بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ , الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ , الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ , مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ , إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ , اهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْتَقِيمَ , صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ , غَيْرِ المَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ.
Assalamualaikum w.b.t/السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه
. 006. Nota Buat Pengunjung Blog.. KLIK UNTUK KE MENU UTAMA. eaho™.
"..KEHIDUPAN DUNIA HANYALAH KESENANGAN YANG MEMPERDAYA" [QS. AL 'IMRAN (3):185]
Tidak hanya kepada nafsu semata-mata. Itulah Islam Addin.
Perkara-Perkara
Penting Ketika Melakukan Persetubuhan @ jima’
1. Bertaubat dan Memohon Keampunan
Di malam pertama Islam menganjurkan kepada pasangan suami
isteri supaya membersihkan diri dari dosa dan noda yang pernah dilakukan
sebelum ini sama ada zahir dan batin. Oleh itu mereka disarankan supaya memohon
taubat kepada Allah sama ada dengan sembahyang sunat taubat atau beristiqfar
kepadanya.
Diharapkan pertemuan buat kali pertama,ini benar-benar memberi makna
dalam membina kehidupan baru yang dapat mengabdikan diri kepada Allah.
2. Amalan Semasa Masuk Bilik / Rumah
Semasa masuk rumah atau bilik bacalah doa terlebih dahulu
iaitu:
اللــــــهُمَّ إنِي أَسْئَلُكَ خَيْرَالمَوْلج وَخَيْرَ المَخْرَج بِاسْمِ الله ولَحَنَا وباسم الله خَرَجْنَا وَعَلَى الله رَبَنَّا تَوَكَّلْنَا
Ertinya: “Wahai Allah, aku pohonkan daripada kamu
sebaik-baik tempat masuk dan tempat keluar ini. Dengan nama Allah kami masuk
dan dengan nama Allah kami keluar dan kepada Allah kami berserah.”
Dan dahulukan kaki kanan apabila masuk bilik / rumah
tersebut.
3. Sembahyang Sunat di Bilik Tidur
Seterusnya apabila suami isteri sudah berada di bilik tidur
maka sunat keduanya sembahyang sunat dua rakaat. Selesai sembahyang sunat,
bacalah surah Al-Fatihah, surah Al-Ikhlas dan selawat Nabi sebanyak tiga kali
dan diiringi dengan doa seperti berikut:
اللــهم بَارِكْ لِي فِي اَهْلِي وَبَارِكْ لَهُمْ اللــــهم اجْمَعْ بَيْنَنَا مَا جَمَعْتَ بِخَيْرٍ وَفرّق بَيْنَنَا اذا فَرَقّتَ بِخَيْرٍ
Ya Allah, berkatilah bagiku di sisiku ahliku, dan berkatilah
bagi mereka. Ya Allah, jadikanlah pertemuan kami ini suatu pertemuan yang baik.
Dan pisahkanlah kami, andainya perpisahan itu sebagai kebaikan. Ya Allah, berilah rezeki kepada mereka daripada ku dan
berilah rezeki kepada aku daripada mereka. Dan jadikanlah kemesraanku dan kasih
sayangku bagi mereka. Dan jadikan kami semua saling cinta mencintai.
4. Beramah Mesra
Selepas itu si suami hendaklah memusingkan badannya dan
hadapkan mukanya tepat kepada isterinya dan duduk bertindih peha seraya memberi
salam kepadanya.
Ini adalah sebagai mukaddimah untuk berbual mesra antara
suami dan isteri supaya ianya benar-benar merasa gembira dan mesra.
5. Meletak tangan kanan di atas ubun-ubun isteri
Selepas itu suami hendaklah meletakkan tangan kanannya di
atas ubun-ubun isterinya bertujuan memohon keberkatan dan kebaikan dan bacalah
doa seperti berikut:-
اللــــــــــــــهم إني اســـــــــئلك مــِن خَيْرِهَـــــــا وَخَير مَــــا جـــــبلتُهَـــــا عَليْه وأعــــوذبــِك مـِنْ شَـــرهــــــا وشرمــا جبلتها عليــه
Ertinya : Ya Allah, sesungguhnya aku pohon daripada Kamu
dari sebaik baiknya barang ciptaan Kamu. Dan aku berlindung dengan kamu
daripada seburuk-buruknya dan seburuk-buruk yang telah Kamu ciptakannya.
- Bersedia dan dalam keadaan selesa
Suami isteri hendaklah memastikan pasangan masing-masing
dalam keadaan bersedia, tempat yang selesa dan masa yang sesuai. Suami isteri
juga hendaklah mengambil kira dan tidak melakukan hubungan kelamin
ketika pasangan berada dalam keadaan berikut;
- Sedang sakit yang memudaratkan
- Keletihan
- Kesedihan
- Kekenyangan (baru lepas makan) atau pun sedang kelaparan.
- Keletihan
- Kesedihan
- Kekenyangan (baru lepas makan) atau pun sedang kelaparan.
Ini untuk mengelakkan dari pasangan merasa benci, kecewa,
marah, sedih dan tertekan.
- Lucut Pakaian Kesemuanya Di Waktu Bersetubuh
Di antara adab-adab bersetubuh iaitu janganlah
mendatangani isterinya selagi isterinya belum melucutkan semua pakaiannya.
Kedua-duanya hendaklah berselimut di dalam satu kain selimut sebaik-baiknya
kedua-duanya melucutkan pakaian.
Tetapi janganlah kedua-duanya bertelanjang bogel di waktu
melakukan persetubuhan kerana kepada Allah sepatutnya kamu lebih-lebih
lagi rasa malu. Adalah Rasul (s.a.w) di waktu dia mendatangani isterinya, dia
menutupi kepadanya.
Suaranya diperlahankan dan dia berkata “bertenang”. Suami
yang hendak mendatangani isterinya, sepatutnya dia dan isterinya tertutup di
dalam satu kain selimut. Tidak menjadi soalan sama ada mereka menghadap Kiblat
ataupun tidak. Beginilah tegasnya Al Khatab.
- Bercumbu cumbuan
Di antara sunnah Islam ialah bercumbu cumbuan, bersuka ria
dan bergurau senda dengan isteri terlebih dahulu. Rasulullah s.a.w. pernah
berjenaka atau bergurau senda dengan isteri-isterinya.
Beliau menyelami
peringkat peringkat akal mereka dalam pekerjaannya dan tingkah laku, sehingga
al Nasai, Abu Daud dan Ibn Majah ada meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w.
pernah berlumba lari dengan isterinya `Aisyah menang satu hari dan Rasulullah
s.a.w. menang beberapa hari, maka baginda berkata : “Ini lawan itu” Saiyidina
Omar, walaupun terkenal kasar pernah berkata bahawa seseorang lelaki sebaiknya
menjadi seperti seorang kanak-kanak ketika berada di sisi keluarganya.
Apabila
mereka menuntut sesuatu daripadanya, hendaklah dia menjadi seorang lelaki. Di
dalam dua hadis sahih Bukhari dan Muslim, hadis yang diriwayatkan oleh Jariah
bin Wahab al Khazai, bermaksud :
“Apakah kamu mahu mendengar tentang ahli neraka, dia ialah
setiap orang yang keras, megah dan angkuh”
Di dalam riwayat Abu Daud : “Tidak masuk syurga orang
yang megah dan angkuh”
Maksudnya orang yang bersikap kasar terhadap ahli
keluarganya dan angkuh dengan dirinya. Dalam hadis Rasulullah s.a.w. yang
diriwayatkan oleh Jabir : “Kenapakah kamu tidak mengahwini anak dara, dia
bermesra denganmu dan kamu pula bermesra dengannya”
Tetapi sederhana di dalam beramah-mesra adalah baik seperti
sederhana di dalam lain-lain hal juga.
Sunat dimulai dengan menyebut nama Allah s.w.t. atau dengan
membaca `Bismillah’ kemudian membaca surah Al-Ikhlas serta membaca takbir
“Allahu-Akbar” dan tahlil. Kemudian menyebut :
باسم الله العلي العظيم اللهم اجعلنها ذرية طيبة إن كنت قدرت ان تخرج ذلك من صلبي
“Dengan nama Allah Yang Maha Tinggi Lagi Maha Besar. Ya
Allah, jadikanlah dia zuriat yang baik, jika engkau mentakdirkan ianya keluar
dari sulbiku”.
Dan baca doa terlebih dahulu sebelum memulakan hubungan
kelamin, bagi melindungi mereka dan zuriat mereka dari gangguan syaitan.
Doanya seperti berikut;
بسم الله
اللهم جنبنا الشيطان وجنب الشيطان ما رزقتنا
Maksudnya: “Dengan nama Allah, wahai Tuhan kami jauhilah
kami daripada syaitan dan hindarilah anak yang Engkau anugerahi kepada kami
daripada gangguan syaitan.”
Sabda Rasulullah s.a.w. yang diriwayatkan oleh al-Syaikhan
(Bukhari dan Muslim), daripada Ibn Abbas”
“Jika seorang dari kamu apabila mendatangi keluarganya (mahu menyetubuhi isterinya) lalu berdoa :
“Jika seorang dari kamu apabila mendatangi keluarganya (mahu menyetubuhi isterinya) lalu berdoa :
اللـــّــــــــهُمَّ جَنِبْنَا الشَّيْطَانَ وَجَنِّبِ الشَّيْطَانَ مَا رَزَقْتَنَا
Erti maksudnya ialah; “Ya Allah, jauhilah kami dari syaitan
dari apa yang Engkau kurniakan untuk kami.“ Jika sekiranya mereka berdua
dikurniakan anak, nescaya tidak diganggu oleh syaitan.
Beginilah doa yang tersebut di dalam hadis yang telah
diriwayatkan oleh Abdullah bin Abbas r.a. daripada Nabi s.a.w. dengan sabdanya
yang berbunyi:
لو كان احدكم إذا أتي اهله قال باسم الله اللهم جنبنا الشيطان وجنب الشيطان ما رزقتنا
Ertinya: “Jikalaulah sesungguhnya siapapun daripada kamu
hendak mendatangi isterinya, dia berdoalah : “Dengan nama Allah. Ya
Allah ! Jauhilah kami dari syaitan. Dan jauhilah syaitan dari barang yang Kamu
kurniakan rezeki kepada kami.” Maka jika dikurniakan bagi keduanya seorang
anak, nescaya tidak boleh dirosakkannya oleh syaitan buat selama-lamanya”.
(Hadith Riwayat Al-Bukhari)
Ulamak-ulamak fiqh bersalahan pendapat tentang makna “tidak
boleh dirosakkannya oleh syaitan buat selama-lamanya.” Ada di antara mereka berpendapat,
bahawa syaitan tidak mampu hendak merosakkan akidah anak yang akan dilahirkan
nanti. Ertinya syaitan tidak boleh menggoda agama kanak-kanak ini, hingga dia
menjadi kafir.
Pendapat ini memberi artikulasi masa depan anak yang akan
dilahirkan ke dunia. Yang mana dia telah ditulis di masa dia masih di dalam
kandungan lagi, bahawa dia akan mati kelak di dalam keimanan. Golongan ulamak
yang lain pula berpendapat, bahawa yang dikehendaki dengan hadis tadi, iaitu
dengan berkat doa ini, anak yang akan dilahirkan nanti akan menjadi hamba Allah
yang ikhlas.
Apabila hampir mengeluarkan mani (inzal), maka katakan di
dalam hati tanpa menggerakkan dua bibirmu:
الحمد لله الذي خلق من الماء بشرا فجعله نسبا طهرا وكان ربك قديرا
“Segala pujian bagi Allah yang menciptakan manusia dari air,
lalu ia jadikan manusia itu punya keturunan dan musaharah (hubungan
kekeluargaan melalui perkahwinan seperti menantu, ipar dan lain-lain). Tuhanmu
Maha Berkuasa”
- Kemudian dia mengelakkan diri dari mengadap qiblat. Dia
tidak mengadap ke arah qiblat kerana dia seorang yang berjunub, sebagai
menghormati qiblat.
- Kemudian apabila si suami mahu menamatkan persetubuhan
itu, hendaklah dia perlambatkan sedikit untuk memberi peluang kepada isterinya
sampai ke puncaknya, kerana inzal atau pancutan mani si isteri mungkin terlewat
dan merbahaya kepada syahwatnya …
Kemudian jika terlalu lambat mungkin menyakitkan isterinya
pula. Ketidaksamaan di segi tabiat inzal ini akan menimbulkan kegelisahan,
sekalipun suami mendahului, isterinya, sebaliknya persamaan masa inzal lebih
melazatkan. Kalau suami berdiam diri selepas inzal, mungkin isterinya malu
walaupun dia (isteri) belum sampai ke peringkat tersebut.
Persetubuhan
patut dilakukan empat malam sekali, jika suami mampu berbuat demikian. Itu
lebih adil, difahamkan daripada bilangan isteri yang dibenarkan kahwin seramai
empat orang. Boleh pula dikurangkan dari kadar tersebut. Ya, sebenarnya boleh
ditambah atau dikurangkan mengikut kadar keperluan dalam menjaga diri melalui
perkahwinan, kerana menjaga diri melalui perkahwinan itu menjadi kewajipan.
- Memberi penghargaan – Suami isteri digalakkan mengucap
syukur pada Allah S.w.t kerana diberi nikmat dan kepuasan dalam melakukan
hubungan kelamin. Suami isteri juga harus saling berterima kasih kepada pasangan
dengan ucapan, ciuman dan pelukan. Penghargaan yang diberi akan menyuburkan
kasih sayang dan meningkatkan kendiri (self esteem).
- Bersederhana – Hubungan kelamin @ jima’ yang
baik ialah yang dilakukan dalam keadaan sederhana mengikut keperluan dan kemampuan
suami isteri sama ada dari segi kekerapan ataupun teknik yang digunakan.
Suami isteri dilarang melakukan hubungan kelamin yang
boleh memudaratkan kesihatan dan emosi seperti menyiksa dan memukul pasangan
sebelum melakukan jima’. Pasangan suami isteri dinasihatkan tidak
menonton video lucah atau meniru aksi yang bertentangan dengan nilai
kemanusiaan.
- Tidak menyebarkan rahsia – Suami isteri haram menyebarkan
rahsia hubungan kelamin kepada orang lain walau dengan apa cara
sekalipun.
Rasulullah S.a.w bersabda yang maksudnya, “Sesungguhnya
sejahat-jahat manusia di sisi Allah pada hari Kiamat ialah seorang lelaki yang
melepaskan hajatnya kepada isterinya dan isterinya melepaskan hajatnya
kepadanya kemudian dia menyebarkan rahsia itu.” (Hadith Riwayat Muslim)
Sebagai
kesimpulan lihatlah perkara-perkara seperti berikut:
1. Suci daripada hadas kecil, tegasnya sunat terlebih dahulu mengambil air sembahyang.
2. Mandi dan memakai wangi-wangian.
“Sesungguhnya Allah itu baik dan menyukai kebaikan, bersih dan menyukai kebersihan”. (Hadith Riwayat Tirmizi)
3. Memakai pakaian yang mengghairahkan tegasnya pakaian menimbulkan nafsu syawat (lelaki atau perempuan).
4. Sunat melakukan persetubuhan pada hari Jumaat atau malamnya, malam Khamis dan malam Isnin.
5. Sunat bersetubuh diwaktu sihat, jangan waktu terlalu lapar atau terlalu kenyang.
6. Sunat bersetubuh dengan bersenda gurau dan bermain-main terlebih dahulu supaya dapat membangkitkan syawat seterusnya jika memperolehi anak, insyaAllah akan cerdik (berakal). Kemesraan mesti ada, dan proses ini penting untuk mengurangkan kesakitan, perasaan gemuruh, gementar, malu, takut dan rasa tertekan.
7. Sunat bersetubuh dalam satu selimut dan di atas satu hamparan elakan daripada telanjangbogel tanpa penutup kain.
8. Sunat membaca bismillah dan doa sebelum dan sesudah bersetubuh.
9. Selesai bersetubuh sunat disegerakan mandi junub jika tidak dapat dilakukan atas sebab-sebab tertentu sunat membasuh kemaluan dan mengambil air sembahyang (wuduk).
Imam Al-Ghazali berkata : “Setengah ulamak menyatakan sunat bersetubuh pada hari Jumaat dan Malamnya, berpandukan salah satu ta’wil daripada sabda Rasulullah s.a.w. bermaksud “Allah merahmati orang yang mandi dan memandikan isteri (Pada hari Jumaat)”.
B. Perkara Yang Makruh dalam Persetubuhan
1. Makruh jima’ pada malam dua hari raya dan pada awal pertengahan (tanggal 15) dan akhir tiap-tiap bulan Islam.
2. Makruh jima’ di bawah matahari atau bulan mengambang.
3. Makruh jima’ selepas solat zohor hingga ke petang.
4. Makruh lelaki melihat faraj isterinya dan perempuan melihat zakar suaminya boleh mewarisi buta.
5. Makruh jima’ jika dapat dilihat atau didengar orang malah haram sekiranya sengaja dilihat orang.
Ada pendapat yang mengatakan : Bahawa makruh bersetubuh tiga malam dalam bulan Islam, iaitu malam yang pertama, malam yang akhir dan malam pertengahan bulan. Dikatakan bahawa kenyataan tersebut adalah mengikut pendapat Ali, Mu’awiah dan Abu Hurairah.
Fatwa sahabat bukanlah merupakan satu hujah syara’ yang diwajibkan mengikutinya, jika fatwa tersebut tidak disandarkan kepada Rasulullah s.a.w. Ini adalah pendapat jumhur (kebanyakan) ulama.
Ada juga ulama’ berpendapat makruh bersetubuh pada malam pertama hari raya Aidl Fitri dan Aidil Adha.
C. Perkara yang haram dalam persetubuhan
1. Haram jima’ ketika isteri haid, nifas dan wiladah. Jika bersetubuh pastikan putus haid, nifas dan wiladah dan selepas mandi hadas besar.
“Mereka bertanya kepadamu tentang haidh, katakanlah: “Haidh itu adalah suatu kotoran”, oleh sebab itu hendaklah kamu menjauhkan diri dari wanita di waktu haidh, dan janganlah kamu mendekati mereka, sebelum mereka suci, apabila mereka telah suci, maka campurilah mereka itu di tempat yang diperintahkan Allah kepadamu. Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang taubat dan menyukai orang-orang yang mensucikan diri.” (Surah Al-Baqarah : Ayat 222)
Dari Masruuq b.Ajda’i berkata: “Aku telah bertanya kepada ‘Aisyah tentang sesuatu yang boleh dilakukan seorang suami terhadap isterinya yang sedang Haid.” ‘Aisyah menjawab, Apa saja boleh, kecuali kemaluannya (bersetubuh). (Riwayat Bukhari)
2. Haram jima’ melalui jalan belakang (melalui dubur) walau pun isteri. “Terkutuklah orang yang menyetubuhi isteri diduburnya.” (Hadits Riwayat Abu Dawud dan an-Nasa’i dari Abu Hurairah.)
3. Haram jima’ membawa ayat-ayat Al-Quran nama-nama Allah, Nabi. Malaikat dan lain lain seperti azimat.
4. Haram jima’ dalam masjid / surau.
5. Haram jima’ sedang berpuasa di bulan Ramadhan.
6. Haram jima’ sedang dalam ihram haji atau ihram umrah.
7. Haram jima’ di tempat terbuka (tempat awam).
Tambahan
Boleh mendatangi dari arah mana pun untuk bersetubuh, tidak kira depan, tepi atau belakang, asalkan sasarannnya ialah lubang faraj, dan bukannya lubang dubur.
Dari Jabir b. Abdulah berkata, bahawa orang-orang Yahudi (beranggapan) berkata, Apabila seseorang menyetubuhi isterinya pada kemaluannya melalui belakang maka mata anaknya (yang lahir) akan menjadi juling. Lalu turunlah ayat suci demikian:
“Isteri-isteri kamu adalah ladang bagimu maka datangilah ladangmu itu dari arah mana saja yang kamu sukai”. (Surah Al Baqarah – ayat 223)
Bersetubuh @ berjima’ dengan isteri adalah satu ibadah dan mendapat pahala jika melakukannya. Rasulullah s.a.w. bersabda: “…..dan apabila engkau menyetubuhi isterimu, engkau mendapat pahala”. Para sahabat bertanya: Wahai Rasulullah, adakah seseorang dari kami mendapat pahala dalam melampiaskan syahwat?
Nabi menjawab: “Bukankah kalau dia meletakkan (syahwatnya) di tempat yang haram dia akan berdosa? Demikian pula kalau dia meletakkan (syahwatnya) pada jalan yang halal maka dia mendapat pahala.” (Hadits Riwayat Muslim).
Dan jika mahu mengulangi jima’ , hendaklah dibasuh dahulu zakar. Seperti mana sabda Rasulullah S.a.w yang bermaksud, “Apabila di antara kamu telah mencampuri isterinya kemudian dia akan mengulangi persetubuhannya itu maka hendaklah dia mencuci zakarnya terlebih dahulu.” (Hadits Riwayat Baihaqi)
والله أعلم
Rujukan:1. http://www.unitagamakmb.com
2. JAKIM
http://hafizamri.com/adab-adab-bersetubuh-dalam-islam/ .
by Dunia Maklumat.
Perhatian: Pemaparan
tajuk-tajuk, gambar-gambar dan segala bagai, adalah pandangan dan
pendapat peribadi yang lebih menjurus kepada sikap dan sifat untuk
menjadi lebih baik dengan mengamalkan gaya hidup menurut perentah dan
larangan Allah S.W.T., antaranya bersikap dengan tiada prasangka, tidak
bertujuan untuk kebencian, tidak berkeperluan untuk bersubahat dengan
perkara bohong dan tiada kaitan dan berkepentingan dengan mana-mana
individu. Jujur., aku hanyalah hamba Allah S.W.T., yang hina dina.
BERSANGKA BAIK KERANA ALLAH S.W.T..
Tiada ulasan:
Catat Ulasan