Sabtu, 30 Mac 2013

333. Siapalah aku.

PECEQ - PANDAI BERFIKIR BIJAK MENAFSIR CERDIK MERUMUS. 

Memang agaknya dasar berkempen sentiasa memburuk-burukkan pihak lawan. Kalaulah aku tidak pernah belajar sejarah agaknya dan aku tidak tahu membaca., agaknya bagaimanalah aku dimangsakan.

Singapura menjadi republik tahun 1965 dan Pulau Batu Puteh pun sudah menjadi republik 2008. Penutupan Setesen keretapi Tg. Pagar dan landasan Woodlands ke Tg Pagar., telah pun terjadi. Waktu itu rakyat Malaysia mengamanahkan kerajaan Malaysia kepada parti mana ye?.

Aku perlu menjawabnya sebab aku perlu menyedarkan diri sendiri betapa berkempen dengan mengenepikan sejarah adalah satu cubaan atau memang sengaja menipu. Seperti juga Kerajaan Negeri Pulau Pinang memang sudah lama berKetua Menterikan bangsa China. Kenapa baru sekarang setengah-setengahnya baru melenting yang sebelumnya tidak kesah?.

Cuti umum Hari Raya Aidil Fitri di Singapura hanya sehari. Begitu juga cuti umum Hari Raya Aidil Adha. Azan tidak berkumandang ke udara dan sekadar dalam masjid sahaja., angkara siapa sebenarnya?. Majoriti pun sudah berpenduduk beragama Kristian. Itu semua hendak salahkan siapa?. Sejarah tidak menipu. Tapi manusia yang mengubah sejarah dan mengenepikan itulah penipu.

Molek sangatkah ayat-ayat seperti "Nanti Malaysia jadi Republik macam Singapura". Siapa punya kerja?. Bukankah nanti menyinggung perasaan tetangga?.

Nanti bila Malaysia sudah menjadi republik, Sultan akan tersingkir. Siapa agaknya yang terang-terang pernah menghina dan derhaka kepada Sultan-Sultan dulu. Bunyinya seperti "Pindaan Perlembagaan". Yang dengar khabarnya diragui kerana kedapatan prasa yang tidak sah.

Kuasa Allah S.W.T., penentu kepada si penipu, masih berjaya lagikah penipuan mereka?. Aku berdoa semuga penipu politik tidak akan ada muka lagi untuk selama-lamanya, kerana Allah S.W.T..

Julanglah nama-nama Melayu yang pernah menentang penjajah British. Wajarkah mereka dikata nesta sebagai pengkhianat sedangkan mereka berjuang membebaskan Tanah Melayu dari penjajahan. Mana-mana parti politik yang berteraskan Islam, sebelum merdeka semuanya diharamkan penjajah British?. Kenapa ada parti yang terlepas dari pengharaman itu?.

Pengetahuan sejarah yang tepat dapat mengelakkan pertelagahan sesama Melayu. Pertengkaran sesama Melayu bakal menjadi bahan tawa musuh dalam selimut dan anasir asing. Setiap langkah kita mestilah berteraskan Islam. Islam dahulu baru politik. Bukan politik dahulu baru Islam.




Tiada ulasan: