Selasa, 10 September 2013

1602. Rupa-rupanya yang di cari terlalu dekat… hanya berada di dalam hati sendiri!.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ  , الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ , الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ,  مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ , إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ , اهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْتَقِيمَ  , صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ , غَيْرِ المَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ.

Assalamualaikum w.b.t/السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه
Meja www.peceq.blogspot.com 
Munafik dan kafir laknatullah sebenarnya pemberontak dan pengganas. 

Alhamdulillah. 

MENCARI KETENANGAN HATI…

15APR
Ketenangan itu dicapai melalui Zikrullah. Namun Zikrullah yang bagaimana dapat memberi kesan dan impak kepada hati?. 

Ramai yang berzikir tetapi tidak tenang. Ada orang berkata, “ketika saya dihimpit hutang, jatuh sakit, dicerca dan difitnah, saya pun berzikir. Saya ucapkan Subhanallah, Alhamdulillah, Allah hu Akbar beratus-ratus malah beribu-ribu kali, tetapi mengapa hati tidak tenang juga?” 

Zikrullah hakikatnya bukan sekadar menyebut atau menuturkan kalimah. Ada bezanya antara Berzikir dengan “membaca” Kalimah Zikir

Zikir yang berkesan melibatkan tiga dimensi – Dimensi Lidah (Qauli), Hati (Qalbi) dan Perlakuan (Fikli). 

Mari kita lihat lebih dekat bagaimana ketiga-tiga Dimensi Zikir ini diaplikasikan. 

Katalah lidah kita mengucapkan Subhanallah – ertinya Maha Suci Allah. Itu Zikir Gauli. Namun, pada masa yang sama hati hendaklah merasakan Allah SWT itu Maha Suci pada zat, sifat dan af’al (perbuatannya). 

Segala ilmu yang kita miliki tentang kesucian Allah SWT hendaklah dirasai bukan hanya diketahui. Allah SWT itu misalnya, suci daripada sifat-sifat kotor seperti dendam, khianat, prasangka dan sebagainya. 

·         Dimensi kata, rasa dan tindakan 

Jika seorang hamba yang berdosa bertaubat kepada-Nya, Allah SWT bukan sahaja mengampunkannya, malah menghapuskan catatan dosa itu, bahkan menyayangi dan memberi “hadiah” kepadanya. 

Firman Allah SWT: 


“Wahai orang-orang yang beriman! Bertaubatlah kamu kepada Allah dengan " Taubat Nasuha", mudah-mudahan Tuhan kamu akan menghapuskan kesalahan-kesalahan kamu dan memasukkan kamu ke dalam Syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, pada hari Allah tidak akan menghinakan Nabi dan orang-orang yang beriman bersama-sama dengannya; cahaya (iman dan amal soleh) mereka, bergerak cepat di hadapan mereka dan di sebelah kanan mereka (semasa mereka berjalan); mereka berkata (ketika orang-orang munafik meraba-raba dalam gelap-gelita): "Wahai Tuhan kami! Sempurnakanlah bagi kami cahaya kami, dan limpahkanlah keampunan kepada kami; sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu”  At Tahrim 8. 


Firman Allah SWT lagi: 

“Dan mereka bertanya kepadamu (wahai Muhammad), mengenai (hukum) haid. Katakanlah: "Darah haid itu satu benda yang (menjijikkan dan) mendatangkan mudarat". Oleh sebab itu hendaklah kamu menjauhkan diri dari perempuan (jangan bersetubuh dengan isteri kamu) dalam masa datang darah haid itu, dan janganlah kamu hampiri mereka (untuk bersetubuh) sebelum mereka suci. Kemudian apabila mereka sudah bersuci maka datangilah mereka menurut jalan yang diperintahkan oleh Allah kepada kamu. SesungguhNya Allah mengasihi orang-orang yang banyak bertaubat, dan mengasihi orang-orang yang sentiasa mensucikan diri.”  Al Baqarah 222. 

Sifat ini berbeza sekali dengan kita manusia yang kekadang begitu sukar memaafkan kesalahan orang lain. 

Dan segelintir yang mampu memaafkan pula begitu sukar melupakan – forgive yes, forget not! 

Hendak memberi hadiah kepada orang yang bersalah mencaci, memfitnah dan menghina dina? Ah, jauh panggang daripada api! 

Begitulah kotornya hati kita yang sentiasa diselubungi dendam, prasangka dan sukar memaafkan

Tidak seperti Allah SWT yang begitu suci, lunak dan pemaaf. Jadi, apabila kita bertasbih, rasa-rasa inilah yang harus diresapkan ke dalam hati. Ini Zikir Galbi namanya

Tidak cukup di tahap itu, Zikrullah perlu dipertingkatkan lagi ke dimensi ketiga. Hendaklah orang yang bertasbih itu memastikan perlakuannya benar-benar menyucikan Allah SWT. 

Ertinya, dia melakukan perkara yang selaras dengan suruhan Allah SWT yang Maha Suci dan meninggalkan apa yang dilarang-Nya. 

Yang halal, wajib, harus dan sunat dibuat. Manakala yang haram dan makruh ditinggalkannya. Zina, mengumpat, mencuri, memfitnah dan lain-lain dosa yang keji dan kotor dijauhi

Bila ini dapat dilakukan kita telah tiba di dimensi ketiga Zikrullah – Zikir Fikli!  

Sekiranya ketiga-tiga Dimensi Zikrullah itu dapat dilakukan, maka kesannya sangat mendalam kepada hati. In Syaa Allah antaranya hati akan dapat merasakan empat perkara: 
·         Rasa kehambaan kepada Allah SWT. 
·         Rasa berTuhankan Allah SWT. 
·         Memahami maksud Takdir Allah SWT. 
·         Mendapat hikmah di sebalik ujian Allah SWT. 

Hati adalah sumber dari segala-galanya dalam hidup kita, agar kehidupan kita baik dan benar, maka kita perlu menjaga kebersihan hati kita. 

Jangan sampai hati kita kotori dengan hal-hal yang dapat merosak kehidupan kita apalagi sampai merosak kebahagiaan hidup kita di Dunia ini dan di Akhirat nanti. 

Untuk menjaga kebersihan hati maka kita juga perlu untuk menjaga penglihatan, pendengaran, fikiran, ucapan kita dari hal-hal yang dilarang oleh Allah SWT

Dengan menjaga hal-hal tersebut kita dapat menjaga kebersihan hati kita. Dengan hati yang bersih kita gapai Kebahagiaan Dunia dan Akhirat

·         Rasa kehambaan. 

Rasa kehambaan ialah rasa yang perlu ada di dalam hati seorang hamba Allah SWT terhadap Tuhan-Nya. 

Antara rasa itu ialah rasa miskin, jahil, lemah, bersalah, hina dan lain-lain lagi. Bila diuji dengan kesakitan, kemiskinan, cercaan misalnya, seorang yang memiliki rasa kehambaan nampak segala-galanya itu datang daripada Allah SWT. 

Firman Allah SWT: 

“Katakanlah (wahai Muhammad): "Tidak sekali-kali akan menimpa kami sesuatu pun melainkan apa yang telah ditetapkan Allah bagi kami. Dia lah Pelindung yang menyelamatkan kami, dan (dengan kepercayaan itu) maka kepada Allah jualah hendaknya orang-orang yang beriman bertawakal.” At Taubah: 51 

Seorang hamba akan pasrah dan merasakan bahawa dia wajar diuji. Bukankah dia seorang hamba? Dia akur dengan apa yang berlaku dan tidak mempersoalkan mengapa aku yang diuji? Kenapa aku, bukan orang lain? 

Ini samalah dengan mempersoalkan Allah SWT yang mendatangkan ujian itu. Menerima hakikat bahawa kita layak diuji akan menyebabkan hati menjadi tenang. Jika kita “memberontak” hati akan bertambah kacau

Imam Ghazali rhm pernah menyatakan bahawa cukuplah seseorang hamba dikatakan sudah “memberontak” kepada Tuhannya apabila dia menukar kebiasaan-kebiasaan dalam hidupnya apabila diuji Allah dengan sesuatu yang tidak disukainya. 

Misalnya, dia tidak lalu mahu makan-minum secara teratur, tidak mandi, tidak menyisir rambut, tidak berpakaian kemas, tidak mengemaskan misai dan janggut dan lain-lain yang menjadi selalunya menjadi rutin hidupnya. 

Ungkapan “Mandi tak basah, tidur tak lena, makan tak kenyang adalah satu “demonstrasi” seorang yang sudah tercabut rasa kehambaannya apabila diuji

Bila ditimpa ujian kita diajar untuk mengucapkan Kalimah Istirja’ – Innalillah wa inna ilaihi rajiun. 

Firman Allah SAT: 

“…Iaitu orang-orang yang apabila ditimpa musibah, mereka berkata sesungguhnya kami milik Allah dan kepada-Nyalah kami kembali.” Al Baqarah 156 

Mengapa kita diperintahkan mengucapkan Istirja’? 

Kalimah ini sebenarnya mengingatkan kita agar kembali merasakan rasa kehambaan. Bahawa kita adalah hamba milik Allah dan kepada-Nya kita akan dikembalikan. Kita layak, patut dan mesti diuji kerana kita hamba, bukan tuan apalagi Tuhan dalam hidup ini. 

·         Rasa bertuhan. 

Rasa kehambaan yang serba lemah, miskin, kurang dan jahil itu mesti diimbangi oleh rasa berTuhan. Bila kita rasa lemah timbul pergantungan kepada yang Maha Kuat. 

Bila kita rasa kurang timbul pengharapan kepada yang Maha Sempurna. 

Bila miskin, timbul rasa hendak meminta kepada yang Maha Kaya. 

Rasa pengharapan, pengaduan dan permintaan hasil menghayati sifat-sifat Allah SWT yang Maha Sempurna itulah yang dikatakan rasa berTuhan.
Jika rasa kehambaan menyebabkan kita takut, hina, lemah sebaliknya rasa berTuhan akan menimbulkan rasa berani, mulia dan kuat

Seorang hamba yang paling kuat di kalangan manusia ialah dia yang merasa lemah di sisi Allah SWT

Ketika itu ujian walau bagaimana berat sekalipun akan mampu dihadapi kerana merasakan Allah SWT akan membantunya. Inilah rasa yang dialami oleh Rasulullah SAW yang menenteramkan kebimbangan Sayidina Abu Bakar ketika bersembunyi di Gua Thaur dengan katanya, “la tahzan innallaha maana – jangan takut, sesungguhnya Allah bersama kita!” 

Rasa berTuhan inilah yang menyebabkan Para Nabi dan Rasul, Mujaddid dan Mujtahid, Para Mujahid dan Murabbi sanggup berdepan kekuatan majoriti masyarakat yang menentang mereka mahupun kezaliman pemerintah yang mempunyai kuasa

Tidak ada istilah kecewa dan putus asa dalam kamus hidup mereka. Doa adalah senjata mereka manakala Solat dan Sabar menjadi Wasilah mendapat pertolongan Allah SWT. 

Firman Allah: 

“Wahai sekalian orang-orang yang beriman! Mintalah pertolongan (untuk menghadapi susah payah dalam menyempurnakan sesuatu perintah Tuhan) dengan bersabar dan dengan (mengerjakan) sembahyang; kerana sesungguhnya Allah menyertai (menolong) orang-orang yang sabar.” Al Baqarah 153. 

Dalam apa jua keadaan, positif mahupun negatif, miskin ataupun kaya, berkuasa ataupun rakyat biasa, tidak dikenali ataupun popular, hati mereka tetap tenang. 

Firman Allah: 

“(Tuhan yang membuka jalan kemenangan itu) Dia lah yang menurunkan semangat tenang tenteram ke dalam hati orang-orang yang beriman (semasa mereka meradang terhadap angkara musuh) supaya mereka bertambah iman dan yakin beserta dengan iman dan keyakinan mereka yang sedia ada; pada hal Allah menguasai tentera langit dan bumi (untuk menolong mereka); dan Allah adalah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana.” Al Fathu 4. 

Bila hati tenang berlakulah keadaan yang dijelaskan oleh Rasulullah SAW melalui sabdanya: Maksudnya: Amat menarik hati keadaan orang beriman, semua pekerjaannya baik belaka, dan itu ada hanya pada orang beriman: Jika memperoleh kesenangan, dia bersyukur. Dan itu memberikannya kebaikan (pahala). Jika ditimpa bahaya (kesusahan), dia sabar dan itu juga memberikannya kebaikan.” – Al Hadis. 

·         Memahami maksud takdir Allah SWT. 
Mana mungkin kita mengelakkan daripada diuji kerana itu adalah takdir Allah SWT. Yang mampu kita buat hanyalah meningkatkan tahap kebergantungan kita kepada Allah SWT di samping berusaha sedaya upaya menyelesaikan masalah itu. 

Ungkapan yang terkenal: We can’t direct the wind but we can adjust our sail – kita tidak mampu mengawal arah tiupan angin, kita hanya mampu mengawal kemudi pelayaran kita. 

Kemudi dalam pelayaran kehidupan kita hati. Hati yang bersifat bolak-balik (terutamanya bila diuji) hanya akan tenang bila kita berIman kepada Allah SWT – yakin kepada kasih-sayang, keampunan dan sifat pemurah-Nya. 

Dalam apa jua Takdir yang ditimpakan-Nya ke atas kita adalah bermaksud baik sekalipun kelihatan negatif pada pandangan manusia. 

Baik dan buruk hanya pada pandangan kita yang terbatas, namun pada pandangan-Nya yang Maha luas, semua yang ditakdirkan ke atas hamba-Nya pasti bermaksud baik. 

Tidak salah untuk kita menyelesaikan masalah yang menimpa (bahkan kita dituntut untuk berbuat demikian), namun jika masalah itu tidak juga dapat diselesaikan, bersangka baik kepada Allah SWT berdasarkan firman-Nya: 
“Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya.” Surah Al Baqarah : 216 

Seorang Ahli Hikmah, Ibn Atoillah menjelaskan hakikat ini menerusi katanya, “Bbarang siapa yang menyangka sifat kasih sayang Allah SWT terpisah dalam takdir-Nya, maka itu adalah kerana pendeknya penglihatan akal dan mata hati seseorang.” 

Siapa tidak inginkan kekayaan, malah kita dituntut mencari harta. Namun jika setelah berusaha sedaya upaya, masih miskin juga, bersangka baiklah dengan Allah SWT… mungkin itu caranya untuk kita mendapat pahala sabar. 

Begitu juga kalau kita ditakdirkan kita tidak berilmu, maka berusahalah untuk belajar, kerana itulah maksud Allah SWT mentakdirkan begitu. 

Kalau kita berkuasa, Allah SWT inginkan kita melaksanakan keadilan. 

Sebaliknya, kalau kita diperintah (oleh pemimpin yang baik), itulah jalan untuk kita memberi ketaatan. 

Rupanya cantik kita gunakan ke arah kebaikan. 

Hodoh? kita terselamat daripada fitnah dan godaan. 

Ya, dalam apa jua takdir Allah SWT, hati kita dipimpin untuk memahami apa maksud Allah SWT di sebalik Takdir itu. 

Jadi, kita tidak akan merungut, stres dan tertekan dengan ujian hidup. Hayatilah kata-apa yang ditulis oleh Ibnu Atoillah ini: 

“Untuk meringankan kepedihan bala yang menimpa, hendak dikenal bahawa Allah SWT-lah yang menurunkan bala itu. Dan yakinlah bahawa keputusan (takdir) Allah SWT itu akan memberikan yang terbaik.” Ahli Hikmat Ibnu Atoillah. 

Tadbirlah hidup kita sebaik-baiknya, namun ingatlah Takdir Allah SWT sentiasa mengatasi tadbir insan. 

Jangan cuba mengambil alih “kerja Allah SWT” yakni cuba menentukan arah angin dalam kehidupan ini tetapi buatlah kerja kita, yakni mengawal pelayaran hidup kita dengan meningkatkan iman dari semasa ke semasa. 

Kata bijak pandai: “It’s not what happens to you, but it’s what you do about it. It is not how low you fall but how high you bounce back!” 

·         Mendapat hikmah bila diuji. 

Hikmah adalah sesuatu yang tersirat di sebalik yang tersurat. Hikmah dikurniakan sebagai hadiah paling besar dengan satu ujian. 

Hikmah hanya dapat ditempa oleh “mehnah” – didikan langsung daripada Allah SWT melalui ujian-ujian-Nya. 

Rasulullah s.a.w. bersabda, “Perumpamaan orang yang beriman apabila ditimpa ujian, bagai besi yang dimasukkan ke dalam api, lalu hilanglah karatnya (tahi besi) dan tinggallah yang baik sahaja!” 

Jika tidak diuji, bagaimana hamba yang taat itu hendak mendapat pahala sabar, syukur, reda, pemaaf, qanaah daripada Allah SWT? 

Maka dengan ujian bentuk inilah ada di kalangan Rara Rasul ditingkatkan kepada darjat Ulul Azmi – yakni mereka yang paling gigih, sabar dan berani menanggung ujian. 

Ringkasnya, hikmah adalah kurnia termahal di sebalik ujian buat golongan Para Nabi, Siddiqin, Syuhada dan Solihin ialah mereka yang sentiasa diuji

Firman Allah: 
“Adakah patut kamu menyangka bahawa kamu akan masuk syurga, padahal belum sampai kepada kamu (ujian dan cubaan) seperti yang telah berlaku kepada orang-orang yang terdahulu daripada kamu? Mereka telah ditimpa kepapaan (kemusnahan hartabenda) dan serangan penyakit, serta digoncangkan (oleh ancaman bahaya musuh), sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman yang ada bersamanya: Bilakah (datangnya) pertolongan Allah?" Ketahuilah sesungguhnya pertolongan Allah itu dekat (asalkan kamu bersabar dan berpegang teguh kepada agama Allah).”  (Surah Al-Baqarah: 214) 

Pendek kata, bagi orang beriman, ujian bukanlah sesuatu yang negatif kerana Allah SWT sentiasa mempunyai maksud-maksud yang baik di sebaliknya. 

Malah dalam keadaan berdosa sekalipun, ujian didatangkan-Nya sebagai satu pengampunan. Manakala dalam keadaan taat, ujian didatangkan untuk meningkatkan darjat

Justeru, telah sering Para Muqarrabin (orang yang hampir dengan Allah SWT) tentang hikmah ujian dengan berkata: “Allah SWT melapangkan bagimu supaya engkau tidak selalu dalam kesempitan dan Allah SWT menyempitkan bagimu supaya engkau tidak hanyut dalam kelapangan, dan Allah SWT melepaskan engkau dari keduanya, supaya engkau tidak bergantung kepada sesuatu selain Allah SWT. 

Apabila keempat-empat perkara ini dapat kita miliki maka hati akan sentiasa riang, gembira dan tenang dengan setiap pekerjaan yang dilakukan. 

Sentiasa melakukan kerja amal, tolong menolong, bergotong royong, sentiasa bercakap benar, sopan dan hidup dengan berkasih sayang antara satu dengan lain. 

Marilah kita bersihkan hati kita dari segala kotorannya dengan memperbanyak Zikrullah. 

Itulah satu-satunya jalan untuk mencari kebahagiaan di Dunia dan di Akhirat nanti. Manusia perlukan Zikir umpama ikan perlukan air. 

Tanpa Zikir, hati akan mati. Tidak salah memburu kekayaan, ilmu, nama yang baik, pangkat yang tinggi tetapi Zikrullah mestilah menjadi teras dan asasnya. 

In Syaa Allah, dengan Zikrullah hati kita akan lapang sekalipun duduk di dalam pondok yang sempit apatah lagi kalau tinggal di istana yang luas. 

Inilah bukti keadilan Allah SWT kerana meletakkan kebahagiaan pada Zikrullah – sesuatu yang dapat dicapai oleh semua manusia tidak kira miskin atau kaya, berkuasa atau rakyat jelata, hodoh atau jelita. 

Dengan itu semua orang layak untuk bahagia asalkan tahu erti dan melalui jalan yang sebenar dalam mencarinya. 

Rupa-rupanya yang di cari terlalu dekathanya berada di dalam hati sendiri!. 

Alhamdulillah. 
Edit dari Sumber: (Mencari ketenangan hati). 

“Seringkali kamu menginginkan sesuatu, namun Tuhan memalingkannya darimu. Akibatnya, kamu merasa sedih dan terus menginginkannya.

Namun, ketika akhir dan akibat daripada apa yang kamu hasratkan itu tersingkap, barulah kamu menyedari bahawa..” 

"..KEHIDUPAN DUNIA HANYALAH Kesenangan YANG MEMPERDAYA" [QS. AL 'IMRAN (3):185]. 

Firman Allah S.W.T., yang bermaksud: Wahai orang yang beriman! Janganlah kamu mengambil orang yang bukan daripada kalangan kamu (seperti Yahudi, Nasrani, dan Munafiq) menjadi teman karib (yang dipercayai). Mereka tidak akan berhenti berusaha mendatangkan kesusahan kepada kamu. Mereka sukakan apa yang menyusahkan kamu. Telah pun nyata (tanda) kebencian mereka pada pertuturan mulut mereka, dan apa yang tersembunyi oleh hati mereka lebih besar lagi. Sesungguhnya Kami telah jelaskan kepada kamu ayat ayat (Kami), jika kamu memahaminya (memikirkannya).” - [Al Quran Surah Al Imran ayat 118-120] . 
Baca Juga: 
Firman Allah S.W.T., yang bermaksud: “Perkataan yang baik dan pemberian maaf, lebih baik dari sedekah yang diiringi dengan sesuatu yang menyakitkan (perasaan penerima). Allah Maha Kaya lagi Maha Penyantun.” (Al Baqarah: 263). 
Tiada ada daya dan kekuatan kecuali dengan pertolongan Allah
Firman Allah S.W.T., yang bermaksud: “Mereka yang berjuang di jalan Kami nescaya Kami tunjukkan jalan-jalan Kami. Sesungguhnya Allah berserta orang yang berbuat baik.” (Al Ankabut: 69). 

"Sesungguhnya hanyalah kepada Allah aku mengadukan kesusahan dan kesedihanku." (QS. Yusuf: 86). 


Semasa hidup sederhanakanlah kegembiraan. Supaya wujud keseimbangan jiwa dan roh, bila menerima kesedihan yang pasti ditemui juga. Mengingatkan diri sendiri menjadi keutamaaan sebelum mengingatkan orang lain . In Syaa Allah ''palis'' sekali dari sifat-sifat sombong dan keji. Semuanya kerana Allah S.W.T.. Amin Ya Rob.  (Peceq Admin). 
Perhatian: Pemaparan tajuk-tajuk, gambar-gambar dan segala bagai, adalah pandangan dan pendapat peribadi yang lebih menjurus kepada sikap dan sifat untuk menjadi lebih baik dengan mengamalkan gaya hidup menurut perentah dan larangan Allah S.W.T., antaranya bersikap dengan tiada prasangka, tidak bertujuan untuk kebencian, tidak berkeperluan untuk bersubahat dengan perkara bohong dan tiada kaitan dan berkepentingan dengan mana-mana individu. Jujur., aku hanyalah hamba Allah S.W.T., yang hina dina. BERSANGKA BAIK KERANA ALLAH S.W.T.. 

KLIK UNTUK KE MENU UTAMA. eaho™. 
>>> ... ENTRY SETERUSNYA <<< .  eaho™.   ('_') Google Translate ('_') .

Tiada ulasan: