Sabtu, 4 April 2020

Laba dunia buat orang yang tersangka pun jadi orang yang merugi di akhirat kelak. 10107




Mengapa Kasus Covid-19 di Indonesia Terus Bertambah? 
Serambi Indonesia - Jika memasukkan hasil tes massal dengan rapid test, maka jumlahnya akan jauh bertambah. Hingga kini Indonesia baru menguji 7.193 spesimen.

Ternyata Ventilator Bantuan Rusia Buatan Perusahaan yang Disanksi AS 
Berlianto, SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - KRET telah dikenai sanksi AS sejak Juli 2014, di mana setiap perusahaan dan warga negara Amerika dilarang melakukan bisnis dengan perusahaan tersebut.

Pandai Juga Geng DAP menulis surat arab (jawi) untuk fitnah
April 04, 2020
Surat ini banyak muka surat, tapi aku malas nak masukkan semua.. sekadar muka surat pertama aje cukuplah. Pejabat Agung PAS daftar di Penang nombor pun 3 angka macam bilang kes baharu covid-19. Hebat menulis dalam jawi

Puak-puak PAN (baca khadam DAP) meroyan giler. Fitnah dah jadi mainan. Pasal tu orang nasihat kalau orang jahat jangan kita hina. Dulu mereka hina UMNO kaki sebar fitnah, sekarang Tuhan dah balik kepada mereka.

Yang percayai pulak puak IKRAM, usrah, baca mathurat setiap pagi dan petang.. banyak duit sedekat tapi jiwa rosak. Amalan jadi abu!

Perak

MR :  Jangan Fitnah kepada ulama, kerana dagingnya beracun 
Pandai Juga Geng DAP menulis surat arab (jawi) untuk fitnah - Minda Rakyat

04 April 2020
Duta Khas PM ke Timur Tengah Lebai Hadi menipu...
Imej mungkin mengandungi: 1 orang, cermin mata dan teks
Gambar di bawah adalah petikan dari Surat Duta Khas PM Malaysia ke Timur Tengah (Presiden Pas) kepada gerakan Islam bertarikh 22 Mac 2020, surat tersebut bertujuan untuk mempertahankan tindakan partinya menebuk atap bersama Azmin dan Muhyiddin, tindakan itu dinamakan - kononnya - حركة الإصلاح gerakan reformasi, bukannya الإنقلاب - kudeta.
Imej mungkin mengandungi: teks
Cuma, dalam ruang ini, saya ingin fokus kepada dua pembohongan dan tuduhan besar oleh penulis surat.

1. Beliau berBOHONG apabila menyatakan bahawa proses menamakan Dato' Sri Anwar sebagai PM8 adalah gerakan 'pintu belakang' yang digerakkan dalam PH selepas pilihanraya. [Faktanya menamakan DSAI sebagai PM8 adalah perjanjian antara sesama parti PH yang diumumkan oleh Saifuddin Abdullah - salah seorang pengkhianat]. 

2. Beliau MEMFITNAH / MENUDUH bahawa usaha menamakan DSAI sebagai PM adalah dengan sokongan/bantuan بمساندة dari pihak Amerika Syarikat, Eropah, Singgapore dan Zionis [ini adalah tuduhan yang jahat bukan hanya kepada PKR, DAP dan Amanah, bahkan terhadap Negara jiran dan pihak antarabangsa yang lain. Sebagai tokoh sepatutnya beliau tidak hanya MENUDUH tanpa bukti !.

Apalagi bahasa yang boleh kita gunakan melainkan dari MEWA ! betul² MEWA ! - Ustaz Ridzwan Abu Bakar 
Berbohong atas nama agama...
Ustaz... Dasyat betoi Duta Khas Malaysia kita ke Timur Tengah kontoi bohong dan fitnah dalam surat yang diutuskan kepada Gerakan Islam. Hal ehwal negara pun tak amanah, sidang parlimen selalu ponteng, macam mana nak jadi wakil negara ini?  Hj.Hadi juga cakap bohong Syarie dibenarkan....camna??? Dendam Hadi tak pernah pudar! Pernah ke Hadi minta maaf kpd org yg dia hina, perlekeh, fitnah dan mcm2 lagi?   - TS
Bertaubatlah Haji Hadi..
Kalau benarlah surat yang tersebar dalam bahasa Arab, Usaha haji Hadi melobi gerakan Islam Dunia dengan mengangkat kerajaan tebuk atapnya sebagai gerakan Islah.. حركة الإصلاح gerakan reformasi, bukannya الإنقلاب - kudeta. mengejutkan aku baca teks Surat tersebut..

Tanpa rasa malu..Lepas tu dia fitnah pulak PH dan Ds Anwar dapat sokongan/bantuan بمساندة US, Singapore,Eropah dan Zionis.. Kalau betul kitu surat rasmi, maka benarlagh Haji Hadi ini sebenar benar Ulama Jahat akhir Zaman ini.. Allah cuma memerlihatkan kita kejahatan hadi dia akhir usia dia,,

Sifat Ashabiyah,Takfiri dan Kebencian kesumat dihati haji Hadi telah merosakkan diri dia sendiri.. Malah sebelum ini bila lihat dalam video secara terbuka dia mengfitnah Ds Anwar..bagaimana pula perangai dia mengahsut ketika bertemu secara peribadi dengan kelompok lain..

Bukan kali pertama.. hatta ketika penubuhan Amanah, Penipuan dari mulut Haji Hadi ini pernah disebarkan ke Malaysia seolah olah Yusuf Qaradawi menfatwakan haram menubuhkan Amanah dengan melabelkan Yusuf Qaradawi sebagai Pekak..
Hadi kelirukan dunia luar mengenai “pintu belakang”
Bagaimana dikatakan si Hj Hadi ini sebagai watak pendamai..Biarpun belum dilantik secara rasmi sebagai rasmi sudah mula menghasut.. Dr Wan Azizah, Ds Anwar biarpun teruk dikhianati..Bila mereka dipuncak kuasa,Biarpun baik dengan Sheikh Yusuf Qaradawi pun tidak pernah memburukkan haji Hadi walaupun Haji Hadi jelas datang dari kelompok Khianat dan jahat..

Haji Hadi ni kalau jadi Duta di Asia Barat, mana mungkin damaikan negara Islam.. Mahu huru hara.. Sedangkan Negeri sendiri suatu ketika berbalah soal Aqidah, ada sembelihan tidak dimakan, Ada Isteri Bercerai berai..ada solat dua imam hanya kerana perbuatan takfirnya..

Kalau digandingkan Hj Hadi dengan Mufti Utara,Kalau hantar ke Bulanpun..Bulan akan hancur lebur bergaduh sesama bintang sebagai ibaratnya..

Semoga Allah memberikan mereka hidayah dan Petunjuk..ataupun aku mengangkat tangan atas Doa Doa Almarhum Tok Guru Nik Aziz kepada kelompok Khianat ini seperti Doa Tok Guru Nik aziz kepada Najib dan Zahid.... - Ipohmali
Imej mungkin mengandungi: 5 orang
Makhluk Ajaib...
1. Hadi sangka negara-negara Islam di luar sana pemimpin-pemimpin bodoh sepertinya sehingga tidak tahu apa-apa tentang perkembangan politik di dalam negara ini.

2. Apabila Hadi dilantik oleh kerajaan pintu belakang sebagai duta khas, iaitu satu jawatan paling di bawah, maka dia terpaksa menanggung malu kerana negara-negara Islam semua tahu bahawa Hadi dilantik oleh kerajaan yang tidak mendapat mandat rakyat. Di mana Hadi mahu letak muka nanti?

3. Justeru itu, Hadi kena racun pemikiran pemimpin-pemimpin negara Islam di luar sana dengan berita karut dan fitnah agar seolah-olah beliau tidak terlibat dengan pengkhianat. Ini bukan kali pertama Hadi buat fitnah untuk kepentingannya.

4. Kita masih ingat tentang fitnah edar pil kuda dulu. Mahkamah waktu itu menyatakan memang ada unsur fitnah, cuma Hadi tidak sebut nama saja, maka Hadi terlepas dari disaman. Kali ini dia menfitnah lagi demi jawatan duta khas.

5. Dia tuduh nama Anwar diangkat untuk menjadi PM ke 8 adalah mengikut pintu belakang. Walhal nama Anwar diangkat sebelum PRU14 lagi dan ianya merupakan salah satu manifesto PH.

6. Rakyat tahu tentangnya dan rakyat tetap mengundi PH untuk menjadi kerajaan selepas PRU14. Dari mana pintu belakangnya? Rakyat tidak mengundi Umno atau Pas, jauh sekali Pengkhianat Negara (PN) untuk menjadi kerajaan.

7. Tetapi puak-puak ini menjadi kerajaan pintu belakang atas pengkhianatan yang dilakukan, dan kerja khianat ini dibantu juga oleh Pas.
Imej mungkin mengandungi: 2 orang, teks mungkin yang mengatakan 'Turun2 la Tuan Haji... Buat apa lagi tersengih kat lobang bumbung tu..? Ambe nok pantau menteri pas dari jauh.'
8. Hadi mengaitkan nama Anwar kononnya Anwar diangkat oleh beberapa negara luar. Apa kaitan dengan negara luar di dalam PRU14 yang lalu? Tidak cukup dengan DAP, Hadi cuba salahkan negara luar pula. Kita pun boleh tuduh Hadi direstui oleh Syiah Iran.

9. Sakitnya hati Hadi kepada Anwar tidak berkesudahan. Beliau sanggup bersekongkol dengan Najib, Zahid Hamidi, Tengku Nan, dan beberapa ramai lagi pemimpin Umno yang pernah memerintah negara sehingga menjadi kleptokrasi, asalkan bukan Anwar.

10. Tidakkah beliau malu dan rasa dipermainkan apabila hanya dilantik menjadi duta khas sedangkan beliau Presiden Pas? Tidakkah sebelum ini Pas kata jawatan Duta Khas itu membazir wang rakyat? Tapi, bila Hadi dapat jawatan tersebut, maka dapat menjimatkan wang rakyat?

11. Inilah perangai Hadi. Beliau sanggup menjual agama demi kepentingannya. Fitnah jadi halal kalau yang berjubah dan beserban melakukannya. - Wfauzdin Ns

Timur Tengah bukan sebuah negara, tetapi ia merujuk kepada wilayah yang terdiri dari beberapa buah negara di Asia Barat; meliputi negara Bahrain, Cyprus, Mesir, Turki, Iran, Iraq, Jordan, Kuwait, Lubnan, Oman, Qatar, Arab Saudi, Syria, Emiriah Arab Bersatu, Yaman, dan Palestin.... Setiap negara itu sudah ada duta Malaysia... Maka Haji Hadi dilantik jadi ketua kepada semua duta-duta Malaysia di negara-negara tersebut.

Patutlah dinamakan duta khas ke timur tengah... Tinggi jawatan tu, tentu besar gajinya..... lebih kuran RM28,000 sebulan tak termasuk elaun2 yang pak haji layak. Tapi apa tugasnya..?

Bukan ada tugas apa pun.... Dapat gaji buta je... Mungkin gaji Hadi lebih besar dari gaji Menteri. - Umo Bin Othman
Nothing special about this special envoy...
While the whole country is preoccupied with the coronavirus pandemic, backdoor Prime Minister Muhyiddin Yassin has sneaked in another political appointment – PAS president Hadi Awang was made special envoy for the Middle East, replete with ministerial rank. 

Make no mistake; the appointment is nothing but a political sinecure designed to reward Hadi for supporting the coup that brought Muhyiddin to power. It will provide Hadi with all the perks of a minister (and believe me, there are many) without having to do much to earn it. Not bad for someone whose only ambition is apparently to return to being a fisherman.

I suppose we shouldn’t be too surprised given that it has become standard practice in Malaysia. BN appointed as special envoys a good number of politicians who had outlived their usefulness. Even the reformist Pakatan Harapan government did the same, appointing a DAP leader special envoy to China. Their cynicism is stunning; they all criticise such appointment while in opposition and then turn around and grab them once in power.

Special envoys are normally appointed for specific diplomatic missions. Ours are simply well-connected politicians looking for a free ride, unlimited travel and entertainment expenses and a diplomatic passport. It’s just a sheer waste of public funds. 

Our special envoys have rarely served any useful purpose. They bring very little to the table; more often than not, they simply undermine the work that Wisma Putra and our ambassadors do.

In Hadi’s case, one wonders how useful his appointment will be given that the Saudi government itself has reservations about his credentials. In 2017, Saudi Arabia and its three Gulf allies extended their so-called “terror list” to include the International Union of Muslim Scholars (IUMS) accusing them of “working to promote terrorism through the exploitation of Islamic discourse.”

Ironically, the prime minister’s office touted his membership (he was vice-president) in IUMS as one of the reasons why he was chosen as special envoy. So, now we have someone who is a member of a group which the Saudis deem a terrorist organization representing Malaysia as special envoy to the Middle East. The Saudis must, no doubt, be thrilled.

Who’s next? A former prime minister as special envoy to the Anti-Money Laundering Global Task Force? Or perhaps a certain fugitive preacher as special envoy to India? - Dennis Ignatious
Hadi Awang Appointed Special Envoy To Middle East
After Sulking For A Month, Hadi Appointed As Special Envoy To The Middle East...
The appointment of Islamist party PAS president Hadi Awang as special envoy to the Middle East with ministerial rank has raised eyebrows. Does Prime Minister Muhyiddin Yassin plan to appoint UMNO president Ahmad Zahid Hamidi as special envoy to Indonesia with the same ministerial rank too? After all, Zahid is a Java-immigrant so such appointment makes more sense.

People have been watching gleefully with popcorn and coke as to how long can Muhyiddin maintain a balancing act to ensure his backdoor government does not collapse before the Christmas. As former PM Mahathir says – “Muhyiddin is riding a tiger. If he gets off it, he would probably be eaten, so he has to continue riding it no matter how uncomfortable it is.”

From the moment Muhyiddin launched his coup to topple his own Pakatan Harapan government to form an almost 100% “Malay only” Perikatan Nasional backdoor government with UMNO and PAS, he has effectively plunged himself into a small pond filled with sharks. To stay alive, the prime minister has to keep feeding the PAS tigers and UMNO sharks to make them happy.

With the inclusion of Hadi Awang, the bloated 70 ministries become even worse. But such irresponsible appointment by the prime minister at a time of financial difficulties also suggests that the PAS president had been sulking for the last 30 days because of his exclusion in the Cabinet. Yes, the 72-year-old Hadi was throwing tantrums for not appointed as deputy prime minister.

Earlier, when asked about the possibility of him appointed as the deputy prime minister, Hadi said – “I am open … I do not say I have to be selected (as Cabinet member). If I do not get selected, I don’t mind going back to be a fisherman. No problem. I want to work for the country.” If he was an honourable man, he could have had openly rejected any position or minister from the beginning.

If you’re serious about not wanting any position or power, you don’t open up your options. To say so means you’re playing psychological games to hide your greed and lust and pretend to be “holier-than-thou”. Therefore, Hadi Awang was looking forward to be appointed as a deputy prime minister, or at least as a senior minister, despite putting up a drama to say he won’t mind if fails to get it.
Muhyiddin Yassin - Surrounded By Sharks
Now that the so-called holy man agrees to be appointed as special envoy to the Middle East, it lends credence that not only the PAS supremo was power-hungry, but also the Islamist party was “munafiq” or “hypocrite”. Hey, before you whine, moan and bitch about racism and whatnot, it’s not me who says that. In fact, it was Muhyiddin Yassin who said that about a year ago.

In February 2019, before Muhyiddin turned traitor, he labelled the Islamist party PAS as “munafiq” and questioned whether the party was trustworthy. He said – “In religious terms, people will label them munafiq because what they do is different from what they preach.” He was referring to Hadi’s written promise not to support UMNO in the Semenyih by-election, but did precisely the opposite.

But it was not the first time that PAS has proven itself as one of the biggest hypocrites. In August 2018, the party condemned the decision by Pakatan Harapan (PH) government for appointing DAP’s chairman Tan Kok Wai as special envoy to China. The Islamist party had mocked the PH for criticising the Barisan Nasional (BN) government, only to promote political appointees themselves.

The PH, prior to their stunning victory in the May 2018 General Election, had slammed the BN government for appointing (former) MCA President Ong Ka Ting as special envoy to China and (former) MIC President Samy Vellu as special envoy to India. But now it appears PAS is shooting itself in the foot for doing the same thing that it had lectured PH not to do.

While the appointments of Ong Ka Ting, Samy Vellu and Tan Kok Wai as special envoys could be justified due to the ethnicity and cultural factors, can the same be said about Hadi Awang? Samy Vellu was appointed as special envoy to supposedly open up more opportunities for Malaysian businessmen to venture into infrastructure projects in India.

In the same breath, Ong Ka Ting and Tan Kok Wai were appointed to attract more investments from China as well as to promote and enhance economic cooperation between both nations. Do you think the Arabs, currently struggle with US$20+ of oil price, will be so impressed with Hadi Awang’s credentials that they would pour billions of dollars of investment into Malaysia?
Imej mungkin mengandungi: 1 orang, teks
Sure, PAS supporters argued that Hadi Awang holds a degree in Syariah from Islamic University of Madinah in Saudi Arabia, and a Master’s degree in political science from Egypt’s Al-Azhar University. The PAS president has also been named among 500 influential Muslims in the world under the preaching “dakwah” and spiritual leadership category by the Royal Islamic Strategic Studies in 2016.

But there’s one huge problem. As “Special Envoy” to the Middle East, Mr. Hadi will be facing the de-facto leader – Saudi Arabia. In November 2017, Saudi Arabia together with its buddies (United Arab Emirates, Bahrain and Egypt) declared the Qatar-based International Union of Muslim Scholars (IUMS) a “terrorist organisation”, accusing it of using Islamic rhetoric as a cover to facilitate terrorist activities.

Interestingly, Hadi Awang is one of the four vice-presidents of the banned IUMS terror group. The best part was his condemnations at Saudi and its allies in the Middle East. He had even accused the Saudi of admiring Zionist Jews more than the God, Islam and fellow Muslims. Of course, it didn’t cross his mind that one day he would become a special envoy to the Middle East.

To add salt into injury, the genius Hadi Awang told all and sundry that he would choose Qatar, Turkey and Iran over other Arab powers in the Middle East. His support for Iran, Saudi’s greatest rival in the battle for regional supremacy, was so obvious that even the IUMS was baffled by Hadi’s attendance and speech at a conference in Iran.

So, not only the influential Muslim scholar Yusuf al-Qaradawi, the head of IUMS, had distanced his organisation from Hadi Awang’s extremism and support for Iran, the Saudi and its allies have also put Hadi on the “terrorist list” by virtue of him being one of the leaders of IUMS. Exactly how could he perform his job as special envoy to the Middle East when he’s seen as a “terrorist” by the Arabs?

To make matters worse, Hadi was a strong supporter of the KL Summit 2019, an event slammed by the Kingdom of Saudi Arabia so much so that former PM Mahathir Mohamad had to take some time off to clarify that the gathering was not meant to create a new bloc to replace the Organization of Islamic Cooperation (OIC), of which Saudi is the de-facto leader.
Imej mungkin mengandungi: 1 orang, teks yang berkata 'Saudis accuse ulama body linked to PAS chief of terrorism FMT Reporters November 23, 2017 12:04 PM 23.8k Shares Shares KUALA LUMPUR: Saudi Arabia and its three Gulf allies today extended their so-called "terror list", naming an international organisation of Muslim scholars whose leaders include PAS president'
At the same summit, the PAS leader opened his toxic mouth and arrogantly said the KL Summit 2019 was proof of OIC’s failure, clearly a slap in the face of Saudi Arabia. And now with tail between legs, the same man who had mocked the leader of the Middle East for its failure in championing the Muslims is going to act as a religious ambassador of the country.

That brings up another issue. Newly-appointed Foreign Minister Hishammuddin Hussein said one of his priorities is to repair bilateral relations with Saudi Arabia. Would not there be overlapping of job functions between Foreign Minister Hishammuddin and Special Envoy Hadi?  More importantly, will the incompetent Hadi undermine Hishammuddin in fixing the relationship between both countries?

Between Hishammuddin and Hadi, the choice is obvious as to whom Saudi and its Arab buddies prefer to deal with, leaving the PAS president redundant – even useless. Heck, it would be a miracle if any Arab high ranking officials would waste their precious time talking to a terrorist like Hadi Awang. Like it or not, there’s no compelling reason to appoint him as special envoy.

The only reason for the appointment is to make him feel important, proud and happy so that the simpleton would not pull out of the backdoor government. The special envoy post comes with a government car (hopefully a Mercedes Benz), a driver, a posh office, a secretary, some staffs, and of course, a 5-figure monthly salary and allowances – all paid by taxpayers.

Hilariously, Tuan Ibrahim Tuan Man, the same PAS deputy president who had criticised the previous government for appointing Tan Kok Wai as special envoy to China had just congratulated his own boss on his appointment as special envoy to the Middle East, saying that the latest appointment was important to strengthen diplomatic ties. - FT
Cerita Menteri Rinaemon sampai masuk The Daily Show di USA... 
Imej mungkin mengandungi: satu atau lebih orang, teks mungkin yang mengatakan 'KEBODOHAN MENTERI BACK DOOR CHANNELNEWSASIA COM Talk like Doraemon': Malaysian ministry issues tips for wives during COVID-19 movement control order Doraena MASUK WORLD NEWS'

Imej mungkin mengandungi: 2 orang

Imej mungkin mengandungi: 1 orang

Today itself have 217 new cases, what makes the rakyat think  that the lockdown will be over after 14th April?
cheers.
Sumber:
ali allah ditta, tumpang sekole...? - [image: Imej mungkin mengandungi: 1 orang, cermin mata dan teks] *Gambar di bawah adalah petikan dari Surat Duta Khas PM Malaysia ke Timur Tengah (Presiden Pas) 
kepada gerakan Islam bertarikh 22 Mac 2020, surat tersebut bertujuan untuk mempertahankan tindakan partinya menebuk atap bersama Azmin dan Muhyiddin, tindakan itu dinamakan - kononnya - حركة الإصلاح gerakan reformasi, bukannya الإنقلاب - kudeta.* [image: Imej mungkin mengandungi: teks] *Baca surat Hadi kpd Gerakan Islam sepenuhnya....* *Cuma, dalam ruang ini, saya ingin fokus kepada dua pembohongan dan tuduhan besar oleh pe...


Korban Meninggal di Inggris Jadi 3.605, Naik 23lam Sehari
Syarifudin, SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - Korban meninggal akibat virus corona di Inggris bertambah 684 menjadi 3.605 orang pada 2 April, naik 23ri hari sebelumnya. Puncak wabah belum tiba.

Dana sekolah agama: Satu kepedulian melegakan
siti hafidah, Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - in the future
BANGI, 9 Syaaban 1441H, Jumaat – Ikatan Guru-Guru Muslim Malaysia (i-Guru) menzahirkan penghargaan kepada kerajaan Persekutuan susulan memperuntukkan dana bantuan sekali bayar bernilai RM21 juta kepada pusat tahfiz swasta, sekolah pondok dan sekolah agama rakyat serta swasta yang berdaftar dengan pihak berwajib, termasuk tenaga pengajarnya. Presidennya, Ustaz Mohd Azizee Hasan yakin, pengumuman peruntukan itu melegakan … The post Dana sekolah agama: Satu kepedulian melegakan appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.


Sambungan dari cerita al-Kisah Jemaah Tabligh : suatu hari aku di Masjid Sri Petaling

Selepas Isyak, aku berbual-bual dengan salah seorang jemaah yang menganggotai Ahli Jawatankuasa Masjid Tabligh Sri Petaling.

Jemaah yang memakai kurta berwarna putih dan berkain pelekat ini memberitahu jemaah di masjid itu ada yang datang dari pelbagai negara.

Setiap Sabtu, jemaah  akan bermesyuarat sesama mereka untuk mengetahui apa yang perlu dilakukan untuk mengetahui apa yang perlu dilakukan untuk meningkatkan lagi keimanan melalui dakwah di jalan Allah.

"Selepas kewafatan Rasulullah s.a.w para sahabat menyambung kerja dakwah nabi. Selepas para sahabat, orang-orang alim. Selepas itu, kita semua orang Islam wajib untuk membuat kerja dakwah. Bukan jemaah tabligh sahaja," beritahu jemaah tersebut.

Jemaah itu memberitahu gelaran tabligh itu hanya diberikan oleh orang ramai.

"Bukan! Tabligh orang yang bagi nama. Kami hanya menjalankan kerja dakwah," beritahu jemaah tersebut.

Jemaah ini mengatakan, mungkin kerana tabligh yang bermaksud menyampaikan dalam bahasa Melayu, lalu masyarakat kita menggelar jemaah di Sri Petaling ini sebagai pergerakan tabligh.
Aku terkejut! Selama ini aku menyangka, jemaah di Sri Petaling ini sebuah pertubuhan bernama tabligh. Kalau bukan tabligh, apa namanya?

Jemaah itu memberitahu mereka hanya orang-orang Islam yang dengan rela hati keluar berdakwah di merata pelosok dunia tanpa sebarang paksaan.

Tujuan jemaah berdakwah bukan sahaja menyedarkan orang Islam tetapi berdakwah di kalangan orang bukan Islam.

Tapi tujuan utama jemaah berdakwah untuk menyedarkan orang Islam supaya ikut sama mengamalkan cara hidup Islam dan menjalankan kerja-kerja dakwah. Jemaah perlu hidupkan ziarah, taalim dan membaca al-Quran.

"Jemaah keluar biasanya selama tiga hari, sebulan ataupun empat puluh hari" beritahu jemaah ini.

Jemaah ini mengakui banyak rintangan ketika ini berdakwah mengajak orang Islam kembali memakmurkan masjid-masjid.

Rata-rata orang Islam sendiri memandang serong kerja-kerja dakwah yang dilakukan jemaah ini. Semasa bertandang dari rumah ke rumah, orang Islam sendiri enggan membantu kerja-kerja dakwah.

"Kebanyakan tuan rumah yang nampak kelibat kami dari jauh sengaja duduk diam dalam rumah. Apabila kami datang beri salam, mereka buat-buat seperti mereka tiada di rumah," beritahunya sedih.

Jemaah ini seterusnya menerangkan tujuan dakwah bukan mengajak orang Islam melakukan perkara yang tidak betul sebaliknya jemaah mengajak ke arah kebajikan, mengimarahkan masjid.

"Jadi, bukalah pintu dan sambutlah jemaah dengan baik kerana mereka berdakwah menyambung kerja Rasulullah s.a.w!" beritahunya.

https://www.krissmerah.com/2020/04/sambungan-dari-cerita-al-kisah-jemaah.html
Kriss Merah

10 Negara yang Pernah Melakukan Pengubahan Nama Negara. Mulai dari Sri Lanka Hingga Belanda!
Negara yang Telah Mengubah Nama
3 April 2020 Author : Septyan Bayu Anggara
Kebayang nggak kalau suatu saat nanti nama Indonesia diubah jadi nama lain? Hmm, sepertinya nggak ada bayangan ya ke sana. Mengubah sistem pemerintahan mungkin bisa, namun mengubah nama negara terlihat seperti hal yang mustahil. Namun ternyata banyak negara yang sudah berubah nama lho. Alasannya beragam dan masuk akal.

Hipwee Travel merangkum 10 negara yang pernah mengubah namanya hingga saat ini. Kebanyakan pengubahan nama didominasi oleh negara-negara Afrika. Negara mana saja yang pernah mengubah namanya? Yuk simak ulasannya aja.

Ceylon menjadi Sri Lanka pada tahun 1978. Nama Ceylon diberikan oleh Portugis (Ceilao) pada tahun 1505 saat mereka datang ke sana. Tahun 1972 Ceylon berubah namanya menjadi Sri Lanka
ceylon menjadi sri lanka via travel-with-dilan.com
Kerajaan Siam berubah nama menjadi Thailand pada tahun 1939. Perubahan ini dilakukan oleh Raja Thailand
thailand via www.bangkok.com
Irish Free State berubah menjadi Ireland semenjak bergabung dengan Inggris pada tahun 1937 silam
Ireland via brightside.me
Negara di tengah Samudra Atlantik, Cape Verde menjadi Republic of Cabo Verde pada tahun 2013. Nanggung sih ya pengubahannya cuma 2 huruf saja
cape verde menjadi cabo verde via brightside.me
Holland menjadi Netherlands mungkin cukup mudah diingat ya. Pengubahan ini terjadi di tahun ini, yakni Januari 2020
holland menjadi netherlands via brightside.me
German South West Afrika menjadi Namibia ketika negara ini merdeka dari Jerman pada tahun 1990 silam. Namanya asing banget ya
namibia via brightside.me
Burma menjadi Myanmar mungkin yang paling familiar di telinga kita ya. Nama negara ini diubah pada tahun 1989 oleh junta militer
burma menjadi myanmar via brightside.me
Swaziland menjadi Eswatini adalah perubahan nama negara yang terbilang paling baru. Nama negara di Afrika ini diubah pada tahun 2018 lalu. Hal ini karena Eswatini adalah pengucapan Swaziland dalam bahasa lokal. Lagipula banyak kesalahan penyebutan Swaziland dengan Switzerland
swaziland menjadi eswatini via brightside.me
Czech Republic menjadi Czechia pada tahun 2016 lalu dengan pendekatan kemudahan penyebutan nama negara. Terutama saat even-event olahraga. Memang sih Czech Republic agak susah nyebutnya
czechia via brightside.me
Alto Volta menjadi Burkina Faso mungkin jadi salah satu perubahan paling jauh ya. Kamu pasti nggak pernah denger Republic of Alto Volta kan?
burkina faso via brightside.me
Ada lagi yang belum disebut? Tulis di kolom komentar ya.
Sumber: 
Hipwee

Daftar Isi Al-Quran dan Terjemahan - Silakan Klik untuk membacanya:
  1. Surat Al Fatihah (Pembukaan)
  2. Surat Al Baqarah (Sapi Betina)
  3. Surat Ali 'Imran (Keluarga 'Imran)
  4. Surat An Nisa' (Wanita)
  5. Surat Al Ma'idah (Hidangan)
  6. Surat Al An'am (Binatang Ternak)
  7. Surat Al A'raf  (Tempat Tertinggi)
  8. Surat Al Anfal (Rampasan Perang)
  9. Surat At Taubah (Pengampunan)
  10. Surat Yunus (Nabi Yunus A.S.)
  11. Surat Hud (Nabi Huud A.S.)
  12. Surat Yusuf (Nabi Yusuf A.S.)
  13. Surat Ar Ra'd (Guruh)
  14. Surat Ibrahim (Nabi Ibrahim A.S.)
  15. Surat Al Hijr (Daerah Pegunungan)
  16. Surat An Nahl (Lebah)
  17. Surat Al Israa' (Memperjalankan Di Malam Hari)
  18. Surat Al Kahfi (Gua)
  19. Surat Maryam (Maryam)
  20. Surat Thaha (Thaahaa)
  21. Surat Al Anbiya' (Kisah Para Nabi)
  22. Surat Al Hajj (Ibadah Haji)
  23. Surat Al Mu'minun (Orang Mukmin)
  24. Surat An Nur (Cahaya)
  25. Surat Al Furqaan (Pembeda)
  26. Surat Asy Syu'ara' (Penyair)
  27. Surat An Naml (Semut)
  28. Surat Al Qashash (Cerita)
  29. Surat Al 'Ankabuut (Laba-Laba)
  30. Surat Ar Ruum (Bangsa Rumawi)
  31. Surat Luqman (Luqman)
  32. Surat As Sajdah ((Sujud)
  33. Surat Al Ahzab (Golongan Yang Bersekutu)
  34. Surat Saba' (Kaum Saba')
  35. Surat Fathir (Pencipta)
  36. Surat Yaasiin
  37. Surat Ash Shaffat (Yang Bershaf-Shaf)
  38. Surat Shaad
  39. Surat Az Zumar (Rombongan-Rombongan)
  40. Surat Al Mu'min (Orang Yang Beriman)
  41. Surat Fushshilat (Yang Dijelaskan)
  42. Surat Asy Syuura (Musyawarah)
  43. Surat Az Zukhruf (Perhiasan)
  44. Surat Ad Dukhaan (Kabut)
  45. Surat Al Jaatsiyah (Yang Berlutut)
  46. Surat Al Ahqaaf (Bukit Pasir)
  47. Surat Muhammad (Nabi Muhammad SAW)
  48. Surat Al Fath (Kemenangan)
  49. Surat Al Hujuraat (Kamar-Kamar)
  50. Surat Qaaf
  51. Surat Adz Dzaariyaat (Angin Yang Menerbangkan)
  52. Surat Ath Thuur (Bukit)
  53. Surat An Najm (Bintang)
  54. Surat Al Qamar (Bulan)
  55. Surat Ar Rahmaan (Yang Maha Pemurah)
  56. Surat Al Waaqi'ah (Hari Kiamat)
  57. Surat Al Hadid (Besi)
  58. Surat Al Mujadilah (Wanita Yang Mengajukan Gugatan)
  59. Surat Al Hasyr (Pengusiran)
  60. Surat Al Mumtahanah (Wanita Yang Diuji)
  61. Surat Ash Shaff (Barisan)
  62. Surat Al Jumu'ah (Hari Jum'at)
  63. Surat Al-Munafiqun (Orang-Orang Munafik)
  64. Surat At Taghabun (Hari Ditampakkan Kesalahan-Kesalahan)
  65. Surat Ath Thalaaq (Talak)
  66. Surat At Tahrim (Mengharamkan)
  67. Surat Al Mulk (Kerajaan)
  68. Surat Al Qalam (Pena)
  69. Surat Al Haqqah (Kiamat)
  70. Surat Al Ma'arij (Tempat-Tempat Naik)
  71. Surat Nuh (Nabi Nuh A.S)
  72. Surat Al Jin (Jin)
  73. Surat Al Muzzammil (Orang Yang Berselimut)
  74. Surat Al Muddatstsir (Orang Yang Berselimut)
  75. Surat Al Qiyamah (Hari Kiamat)
  76. Surat Al Insaan (Manusia)
  77. Surat Al Mursalat (Malaikat-Malaikat Yang Diutus)
  78. Surat An Naba´ (Berita Besar)
  79. Surat An Naazi´ (Malaikat-Malaikat Yang Mencabut)
  80. Surat 'Abasa (Bermuka Masam)
  81. Surat At Takwir (Menggulung)
  82. Surat Al Infithar (Terbelah)
  83. Surat Al Muthaffifiin (Orang-Orang Yang Curang)
  84. Surat Al Insyiqaaq (Terbelah)
  85. Surat Al Buruuj (Gugusan Bintang)
  86. Surat Ath Thaariq (Yang Datang Di Malam Hari)
  87. Surat Al A´Laa (Yang Paling Tinggi)
  88. Surat Al Ghaasyiyah (Hari Kiamat)
  89. Surat Al Fajr (Fajar)
  90. Surat Al Balad (Negeri)
  91. Surat Asy Syams (Matahari)
  92. Surat Al Lail (Malam)
  93. Surat Adh Dhuhaa (Waktu Dhuha)
  94. Surat Alam Nasyrah /Al Insyirah (Bukankah Kami Telah Melapangkan)
  95. Surat At Tiin (Buah Tin)
  96. Surat Al 'Alaq (Segumpal Darah)
  97. Surat Al Qadr (Kemuliaan)
  98. Surat Al Bayyinah (Bukti Yang Nyata)
  99. Surat Al Zalzalah (Goncangan)
  100. Surat Al 'Adiyat (Kuda Perang Yang Berlari Kencang)
  101. Surat Al Qari'ah (Hari Kiamat)
  102. Surat At Takatsur (Bermegah-Megahan)
  103. Surat Al 'Ashr (Masa)
  104. Surat Al Humazah (Pengumpat)
  105. Surat Al Fiil (Gajah)
  106. Surat Quraisy (Suku Quraisy)
  107. Surat Al Ma'un (Barang-Barang Yang Berguna)
  108. Surat Al Kautsar (Nikmat Yang Banyak)
  109. Surat Al Kafirun (Orang-Orang Kafir)
  110. Surat An Nashr (Pertolongan)
  111. Surat Al Lahab (Gejolak Api)
  112. Surat Al Ikhlas (Memurnikan Keesaan Allah)
  113. Surat Al Falaq (Waktu Subuh)
  114. Surat An Naas (Manusia)

.

Tiada ulasan: