بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ , الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ , الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ , مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ , إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ , اهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْتَقِيمَ , صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ , غَيْرِ المَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ.
Assalamualaikum w.b.t/السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه
Munafik dan kafir laknatullah sebenarnya pemberontak dan pengganas.
Islam Agama Ku.
Pernah dengar tak ayat tuu? ... Sama ada menyapa dijawab begitu ATAU disapa menjawab macam tuu. Tinggalkanlah perbuatan dan kata-kata sedemikian rupa.
Islam menggalakkan bertegur sapa dengan peradaban yang tinggi nilainya selari dengan Perentah dan Larangan Allah S.W.T., serta Seruan Nabi Muhammad S.A.W., Pesuruh Allah S.W.T., dan Jujungan Umat Islam dan Nabi akhir zaman.
"Terima kasih kerana mengunjungi Blog HISEMUDIN KASIM. Ia bukan sensasi dan emosi tetapi rasional dan penuh fakta. Seboleh-bolehnya akan lebih neutral dalam penulisan isu-isu politik. Pencetus Idea dan informasi anda. Silakan untuk membaca kupasan saya dalam pelbagai tajuk ilmiah, teknikal, sosial dan politik."
Merintis pembentukan Malaysia tahun 1963 dan Perkara 20 Sabah & Sarawak
Pada 16hb September 2013, genaplah penyertaan Sabah dan Sarawak selama 50 tahun dalam negara Malaysia. Jubli emas sambutan Hari Malaysia pada tahun ini akan dikenang sebagai hari yang amat bersejarah bagi penyatuan bangsa Malaysia walaupun dipisahkan oleh Laut China Selatan. Menyusuri sejarah pembentukan Malaysia yang mana Semenanjung Tanah Melayu telahpun diberikan kemerdekaannya oleh British pada 31hb Ogos 1957. Ianya diberi nama Persekutuan Tanah Melayu. Namun gagasan pembentukan Malaysia yang pada asalnya meliputi Persekutuan Tanah Melayu, Singapura, Sabah, Sarawak dan Brunei ... more »
Pada 16hb September 2013, genaplah penyertaan Sabah dan
Sarawak selama 50 tahun dalam negara Malaysia. Jubli emas sambutan Hari
Malaysia pada tahun ini akan dikenang sebagai hari yang amat bersejarah bagi
penyatuan bangsa Malaysia walaupun dipisahkan oleh Laut China Selatan.
Menyusuri sejarah pembentukan Malaysia yang mana Semenanjung Tanah Melayu telahpun diberikan kemerdekaannya oleh British pada 31hb Ogos 1957. Ianya diberi nama Persekutuan Tanah Melayu. Namun gagasan pembentukan Malaysia yang pada asalnya meliputi Persekutuan Tanah Melayu, Singapura, Sabah, Sarawak dan Brunei akhirnya tidak menjadi kenyataan. Ini kerana pemberontakan di Brunei yang menghalang gagasan ini [ “” ].
Menyusuri sejarah pembentukan Malaysia yang mana Semenanjung Tanah Melayu telahpun diberikan kemerdekaannya oleh British pada 31hb Ogos 1957. Ianya diberi nama Persekutuan Tanah Melayu. Namun gagasan pembentukan Malaysia yang pada asalnya meliputi Persekutuan Tanah Melayu, Singapura, Sabah, Sarawak dan Brunei akhirnya tidak menjadi kenyataan. Ini kerana pemberontakan di Brunei yang menghalang gagasan ini [ “” ].
Akhirnya pada 16hb September 1963, maka lahirlah penggabungan antara Persekutuan Tanah Melayu, Singapura, Sabah dan Sarawak yang dinamakan Malaysia. Namun dalam tahun 1965, Singapura telah mengisytiharkan negara repablik dan keluar dari Malaysia [ “” ].
Dengan penggabungan ini, maka Sabah, Sarawak dan Semenanjung Tanah Melayu telah bergerak seiring berpandukan syarat-syarat yang telah ditetapkan oleh penduduk-penduduk Sabah dan Sarawak sendiri. Syarat-syarat ini dikenali sebagai Perkara 20 yang menjadi asas kepada penyertaan kedua-kedua negeri tersebut dalam Malaysia.
Sebelum kita memperkatakan tentang Perkara 20 yang juga sering diuar-uarkan ketika setiap kali pilihanraya umum ataupun pilihanraya negeri, terutamanya oleh parti-parti politik tempatan bagi tujuan memanaskan suhu pilihanraya, eloklah kita meneliti dahulu senario sebelum terbitnya Perkara 20 itu.
Cadangan untuk penggabungan antara Persekutuan Tanah Melayu, Singapura, Sabah dan Sarawak mula diutarakan oleh Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj pada 27hb Mei 1961. Ketika itu Tunku menyuarakan cadangannya dalam satu majlis Jamuan Persatuan Wartawan-wartawan Luar Negeri Asia Tenggara di Singapura.
Pada tanggal 23hb Ogos 1961, Persekutuan Tanah Melayu dan Singapura telah bersetuju untuk bergabung tetapi Sabah dan Sarawak belum memberikan persetujuannya.
Pada 15hb November 1961, satu memorandum yang diberi nama “Singapore White Paper” dipersetujui oleh pemimpin Persekutuan Tanah Melayu dan Singapura untuk bercantum. Hasilnya, pada 20-22hb November 1961, satu perbincangan telah diadakan di London bagi membawa bersama Sabah dan Sarawak dalam gagasan penyatuan ini.
Seterusnya, pada 16hb Januari 1962, satu suruhanjaya telah dibentuk dengan diketuai oleh bekas Gabenor Bank England, Lord Codbold dan diberinama sebagai Suruhanjaya Cobbold bagi membuat kajian tentang penyertaan Sabah dan Sarawak.
Sementara ahli-ahlinya terdiri daripada Dato’ Wong Pow Nee dan Allayharham Tan Sri Mohd Ghazali Shafei bagi mewakili kerajaan Persekutuan Tanah Melayu. Manakala Antony Abell dan Watherston bagi mewakili kerajaan British.
Hasilnya, 80% penduduk Sabah dan Sarawak menyokong penubuhan Malaysia iaitu kebanyakannya terdiri daripada Bumiputra dan 20% menentang. Ini diperolehi setelah suruhanjaya menemui 4000 orang dan menerima tidak kurang 2200 pucuk surat dan memorandum daripada parti-parti politik, ahli-ahli mesyuarat kerajaan dan undangan, pembesar-pembesar, anak-anak negeri dan pemimpin kaum, pemimpin-pemimpin ugama, kesatuan sekerja dan orang ramai.
Majoriti rakyat Sabah dan Sarawak bersetuju menerimapakai Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu 1957, menerima Islam sebagai agama rasmi dan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan.
Maka dengan itu, Suruhanjaya Codbold telah mengesyorkan supaya Perlembagaan Tanah Melayu untuk dijadikan asas bagi membentuk Perlembagaan Malaysia yang baru. Namun beberapa pindaan haruslah diadakan bagi menyesuaikan dengan kemasukan negeri-negeri Sabah dan Sarawak.
Sehubungan dengan itu, jaminan-jaminan mustahak perlulah dibuat bagi memastikan kepentingan-kepentingan khas bagi negeri-negeri Sabah dan Sarawak. Oleh itu, Sabah dan Sarawak diminta untuk menyediakan laporan khas bagi penyertaan mereka ke dalam Malaysia.
Laporan ini dikaji oleh satu jawatankuasa yang diwakili oleh kerajaan Persekutuan Tanah Melayu, kerajaan British, Sabah dan Sarawak. Ianya dikenali sebagai Jawatankuasa Antara kerajaan atau Inter-Government Committee (IGC).
Ianya diketuai oleh Lord Landsdowne dan timbalannya ialah Tun Abdul Razak Hussein. Antara anggota-anggotanya yang lain ialah Donald Stephen, Abang Haji Mustaffa, Temenggung Jugah dan beberapa lagi.
Sementara
itu, Sabah dan Sarawak pula mengkaji dan membuat beberapa usul serta tuntutan
bagi menjaga kepentingan mereka terutamanya bagi Bumiputra kedua-dua
negeri.
Usul-usul ini disediakan dalam bentuk memorandum dan setelah melalui perbincangan dalaman oleh parti-parti politik seperti USNO, UNKO United Party, Demokratik Parti dan United Pasok Momogun Organisation. Ianya berkisar kepada hal-hal kebebasan ugama, bahasa-bahasa lain selain dari bahasa Melayu, migrasi dan lain-lain kepentingan khas Bumiputra.
Pada 29hb Ogos 1962, Sabah membuat 20 usul dan manakala Sarawak 18 usul. Setelah membuat penyesuaian dan beberapa pindaan, maka lahirlah apa yang dinamakan sebagai Perkara 20 sebagai syarat penyertaan Sabah dan Sarawak dalam pembentukan Malaysia.
Maka pada 9hb Julai 1963, telah ditandatangani perjanjian yang dikenali sebagai Perjanjian Malaysia 1963. Pada 28hb Ogos 1963, satu pindaan dibuat untuk menentukan tarikh penubuhan Malaysia iaitu pada16hb September 1963.
Sesungguhnya inilah tarikh yang kita sambut sebagai Hari Malaysia !
Usul-usul ini disediakan dalam bentuk memorandum dan setelah melalui perbincangan dalaman oleh parti-parti politik seperti USNO, UNKO United Party, Demokratik Parti dan United Pasok Momogun Organisation. Ianya berkisar kepada hal-hal kebebasan ugama, bahasa-bahasa lain selain dari bahasa Melayu, migrasi dan lain-lain kepentingan khas Bumiputra.
Pada 29hb Ogos 1962, Sabah membuat 20 usul dan manakala Sarawak 18 usul. Setelah membuat penyesuaian dan beberapa pindaan, maka lahirlah apa yang dinamakan sebagai Perkara 20 sebagai syarat penyertaan Sabah dan Sarawak dalam pembentukan Malaysia.
Maka pada 9hb Julai 1963, telah ditandatangani perjanjian yang dikenali sebagai Perjanjian Malaysia 1963. Pada 28hb Ogos 1963, satu pindaan dibuat untuk menentukan tarikh penubuhan Malaysia iaitu pada16hb September 1963.
Sesungguhnya inilah tarikh yang kita sambut sebagai Hari Malaysia !
Jadi apakah Perkara 20 itu ?
Perkara
1: Agama
Walaupun
tiada bantahan terhadap agama Islam sebagai agama kebangsaan Malaysia akan
tetapi agama rasmi sepatutnya tidak akan diadakan di Borneo Utara, dan segala
perundangan mengenai agama Islam yang terkandung di dalam Perlembagaan Malaya
tidak harus digunakan di Borneo Utara (Sabah & Sarawak).
Perkara
2: Bahasa
· Bahasa
Melayu harus dijadikan Bahasa Kebangsaan Persekutuan
· Penggunaan
Bahasa Inggeris harus diteruskan untuk tempoh sepuluh tahun selepas
· Bahasa
Inggeris harus digunakan sebagai bahasa rasmi Borneo Utara untuk semua tujuan
berkaitan dengan negeri dan persekutuan, tanpa had masa.
Perkara
3: Perlembagaan
Walaupun
Perlembagaan Persekutuan Malaya diterima sebagai asas untuk membentuk
Perlembagaan Malaysia, akan tetapi Perlembagan Malaysia seharusnya dipersetujui
oleh pergabungan negeri-negeri bebas dan sepatutnya bukan sesuatu susunan
pindaan kepada sebuah perlembagaan yang telah digubal dan dipersetujui oleh
negeri-negeri yang berasingan di dalam keadaan yang berlainan sekali. Sebuah
perlembagaan baru untuk Borneo Utara (Sabah & Sarawak) sewajarnya amat
diperlukan.
Perkara
4: Ketua Persekutuan
Ketua
(Yang Di Pertua Negara) Borneo Utara (Sabah & Sarawak) tidak layak untuk
dipilih sebagai Ketua Persekutuan.
Perkara
5: Nama Persekutuan
"Malaysia"
bukan "Melayu Raya".
Perkara
6: Imigresen
Kawalan
ke atas penghijrahan dari luar ke mana-mana tempat di Malaysia seharusnya
terletak di bawah kuasa kerajaan Persekutuan tetapi kemasukan ke Borneo Utara
(Sabah & Sarawak) sepatutnya juga memerlukan persetujuan Kerajaan Negeri.
Kerajaan
Persekutuan tidak seharusnya berkuasa membatalkan kemasukkan sesiapa pun ke
dalam Borneo Utara (Sabah & Sarawak) jika ia berkaitan dengan urusan
kerajaan negeri kecuali atas sebab-sebab keselamatan sahaja. Borneo Utara
(Sabah & Sarawak) seharusnya mempunyai kuasa yang tidak terhad ke atas
pergerakan seseorang, kecuali mereka yang bertugas di bawah kerajaan
Persekutuan daripada tempat-tempat lain Malaysia di Borneo Utara (Sabah &
Sarawak).
Perkara 7: Hak Menarik Diri
Hak untuk
memisah atau menarik diri dari Persekutuan seharusnya tidak ada.
Perkara
8: Borneonisasi
Proses
untuk melantik orang-orang tempatan ke dalam perkhidmatan awam negeri Borneo
Utara (Sabah & Sarawak) seharusnya diwujudkan secepat mungkin.
Perkara
9: Pegawai-pegawai British
Segala
usaha harus dibuat untuk menggalakkan pegawai-pegawai Birtish untuk meneruskan
perkhidmatan mereka dalam perkhidmatan awam sehingga tempat mereka boleh
diganti oleh orang-orang tempatan yang berkelayakan.
Perkara
10: Kewarganegaraan
Tertakluk
kepada pindaan berikut, Perenggan 148(k) cadangan dalam Laporan Cobbold
seharusnya menentukan hak kewarganegaraan penduduk Borneo Utara di dalam
Persekutuan :
· Perenggan
kecil (I) seharusnya tidak mengandungi syarat mengenai penetapan selama 5 tahun
· Untuk
diselaraskan dengan undang-undang kami, perenggan kecil (II) sepatutnya
menyatakan "7 daripada 10 tahun" dan bukan "8 daripada 10
tahun"
· Perenggan
kecil (II) tidak sepatutnya mengandungi sekatan berkenaan dengan
kewarganegaraan ibu bapa seseorang yang dilahirkan di Borneo Utara selepas Hari
Malaysia semestinya menjadi warganegara persekutuan.
Perkara
11: Cukai dan kewangan
Borneo
Utara seharusnya mempunyai kuasa ke atas kewangan, tabung pembangunan, dan cukai sendiri.
Perkara
12: Kedudukan khas bangsa asli/bumiputera Borneo Utara
Pada
prinsipnya bangsa asli Borneo Utara (Sabah & Sarawak) seharusnya menikmati
hak keistimewaan seperti yang diberikan kepada bangsa Melayu di Malaya, tetapi
formula yang dipraktikkan di Malaya tidak semestinya digunapakai oleh Borneo
Utara (Sabah & Sarawak)
Perkara
13: Kerajaan Negeri
Ketua
Menteri harus dipilih oleh ahli-ahli tidak rasmi Majlis Perundangan. Borneo
Utara (Sabah & Sarawak) seharusnya mempunyai suatu sistem kementerian yang
sesuai.
Perkara
14: Jangkamasa Peralihan
Sepatutnya
tujuh tahun dan dalam masa ini kuasa perundangan mesti diberikan kepada
Kerajaan Borneo Utara (Sabah & Sarawak) mengikut perlembagaan dan tidak
dipengaruhi oleh kerajaan persekutuan.
Perkara
15: Pelajaran
Sistem
pelajaran Borneo Utara (Sabah & Sarawak) yang wujud sekarang harus
diteruskan dan dengan itu ia harus diletakkan di bawah kawalan kerajaan negeri.
Perkara
16: Perlindungan kepada Perlembagaan
Tidak ada
sebarang pindaan, perubahan atau pembatalan dapat dilakukan oleh Kerajaan Pusat
kepada perlindungan-perlindungan yang diberikan khas kepada Borneo Utara (Sabah
& Sarawak) tanpa persetujuan kerajaan Borneo Utara (Sabah & Sarawak) .
Kuasa ini adalah hak mutlak penduduk negeri ini.
Perkara
17: Perwakilan dalam Parlimen Persekutuan
Ini
sepatutnya bukan hanya bergantung kepada jumlah penduduk Borneo Utara (Sabah
& Sarawak) tetapi juga kepada keluasan dan keupayaannya, dan dalam
mana-mana perkara ia sepatutnya tidak kurang dari jumlah perwakilan dari
Singapura.
Perkara
18: Nama Ketua Negeri
Yang Di
Pertua Negara.
Perkara 19: Nama Negeri
Sabah
atau Sarawak
Perkara
20: Tanah, hutan, kerajaan tempatan dan lain-lain
Perkara
dalam Perlembagaan Persekutuan mengenai kuasa Majlis Tanah Persekutuan tidak
harus melibatkan Borneo Utara (Sabah & Sarawak). Seperti itu juga, Majlis
Kebangsaan Kerajaan Tempatan tidak harus melibatkan Borneo Utara (sabah &
Sarawak).
Oleh
kerana Perkara 20 yang menjadi asas perjanjian kemasukan Sabah dan Sarawak
dalam Malaysia dibuat lebih 50 tahun yang lalu. Maka masa beredar serta
perubahan politik, intergrasi nasional dan pembangunan di Sabah dan Sarawak
telah mencorakkan suasana perubahan minda bagi orang-orang Sabah dan Sarawak.
Ada yang
masih bertahan mahu Perkara 20 itu diikuti satu persatu tanpa mereka sendiri
sedari sebenarnya mereka telahpun berubah dek pembangunan di
sekeliling. Namun kadang-kadang ianya menjadi isu disebabkan oleh
kepentingan politik terutamanya oleh parti-parti politik tempatan semasa
pilihanraya.
Terjemahan
dan pentafsiran undang-undang oleh seseorang menyebabkan berlakunya
percanggahan. Tetapi selagi kita mengamalkan sistem demokrasi, setiap pandangan
harus diambilkira selagi ianya tidak melanggar etika perundangan dan dalam
kerangka yang dibenarkan.
Ada pula
kalangan mereka yang mengatakan bahawa sesungguhnya Perkara 20 itu
sudahpun mansuh. Ini kerana apa yang dinyatakan dalam Perkara 20 itu hanyalah
perkara minima dalam satu konteks teks Perlembagaan Malaysia yang luas. Jika
sesuatu fasal peruntukan undang-undang dalam Perkara 20 juga harus dibaca
bersama dengan peruntukan undang-undang Malaysia yang lain juga, maka
kadang-kadang secara tidak langsung, apa-apa yang tercatat dalam Perkara 20
tidak terpakai sama sekali. Maka ia kelihatan Perkara 20 tidak diambilkira.
Ini
terutamanya yang melibatkan pembangunan, pendidikan, percukaian,
keselamatan dan lain-lain. Manakala yang lainnya masih kekal dipegang oleh
kerajaan negeri. Yang lebih menonjol ialah tentang imigresen kerana ia
banyak melibatkan pergerakan antara rakyat Semenanjung dengan Sabah dan
Sarawak.
Sebagai
contoh, kerajaan Persekutuan tidak boleh terikat sangat dengan peruntukan
Perkara ke 15 mengenai pelajaran dalam Perkara 20 tersebut. Di sini ia
menyatakan, sistem pelajaran Borneo Utara (Sabah & Sarawak) yang wujud
sekarang harus diteruskan dan dengan itu ia harus diletakkan di bawah kawalan
kerajaan negeri. Jika dibiarkan kerajaan negeri mencorakkan pendidikan, ia
tidak akan selari dengan pendidikan nasional. Maka intergrasi nasional dan
usaha mencapai kegemilangan pendidikan nasional tidak akan tercapai.
Begitu
juga dalam sistem percukaian, mungkin telah ada formula pembahagian balik
hasil bumi dan wang rakyat Sabah dan Sarawak yang disalurkan dalam bentuk tunai
ataupun pembangunan infrastruktur dan sebagainya, namun kutipan percukaian
rakyat dikendalikan oleh Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN). Namun demikian
Sabah dan Sarawak masih menikmati percukaian dari hasil bumi dan beberapa
perkhidmatannya yang dikendalikan sendiri.
Dalam isu
imigresen sering diperkatakan oleh mereka yang tidak mengetahui mengapa untuk
pergi ke Sabah dan Sarawak memerlukan seseorang itu mempunyai passport
antarabangsa atau passport terhad walaupun kini telah dipermudahkan dengan
penggunaan Mykad. Pihak imigresen kedua-dua negeri juga berkuasa untuk tidak
membenarkan seseorang dari Semenanjung untuk mendapat kebenaran mendarat PTL
(Permited To Land) jika merasakan kedatangan mereka akan menggugat keselamatan
dan ketenteraman awam.
Kes dua
orang ahli politik pembangkang yang terpaksa kembali ke Kuala Lumpur, malah
seorang daripadanya terpaksa diusung keluar setelah tidak dibenarkan masuk ke
Sabah beberapa bulan dahulu adalah berdasarkan peruntukan dalam Perkara 20
mengenai imigresen. Ia sebenarnya tidak boleh dicabar !
Tentang
keselamatan dalam negeri langsung tidak disentuh oleh Perkara 20. Ia
secara langsung dimengertikan bahawa ia adalah tanggungjawab kerajaan
Persekutuan. Maka kestabilan dan keselamatan Sabah dan Sarawak hari ini dalam
menangani pemberontakan Komunis dahulu serta keselamatan perairan Sabah dan
Sarawak yang begitu luas memerlukan komitment dari kerajaan pusat. Kes
Lahad Datu yang baru lalu mengingatkan kita, bahawa kesatuan Sabah dan
kerjasama rakyatnya dalam Malaysia adalah bagai aur dengan tebing.
Ditulis oleh : Hisemudin Kasim
14.09.2013
"..KEHIDUPAN DUNIA HANYALAH Kesenangan YANG MEMPERDAYA" [QS. AL 'IMRAN (3):185].
Firman Allah S.W.T., yang bermaksud: Wahai orang yang beriman! Janganlah kamu mengambil orang yang bukan daripada kalangan kamu (seperti Yahudi, Nasrani, dan Munafiq) menjadi teman karib (yang dipercayai). Mereka tidak akan berhenti berusaha mendatangkan kesusahan kepada kamu. Mereka sukakan apa yang menyusahkan kamu. Telah pun nyata (tanda) kebencian mereka pada pertuturan mulut mereka, dan apa yang tersembunyi oleh hati mereka lebih besar lagi. Sesungguhnya Kami telah jelaskan kepada kamu ayat ayat (Kami), jika kamu memahaminya (memikirkannya).” - [Al Quran Surah Al Imran ayat 118-120] .
Baca Juga:
Firman Allah S.W.T., yang bermaksud: “Perkataan yang baik dan pemberian maaf, lebih baik dari sedekah yang diiringi dengan sesuatu yang menyakitkan (perasaan penerima). Allah Maha Kaya lagi Maha Penyantun.” (Al Baqarah: 263).
Tiada ada daya dan kekuatan kecuali dengan pertolongan Allah.
Firman Allah S.W.T., yang bermaksud: “Mereka yang berjuang di jalan Kami nescaya Kami tunjukkan jalan-jalan Kami. Sesungguhnya Allah berserta orang yang berbuat baik.” (Al Ankabut: 69).
"Sesungguhnya hanyalah kepada Allah aku mengadukan kesusahan dan kesedihanku." (QS. Yusuf: 86).
Semasa hidup sederhanakanlah kegembiraan. Supaya wujud keseimbangan jiwa dan roh, bila menerima kesedihan yang pasti ditemui juga. Mengingatkan diri sendiri menjadi keutamaaan sebelum mengingatkan orang lain . In Syaa Allah ''palis'' sekali dari sifat-sifat sombong dan keji. Semuanya kerana Allah S.W.T.. Amin Ya Rob. (Peceq Admin).
"Sesungguhnya hanyalah kepada Allah aku mengadukan kesusahan dan kesedihanku." (QS. Yusuf: 86).
Semasa hidup sederhanakanlah kegembiraan. Supaya wujud keseimbangan jiwa dan roh, bila menerima kesedihan yang pasti ditemui juga. Mengingatkan diri sendiri menjadi keutamaaan sebelum mengingatkan orang lain . In Syaa Allah ''palis'' sekali dari sifat-sifat sombong dan keji. Semuanya kerana Allah S.W.T.. Amin Ya Rob. (Peceq Admin).
Perhatian: Pemaparan tajuk-tajuk, gambar-gambar dan segala bagai, adalah pandangan dan pendapat peribadi yang lebih menjurus kepada sikap dan sifat untuk menjadi lebih baik dengan mengamalkan gaya hidup menurut perentah dan larangan Allah S.W.T., antaranya bersikap dengan tiada prasangka, tidak bertujuan untuk kebencian, tidak berkeperluan untuk bersubahat dengan perkara bohong dan tiada kaitan dan berkepentingan dengan mana-mana individu. Jujur., aku hanyalah hamba Allah S.W.T., yang hina dina. BERSANGKA BAIK KERANA ALLAH S.W.T..
Tiada ulasan:
Catat Ulasan