PRU14), Tunku Ismail antaranya mengingatkan rakyat untuk tidak “menukar kapal” jika kapal tersebut berjalan dengan baik selama berpuluh tahun.

Selain itu, Tunku Ismail juga mengingatkan rakyat tidak mudah tertipu dengan “individu lidah bercabang” yang menurutnya bimbangkan masa depan anaknya dan bukan untuk menyelamatkan negara.

Melalui kenyataan terbaru hari ini, Tunku Ismail turut menggesa parti politik yang berhenti berperang antara satu sama lain dan mulai mentadbir negara dengan baik.

“Tolong... Tolonglah mulai mentadbir. Tolong berhenti berperang antara satu sama lain, Tolong berhenti mempolitikkan setiap isu. Kadang kala saya salah. Semua orang membuat kesilapan.

“Untuk kesilapan yang saya buat, saya memohon maaf. Saya fikir kita semua harus mengimbas kembali tahun 2018 dan meminta maaf atas kesilapan-kesilapan.

“Kini sudah 2019, ayuh kita lakukan yang sepatutnya sekarang. Ayuh kita kurangkan berpolitik. Ayuh kita kurang mempopularkan apa yang ada di media sosial. Ayuh kita melakukan keputusan yang lebih baik.

“Ayuh kita bekerjasama dan menghormati ruang dan tugas masing-masing. Ayuh kita berkhidmat kepada rakyat dan melaksanakan yang terbaik untuk negara kita,” titahnya.

KERENGGA: 'Silap saya, saya minta maaf'

UEC: Apa Dr M cakap pada akhbar Cina?


Wawancara Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad baru-baru ini mengenai pengiktirafan Sijil Peperiksaan Bersepadu (UEC), telah mencetuskan kebimbangan di kalangan masyarakat Cina.

Wawancara itu diterbitkan akhbar Cina, Sin Chew Daily hari ini dengan tajuk: "Tun Mahathir: Pengiktirafan UEC perlu pertimbangkan perasaan orang Melayu".

UEC adalah peperiksaan yang diambil oleh pelajar-pelajar di sekolah-sekolah persendirian Cina.

Laporan itu dipetik akhbar lain, termasuk Borneo Post dengan tajuk: "Perasaan orang Melayu mesti dipertimbangkan dalam mengiktiraf UEC" dan The Edge Markets di bawah tajuk: "Pengiktirafan UEC perlu pertimbangkan perasaan orang Melayu: Dr M" .

Berikutan itu, MCA hari ini mempersoalkan pendirian pemimpin DAP dalam kerajaan dan bertanya sama ada Mahathir telah mengambil kira perasaan masyarakat Cina.

Malaysiakini menghubungi Pejabat Perdana Menteri (PMO) untuk meminta penjelasan mengenai perkara itu. PMO kemudian menghantar satu salinan rakaman wawancara itu.

Malaysiakini menerbitkan semula transkrip rakaman berkenaan dengan soalan mengenai UEC seperti di bawah:

Wartawan 1: Sekarang anda menyebut tentang pendidikan, dalam manifesto PH ia termasuk pengiktirafan UEC dan sekolah-sekolah persendirian Cina. Jadi bagaimana status pengiktirafan UEC?

Mahathir: Itu (audio tidak jelas) dinyatakan - kita mengiktirafnya. Saya kata berkali-kali kita mengiktiraf ijazah asing, kita mengiktiraf sijil Cambridge, kita mengiktiraf juga sijil-sijil yang dikeluarkan oleh negara-negara lain.

Tetapi anda minta ini untuk diterima oleh kerajaan. Untuk tahap tertentu, ini telah diterima tetapi anda mesti mempunyai penguasaan asas bahasa Melayu. Kamu lihat, kamu mesti mempunyai itu.

Dan peperiksaan harus mencerminkan keadaan di negara ini, kamu tidak boleh mengambil peperiksaan asing dari negara asing dan menggunakannya sebagai kelayakan. Yang, tiada siapa melakukannya.

Wartawan 2: Tun, sebenarnya saya seorang pelajar UEC, saya belajar di sekolah persendirian Cina. Saya fikir sukatan pelajaran sejarah agak berbeza kerana beberapa sejarah yang kami pelajari adalah dari luar negara seperti, kami belajar sejarah China, sejarah dunia tetapi kami juga belajar sejarah Malaysia dan kami mengkaji sejarah di Asia Tenggara. Kami ingin tahu kenapa kerajaan, sehingga sekarang, mereka tidak dapat mengiktiraf UEC dan mengapa orang Melayu begitu sensitif (mengenai UEC).

Mahathir: Orang Melayu apabila mereka bersetuju tentang kemerdekaan, mereka bersetuju bahawa bukan Melayu juga harus diberi kewarganegaraan dan sememangnya mereka berikan kewarganegaraan lebih daripada orang yang layak, tetapi mereka percaya dengan berbuat demikian, kita akan mempunyai negara dengan satu bahasa, satu budaya dan asas undang-undang dan pemahaman bahawa semua adalah rakyat Malaysia.

Tetapi mereka mendapati bahawa walaupun bahasa (audio tidak jelas) dan semua itu tidak disokong dengan baik dan banyak orang yang sehingga sekarang tidak dapat berbahasa Melayu sama sekali tetapi kita menerima mereka. Saya fikir berapa banyak lagi yang kamu mahu minta mereka terima?

Negara ini agak berbeza daripada negara-negara lain. Negara-negara lain pelbagai bangsa tetapi mereka bercakap satu bahasa kebangsaan.

Wartawan 2: Jadi, apakah objektif Pakatan Harapan untuk memenangi sokongan Melayu menyebabkan janji PH kepada masyarakat Cina lebih sukar untuk dicapai, seperti UEC ini?

Mahathir: Ya, tetapi kita cuba kotakan (janji), bukan kita tidak buat. Kamu membuat perbandingan antara Malaysia dengan jiran-jirannya. Di negara lain, mereka tidak membenarkan sekolah Cina, mereka tidak membenarkan walaupun papan tanda, kadang-kadang. Hanya baru-baru ini mereka meniru kita.

Jika kamu bertanya kepada orang-orang asal China di beberapa negara ini, mereka ingin berpindah ke Malaysia. Mereka mengatakan di sini mereka lebih dikenali kerana kaum mereka diiktiraf.

Wartawan 1: Jadi Tun, adakah anda akan memberi jaminan kepada masyarakat Cina bahawa kerajaan PH akan mengiktiraf UEC, bolehkah anda memberi jaminan?

Mahathir: Ya, saya fikir kita sedar sejauh mana kita boleh. Perhatikan, terdapat perbezaan - salah satu perbezaan yang paling teruk ialah perbezaan dalam pengagihan kekayaan di negara ini yang telah kami cuba perbetulkan. Saya mengakui banyak kesilapan dengan orang Melayu tetapi yang satu ini (perbezaan ekonomi) kamu tidak betulkan dan kamu sentiasa membetulkan satu ini sahaja (UEC).

Yang satu ini sangat mudah untuk anda betulkan - bahasa atau UEC atau apa sahaja. Itu sangat mudah, macam buat garisan dengan pen, tetapi untuk membawa tiga kaum di Malaysia, ditambah bumiputera di Sabah dan Sarawak untuk pembangunan ekonomi yang sama memerlukan masa.

Kamu tahu, mereka merasakan mereka semakin kurang dan kurang. Jurang ketidaksamaan tidak semakin kurang, semakin banyak kerana sejak kita bermula, dianggarkan orang Melayu mempunyai dua peratus kekayaan, orang Cina memiliki 30 peratus dan orang Eropah (dan) orang asing mempunyai kira-kira 40 peratus.

Tetapi apabila kamu meningkat misal kata 10 peratus, 10 peratus daripada dua peratus hanya 0.2 (peratus) tetapi 10 peratus daripada 30 peratus adalah tiga (peratus). Jadi, perbezaannya adalah seperti ini. Kamu boleh lihat sekeliling. Siapa yang memiliki semua ini?

Ingatlah bahawa di negara lain, mereka merusuh dan mereka bergaduh, mereka berbunuhan. Tetapi di Malaysia, orang Melayu, Cina dan India boleh hidup dan bekerjasama. Bahkan kita serapkan beberapa budaya kamu, sekarang kita menggunakan copstik.-malaysiakini

KERENGGA: UEC: Apa Dr M cakap pada akhbar Cina?

Bila katak, pembelot berkata-kata - kan dah kena tempelak. 

zam tiada wibawa, kredibiliti nasihati PH, kata AMANAH MOHD ALI HASHIM


Sebenarnya Pengerusi Gerakan Rakyat Anti Rasuah (Gerak), Datuk Mohamad Ezam Mohd Nor tidak mempunyai kewibawaan dan kredibiliti untuk menasihati Pakatan Harapan (PH) mengenai kedudukan kerusi Perdana Menteri (PM) setelah PH menang dengan majoriti besar dalam pilihan raya umum (PRU) ke 14 yang lalu, kata Ketua AMANAH Kawasan Permatang Pauh, Dr Zaidi Zakaria.

Beliau berkata, kenyataan yang dikeluarkan oleh Mohamad Ezam semalam, adalah selaras dengan persetujuan sayap Srikandi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) yang menyarankan agar Pengerusi parti itu Tun Dr Mahathir Mohamad kekal hingga tamat penggal.

Malah katanya, Ezam antara lain memberi alasan rakyat memberi mandat kepada Dr Mahathir dalam PRU ke 14, selepas PH mewarwarkan Pengerusi Bersatu itu sebagai calon PM dalam kempen PRU yang lalu.

“Kemunculan Ezam dalam arena politik selepas keluar dari PKR, tidak lagi begitu diambil peduli oleh majoriti rakyat dalam negara ini.

“Kewibawaan beliau tidak lagi dipercayai, bahkan kemunculannya dilihat cuba kembali ke perseda politik tanah air dengan menaruh harapan kepada pihak tertentu.

“Secara ringkasnya, ia dilihat ‘nanar’ politik ( dalam loghat Kelantan), atau tiada halatuju seperti anak ayam kematian ibu dalam politik apabila tidak lagi bersama parti politik, ” jelasnya.

Menurut Dr Zaidi lagi, mengulas kritikan Ezam mengenai peralihan kuasa PM, ianya lebih dilihat sebagai ‘dendam kesumat’ terhadap Presiden PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

“Tidak dapat dinafikan ia mempunyai agenda politiknya sendiri bersama dengan pihak tertentu yang tidak mahu Anwar menjadi PM.

“Walau apa pun alasan yang diberikan, sebetulnya ia harus ingat dan sedar kewibawaan sudah tidak lagi ada padanya untuk menasihati PH.

“Apa lagi kredibiliti yang boleh diharapkan, sedangkan PH kini telah pun berjaya menjadi sebuah kerajaan berasaskan kepada konsensus yang dipersetujui, ” tegasnya.

Justeru itu tambahnya, PH harus konsisten untuk menobatkan Anwar sebagai PM dalam tempoh yang telah dinyatakan sebelum ini, sehinggakan apa yang dijanjikan kepada rakyat sebelum kemenangan dalam PRU ke 14, menjadi realiti dan mendapat dokongan majoriti sebagai parti pemerintah kini.

Ujar beliau lagi, rakyat senantiasa memerhati setiap pergerakan pimpinan PH samada segala janji yang dibuat akan dicabuli atau mampu direalisasikan sepertimana yang dilaung-laungkan sebelum kemenangan dicapai pada Mei yang lalu.

Ezam semalam dalam kenyataannya dipetik berkata, jawatan Perdana Menteri adalah soal negara dan bukan soal individu atau parti dan Negara memerlukan seorang Perdana Menteri yang mampu menyelesaikan masalah bukan sebaliknya.

Bekas senator itu menyokong cadangan perwakilan dalam Perhimpunan Agung Tahunan Bersatu kali ke-2,, pada Ahad, lepas agar Tun Dr Mahathir Mohamad menghabiskan tempoh sepenggal jawatan sebagai Perdana Menteri adalah wajar.

Katanya lagi, mandat rakyat itu adalah untuk menyelesaikan masalah negara, bukan soal tempoh masa jawatan PM atau penganti PM.


KERENGGA: Ezam tiada wibawa, kredibiliti nasihati PH, kata AMANAH


Tiada ulasan: