Rabu, 27 Februari 2013

130. Jawab Mak Jangan X Jawab.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ  , الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ , الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ,  مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ , إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ , اهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْتَقِيمَ  , صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ , غَيْرِ المَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ.

Assalamualaikum w.b.t/السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه
Munafik dan kafir laknatullah sebenarnya pemberontak dan pengganas. KLIK UNTUK KE MENU UTAMA. eaho™. >>> ... ENTRY SETERUSNYA <<< . eaho™. 
('_') Google Translate ('_') . 
Follow my tweet: (AlWaser) . 
16 RabiulAkhir 1434 (27 Februari 2013).
Jawab Mak! Jangan tak jawab.

Salam Sejahtera.....
Muahahaahaaaaa...........Sebagai pengajaran.... kepada sesape yg belum dipinang... Ehhemmmss.. ; - )
Cete ni funny skets.... memang gile2 lah kelakarnye nyerrr.... (Kalu ado time tuu..) Geng (bebudak lelaki) jange ngada2 g meminang camni. Ni sik baik awek tu tima.. kut dia tolak, nangis x berlagu ler si balak tu..
Cete ni cete benar ... skets pong tok nawok... Diceritakan oleh kawan saya ......................... Ni citer pasal adik saya @ Kak Ngah yang garang tu ler. Memang menjadi kebiasaan saya 3 beranak  akan pulang ke rumah ibu/bapa saya di hujung minggu...dokek yo...kek PJ. Antara Bangi dengan PJ tak lah jauh sangat...duit tol RM10.00 pegi balik.
Saya jarang bermalam di sana, sebaliknya akan berulang alik hari sabtu dan ahad. Memang hujung minggu kami dihabiskan di rumah ibu/ayah bersama adik2 saya. Kol 10 malam barulah kami berangkat pulang, esoknya Ahad pegi lagi, dan kol 10 malam hari Ahad balik semual ke Bangi.
Kebetulan hari Ahad tu in the month of February 2004, adik saya bagitau BFnya nak datang. Mak ayah saya heran jugak, apsal pulak nak datang rumah? 
Mak ayah saya nie kurang gemar BF nya datang, sebab mak ayah memang dah bising kat Kak Ngah sebab dah hampir 8 bulan berkawan tapi takde tanda2 nak masuk meminang. Dan mak ayah memang tak tau si Kak Ngah slalu pie dating ngan BFnya after office hour. Kalau Mak ayah tau, nahas kak Ngah! Saya pun sebagai kak Long selalu gak bising kat Kak Ngah....takkan nak berkawan jer, bila nak ikat?
Ke hulu ke hilir, esok takut kena cekup jer...! Bila BF kak Ngah nak datang?. kol 3 petang...mak ayah macam endah tak endah je lah..tapi mak kata takpelah, mak akan goreng meehoon.
Si kak Ngah nie pulak kalau duduk rumah memang selebet, tak gheti nak bersiap, hancussss...tapi kalau pie berjalan/kerja tau pulak dia bersiap. So, ibu pun masaklah...kami pun tolong apa yang patut....lepas tu tengok TV sementara menunggu si polan tu tiba.
Hubungan keluarga kami dengan BF si Kak Ngah nie biasa2 jer, tak terlalu rapat...sebab belum ada apa2 ikatan kan? Tapi BF kak Ngah nie memang pandai mengambil hati kami sekeluarga.....tapi itu SEBELUM, kalauSESUDAH tak tau ler....(maksud saya sebelum dapat adik saya, esok2 kalau dah dapat adik saya tak taulah samada dia masih boleh mengambil hati kami sekeluarga).
Tengah kami sekeluarga khayal tengok TV dengan suasana hiruk pikuk adik2 saya plus si kecil saya tu, kami terdengar orang memberi salam. Ayah dan suami saya jawab salam...saya jenguk keluar...aik? apahal ramai sangat orang nie....semuanya muka2 yang kami tak kenal....ada 3 pasangan suami isteri, lepas tu ternampak si BF kak Ngah plus sorang budak remaja pompuan.
Saya pun dengan sepantas kilat pie pass message kat mak yang tengah blurrrr.....Mak! si Badrul nie bukan datang sorang je Mak, dia datang dengan family dia larrr.....datang meminang lah Mak!!!!! (tapi suara saya taklah sampai didengari oleh family si Badrul).
Ayah yang tengah bersinglet dengan kain pelikat tu pun kelam kabut pie naik atas bilik pie tukar baju. Sayakelam-kabut cari adik2 dengan si kecil saya suruh main kat bilik kat atas.
Bila saya ternampak satu gubahan buah2an dari salah seorang tetamu yang masuk ke rumah, sahlah! Sahlah ni rombongan meminang. Si Kak Ngah lagi best, dengan tak bersiapnya dengan pakaian rumahnya yang memang selebet gila tu berlari ke atas rumah.
Pendek kata, petang tu satu keluarga jadi kelam kabut dek kejutan family si Badrul nie! Bertuah punya Badrul! Kata nak singgah rumah jer nak pass barang...rupanya dia hantar rombongan memimang. 
Kok ya pun, bagilah hint dulu....bersilat kami dibuatnya. Sepantas kilat mak capai tudung, tukar kepada baju kurung. Sempat pulak mak mengarahkan saya rendam lagi mee hoon. Sah2 tak cukup nie.
Rumah yang tadinya hiruk pikuk serta-merta jadi sepi jap. Ingatkan kat Akademi Fantasia jer ada kezutan...he!he! Ayah dan mak terkedu sungguh begitu jugak dengan Kak Ngah. Suami saya terus melayan tetamu yang hadir tu.
Setelah diperkenalkan, rupanya si Badrul nie ditemani oleh ayah, mak, 2 kakaknya dan 2 abang iparnya (2-2 couple baru je kahwin 3 bulan sudah), plus adik bongsunya. Mak kenyit mata kat saya....bagi isyarat suh saya duduk sebelah dia. Mak kenyit mata, saya pun kenyit balik lah...tanda ORAIT.
MOTHER! Saya tengok line clear, saya menyelit kat tepi mak. Sempat lagi saya bisik kat Mak, Mak, meehoon tu apa citer? Mak kata yang itu laterlah! Mak ayah pun tanyalah, dari mana?. Mak ayah si Badrul nie pun brutal gak orangnya plus kelakar.
Dia orang satu keluarga gelakkan kami sebab lintang pukang turun naik tukar baju, capai tudung, yang berkain batik (mak ler tu) ke baju kurung yang bersinglet tiba2 je pakai baju melayu.
Si Badrul nie tersipu2 kat sofa ketawakan kami. Adik saya si Kak Ngah yang garang tu ler...tengah bengang giler kat atas rumah!!! Saya pun jadi Kak Nam 12 jap.
Ngah..apsal si Badrul tak bagitau dia nak datang MEMINANG? Kata nak hantar barang kat Angah jer? Kelam kabut tau kita macam nie....Angah pun tak taulah kak Long...dia tak cakap apa2 pun. Dia kata nak pass barang, itu jer, nanti dia!!! Dah lah....Angah pie lah tukar baju kurung....bedak2 sikit muka tu manalah tau kok-kok mak ayahnya panggil turun lak kang.
Saya pun turun pie dapur (Kak Nam 12 lah katakan), suh maid saya buat air, sediakan bahan2 goreng meehon...sementara adik2 saya telah diwarningkan agar jangan bersuara terlalu kuat. 
So, kat bawah kelihatan tetamu berbisik sama sendiri. Saya pun bisik kat Mak, mak...cakaplah something. Takkan senyap jer...ayah saya nie yang memang pandai cakap tiba2 lidah kelu tidak terkata.
Agaknya menyedari keadaan yang begitu senyap akhirnya ibu si Badrul nie bersuara...tapi siap kuarkan kertas tu...takde ribut, takde hujan, tiba-tiba ibunya bersuara...
Pagi2 turun ke ladang,
Pergi ke ladang jumpa dengan Pak Seman,
Datang kami bukan sebarang datang,
Datang kami ingin memetik bunga di taman.

Kah!kah!kah!...saya dengan mak saya sama2 ketawa...ingatkan dia nak cakap apa....(hish! sungguh kurang sopan). Dalam hati saya, Alamakkk!!!!! dia main pantun lah....(saya cuma ingat 2 baris yang terakhir jer, yang 2 baris pertama tu karangan melampau saya, sebab tak ingat lah).
Mak saya menggelabah....masa time saya dulu pun takde main pantun2 nie....ayah saya pun terkedu! Saya masa tu pakallah ada tetamu, nak pecah perut dibuatnya melihatkan ke'gelabahan' mak ayah saya....tiba2 mak saya bersuara...jap eh! nak kena jawab ker?
Nak memetik bunga di taman....er..errr. eerrrr......
bunga mana yang dimaksudkan? 
Dalam hati saya...well done mother! dua kerat pun dua kerat ler....janji dapat jawab....ibu si Badrul kuarkan lagi kertas tu...suspen betul.
Anak kucing makan ikan
Ikan dijual dari seberang
Bunga yang kami maksudkan
Ialah bunga yang belum dipetik orang 
Semua tetamu ketawa......mak saya kata..jap eh! kak long tolong jawab pantun tu kak long...apa?????? (sambil membeliakkan mata) tapi dalam hati je lah, mak nie biar betul, manalah kakak tau nak berpantun2 nie...
Saya bisik kat mak, takkanlah kak long pulak nak jawab....mak pantunlah balik tanya bunga mana satu??? Mak pun bersuara, maaflah ya, saya tak prepare langsung.....(walhal tak tau berpantun)..nie saya nak tanyalah nie...
kat sinie ada 3 bunga, 
satu dah expired, 
satu tengah cantik2 je untuk dipetik,
satu lagi baru nak mekar. Yang mana satu hajat di hati?
Keluarga si Badrul pun cakap tujuan mereka datang nak meminang si Kak Ngah.
Sebelum cincin disarung, ibu cakap kenalah tanya tuan punya badan. Mak suh saya naik ke atas dan tanya kat Kak Ngah. Saya nie kak long yang brutal sikit...Ngah! Angah nak ke taknak nie...kalau nak ckp nak, kalau taknak cakap TAKNAK....
si Kak Ngah nie pulak berguling2 atas karpet...sebab terkejut beruk agaknya sebab tak sangka pakwenya datang meminang. Dia berguling2 sambil peluk bantal kat atas katil.....tersengih2 macam kerang busuk pun ada. Saya pun pie dekat2 kat dia..Ngah, angah nie betul ke tak betul? ke demam?.
Along tanya nie orang kat bawah nak tau angah nak terima ka taknak terima pinangan nie???? yang angah berguling2 dengan bantal nie apahal....kalau taknak along turun lah...eh! eh! adik nak! adik nak! Saya gelengkan kepala....dalam hati saya...eee minah nie umur dah 25 tahun tapi perangai macam budak2!!!!
Saya pun turun...Mak, dia kata Nak! Semua tetamu ketawa sebab jawapan saya direct saya....takde bunga2 langsung. So, selamatlah adik saya dipinang orang.  In Syaa Allah, nie kahwin ler tu.
Moral of the story :
Pertama : Kalau BF kata nak datang rumah - hati2lah sebab itu mungkin rombongan masuk meminang, kwang!kwang!kwang!
Kedua : kalau zaman sekarang nie adat istiadat meminang dah tak dititikberatkan sangat (berpantun pun fail), esok2 bila time anak2 kita agaknya pakai MMS je kot untuk tanda setuju?
Ketiga : kalau masak mee tu lain kali lebih2 skit....... Muahahaaahaaaaaa...
Kredit: DKTM -   SoUr_Lem0n
Penulis asal: - Sri Atikah 
P/s: Jgn tukar² isi cerita yang asal....maaf! 
Baca Juga:
Semasa hidup sederhanakanlah kegembiraan. Supaya wujud keseimbangan jiwa dan roh, bila menerima kesedihan yang pasti ditemui juga. Mengingatkan diri sendiri menjadi keutamaaan sebelum mengingatkan orang lain . In Syaa Allah ''palis'' sekali dari sifat-sifat sombong dan keji. Semuanya kerana Allah S.W.T.. Amin Ya Rob.  (Peceq Admin).  

Firman Allah S.W.T., yang bermaksud: “Perkataan yang baik dan pemberian maaf, lebih baik dari sedekah yang diiringi dengan sesuatu yang menyakitkan (perasaan penerima). Allah Maha Kaya lagi Maha Penyantun.” (Al Baqarah: 263).  
KLIK UNTUK KE MENU UTAMA. eaho™. >>> ... ENTRY SETERUSNYA <<< .  eaho™.   ('_') Google Translate ('_') 

Tiada ulasan: