Ahad, 28 April 2013

415. In Sya Allah esok.

Belajar Al-Quran Dan Hadist 

Mutiara Al-Qur'an

" Wahai orang-orang yang beriman! Bertakwalah kepada Allah dan carilah wasilah (jalan) untuk mendekatkan diri kepada-Nya, dan berjihadlah ( berjuanglah) di jalan-Nya, agar kamu beruntung."
( QS Al-Maa'idah: 35)

Dari Abu Said Al-Kudriy radhiallahu 'anhu berata: Rasulullah shallallahu 'alahi wasallam ditanya," Siapa manusia yang paling utama?" Rasulullah menjawab." Mukmin yang berjihad di jalan Allah dengan jiwa dan hartanya." Orang-orang bertanya lagi, " Lalu siapa?" Rasulullah menjawab ," Mukmin yang terasingkan karena bertakwa kepada Allah dan menghindari orang banyak agar ia tidak terkena kejelekan." ( HR Bukhari )

Anjuran bertakwa kepada Allah dan mencari cara/jalan untuk mendekatkan diri kepada-Nya sesuia dengan petunjuk Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam. Salah satunya dengan berjihad di jalan-Nya. Jihad melawan kebatilan/kedzaliman dengan harta dan jiwa. Termasuk diantaranya jihad melawan hawa nafsu yang mengajak pada kemaksiatan, jihad seorang ibu ketika melahirkan dan merawat anak-anaknya, jihad seorang ayah mencari nafkah untuk keluarganya.

Semoga kita bisa mengambil pelajaran dan mengamalkannya. Aamiin

-Mari terus berbagi KEBAIKAN- 

Mari bergabung bersama FP: Belajar Al-Quran Dan Hadist 

Info buku pilihan kunjungi FP Belanja Murah dan Halal 






Shared - JanganCakap + Islamic Network

Apa yang anda fikirkan, begitu juga tentang perasaan anda, bila melihat gambar di atas. Yang penting bersangka baik kerana Allah S.W.T.. 


Perhatian: Pemaparan tajuk-tajuk, gambar-gambar dan segala bagai, adalah pandangan dan pendapat peribadi yang lebih menjurus kepada sikap dan sifat untuk menjadi lebih baik dengan mengamalkan gaya hidup menurut perentah dan larangan Allah S.W.T., antaranya bersikap dengan tiada prasangka, tidak bertujuan untuk kebencian, tidak berkeperluan untuk bersubahat dengan perkara bohong dan tiada kaitan dan berkepentingan dengan mana-mana individu. Jujur., aku hanyalah hamba Allah S.W.T., yang hina dina. BERSANGKA BAIK KERANA ALLAH S.WT. 




Tiada ulasan: