Sabtu, 12 Januari 2013

Perasaan. 08.


بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ  , الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ , الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ,  مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ , إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ , اهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْتَقِيمَ  , صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ , غَيْرِ المَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ.


السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه

Assalamualaikum warohmatullahi wabarokatuh.

الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف المرسلين، وعلى آله وصحبه أجمعين

استغفر الله لا إله إلا هو الذي الحي القيوم واتوب إليه
استغفر الله لا إله إلا هو الذي الحي القيوم واتوب إليه
استغفر الله لا إله إلا هو الذي الحي القيوم واتوب إليه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ , الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ , الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ , مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ , إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ , اهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْتَقِيمَ , صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ , غَيْرِ المَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ
الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف المرسلين، وعلى آله وصحبه أجمعين
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
آمين...آمين... آمين... ياالله يَآرَبْ آلٌعَآلَمِِيِن
السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه
ﺑِﺴْــــــــــــــــﻢِ ﺍﻟﻠﻪِ ﺍﻟﺮَّﺣْﻤَﻦِ ﺍﻟﺮَّﺣِﻴْـــﻢ
Ada 10 manusia yang dijamin Allah dalam al-Quran masuk neraka. Hal ini diceritakan ulang agar kita, berhati-hati dan jangan meniru perangai mereka iaitu; 
1. abu lahab 
2. istri abu lahab 
3. qobil anak Nabi Adam 
4. kan'an anak Nabi Nuh 
5. azar ayahanda Nabi Ibrahim 
6. fir'aun 
7. qarun, 
8. hamman 
9. manruj 
10. isteri Nabi Luth

Dari Ali R.A. meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda: DOA ADALAH SENJATA BAGI ORANG-ORANG MUKMIN, TIANG BAGI AGAMA DAN NUR BAGI LANGIT DAN BUMI. ~ (Hadis Riwayat Hakeem)  
“”
29 SAFAR 1434 (12 JANUARI 2013)

Perasaan bukan perasan. 

Perasaan manusia normal terbahagi dua. Perasaan yang baik dengan perasaan yang tidak baik (buruk/jahat). Perasaan jugalah yang boleh membantu manusia menjadi hamba Allah S.W.T., yang baik, yang Soleh lelakinya dan perempuannya Solehah atau menjadi manusia pedusta, jahat, jahanam atau manusia keparat.


Perasaan ini pula berkait rapat  dengan nafsu, iaitu nafsu yang baik dengan nafsu yang tidak elok (buruk/jahat).

In Syaa Allah kedamaian dan kebahagiaan hidup dapatku gapai dengan izin Allah S.W.T., bila mana aku menjadi hambaNya yang berjaya mengawal sesuatu yang berunsurkan nafsu. Landasnya Taqwa dan Iman. Semasa berusaha dikeranakan Allah dan sentiasa berdoa serta saling doa mendoakan agar Allah memberi perlindungan, pertolongan dan dipermudah segala urusan serta memohon diperteguh Taqwa dan Iman. Aamiin Ya Allah.

Bagaimana aku dapat mengawal nafsu?. Aku wajib mengaji al Quran dan Hadis Nabi SAW., yang didalamnya terkandung ilmu Tauhid., ilmu pada mengEsakan Allah S.W.T., ilmu Ibadat iaitu ilmu amal perbuatan sebagai bukti mengEsakan Allah S.W.T..

Termasuklah ilmu Tasauf ilmu mendekatkan diri dengan pengajian, amalan dan tingkah laku amal perbuatan pada mengEsakan Allah S.W.T.. ilmu Jenayat iaitu ilmu yang berkaitan dengan Perentah Allah S.W.T., dan laranganNya serta hukum-hukumnya.

Ilmu Muamalat, ilmu yang merangkumi soal ekonomi yang mengEsakan Allah S.W.T., yang menciptakan langit dan bumi. Ilmu Munakahat pula merangkumi soal rumahtangga.

Nafsu serakah berkait dengan perbuatan jahat. Tentang nafsu ini adalah satu keperluan untuk aku mentafsir agar aku tidak menjadi manusia bertopengkan syaitan laknatullah, yang bakal menjahanamkan hidupku di dunia dan akhirat., nauzubillah minzaliq. Ya Allah., aku mohon perlindungan dariMu Ya Allah.


Kelohan juga sejenis perasaan. Andai aku mengeloh, aku sedang melakukan perasaan yang tidak baik.

Begitu juga perasaan kesal, kekesalan dan menyesal. Kenapa aku perlu merasa kesal?. In Syaa Allah terlajak perahu boleh aku undurkan, tetapi bila terlajak kata, terlajak perbuatan buruk padahnya.

Aku berdoa dengan penuh harapan, Allah S.W.T., melindungi aku dari melakukan  perkara yang akan mencetuskan penyesalan dalam jiwa aku sepanjang hayat.

Walau bagaimana pun aku berpendapat rasa kesal itu perlu dalam memperbaiki diri. 
Bila aku renung semula sesuatu tentang Taubat, didalamnya ada rasa penyesalan, tidak akan mengulangi perbuatan yang melanggar perentah Allah S.W.T., mewujudkan Taubat Nasoha., memohon ampun kepada Allah S.W.T., memohon maaf sesama manusia, bila aku melakukan kesilapan dan kesalahan.

Aku pula perlu mempunyai perasaan sedia memaafkan dan menghalalkan. Kesempurnaan hidup sebagai hamba Allah S.W.T., banyak jalan untuk aku ke arah itu. Islam itu Addin.




Selain dari itu perasaan juga berhubung kait dengan harapan, cita-cita dan naluri (keinginan).

Perlu aku ingat harapan itu lebih afdal mengharap kepada Allah S.W.T.. Satu kesilapan besar jika meletakan harapan dan lebih-lebih lagi mengharap kepada sesama manusia.

Mengharap kepada sesama manusia, kemungkinan besar aku akan ditimpa satu lagi perasaan iaitu kecewa. Aku akan merasa dikecewakan atau aku akan mengecewakan orang lain.


Kekecewaan pada aku, berpunca dari  kesilapan besar perlakuan iaitu terlalu mengharap kepada sesama manusia dan asyik dengan keindahan yang boleh menghayalkan.

Aku lebih gemar meletakan harapan itu fokus kepada Allah S.W.T., dengan berdoa semuga usaha aku mendatangkan berkat dan beroleh kejayaan di dunia dan akhirat.

Dengan kata lain bila aku meletakan cita-cita dan naluri itu sebagai sebuah harapan yang berpegang kepada rezeki itu milik Allah S.W.T., makbulnya harapan adalah milikNya Yang Maha Kuasa dan alam ini ciptaanNya dan Dia pemilik segala isi alam ini.

In Syaa Allah hidup aku tidak terpesong dan terpesona dengan hayalan dan In Sya Allah aku berlaku adil dengan diri sendiri dan bersikap yang sewajarnya sebagai seorang Islam.


Satu lagi perasaan ialah cinta. Alhamdulillah syukur Ya Allah., Engkau kurniakan aku tidak pernah rasa kecewa tentang cinta sesama manusia setakat ini. Ya Allah., kekalkanlah kurniaanMu itu, sehingga ke akhir hayatku.

Cinta itu milikMu Ya Allah. Engkau Maha Pengasih, Engkau Maha Penyayang. Cinta kepadaMu Ya Allah., kekal abadi.

Cinta sesama manusia, lebih bersifat sementara. Justeru itu aku yakin cinta sesama manusia dengan mengenepikan Ilmu Tauhid, akan mengundang akibat yang memusnahkan diri sendiri.

Nikmat cinta denganMu Ya Allah, kekal abadi dan In Syaa Allah itulah bekalan yang Engkau izinkan aku untuk di bawa mati. Dengan syarat aku patuh dengan perentah dan laranganMu Ya Allah.

Cinta sesama manusia boleh menjadi isu kezaliman, isu bercerai berai, isu menuntut hak dan harta, isu keegoan, isu mementingkan diri sendiri dan lebih parah melibatkan amalan syihir.

Ini terjadi apabila salah seorang dari pasangan atau masing-masing mengamalkan cinta yang tidak mengutamakan cinta itu milik Allah S.W.T..


Kehidupan di dunia hanya bersifat sementara dan kehidupan dunia juga merupakan tempat aku mempersiapkan diri di alam akhirat.

Apakah perasaan akan membawa aku kepada berhayal, perasaan hayal atau leka akan menjauhkan diriku dari Allah S.W.T..

Perasaan marah juga akan menyebabkan aku menambah koleksi kelemahan diri dan mengumpul musuh. Sekecil-kecil perasaan tidak baik, kalau aku lalai, perasaan itu akan semakin membesar dan seterusnya akan merosakan peribadiku.

Begitu juga dengan perasaan cemburu. Cemburu itu wajar, tetapi jikalau sampai ke tahap cemburu membabi buta, hal ini akan merosakan diriku sendiri. Perasaan bangga diri akan membawa kepada lupa diri, riak dan kekufuran.

Dalam menghadapi perasaan yang tidak baik, aku mohon Allah S.W.T., segerakan aku kembali ke jalan yang benar dengan berIstigfar, mengEsakan Allah S.W.T., Tuhanku Yang Maha Pengampun, Maha Pengasih dan Maha Penyayang, Tuhan Pemilik Rezeki, Allah S.W.T., Tuhan Yang Maha Agong.

In Syaa Allah., Allah S.W.T., mengurniakan aku perasaan bersangka baik yang kukuh, untuk menuju kesempurnaan hidup seharian di dunia dan sebagai bekalan di alam akhirat.

Menyedari membentuk perasaan bersangka baik, bukan satu perkara yang mudah. Kekuatan Iman adalah pendorong kepada perasaan bersangka baik sesama manusia.

In Syaa Allah dengan bersangka baik, aku dapat menghindari dari sengketa dan dapat bermuhasabah diri, mengEsakan Allah S.W.T..




Tiada siapa pun yang memperakui inginkan perasaan yang jahanam. Semuanya mengigaukan perasaan yang bagus-bagus. Setiap makhluk Allah SWT yang sentiasa berIman sedar perlu berusaha dan berdoa kepada-Nya. Mohon perlindungan-Nya sebab DIA Maha Pelindung.

Wassalam.
Amin Ya Rob.
Zulfarizan Zakaria "FABI AYYI AALA IRABBIKUMA TUKAZZHIBAN" = Nikmat Tuhan Manakah Yang Engkau Hendak Dustakan?........muhasabah buat diri kite ni belake kerana Allah S.W.T.....
ﺑِﺴْــــــــــــــــﻢِ ﺍﻟﻠﻪِ ﺍﻟﺮَّﺣْﻤَﻦِ ﺍﻟﺮَّﺣِﻴْـــﻢ
Firman Allah S.W.T., yang bermaksud: “...Kehidupan dunia hanyalah  kesenangan yang memperdaya” [QS. AL 'IMRAN (3):185].  

Firman Allah S.W.T., yang bermaksud: “Wahai orang yang beriman! Janganlah kamu mengambil orang yang bukan daripada kalangan kamu (seperti Yahudi, Nasrani, dan Munafiq) menjadi teman karib (yang dipercayai). Mereka tidak akan berhenti berusaha mendatangkan kesusahan kepada kamu. Mereka sukakan apa yang menyusahkan kamu. Telah pun nyata (tanda) kebencian mereka pada pertuturan mulut mereka, dan apa yang tersembunyi oleh hati mereka lebih besar lagi. Sesungguhnya Kami telah jelaskan kepada kamu ayat ayat (Kami), jika kamu memahaminya (memikirkannya).” - [Al Quran Surah Al Imran ayat 118-120] . 


Perhatian: Pemaparan tajuk-tajuk, gambar-gambar dan segala bagai, adalah pandangan dan pendapat peribadi yang lebih menjurus kepada sikap dan sifat untuk menjadi lebih baik dengan mengamalkan gaya hidup menurut perentah dan larangan Allah S.W.T., antaranya bersikap dengan tiada prasangka, tidak bertujuan untuk kebencian, tidak berkeperluan untuk bersubahat dengan perkara bohong dan tiada kaitan dan berkepentingan dengan mana-mana individu. Jujur., aku hanyalah hamba Allah S.W.T., yang hina dina. BERSANGKA BAIK KERANA ALLAH S.W.T..


s3v3n

s3v3n

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

t.kasih..bnyk ilmu yg saya pelajari disini,teruskan usaha anda

3v0.Malaysia berkata...

JazakAllah Bil Khair.