Khamis, 18 Julai 2013

1016. Bersin dan menguap (rahsianya).

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ  , الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ , الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ,  مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ , إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ , اهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْتَقِيمَ  , صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ , غَيْرِ المَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ.

Assalamualaikum w.b.t/لسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُl . shared Love's Motivation's status. Dari Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu dari Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam, beliau bersabda;

“Sesungguhnya Allah menyukai bersin dan membenci menguap. Maka apabila seorang bersin lalu dia memuji Allah, maka wajib atas setiap muslim yang mendengarnya untuk mendoakannya (dengan mengucapkan Yarhamukallah).

Dan ada pun menguap, maka dia dari syaitan, maka hendak dia menahan menguap semampunya. Lalu apabila dia sampai mengucapkan; ‘‘Haaah”, syaitan akan metertawainya...!!!” (Shahih al- Bukhari, kitab al-Adab no. 6223).

Ibnu Hajar rahimahullah berkata; ‘‘Al- Khaththabi rahimahullah berkata; ‘‘Makna erti dan benci terhadap kedua perbuatan tersebut diarahkan atau ditujukan kepada sebab keduanya. Hal itu kerana bersin muncul dari ringannya tubuh seseorang, terbukanya pori² dan kenyang yang tidak berlebihan.
Dan ia berbeda dengan menguap, karena ia muncul disebabkan penuhnya perut dan beratnya badan, yang mana hal itu biasanya disebabkan karena banyak makan dan pencampuradukkan jenis makanan yang dikonsumsi. Maka yang pertama (bersin) mendatangkan semangat untuk beribadah, sedangkan yang kedua sebaliknya...!!!’’ (Fath Al-Bari: 10/607)

Subhanallah..!!
In Syaa Allah bisa bermanfa'at. 

shared Hijau Nan Indah's status. Perkongsian dari seorang sahabat ;

Sesetengah Ustaz-Ustaz ni bila Muslimat jemput diceramahnya suami ni kena berkorban juga untuk isteri. Isteri boleh ambil duit suami kalau kedekut sangat, sampai tahap balik sahaja dengar kuliah isteri ceramahnya suami bla..bla..bla.. 

Tadi Ustaz cakap macam ni, macam tu.. dan macam-macam lagi tapiii bila Muslimin jemput pula diceramahnya isteri ni kena taat suami, kita kena tegas.. Suami ada hak boleh kahwin lagi dan bla..bla.. ermmm.. macam nak jemput lagi je… 

Janganlah jadi Ustaz macam tu… Macam jaga periuk nasi je… Saya kalau Muslimat bertanya saya akan cakap terus.. taatlah kamu kepada suami kamu kerana bapamu telah melepaskan tanggungjawabnya kepada suamimu.. 

Kalau kaum Adam jumpa pula saya akan cakap kasihlah kepada isterimu.. Jangan jadikan mereka semacam pakaian. Bila nak pakai, pakai, bila tak nak,dibuangnya… isteri ni kita berkahwin bawa sampai surga.. bukan dunia sahaja.. 

Subhanallah..!! In Syaa Allah bisa bermanfa'at.
Zulfarizan Zakaria "FABI AYYI AALA IRABBIKUMA TUKAZZHIBAN" = Nikmat Tuhan Manakah Yang Engkau Hendak Dustakan?........muhasabah buat diri kite ni belake kerana Allah S.W.T..... 

Perhatian: Pemaparan tajuk-tajuk, gambar-gambar dan segala bagai, adalah pandangan dan pendapat peribadi yang lebih menjurus kepada sikap dan sifat untuk menjadi lebih baik dengan mengamalkan gaya hidup menurut perentah dan larangan Allah S.W.T., antaranya bersikap dengan tiada prasangka, tidak bertujuan untuk kebencian, tidak berkeperluan untuk bersubahat dengan perkara bohong dan tiada kaitan dan berkepentingan dengan mana-mana individu. Jujur., aku hanyalah hamba Allah S.W.T., yang hina dina. BERSANGKA BAIK KERANA ALLAH S.W.T..

Tiada ulasan: