Selasa, 15 Oktober 2013

2036. Hari Raya membawa sepenuh makna dalam hidup sebahagian orang dewasa.


بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ  , الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ , الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ,  مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ , إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ , اهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْتَقِيمَ  , صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ , غَيْرِ المَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ.

Assalamualaikum w.b.t/السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه
Meja www.peceq.blogspot.com 

Hari Raya mengajar kita tentang keinsafan, penghargaan, menghargai dan segala bagai yang bagus-bagus. Seiringan dengan kehendak Allah S.W.T, dan selari dengan seruan Nabi Muhammad SAW..

Hari Raya juga mengajar kita tentang kematian. Tahun-tahun sudah seseorang itu atau sesiapa sahaja ada dalam setiap Hari Raya. Tetapi Hari Raya kali ini seseorang itu telah kembali kepada Yang Maha Pencipta Allah S.W.T.. Ketiadaannya barang tentu paling tidak menjadikan sesiapa sahaja tercari-cari atau terngiang-ngiang suaranya. Terkenang-kenang aroma rasa dan kesedapan masakkannya, jasa dan pengorbanan yang telah tiada semasa hayatnya.

Hari Raya juga menyerlahkan seseorang sudah semakin menua. Menua dalam usianya. Lain kata hari matinya semakin dekat. Dalam keadaan sedemikian seseorang berperanan seumpama peranan semasa hanyatnya seorang yang telah kembali ke rahmatullah. Anda pula berperanan menyambut kepulangan anak-anak, cucu dan cicit, ipar duai, kaum kerabat, sanak saudara dan sebagainya. Begitulah seterusnya keadaannya bila seseorang itu pula "telah tiada". Yang anak akan jadi bapak dan ibu. Yang bapak yang ibu akan jadi datuk dan nenek. Itulah putaran dunia yang berkait tegap dengan suasana sambutan atau meraikan Hari Raya dalam kalender Islam.


Harus diingat Hari Raya juga membawa maksud kemenangan dan sebagainya selagi tidak bertentangan dengan ajaran Islam. Zaman sekarang Hari Raya sudah jadi modal niaga, termasuklah berbuka puasa pun sudah jadi cara orang mendapatkan duit. Macam juga majlis-majlis meraikan pernikahan kaum keluarga atau anak kepada satu keluarga. Sudah jadi satu cara dapatkan duit bagi pihak lain sebab menyediakan segala kemudahan yang sebelum ini semuanya beres atas nama muafakat sesama jiran atau sebuah perkumpulan masyarakat dan komuniti. 


Disetengah tempat modal insan iaitu "bergotong-royong" sudah tinggal nama dan jadi kenangan. Apakah sambutan Hari Raya akan menghadapi hal yang sama?. Itulah antara perkara akhir zaman. 


Takbir: 

AllahuAkbar!!!. 

Allah Maha Besar!!!. 


Kenny Rogers Lady Lyrics 

Songwriters: RODGERS, NILE GREGORY / DESTAGNOL, Y / EDWARDS, BERNARD / TRANCHART, R

(Lionel Richie Jr.)

Lady, I'm your knight in shining armor and I love you
You have made me what I am and I am yours
My love, there's so many ways I want to say I love you
Let me hold you in my arms forever more

You have gone and made me such a fool
I'm so lost in your love
And oh, we belong together
Won't you believe in my song?

Lady, for so many years I thought I'd never find you
You have come into my life and made me whole
Forever let me wake to see you each and every morning
Let me hear you whisper softly in my ear

In my eyes I see no one else but you
There's no other love like our love
And yes, oh yes, I'll always want you near me
I've waited for you for so long

Lady, your love's the only love I need
And beside me is where I want you to be
'Cause, my love, there's somethin' I want you to know
You're the love of my life, you're my lady!
=>http://yazidanefantasy.com/thr-fm-live-radio-streaming/
=>http://www.baidu.com/s?tn=dealio_dg&ie=utf-8&bs=bapakku+fm&f=8&rsv_bp=1&wd=bapakku.fm&rsv_sug3=6&rsv_sug4=1948&rsv_sug1=3&inputT=4184
=>http://www.baidu.com/baidu?tn=dealio_dg&wd=klasik+national
Kotak dan kota minda. 

وَتِلْكَ الْقُرَى أَهْلَكْنَاهُمْ لَمَّا ظَلَمُوا وَجَعَلْنَا لِمَهْلِكِهِم مَّوْعِداً 
Dan penduduk negeri-negeri (yang derhaka) itu Kami telah binasakan ketika mereka melakukan kezaliman, dan Kami telah tetapkan satu masa yang tertentu bagi kebinasaan mereka.
(Surah Al-Kahf ayat 59)
 
                              Tiada ada daya dan kekuatan kecuali dengan pertolongan Allah (SWT).
Perhatian: Pemaparan tajuk-tajuk, gambar-gambar dan segala bagai, adalah pandangan dan pendapat peribadi yang lebih menjurus kepada sikap dan sifat untuk menjadi lebih baik dengan mengamalkan gaya hidup menurut perentah dan larangan Allah S.W.T., antaranya bersikap dengan tiada prasangka, tidak bertujuan untuk kebencian, tidak berkeperluan untuk bersubahat dengan perkara bohong dan tiada kaitan dan berkepentingan dengan mana-mana individu. Jujur., aku hanyalah hamba Allah S.W.T., yang hina dina. BERSANGKA BAIK KERANA ALLAH S.W.T.. 

Tiada ulasan: