Isnin, 9 Disember 2013

2751. Rangkaian Lanskap Prasarana Sarawak 2012.


بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ  , الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ , الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ,  مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ , إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ , اهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْتَقِيمَ  , صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ , غَيْرِ المَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ.


Assalamualaikum w.b.t/السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه

"Sesungguhnya hanyalah kepada Allah aku mengadukan kesusahan dan kesedihanku." (QS. Yusuf: 86) . 
Islam Agamaku.
Meja www.peceq.blogspot.com  


Projek 2012.
Sarawak telah membangunkan rangkaian perhubungannya dengan pembinaan  jalan raya sejauh 29,000 km. 
Dicatat oleh Mulu

Sarawak dengan keluasan kira-kira 125,000 kilometer persegi, iaitu kira-kira 95 % daripada keluasan  Semenanjung Malaysia, telah melaksanakan pembangunan infrastruktur dan komunikasi yang agak baik, walaupun rangkaian jalan raya tidak boleh disamakan dengan apa yang ada di Semenanjung.
Pada tahun 60-an, Negeri Sarawak yang telah ditinggalkan oleh Pentadbiran British Colonial dengan hanya mewarisi kira-kira 1,800 km jalan raya sub- standard yang terdiri daripada batu kelikir dan jalan-jalan tanah, serta bergantung sepenuhnya kepada pengangkutan air (sungai). Raja Putih dan Pentadbiran British Colonial memerintah Sarawak selama 200 tahun. Julai 1963 Sarawak mencapai status berkerajaan sendiri dan dalam 16 September 1963 , sebuah negara yang merdeka di dalam Persekutuan Malaysia yang baru .

Selepas 49 tahun kemerdekaan, Sarawak kini mempunyai rangkaian jalan raya sepanjang kira-kira 29,000 km, yang meliputi sebahagian besar Bahagian-Bahagian Negerinya. Kerajaan Negeri juga telah membangunkan pelabuhan dan lapangan terbang moden. Pembangunan rangkaian infrastruktur ini juga telah membantu untuk meningkatkan kualiti dan taraf hidup rakyat jelata.
Lebih penting lagi rangkaian jalan raya yang baik telah membuka ruang kawasan besar tanah untuk pembalakan, pertanian, pembangunan perdagangan dan perindustrian. Perkembangan ini juga telah mengurangkan masa perjalanan dan kos. Oleh itu yang demikian keadaan ini telah membantu dan membentuk serta meningkatkan daya saing Sarawak sebagai destinasi pilihan bagi pelaburan dalam dan luar negara .

Walau bagaimanapun, Sarawak masih mempunyai jumlah penduduk yang kecil iaitu sebanyak 2.5 juta orang berdasarkan bancian tahun 2010. Taburan penduduk yang bertaburan di kawasan yang luas . Kepadatan penduduk adalah hanyalah dengan nisbah kira-kira 20 orang setiap Kilometer persegi. Di kawasan pedalaman topografinya yang merupakan sungai-sungai yang lebar serta panjang dan kawasan berpaya serta  tanah  gambut di kawasan pantai. Rupa bumi yang sedemikian menimbulkan satu cabaran besar dalam tugas menyeluruh bagi membangunkan infrastruktur jalan raya yang mencukupi dan berkesan untuk rakyat.
Jambatan Santubong
Kementerian Pembangunan Infrastruktur dan Komunikasi akan terus menerajui pembangunan kemudahan infrastruktur dan komunikasi fizikal di negeri ini. Tidak hairanlah, tumpuan akan terus diberi untuk memanjangkan lagi rangkaian jalan raya yang sedia ada untuk menyediakan akses yang diperlukan di kawasan luar bandar bagi memastikan pembangunan yang lebih seimbang ke arah tahun 2020 dan seterusnya.

Selain itu, usaha perlu terus dibuat untuk meningkatkan keupayaan infrastruktur di kawasan bandar untuk memenuhi keperluan dan permintaan daripada sektor perdagangan dan perindustrian. Secara amnya, usaha berterusan amat perlu dilakukan untuk mengekalkan dan menaik taraf rangkaian jalan raya negeri untuk meningkatkan keselamatan dan kualiti perjalanan .

Dengan siapnya Lebuhraya The Pan Borneo, yang akhirnya dihubungkan dengan Jambatan Batang Rajang di Durin pada tahun 2006, telah membentuk rangkaian tulang belakang jalan raya negeri . Lebuhraya ini akan menjalani peningkatan berterusan untuk akhirnya menjadi dua laluan kenderaan pada masa akan datang .

Menteri Pembangunan infrastruktur dan komunikasi, Dato Seri Michael Manyin anak Jawong, dalam ucapan penggulungannya pada Usul Terima kasih kepada Yang di Pertua Negeri semasa Persidangan Dewan Undangan Negeri baru-baru ini, beliau berkata, Kerajaan Persekutuan telah mengikuti secara aktif kepada perkara ini. Oleh yang demikian , Kerajaan Persekutuan telah meluluskan peruntukan bagi pembinaan lima batang  jalan raya sepanjang 137 km dalam fasa berikutnya.

Jalan-jalan berikut telah dinaik taraf kepada empat lorong :
Kuching/Serian - 52km, 
Sibu/Julau Junction - 29km, 
Bintulu/Lapangan Terbang Bintulu - 23km, 
Miri/Miri - 9km dan 
Miri/Lutong/Kuala Baram - 24km. 

Dato Seri Manyin berkata Kementerian, telah mengemukakan pelan cadangan kepada Kerajaan Persekutuan untuk menaik taraf jalan raya ke dwi laluan kenderaan dengan anggaran kos sebanyak RM16 bilion. Beliau secara peribadi telah bertemu dengan Menteri Persekutuan Kementerian Kerja Raya dan Menteri di Jabatan Perdana Menteri yang bertanggungjawab bagi Unit Perancangan Ekonomi. Selain itu, beliau juga telah menulis surat kepada Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri untuk mengemukakan perkara untuk menaik taraf jalan raya utama ke laluan dua kenderaan.

Dia juga menjelaskan dakwaan bahawa Kerajaan Negeri tidak membangkitkan perkara itu kepada Kerajaan Persekutuan sebagai tidak berasas dan tidak adil . Walau bagaimanapun, Kerajaan Negeri telah dimaklumkan bahawa cadangan untuk laluan dua kenderaan tidak boleh dianggap perlu memandangkan jumlah trafik yang rendah. Purata jumlah trafik setiap hari adalah 10,000 kenderaan, manakala set kriteria Persekutuan  ialah 20,000 kenderaan setiap hari.

Walau bagaimanapun, sebagai alternatif, Kementerian Pembangunan Infrastruktur dan komunikasi telah mengemukakan cadangan bagi pembinaan 95 lorong memotong selang 1km daripada setiap 8km. Kerajaan Persekutuan telah meluluskan peruntukan awal  tahun ini sebanyak RM22.5 juta bagi tujuan pembinaan 10 lorong memotong pada separuh penggal kedua belanjawan.
Jambatan Tubau: Berjajaran dengan jalan raya lama dan jambatan telah dibina, 
ia mengambil masa 4-5 jam untuk sampai ke Bakun.
Kementerian Pembangunan Infrastruktur dan Komunikasi menerima peruntukan sebanyak RM242,159.485 pada tahun 2011 daripada Kementerian Kerja Raya Persekutuan untuk melaksanakan 44 projek jalan raya di Sarawak. Sebanyak 26 projek telah siap manakala yang lain adalah di bawah pelbagai peringkat pelaksanaan.

Menteri itu juga menjelaskan kemajuan dan pembangunan projek-projek yang dijalankan oleh Kementerian beliau melalui JKR. Projek-projek utama yang telah siap termasuk:

• Pembinaan Jalan Sibu/Bawang Assan/Seredeng Pakej II (Sungai Setubah ke Batang Seredeng)
• Pembinaan Jalan Ng Buai/Merinjau/Ulu Spak Fasa II
• Pembinaan Jalan Tanjung Assam/Hilir Saribas/Beladin, Saribas
• Pembinaan Jambatan Sungai Teru di Jalan Beluru/Long Teru/Long Lama dan
• Menaik taraf Jalan Sultan, Bandaraya Kuching

Kerajaan Persekutuan juga telah memperuntukkan RM166,018.540 untuk melaksanakan 20 projek jalan raya, termasuk 18 projek sambungan bagi tahun 2012. Lima daripadanya telah selesai dan 12 di bawah pelbagai peringkat pelaksanaan.

Projek-projek yang sedang dilaksanakan termasuk: Pembinaan Jambatan Batu Kawa, yang dibahagikan kepada dua pakej. Pakej pertama adalah untuk pembinaan jambatan selari kedua. Pakej kedua ialah untuk reka bentuk pembinaan dan penyiapan kerja-kerja pembaikan di jambatan yang sedia ada. Pakej ini juga termasuk pembinaan jalan raya berhampirann. Keseluruhan projek dijadualkan siap pada akhir tahun depan;

• Menaik taraf Jalan Pujut 7 - Tudan - Kuala Baram, Miri, yang dijadualkan siap pada bulan April 2013;
• Menaik taraf Jalan Tun Jugah /Jalan Song/Upland Interchange dijadualkan siap pada bulan Mac, 2013;
• Pembinaan  jambatan Batang Lawas dijadualkan siap pada bulan Julai 2014 ;
• Pembinaan jalan raya dari Rumah Kuta/Ugap ke SK Rantau Panjai dijadualkan siap pada
   akhir tahun ini (2012);
• Pembinaan Jalan Persekutuan Balingian ke jalan Sibu/Bintulu dijadual siap pada bulan Februari, 2014
• Pembinaan jambatan Sungai Pandaruan sepanjang 190 meter yangk menghubungkan Limbang
  denganTemburong, Brunei Darussalam dijadualkan siap menjelang akhir tahun ini (2012).
  Kos RM20,801,468 yang dikongsi bersama oleh Kerajaan Malaysia dan Brunai Darussalam;
• Pembinaan jalan raya Kuala Balingian/Kuala Tatau dijadualkan tamat pada akhir tahun ini (2012) dan
• Cadangan pembinaan jambatan Batang Sadong di Kampung Buloh, Samarahan dan jambatan Sungai
  Rimbas di Pusa Betong di bawah peringkat akhir perancangan.

JKR telah diamanahkan untuk melaksanakan 159 projek dengan kos projek sebanyak RM1,453,250,000 di bawah Program NKRA Infrastruktur Asas Luar Bandar dalam Rancangan Malaysia ke-10. Jalan-jalan raya sepanjang 400.84 km dan menelan perbelanjaan sebanyak RM657,821.890 telah pun siap.
Jambatan Batang Lebaan 
Pembinaan jalan raya Kanowit/Kapit Road, sepanjang kira-kira 101 km dengan sembilan buah jambatan, adalah salah satu daripada projek utama yang diluluskan di bawah inisiatif NKRA . Projek jalan raya dengan anggaran kos sebanyak RM768 juta dibahagikan kepada sembilan bahagian seperti berikut:-

• Jalan Kanowit /Sungai Poi (15 km) kos RM19.8 juta;
• Jalan Nanga Ngungun/Nanga Ngemah (6 km ) kos RM7.4 juta;
• Jalan Sungai Yong/Kapit Fasa 1 (1.915 km) kos RM15.97 juta;
• Jalan SRK Temalat/Sipang/Song (7.5 km) kos sebanyak RM80 juta;
• Jalan Sungai Yong/Kapit Fasa 2 (10.45 km), anggaran kos adalah RM65 juta;
• Jalan Sungai Poi/Nanga Ngungun (15.5 km), anggaran kos adalah RM80 juta;
• Jalan Nanga Ngemah/SRK Temalat (9.5 km), anggaran kos ialah RM100 juta;
• jambatan Sungai Kanowit dan jalan pautan baru di kedua-dua belah pihak (2.6 km), anggaran kos adalah
   RM52 juta dan
• Jalan Song / Sungai Yong (33.4 km), anggaran kos adalah RM348 juta.

Kementerian Pembangunan Infrastruktur dan komunikasi telah diberikan peruntukan yang diluluskan sebanyak RM672,786.270 untuk melaksanakan 44 projek Negeri di bawah Rancangan Malaysia ke-10.

Program ini menyediakan dana untuk yang berikut:
• Jalan raya baru dan jambatan yang akan dibina terutamanya di kawasan yang berpotensi ekonomi;
• Jalan raya dan jambatan di kawasan bandar yang akan dibina dan dinaik taraf untuk menampung jumlah
   trafik yang semakin meningkat;
• Pemuliharaan jalan raya sedia ada dan
• Menurap jalan raya sementara yang sedia ada.

Sebanyak RM505 juta daripada RM1.0 bilion Peruntukan Khas daripada Kerajaan Persekutuan bagi Projek Jalan Raya di Sarawak telah dibelanjakan untuk melaksanakan 30 projek. Sebanyak 23 projek telah pun siap manakala lapan lagi masih dalam pembinaan. Kesemua projek dijadualkan siap pada akhir tahun 2012.

Jalan raya di luar bandar ke kampung dan rumah panjang telah dibina dengan peruntukan di bawah MRP (Projek Kecil Luar Bandar) dengan menyediakan sambungan dan akses kepada pusat-pusat perkhidmatan terdekat. Kerajaan Persekutuan telah bersetuju untuk melonggarkan pendaftaran jalan-jalan ini di bawah Sistem Maklumat Rekod Jalan Raya Malaysia atau Marris untuk membuat mereka layak untuk geran penyelenggaraan jalan . Lebar laluan kenderaan minima untuk layak memperolehi geran adalah 2.44 meter daripada 4.27 meter.

JKR dan Pihak Berkuasa Tempatan telah mendaftar 9,221 kilometer jalan raya ini di seluruh negeri. Jalan raya yang lebar lorong minimanya  2.44 meter, boleh didaftarkan di bawah Marris bagi memperolehi geran penyelenggaraan.

Kementerian Pembangunan Infrastruktur dan komunikasi telah mengemukakan cadangan untuk menaik taraf jalan raya Tudan sepanjang 3.4 km kepada dua lorong dengan anggaran kos sebanyak RM27.2 juta di bawah Rancangan Pusingan ke 3 RMK -10.

MuluView
* Gambar dari : google.com
Terjemahan dari sumber asal: muluview

Baca Kisah Empat Nabi Allah S.W.T Yang Masih Hidup Sampai Sekarang. Berikut kisah tentang empat nabi yang masih hidup sampai sekarang: Nabi Isa Alaihissalam, Nabi Khidir Alaihissalam, Nabi Idris Alaihissalam dan Nabi Ilyas Alaihissalam. Klik http://peceq.blogspot.com/2013/08/1294-kisah-empat-nabi-yang-masih-hidup.html

Firman Allah S.W.T., yang bermaksud: “Katakanlah (wahai Muhammad): Hai orang kafir. Aku tidak akan menyembah apa yang kamu sembah dan kamu tidak mahu menyembah (Allah) apa yang aku sembah. Dan aku tidak akan beribadat secara kamu beribadat dan kamu pula tidak mahu beribadat dan secara aku beribadat. Bagi kamu agama kamu, dan bagi aku agamaku.” (Surah al-Kafirun, ayat 1-6)

Firman Allah S.W.T., yang bermaksud: “..Kehidupan dunia hanyalah kesenangan yang memperdaya” [QS. AL 'IMRAN (3):185].  

Firman Allah S.W.T., yang bermaksud: “Perkataan yang baik dan pemberian maaf, lebih baik dari sedekah yang diiringi dengan sesuatu yang menyakitkan (perasaan penerima). Allah Maha Kaya lagi Maha Penyantun.” (Al Baqarah: 263).  

Firman Allah S.W.T., yang bermaksud: “Mereka yang berjuang di jalan Kami nescaya Kami tunjukkan jalan-jalan Kami. Sesungguhnya Allah berserta orang yang berbuat baik.” (Al Ankabut: 69). 

Firman Allah S.W.T., yang bermaksud: “Sesungguhnya hanyalah kepada Allah aku mengadukan kesusahan dan kesedihanku.” (QS. Yusuf: 86).  

Semasa hidup sederhanakanlah kegembiraan. Supaya wujud keseimbangan jiwa dan roh, bila menerima kesedihan yang pasti ditemui juga. Mengingatkan diri sendiri menjadi keutamaaan sebelum mengingatkan orang lain . In Syaa Allah ''palis'' sekali dari sifat-sifat sombong dan keji. Semuanya kerana Allah S.W.T.. Amin Ya Rob.  (Peceq Admin).  
Perhatian: Pemaparan tajuk-tajuk, gambar-gambar dan segala bagai, adalah pandangan dan pendapat peribadi yang lebih menjurus kepada sikap dan sifat untuk menjadi lebih baik dengan mengamalkan gaya hidup menurut perentah dan larangan Allah S.W.T., antaranya bersikap dengan tiada prasangka, tidak bertujuan untuk kebencian, tidak berkeperluan untuk bersubahat dengan perkara bohong dan tiada kaitan dan berkepentingan dengan mana-mana individu. Jujur., aku hanyalah hamba Allah S.W.T., yang hina dina. BERSANGKA BAIK KERANA ALLAH S.W.T.. 
umzc.

Tiada ulasan: