Selasa, 1 Januari 2019

Bila kaum feudal atau kapitalis kuasai ekonomi sesebuah negara. 8965.




Beli barang kita ikut suka hati dia jer tetap hargakan. Tapi bila kita beli barang dia - dia juga tetapkan harga dan kita diharamkan tawar menawar. Orang politik pun tidak boleh cabar kuasa ekonomi mereka. Barang sepatutnya RM8.50 dilonjakan hingga ke RM18.50 bila sampai di tanggan pengguna. Macam juga sikap sesetengah ahli politik kleptokrasi projek kerajaan sepatutnya bernilai RM8.5 juta jadi RM18.5 juta sebab selebihnya masuk kantong atau poket peribadi. Malah ahli politik tidak bermoral bersekongkol dengan kaum pemodal. Maka malanglah rakyat sesebuah negara itu.

Mangsanya tetap pengguna dan rakyat. Sebagai pengguna kita perlu bijak membeli. Tak dapat harga yang kita mahukan, tinggalkan dan buang jauh-jauh rasa terkilan sebab xbeli benda yang sangat-sangat kita nak, tetapi harga xberbaloi buat kita. In Syaa Allah ada rezeki lain untuk kita. Kita terus beli memang kita dan orang lain terus kena cekek dengan kaum pemodal dan kapitalis dari sekecil-kecil peniaga atau pemodal.

Di Malaysia dapat kita lihat daerah atau jajahan atau bahagian yang menawarkan harga yang berbeza bagi barangan yang serupa.Mengapa sesetengah tempat penetapan harganya lebih tinggi daripada tempat lain? Kaum pemodal membaca gaya atau kuasa beli pengguna tempatan. Hebat kuasa beli penduduk kawasan tersebut maka tinggilah harga yang ditawarkan, sedangkan di tempat lain lebih murah.
Di sesetengah kawasan satu barang yang sama letak harga RM300 pun macam goreng pisang panas. Di kawasan yang lain pula barang yang sama letak harga RM250 pun tak berjaya menarik perhatian pembeli. Sebagai pengguna masyarakat perlu bijak merangkul kuasa beli dalam diri. In Syaa Allah kaum pemodal yang tamak haloba akan tertewas jua sebab barang xlaku. Aamiin.














Tiada ulasan: