Isnin, 8 Julai 2013

778. Institusi Darul Ifta' Mesir.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ  , الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ , الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ,  مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ , إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ , اهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْتَقِيمَ  , صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ , غَيْرِ المَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ.

Assalamualaikum w.b.t/السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه
Meja www.peceq.blogspot.com

Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir (PMRAM)"Memartabat Keilmuan Memimpin Kesatuan"
· Yesterday · Ahad | 07 Julai 2013 | 03.47 petang


Darul Ifta buat julung kalinya dalam sejarah memutuskan untuk tidak mengadakan majlis pengmuman penetapan awal ramadan disebabkan pergolakan yang berlaku di Mesir.

Dr.Ibrahim Najmi, Penasihat Mufti Republik Arab Mesir, dalam kenyataan beliau menyatakan bahawa urusan melihat anak bulan diserahkan sepenuhnya kepada Mufti Republik, Syeikh Dr.Syauqi Ibrahim melalui lintas langsung dari Institusi Darul Ifta' Mesir selepas terbenamnya matahari pada hari Isnin akan datang bersamaan 29 Syaaban 1434 Hijrah.

Ekoran tersebut, beliau turut menjelaskan bahawa Darul Ifta' mengesyorkan agar rakyat Mesir berdoa supaya Mesir dipelihara dari segala unsur negatif dan dan diberi peluang untuk sampai ke bulan Ramadan yang mulia ini.

Darul Ifta' menyatakan setinggi-tinggi penghargaan kepada seluruh umat Islam khususnya rakyat Mesir yang bersemangat menyambut kedatangan Ramadhan yang dijanjikan keberkatan dan kebaikan.

Saban tahun Darul Ifta' menganjurkan sambutan melihat anak bulan dengan kehadiran Mufti, Syeikhul Azhar, Presiden bersama pembantunya, sebahagian pimpinan politik dan ulamak. Sambutan dimulakan dengan bacaaan Al-Quran dan ucapan tahniah daripada Mufti dengan kedatangan bulan yang mulia ini. 


Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir (PMRAM). [Terkini Isu Semasa Mesir]. Ahad | 07 Julai 2013 | 10.56 malam

Kumpulan Tamarrud yang berhimpun di Ittihadiyyah menempelak Barack Obama: Kami tidak akan membenarkan kamu untuk menjadikan Mesir kepada "Iraq yang baru" .

Mereka melaungkan slogan " Rakyat dan tentera bersatu dan wahai Amerika kami tak mahu pertolongan daripada kamu."

"Memartabat Keilmuan Memimpin Kesatuan" 
 

Perhatian: Pemaparan tajuk-tajuk, gambar-gambar dan segala bagai, adalah pandangan dan pendapat peribadi yang lebih menjurus kepada sikap dan sifat untuk menjadi lebih baik dengan mengamalkan gaya hidup menurut perentah dan larangan Allah S.W.T., antaranya bersikap dengan tiada prasangka, tidak bertujuan untuk kebencian, tidak berkeperluan untuk bersubahat dengan perkara bohong dan tiada kaitan dan berkepentingan dengan mana-mana individu. Jujur., aku hanyalah hamba Allah S.W.T., yang hina dina. BERSANGKA BAIK KERANA ALLAH S.W.T..

Tiada ulasan: