Jumaat, 29 November 2013

2544. Antara yang patut didahulukan.


بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ  , الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ , الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ,  مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ , إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ , اهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْتَقِيمَ  , صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ , غَيْرِ المَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ.

Assalamualaikum w.b.t/السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه
Meja www.peceq.blogspot.com


HaL Satu. Hal Negeri Orang (Hal Negeri Selangor Darul Ehsan)

Kelab Penyokong Kerajaan Selangor Jadi Kelab Kongkalikong. 

Kenyataan Media
28 November 2013

Kelab Penyokong Kerajaan Selangor Jadi Kelab Kongkalikong

Semalam SAMM Johor menjadi antara yang pertama menyuarakan rasa tidak bersetuju terhadap kenaikan gaji yang terlalu tinggi DUN Selangor di kala rakyat masih terbeban dengan kesan kenaikan kos sara hidup yang semakin mendesak.

Hari ini, setelah pelbagai pihak menyatakan bantahan termasuklah komentar Ketua Pembangkang yang menyatakan kenaikan itu terlalu tinggi, Kelab Penyokong Kerajaan (BBC) Selangor membuat pusingan 180 darjah apabila Pengerusinya, YB Azmin Ali membuat kenyataan meminta pentadbiran Kerajaan Negeri mengkaji semula keputusan yang telah diluluskan semalam.

Persoalan yang ingin SAMM Johor lontarkan adalah mengapa semalam sewaktu usul pindaan dibentangkan di Dewan DUN, BBC Selangor tidak menyatakan bantahan atau menolak usul ini daripada diluluskan? Adakah BBC berpandangan bahawa Dewan DUN itu adalah seperti sebuah set penggambaran drama? Di dalam Dewan DUN, mereka mengundi untuk meluluskan usul kenaikan namun apabila berhadapan dengan media BBC membuat pusingan 180 darjah dan meletakkan semua beban kesalahan kepada Menteri Besar seorang.

Kelulusan kenaikan gaji ini bukanlah keputusan eksekutif semata-mata. Ia adalah keputusan kolektif kesemua ahli Dewan Negeri Selangor. Ia dibahaskan dan diundi untuk kelulusan. Maka, adalah tidak patut setelah pelbagai lapisan rakyat menyatakan bantahan termasuklah Ketua Pembangkang yang menyatakan bahawa kenaikan ini terlalu tinggi, barulah BBC tersedar daripada lenanya.

Atau apakah kenyataan Pengerusi BBC ini hanya untuk mengampu Ketua Pembangkang yang juga merupakan Ketua Umum PKR semata-mata? Setelah Dato' Seri Anwar Ibrahim mengeluarkan kenyataan tersebut barulah BBC tersedar ataupun semasa usul ini dibahaskan semalam Pengerusi BBC tidak berada di dalam Dewan DUN sehinggakan beliau tidak menyedari usul kenaikan gaji ini dibahaskan?

Rasional perbandingan gaji Menteri Besar, Exco, ADUN, Speaker dan Timbalan Speaker dengan swasta bukan satu justifikasi yang boleh diterima pakai. Swasta atau korporat adalah merupakan organisasi yang berorientasikan keuntungan sedangkan pentadbiran Kerajaan lebih berorientasikan khidmat kepada rakyat. Jika rasional ini digunapakai, maka seharusnya seluruh penjawat awam Negeri Selangor perlu menerima gaji yang setara dengan sektor swasta.

Cukuplah bermain wayang. Rakyat tidak buta. Rakyat tidak pekak. Rejim Pakatan Rakyat jangan mengikut telatah rejim Barisan Nasional yang sering menghina akal rakyat. Apa yang boleh kita simpulkan BBC Selangor telah menjadi Kelab Kongkalikong. Apa yang sedang anda persembahkan ini jelas menghina intelektual rakyat.

Roslee Mohd Shariff
Penyelaras Bersama
Solidariti Anak Muda Malaysia Negeri Johor
SAMM Johor

HaL Dua. Hal Negeri Sendiri (Hal Negeri Johor Darul Takzim)

Johor Negeri Deposit Tetap BN, 

Tapi Rakyat Johor Dipaksa Bayar Tarif Air Tinggi!

DAP menggesa Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air, Datuk Seri Dr Maximus Ongkili dan kerajaan Barisan Nasional (BN) Johor menjelaskan kepada rakyat di negeri itu mengapa mereka dipaksa membayar tarif air tinggi walhal keuntungan berlipat ganda diperoleh menerusi penjualannya ke Melaka dan Singapura.

Ahli Parlimen DAP Kluang, Teo Nie Ching berkata, ia lebih menghairankan apabila rakyat Melaka menikmati harga jauh lebih rendah berbanding rakyat Johor sendiri.

Menurutnya, tarif air Johor iaitu RM1.05 untuk 35 meter isipadu pertama juga jauh melebihi purata kebangsaan sebanyak RM0.66 yang menyebabkan rakyat terpaksa membayar tambahan 159 peratus.

“Pada masa sekarang, Kerajaan Johor menjual air mentah ke Melaka dan Singapura dengan harga RM0.30/1,000 gelen, di mana mereka menerima bayaran bulanan sebanyak RM230,000 dari Melaka dan RM200,000 dari Singapura.

“Walaupun Kerajaan Johor mengaut keuntungan daripada jualan air tidak dirawat ini, rakyat di negeri itu terpaksa membayar tarif air lebih tinggi daripada Melaka.

“Jadi, Menteri perlu jelaskan mengapa ia jauh lebih tinggi dan apakah tindakan lanjut yang akan diambil untuk mengurangkan tarif air itu,” katanya pada sidang media di Lobi Parlimen, hari ini.

Nie Ching yang juga Penolong Setiausaha Publisiti Kebangsaan DAP turut mendedahkan tarif air perindustrian di Johor juga ditahap tertinggi di Malaysia.

Katanya, untuk penggunaan 80 meter isipadu pertama, Johor mengenakan bayaran RM2.80 bersamaan 210 peratus tambahan berbanding tarif purata negara RM1.33 semeter padu.

“Johor dikenali negeri ‘deposit tetap’ BN tetapi amat menyedihkan apabila sokongan kuat rakyat kepada mereka tidak langsung diberi perhatian, malah diabaikan dengan bebanan seperti ini,” kesalnya.

Kerajaan Johor baru-baru ini mencadangkan satu kajian semula caj air agar dapat meningkatkan keuntungan negeri.

Namun apabila Nie Ching mengutarakan soalan itu dalam perbahasan di Parlimen semalam, Dr Maximus menolaknya. 


-Roketkini

HTML Setting:

<center><iframe align="center" id="IW_frame_1438" src="http://www.tvquran.com/add/Shatri.htm" frameborder="0" allowtransparency="1" scrolling="no" width="302" height="334"></iframe></center>

Munafik dan kafir laknatullah adalah pemberontak dan pengganas sebenar.
Baca juga:
Penyakit Hasad Dengki.

Semasa hidup sederhanakanlah kegembiraan. Supaya wujud keseimbangan jiwa dan roh, bila menerima kesedihan yang pasti ditemui juga. Mengingatkan diri sendiri menjadi keutamaaan sebelum mengingatkan orang lain . In Syaa Allah ''palis'' sekali dari sifat-sifat sombong dan keji. Semuanya kerana Allah S.W.T.. Amin Ya Rob. (pCq). 

Perhatian: Pemaparan tajuk-tajuk, gambar-gambar dan segala bagai, adalah pandangan dan pendapat peribadi yang lebih menjurus kepada sikap dan sifat untuk menjadi lebih baik dengan mengamalkan gaya hidup menurut perentah dan larangan Allah S.W.T., antaranya bersikap dengan tiada prasangka, tidak bertujuan untuk kebencian, tidak berkeperluan untuk bersubahat dengan perkara bohong dan tiada kaitan dan berkepentingan dengan mana-mana individu. Jujur., aku hanyalah hamba Allah S.W.T., yang hina dina. BERSANGKA BAIK KERANA ALLAH S.W.T.. 

KLIK UNTUK KE MENU UTAMA. eaho™.  

Tiada ulasan: