Ahad, 8 September 2013

1572. "Mengapa awak malas sekarang ini?" Dengan selamba dia menjawab, " Kuasa Allah Cikgu! "

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ  , الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ , الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ,  مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ , إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ , اهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْتَقِيمَ  , صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ , غَيْرِ المَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ.

Assalamualaikum w.b.t/السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه
Meja www.peceq.blogspot.com 
Munafik dan kafir laknatullah sebenarnya pemberontak dan pengganas. 


MUNGKIN INILAH SEBAB MENGAPA UST FATHUL BARI TAK BERANI BERHADAPAN DENGAN DR.MAZA (GAMBAR) 

SUNDAY, SEPTEMBER 8, 2013Harga Barang Mahal Ketetapan ALLAH - Fathul Bari. 

                                                                                                Apa maksudnya itu?. 
Allah, mahu aku menentukan harga barang sekian2 macam neh. Kalau mahal, mahal la. Itu sebab Allah yang tetapkan. Kalau murah, murah la. Itupun sebab Allah yang tetapkan.

Macam neh ka?

Bagus. Menambahkan kekeliruan di kalangan umat islam dan umat non islam di Malaysia. Lepas neh kalau ada yang salah faham terhadap Islam usah la kita dok canang pongpang2 salahkan mereka. Ini kerana salah faham ini tidak timbul dengan sendirinya. Ia bersebab. Dan boleh jadi ia kerana Allah yang tetapkan juga, betul tak?

KAH KAH KAH

UFB menulis dalam kolum cetusan yang diterbitkan oleh SH 



UFB, 

Dia pernah tak amek tahu kenapa harga barang jadi mahal di zaman Nabi SAW? Itu kalau citer di atas neh betul la. Jangan salah faham. Aku tak pernah ragui hadis. Tetapi aku seringkali terfikir, adakah tafsiran hadis tersebut merujuk kepada tafsiran yang benar2 berlaku pada zaman itu.

Jika benar harga barang MAHAL di zaman Nabi SAW, apakah sebabnya harga barang tersebut MAHAL? Apakah situasinya? Adakah merujuk kepada semua jenis barang? Atau adakah merujuk kepada barang2 tertentu? Jika barang2 tertentu, barang apa? Adakah barangan tersebut merupakan barangan keperluan harian orang miskin? Dan Nabi SAW pula pemimpin yang macam mana?

Adakah jika BARANG NAIK = ada saluran2 yang membolehkan NABI SAW rembat duit tersebut untuk kepentingan diri sendiri?

Harga barang mahal di zaman Nabi SAW [jika benar] mungkin merujuk kepada perubahan status ekonomi ketika itu. Mungkin kerana peperangan. Aku tidak tahu. Tetapi orang miskin di zaman NABI SAW bukan macam orang miskin di zaman sekarang. Orang miskin di zaman Nabi SAW, mereka ada NABI SAW. NABI SAW = adil, jujur dan amanah. 

NABI SAW hulurkan bantuan untuk orang miskin. Takde biokrasi, takde karenah merepek, tak payah masuk paper, tak perlu merayu. Situasi dia. Ko susah, mereka nilai [sahkan cerita tersebut] dan mereka bantu. Situasi sekarang. Ko susah, bila nak minta bantu banyak cerita, sampai kes malukan orang pun ada, muka masam macam la semua yang susah tue harus di layan bagai sampah.

Ketelusan zaman Nabi SAW adalah jauh api dari panggang nak dibanding dengan ketelusan zaman BN. Bab aurat pun fail, jangan sembang kencang bab barang naik pula. Itupun ada ahti nak heret Allah. Konon nya Allah menetapkan harga barang itu mahal dan murah. Tafsiran secara rambang ini mengelirukan.

Jika dia pencuri, maka Allah tetapkan dia seorang pencuri?
Jika dia penzina, maka Allah tetapkan dia seorang penzina?

Harga barang MAHAL, maka Allah yang tetapkan ia begitu? 

Apabila kita buat benda jahat, buruk, ia bukan kerana Allah tetapkan begitu. Ia berlaku kerana kita yang mahukan begitu, dalam waktu yang sama Allah membenarkan keinginan kita.

Sama juga konsepnya dengan harga barang MAHAL. Harga barang MAHAL bukan salah pun. Jika semua orang kaya raya dapat beli harga barang yang MAHAL2, ada masalah ka? Salah ka? MAHAL itu subjektif. Bergantung kepada cara kita memandang ia. Namun generally, ia tidak lari dari pendapat majoriti. 

Rezeki memang luas. Tetapi bukan bermaksud bila rezeki luas, ko boleh la naikkan harga barang sampai nasi 1 pinggan harganya rm1 juta. Dalam perincian perniagaan pun, telah Allah tetapkan pembahagian keuntungan. Dalam pentadbiran, telah Allah tetapkan juga bahawa pemimpin2 perlu bersikap adil dan jangan sesekali membenarkan polisi yang menindas rakyat.

Tak rasa ke hujah2 ini sebenarnya islam against islam?

Eh, dalam isu BARANG MAHAL, islam cakap macam neh.
Eh, dalam perniagaan begini pula hujah islam.
Eh, dalam pentadbiran, ini pula pendapat dalam islam.

Barang mahal bukan isu utama. UFB belum faham situasi sebenar. Bahkan dia baru je membentuk pemikiran yang ISLAM against ISLAM. Hujah2 dalam ISLAM sedang membantai sesama sendiri. 

Yang orang persoalkan bukan kerana barang mahal. Yang orang persoalkan ialah sejauh mana harga barang tersebut mempengaruhi kehidupan kita. Contohnya harga barang A = mahal. Kerana? Kerajaan kenakan cukai yang tinggi. Kenapa? Nak senangkan kroni dan poket sesetengah pihak supaya pemimpin2 tersebut boleh menjadi kaya dan hidup senang lenang meskipun pelbagai kelompok rakyat dianiaya dan tertindas. Kesan dari penganiayaan tersebut akan menyebabkan rakyat sesama rakyat pula saling menindas dan zalim menzalimi kerana dibentuk oleh sistem tersebut.

Lain la kalau barang B = mahal. Kenapa? Kos operasi tinggi. Ataupun, barang C = mahal. Kenapa? Cukai tinggi. Kenapa? Nak bagi pendidikan dan perubatan percuma untuk rakyat marhaen. Bayar mahal untuk barang C tapi mereka beroleh kemudahan / kesenangan dalam bentuk yang lain pula.

Tetapi adakah ini situasi kita? BARANG MAHAL bukan isu. BARANG MAHAL disebabkan penyelewengan dana kerajaan dan kelemahan pentadbiran [tidak telus, amanah] itu merupakan satu isu. Dan adakah ini situasi di zaman Nabi SAW yang menyebabkan harga barang mahal ketika itu [jika benar] ?

Tak boleh guna terma kalau2 katanya. Kalau PR perintah, barang tak naik. Itu salah. Tapi terma kalau2 boleh digunapakai untuk tuduh PR sokong LGBT. Kalau PR naik, negara jadi negara komunis. PR akan amalkan pluralisme. Kalau2 bersifat tuduhan, fitnah ke atas PEMBANGKANG dibolehkan. Kalau2, bersifat fakta ke atas BN, tidak boleh?

Maaflah. Aku pegang teguh pada Islam. Tapi bukan pada ustaz atau ulama. Kalau aku pegang pada ustaz, tatau berapa kali aku murtad. Sesungguhnya aku tidak percaya dan tidak akan percaya sampai bila2 pun bahawa Islam membenarkan penindasan dalam apa juga cara dan keadaan sekalipun. Manusia ada kecenderungan untuk melakukan tafsiran yang salah. Berhenti gunakan nama Nabi SAW dalam citer2 politik hari neh. Ia terlalu menyakitkan ahti aku, bila ko nak ajak orang sokong BN, ko gunakan nama Nabi SAW sesuka ahti. Tetapi akhlak Nabi SAW, nak capai 20% yang pemimpin2 ko tiru pun, HARAM.  

Jika selepas ini non muslim dok sindir2, perli2, owhh rupanya Nabi SAW pun sokong BARANG MAHAL, Islam pun sokong BARANG MAHAL, disebabkan penerangan yang tidak menyeluruh, bersifat terpilih dan sekerat2 oleh sesetengah pihak, lue fikirlah sendiri. Jangan sesekali salahkan mereka atas kekeliruan yang korang sendiri timbulkan. Tolongla.

BTW, untuk penulisan penuh oleh UFB, baca sini ==> http://www.sinarharian.com.my/kolumnis/harga-barang-ketetapan-allah-1.199821

Rujukan: (
harga-barang-mahal-ketetapan-Allah SWT). 

Sunday, September 8, 2013



Komen ringkas Dr Asri bikin fatul bari tergolek dog

Ini pula adalah siaran Sinar


Harga barang ketetapan ALLAH - FATHUL BARI 8 September 2013

Dalam dunia ini, tidak ada yang gembira jika terpaksa bayar lebih untuk satu produk yang sama. Tidak ada yang suka harta berkurang sedangkan pekerjaan dan tanggungan kian bertambah.

Semua orang suka kesenangan, keuntungan, rezeki yang lapang, bonus, hadiah, serta pulangan lumayan dari apa yang dibelanjakan. Namun tidak semua harapan itu terealisasi di alam nyata. Realitinya manusia sering diuji dengan perkara yang dibenci.

Dunia bukan syurga yang semuanya ideal. Manusia yang sedar tahu bahawa dunia dicipta sebagai tempat ujian dan mereka melaluinya dengan cara yang Penciptanya redai.

Ini kerana setiap ujian datang daripada ALLAH tidak secara langsung tetapi melalui pelbagai wasilah, sama ada melalui teman rapat, keluarga, pemimpin, orang kaya, dan sebagainya. Buktinya adalah firman ALLAH, “Dan kami jadikan sebahagian kamu ujian bagi sebahagian yang lain, adakah kamu bersabar. Dan Tuhanmu Maha Melihat.” (Al-Furqan: 20)

Kenaikan harga barang adalah ujian dalam bentuk kesusahan dan bukan kenikmatan. Ia bukan suatu disukai dan diraikan, ia adalah azab, penderitaan bagi orang miskin.

Seseorang memiliki akidah lurus sentiasa mengaitkan apa yang terjadi, baik nikmat mahupun azab kepada ALLAH. Hal ini ditunjukkan dalam satu peristiwa di mana harga barang di pasar Madinah menjadi mahal pada zaman Nabi. Anas bin Malik ra. berkata, “Harga barang menjadi mahal pada zaman Nabi SAW, lalu mereka (para sahabat) berkata, ‘Wahai Rasulullah, harga telah mahal maka tetapkanlah harga untuk kami.’”

Para sahabat meminta supaya Baginda menetapkan harga supaya orang miskin dapat membeli dengan harga mampu milik. Namun mungkin kita tidak sangka Baginda enggan memenuhi permintaan itu antaranya kerana bimbang menzalimi peniaga.

Jawab Baginda, “Sesungguhnya ALLAH, Dialah yang menetapkan harga itu. Dialah ALLAH yang melapangkan, Dialah ALLAH yang menyempitkan, Dialah ALLAH yang memberi rezeki. Sungguh aku berharap aku bertemu ALLAH SWT dalam keadaan tidak ada seorang pun dari kalian yang menuntutku dalam kezaliman terhadap darah mahupun kezaliman terhadap harta.” (Sahih. Abu Daud)

Banyak pelajaran yang boleh dipetik dari hadis yang mulia ini. Pelajaran terpenting adalah akidah; iaitu beriman setiap yang terjadi adalah qadarullah (ketetapan ALLAH SWT). Ini adalah rukun Iman keenam. Tindakan menyalahkan peniaga, kerajaan, pengundi adalah menyalahi akidah suci ini.

Islam melarang keras umatnya berkalau-kalau, contohnya “kalau parti itu memerintah tentu harga barang tidak naik”, kerana ucapan ini membuka pintu syaitan merosak akidah manusia.

Siapa yang mengetahui kecuali ALLAH? Boleh jadi musibah lebih besar terjadi sekiranya hal itu berlaku. Oleh itu Islam mengajar apabila berdepan situasi yang tidak disukai untuk mengucapkan Qaddarallah wama syaa-a fa’al (ALLAH SWT telah menetapkan dan Dia berbuat apa yang dikehendakiNya).

Perintah ini sejajar dengan hadis kenaikan harga tadi, juga sabit dalam sabda Nabi, “Jika suatu musibah menimpamu, jangan kamu berkata: ‘Kalau aku lakukan begini tentu akan jadi begini dan begini’. Tetapi ucapkanlah, Qaddarallah wama syaa-a fa’al, kerana ‘kalau’ membuka pintu syaitan. (Riwayat Muslim)

Di samping itu, menjadi kewajipan atas manusia untuk beriman bahawa yang meluaskan dan menyempitkan rezeki adalah ALLAH SWT semata, dalam erti kata turun naik harga barang tidak mempengaruhi rezeki. Ini sebagaimana firman ALLAH, SWT: “ALLAH meluaskan rezeki dan menyempitkannya bagi siapa yang Dia kehendaki.” (Al-Ra’d: 26)

Sabda Nabi SAW, “Jika kamu bertawakal kepada ALLAH SWT dengan tawakal yang sebenar pasti ALLAH SWT memberi kamu rezeki sepertimana Dia memberi burung rezeki. Burung pergi pada pagi hari dalam keadaan lapar dan kembali petangnya dalam keadaan kenyang.” (Sahih. Al-Tirmizi)

Bukanlah rezeki menjadi luas dan sempit kerana manusia, bukan juga yang memberi rezeki itu kerajaan atau diri sendiri, sebaliknya semua daripada ALLAH SWT.. Naik dan turun harga barang juga daripada ALLAH SWT.. “Segala nikmat yang ada padamu dari ALLAH, kemudian apabila kamu ditimpa kesusahan, kepadaNyalah kamu meminta pertolongan.” (Al-Nahl: 53)

Kita juga dituntut memperbanyakkan syukur, sedekah dan istighfar yang dengannya ALLAH SWT akan tambahkan nikmat dan rezeki. Jika kita melakukannya dengan cara yang benar dan sabar, sesungguhnya ALLAH SWT tidak memungkiri janji. Sinar

Memang cap ayam budak ni... Minda kelas budak sekolah. Semasa gua tingkatan 4, seorang rakan sekelas ditanya guru, "mengapa awak malas sekarang ini?"
Dengan selamba dia menjawab, " Kuasa Allah SWT cikgu!"
 

Sumber: (Komen-ringkas-dr-asri-bikin-fatul-bari). 
Peceq: "Bohong pru13 pun Kuasa Allah SWT., encik!" 

Sunday, September 8, 2013



Harga barang ketetapan Allah?, Dr. Maza bidas Ulama Muda UMNO..

Berbagai-bagai alasan telah kita dengar dan baca dari pimpinan UMNO/BN bagi menyokong tindakan Najib menaikkan harga minyak..

Malangnya kebanyakkan kenyataan yang dikeluarkan oleh mereka itu telah dilabel sebagai kenyataan bodoh oleh rakyat kebanyakkan..

Malah kenyataan yang dianggap sebagai kenyataan paling bodoh dalam mempertahankan tindakan Najib itu telah dikeluarkan oleh seorang Pembantu Menteri..

Kata beliau..Kenaikan harga minyak untuk bantu orang miskin rupanya.. sila baca di ( 
SINI )
  
Gagal untuk menyakinkan rakyat Ugama pula dipergunakan untuk mempertahankan tindakan Najib itu..

Untuk mempertahankan tindakan Tuan yang memberinya makan dan meneruskan kemewahan hidupnya.. Ulama Muda UMNO menggunakan kepandaiannya untuk memperbodohkan rakyat..

Beliau telah menggunakan hadis-hadis untuk membela tindakan Najib menaikkan harga petrol baru-baru ini yang telah menyusahkan dan menambahkan lagi perit rakyat ekoran kebanyakkan harga barang telah turut naik..

Antara hujahnya yang disiarkan oleh Sinar Harian itu ialah..


Hal ini ditunjukkan dalam satu peristiwa di mana harga barang di pasar Madinah menjadi mahal pada zaman Nabi.
Anas bin Malik ra. berkata, “Harga barang menjadi mahal pada zaman Nabi SAW, lalu mereka (para sahabat) berkata, ‘Wahai Rasulullah, harga telah mahal maka tetapkanlah harga untuk kami.’”

Jawab Baginda, “Sesungguhnya ALLAH, Dialah yang menetapkan harga itu. Dialah ALLAH yang melapangkan, Dialah ALLAH yang menyempitkan, Dialah ALLAH yang memberi rezeki. Sungguh aku berharap aku bertemu ALLAH SWT dalam keadaan tidak ada seorang pun dari kalian yang menuntutku dalam kezaliman terhadap darah mahupun kezaliman terhadap harta.” (Sahih. Abu Daud)

Banyak pelajaran yang boleh dipetik dari hadis yang mulia ini. Pelajaran terpenting adalah akidah; iaitu beriman setiap yang terjadi adalah qadarullah (ketetapan ALLAH).

Ini adalah rukun Iman keenam. Tindakan menyalahkan peniaga, kerajaan, pengundi adalah menyalahi akidah suci ini.

 Islam melarang keras umatnya berkalau-kalau, contohnya “kalau parti itu memerintah tentu harga barang tidak naik”, kerana ucapan ini membuka pintu syaitan merosak akidah manusia.

Siapa yang mengetahui kecuali ALLAH? Boleh jadi musibah lebih besar terjadi sekiranya hal itu berlaku.

Oleh itu Islam mengajar apabila berdepan situasi yang tidak disukai untuk mengucapkan Qaddarallah wama syaa-a fa’al (ALLAH telah menetapkan dan Dia berbuat apa yang dikehendakiNya).

Perintah ini sejajar dengan hadis kenaikan harga tadi, juga sabit dalam sabda Nabi, “Jika suatu musibah menimpamu, jangan kamu berkata:

Kalau aku lakukan begini tentu akan jadi begini dan begini’. Tetapi ucapkanlah, Qaddarallah wama syaa-a fa’al, kerana ‘kalau’ membuka pintu syaitan. (Riwayat Muslim) Di samping itu, menjadi kewajipan atas manusia untuk beriman bahawa yang meluaskan dan menyempitkan rezeki adalah ALLAH semata, dalam erti kata turun naik harga barang tidak mempengaruhi rezeki.

.. sepenuhnya sila baca di ( SINI )

Bagaimanapun tindakan Fathul Bari yang berhujah bagi mempertahankan Najib dan dalam masa yang sama cuba mengelirukan ummat Islam di negara ini telah dibidas oleh Dr. Maza..

Beliau telah mengulas panjang lebar mengenai hadis yang digunakan oleh Fathul Bari..  


Dalam hadis ini, Nabi s.a.w enggan menetapkan atau mengawal harga barang (price control policy). Baginda bimbang itu akan menzalimi peniaga. Ini sangat relevan dengan keadaan para peniaga pada zaman baginda, keadaan barangan yang diniagakan dan juga bentuk perdagangan yang ada ketika itu. Namun, apabila zaman berubah, sikap peniaga, keadaan pasaran (market situation) pun berubah. Jika price control policy tidak diwujudkan, para pembeli pula mungkin menjadi mangsa. Untuk itu kita dapati para sarjana fekah sejak dahulu ada yang memboleh penetapan harga oleh pihak berkuasa apabila melihat kepada perubahan keadaan.

Kata al-Munawi (meninggal 1031H) :

“Rabiah (bin ‘Abd al-Rahman) telah mengharuskan penetapan harga. Ini sebenarnya Mazhab ‘Umar, kerana itu akan memelihara sistem harga. Kata Ibn al-‘Arabi al-Maliki: sebenarnya, harus menetapkan harga dan mengawal urusan dengan suatu undang-undang yang tidak menzalimi kedua belah pihak (peniaga dan pembeli). Apa yang disebut oleh al-Mustafa (Nabi s.a.w) adalah benar, apa yang dilakukannya adalah tepat, namun itu untuk yang betul niat dan agama mereka. Adapun kaum yang berhasrat memakan harta dan menyusahkan orang ramai, maka pintu Allah adalah luas dan hukum dilaksanakan”.( Al-Munawi, Faidh al-Qadir, 2/337. Beirut: Dar al-Kutub al-‘Ilmiyyah.). 

Melalui laman FaceBooknya Dr. Maza menulis..


..kepada yang menggunakan hadis harga barang untuk menyokong kenaikan harga, sila rujuk tafsiran bagi hadis itu di sini..apakah jika anda ke kedai lalu penjual menjual barang dengan harga yang mahal, maka adakah dia boleh menyatakan ‘Allah yang menaikkan harga bukan saya?!

Selain itu Dr. Maza juga menulis..

... Itulah apa sering diamalkan dalam UMNO.. Apa yang menguntungkan mereka dalam Islam diambil tapi apa yang bertentangan dengan amalan mereka dibuang...

Tulisan Dr. Maza sepenuhnya itu sila baca di ( 
SINI 

"..KEHIDUPAN DUNIA HANYALAH Kesenangan YANG MEMPERDAYA" [QS. AL 'IMRAN (3):185]. 

Firman Allah S.W.T., yang bermaksud: Wahai orang yang beriman! Janganlah kamu mengambil orang yang bukan daripada kalangan kamu (seperti Yahudi, Nasrani, dan Munafiq) menjadi teman karib (yang dipercayai). Mereka tidak akan berhenti berusaha mendatangkan kesusahan kepada kamu. Mereka sukakan apa yang menyusahkan kamu. Telah pun nyata (tanda) kebencian mereka pada pertuturan mulut mereka, dan apa yang tersembunyi oleh hati mereka lebih besar lagi. Sesungguhnya Kami telah jelaskan kepada kamu ayat ayat (Kami), jika kamu memahaminya (memikirkannya).” - [Al Quran Surah Al Imran ayat 118-120] . 
Baca Juga: 
Firman Allah S.W.T., yang bermaksud: “Perkataan yang baik dan pemberian maaf, lebih baik dari sedekah yang diiringi dengan sesuatu yang menyakitkan (perasaan penerima). Allah Maha Kaya lagi Maha Penyantun.” (Al Baqarah: 263). 
Tiada ada daya dan kekuatan kecuali dengan pertolongan Allah
Firman Allah S.W.T., yang bermaksud: “Mereka yang berjuang di jalan Kami nescaya Kami tunjukkan jalan-jalan Kami. Sesungguhnya Allah berserta orang yang berbuat baik.” (Al Ankabut: 69). 

"Sesungguhnya hanyalah kepada Allah aku mengadukan kesusahan dan kesedihanku." (QS. Yusuf: 86). 


Semasa hidup sederhanakanlah kegembiraan. Supaya wujud keseimbangan jiwa dan roh, bila menerima kesedihan yang pasti ditemui juga. Mengingatkan diri sendiri menjadi keutamaaan sebelum mengingatkan orang lain . In Syaa Allah ''palis'' sekali dari sifat-sifat sombong dan keji. Semuanya kerana Allah S.W.T.. Amin Ya Rob.  (Peceq Admin). 

Perhatian: Pemaparan tajuk-tajuk, gambar-gambar dan segala bagai, adalah pandangan dan pendapat peribadi yang lebih menjurus kepada sikap dan sifat untuk menjadi lebih baik dengan mengamalkan gaya hidup menurut perentah dan larangan Allah S.W.T., antaranya bersikap dengan tiada prasangka, tidak bertujuan untuk kebencian, tidak berkeperluan untuk bersubahat dengan perkara bohong dan tiada kaitan dan berkepentingan dengan mana-mana individu. Jujur., aku hanyalah hamba Allah S.W.T., yang hina dina. BERSANGKA BAIK KERANA ALLAH S.W.T.. 

KLIK UNTUK KE MENU UTAMA. eaho™. 
>>> ... ENTRY SETERUSNYA <<< .  eaho™.   ('_') Google Translate ('_') .

Tiada ulasan: