Rabu, 1 Mei 2013

424. Dalang 13 Mei 1969.


SELAMAT MERAIKAN HARI PEKERJA 1 MEI 2013.

Published on 30 Apr 2013
Dato' Mohd Tamrin b. Tun Abdul Ghafar Baba menyangkal fitnah UMNO terhadap Lim Kit Siang dan DAP sebagai dalang peristiwa Mei 13, 1969.

"(Menteri Dalam Negeri ketika itu) Ghazali (Shafie) memberitahu Anwar (Ibrahim) dan saya, ketika kami berada dalam Pergerakan Pemuda UMNO, bahawa kejadian itu adalah percubaan kecil untuk merampas kuasa yang dirancang pemimpin UMNO dan Mahathir terbabit," 

Tunku (Abdul Rahman) telah menulis dalam kolum 'As I See It" dalam akhbar The Star dua tahun sebelum beliau meninggal dunia, bahawa kejadian itu adalah percubaan merampas kuasa yang sengaja diadakan pemimpin UMNO yang kemudiannya menyalahkan DAP dan kaum Cina.


Komen-komen dari laman tersebut antaranya:

- Sebab sekarang baru ada kemudahan IT, dulunyer yang ada TV, RTM dan UM/BH saja...kalau tak, lagi lama ler Bro...

kenapa selepas hampir 50 tahun?

- Hidup Dato' Mohd Tamrin Ghafar 

- bab cita psl agama.. %#$@*& "@&$#%%" laaaa.. dlu sape yg sebok kt penang yg ckp AZAN tu mengganggu org nk tido??????? jln2 kt KL yg mna ade tulisan jawi nape suh tkr ngn tulisan CINA $%##@&%.!!!!!

- wow dh lme kot cite ni. nape die nk bela bangsa cina..ape sbenarnya yg belaku... zaman dlu malaysia ni TANAH CINA KE TANAH MELAYU? 

- inilah orang yang bakal menjatuhkan orang melayu dan menangkan kafir laknat.... GAMPANG............!!! 

- Takutkn parti dap,parti mca amik kesempatan..skrg ni malaysia hncur,mca yg buat..secara halus jer dia buat..apa2 hal,dap lah..mca rilek jer

- apasal sekarang baru nak melalak org tua oi! apasal tak sound masa dulu apasal tak nak melalak zaman tun dulu...WTF

- MCA UNTUK ORANG CINA SAHAJA...!!
ADA SAPA2 BANGKANG SAYA?? 

- wow now I know that DAP same age with me, born 1966. 

- i am chinese and thank you Dato' Mohd Tamrin Ghafar for revealing the truth and redressed DAP, that's the spirit of Malaysia. Now I see hope for a brighter Malaysia. Inikalilah! 五月五換政府!

- Hidup rakyat!! TQ Dato 

- Bila isu menakut2kan melayu psl Dap dibawa oleh bn umno.PKR perlu perjelaskan perkara sebenar bkn saje2 nak bawak bende2 mcm ni bila nak mengundi. Itu pun x faham ka... 

- Yo.. tv3 bru je ungkit kes ni yg mngtakn kit siang dlgnya.. jd mreka pn jwblh.. bro.. lu la ptt renung2lah.. Nk cita ckit.. kes liwat dsai, mhkamh tlh mgtakn dsai x brsalah.. bnyk yg xthu kn?.. bb tv3 x siarkn.. 

- Nape time pilihanraya bru nk ckp??? Kenape taun ni??? Npe x ckp 5 taun lepas????

- apa sebab ketika sudah hampir hari mengundi, baru hendak di bongkar kesah-kesah sebegitu dan sebegini...ketika menjawat jawatan suatu masa dahulu..tidak pula di bongkarkan kesah-kesah yg di katakan benar-benar berlaku itu...,hmmm..kelihatan seperti hala tuju negara ini sedang di rebut oleh tangan-tangan mereka yg mengelarkan dirinya sebagai pembela ..RAKYAT..(ini hanya pada penglihatan saya sahaja) renung-renungkan jika dulu diam je ,tak heran bila yg baru nanti tetap diamkan juga..ann.ann. 

- ambo suke dengan komen awak..time pilihan raye baru nak kluar ini kluar itu..emmm..renung2kanlah 

- Lojik tu BN dah panik 

- True enough ~~ as what i heard from my old folks 

- Solat Istikharah adalah jalan terbaik..!! Kalau baca blog, tgk youtube, semua org betul.. Lihat la dgn mata hati.. 

- kita dok dengar sana sini...lastlly kita bingung sendiri...pada umat Islam seluruh Malaysia...mari kita sama2 buat Solat Istikharoh dengan ikhlas dan berserah seluruhnya pada Allah...kita minta petunjuk dari Allah...apa yg Allah ilhamkan itulah yg terbaik....pada aku aku dah x nak dengar semua propa parti2 di Malaysia ni skang...masih sempat untuk buat Solat Istikharoh sekurang2nya 3 x sebelum 5 May 2013.....ini yg terbaik... 


RUMUSAN: 
Dari penelitian komen-komen sama ada pro atau kontra. 

Yang Pro perkataannya lebih bersopan. 

Yang KontRa siap menggunakan kata kasar, kesat, lucah, maki hamun, menghina, mengulas kelemahan pemidato dan pelbagai. Kebanyakkannya mengikut nafsu semasa mengulas. 

Walau bagaimana pun ada yang mengulas dalam bentuk menasihati dan mengingati dirinya sendiri dan orang yang membaca ulasannya. 

Saya berpendapat Islam mengajar kita berhujah, mengeluarkan pendapat dan sebagainya dengan cara antaranya ____________________________________________________ (harap pembaca sekelian fikirkanlah jawapannya). 

Pautan Untuk Menjawab Soalan Mudah: HANYA LIMA SOALAN SAHAJA UNTUK HARI INI. 


Nota Sangka Baik: Kalau orang Islam tidak akan jadi begitu bahasa ulasannya. Ini Melayu yang mengulas. (Dimaksudkan sebahagian). 

Terima kasih. 

PEMBERITAHUAN:

Perhatian:
Pemaparan tajuk-tajuk, gambar-gambar dan segala bagai, adalah pandangan, pendapat amalan peribadi yang lebih menjurus kepada sikap dan sifat untuk menjadi lebih baik dengan mengamalkan gaya hidup menurut perentah dan larangan Allah S.W.T., antaranya bersikap dengan tiada prasangka, tidak bertujuan untuk kebencian, tidak berkeperluan untuk bersubahat dengan perkara bohong dan tiada kaitan dan berkepentingan dengan mana-mana individu. Jujur., aku hanyalah hamba Allah S.W.T., yang hina dina. BERSANGKA BAIK KERANA ALLAH S.WT. 

SELAMAT MERAIKAN HARI PEKERJA 1 MEI 2013.

Tiada ulasan: