Islam Agama Ku.
Surah Al-Fatihah hendaklah dibaca di luar waktu Solat juga (dengan memahami setiap ayatnya) kerana:
1. Di dalam hadith bahawa Al-Fatihah (sejauh berkaitan kedudukannya) ialah Surah teragung Al-Quran. Ia adalah Sab’a Mathali dan ia adalah Quranul Azim
2. Di dalam hadith yang lain bahawa Rasulullah SAW bersabda: Daku telah dierikan Fatihatul Kitab (Surah Al-Quran yang pertama) dari bawah Arasy (dari khazanah yang khas)
3. Dalam hadith yang lain bahawa pernah Jibrail a.s sedang duduk berdekatan Rasulullah SAW apabila tiba-tiba, ia mendengar dari atas, iaitu dari langit, satu suara yang benda pecah. Hazrat Jibrail a.s berkata “Malaikat tertentu telah turun dari langit yang tidak pernah turun sebelumnya hari ini”. Malaikat ini memberi salam dan berkata “ Wahai Rasulullah SAW semoga tuan diberkati. Tuan telah dianugerahkan dengan dua cahaya yang tidak pernah diberikan kepada seornag Nabi pun sebelum ini. Satu ialah Fatihatul Kitab dan yang kedua ialah dua ayat terakhir Surah Al-Baqarah. Apa sahaja huruf yang tuan baca daripadanya kan diberi ganjaran.”
6. Terasa lagi kebesaran Tuhan. Setelah Tuhan perkenalkan diri-Nya dari ayat 1 sehingga 4, setelah terasa kebesaran Tuhan, maka barulah Tuhan cakap bahawa hanya Dia yang disembah dan Dia tempat meminta pertolongan. Dalam ayat ke 5 itu, setelah ilmu tentang Tuhan sudah lengkap, barulah Tuhan arahkan agar Dia disembah, "Iyyakana`budu waiyyakanasta`in".
Cara yang Tuhan lakukan itu dalam mendidik manusia, Tuhan minta agar manusia lakukan kepada manusia juga. Cara mendidik, cara mengasuh telah Tuhan tunjukkan dalam Fatehah tadi iaitu secara beransur-ansur. Cara itulah yang Tuhan minta kita buat dalam mendidik manusia sehingga akhirnya manusia menyembah Tuhan. Itulah ilmunya, teorinya.
Luar biasanya Tuhan bila Tuhan pun telah tunjukkan realiti dari teori ini atau bagaimana Tuhan aplikasikan teori ini, iaitu secara realitinya, perintah sembahyang diturunkan setelah 11 tahun kerasulan.
Itulah ilmu pendidikan yang kita dapat cungkil dari susunan ayat dalam surah Al Fatehah. Maha Besar Tuhan.
SEKIAN.
Sumber:
Huraian Surah al-Fatihah
Baca Juga:
1529. Jihad bukan membunuh.
Penyakit Hasad Dengki.
Surah Al-Fatihah hendaklah dibaca di luar waktu Solat juga (dengan memahami setiap ayatnya) kerana:
1. Di dalam hadith bahawa Al-Fatihah (sejauh berkaitan kedudukannya) ialah Surah teragung Al-Quran. Ia adalah Sab’a Mathali dan ia adalah Quranul Azim
2. Di dalam hadith yang lain bahawa Rasulullah SAW bersabda: Daku telah dierikan Fatihatul Kitab (Surah Al-Quran yang pertama) dari bawah Arasy (dari khazanah yang khas)
3. Dalam hadith yang lain bahawa pernah Jibrail a.s sedang duduk berdekatan Rasulullah SAW apabila tiba-tiba, ia mendengar dari atas, iaitu dari langit, satu suara yang benda pecah. Hazrat Jibrail a.s berkata “Malaikat tertentu telah turun dari langit yang tidak pernah turun sebelumnya hari ini”. Malaikat ini memberi salam dan berkata “ Wahai Rasulullah SAW semoga tuan diberkati. Tuan telah dianugerahkan dengan dua cahaya yang tidak pernah diberikan kepada seornag Nabi pun sebelum ini. Satu ialah Fatihatul Kitab dan yang kedua ialah dua ayat terakhir Surah Al-Baqarah. Apa sahaja huruf yang tuan baca daripadanya kan diberi ganjaran.”
22 November, 2005
Huraian Surah al-Fatihah
STAIL TARBIAH TUHAN DALAM AL FATEHAH
Bila kita bahas lebih jauh 5 ayat pertama Al Fatehah ini maka kita dapat melihat bagaimana didikan dan tarbiah Tuhan.Stail tarbiah Tuhan itu sebenarnya ada dalam surah Fatehah.
Bila kita bahas lebih jauh 5 ayat pertama Al Fatehah ini maka kita dapat melihat bagaimana didikan dan tarbiah Tuhan.Stail tarbiah Tuhan itu sebenarnya ada dalam surah Fatehah.
Kalau para guru, pemimpin dan ibu
ayah boleh faham, boleh hayati dan boleh applykan kepada pengikut, anak
buah, murd-murid dan anak-anaknya, insyaAllah, berkat dari Tuhan akan
sangat memberi kesan. Tetapi mungkin orang tidak perasan.
Mari kita mencungkil dari susunan ayat-ayat Al Fatehah, bagaimana Tuhan mendidik manusia. Kalau ilmu ini dapat kita miliki, dapatlah kita applykan dalam kita mendidik. Sebenarnya didikan dalam Al Fatehah sangat cantik dan sistematik.
Tuhan mendidik manusia tidak secara mengejut tetapi secara tadarruj yakni beransur-ansur. Dari yang ringan-ringan kepada yang agak berat, sehinggalah yang sangat berat, sampailah matlamat yang Tuhan maksudkan.
Mari kita mencungkil dari susunan ayat-ayat Al Fatehah, bagaimana Tuhan mendidik manusia. Kalau ilmu ini dapat kita miliki, dapatlah kita applykan dalam kita mendidik. Sebenarnya didikan dalam Al Fatehah sangat cantik dan sistematik.
Tuhan mendidik manusia tidak secara mengejut tetapi secara tadarruj yakni beransur-ansur. Dari yang ringan-ringan kepada yang agak berat, sehinggalah yang sangat berat, sampailah matlamat yang Tuhan maksudkan.
Kalau kita baca dari ayat
`Bismillah` hingga "Iyyakana`budu...", banyak ilmu pendidikan yang kita
dapat. Tuhan mendidik manusia tidak secara mengejut tetapi secara
bertahap agar sesuai dengan akal dan fitrah manusia.
Sebab Tuhan jadikan akal dan
fitrah manusia tidak boleh diasak sekaligus kerana ia akan rosak. Sama
ada dia tidak tahan dan jadi jumud atau dia militan dan agresif.
Keduanya Tuhan tidak mahu kerana keduanya bahaya. Sebab itu Tuhan
mendidik secara bertahap.
Matlamat terakhir adalah bahawa Allah SWT itu adalah Tuhan yang mesti manusia sembah hendaknya manusia meminta tolong dari-Nya.
Matlamat terakhir adalah bahawa Allah SWT itu adalah Tuhan yang mesti manusia sembah hendaknya manusia meminta tolong dari-Nya.
Itu kemuncak kepada pengenalan
dari didikan secara tadarruj tadi atau yang beransur-ansur. Matlamat
Tuhan ialah supaya orang akui Dia Tuhan dan mesti sembah Dia. Di awal
surah, Dia tidak terus kenalkan diri Nya,"Aku Tuhan." Tetapi Tuhan
perkenalkan dirinya secara sedikit demi sedikit, iaitu:
1. Tuhan kenalkan 'diri-Nya' dengan secara gembira atau tabsyir:
Dalam "Bismillahirrahmanirrahim", dikenalkan Tuhan itu maha Pemurah dan maha Penyayang. Dirasakan nikmat yang terlalu banyak. Ada nikmat rohaniah, maknawiyah dan ada nikmat lahir. Bila disebut begitu, ada 2 yang tersirat yakni :
a) Ada khabar gembira. Nikmat itu adalah khabar gembira.
b) Tidak ada nikmat melainkan yang Tuhan beri. Tidak ada saluran selain dari Tuhan. Sama ada nikmat maknawi atau yang lahir.
Mungkin kita tidak terasa kerana kita sudah lama menjadi orang Islam dan sudah sering mendengar Fatehah sehingga kita sudah lali. Orang Arab, waktu mula-mula datang wahyu itu, 1500 tahun lalu, bila turun `Bismillah...`, mereka terkejut.
1. Tuhan kenalkan 'diri-Nya' dengan secara gembira atau tabsyir:
Dalam "Bismillahirrahmanirrahim", dikenalkan Tuhan itu maha Pemurah dan maha Penyayang. Dirasakan nikmat yang terlalu banyak. Ada nikmat rohaniah, maknawiyah dan ada nikmat lahir. Bila disebut begitu, ada 2 yang tersirat yakni :
a) Ada khabar gembira. Nikmat itu adalah khabar gembira.
b) Tidak ada nikmat melainkan yang Tuhan beri. Tidak ada saluran selain dari Tuhan. Sama ada nikmat maknawi atau yang lahir.
Mungkin kita tidak terasa kerana kita sudah lama menjadi orang Islam dan sudah sering mendengar Fatehah sehingga kita sudah lali. Orang Arab, waktu mula-mula datang wahyu itu, 1500 tahun lalu, bila turun `Bismillah...`, mereka terkejut.
Sebelum turunnya ayat itu, mereka
fikir nikmat-nikmat itu dari jin, malaikat atau bagi hamba sahaya, dia
ingat nikmat itu datang dari tuannya.
Dengan turunnya ayat
`Bismillah...`, mereka terkejut dan tersedar rupa-rupanya nikmat-nikmat
itu datangnya dari Tuhan. Jadi dia terasa bahawa rupanya Tuhan itu baik.
2. Bila sudah faham bahawa nikmat ini khabar gembira dari Tuhan maka Tuhan mengajak memuji Dia dengan ayat " Alhamdulillah...."
2. Bila sudah faham bahawa nikmat ini khabar gembira dari Tuhan maka Tuhan mengajak memuji Dia dengan ayat " Alhamdulillah...."
Bagaimana kalau tidak sebut
nikmat, tidak sebut khabar gembira tetapi terus disuruh memuji Allah?
Tentu orang akan rasa, kenapa hendak puji Tuhan? Begitulah cantiknya
cara Tuhan mendidik manusia.
3. Selanjutnya, manusia disedarkan bahawa pujian itu tidak boleh dikongsi.
3. Selanjutnya, manusia disedarkan bahawa pujian itu tidak boleh dikongsi.
Hanya untuk Allah SWT. raja atau
orang besar tidak boleh kongsi pujian itu dengan Tuhan. Kalau kongsi
dengan Tuhan, itu dosa yang paling berat.
Bila dikatakan nikmat itu dari
Tuhan, jadi layaklah Tuhan sahaja yang boleh dipuji. Tuhan kenalkan diri
Nya bahawa Dia, "Rabbul `alamin," yang mentadbir seluruh alam, dunia
dan Akhirat.
Orang yang mula-mula dengar ayat
ini, 1500 tahun lalu merasa terkejut. "Hebat Tuhan ya. Bukan sahaja Dia
beri nikmat dan Dia yang patutu dipuji, rupanya Dia itu mentadbir." Lagi
terasa besarnya Tuhan itu. Bukan sahaja Dia mentadbir dunia, bahkan
Akhirat pun Dia tadbir.
4. Kemudian Tuhan perkenalkan diri Nya lagi dalam "Arrahmanir rahim", diulang lagi tentang khabar gembira dan ada tanzir yang menakutkan.
4. Kemudian Tuhan perkenalkan diri Nya lagi dalam "Arrahmanir rahim", diulang lagi tentang khabar gembira dan ada tanzir yang menakutkan.
Cara Tuhan beri nikmat pada
manusia ada 2 cara iaitu: pemurah dan cara kasih sayang. Kadang-kadang
atas nama kasih sayang, Dia beri sedikit nikmat sahaja. Atas nama
pemurah, Dia beri banyak.
Tetapi atas nama pemurah, itu
secara istidraj. Tuhan beri banyak itu secara murka. Di sini orang naik
takut dan akan berfikir, adakah nikmat dari Tuhan itu dia dapat atas
dasar istidraj atau atas dasar rahmat. Di sini ada tanzir, ada didikan
untuk menakutkan. Sehingga bila seseorang dapat nikmat Tuhan, dia tak
akan lupa diri.
Tuhan beri sedikit kepada orang
yang Dia sayang, atas dasar rahmat juga. Seolah-olah Tuhan kata," Buat
apalah Aku beri banyak di dunia. Beri najis kepada hamba yang Aku
sayang. Aku hendak simpan nikmat untuknya di Akhirat." Tetapi manusia
tidak faham. Bila dapat sedikit, rasa sedih sangat. Bila Tuhan beri atas
dasar pemurah, kadang Tuhan beri banyak. Di situlah murka dan laknat
Tuhan. di situlah istidraj.
5. Kemudian Tuhan kenalkan lagi diri-Nya agar cinta dan takutkan Tuhan itu bertambah.
5. Kemudian Tuhan kenalkan lagi diri-Nya agar cinta dan takutkan Tuhan itu bertambah.
"Malikiyau middin". Dia kenalkan
diri Nya bahawa Dia miliki Akhirat. Tidak sebut dunia. Di sini juga ada
didikan iaitu: Kuasa mutlak itu di tangan Tuhan, tidak dikongsi langsung
dengan sesiapa. Tuhan hendak sedarkan manusia bahawa dunia yang kita
pandang hebat itu sehingga manusia sampai bergaduh, rupanya tidak ada
nilai di sisi Tuhan. Manusia sahaja yang memandang dunia itu besar
sedangkan bagi Tuhan, tidak ada nilainya sekalipun bandingan sebelah
sayap nyamuk. Maka carilah dunia untuk Akhirat. Jika tidak manusia akan
sangat rugi.
6. Terasa lagi kebesaran Tuhan. Setelah Tuhan perkenalkan diri-Nya dari ayat 1 sehingga 4, setelah terasa kebesaran Tuhan, maka barulah Tuhan cakap bahawa hanya Dia yang disembah dan Dia tempat meminta pertolongan. Dalam ayat ke 5 itu, setelah ilmu tentang Tuhan sudah lengkap, barulah Tuhan arahkan agar Dia disembah, "Iyyakana`budu waiyyakanasta`in".
Cara yang Tuhan lakukan itu dalam mendidik manusia, Tuhan minta agar manusia lakukan kepada manusia juga. Cara mendidik, cara mengasuh telah Tuhan tunjukkan dalam Fatehah tadi iaitu secara beransur-ansur. Cara itulah yang Tuhan minta kita buat dalam mendidik manusia sehingga akhirnya manusia menyembah Tuhan. Itulah ilmunya, teorinya.
Luar biasanya Tuhan bila Tuhan pun telah tunjukkan realiti dari teori ini atau bagaimana Tuhan aplikasikan teori ini, iaitu secara realitinya, perintah sembahyang diturunkan setelah 11 tahun kerasulan.
Di peringkat awal, selama 11 tahun Tuhan turunkan ayat-ayat untuk mengenalkan Tuhan.
Kalau dari awal diperintahkan sembahyang, kita akan ragu dengan teori
pendidikan beransur-ansur tadi. Seolah-olah Tuhan cakap lain tetapi buat
lain.
Tetapi terbukti, realitinya tepat dengan teorinya. Nampak kebesaran Tuhan. Cantik
sungguh didikan Tuhan. Tetapi guru-guru tidak hayati ini. Rasulullah
SAW mendidik manusia dengan kenalkan Tuhan dahulu. Pada tahun ke 11
kerasulan barulah solat diwajibkan.
Itulah ilmu pendidikan yang kita dapat cungkil dari susunan ayat dalam surah Al Fatehah. Maha Besar Tuhan.
SEKIAN.
Huraian Surah al-Fatihah
Baca Juga:
1529. Jihad bukan membunuh.
Penyakit Hasad Dengki.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan