Selasa, 25 Jun 2013

625. Ingat 5 perkara sebelum 5 perkara.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ  , الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ , الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ,  مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ , إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ , اهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْتَقِيمَ  , صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ , غَيْرِ المَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ.
Assalamualaikum w.b.t/السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه
. 006. Nota Buat Pengunjung Blog.. KLIK UNTUK KE MENU UTAMA.
"..KEHIDUPAN DUNIA HANYALAH KESENANGAN YANG MEMPERDAYA" [QS. ALI 'IMRAN (3):185]
Ingat 5 perkara Sebelum 5 perkara ...
LARANGAN MEMUKUL ANAK KECIL YANG SEDANG MENANGIS

Rasulullah SAW bersabda: Janganlah kamu memukul anak- anak kamu di sebabkan mereka menangis dalam masa setahun. Karena pada empat bulan pertama kelahirannya Ia bersyahadat LAA ILAAHA ILLALLAH. Pada empat bulan kedua pula ia berselawat ke atas Nabi SAW Dan pada empat bulan seterusnya pula ia mendoakan kedua ayah bunda nya. (H.R. Abdullah Ibnu Umar r.a.)

Baginda Rasulullah SAW menjelaskan bahawa tangisan anak di waktu kecil pada bulan pertama adalah tanda ia bertauhid kepada TuhanNya dan empat bulan kedua pula ia membacakan selawat kepada Nabi nya dan empat bulan seterus nya ia memohon istighfar untuk kedua ayah bunda nya.

Rasulullah SAW Bersabda: Anak-anak sebelum sampai ia baligh maka apa-apa yang di perbuat nya daripada kebaikan maka di tuliskan untuknya dan kedua ibu bapaknya.

Dan apa yang di perbuat nya daripada kejahatan maka tiadalah di tulis untuk nya dan tidak pula di tulis untuk kedua ibu bapaknya. Apabila ia telah baligh maka berlakulah yang di tulis itu atasnya ia itu segala amal baik atau buruknya. (H.R.Imam Anas bin Malik r.a.)

Sabda Rasulullah SAW: "Siapa yang menyampaikan satu ilmu dan orang membaca mengamalkannya maka dia akan beroleh pahala walaupun sudah tiada." (HR. Muslim)

--------------------------------------------------------
ALLAH MAHA BESAR ... wajib simak ; BAYI DALAM KANDUNGAN BERSUJUD KETIKA MENDENGARKAN LANTUNAN ALQUR'AN ... Lihat Selengkapnya > http://on.fb.me/1460YyF


Gunakanlah Setiap Ujian Dan Dugaan Itu Untuk Kita Belajar Apa Ertinya Redha… Dan Untuk Kita Belajar Apa Ertinya Keikhlasan.. 
Seorang Ahli Sufi bercerita tentang perjalanan jiwanya... Dia berkata: Hatiku pernah gelisah memikirkan lima perkara sehingga aku sibuk mencari jawapannya ...
Ternyata aku mendapatkannya dalam lima perkara pula...

Pertama: Aku mencari berkah dalam mengejar keperluan hidup aku menemukannya saat aku melakukan Solat Dhuha.

Kedua: Aku mencari penerang dalam alam kubur aku menemukannya saat aku melakukan Solat Malam.

Ketiga: Aku mencari jawapan untuk pertanyaan Munkar dan Nakir aku menemukannya saat aku membaca Al Qur’an.

Keempat: Aku mencari alat pegangan saat meniti Siratul Mustaqim aku menemukannya saat aku berpuasa dan bersedekah dan

Kelima: Aku mencari naungan Arasy Dan aku menemukannya saat aku mengasingkan diri dan beribadah kepada Allah.

Sekarang hatiku beristirahat dengan tenang...


Sumber:
shared Pemilik Rahsia HATI's. status update.
shared Nia Alia's. status update.

 ✽ BismillaahiRRahmaaniRRahiim ✽
Perhatian: Pemaparan tajuk-tajuk, gambar-gambar dan segala bagai, adalah pandangan dan pendapat peribadi yang lebih menjurus kepada sikap dan sifat untuk menjadi lebih baik dengan mengamalkan gaya hidup menurut perentah dan larangan Allah S.W.T., antaranya bersikap dengan tiada prasangka, tidak bertujuan untuk kebencian, tidak berkeperluan untuk bersubahat dengan perkara bohong dan tiada kaitan dan berkepentingan dengan mana-mana individu. Jujur., aku hanyalah hamba Allah S.W.T., yang hina dina. BERSANGKA BAIK KERANA ALLAH S.W.T.. 

Tiada ulasan: