Sabtu, 25 Januari 2020

Semua nak dicekeknya. Itu sebab Allah ﷻ tetapkan halal haram makanan. 9673


Allah ﷻ dan Rasulullah ﷺ
Allah ﷻ dan Rasulullah ﷺ
Allah ﷻ dan Rasulullah ﷺ

Kemaruk jamah daging ular berbisa punca koronavirus tersebar?
Agensi | Diterjemahkan olehAstro Awani
Diterbitkan pada Januari 23, 2020 13:58 MYT
Lapor CNN, ular berkenaan yang juga dikenali dengan nama saintifiknya Bungarus multicinctus, merupakan spesies ular elapid berbisa yang sering ditemui di selatan China dan Asia Tenggara. -Foto unsplash

ULAR berbisa spesies many-banded krait bermungkinan menjadi punca asalnya penularan wabak koronavirus yang membawa kepada penyakit berkaitan pernafasan yang merebak di China, sejak akhir Disember tahun lalu.

Lapor CNN, ular yang juga dikenali dengan nama saintifiknya Bungarus multicinctus itu, merupakan spesies ular elapid berbisa yang sering ditemui di selatan China dan Asia Tenggara.

Menurut laporan, para saintis di China telah mengambil sampel koronavirus itu daripada pesakit dan telah menentukan kod genetik virus itu menggunakan mikroskop.

Malah, media tempatan di China melaporkan bahawa virus itu merupakan jenis koronavirus yang baharu dan Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) telah menamakan virus baharu itu dengan nama, 2019-nCoV.

Selain itu, para saintis juga telah menganalisis kod protein virus itu dan membandingkannya dengan beberapa kod protein haiwan lain seperti burung, ular, landak dan kelawar.

Penemuan kemudian mendapati bahawa kod protein pada 2019-nCoV (jenis koronavirus terkini) adalah paling serupa dengan yang ditemukan dalam badan ular.

Lebih mengejutkan, laporan juga mendapati bahawa ular terbabit sering dijual di pasaran tempatan sebagai makanan eksotik di Wuhan, sekali gus mengaitkannya sebagai punca wabak itu bermula.

Penularan penyakit berkenaan mula dilaporkan pada akhir bulan Disember tahun lepas di Wuhan, dan beberapa kes dilaporkan merebak pantas di China.

Koronavirus telah tersebar ke bandar-bandar lain di China, dengan Beijing dan Shanghai mengesahkan kes pertama mereka pada Isnin.

Kes yang sama turut dikesan di wilayah selatan Guangdong.

BACA: Macau kesan kes pertama koronavirus Wuhan

Beberapa negara lain seperti Thailand, Amerika Syarikat, Jepun dan Korea Selatan turut mengesahkan kewujudan koronavirus di negara mereka selepas individu yang dijangkti virus terbabit masuk ke negara mereka.

BACA: Virus Wuhan pertama dikesan di Amerika Syarikat

Pada Rabu, Suruhanjaya Kesihatan Kebangsaan China mengumumkan seramai sembilan terkorban akibat koronavirus, yang menjangkiti melalui saluran pernafasan.

BACA: KKM tingkatkan saringan koronavirus baharu di KLIA - Boon Chye

Dalam pada itu, WHO pada Rabu dilapor masih menangguhkan keputusan pengumuman berkenaan sehingga Khamis bagi menentukan sama ada penularan wabak itu sebagai satu situasi "kecemasan kesihatan awam antarabangsa"

Jelas jawatankuasa kecemasan WHO, mereka masih tidak mempunyai maklumat yang mencukupi untuk membuat keputusan tersebut.

Namun kata Ketua Pengarah WHO, Dr Tedros Adhanom Ghebreyesus, beberapa wakil anggota WHO telah dikerahkan ke China bagi mengumpul maklumat dan mereka dijangka akan membuat kenyataan pada Khamis.

Sumber:
http://www.astroawani.com/berita-dunia/kemaruk-jamah-daging-ular-berbisa-punca-koronavirus-tersebar-228812

Coronavirus
Virus
Koronavirus ialah spesies virus tergolong dalam subfamili Coronavirinae dalam famili Coronaviridae, dalam order Nidovirales. Koronavirus ialah virus sampul dengan genom RNA bebenang tunggal bererti positif simetri heliks. Saiz genom koronavirus antara lebih kurang 26 hingga 32 kilobes, yang terbesar virus RNA. Wikipedia
GenusAlphacoronavirus; Betacoronavirus; DeltacoronavirusGammacoronavirus
Coronavirus pada manusia: bentuk, gejala, pendekatan rawatan.

Jangkitan koronavirus adalah patologi yang dinyatakan dalam tanda-tanda kerosakan pada organ sistem pernafasan dan usus. Penyakit ini, yang ditimbulkan oleh mikroorganisma ini, boleh berlaku dalam bentuk yang teruk dan menyebabkan hasil yang teruk. Kanak-kanak dan remaja sangat terdedah kepada jangkitan dengan virus, serta orang-orang dengan perlindungan imun yang berkurangan.

Maklumat umum mengenai jangkitan dan patogennya

Jangkitan koronavirus pada manusia adalah hasil penembusan mikroorganisma yang boleh menjejaskan sistem pernafasan, serta saluran pencernaan. Nama virus itu disebabkan oleh fakta bahawa ada cincin dan pertumbuhan spin pada permukaan mikroorganisma ini, yang umumnya menyerupai mahkota. Ia tergolong dalam kumpulan virus RNA-genomik yang besar, tidak stabil terhadap tindakan faktor luaran dan serta-merta dimusnahkan pada suhu 56 darjah. Semua kumpulan umur yang terdedah kepada mikroorganisma ini: walaupun hubungan singkat dengan ejen berjangkit membawa kepada jangkitan.

Terdapat 3 jenis utama coronavirus yang diketahui:

kumpulan pertama - virus yang menjangkiti manusia, kucing, anjing, arnab;

kumpulan kedua - mikroorganisma yang menembusi tubuh manusia, tikus dan lembu;

kumpulan ketiga adalah virus manusia dan unggas yang menimbulkan jangkitan usus.

Bentuk jangkitan utama yang membangkitkan coronavirus adalah pernafasan. Spesies usus adalah kurang biasa, terutamanya pada kanak-kanak. SARS, yang berlaku di bawah tindakan virus itu, biasanya berlangsung selama beberapa hari dan berakhir dengan pemulihan lengkap. Walau bagaimanapun, dalam beberapa kes, ia mungkin mengambil bentuk radang paru-paru yang tidak normal atau sindrom pernafasan akut yang teruk (SARS). Patologi ini dicirikan oleh kadar kematian yang tinggi (38%), kerana ia disertai dengan kegagalan pernafasan akut.

Coronavirus disebarkan melalui titisan udara. Terlalu sentuhan menyebabkan jangkitan pada 50% kes. Walaupun tahap kerentanan badan manusia terhadap jangkitan ini tinggi, para pakar menunjuk kepada pemilihannya: diingatkan bahawa sesetengah orang walaupun mempunyai banyak hubungan dengan pembawa virus itu tetap tahan terhadapnya, sementara yang lain dengan serta-merta "mengambil" itu. Mungkin ini disebabkan keadaan semasa sistem kekebalan tubuh: jika badan habis, risiko jangkitan meningkat beberapa kali.

Jangkitan juga boleh berlaku apabila menggunakan barangan rumah biasa. Virus ini terkandung dalam najis pembawa, jadi apa-apa hubungan dengan mereka boleh menyumbang kepada penembusan jangkitan ke dalam tubuh manusia.

Tempoh inkubasi penyakit yang ditimbulkan oleh jangkitan koronavirus bergantung kepada bentuk dan berlangsung dari 3 hingga 14 hari.

Adalah diketahui bahawa selepas pengesanan jangkitan di Timur Tengah, virus itu tersebar ke beberapa belas negara di seluruh dunia.

Tonton video mengenai bahaya coronavirus dan pentingnya diagnosis dan rawatan yang tepat pada masanya:

Gejala jangkitan koronavirus pada manusia

Sekiranya coronavirus berlaku sebagai jangkitan pernafasan, maka zarah-zarahnya berlipat ganda dalam sel-sel epithelial saluran pernafasan atas. Sekiranya penyakit itu mengambil bentuk SARS, agen penyebab proses berjangkit diselaraskan dalam sel-sel epitelium alveoli, serta di dalam paru-paru. Dengan pneumonia atipikal, pengangkutan cecair yang dipertingkatkan ke paru-paru berlaku, yang menimbulkan kegagalan pernafasan. Zarah virus juga menyerang tisu organ ini. Ini menyebabkan penambahan jangkitan kulat atau bakteria.

Sekiranya penyakit itu tidak rumit, maka ia akan berlangsung sekitar 5-7 hari dan berakhir dengan pemulihan lengkap.

Gejala dalam kes ini ialah:

kelemahan tanpa kemerosotan keadaan umum;
peningkatan nodus limfa serviks (tipikal kanak-kanak yang sakit);
sakit ketika menelan;
sakit tekak;
batuk kering;
mekar putih pada lidah;
kesesakan hidung;
rhinorrhea;
bengkak mukosa hidung.

Dalam bentuk ringan penyakit, gejala mabuk tidak dipatuhi.

Jika virus telah menembusi usus, gejala-gejala gastroenteritis muncul: menandakan perut kembung, loya yang teruk, kehilangan nafsu makan, dehidrasi, seperti yang dibuktikan oleh mulut kering berterusan dan kelelahan kulit. Ia mungkin untuk menukar warna kotoran: mereka menjadi oren atau hijau.

Dalam kes yang lebih teruk, apabila coronavirus menyebabkan perkembangan radang paru-paru yang tidak normal, proses patologi bermula dengan akut.

Pesakit mempunyai manifestasi berikut:

sakit kepala dan otot;
peningkatan mendadak dalam suhu (sehingga 38 darjah), maka pulangannya normal;
menggigil;
kegagalan pernafasan, sesak nafas (gejala ini muncul 3-7 hari selepas permulaan penyakit);
batuk teruk;
kesesakan hidung;
gangguan pencernaan (cirit-birit berair, muntah);
tekanan darah tinggi;
kadar jantung meningkat.

Proses patologi dalam paru-paru yang berlaku di bawah tindakan coronavirus menyebabkan kebuluran oksigen, pelanggaran irama pernafasan.

Kaedah diagnostik

Untuk mengenal pasti jangkitan coronavirus pada manusia, anda boleh menggunakan kaedah diagnostik berikut:

mempersoalkan pesakit untuk melihat apakah dia telah meninggalkan sebelum permulaan patologi di kawasan di mana terdapat wabak penyakit virus;

ujian darah umum dan biokimia;
analisis air kencing;
pemeriksaan dahak;
PCR. Kaedah ini dianggap salah satu yang paling berkesan, kerana ia boleh digunakan untuk mengesan serpihan virus dalam rahsia dan cecair biologi pada peringkat awal perkembangan proses patologi;
radiografi;
kajian imunologi untuk menentukan antibodi kepada virus;
diagnosis pembezaan. Dalam kes ini, tidak termasuk kemungkinan pesakit dengan influenza, jangkitan pernafasan lain, serta jangkitan enterovirus.

Di hadapan bukti, perundingan pakar seperti ahli kardiologi, ahli pulmonologi, dan ahli neuropatologi diperlukan.

Apabila mengiringi pengangkut virus ke hospital, serta apabila menyediakan rawatan perubatan tambahan, ahli-ahli pasukan perubatan mesti menggunakan peralatan pelindung diri.

Pendekatan rawatan

Sekiranya jangkitan koronavirus ditunjukkan dalam penyakit yang tidak rumit, maka pesakit akan diberikan ubat-ubatan yang menindas manifestasi patologis: ubat-ubatan anti-radang nonsteroid, titisan hidung vasoconstrictor, kompleks vitamin. Ubat antiviral juga ditunjukkan, yang digunakan untuk influenza atau ARVI dan berdasarkan ribavirin dan interferon.

Terapi khusus yang diarahkan terhadap coronavirus belum dikembangkan. Oleh kerana sedikit maklumat mengenai sifat-sifat virus dan ciri-ciri perkembangan penyakit ini, semasa merawat jangkitan, prinsip-prinsip rawatan bentuk ARVI dan pneumonia yang teruk dan rumit digunakan.

Adalah disyorkan untuk menggunakan ubat berikut:

antibiotik spektrum luas - mereka hanya diperlukan jika flora bakteria (Ceftriaxone) ditambah kepada jangkitan;
imunomodulator dan ubat antiviral (Ribavirin, Viferon);
ubat anti-radang nonsteroid (Aspirin, Ibuprofen);
penyelesaian dan semburan antiseptik, lozenges yang menghilangkan rasa sakit di tekak ("Bioparox", "Faringosept");
vasoconstrictor nasal drops untuk mengurangkan bengkak mukosa hidung dan menghilangkan kesesakan ("Vibrocil", "Tizin").

Sekiranya terdapat pembengkakan yang ketara, yang biasanya berlaku dalam bentuk jangkitan teruk, diuretik ditetapkan.

Pesakit dengan jangkitan koronavirus mesti mematuhi rehat tidur.

Juga, pesakit memerlukan prosedur terapi oksigen, yang dilakukan melalui penyedutan campuran oksigen udara. Ini membolehkan anda memperbaiki fungsi pernafasan.

Dalam rawatan, disyorkan untuk menolak makanan berlemak dan beralih kepada makanan ringan. Adalah penting untuk mengecualikan semua produk yang tidak dapat dihadam, termasuk daging salai, makanan berlemak dan goreng, sosej. Ia bernilai minum sebanyak mungkin cecair: air tulen, teh, kompos, decoctions tumbuhan perubatan dan herba.

Sekiranya pesakit dirawat secara pesakit luar, maka keadaan yang diperlukan ialah pembersihan basah setiap hari di mana ia berada, dan juga penyiaran.

Prognosis dan kemungkinan komplikasi

Dalam bentuk jangkitan yang lebih ringan di dalam badan, kebarangkalian kematian adalah rendah, untuk 90% pesakit prognosis adalah baik. Dalam kes peralihan patologi dalam SARS, risiko kematian pesakit meningkat beberapa kali. Menurut statistik, angka ini adalah 9.5%. Dalam kes-kes yang lebih lanjut, jika tiada rawatan yang mencukupi, hasil penyakit itu adalah selalu kematian pesakit. Kebanyakan mayat adalah orang yang berumur lebih dari 40 tahun yang mempunyai penyakit yang berkaitan.

Komplikasi komplikasi jangkitan koronavirus termasuk:

pneumonia, parut organ ini;
gangguan pendarahan;
kegagalan buah pinggang;
pericarditis, keradangan lapisan otot jantung.

Komplikasi boleh dielakkan jika anda berunding dengan doktor tepat pada masanya dan memulakan proses rawatan yang mencukupi.
Kaedah pencegahan

Tiada langkah khusus untuk melindungi diri daripada jangkitan. Terdapat hanya saran umum. Perlu:

Sekiranya boleh, elakkan pengangkutan awam, tempat ramai sesetengah orang semasa wabak itu.
Gunakan pembalut kain kasa dan pernafasan.
Ikut peraturan kebersihan. Tangan harus selalu bersih: mereka mesti dibasuh dengan sabun atau menggunakan agen antiseptik. Jika ini tidak mungkin, gunakan kain lap anti-mikrob.
Rutin ruang kediaman atau ruang kerja, lakukan pembersihan basah.
Untuk tertakluk kepada makanan pemprosesan haba wajib.
Jangan enggan pergi ke kawasan di mana wabak koronavirus diperbetulkan.

Coronavirus MERS CoV - gejala, rawatan, cara jangkitan

Nama dan coronavirus yang diterima secara rasmi ialah sindrom pernafasan pernafasan Timur Tengah (Middle East respiratory syndrome Coronavirinae, MERS-CoV, dalam bahasa Rusia, MERS-CoV). Jenis virus Betacoronavirus yang baru dan hampir tidak diterokai ini telah membimbangkan bukan sahaja ahli epidemiologi pada minggu-minggu lalu, semakin ramai penduduk di berbagai belahan dunia mula tertarik dengan gejala dan kaedah rawatan untuk koronavirus MERS CoV, kerana menurut laporan media terkemuka MERS CoV meninggalkan sedikit peluang untuk bertahan hidup dijangkiti.

Adakah ia benar-benar bernilai takut kepada coronavirus? Soalan-soalan ini telah ditanya oleh saintis dan doktor Rusia.

Kes jangkitan pertama dengan koronavirus MERS CoV

Nama "mahkota" asal jenis virus ini, yang ditemui pada tahun 60-an, diterima kerana vila di atasnya. Bentuk mereka betul-betul mengulangi bentuk corona solar semasa gerhana. Ia adalah coronavirus yang serupa yang menyebabkan banyak jangkitan pernafasan pada haiwan dan manusia.

Coronavirus MERS-CoV pertama kali dikenal pasti beberapa tahun yang lalu, dan jangkitan pertama yang didiagnosis manusia menyebabkan hasil yang mematikan, buat kali pertama jangkitan dan kematian dari coronavirus MERS direkodkan di Arab Saudi pada 2012, apabila lelaki berusia 60 tahun itu menjadi mangsa virus. Tempat mesyuarat yang akan datang dengan jenis virus baru ialah Qatar, di mana gejala serupa disahkan di kalangan pesakit berusia 49 tahun. Kali ini, kajian telah dijalankan secara lebih meluas - makmal khusus yang dimiliki oleh Badan Perlindungan Kesihatan Awam di North London terlibat. Pertubuhan Kesihatan Sedunia membunyikan penggera apabila ia menjadi jelas bahawa saintis menghadapi cabaran baru virus itu. Jangkitan ini tidak pernah dikenal pasti sama ada dalam haiwan atau manusia.

Ketua Pengarah WHO Dr. Margaret Chan menyatakan kebimbangan bahawa coronavirus baru mempunyai keupayaan untuk menyebarkan lebih cepat daripada peluang dan kaedah yang berkesan untuk memerangi ia boleh didapati. Mengikut data terkini untuk musim panas 2015, 64 kes jangkitan dengan Sindrom Coronavirus pernafasan Timur Tengah telah pun disahkan oleh ujian makmal. Daripada jumlah ini, 38 kematian telah direkodkan. Yang dijangkiti ternyata menjadi penduduk Jerman, Arab Saudi, Perancis, Itali, Tunisia, Emiriah Arab Bersatu, Great Britain, Jordan, Qatar. Seperti yang dapat dilihat, kadar kematian dari MERS CoV agak tinggi.

Laluan kemungkinan jangkitan dengan virus MERS CoV

Bahaya utama ialah hakikat bahawa virus baru mempunyai keupayaan untuk disebarkan melalui titisan udara, iaitu, sebagai virus selesema biasa. Kemungkinan jangkitan adalah cukup besar apabila, walaupun semasa hubungan rapat biasa untuk jangka masa yang panjang, jangkitan boleh dihantar kepada lawan. Sekiranya orang yang dijangkiti hanya batuk dan bersin, itu akan mencukupi. Pada masa yang sama, tiada pilihan vaksin untuk pendedahan kepada coronavirus.

Tempoh inkubasi berlangsung satu hingga dua minggu. Pekerja Agensi Perlindungan Kesihatan Awam menyatakan pendapat bahawa penghantaran virus adalah terhad. Jika tidak, wilayah yang dilindungi dan bilangan kes akan dibentangkan dalam nombor yang sama sekali berbeza - lebih global.

Pakar penyakit dan pakar mikrobiologi S. Wiles, yang mewakili Universiti Auckland, menyatakan dalam wawancara dengan akhbar Guardian bahawa kebanyakan jangkitan berlaku di hospital, di mana pesakit yang dijangkiti kemudiannya dirawat untuk penyakit yang sangat berbeza, seperti di Perancis. Dari sini, anda boleh menarik selari dan mencari penyakit yang boleh membuat seseorang lebih terdedah kepada jenis virus yang baru.

Gejala MERS Coronavirus dalam Manusia

Pakar tidak mempunyai maklumat lengkap tentang gejala sebenar dan risiko jangkitan. Dalam hampir semua kes yang direkodkan, pesakit mempunyai gejala berikut: demam tinggi, sesak nafas, kesukaran bernafas, batuk yang teruk. Tetapi gejala-gejala ini tidak difahami sepenuhnya sebagai refleksi tipikal penyakit berjangkit.

Dalam kes ini, malangnya, terlalu awal untuk membincangkan kaedah rawatan yang telah terbukti. Pada mulanya, adalah penting untuk meletakkan penekanan maksimum terhadap rawatan saluran pernafasan dan pemulihan awal fungsi mereka. Mengikut maklumat yang diberikan oleh doktor kebersihan negeri ketua Persekutuan Rusia, ubat-ubatan yang digunakan dalam rawatan hepatitis C dan jangkitan virus lain yang luas mempunyai kesan terapeutik yang jelas pada coronavirus.

Seringkali, jenis jangkitan terbaru berbanding dengan pneumonia atipikal (SARS), yang juga disebabkan oleh kehadiran coronavirus dalam badan. Dan walaupun sesetengah persamaan benar-benar dapat diperhatikan, momen ini juga tidak dapat dibuktikan semasa penyelidikan makmal.

Bahaya jangkitan dengan coronavirus MERS di Rusia

Ia telah lama bercakap bahawa coronavirus boleh menembusi wilayah Russia. Pekerja Rospotrebnadzor dalam hal ini, senarai langkah anti-wabak, tindakan yang bertujuan untuk mencegah penembusan jangkitan kepada kami. Yang paling merisaukan adalah kawasan Primorye dan Sakhalin - tempat-tempat trafik udara intensif dengan Korea Selatan dan penghijrahan.

Di samping itu, jika anda ingin atau perlu melawat negara-negara Timur Tengah, para doktor menasihati mematuhi sekurang-kurangnya peraturan asas kebersihan. Dalam perjalanan sedemikian penting:

gunakan sabun atau kain pembasmi kuman apabila membasuh tangan;
jika kecurigaan terhadap kerentanan terhadap penyakit dikurangkan, mengurangkan komunikasi dengan orang-orang ini;
Elakkan tempat yang ramai di mana mungkin.
Lebih-lebih lagi, jika ada perasaan sakit hati, berasa tidak sihat, gejala jangkitan virus pernafasan akut, adalah perlu menghubungi pakar secepat mungkin untuk pemeriksaan dan ujian. Di samping itu, penting juga pada masa ini untuk menggunakan sapu tangan, topeng pernafasan dan cuba berkomunikasi sesedikit mungkin dengan orang lain.

Coronavirus: Gejala dan Rawatan
Coronavirus - gejala utama:
Sakit kepala
Mual
Sesak nafas
Suhu tinggi
Batuk
Sakit tenggorokan
Hidung berair
Kesesakan hidung
Demam
Tekak bengkak
Gangguan saluran pencernaan

Coronavirus pada manusia menyumbang kepada perkembangan penyakit pernafasan akut (dari dua hingga lima hari), selepas itu pemulihan. Dengan pertemuan dengan faktor-faktor yang merugikan, jangkitan ini boleh mencetuskan kejadian radang paru-paru yang tidak normal.

Ia dicirikan oleh kursus yang teruk dengan kadar kematian pesakit yang tinggi. Pesakit mati akibat kegagalan pernafasan: coronavirus melipatgandakan alveoli paru-paru, menyebabkan keradangan akut, suhu badan tinggi dengan gejala influenza.

Transmisi dijalankan oleh titisan udara: cukup untuk berada di dalam bilik yang sama dengan orang yang dijangkiti untuk jangka masa yang singkat untuk dijangkiti. Pada kanak-kanak kecil, penyakit ini agak sukar kerana imuniti yang lemah.

Terdapat kes-kes apabila SARS berlaku di China dan selepas masa yang singkat meliputi Amerika Syarikat, Afrika Selatan, dan Kanada. Selepas penyelidikan, penyertaan coronavirus sebagai pemangkin proses terbukti: penyakit itu menyumbang kepada penindasan imuniti dan gangguan imbangan garam air di dalam badan. Negatif memberi kesan kepada paru-paru, menyebabkan luka berserat. Kumpulan risiko termasuk orang dewasa, orang selepas 50 tahun, pesakit dengan hepatitis.

Diagnosis penyakit ini terletak pada pemeriksaan luar pesakit. Sekiranya perlu, ujian darah, ultrasound paru-paru, atau X-ray ditetapkan. Rawatan akan bergantung pada usia pesakit, tahap penyakit. Dalam kes yang teruk, pesakit dimasukkan ke hospital. Dengan rawatan yang tepat pada masanya, prognosis adalah positif. Untuk mengurangkan risiko jangkitan semula diberikan langkah pencegahan.

Etiologi

Coronavirus disebarkan dari orang yang sakit kepada yang sihat. Zarah dengan ketegangan bergerak melalui udara, menjangkiti orang lain. Kanak-kanak yang paling cenderung kepada jangkitan: imuniti yang diperolehi untuk penyakit itu adalah pendek, kanak-kanak itu mungkin dijangkiti beberapa waktu kemudian.

Penyebab utama penyakit ini:

kekurangan imuniti terhadap penyakit;
virus dicap OS38 dan OS43.
Virus ini tergolong dalam keluarga Coronaviridae, zarah mempunyai bentuk bulat, ditutup dengan proses berbentuk klub seperti glikoprotein. Ia mempunyai struktur yang kompleks - terdiri daripada satu helai RNA, dipintal ke lingkaran.

Dalam persekitaran luaran, zarah dengan virus tidak stabil, cepat mati pada suhu tinggi atau kelembapan udara yang rendah. Ketegangan itu mudah terdedah kepada kuman pembasmi kuman.

Di Arab Saudi pada tahun 2012, satu sindrom pernafasan Timur Tengah telah direkodkan. Dia ditimbulkan oleh patogen baru Kolonavirus Col. Jenis penyakit ini terutamanya memberi kesan kepada lelaki berumur 20 hingga 80-90 tahun.

Ciri ciri penyakit ini:

Pemulihan boleh menjadi palsu: selalunya dalam paru-paru manusia, proses penggantian sel yang sihat dengan tisu berserabut bermula.

Pengkelasan
Keterukan penyakit adalah:

Borang pernafasan. Ia berlalu dengan cepat, pesakit mengembangkan imuniti. Dibangunkan dalam sel-sel epitel mukus di saluran pernafasan atas.
Bentuk usus sering diperhatikan pada anak-anak kecil.
Pneumonia atipikal adalah bentuk yang teruk apabila paru-paru terjejas, menyebabkan keradangan teruk dengan cecair berlebihan dalam tisu. Komplikasi dengan penambahan jangkitan kulat atau bakteria. Sebilangan besar kematian.
Bergantung pada komposisi antigen, coronavirus wujud dalam varieti berikut:

Untuk menentukan ketegangan virus dan gabungannya kepada satu kumpulan atau lain-lain, ujian darah tertentu, dada dari paru-paru dilakukan.

Symptomatology

Selepas jangkitan dengan coronavirus, tempoh pengeraman 2 hingga 10 hari bermula. Tanda pertama - rupa rhinitis tanpa demam, selepas seminggu pulih sepenuhnya. Tanpa rawatan yang betul, komplikasi mungkin: pneumonia atau bronkitis.

sakit kepala;
sakit tekak;
suhu badan yang rendah.
Apabila coronavirus rumit, gejala berikut ditambah:

batuk;
demam tinggi;
demam;
mual;
sesak nafas;
kesesakan hidung;
bengkak mukosa tekak;
masalah dengan perut, usus.
Biasanya seseorang sakit selama 14 hari dan pulih sepenuhnya.
Dengan cara yang tidak diingini penyakit itu memasuki fasa kedua. Seminggu kemudian, pesakit mengalami masalah pernafasan akut: hipoksemia (kelaparan oksigen) dan gangguan irama pernafasan diperhatikan. Kematian berlaku akibat kegagalan pernafasan.

Pada manifestasi simptom pertama penyakit ini, anda harus berunding dengan pakar dan mendapat rawatan yang berkelayakan.

Diagnostik

Coronavirus pada seseorang dalam sebarang bentuk pada tahap awal perkembangan penyakit mempunyai gejala yang sama, sehingga sangat penting untuk membuat diagnosis pembedaan.

Apabila menghubungi pesakit di klinik, mereka memeriksa, mendengar aduan dan, untuk mengesahkan keadaan pembawa, menetapkan ujian coronavirus:

ujian makmal: mengambil darah dan budaya dahak;
instrumental: menjalankan pemeriksaan x-ray atau ultrasound pada buah pinggang dan paru-paru.
Selepas peperiksaan yang komprehensif, pesakit dirawat sebagai rawatan yang efektif dengan pemulihan berikutnya.

Rawatan
Rawatan coronavirus akan bergantung kepada jenis penyakit. Fokus utama adalah pada perkara berikut:

minum berat;
bilas hidung dengan masin;
pengairan atau gargling;
ubat anti virus;
agen antipiretik dan antibakteria.
Dalam kombinasi dengan rawatan utama, penggunaan ubat tradisional dianggap boleh diterima:

Madu - alat yang sangat diperlukan dalam memerangi jangkitan virus, digunakan dengan merebus atau teh. Membantu mencegah sakit tekak, menghilangkan batuk. Digunakan untuk membilas hidung dengan rinitis.
Bawang dan bawang putih mempunyai kesan antivirus, menguatkan sistem kekebalan tubuh, sering digunakan sebagai langkah pencegahan terhadap jangkitan koronavirus.
Decoctions herba chamomile, rose liar, linden, elderberry dan berry (currant hitam, raspberry) membantu melawan penyakit dan meningkatkan daya tahan tubuh.
Lemon dan halia dikenali sebagai ejen antiviral yang kuat.
Untuk meningkatkan imuniti, terdapat vaksin yang dibuat semasa wabak besar penyakit virus. Vaksinasi akan membantu menggerakkan penyakit dalam bentuk yang ringan.

Pada masa sakit, adalah penting untuk berpegang kepada diet dan tidak mengalihkan badan dengan makanan yang tidak sihat - makanan goreng dan lemak. Makanan perlu cepat dicerna.

Sekiranya pneumonia atipikal dikesan, pesakit dimasukkan ke hospital.

Komplikasi yang mungkin
Coronavirus boleh menyebabkan komplikasi ini:

bronkitis;
pneumonia;
kekurangan paru-paru.
Adalah penting untuk sebarang gejala dalam kanak-kanak menjalani ujian komprehensif di klinik yang baik, untuk mendapatkan rawatan yang tepat pada masanya.

Pencegahan

Penyakit ini disebarkan melalui titisan udara, oleh itu langkah-langkah utama berikut untuk pencegahan coronavirus dibezakan:

mengambil ubat antivirus dalam tempoh ARVI akut;
makan lemon, halia, bawang putih, dan bawang;
tidak menjadi antara orang ramai dan bilik-bilik yang kotor;
vaksin coronavirus;
topeng khas dalam pengangkutan;
kebersihan diri (mencuci tangan);
rawatan bermula pada masa untuk mengelakkan komplikasi.
Ia sepatutnya terlibat dalam sukan, menjalani gaya hidup aktif, sering berjalan di udara segar dan udara di bilik. Adalah penting untuk makan dengan betul - diet harus kaya dengan sayur-sayuran, buah-buahan, daging dan ikan.

Jika anda berfikir bahawa anda mempunyai Coronavirus dan ciri-ciri gejala penyakit ini, maka doktor boleh membantu anda: ahli infectiologist, ahli terapi, ahli pediatrik.

Kami juga mencadangkan menggunakan perkhidmatan diagnostik penyakit dalam talian kami, yang memilih penyakit mungkin berdasarkan gejala yang dimasukkan.

Influenza adalah penyakit berjangkit akut teruk yang disifatkan oleh toksikosis teruk, gejala catarrhal, dan lesi bronkus. Influenza, gejala-gejala yang berlaku pada orang tanpa mengira usia dan jantina mereka, ditunjukkan setiap tahun dalam bentuk wabak, paling kerap semasa musim sejuk, dan kira-kira 15% penduduk dunia terjejas.

Apa itu ARVI? Jangkitan virus pernafasan akut adalah penyakit berjangkit etiologi virus yang menjejaskan tubuh melalui saluran pernafasan oleh titisan udara. Selalunya, penyakit ini didiagnosis pada anak-anak umur 3-14 tahun. Seperti yang ditunjukkan statistik, ARVI pada bayi tidak berkembang, hanya kes terpencil yang diperhatikan apabila anak sakit dengan penyakit pada usia itu.

Selesema H1N1 atau "selesema babi" adalah penyakit virus akut yang memberi kesan kepada kedua-dua orang dewasa dan kanak-kanak. Nama "selesema babi" adalah disebabkan oleh manifestasi pertama dalam haiwan peliharaan. Khususnya, tepatnya babi. Pada mulanya, selesema H1N1 hanya menjadi ciri untuk Amerika Syarikat, Afrika, dan Jepun. Baru-baru ini, selesema babi di Rusia juga menjadi penyakit biasa. Bahaya penyakit paling besar ialah virus itu dapat bermutasi. Tiada pengecualian yang membawa maut.

Meningitis serous adalah proses keradangan akut yang berkembang dalam kulit lembut otak. Dalam beberapa kes klinikal, proses keradangan boleh menjejaskan kord rahim. Dalam kumpulan risiko utama, kanak-kanak di bawah umur 10 tahun. Ini disebabkan oleh fakta bahawa sistem imun pada zaman ini tidak dapat menahan virus ini. Tetapi penyakit ini boleh didiagnosis pada orang dewasa.

Infeksi meningokokus menimbulkan penyakit anthroponosis - meningitis, sepsis meningokokus dengan kursus fulminant. Hampir 80% daripada semua kes klinikal berlaku pada kanak-kanak. Para doktor mendapati bahawa puncak penyakit berlaku semasa musim panas, tetapi lesi didiagnosis sepanjang tahun.

Dengan latihan dan kesederhanaan, kebanyakan orang boleh melakukan tanpa ubat.

Bagaimana coronavirus dalam manusia?

Kandungan artikel

Maklumat am

Keluarga Coronaviridae termasuk 24 virus yang menyebabkan penyakit pada manusia dan haiwan. Virus ini pertama kali diasingkan pada tahun 1965 dari pesakit dengan rinitis akut. Coronavirus boleh menyebabkan lesi:

sistem pernafasan;
saluran gastrousus;
sistem saraf.
Coronavirus pernafasan diwakili oleh strain OC38, OC43, dan penyebab enteritis adalah ketegangan 229 E.

Virus ini berterusan dalam persekitaran selama kira-kira 3 jam, dan dalam rembesan (contohnya, dalam najis) - sehingga 48 jam. Ia agak sensitif terhadap kesan haba (pada suhu di atas 37 ° C ia rosak dalam masa 15 minit, di atas 56 ° C - serta-merta), liposolven dan agen pengoksida.

Coronavirus adalah sejenis virus yang mengandungi RNA yang mempunyai tropisme untuk epitelium saluran pernafasan dan usus.

Sebabnya
Bentuk dominan jangkitan koronavirus adalah pernafasan. Varian usus penyakit ini lebih biasa pada kanak-kanak. Sumber jangkitannya menjadi orang yang sakit, sementara tempoh maksimum pembebasan agen patogenik olehnya belum ditetapkan. Penyakit koronavirus dengan luka pada saluran pernafasan biasanya dianggap sebagai manifestasi klasik selesema biasa ("dingin batin").

titisan udara;
laluan fecal-oral.
Apabila ahli keluarga menjangkiti dengan coronavirus, penyakit itu biasanya cepat dihantar kepada yang lain melalui hubungan rapat.

Seseorang dari mana-mana umur boleh dijangkiti, tetapi jangkitan koronavirus berlaku terutama pada kanak-kanak dan remaja.

Orang dewasa dengan mudah bertolak ansur dengan penyakit ini, mereka dicirikan oleh kehadiran kursus yang dipadam. Sebilangan besar jangkitan dicatatkan pada musim sejuk dan musim bunga. Wabak jangkitan nosokomial boleh berlaku - biasanya dalam bentuk gastroenteritis.

Kekebalan
Pada pesakit yang telah dijangkiti dengan coronavirus, kekebalan humoral terbentuk. Memerhatikan kehadiran antibodi seperti:

pengikat melengkapkan;
virus meneutralkan;
merangsang.
Tahap maksimum diperhatikan pada minggu kedua selepas jangkitan. Walaupun sintesis antibodi kepada coronavirus, mereka tidak dapat melindungi jangkitan semula. Kursus jangkitan koronavirus pada orang yang mempunyai imunodefisiensi mungkin dicirikan oleh perkembangan radang paru-paru.

Gejala
Tempoh inkubasi untuk jangkitan koronavirus adalah kira-kira 2-3 hari. Tanda-tanda klinikal yang mengiringi jangkitan dengan coronavirus bergantung kepada bentuk penyakit. Tiada gejala tersendiri dalam varian klasik kursus ini - lebih-lebih lagi, gambar menyerupai rhinovirus, jangkitan siniris pernafasan, parainfluenza.

Perlu diingat bahawa terdapat perbezaan yang signifikan antara penyakit yang disebabkan oleh coronavirus dan parvovirus, influenza.

Antara simptom yang ditimbulkan oleh coronavirus, seseorang tidak boleh memanggil sindrom keracunan ketara. Dalam kebanyakan kes, dalam bentuk pernafasan, proses jangkitan disifatkan secara eksklusif oleh rhinitis (rembesan mukus berlebihan, bersin), demam rendah atau hasil tanpa peningkatan suhu badan. Pesakit juga mungkin mengalami gejala berikut:

Kelemahan (biasanya sederhana, tanpa gangguan yang ketara terhadap keadaan umum).
Sakit kepala
Sakit ketika menelan.
Dengan kekalahan bahagian bawah sistem pernafasan berlaku manifestasi seperti:

kesukaran bernafas;
sakit dada apabila bernafas;
batuk.
Pada kanak-kanak, pada pemeriksaan, peningkatan nodus limfa serviks sering dikesan. Penyakit ini berlangsung secara purata sekitar 5-7 hari.

Coronavirus pada manusia juga menyebabkan gastroenteritis, yang ditunjukkan oleh loya, muntah, najis yang mengganggu, sakit perut. Dengan kereaktifan semula jadi yang normal, penyakit ini tidak disertai dengan komplikasi. Pesakit mempunyai hidung berair dan bersin.

Sindrom SARS
Varian khas jangkitan koronavirus adalah sindrom pernafasan akut yang teruk. Dalam definisi WHO (Pertubuhan Kesihatan Sedunia), ia disenaraikan di bawah nama Sindrom Pernafasan Akut Teruk, atau SARS, yang juga dikenali sebagai SARS.

Walaupun kes pertama penyakit itu dikesan di Asia (China, 2002), penyakit itu menyebar dengan cepat dan tidak lama lagi direkodkan di Amerika Syarikat, Kanada, Eropah, dan Afrika Selatan. Pada awal penyelidikan, diandaikan bahawa patogen adalah mycoplasma, tetapi selepas menjalankan ujian diagnostik, peranan coronavirus sebagai agen etiologi telah disahkan. Telah terbukti bahawa virus, yang merupakan provokatif sindrom SARS, merupakan varian baru patogen yang tidak pernah dihadapi penyelidik sebelumnya.

Dalam patogenesis penyakit ini, peranan penting adalah keupayaan coronavirus untuk menekan tindak balas imun (kekalahan makrofaj, perencatan sintesis interferon), tropisme ke epitelium alveoli. Teori air terjejas dan keseimbangan elektrolit akibat kebolehtelapan sel yang meningkat dan kesan virus pada perkembangan kekurangan surfaktan (campuran bahan yang tidak membenarkan alveoli menurun) dipertimbangkan. Terdapat radang paru-paru, disertai dengan nekrosis dari tisu-tisu yang terjejas - telah ditubuhkan bahawa pesakit yang mengalami sindroma SARS mempunyai parut berserat pada paru-paru.

Sindrom SARS berlaku terutamanya di kalangan orang dewasa dan paling berbahaya untuk orang tua, dan juga untuk pesakit yang menghidap hepatitis B kronik (terutama ketika dimasukkan dalam terapi lamivudine).

Virus ini disebarkan melalui titisan udara melalui sentuhan. Masa inkubasi berlangsung sehingga 10 hari, permulaan adalah akut. Gejala yang diperhatikan seperti:

Kelemahan
Sakit kepala
Demam.
Batuk
Kesakitan otot
Sakit tenggorokan.
Suhu mencapai 38-39 ° C. Sakit tenggorokan ringan, batuk kering. Satu ciri adalah ketiadaan hidung berair dan bersin, tetapi sesetengah pesakit masih mempunyai simptom yang sama. Selepas 3-7 hari dari permulaan penyakit, gambar klinikal dikuasai oleh fenomena kegagalan pernafasan: sesak nafas, sianosis, batuk meningkat. Kondisi pesakit semakin merosot; Kerosakan pernafasan sering didahului oleh pengurangan suhu badan kepada angka subfebril dan kemudian meningkat secara mendadak ke indeks febril. Pada 7-8 hari dari penyakit, puncak baru keluk suhu dicatatkan; gejala yang tidak hadir sebelum ini boleh berlaku - cirit-birit berair. Adalah sukar untuk merawat jangkitan yang disebabkan oleh coronavirus dalam kes sindrom SARS disebabkan oleh perkembangan pesat proses.

Diagnostik

Analisis yang boleh mengesan coronavirus dalam pesakit termasuk:

pengesanan virus menggunakan antibodi pendarfluor;
diagnosis serologi (RSK, RNGA);
reaksi rantai polimerase (PCR).
Ujian darah umum dan biokimia dilakukan. Apabila sindrom SARS memerlukan radiografi organ dada dan kaedah pencitraan lain untuk menilai kekalahan sistem pernafasan. Perlu diketahui bahawa gambaran sinar-X SARS-sindrom tidak berbeza daripada pneumonia yang teruk etiologi yang berbeza, oleh itu ia tidak boleh berfungsi sebagai kriteria diagnostik utama dan memerlukan pengenalpastian makmal agen penyebabnya.

Rawatan
Sekiranya gejala ringan, rawatan jangkitan pernafasan yang disebabkan oleh coronavirus termasuk:

minum berat;
bilas hidung dengan masin;
decongestants (xylometazoline).
Apabila gastroenteritis menunjukkan diet, pelantikan agen simptomatik, terapi rehidrasi.

Untuk rawatan pesakit yang dijangkiti dengan coronavirus, ribavirin, induk interferon (sikloferon), agen antibakteria (levofloxacin) ditetapkan untuk sindrom SARS untuk mencegah jangkitan mikroba sekunder. Pengudaraan buatan paru-paru, penggunaan glucocorticosteroids (prednisone, methylprednisolone) mungkin diperlukan.

Pencegahan
Vaksin terhadap coronavirus yang menyebabkan penyakit pada manusia belum dikembangkan. Pada masa ini, hanya penyediaan vaksin untuk haiwan digunakan - sebagai contoh, Vanguard digunakan untuk memerangi penyebaran coronavirus di kalangan anjing.

Sebagai langkah pencegahan, disyorkan untuk mengelakkan tempat-tempat yang sesak, gunakan topeng pelindung apabila terpaksa berurusan dengan pesakit dengan jangkitan virus pernafasan akut, basuh tangan dengan sabun dan air sesering mungkin. Walaupun pesakit mempunyai coronavirus yang telah sembuh, dia mungkin dijangkiti lagi dengan jangkitan virus yang lain.

Sekiranya SARS disyaki, pesakit dimasukkan ke hospital dan terpencil.

Kakitangan perubatan semasa memeriksa dan menjalankan manipulasi menggunakan topeng, sarung tangan, cermin mata, saman perlindungan. Pengenalpastian orang yang bersentuhan dengan pesakit juga dijalankan.

Coronaviruses
Keluarga Coronaviruses (Coronaviridae)

20.1.3.1. Ciri umum

Coronaviruses bersatu dalam keluarga Coronaviridae, yang merangkumi satu-satunya genus Coronavirus. Ini adalah kumpulan patogen yang heterogen yang menyebabkan penyakit pada manusia, haiwan dan burung.

Terdapat 3 kumpulan utama coronavirus. Kumpulan pertama dan ke-2 termasuk virus patogen untuk mamalia, kumpulan ke-3 hanya patogen untuk burung. Dalam setiap kumpulan, coronavirus dibahagikan mengikut organisasi genom dan struktur antigen. Biasanya untuk varian coronavirus tertentu, bulatan sempit organisma yang terlibat adalah ciri. Mereka menyebabkan penyakit yang teruk pada haiwan. Virus bronkitis berjangkit ayam, virus peritonitis berjangkit kuman, dan lain-lain adalah tersebar luas.

Virus patogen untuk manusia dibentangkan dalam pertama (varians HCoV-229E) dan dalam kumpulan kedua (varians HCoV-OS43). Mereka menjejaskan saluran pernafasan atas (sehingga 30% daripada semua luka viral) dan saluran pencernaan, yang membawa kepada perkembangan penyakit pernafasan dan gastroenteritis. Sehingga 2002, dipercayai bahawa ahli keluarga Coronaviridae menyebabkan penyakit ringan yang berlangsung selama beberapa hari dan berakhir dengan pemulihan lengkap pesakit. Pada tahun 2002, wabak sindrom pernafasan akut yang teruk (SARS) bermula di Asia Tenggara, terutamanya di China, yang dalam 5-10% daripada kes selepas kursus yang teruk telah membawa maut. Pada tahun 2003, terbukti bahawa agen penyebab penyakit itu adalah versi baru coronavirus yang baru diketahui.

Struktur dan hartanah. Ini adalah virus besar (sehingga 220 nm) yang mempunyai supercapsid lipoprotein bentuk sfera atau bujur. Jenis simetri adalah lingkaran, diameter nukleokapsid ialah 25 nm. Lapisan protein perantaraan (matriks) terletak di antara nukleokapsid dan membran lipoprotein luar. Di luar, virion mempunyai pancang glikoprotein luar, yang dalam mikroskop elektron menyerupai corona matahari di sekitar pusat bulat zarah virus.

Genom ini diwakili oleh molekul RNA berjangkit positif. Genom RNA terdiri daripada 30 ribu pasangan asas - adalah maksimum genom virus yang diketahui yang mengandungi RNA. Replikasi virus berlaku perlahan-lahan di sitoplasma sel-sel yang terjejas.

Coronaviruses termasuk nukleocapsid, matriks dan supercapsid protein dengan sifat-sifat antigen. Virus manusia dan haiwan mempunyai penentu antigenik yang sama dan spesifik. Tali luar supercapsid terdiri daripada glikoprotein; ia memastikan penjerapan dan penembusan coronavirus ke dalam sel. Keluar dari virion dari sel dilakukan dengan tunas. Virus menunjukkan aktiviti hemagglutination.

Coronaviruses adalah sensitif kepada eter dan detergen, sinaran ultraviolet, suhu di atas 56 0 C, kebanyakan pembasmian kuman.

Penanaman. Virus-virus ini tumbuh buruk di dalam budaya sel. Sesetengah varian disesuaikan dengan budaya sel buaya monyet hijau, sel Vero, budaya organ, haiwan makmal (menyusu tikus).

Ciri-ciri jangkitan koronavirus.

Cara utama penyebaran penyakit adalah udara.

Dikenal hingga tahun 2002, koronavirus menyebabkan ARVI, yang pada orang dewasa biasanya tidak gejala atau ditunjukkan oleh rhinitis dengan banyak rembesan serous. Coronavirus gastroenteritis membawa kepada cirit-birit, virus memasuki saluran gastrointestinal untuk kali kedua disebabkan oleh viremia. Kerosakan itu disebabkan oleh kesan cytopathic virus pada sel yang dijangkiti.

Kekebalan dalam penyakit humoral, jenis khusus. Meneutralkan antibodi terbentuk, yang memberikan imuniti kepada jangkitan semula dengan serovar ini. Jangkitan biasanya tidak melebihi 1 minggu.

Diagnosis makmal. Oleh kerana virus ini kurang ditanam dalam budaya sel, kaedah virologi jarang digunakan. Sebagai kaedah pesat, RIF digunakan, bahan yang merupakan pelepasan nasofaring atau nasal mukus hidung. Kaedah diagnostik utama adalah serologi, manakala dalam serum pesakit, antibodi kepada virus dikesan di RSK, RPGA, RTGA, ELISA sebagai tindak balas dengan sera berpasangan. Gunakan kaedah sera berpasangan.

Pencegahan khusus tidak dilakukan, rawatan simptomatik.

20.1.3.2. Agen penyebab sindrom pernafasan akut yang teruk (coronavirus berkaitan SARS)

Pada akhir tahun 2002, kes-kes pertama radang paru-paru virus "tidak biasa" yang luar biasa muncul di wilayah selatan China di Guangdong. Jumlah kes dengan cepat mencapai beberapa ratus, penyakit itu tersebar ke Hong Kong, melampaui RRC ke Singapura, Vietnam dan negara-negara lain di Asia Tenggara. Selanjutnya, negara-negara Amerika Utara (Kanada, Amerika Syarikat), Eropah (Jerman, Itali) dan lain-lain terlibat dalam wabak ini. Penyakit ini dipanggil sindrom pernafasan akut yang teruk (SARS), singkatan SARS - sindrom pernafasan yang teruk. Memandangkan kadar wabak itu, kematian yang tinggi untuk jangkitan virus pernafasan (sehingga 5-10% daripada jumlah kes), Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) buat kali pertama dalam sejarahnya mengumumkan ancaman global terhadap penyakit ini. Menjelang Mei 2003, lebih daripada 4,500 orang mengalami penyakit ini, lebih daripada 250 daripadanya telah meninggal dunia. Jangkitan SARS dianggap epidemik penting yang pertama muncul pada abad ke-21.

Beberapa bulan selepas permulaan wabak itu, adalah mungkin untuk menubuhkan sifat agen berjangkit yang menyebabkan SARS. Ia ternyata menjadi wakil keluarga Coronaviridae yang baru tidak diketahui sebelum ini. Ia dipanggil "coronavirus berkaitan SARS" (SARS-virus).

Struktur dan hartanah. Pada bulan April 2003, genom beberapa varian virus SARS yang diasingkan daripada pesakit yang mempunyai radang paru-paru yang tidak normal sepenuhnya telah diuraikan. Berdasarkan analisis genom virus, data mikroskopi elektron, dan penanaman virus dalam budaya sel, sifat utama coronavirus berkaitan SARS dikaji.

Secara luaran, virus ini serupa dengan anggota keluarga yang lain.

Genom virus ini diwakili oleh RNA satu-stranded (+), saiznya ialah 29.7000 pasangan asas, mengandungi 41% daripada residu G + C. Pertubuhan keseluruhan genom bertepatan dengan coronavirus yang sudah diketahui.

Walau bagaimanapun, analisis urutan RNA menunjukkan bahawa virus itu harus diasingkan ke dalam 4 kumpulan coronavirus yang berasingan. Ia berkemungkinan besar berasal dari salah satu coronavirus haiwan yang kurang dikenali, atau dari coronavirus manusia yang tidak patogenik kerana mutasi.

Genom virus ini mengandungi gen yang menyandarkan antigen yang sama - protein struktur dan enzim. Gen rep yang menentukan sintesis replikasi enzim RNA (polimerase, helikase, protease), S - protein, yang merupakan sebahagian daripada pancang, protein E dan M - amplop, N - nukleokapsid. Di samping itu, virus mempunyai sekurang-kurangnya 5 protein bukan struktur yang terlibat dalam replikasinya.

Virus ini memasuki sel epithelial saluran pernafasan atas akibat interaksi S-protein dengan reseptor sel. S-protein adalah glikoprotein yang bertanggungjawab untuk penjerapan dan gabungan zarah-zarah virus dengan sel-sel yang berpenyakit.

Selepas deproteinisasi, RNA virus mereplikasi.

Ia diandaikan bahawa ia dilakukan melalui sintesis rantai (-) RNA perantaraan, yang merupakan templat untuk sintesis maklumat (+) helai RNA (transkripsi sekejap).

Selepas pemasangan zarah virus, virus meninggalkan sel dengan menanam dengan penyertaan protein M, E, N.

Sel epitel saluran pernafasan atas boleh terjejas oleh JRS virus dan dengan perkembangan tindak balas imun terhadap protein virus dalam membran sel.

Kestabilan virion. Berbanding dengan coronavirus lain, virus SARS agak tahan. Pada suhu bilik, ia disimpan dalam najis dan air kencing selama 2-4 hari. Disimpan pada suhu rendah selama sekurang-kurangnya 3 minggu. Pemanasan pada 56 ° C benar-benar tidak mengaktifkan virus dalam masa 15 minit. Virus ini sensitif kepada semua pembasmian kuman utama.

Ciri-ciri penyakit ini. Sumber jangkitan adalah orang yang sakit. Mekanisme penghantaran utama adalah udara. Transmisi oleh mekanisme fecal-oral dan hubungan tidak dikecualikan. Kebarangkalian jangkitan paling besar pada orang yang bersentuhan dengan pesakit. Kumpulan risiko termasuk bekerja dengan kakitangan perubatan yang sakit, ahli keluarga yang berpenyakit, atau orang lain yang mempunyai hubungan langsung dengan pembuangan pesakit.

Tempoh inkubasi adalah antara 1 hingga 7-10 hari. Penyakit ini bermula dengan akut, pesakit muncul demam, myalgia. Virus ini menjangkiti seluruh sistem pernafasan, termasuk paru-paru. Perubahan dalam paru-paru dikesan oleh radiografi. Oleh kerana penyebaran virus hematogenous, saluran gastrousus terlibat dalam proses, cirit-birit berlaku.

Selepas beberapa hari, suhu boleh jatuh. Walau bagaimanapun, pada minggu kedua, dalam sesetengah pesakit, timbul demam, lesi baru muncul di paru-paru, kegagalan pernafasan berlangsung, dan peningkatan cirit-birit. Sejak saat ini tahap replikasi virus berkurang, diasumsikan kemerosotan adalah akibat proses imunopatologi yang disebabkan oleh virus. Dalam 20% pesakit, pada 2-3 minggu sindrom gangguan pernafasan berkembang kerana kerosakan pada halangan hemato-alveolar dengan perkembangan edema paru.

Oleh kerana penyakit ini berkembang pada pesakit, ketahanan kekebalan antivirus muncul, kebanyakannya humoral. Dalam budaya sel, antibodi yang diasingkan daripada pesakit menunjukkan kesan meneutralkan berterusan terhadap virus.

Prognosis sindrom pernafasan akut yang teruk agak serius, tetapi dengan penggunaan semua kaedah moden rawatan, jumlah kematian dapat dikurangkan dengan ketara.

Diagnosis makmal penyakit ini. Kaedah diagnostik utama berikut digunakan - tindak balas rantai polimerase dan kaedah serologi. Untuk PCR, bahan untuk kajian ini adalah pembuangan nasofaring, najis, kurang kerap air kencing. Diagnosis SARS dianggap terbukti jika, akibat daripada PCR, salah satu syarat berikut dipenuhi:

1) kedua-dua sampel adalah positif dari bahan yang berbeza yang diambil dari pesakit;

2) 2 sampel bahan yang sama adalah positif, diterima dari pesakit dengan selang 2 hari,

3) analisis PCR berulang bahan juga positif.

Dalam kaedah penyelidikan serologi, serum pesakit yang mengandungi AT kepada virus SARS adalah bahan. ELISA fasa pepejal yang digunakan. Dalam individu yang sihat, antibodi kepada virus tidak dikesan. Pada pesakit, tindak balas perlu ditetapkan dengan sera berpasangan (antibodi antiviral muncul dan titer mereka meningkat sebanyak 4 kali atau lebih).

Dalam makmal virologi yang dilengkapi dengan baik, virus diasingkan pada budaya sel (contohnya, budaya sel Vero) dengan pengesahan pengasingan virus menggunakan PCR.

Pencegahan dan rawatan. Pada masa ini, langkah pencegahan masih tidak spesifik. Dengan mengambil kira penjujukan genom virus, pembangunan vaksin adalah mungkin dalam masa terdekat.

Untuk rawatan Ribavirin ubat antiviral digunakan, glucocorticosteroids digunakan untuk menindas tindak balas imunopatologi.

Apakah coronavirus manusia dan bagaimana untuk merawatnya?

Coronavirus pada manusia membawa kepada perkembangan penyakit pernafasan akut, yang paling kerap berlaku beberapa hari dan berakhir dengan pemulihan lengkap. Walau bagaimanapun, dalam sesetengah kes, perkembangan coronavirus pada manusia boleh menyebabkan jangkitan SARS atau pneumonia atipikal. Penyakit ini mempunyai masalah yang teruk dan kadar kematian yang tinggi. Seseorang yang mengalami SARS mati akibat kegagalan pernafasan akut. Dalam kes ini, virus mengalir dalam sel-sel alveoli paru-paru, yang disertai dengan proses radang akut, demam dan gejala influenza. Coronavirus tersebar melalui titisan udara.

Rawatan penyakit boleh dilakukan dengan bantuan ubat-ubatan rakyat. Rawatan ini mempunyai kesan antivirus dan menghalang pembiakan zarah virus. Walau bagaimanapun, tugas utama terapi kaum adalah untuk menguatkan sistem imun. Tubuh pada masa yang sama mula melawan patogen itu sendiri.

Penyebaran dan penghantaran penyakit

Coronavirus pada manusia adalah agen penyebab penyakit pernafasan akut. Zarah virus dihantar dari orang sakit ke laluan udara yang sihat. Sumber jangkitan - pesakit dengan jangkitan pernafasan akut. Orang mempunyai kerentuhan yang sangat tinggi terhadap coronavirus, mereka dijangkiti walaupun selepas kontak dengan ejen berjangkit. Lebih kerap, kanak-kanak yang sistem kekebalan tubuh kurang berkembang dijangkiti. Selepas pemulihan, kekebalan ringkas terhadap virus terbentuk, bagaimanapun, seseorang boleh dijangkiti semula dengan ketegangan lain patogen. ARVI mempunyai bermusim yang jelas: wabak berlaku pada musim gugur-musim sejuk.

Satu lagi variasi jangkitan koronavirus adalah pneumonia atipikal atau jangkitan SARS - sindrom pernafasan akut yang teruk. Wabak penyakit ini telah didaftarkan pada 2002-2003: dari bulan November (kes pertama penyakit) hingga Jun (kes terakhir). Wabak ini telah menyebar ke penduduk 31 buah negara, sejumlah 8,461 orang telah jatuh sakit, yang mana 813 telah meninggal dunia. Oleh itu, sindrom pernafasan akut yang teruk menyebabkan kematian dalam hampir 10% kes. Rawatan yang berkesan untuk penyakit ini belum dikembangkan.

Pneumonia atipikal berkembang pada orang dewasa, sekurang-kurangnya pada masa ini tiada kes jangkitan kanak-kanak yang tercatat. Ini mungkin disebabkan oleh fakta bahawa kanak-kanak selepas jangkitan virus pernafasan akut membangun rintangan kepada coronavirus.

SARS juga dipancarkan oleh titisan udara. Virus ini mempunyai tempoh inkubasi 2-10 hari. Dalam kes ini, zarah virus dilepaskan ke persekitaran pada akhir tempoh inkubasi, apabila gejala klinikal masih tidak hadir. Orang itu tidak tahu apa sumber jangkitannya. Ia juga dipercayai bahawa orang boleh menjadi pembawa coronavirus: mereka tidak mempunyai manifestasi penyakit, tetapi mereka boleh menjangkiti orang lain. Penyebaran agen patogenik juga boleh berlaku melalui objek harian, pengudaraan. Dalam kes ini, untuk dijangkiti, tidak perlu menghubungi pesakit secara langsung, pemindahan zarah virus berlaku secara tidak langsung.

Ciri-ciri virus

Coronavirus menyebabkan penyakit pernafasan akut pada manusia. Zarah virus pertama kali diasingkan dari rongga hidung seorang pesakit dengan penyakit pernafasan akut pada tahun 1965. Ejen penyebabnya ditugaskan kepada keluarga Coronaviridae yang dibentuk pada tahun 1968. Pada tahun 1970-an, coronaviruses gastroenteritis terpencil dari najis. Oleh itu, virus keluarga ini boleh menyebabkan beberapa penyakit yang berlainan.

Coronavirus dirujuk sebagai virus yang mengandungi RNA yang besar. Zarah virus mempunyai bentuk bulat dan diameter dari 80 hingga 160 nm. Cangkang virus diliputi dengan proses yang berbentuk klub glikoprotein. Dengan mikroskop, proses-proses ini menyerupai corona semasa gerhana matahari, kerana keluarga itu mendapat namanya.

Struktur zarah virus adalah kompleks. Di tengahnya adalah satu helai RNA, dipintal ke dalam lingkaran. Kotak kapsid (virus) terdiri daripada protein, lipid dan zarah glikoprotein di permukaan. Virus ini didarab di sitoplasma sel-sel organisma tuan rumah.

Terdapat tiga kumpulan coronavirus, bergantung kepada komposisi antigen:

Kumpulan I - virus manusia, babi, anjing, kucing dan arnab;
Kumpulan II - virus manusia, tikus, babi, lembu;
Kumpulan III - virus manusia dan unggas yang menyebabkan jangkitan usus.
Selepas kejadian radang paru-paru yang tidak normal pada tahun 2002-2003, jenis koronavirus keempat yang menyebabkan penyakit itu terpencil. Sebelum ini, patogen dengan komposisi antigenik itu tidak diketahui sains. Telah ditunjukkan bahawa genomnya berbeza dengan wakil tipikal keluarga Coronaviridae. Juga, genom patogen SARS berbeza daripada virus yang terpencil dari pelbagai negara. Oleh itu, kita boleh membuat kesimpulan bahawa coronavirus jenis ini dengan cepat merumuskan mutasi.

Zarah-zarah virus tidak stabil dalam persekitaran luaran. Virus ini mati apabila dikeringkan atau dipanaskan hingga suhu melebihi 56 ° C. Anda boleh membunuh virus dan pembasmian kuman. Adalah dipercayai bahawa agen penyebab radang paru-paru atipikal lebih tahan daripada agen penyebab ARVI.

Wabak sindrom pernafasan timur tengah
Pada tahun 2012, wabak sindrom pernafasan Timur Tengah (MERS atau MERS dalam bahasa Inggeris) berlaku di Arab Saudi. Ini adalah penyakit baru, agen penyebabnya ialah Coronavirus CoV. Penyakit ini memberi kesan kepada kebanyakan lelaki dalam batasan umur yang luas: dari 20 hingga 90 tahun.
MERS bermula dengan gejala penyakit pernafasan akut, yang lebih rumit oleh pneumonia, kegagalan buah pinggang akut, dan gangguan saluran gastrousus. 36% daripada kes penyakit ini telah membawa maut.

Jenis CoV manusia Coronavirus diasingkan daripada pesakit yang tinggal di negara-negara Semenanjung Arab - nampaknya, ini adalah takungan semula jadi penyakit ini. Camel adalah sumber jangkitan semula jadi bagi manusia. Adalah dipercayai bahawa sumber utama virus CoV adalah kelelawar, yang menyebarkannya kepada unta, dan dari itu pula, orang-orang menjadi dijangkiti. Patogen MERS pada masa ini tidak difahami dengan baik, tetapi dipercayai bahawa ia mungkin dijangkiti terutamanya melalui kontak dengan haiwan yang sakit. MERS dihantar dari orang ke orang dengan kenalan, tetapi anda hanya boleh dijangkiti dengan kontak yang berpanjangan dan rapat.

Pembangunan penyakit

Dalam kes ARD, zarah virus berkembang dalam sel-sel epitel lendir saluran pernafasan atas. Virus patogen SARS berkembang dalam sel epitelium alveolar dalam paru-paru. Selepas replikasi (pendaraban), zarah virus dikumpulkan dalam vesikel sitoplasmik dan lengkung ke permukaan sel. Vesicles tersebut bergabung dengan satu sama lain, yang membawa kepada gabungan sel dan penyebaran zarah virus yang lebih mudah dari sel-sel yang terjejas kepada yang sihat. Pada masa ini (tetapi tidak lebih awal) antigen zarah virus mula dinyatakan (nyata) pada permukaan sel yang terjejas. Hanya sebagai tindak balas kepada ini, sistem imun manusia mula berfungsi, menghasilkan antibodi dan interferon protein antivirus. Ini menerangkan permulaan tindak balas imun jika berlaku jangkitan ini.

Sekiranya pneumonia atipikal, pembiakan virus membawa kepada pengangkutan cecair yang dipertingkatkan ke tisu paru-paru, mengakibatkan kegagalan pernafasan. Zarah-zarah virus juga merosakkan tisu, yang membawa kepada penambahan jangkitan kulat atau bakteria.
Dalam sesetengah kes, selepas pemulihan, pesakit diperhatikan penggantian sel-sel paru-paru yang sihat dengan tisu berserabut. Adalah dipercayai bahawa jangkitan virus mencetuskan program apoptosis, yang mengakibatkan kematian sel massa.

Coronavirus pada manusia: gejala
Permulaan penyakit ini didahului oleh tempoh inkubasi yang berlangsung purata 2-10 hari, walaupun mungkin mengambil masa 2 minggu. SARS diwujudkan terutamanya rinitis. Suhu badan pesakit dalam kebanyakan kes tidak meningkat. Penyakit ini berlangsung selama kira-kira seminggu dan berakhir dengan pemulihan lengkap.

Jangkitan koronavirus ini terutama berlaku pada kanak-kanak. Kanak-kanak kecil mungkin mengalami komplikasi radang paru-paru atau bronkitis. Tanda-tanda ciri ARVI:

sakit atau sakit tekak;
kesesakan hidung;
kadang-kadang suhu subfibril.
Jangkitan SARS bermula dengan akut, simptomnya sama dengan tanda-tanda selesema: kenaikan suhu yang ketara kepada 38 ° C, demam, menggigil, sakit kepala dan sakit otot, pening. Keadaan ini berlangsung selama seminggu. Dengan cara yang baik penyakit ini berlangsung selama dua minggu dan berakhir dengan pemulihan penuh. Dengan cara yang tidak diingini penyakit itu memasuki fasa kedua.

Menghadapi latar belakang proses patologi di paru-paru, selepas seminggu dari keadaan ini, pesakit mengalami tekanan pernafasan akut. Pesakit mempunyai hipoksemia (kebuluran oksigen) dan pelanggaran irama pernafasan. Kematian adalah tepat kerana memburukkan kegagalan pernafasan.

Dengan pneumonia atipikal, pesakit mengalami tanda-tanda gejala ARVI:

kesesakan hidung;
sakit di gol;
batuk;
sesak nafas, pernafasan berat;
bengkak dan kemerahan membran mukus saluran pernafasan atas;
sesetengah pesakit mungkin mengalami gangguan pencernaan: cirit-birit, mual dan muntah.
Gejala jangkitan MERS tidak diketahui pada masa ini. Hampir semua orang yang sakit telah ditandai oleh demam, kesukaran bernafas dan batuk yang kuat. Bagaimana tipikal tanda-tanda ini akan diketahui selepas kajian yang lebih terperinci mengenai penyakit ini.

Diagnosis jangkitan virus

Oleh kerana ketiga-tiga bentuk jangkitan coronavirus bermula dengan cara yang sama, adalah penting untuk membuat diagnosis pembezaan. Pneumonia atypical yang lebih awal dan MERS dikenalpasti, semakin besar pesakit akan pulih. Sekiranya penyakit itu tidak menguntungkan, ini ditunjukkan oleh pemeriksaan radiologi paru-paru. Imej-imej itu menunjukkan foci dengan penyusupan. Jumlah mereka bertambah apabila penyakit itu berlanjutan, walaupun gejala ini mungkin tidak hadir pada permulaan penyakit.

Pneumonia Coronavirus adalah sukar untuk membezakan daripada radang paru-paru tradisional. Adalah mungkin untuk mengesyaki radang paru-paru radang paru-paru atau jangkitan MERS pada orang-orang yang, dalam tempoh dua minggu sebelum bermulanya manifestasi penyakit tersebut, pergi ke kawasan-kawasan di mana wabak penyakit tertentu dicatatkan. Untuk diagnosis yang lebih tepat, analisis PCR atau analisis serologi darah dilakukan.

Rawatan penyakit ini

Terdapat rawatan yang popular untuk jangkitan virus. Terapi sedemikian juga berkesan dengan ARVI. Ubat-ubatan rakyat mempunyai kesan antiviral, memperlambat pembiakan agen patogenik. Walau bagaimanapun, fungsi utama terapi tersebut adalah untuk menguatkan sistem imun. Pada masa ini, tindakan ubat antiviral banyak ditujukan khusus untuk meningkatkan tindak balas imun manusia. Ini boleh dicapai oleh ubat-ubatan rakyat. Dalam kes ini, rawatan ini mengisi badan dengan vitamin penting dan tidak menyebabkan kesan sampingan.

Resipi popular antiviral:

Madu Produk ini sangat berkesan dalam merawat semua jenis ARVI. Madu boleh diambil dalam bahagian kecil (1 sudu kecil) Beberapa kali sehari selepas makan atau teh. Juga, madu boleh ditambah kepada teh atau teh herba. Ubat ini berkesan untuk batuk dan sakit tekak. Madu dicairkan dalam air, anda boleh mencuci saluran hidung dalam kes rhinitis virus.
Bawang dan bawang putih. Mereka mempunyai kesan antivirus dan menguatkan sistem imun bawang dan bawang putih. Terdapat tumbuh-tumbuhan yang mesti segar, bersama-sama dengan makanan. Mereka berkesan untuk pencegahan jangkitan pernafasan akut.
Teh herba. Cranberry, raspberi (buah-buahan dan daun), rosehip, bunga berwarna linden, coltsfoot, elderberries menguatkan sistem imun dan membantu mengatasi jangkitan. Juga, beberapa herba ini mempunyai kesan diuretik, yang sangat penting dalam rawatan penyakit berjangkit. Ini meningkatkan metabolisma, dan toksin virus dengan pantas dihapuskan dari badan. Ia disyorkan untuk merangsang herba daripada herba atau campuran herba. Dos harian adalah sekurang-kurangnya dua liter teh ini.
Lemon Citrus ini adalah sumber vitamin C, serta phytoncides, yang mempunyai kesan antiviral. Lemon boleh ditambah kepada teh atau dimakan satu keping beberapa kali sehari, merampas madu.
Halia Aktiviti antivirus juga mempunyai akar halia, yang boleh ditambah kepada teh atau kopi.
Prognosis dan pencegahan

Prognosis bergantung kepada bentuk penyakit. Selalunya, jangkitan koronavirus berkembang mengikut jenis penyakit pernafasan akut dan tidak berbahaya. Dalam kes ini, seminggu pulih sepenuhnya. Dengan jangkitan pneumonia atipikal atau jangkitan MERS, prognosis kurang menggalakkan, peratusan kematian akibat penyakit ini agak tinggi.

Seseorang yang telah menderita penyakit membangunkan imuniti jangka pendek, tetapi dia mungkin dijangkiti dengan ketegangan virus yang lain.

Untuk pencegahan penyakit ini, perlu terlebih dahulu untuk mengelak daripada menghubungi orang yang sakit. Virus ini sangat tidak stabil dan cepat mati di persekitaran luaran. Penyebaran penyakit adalah mungkin hanya dari orang sakit kepada orang yang sihat atau, dalam hal MERS, dari haiwan ke manusia. Pencegahan jangkitan pernafasan akut dan jangkitan virus lain adalah terutamanya dalam mengekalkan imuniti. Untuk melakukan ini, anda perlu makan dengan betul dan sepenuhnya, mengambil vitamin yang mencukupi. Menguatkan sistem imun sukan dan pengerasan. Setiap enam bulan (musim bunga dan musim luruh) adalah disyorkan untuk mengambil kursus remedi rakyat dengan kesan imunomodulasi.

Tulis di komen tentang pengalaman anda dalam merawat penyakit, membantu pembaca laman web lain!
Kongsi barangan di rangkaian sosial dan bantu rakan dan keluarga!

Sumber:
https://may.naturalhealthtools.com/koronavirus-u-ljudej.htm

Cara Mencegah Virus Corona Menurut World Health Organization (WHO)
Kamis, 23 Januari 2020 17:31

Artikel ini telah tayang di Tribunjogja.com dengan judul Cara Mencegah Virus Corona Menurut World Health Organization (WHO), https://jogja.tribunnews.com/2020/01/23/cara-mencegah-virus-corona-menurut-world-health-organization-who.
Penulis: Dwi Latifatul Fajri
Editor: Rina Eviana

TRIBUNJOGJA.COM - Penyakit pneumonia yang disebabkan virus Corona menjadi pembahasan baru-baru ini.
Pneumonia awalnya ditemukan di Wuhan, Hubei, China. Penyakit ini diduga disebabkan oleh virus Corona sebagai pembawa.

Mengutip dari situs resmi WHO melalui Kompas.com, virus corona disebabkan oleh keluarga besar virus yang menyebabkan flu biasa.
Namun penyakit ini dapat berkembang lebih parah seperti MERS dan SARS.
Coronavirus: Penyebab, Gejala hingga Cara Pencegahan Coronavirus (dok.ist)
Berdasarkan informasi resmi di cdc.gov, virus corona ini banyak ditemukan di spesies hewan seperti unta dan kelelawar.
Namun virus corona dapat menginfeksi hewan dan bisa berevolusi ke tubuh manusia. Virus corona kemudian menjadi virus baru yang menyerang manusia.
Seperti nCoV, SARS-CoV, dan MERS-CoV.
Berikut gejala penyakit pneumonia yang disebabkan virus corona :
Coronavirus di Wuhan (Sky News)
Cara Mencegah Virus Corona Menurut World Health Organization (WHO)

Virus corona yang dapat menginfeksi manusia seperti tipe 229E, NLL63, OC43, dan HKU1, menimbulkan penyakit saluran pernapasan bagian atas, dari ringan hingga sedang seperti flu biasa.

Gejala penyakit ini yaitu hidung meler, sakit kepala, batuk, sakit tenggorokan, dan damam.

Virus corona dapat menyebabkan penyakit pada saluran pernapasan bawah, seperti pneumonia atau bronkitis.

Penyakit ini lebih mudah terjangkat pada orang yang memiliki sistem kekebalan tubuh lemah seperti bayi dan orang tua.

MERS dan SARS

Kenali perbedaan dua jenis virus corona MERS-CoV dan SARS-CoV. MERS biasanya disertai batuk, demam, dan sesak nafas yang sering berkembang menjadi pneunomia. 

Pasien penderita penyakit ini sekitar 3 atau 4 dari 10 pasien pengidap MERS dinyatakan meninggal dunia. Kasus Mers biasa terjadi di semenanjung Arab.

Sementara gejala penyakit SARS yaitu demam, kedinginan, dan sakit tubuh yang bisa berkembang menjadi pneunomia.

Baca juga: 
• Teka-teki Sumber Wabah Virus Corona Wuhan China Mulai Terkuak, Diduga Berasal dari Ular

SARS-CoV

Coronavirus sindrom pernapasan akut (SARS-CoV) pertama kali ditemukan di Cina pada November 2002. Wabah ini menyebabkan 774 kematian dari 8.098 kasus di seluruh dunia pada 2002 sampai 2003. 

Virus corona dapat menyebar melalui infeksi ke orang lain dari berbagai cara.

Melalui udara dengan batuk dan bersin atau melalui kontak langsung seperti menyentuh atau berjabat tangan. 

Berikut cara pencegahan virus Corona berdasarkan Twitter dari World Health Organization:

- Hindari makan daging dan telur mentah.

- Hindari area berasap atau merokok.

- Minum obat segera setelah gejalanya muncul dan jangan biarkan kondisinya menjadi parah

- Cuci tangan setelah bersin atau batuk.
Namun sejak 2004, belum ada lapran mengenai infeksi SARS-CoV di seluruh dunia.

MERS-CoV

Middle East Respiratory Syndrome Coronavirus (MERS-CoV), penyakit ini pertama kali muncul di Arab Saudi pada 2012. MERS terus dimonitas secara global untuk memhami bahaya penyakit ini termasuk sumber, penyebaran, dan bagaimana infeksi dapat dicegah. 

- Tutup mulut sebelum batuk atau bersin.

- Jika Anda yakin telah terinfeksi, hindari kontak dekat dengan orang-orang.

- Lakukan istirahat yang tepat 

- Tinggal jauh dari keramaian

- Bersihkan tangan dengan sabun dan air atau hand rub yang mengandung alkohol.

- Tutupi hidung dan mulut ketika batuk dan bersin dengan tisu atau siku

- Hindari melakukan kontak dengan siapapun yang terkena flu, deman maupun gejala flu lain

- Masak daging dan telur sampai matang

- Kenakan perlindungan saat melakukan kontak dengan binatang liar ataupun binatang yang diternak atau dipelihara. ( Tribunjogja.com | Dwi Latifatul Fajri )

Sumber:
https://jogja.tribunnews.com/2020/01/23/cara-mencegah-virus-corona-menurut-world-health-organization-who

Tiada ulasan: