Isnin, 10 Jun 2013

577. 3 dan Lima.


بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ  , الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ , الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ,  مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ , إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ , اهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْتَقِيمَ  , صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ , غَيْرِ المَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ.

Assalamualaikum w.b.t/السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه
Meja www.peceq.blogspot.com 
Munafik dan kafir laknatullah sebenarnya pemberontak dan pengganas.


1). 3 Perkara Untuk Fokus. 

Persolannya, sebagai manusia biasa, bagaimana kita hendak pastikan diri akan fokus 100%?. 

Ok. Ini apa yang saya akan buat bila fokus saya mula terjejas. Selaku seorang peniaga, penulis dan penerbit. Saya kena pastikan, saya sentiasa fokus 100% terhadap apa yang saya lakukan. Berikut apa yang saya amalkan apabila fokus saya mula terjejas. 

#1. Tulis apa yang saya nak buat di atas kertas, dan baca kuat-kuat (cukup saya sendiri yang dengar)
PENJELASAN:
Dengan cara ini, saya akan tahu, apa yang saya dah buat, dan apa yang masih tertinggal. Apabila saya baca kuat-kuat secara tidak sedar, saya telah memberitahu seluruh anggota badan saya supaya bersedia. 

#2. Rehat 5 Minit Bagi Setiap 45 Minit Waktu Kerja. 

PENJELASAN:
Cara ini saya telah amalkan sejak dibangku sekolah lagi. Saya masih ingat lagi Dr. Shukri Abdullah (pakar motivasi), pernah memberitahu bahawa kebanyakan manusia akan hilang fokus selepas 45 minit melakukan satu-satu perkara. 

Teknik ini, saya amalkan juga dalam perniagaan saya. Ianya terbukti benar. Apabila saya berterusan kerja berjam-jam tanpa henti, produktiviti kerja saya adalah amat minimal berbanding apabila saya berehat setiap 45 minit. 

#3. Baca Al-Quran semuka dua. 

PENJELASAN:
Istimewa bagi orang Islam, kita mempunyai satu senjata yang tidak ada pada penganut agama lain. Kita ada Doa. Dalam satu ceramah, saya masih ingat seorang ustaz memberitahu bahawa, doa adalah senjata orang beriman. Ianya lebih tajam daripada mata pedang. 

Jika kita ikhlas, doa kita akan sampai terus ke arasy Ilahi tanpa hijab. Justeru apa kaitannya dengan membaca  Al-Quran? Apabila kita membaca Al-Quran, kita akan makin rapat dengan Allah S.W.T.. 

Tambah-tambah, jika kita menghayati dan memahami isi ayat yang kita baca. Justeru, apabila hubungan kita dengan Allah (hablul minAllah) kuat, maka mudahlah kita memohon sebarang permintaan. Selain daripada itu, saintis Jepun, telah membuat kajian terhadap sel air yang didengarkan ayat Al-Quran dengan yang tidak didengarkan. 

Didapati, sel air berada dalam keadaan susunan yang cantik dalam air yang dibacakan Ayat Al-Quran. Pengajarannya, kita boleh katakan bahawa, cecair dalam badan kita yang selalu membaca/mendengar ayat-ayat Al-Quran ini, akan berada dalam keadaan terbaik,seterusnya akan membuat kita lebih fokus terhadap kerja kita. 

Untuk baca Quran… ambil wuduk dan pegang quran, baca kerana wuduk ada pahalanya, menatap alQuran ada pahalanya, memegang alQuran ada pahalanya.
Program Raja Kamil.

2). 5 Langkah Mantap Meningkatkan Konsentrasi Belajar. 

Belajar dan fokus mengerjakan tugas memang seringkali menjadi sesuatu yang menyebalkan, terutama bagi mahasiswa yang merasa jaman sekolah sudah berakhir. Ini dikarenakan pikiran mahasiswa lebih kompleks dibandingkan anak sekolah, dan tentunya untuk mahasiswa kosan gak ada lagi omelan ibu atau ayah yang menyuruh kamu buat belajar.

Apalagi untuk ujian semester yang sering banget disepelekan dan membuat kamu menghadapinya dengan sistem kebut semalam. Belum lagi sidang skripsi yang bikin stress, sehingga malah membuat ngeblank. Itulah gunanya konsentrasi yang berpengaruh terhadap persiapan kamu menghadapi ujian apapun.

Berikut adalah beberapa cara yang bisa kamu coba untuk meningkatkan konsentrasi belajar.

Jangan Lari dari Masalah.

Dunia mahasiswa sering banget bikin kita terlibat dalam berbagai masalah, baik dengan pacar, dosen, teman, bahkan abang PKL di depan kampus. Ini yang bikin kamu susah untuk berkonsentrasi, akibat berbagai masalah yang selalu timbul di pikiranmu.

Untuk itu, cobalah berusaha untuk tidak lari dari masalah. Jika kamu bisa menghadapi semua permasalahanmu dengan berani, maka kamu tidak akan dikejar oleh perasaan galau dan cemas yang bisa memecahkan konsentrasi.

Jaga Kesehatan. 

Kesehatan adalah hal yang sangat penting bagi tubuh. Dengan tubuh yang sakit, maka kamu akan kesulitan untuk berkonsentrasi. Untuk itu, jangalah pola makan, jangan memforsir tubuh dan rajin berolahraga minimal jogging. Dengan tubuh yang sehat dan bugar, maka konsentrasimu akan lancar.

Buat Jurnal. 

Terbiasa membuat Jurnal akan membuat kamu terbiasa untuk mencatat dan mengingat hal-hal penting, serta membuat kerangka pemikiran dari berbagai hal. Kebiasaan ini tidak hanya akan melatih konsentrasi, tapi juga analisa terhadap permasalahan yang ada.

Seorang penulis buku bernama Catharine M. Cox pernah mempelajari kebiasaan dari 300 orang jenius, seperti Einstein, Isaac Newton, Thomas Jefferson dan lainnya yang ternyata rajin menulis jurnal dan memiliki buku harian. Bahkan sepanjang hidupnya, Thomas Edison menulis 3 juta halaman catatan, surat, dan pemikiran pribadinya dalam ratusan jurnal pribadi.

Latihan “Brain Gym”. 

Brain Gym merupakan olahraga otak yang dilakukan dengan sederhana. Olahraga ini dikembangkan oleh spesialis pendidikan bernama Dr. Paul Dennison, untuk membantu manusia dalam melakukan pemahaman terhadap sesuatu, melatih konsentrasi, berpikir secara abstrak, melatih daya ingat, mengatasi keletihan mental, menyelesaikan tugas, serta melatih keseimbangan fisik dan koordinasi. Kalau ingin mencobanya, berikut adalah 3 olahraga otak yang bisa kamu lakukan.

Brain Buttons merupakan latihan yang bermanfaat meningkatkan aliran darah ke otak, sehingga keterampilan konsentrasi untuk membaca, menulis dan lainnya dapat meningkat.

Ambil satu tangan dan buatlah ruang selebar mungkin diantara ibu jari dan jari telunjuk. Letakan telunjuk dan jempol ke dalam lekukan yang berada di bawah tulang selangka di setiap sisi ruas dada.

Tekan dengan perlahan hingga terasa berdenyut. Saat yang sama, pada tangan yang lain buat posisi tangan yang sama, namun letakan di sisi lain yang berada di atas area pusar.

Tekan-tekan dengan lembut selama 2 menit. Cross Crawl merupakan  latihan yang dapat membantu kamu mengkoordinasikan otak kiri dan kanan untuk saling bertransformasi informasi. Ini bermanfaat untuk meningkatkan kemampuan mengeja, mendengar, menulis, membaca dan memahami.

Posisikan tubuh antara duduk dan berdiri. Kemudian letakan siku kanan pada kaki kiri dan lakukan gerakan mengangkat tubuh dan menurunkan kembali. Lakukan secara bergantian pada siku kanan dan kaki kanan. Lakukan ini selama dua menit.

Hook Ups merupakan latihan yang sangat bagus untuk menenangkan pikiran dan syaraf, serta meningkatkan konsentrasi ketika menghadapi moment tertentu seperti presentasi atau sidang skripsi.

Silangkan kaki kanan di atas kaki kiri tepat di pergelangan kaki. Lakukan juga pada tangan, dengan cara menyilangkan pergelangan kedua tangan dan saling menggenggam di antara jari-jari dengan posisi pergelangan tangan kanan berada di atas.

Dengan lembut tekuk siku dan putar jari-jari dalam menuju tubuh sehingga menekan tulang dada bagian tengah, diamkan beberapa menit sambil berkonsentrasi dan bernapas dengan tenang.

Meditasi. 

Meditasi adalah salah satu cara untuk melatih konsentrasi dan fokus pada satu titik untuk menghalau pikiran dari berbagai masalah, sehingga bisa bikin kamu lebih tenang dan ngilangin kegalauanmu.

Untuk melakukan meditasi, pastikan kamu dalam tempat yang tenang dan kehing. Ambil posisi duduk dengan cara bersila. Pejamkan mata, dan tarik nafas melalui hidung dalam hitungan 1-2-3…s/d 8 hitungan, kemudian tahan nafas di dalam dada dalam hitungan 1-2-3…s/d 8 hitungan. Buang napas dengan perlahan melalui mulut secara mendesis. Ulangi selama 5 kali.

Kemudian teruskan bernapas secara perlahan sambil beri sigesti agar dari ubun-ubun kepala hingga ujung jari-jari telapak kaki menjadi serileks mungkin. Kemudian bernapas secara alami dan buang nafas melalui hidung. Tahan posisi meditasi ini selama 20-30 menit. Selain untuk melatih konsentrasi dan memberi ketenangan, latihan ini juga baik untuk kesehatan.
Sumber:
Kabar Kampus
Baca juga: 3 Perkara Fokus

"..KEHIDUPAN DUNIA HANYALAH Kesenangan YANG MEMPERDAYA" [QS. AL 'IMRAN (3):185]. 

Firman Allah S.W.T., yang bermaksud: Wahai orang yang beriman! Janganlah kamu mengambil orang yang bukan daripada kalangan kamu (seperti Yahudi, Nasrani, dan Munafiq) menjadi teman karib (yang dipercayai). Mereka tidak akan berhenti berusaha mendatangkan kesusahan kepada kamu. Mereka sukakan apa yang menyusahkan kamu. Telah pun nyata (tanda) kebencian mereka pada pertuturan mulut mereka, dan apa yang tersembunyi oleh hati mereka lebih besar lagi. Sesungguhnya Kami telah jelaskan kepada kamu ayat ayat (Kami), jika kamu memahaminya (memikirkannya).” - [Al Quran Surah Al Imran ayat 118-120] . 
Baca Juga: 
Firman Allah S.W.T., yang bermaksud: “Perkataan yang baik dan pemberian maaf, lebih baik dari sedekah yang diiringi dengan sesuatu yang menyakitkan (perasaan penerima). Allah Maha Kaya lagi Maha Penyantun.” (Al Baqarah: 263). 
Tiada ada daya dan kekuatan kecuali dengan pertolongan Allah
Firman Allah S.W.T., yang bermaksud: “Mereka yang berjuang di jalan Kami nescaya Kami tunjukkan jalan-jalan Kami. Sesungguhnya Allah berserta orang yang berbuat baik.” (Al Ankabut: 69). 

"Sesungguhnya hanyalah kepada Allah aku mengadukan kesusahan dan kesedihanku." (QS. Yusuf: 86). 


Semasa hidup sederhanakanlah kegembiraan. Supaya wujud keseimbangan jiwa dan roh, bila menerima kesedihan yang pasti ditemui juga. Mengingatkan diri sendiri menjadi keutamaaan sebelum mengingatkan orang lain . In Syaa Allah ''palis'' sekali dari sifat-sifat sombong dan keji. Semuanya kerana Allah S.W.T.. Amin Ya Rob.  (Peceq Admin). 
Perhatian: Pemaparan tajuk-tajuk, gambar-gambar dan segala bagai, adalah pandangan dan pendapat peribadi yang lebih menjurus kepada sikap dan sifat untuk menjadi lebih baik dengan mengamalkan gaya hidup menurut perentah dan larangan Allah S.W.T., antaranya bersikap dengan tiada prasangka, tidak bertujuan untuk kebencian, tidak berkeperluan untuk bersubahat dengan perkara bohong dan tiada kaitan dan berkepentingan dengan mana-mana individu. Jujur., aku hanyalah hamba Allah S.W.T., yang hina dina. BERSANGKA BAIK KERANA ALLAH S.W.T.. 

KLIK UNTUK KE MENU UTAMA. eaho™. 
>>> ... ENTRY SETERUSNYA <<< .  eaho™.   ('_') Google Translate ('_') .

Tiada ulasan: