Sabtu, 5 Oktober 2013

1931. Sign Language – Bahasa Isyarat.


بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ  , الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ , الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ,  مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ , إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ , اهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْتَقِيمَ  , صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ , غَيْرِ المَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ.

Assalamualaikum w.b.t/السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه
Meja www.peceq.blogspot.com 

Persatuan Pendidikan Khas

We speak for those who can\'t, we hear for those who want.

Sign Language – Bahasa Isyarat

Sign language is a useful life skill. You can learn it as another language in life for the purpose of communicating with other people like our very own pendidikan khas students in our school All
of our sign language classes will be conducted during our club meetings by the teacher in charge.
All sign language will be taught in Bahasa Malaysia.

Here are the alphabets in sign language which are the basic knowledge we learn in our club.
If you are interested, please join our club to learn more about sign language and next time, you can have a chance to communicate with our very own pendidikan khas students in our school. Your participation is strongly encouraged.
==================================

Hoi! Mari Belajar Kod Bahasa Isyarat

Pernah tak kita semua terfikir bagaimanalah orang pekak dan bisu dapat berkomunikasi sesama mereka? Mereka ni ada bahasa tersendiri ker?Orang biasa boleh faham ker apa yang dorang buat? Sebegitulah persoalan yang sering kali bermain di minda pujangga suatu ketika dahulu. Kita semua pun tahu jika seseorang itu buta,tulisan braille menjadi penghubung untuk mereka berkomunikasi. Bagi orang pekak dan bisu pula,pujangga nak kongsikan di Hoi! AMIRUL ARIF ini,mereka menggunakan Bahasa Melayu Kod Tangan(BMKT) atau lebih mudah bahasa isyarat lah. 

Pujangga mula-mula mengenali huruf-huruf dan nombor dalam bahasa isyarat masa pujangga tingkatan satu,hehe Keluarga pujangga ada yang bisu atau pekak ker? Ehh taklah pujangga berminat nak belajar kod tangan ni sebab tertarik melihat sesetengah kawan pujangga berkomunikasi gunakan kod tangan sesama mereka. Dorang bukannya pekak atau bisu pun,saja-saja belajar nak tambahkan ilmu. Bahasa isyarat nih,banyak kelebihannya bagi orang yang  normal,salah satunya kita boleh mengumpat bersembang dalam bahasa yang tak ramai orang faham.hehe (kuat mengumpat gak pujangga nih dulu +.+). Salah satu keburukannya pula,seperti biasalah, masa peperiksaan,kitorang yang terrer tahu bahasa isyarat ini memulakan aktiviti meniru dan bertukar jawapan masa peperiksaan.hehe tak kantoi wa cakap sama lu olang..Tetapi itu semua dulu tau,sekarang dah tak buat dah...INSAF (boleh percaya ker?)

Tanpa membuang masa, jom lihat kod tangan untuk huruf dan nombor di bawah hanya di Hoi! AMIRUL ARIF :
Kod abjad jari(paling lambat,2 hari boleh hafal lah).

(dari kiri)Baris 1 :1,2,3,4,5 Baris 2 :6,7,8,9,10 Baris 3 :11,12,13,14,15 Baris 4 :16,17,18,19,20

Sumber: 
Blogku rangkai. 
(http://mbsskl.edu.my/k_pkhas/sign-language-bahasa-isyarat/) .
amirul-arif.blogspot.com/2010/10/hoi-mari-belajar-kod-bahasa-isyarat.html
Lanjutan:
http://pdknet.com.my/forum/index.php?topic=715.0

Perhatian: Pemaparan tajuk-tajuk, gambar-gambar dan segala bagai, adalah pandangan dan pendapat peribadi yang lebih menjurus kepada sikap dan sifat untuk menjadi lebih baik dengan mengamalkan gaya hidup menurut perentah dan larangan Allah S.W.T., antaranya bersikap dengan tiada prasangka, tidak bertujuan untuk kebencian, tidak berkeperluan untuk bersubahat dengan perkara bohong dan tiada kaitan dan berkepentingan dengan mana-mana individu. Jujur., aku hanyalah hamba Allah S.W.T., yang hina dina. BERSANGKA BAIK KERANA ALLAH S.W.T..
ilmu.

Tiada ulasan: