بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ
الرَّحِيمِ , الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ ,
الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ , مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ , إِيَّاكَ نَعْبُدُ
وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ , اهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْتَقِيمَ , صِرَاطَ
الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ , غَيْرِ المَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ
الضَّالِّينَ.
Assalamualaikum w.b.t/السَّلاَمُ
عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه
"..KEHIDUPAN DUNIA HANYALAH Kesenangan YANG MEMPERDAYA" [QS. AL
'IMRAN (3):185]
Firman allah s.w.t., yang bermaksud: Wahai orang yang beriman! Janganlah kamu mengambil orang
yang bukan daripada kalangan kamu (seperti Yahudi, Nasrani, dan Munafiq)
menjadi teman karib (yang dipercayai). Mereka tidak akan berhenti berusaha
mendatangkan kesusahan kepada kamu. Mereka sukakan apa yang menyusahkan kamu.
Telah pun nyata (tanda) kebencian mereka pada pertuturan mulut mereka, dan apa
yang tersembunyi oleh hati mereka lebih besar lagi. Sesungguhnya Kami telah
jelaskan kepada kamu ayat ayat (Kami), jika kamu memahaminya (memikirkannya).” - [Al Quran Surah Al Imran ayat 118-120]
Zaharuddin Abd
Rahman,
Pada hemat saya, kita bolehlah mengatakan
bahawa objektif atau sasaran yang perlu dicapai oleh Muslim dalam bulan Ramadhan
ini kepada dua yang terutama. Iaitu taqwa dan keampunan. Perihal objektif taqwa
telah disebut dengan jelas di dalam ayat 183 dalam surah al-Baqarah. Manakala
objektif ‘mendapatkan keampunan' ternyata dari hadis sahih tentang Sayyidatina
Aisyah RA yang bertanya kepada nabi doa yang perlu dibaca tatkala sedar sedang
mendapat lailatul qadar. Maka doa ringkas yang diajar oleh Nabi SAW adalah doa
meminta keampunan Allah SWT.
Bagaimanapun, kemampuan untuk mendapatkan
kesempurnaan pahala ramadhan kerap kali tergugat akibat kekurangan ilmu dan
kekurang perihatinan umat Islam kini. Antara yang saya maksudkan adalah :-
1.Makan dan minum
dengan bebas setelah batal puasa dengan sengaja (bukan kerana
uzur yang diterima Islam). Perlu diketahui bahawa sesiapa yang batal puasanya
dengan sengaja tanpa uzur seperti mengeluarkan mani secara sengaja, merokok,
makan dan minum. Ia dilarang untuk makan dan minum lagi atau melakukan apa jua
perkara yang membatalkan puasa yang lain sepanjang hari itu. (Fiqh as-Siyam,
Al-Qaradawi, hlm 112).
Ia dikira denda yang pertama baginya selain
kewajiban menggantikannya kemudiannya. Keadaan ini disebut di dalam sebuah
hadis, Ertinya: "sesungguhnya sesiapa yang telah makan
(batal puasa) hendaklah ia berpuasa baki waktu harinya itu."
(Riwayat al-Bukhari)
2.Makan sahur
ketika waktu tengah malam kerana malas bangun pada akhir malam.
Jelasnya, individu yang melakukan amalan ini terhalang dari mendapat keberkatan
dan kelebihan yang ditawarkan oleh Nabi SAW malah bercanggah dengan sunnah
baginda. "Sahur" itu sendiri dari sudut bahasanya adalah waktu terakhir di
hujung malam. Para Ulama pula menyebut waktunya adalah 1/6 terakhir malam.
(Awnul Ma'bud, 6/469). Imam Ibn Hajar menegaskan melewatkan sahur adalah lebih
mampu mencapai objektif yang diletakkan oleh Nabi SAW. (Fath al-Bari,
4/138)
3.Bersahur dengan
hanya makan dan minum sahaja tanpa ibadah lain. Ini satu lagi
kesilapan umat Islam kini, waktu tersebut pada hakikatnya adalah antara waktu
terbaik untuk beristigfar dan menunaikan solat malam.
Firman Allah ketika memuji orang mukmin yang
bermaksud:
"Dan ketika waktu-waktu
bersahur itu mereka meminta ampun dan beristighfar." (Surah
az-Zariyyat : ayat 18)
Ertinya : "Ditanya
kepada Nabi (oleh seorang sahabat): Wahai Rasulullah: Waktu bilakah doa paling
didengari (oleh Allah SWT); jawab Nabi: Pada hujung malam (waktu sahur) dan
selepas solat fardhu." (Riwayat At-Tirmidzi, no 3494 , Tirmidzi
& Al-Qaradhawi: Hadis Hasan ; Lihat Al-Muntaqa , 1/477)
4.Tidak menunaikan
solat ketika berpuasa. Ia adalah satu kesilapan yang maha besar.
Memang benar, solat bukanlah syarat sah puasa. Tetapi ia adalah rukun Islam yang
menjadi tonggak kepada keislaman sesorang. Justeru, ‘ponteng' solat dengan
sengaja akan menyebabkan pahala puasa seseorang itu menjadi ‘kurus kering'
pastinya.
5.Tidak
mengutamakan solat Subuh berjemaah sebagaimana Terawih. Ini
jelas suatu kelompongan yang ada dalam masyarakat tatakala berpuasa. Ramai yang
lupa dan tidak mengetahui kelebihan besar semua solat fardhu berbanding solat
sunat, teruatamnya solat subuh berjemaah yang disebutkan oleh Nabi SAW bagi
orang yang mendirikannya secara berjemaah, maka beroleh pahala menghidupkan
seluruh malam.
6.Menunaikan solat
terawih di masjid dengan niat inginkan meriah. Malanglah mereka
kerana setiap amalan dikira dengan niat, jika niat utama seseorang itu (sama ada
lelaki atau wanita) hadir ke masjid adalah untuk meriah dan bukannya atas dasar
keimanan dan mengharap ganjaran redha Allah sebagaimana yang ditetapkan oleh
Nabi SAW di dalam hadis riwayat al-Bukhari. Maka, "Sesungguhnya sesuatu amalan itu dikira dengan niat".
(Riwayat al-Bukhari)
7.Bermalasan dan
tidak produktif dalam kerja-kerja pada siang hari dengan alasan
berpuasa. Sedangkan, kerja yang kita lakukan di pejabat dengan niat ibadat
pastinya menambahkan lagi pahala. Justeru, umat Islam sewajarnya memperaktifkan
produktiviti mereka dan bukan mengurangkannya ketika Ramadhan ini.
8.Memperbanyakkan
tidur di siang hari dengan alasan ia adalah ibadat. Sedangkan
Imam As-Sayuti menegaskan bahawa hadis yang menyebut berkenaan tidur orang
berpuasa itu ibadat adalah amat lemah. (al-Jami' as-Soghir ; Faidhul Qadir,
Al-Munawi, 6/291)
9.Menganggap waktu
imsak sebagai ‘lampu merah' bagi sahur. Hal ini adalah kerana
waktu imsak sebenarnya tidak lain hanyalah ‘lampu amaran oren' yang di cadangkan
oleh beberapa ulama demi mengingatkan bahawa waktu sahur sudah hampir tamat. Ia
bukanlah waktu tamat untuk makan sahur, tetapi waktu amaran sahaja. Lalu,
janganlah ada yang memberi alasan lewat bangun dan sudah masuk imsak lalu tidak
dapat berpuasa pada hari itu. Waktu yang disepakti ulama merupakan waktu penamat
sahur adalah sejurus masuk fajar sadiq (subuh). (As-Siyam, Dr Md ‘Uqlah, hlm
278)
10.Wanita
berterawih beramai-ramai di masjid tanpa menjaga aurat. Ini
nyata apabila ramai antara wanita walaupun siap bertelekung ke masjid, malangnya
kaki dan aurat mereka kerap terdedah dan didedahkan berjalan dan naik tangga
masjid di hadapan jemaah lelaki. Tatkala itu, fadhilat mereka solat di rumah
adalah lebih tinggi dari mendatangkan fitnah buat lelaki ketika di masjid.
11.Memasuki
Ramadhan dalam keadaan harta masih dipenuhi dengan harta haram,
sama ada terlibat dengan pinjaman rumah, kad kredit, insuran, pelaburan dan
kereta secara riba. Ini sudah tentu akan memberi kesan yang amat nyata kepada
kualiti ibadah di bulan Ramadhan, kerana status orang terlibat dengan riba
adalah sama dengan berperang dengan Allah dan Rasul-Nya, tanpa azam dan usaha
untuk mengubahnya dengan segera di bulan 'tanpa Syaitan' ini, bakal menyaksikan
potensi besar untuk gagal terus untuk kembali ke pangkal jalan di bulan
lain.
Nabi Muhammad menceritakan, maksudnya:
“Menyebut tentang
seorang pemuda yang bermusafir dalam perjalanan yang jauh, walhal rambutnya
kusut masai, mukanya berdebu di mana dia mengangkat tangan ke langit: Wahai
Tuhanku... wahai Tuhanku... sedangkan makanannya haram, minumannya haram dan
pakaiannya haram.. Dan dia dibesarkan dengan memakan makanan haram maka
bagaimana Kami mahu mengabulkan doanya.” (Riwayat Muslim, no 1015,
2/703; hadis sahih)
Justeru, bagaimana Allah mahu memakbulkan doa
orang yang berpuasa sedangkan keretanya haram, rumahnya haram, kad kreditnya
haram, insurannya haram, simpanan banknya haram, pendapatannya haram? Benar,
kita perlu bersangka baik dengan Allah, tetapi sangka baik tanpa meloloskan diri
daripada riba yang haram adalah penipuan kata Imam Hasan Al-Basri.
12.Tidak
memperbanyakkan doa tatkala berpuasa dan berbuka. Ini satu lagi
jenis kerugian yang kerap dilakukan oleh umat Islam. Nabi SAW telah
menyebut,ertinya:
"Tiga golongan yang
tidak di tolak doa mereka, pemimpin yang adil, individu berpuasa sehingga
berbuka dan doa orang yang di zalimi." (Riwayat At-Tirmizi, 3595,
Hasan menurut Tirmizi. Ahmad Syakir : Sohih )
Selain itu, doa menjadi bertambah makbul
tatkala ingin berbuka berdasarkan hadis, maksdunya.
"Sesungguhnya bagi
orang berpuasa itu ketika berbuka (atau hampir berbuka) doa yang tidak akan
ditolak." ( Riwayat Ibn Majah, no 1753, Al-Busairi: Sanadnya
sahih)
Zulfarizan Zakaria "FABI
AYYI AALA IRABBIKUMA TUKAZZHIBAN" = Nikmat Tuhan Manakah Yang Engkau
Hendak Dustakan?........muhasabah buat diri kite ni belake kerana Allah
S.W.T.....
Tiada ulasan:
Catat Ulasan