Ahad, 3 Mac 2013

187. Kisah Sarapan Tunjuk.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ  , الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ , الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ,  مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ , إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ , اهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْتَقِيمَ  , صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ , غَيْرِ المَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ.



Assalamualaikum w.b.t/السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه

Meja pECEq
20 RABIULAKHIR 1434 (03 MAC 2013)

Pengalaman member.....

Kisah benar......... Just to contribute story pasal nasi lemak yang dijual oleh perempuan Indon.... Lately, we can see banyak makcik-makcik, kakak-kakak yang menjual nasi lemak, especially pada kawasan perumahan  baru.

Sometimes kita tak begitu teliti samada yang jual nasi lemak tu indon ke, malay ke...becoz nampak sama saja, wearing skaf or just anak tudung.This story happened to myself..last few month in Selangor (before I shift to JB).

Setelah berpindah ke rumah yang baru kami beli di satu kawasan yang sedang membangun di salah satu daerah di Selangor, tak ramai penjual breakfast yg. saya kenali. Cuma bila nak beli breakfast, I cari yg nampak bersih and the lady mesti pakai skaf (Muslim, I supposed). So I jumpa satu makcik...jual nasi lemak, very nice nasi lemak, banyak lauk,ayam, daging, ikan dsbnya. Presentationnya pun menarik, lauk-lauk dimasuk dalam bekas yang cantik, mejanya bersih, semua ada cover termasuklah kepalanya sekali.... then I continue jadi dia punya regular customer.

For almost two weeks I really enjoyed her nasi lemak...., until one day I terserempak dengan satu Chinese lady, asking that makcik "...apa lauk yang special hari ni..??" Dengan pelat yg. kurang indonannya (mungkin dah lama kat sini).. dia menjawab.........." Ikan sambel ada, ayam sambel ada, daging lembu rendang ada, DAGING BABI MASAK RENDANG ada, bla, bla, bla,....." Hampir nak pengsan saya dibuatnya. (baiknya sebelum ni saya hanya membeli nasi lemak biasa dan adalah sekali dua beli nasi
berlaukkan ayam.....).

So, I asked her....are you muslim?? she say NO..!!! Then I ask her why is she wearing anak tudung....guess what she told me.....takut rambut jatuh dalam nasi supaya nampak bersih..!!!!!! Haaaaaaaaaaah!!!!

So, be carefull.....esspecially if you just shift to new housing area coz there are a lot of Indon workers and may be their wife looking for extra money, then they decide to sell nasi lemak...just BE CAREFULL!!!
Ραкαтαη яαкүαт εlεcтισηs ηεωs. Wow...rahsia Nasi Kandar Best... — with Jakpau Asan, Rodzaly Raymand and Kamarul Ibanez.

Kredit: email. 

Marilah kita berdoa mohon perlindungan Allah S.W.T., dari terdatang kedai yang tidak sepatutnya dan Allah S.W.T., melindungi kita dari menjamah makanan dan minuman sedemikian rupa. In Syaa Allah. Allah Maha Mengetahui, Maha Adil Lagi Maha Bijaksana.

Syukur Alhamdulillah ... aku memang tak berkenan makan di kedai mamak ... sure sakit perut kalau aku terjah juga. Dengan izin Allah S.W.T., itulah petanda dariNya untuk keselamatan diriku, keluargaku etc. 

Sebelum ini dengar cerita mamak-mamak ini menyalah-gunakan dan memalsukan TANDA HALAL untuk mengaburi pelanggan berAgama Islam. Akhirnya terbukti benar memang sesetengahnya memalsukan TANDA HALAL dalam beberapa serbuan pihak berwajib. 


Menyamar lagi dengan memakai kopiah, seolah-olah Muslim, bila pihak berwajib menyiasat, tidak boleh pun membaca Al Fatihah dan Mengucap Dua Kalimah Syahadah. Berpapan tanda Allah (S.W.T..) Muhammad (S.A.W..) lagi - rupa-rupanya sekadar perangkap kepada pelanggan berAgama Islam. 
                                                                             
Perhatian:
Pemaparan tajuk-tajuk, gambar-gambar dan segala bagai, admin lebih menjurus kepada sikap dan sifat untuk menjadi lebih baik dengan mengamalkan gaya hidup menurut perentah dan larangan Allah S.W.T., antaranya bersikap dengan tiada prasangka, tidak bertujuan untuk kebencian, tidak berkeperluan untuk bersubahat dengan perkara bohong dan tiada kaitan dan berkepentingan dengan mana-mana individu. Jujur., aku hanyalah hamba Allah S.W.T., yang hina dina. BERSANGKA BAIK KERANA ALLAH S.WT. 

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

shittt..

3v0.Malaysia berkata...

Dont try at home - try in the toilet ok.