بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ , الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ , الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ , مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ , إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ , اهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْتَقِيمَ , صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ , غَيْرِ المَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ.
Assalamualaikum w.b.t/السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه
Meja www.peceq.blogspot.com .
Inna lillahi wa inna ilayhi raji'un (انّا للہ و انّا الیہ راجعون) .....
Minda Muslim. Mengelak berfikir dengan kadar ikut akal bukan ikut hukum Islam. GETUS CETUS HATI SEORANG MUSLIMAH. "Sesungguhnya hanyalah kepada Allah aku mengadukan kesusahan dan kesedihanku." (QS. Yusuf: 86) .
Renungan untuk suami...
Renungan untuk suami...
Kepada
para suami, sebelum anda berniat untuk 'pasang' dua dan seterusnya, fahamilah
artikel dibawah dengan sebaik mungkin.
Suami ibarat sebagai pemimpin kecil dan
sebagaimana yang kita maklum, pemimpin adalah satu tanggungjawab berat didunia
dan berat juga pengadilan di akhirat.
Jangan kerana tertipu dengan kecantikan
palsu seorang wanita, para suami ini menjeruskan diri ke lembah kehinaan.
Walaupun
setiap kejayaan lelaki berdirinya seorang wanita di belakang, tetapi tersilap
memilih wanita akan menukarkan kejayaan tersebut kepada sebuah penghancuran.
Wallahualam.
MENCARI PENYELESAIAN DENGAN MAKSIAT
“Peritnya masalah rumahtangga kami ini,” keluh seorang suami.
“Kamu sudah minta bantuan Allah?” soalan untuk beliau.
“Puas saya berdoa, solat hajat…!” katanya.
“Kamu tahu mengapa doa dan solat hajat kamu tidak dipedulikan
Allah?”, soalan seterusnya.
“Mengapa?”, soal beliau.
“Tatkala kamu berdepan dengan masalah, kamu berhubungan dengan
perempuan itu di belakang isteri kamu! Pedulikah Allah kepada doa pelaku
maksiat?” soalan terakhir buatnya.
Ketika seorang suami tidak berpuas hati dengan keadaan isteri
dan perkahwinannya, peringkat ini sering juga menyaksikan suami berhubungan
dengan perempuan lain. Sama ada hubungan itu di pejabat, di internet, di lokasi
program, atau di mana sahaja, apakah definisi Islam kepada perhubungan itu?
Ia adalah maksiat!
Lebih buruk lagi, maksiat itu merangkumi keingkarannya terhadap
Allah, dan kezaliman ke atas manusia (isteri dan anak-anak).
Biar pun hubungan itu nanti mungkin berkesudahan dengan
perkahwinan, sama ada secara poligami atau dengan menceraikan isteri pertama
terlebih dahulu, hubungan sebelum berkahwin itu tetap suatu maksiat yang tidak
terhapus dengan perkahwinan tersebut.
Perkahwinan bukan penghapus dosa.
Hubungan sulit sang suami dengan perempuan berkenaan adalah dosa, manakala
perkahwinan adalah subjek yang berasingan. Dosa dan maksiat hanya terubat dengan taubat!
Justeru kita ingin tahu, berapa ramai suami yang berjaya
mengendalikan kes poligami tanpa pendahuluan ‘hubungan sulit’ berupa maksiat
ini? Jika anak teruna dan dara dibantu oleh keluarga dan saudara mara dalam
mengatur risik, pinang, tunang dan akad nikah sebagai jalan beradat lagi
bersyariat dalam berumahtangga, bagaimana pula dengan perkahwinan golongan
‘bijak pandai lagi berpengalaman’ ini? Ketika bertemu dua insan ini, siapakah
yang ketiga di antara mereka?
Maksiat kepada Allah, dan zalim ke atas isteri dan anak-anak,
dosa ini tidak terhapus dengan kejayaan berkahwin yang didambakan itu. Ia wajib
dengan taubat.
Syarat taubat, harus dengan penyesalan, juga koreksi atas kesan
perlakuannya di dalam maksiat itu.
Itu seperkara.
TERTIPU
OLEH PERASAAN
Tatkala seorang suami berkenalan dengan cinta kedua, isteri yang
sedia ada sering kelihatan buruk celanya. Serba serbi tidak kena. Cinta kedua
itulah ‘penemuan sejati’ yang terlewat tapi belum terlambat.
Suami terlupa bahawa hubungannya dengan isteri pertama banyak
dibelenggu oleh tekanan dan bebanan. Ia datang dari tanggungjawab yang sudah
terpikul di atas bahu mereka berdua.
Anak-anak, harta benda, kewangan dan
pelbagai lagi. Semua itu menjadi sumber tekanan, dan mustahil hubungan nampak
indah dalam keadaan masing-masing tertekan dan terbeban.
Akan tetapi segalanya nampak indah pada cinta kedua, kerana di
situlah ditemui ketenangan.
Bergaduh dengan isteri di rumah, lari kepada cinta sejati yang
setia.
Luahkan segalanya kepada dia.
Dia sungguh memahami.
Tetapi suami itu terlupa bahawa hubungan cinta kedua itu indah
kerana ia belum datang dengan tanggungjawab. Belum ada komitmen. Hanya cinta
dan perasaan yang cantik-cantik belaka.
Justeru tidak rasional untuk sang suami
membandingkan cinta keduanya dengan isteri pertama di dalam rumah.
Amat salah
alasan suami bahawa beliau yakin kekasihnya bakal membahagiakan, tanpa meneliti
akan perihal tanggungjawab yang bakal mengiringi lafaz AKU TERIMA NIKAHNYA
(kali berikutnya).
Berkahwin kerana perasaan tanpa mempedulikan tanggungjawab dan
bebanan, adalah kebudak-budakan yang mengundang kehinaan. Kematangan usia gagal
mematangkan pertimbangan.
SI
MANIPULATIF ITU
Pertimbangan ketiga pula harus dilihat kepada ‘pihak ketiga’
itu. Jika hubungannya dengan lelaki itu, tanpa pengetahuan bahawa
kekasihnya adalah suami orang, maka itu suatu kecuaian yang besar. Salahnya
adalah atas kecuaian tersebut.
Akan tetapi jika beliau muncul untuk memanipulasi masalah yang
sedang membelenggu seorang suami dan isteri, maka besarlah dosa dan celanya
atas perbuatan itu. Malah lebih menghairankan kita, bagaimanakah seorang lelaki
boleh memandang perempuan seperti ini sebagai pasangan ganti kepada isteri yang
halal di rumah itu? Baikkah perempuan yang mengambil peluang dari mehnah yang
sedang membelenggu suami dan isteri itu?
Tatkala mereka berdua sedang berjuang untuk menyelamatkan sebuah
bahtera dengan anak-anak yang antara timbul dan karam itu, bagaimanakah rupa
hati seorang perempuan yang datang menawarkan perahu ‘penyelamat’ untuk si
lelaki dengan memejamkan mata terhadap nasib perempuan dan anak-anak di dalam
kapal yang terumbang ambing itu? Apakah nilai iman dalam dirinya?
Daripada Abu Hurairah katanya Rasulullah s.a.w. bersabda:
“Jangan kamu saling berdengki, saling memuji barang untuk melariskannya, saling
membenci, memulau dan jangan antara kamu yang membeli atas pembelian orang
lain, hendaklah kamu menjadi hamba Allah yang bersaudara. Seorang muslim adalah
saudara kepada muslim yang lain, dia tidak menzaliminya, tidak menghinanya. Taqwa itu di sini-baginda mengisyaratkan kepada dadanya sebanyak tiga kali-.
Cukuplah seseorang itu melakukan kejahatan dengan menghina saudaranya yang
muslim. Setiap muslim darahnya, hartanya dan maruahnya haram ke atas muslim
yang lain.” (Muslim)
Apakah rasional seorang lelaki mengahwini seorang perempuan yang
tiada belas terhadap seorang perempuan lain yang memiliki hati dan diri
sepertinya? Bagaimana pula dengan anak-anak itu? Sungguh, tiada justifikasi
terhadap perbuatan sakit menyakiti seperti ini kecuali kerana masing-masing
saling memandang dengan pandangan nafsu.
Seperkara yang harus disedari oleh para suami, talak dan
poligami bukannya HAK milik mereka, tetapi TANGGUNGJAWAB untuk ia diuruskan
sebaik mungkin. Memikirkan bahawa talak serta poligami itu sebagai HAK akan
secara sedar atau tidak sedar menjadikan suami tidak memberi sepenuh diri ke
arah menyelesaikan krisis rumahtangga yang sedang dihadapinya.
Dan di antara tanda-tanda yang membuktikan kekuasaan dan
rahmatNya, bahawa Dia menciptakan untuk kamu (wahai kaum lelaki), isteri-isteri
dari kamu sendiri, supaya kamu bersenang hati dan hidup mesra dengannya, dan
dijadikannya di antara kamu (suami isteri) perasaan kasih sayang dan belas
kasihan. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi keterangan-keterangan (yang
menimbulkan kesedaran) bagi orang-orang yang berfikir. [Al-Room 30: 21]
Mawaddah itu adalah cinta yang terhasil, kesan dari usaha
menyemainya di dalam jiwa antara suami dan isteri. Cinta tambah, bagai yang
digelarkan oleh M. Quraish Shihab dalam risalah ‘Cabaran Kehidupan Rumah
Tangga‘ karangannya. Mawaddah hanya ada antara suami dan isteri, sebagai cinta
yang diperjuangkan dalam sebuah rumahtangga.
Segala susah payah yang diharungi
dengan jiwa memberi oleh suami dan isteri menyuburkan mawaddah ini… sesuatu
yang seharusnya mekar dalam sebuah perkahwinan lewat usia.
Namun mawaddah yang mengosongkan diri dari kecenderungan
mengungkit kekurangan di antara suami dan isteri, terlalu ideal untuk berdiri
sendiri. Manusia kaya dengan kelemahan, sebagaimana kaya juga dengan keinginan
dan kemahuan. Justeru di antara tanda kebesaran Allah SWT yang diterbitkan
dalam sebuah perkahwinan, adalah mawaddah yang diiringi rahmah. Sifat rahmah
ini menghiasi jiwa seorang suami secara khusus, terhadap kecenderungan dirinya
kepada keinginan dan keperluan.
Suami yang beristerikan seorang perempuan yang mandul, atau
hilang upaya seksual kerana menopause sebagai misal, mungkin boleh mengambil
pilihan poligami untuk memenuhi naluri kebapaan dan kelelakiannya yang
diingini. Tetapi dia sedar, bahawa pilihan itu pedih buat sang isteri.
Justeru
sifat rahmah itulah yang membendung keinginan tersebut. Sifat belas ihsan yang
tidak sampai kepada hatinya untuk menyakiti isteri atas kekurangan yang
berlaku. Demi mawaddah antara mereka, rahmah menjadi bekal pengorbanan seorang
suami.
Dan isteri yang terhias jiwanya dengan sifat yang rahmah itu
jua, membangunkan kesediaan yang sama untuk belas ihsan terhadap suami yang
juga punya hati dan perasaan. Di sinilah ujian kepada mawaddah dan rahmah
antara suami dan isteri.
Suami yang awal-awal lagi membelakangkan isteri dan mendampingi
wanita lain di luar daerah Halal, tiada mawaddah dan tiadalah rahmah antara
mereka. Hanya murka Allah yang menjadi duri siang dan malam saban ketika.”
In Syaa Allah Bermanfaat.
Perhatian:
Pemaparan tajuk-tajuk, gambar-gambar dan segala bagai, adalah pandangan
dan pendapat peribadi yang lebih menjurus kepada sikap dan sifat untuk
menjadi lebih baik dengan mengamalkan gaya hidup menurut perentah dan
larangan Allah S.W.T., antaranya bersikap dengan tiada prasangka, tidak
bertujuan untuk kebencian, tidak berkeperluan untuk bersubahat dengan
perkara bohong dan tiada kaitan dan berkepentingan dengan mana-mana
individu. Jujur., aku hanyalah hamba Allah S.W.T., yang hina dina.
BERSANGKA BAIK KERANA ALLAH S.W.T..
_._
Tiada ulasan:
Catat Ulasan