بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ , الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ , الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ , مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ , إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ , اهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْتَقِيمَ , صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ , غَيْرِ المَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ.
Meja p3c3q
Allah SWT mengharamkan pengguguran.
Pengguguran Kandungan Kerana Kecacatan
Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama
Islam Malaysia Kali Ke-26 yang bersidang pada 7 - 8 Mac 1990 telah
membincangkan Pengguguran Kandungan Kerana Kecacatan. Muzakarah telah
memutuskan bahawa haram menggugurkan janin di dalam kandungan, kecuali
atas sebab-sebab kecacatan yang teruk yang boleh membahayakan nyawa ibu.
Keterangan/Hujah:
Dari segi perubatan, pada umumnya kecacatan terbahagi kepada tiga jenis
iaitu kecacatan fizikal, kecacatan mental dan kecacatan kombinasi
kedua-duanya.
Terdapat berbagai kecacatan yang berlaku pada janin, antaranya ialah
kecacatan fizikal seperti pekak, buta mata, sumbing bibir, tiada otak,
kepala besar dan sebagainya. Manakala kecacatan mental pula ialah
seperti kelembapan otak, peradangan otak dan sebagainya. Tidak semua
kecacatan ini dapat dikesan oleh doktor melalui peralatan dan ujian yang
dilaksanakan.
Janin di dalam kandungan terbentuk dalam beberapa peringkat, iaitu peringkat awal yang dipanggil nutfah iaitu dari 1 hari hingga 40 hari. Peringkat kedua ialah peringkat sesudah terbentuk yang dipanggil mudhgah yang
berumur di antara 40 hari hingga 120 hari. Peringkat ketiga pula ialah
peringkat selepas berumur 120 hari iaitu sesudah ditiup roh insaniah ke
dalamnya.
Menurut para doktor, peringkat sebelum berbentuk ialah peringkat dari
hari pertama hingga 40 hari seseorang itu mengandung. Majoriti para
fuqaha’ berpendapat pengguguran yang dilakukan diperingkat ini adalah
makruh dan disyaratkan dengan tiga syarat iaitu persetujuan daripada
kedua suami isteri, tidak mendatangkan bahaya dan kenyataan daripada dua
orang doktor pakar yang adil.
Peringkat mudhghah pula bermula pada hari 40 hingga 4 bulan
(120 hari) seseorang itu mengandung dan pada peringkat ini sudah nyata
bentuk awal anggota janin tersebut. Pengguguran yang dilakukan pada
peringkat ini hukumnya makruh yang amat dilarang. Walaubagaimanapun
sekiranya disahkan oleh doktor bahawa pengguguran perlu dilakukan bagi
mengelakkan bahaya yang akan mengancam keselamatan dan nyawa si ibu,
maka dalam keadaan ini hukumnya adalah harus.
Melakukan pengguguran selepas kandungan berumur 120 hari adalah haram
kerana pengguguran pada peringkat ini telah dianggap sebagai satu
jenayah terhadap bayi atau janin yang telah sempurna hidup.
Walaubagaimanapun harus menggugurkannya bagi menyelamatkan nyawa ibu dan
di atas nasihat doktor yang pakar dan adil bahawa tidak ada jalan lain
kecuali menggugurkan kandungan. Ini berdasarkan kaedah fiqh iaitu “Memilih mana yang lebih ringan kemudharatan bagi mengelak mudharat yang lebih berat”.
Keputusan Fatwa Kebangsaan lain berkaitan:
Bil | Tajuk | Bil. JKF | Tarikh Keputusan |
---|---|---|---|
1 | Hukum Menggugurkan Kandungan Mangsa Yang Dirogol | Muzakarah Kali Ke-52 | 1 Jul, 2002 |
2 | Menggugurkan Janin Pembawa atau Pengidap Penyakit Thalassaemia | Muzakarah Kali Ke-52 | 1 Jul, 2002 |
BACA JUGA:
Hukum Menggugurkan Kandungan ._^_. America Aljazeera ._^_.
Zulfarizan Zakaria "FABI
AYYI AALA IRABBIKUMA TUKAZZHIBAN" = Nikmat Tuhan Manakah Yang Engkau
Hendak Dustakan?........muhasabah buat diri kite ni belake kerana Allah
S.W.T.....
Perhatian: Pemaparan
tajuk-tajuk, gambar-gambar dan segala bagai, adalah pandangan dan
pendapat peribadi yang lebih menjurus kepada sikap dan sifat untuk
menjadi lebih baik dengan mengamalkan gaya hidup menurut perentah dan
larangan Allah S.W.T., antaranya bersikap dengan tiada prasangka, tidak
bertujuan untuk kebencian, tidak berkeperluan untuk bersubahat dengan
perkara bohong dan tiada kaitan dan berkepentingan dengan mana-mana
individu. Jujur., aku hanyalah hamba Allah S.W.T., yang hina dina.
BERSANGKA BAIK KERANA ALLAH S.W.T..
urv.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan