Selasa, 13 Ogos 2013

1251. Tanda dan penanda selepas mati oleh orang yang masih hidup.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ  , الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ , الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ,  مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ , إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ , اهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْتَقِيمَ  , صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ , غَيْرِ المَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ.
Assalamualaikum w.b.t/السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه
006. Nota Buat Pengunjung Blog.. KLIK UNTUK KE MENU UTAMAeaho

"..KEHIDUPAN DUNIA HANYALAH Kesenangan YANG MEMPERDAYA" [QS. AL 'IMRAN (3):185]

Firman allah s.w.t., yang bermaksud: Wahai orang yang beriman! Janganlah kamu mengambil orang yang bukan daripada kalangan kamu (seperti Yahudi, Nasrani, dan Munafiq) menjadi teman karib (yang dipercayai). Mereka tidak akan berhenti berusaha mendatangkan kesusahan kepada kamu. Mereka sukakan apa yang menyusahkan kamu. Telah pun nyata (tanda) kebencian mereka pada pertuturan mulut mereka, dan apa yang tersembunyi oleh hati mereka lebih besar lagi. Sesungguhnya Kami telah jelaskan kepada kamu ayat ayat (Kami), jika kamu memahaminya (memikirkannya).” - [Al Quran Surah Al Imran ayat 118-120] 

Hukum penggunaan kepok, tanda kubur dan juga tentang penggunaan nesan batu bertulis nama si mati. Pairus Zainal Assalammualaikum sahabat. Ingin bertanya ttg satu kekeliruan.Hukum ttg kepok / tanda kubur dan juga ttg pengunaan nesan batu bertulis nama. Minta di pencerahan.

Hafiz Ibn Syafi'e waalaikumussalam, sebagaimana ada hadis Rasulullah “Rasulullah menegah dari melapisi kubur dengan kapur putih, membuat tulisan padanya, membuat binaan di atasnya dan duduk di atasnya” (Riwayat al-Hakim darim Jabir).

Menurut Jumhur; larangan (yakni makruh) menulis sebarang tulisan atas kubur itu merangkumi semua tulisan termasuklah menulis nama si mati, ukiran-ukiran dan sebagainya. Dalam kitab al-Majmu’, pengarangnya (Imam an-Nawawi) menegaskan; menurut Imam as-Syafi’ie dan ulamak-ulamak mazhab Syafi’ie; ‘Dimakruhkan melapisi kubur dengan kapur putih, menulis di atas kubur nama penghuni kubur atau tulisan lainnya dan membuat binaan di atas kubur’. Hukum ini tidak ada khilaf di sisi kami (Mazhab Syaf’ie). (al-Majmu’, 5/163).

(Pensyarah di Universiti al-Azhar) dalam bukunya “Ahkam Dafn al-Mauta wa Ahkam Quburihim” di mana beliau menegaskan; “Pandangan yang terpilih ialah pandangan jumhur ulamak –iaitu makruh membuat tulisan di kubur- kerana kekuatan hujah mereka dan dikecuali dari hukum makruh itu tulisan nama khususnya bagi kubur-kubur milik persendirian supaya tidak ada sesiapa mencerobohnya” (halaman 216).

Pairus Zainal Terima kasih sahabat.

SUMBER      : Groups Ilmu Fardu Ain.
Admin: Teringat beberapa hari selepas kematian ahli keluarga, pengusaha kepok dan batu nisan sanggup meninggalkan iklan niaganya dipusara ahli keluarga yang admin ziarahi. Tidak tertulis bagaimana perasaan admin waktu itu. Dengan sabar admin ketepikan iklan tersebut. Esoknya admin ketepikan lagi iklan tersebut dari diletak di atas pusara keluarga admin. Demikian antara pengalaman yang admin tempuhi di saat-saat sebegitu. Allah SWT., Maha Mengetahui dan Allah SWT., Maha Adil Lagi Maha Bijaksana.

BACA JUGA: You are here : Radio Syiar Tauhid » Mp3 Kajian Islam » Akhir Kehidupan Seorang Hamba


Berikut kami hadirkan Rekaman Khutbah Jum’at yang dibawakan oleh Ust Abdul Barr yang mengambil Tema “Tafsir Surat Assajdah”  masuk pada pembahasan ayat  11-20.

Pada Ayat-ayat ini banyak memberitakan tentang akhir kehidupan manusia dan tentang kehidupan Akhirat.
Untuk Mendengarkan kajian selengkapnya tafadhol untuk di download disini (http://audio.syiartauhid.info/2012/Abdul%20Barr/Khutbah%20Jum%27at%20Tafsir%20Assajdah.mp3).


Semasa hidup sederhanakanlah kegembiraan. Supaya wujud keseimbangan jiwa dan roh, bila menerima kesedihan yang pasti ditemui juga. (Peceq Admin). 

Mengingatkan diri sendiri menjadi keutamaaan sebelum mengingatkan orang lain . In Syaa Allah ''palis'' sekali dari sifat-sifat sombong dan keji. Semuanya kerana Allah S.W.T.. Amin Ya Rob.


Sekadar hiburan dan tidak sesuai kepada sesetengah manusia yang lalai., untuk dijadikan sebab dan punca sebagai perosak roh. (Plylist 90an).

Perhatian: Pemaparan tajuk-tajuk, gambar-gambar dan segala bagai, adalah pandangan dan pendapat peribadi yang lebih menjurus kepada sikap dan sifat untuk menjadi lebih baik dengan mengamalkan gaya hidup menurut perentah dan larangan Allah S.W.T., antaranya bersikap dengan tiada prasangka, tidak bertujuan untuk kebencian, tidak berkeperluan untuk bersubahat dengan perkara bohong dan tiada kaitan dan berkepentingan dengan mana-mana individu. Jujur., aku hanyalah hamba Allah S.W.T., yang hina dina. BERSANGKA BAIK KERANA ALLAH S.W.T.. 

Tiada ulasan: