بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ , الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ , الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ , مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ , إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ , اهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْتَقِيمَ , صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ , غَيْرِ المَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ.
. 006. Nota Buat Pengunjung Blog.. KLIK UNTUK KE MENU UTAMA. eaho™.
"..KEHIDUPAN DUNIA HANYALAH KESENANGAN YANG MEMPERDAYA" [QS. AL 'IMRAN (3):185]
Al Quran Dan As Sunnah
Kelantangan Takbir ‘Iedul Fithri | Dari Naafi, beliau berkata (tentang Ibnu ‘Umar):
أَنَّهُ كَانَ يَجْهَرُ بِالتَّكْبِيرِ يَوْمَ الْفِطْرِ إِذَا غَدَا إِلَى الْمُصَلَّى حَتَّى يَخْرُجَ الإِمَامُ فَيُكَبِّرُ بِتَكْبِيرِهِ
“Bahawasanya Ibnu ‘Umar beliau men-jahr-kan (melantangkan suara) takbir pada
‘Iedul Fithri apabila keluar di awal pagi menuju musholla, dan beliau terus
melaungkan takbirnya sampailah imam keluar (untuk solat).” [Ahkaamul ‘Iedain
lil Firyaabi, no. 47]
Kata Abi ‘Abdurrahman As-Sulami rahimahullah (dari kalangan tabi’in):
Kata Abi ‘Abdurrahman As-Sulami rahimahullah (dari kalangan tabi’in):
كَانُوا فِي التَّكْبِيرِ فِي الْفِطْرِ أَشَدَّ مِنْهُمْ فِي الْأَضْحَى
“Bahawa mereka (dari kalangan salaf/sahabat Nabi) lebih lantang (bersemangat)
ketika bertakbir di ‘Iedul Fithri berbanding pada ‘Iedul Adh-ha.” [Sunan
Al-Kubra Al-Baihaqi, no. 6132. Sunan Ad-Daruquthni, no. 1713. Dinilai sahih
sanadnya oleh Al-Albani]
Kata Imam An-Nawawi rahimahullah (Wafat: 676H):
Kata Imam An-Nawawi rahimahullah (Wafat: 676H):
وقال جمهور العلماء لا يكبر ليلة العيد انما يكبر عند الغدو إلى صلاة العيد حكاه ابن المنذر عن اكثر العلماء
“Dan berkata jumhur para ulama bahawasanya tiada takbir pada malam ‘Ied,
sesungguhnya mereka bertakbir pada waktu awal pagi ketika menuju ke tempat
solat ‘Ied sebagaimana diriwayatkan oleh Ibnul Mundzir dari kebanyakan ulama.”
[Al-Majmu’ Syarah al-Muhadzdzab, 5/41]
Syaikh Al-Albani rahimahullah (Wafat: 1420H) menegaskan hal ini dengan katanya:
Syaikh Al-Albani rahimahullah (Wafat: 1420H) menegaskan hal ini dengan katanya:
و في الحديث دليل على مشروعية ما جرى عليه عمل المسلمين من التكبير جهرا في الطريق إلى المصلى، و إن كان كثير منهم بدأوا يتساهلون بهذه السنة حتى كادت أن تصبح في خبر كان، و ذلك لضعف الوازع الديني منهم، و خجلهم من الصدع بالسنة و الجهر بها، و من المؤسف أن فيهم من يتولى إرشاد الناس و تعليمهم، فكأن الإرشاد عندهم محصور بتعليم الناس ما يعلمون...
... و مما يحسن التذكير به بهذه المناسبة، أن الجهر بالتكبير هنا لا يشرع فيه الاجتماع عليه بصوت واحد كما يفعله البعض
“Dalam hadis ini terdapat dalil tentang disyari’atkan apa yang diamalkan kaum
muslimin iaitu bertakbir dengan suara yang kuat (atau lantang) di jalan-jalan
ketika menuju musholla. Walaupun ramai di antara mereka mula meremehkan sunnah
ini, sehingga hampir-hampir ada yang menganggap itu hanyalah sekadar berita
(dari masyarakat terdahulu). Ini adalah kerana lemahnya semangat agama mereka
dan adanya rasa malu untuk menzahirkan sunnah terang-terangan dengannya...
Dan amat baik mengingatkan di sini bahawa mengeraskan (melantangkan suara) takbir tidak-lah disyariatkan padanya dengan cara berjama’ah bersama (seperti koir), tidak pula dengan suara seiringan sebagaimana yang dilakukan oleh sebahagian orang...” [Silsilah Al-Ahaadits Ash-Shahihah, 1/331]
Baca lagi di, http://www.ilmusunnah.com/?p=7169
Black sand beach. Vik, Iceland.
Dan amat baik mengingatkan di sini bahawa mengeraskan (melantangkan suara) takbir tidak-lah disyariatkan padanya dengan cara berjama’ah bersama (seperti koir), tidak pula dengan suara seiringan sebagaimana yang dilakukan oleh sebahagian orang...” [Silsilah Al-Ahaadits Ash-Shahihah, 1/331]
Baca lagi di, http://www.ilmusunnah.com/?p=7169
Black sand beach. Vik, Iceland.
Zulfarizan Zakaria "FABI
AYYI AALA IRABBIKUMA TUKAZZHIBAN" = Nikmat Tuhan Manakah Yang Engkau
Hendak Dustakan?........muhasabah buat diri kite ni belake kerana Allah
S.W.T.....
Tiada ulasan:
Catat Ulasan