Sabtu, 25 Januari 2014

3237. Jumlah penganut Kristian tukar agama di Sabah lebih ramai daripada dilaporkan.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ  , الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ , الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ,  مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ , إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ , اهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْتَقِيمَ  , صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ , غَيْرِ المَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ.

Assalamualaikum w.b.t/السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه
Meja www.peceq.blogspot.com 

Jumlah penganut Kristian tukar agama di Sabah lebih ramai daripada dilaporkan

Written By canang on Jumaat, 24 Januari 2014 | 1/24/2014 12:00:00 PTG

Lebih ramai penganut Kristian di pedalaman menukar agama kepada Islam daripada apa yang dilaporkan, menurut satu mesyuarat paderi Kristian diKota Kinabalu.
Mesyuarat tergempar itu diadakan pada Rabu selepas The Malaysian Insider melaporkan penganut Kristian di kawasan pedalaman Pitas diperdayakan untuk meninggalkan agama tersebut selepas diberikan ganjaran RM100.
Laporan berita sebelum ini berkata, 64 penduduk termasuk kanak-kanak daripada tiga kampung di pedalaman Sabah di daerah Pitas iaitu Kampung Layung Maliau, Dowokon dan Sosop ditipu sebelum diislamkan semasa hari tahun baru.
“Ya, ia berlaku seperti apa yang diberitahu orang kita,” kata Presiden Gereja Protestan Sabah (PCS), Rev Jensey Mojuin kepada The Malaysian Insider.
Mojuin sebelum ini berkata, mereka bimbang dengan “laporan tidak rasmi” tentang apa yang berlaku terhadap penganut agama tersebut di Kudat, Kota Marudu, Kanibongan, Paitan dan Pitas.
Terdapat juga laporan tidak rasmi mengatakan terdapat penukaran agama berlaku secara paksa di utara dan timur Sabah.
Kumpulan Kristian di negeri tersebut, termasuk parti politik daripada kedua-dua kerajaan dan pembangkang bersatu untuk menghalang usaha menukar agama penduduk pedalaman ini.
Mojuin berkata, mesyuarat tersebut sudah bersetuju gereja perlu mengadakan kempen kesedaran di kalangan ahli mereka dengan menganjurkan seminar dan bengkel.
“Kami masih merangka program seminar. Satu mesyuarat akan diadakan bagi memutuskan tarikh seminar itu,” katanya.
Bimbang untuk mengulas panjang isu sensitif itu, Mojuin berkata, badan bukan kerajaan (NGO) Islam sudah mengurangkan “aktiviti” mereka selepas insiden pertukaran agama di Pitas tempoh hari mendapat perhatian media.
Katanya, gereja lain yang terdiri daripada kumpulan orang asli di kawasan pedalaman juga diselubungi isu sama dan beliau menggesa Majlis Kristian Sabah (SCC) mengadakan mesyuarat bagi membincangkan isu ini.
Esok, NGO Kristian daripada suku kaum orang Asli iaitu Perpaduan Anak Negeri Sabah (PAN) akan menyuarakan kebimbangan mereka terhadap kebebasan beragama dengan mengadakan acara "mamangkis" di bandar pelancongan Ranau kira-kira 108 kilometer dari Kota Kinabalu.
"Mamangkis" merupakan satu upacara Kadazan Dusun Murut yang digunakan oleh nenek moyang mereka bagi menyeru pahlawan ke medan perang tetapi sekarang acara itu diadaptasi bagi menyeru semangat kebangkitan.
PAN berkata, mamangkis di Penampang pada hujung tahun lalu diadakan setelah percubaan melarang bukan Islam menggunakan kalimah Allah seperti mana dalam Perjanjian Malaysia.
“50 tahun satu masa yang panjang tetapi terma yang kami persetujui untuk menjadi sebuah negara besar dan baru masih segar dalam ingatan.
“Kami dikhianati. Tiada pengkhianatan yang lebih besar melainkan dikhianati oleh keluarga sendiri,” kata PAN.
Sebahagian daripada mereka dari Kampung Layung Maliau yang ditukarkan agamanya kepada Islam berkata kepada The Malaysian Insider awal minggu ini, jiran mereka yang diperkenalkan dengan NGO Islam pada hari tahun baru menawarkan bantuan kewangan sebanyak RM800.
Pada hari tahun baru, mereka pergi ke Pitas untuk mendapatkan wang tetapi diarahkan pergi ke masjid.
Setibanya di masjid, mereka dikehendaki menandatangani borang yang tidak diketahui kandungannya kerana buta huruf yang kemudiannya diminta mengucap “kalimah asing”.
Sebahagian daripada mereka yang menyimpan borang itu menunjukkan kepada pemimpin gereja yang kemudiannya memberitahu borang kebenaran itu menyatakan mereka menukar agama dengan kerelaan hati. – 24 Januari, 2014.
SUMBER: 

MASTER DEDAH

Admin Direktori Blog at BLOG - BLOG PRO POLITIK - 8 minutes ago
MASTER DEDAH ------------------------------ - HAHAHA NOBITA TAHAN SHAMSUL KETOT DI LAPANGAN TERBANG NARITA - ANTARA YANG TERKULUM DENGAN YANG TERTIDUR - ANWAR UPAH RAKSASA JATUHKAN KHALID - VIDEO SEX NURUL IZZAH PULA TERKELUAR HAHAHA NOBITA TAHAN SHAMSUL KETOT DI LAPANGAN TERBANG NARITA Posted: 24 Jan 2014 09:00 AM PST ANTARA YANG TERKULUM DENGAN YANG TERTIDUR Posted: 24 Jan 2014 04:30 AM PST ANWAR UPAH RAKSASA JATUHKAN KHALID Posted: 24 Jan 2014 12:30 AM PST VIDEO SEX NURUL IZZAH PULA TERKELUAR Posted: 23 Jan 2014 08:40 PM PST You are subscr... more »

Addin

Admin Direktori Blog at BLOG - BLOG PRO POLITIK - 8 minutes ago
Addin ------------------------------ - Mahathir Belasah Penyokong Najib - Gambar Terbaru Ust Harun Taib Kini Terlantar Tidak Sedarkan Diri Di HKT - Mahathir Cakap BN Akan KALAH TERUK Pada PRU14.. - Ratusan Ribu Ahli Umno Berdemo Depan PWTC.. Saksikanlah Gambar Ni - Berita Yang Tidak Sanggup Anda Semua Dengari.. - Di Malaysia, Menjenguk Tahanan Di Penjara Akan Di Penjara.. Ini Buktinya - Berita Lawak Dari KDN.. Saksikanlah - Petanda Kiamat Muncul Di Negara Kita - Perlis Di Jangka Tempat Paling Sejuk Di Malaysia Mahathir Belasah Penyokong Naji... more »

TINTA HIJAU DARI KAKI BUKIT

Admin Direktori Blog at BLOG - BLOG PRO POLITIK - 29 minutes ago
TINTA HIJAU DARI KAKI BUKIT ------------------------------ - Gambar : Ust Harun Taib Kini Terlantar Tidak Sedarkan Diri Di HKT - Menteri Kewangan : Perbandingan Antara Era Anwar Dan Era Najib - Kedudukan Tian Chua Sebagai Ahli Parlimen Batu Bakal Terjejas ??? Gambar : Ust Harun Taib Kini Terlantar Tidak Sedarkan Diri Di HKT Posted: 24 Jan 2014 07:59 AM PST Menteri Kewangan : Perbandingan Antara Era Anwar Dan Era Najib Posted: 23 Jan 2014 10:56 PM PST Kedudukan Tian Chua Sebagai Ahli Parlimen Batu Bakal Terjejas ??? Posted: 23 Jan 2014 04:07 PM PST You ... more »

Video + Enam haiwan misteri ditemui yang mengegarkan dunia

PBO™ at pen buruk online ™ - 1 hour ago
Oops! Make sure JavaScript is enabled in your browser. # sila like "kami undi pakatan rakyat" - SILA BACA SYARAT & PENAFIAN KOMEN SEBELUM MEMBUAT ULASAN

Anak Sungai Derhaka

Admin Direktori Blog at BLOG - BLOG PRO POLITIK - 2 hours ago
Anak Sungai Derhaka ------------------------------ - Mahathir bidas Ahli UMNO yang demo depan PWTC ke ni? - Sultan Johor beli nombor plat W1N RM748,000 demi kepentingan rakyat? - RON95 mungkin akan dijual kepada yang miskin sahaja .. - Tuntut Fasakh: Serangan Cyber besar-besaran dirancang terhadap Nurul Izzah? Mahathir bidas Ahli UMNO yang demo depan PWTC ke ni? Posted: 24 Jan 2014 03:47 AM PST Petang tadi The Malaysian Insider melaporkan... Ratusan ahli Umno Bahagian Pasir Salak berdemonstrasi di hadapan bangunan Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) meminta ... more »

AL-FATIHAH Al-Marhum Tuan Guru Dato Harun Taib

Pemergian seorang ulama' Dekat terasa, walau jauh. Sebak Al Fatihah. Dalam keadaan umat Islam masih lagi bertelagah membuat pendirian mengenai isu penggunaan kalimah Allah oleh mereka yang bukan Islam, kita disampaikan dengan berita sedih ini. Biar pun Datuk Harun Taib merupakan pemimpin utama dalam PAS, namun pandangan dan pendirian beliau mengenai isu ini tetap di sanjung tinggi. Beliau Berani Kerana Benar. Walaupun pendirian yang diberikan jelas tidak selari dengan sebilangan besar pemimpin lain dalam PAS, namun itu tidak mematahkan semangatnya untuk terus mempertahankan kesu... more »

Terkini: Ustaz Harun Taib, Ketua Dewan Ulama PAS Meninggal dunia

PBO™ at pen buruk online ™ - 2 hours ago
Berita TERKINI yang kami terima. Alfatihah dari kami untuk *allahyarham Ustaz Harun Taib* yang telah meninggal dunia kira-kira jam 12 malam lebih kurang di Hospital Terengganu. Semoga rohnya ditempatkan dikalangan orang yang beriman,amin.. *Ketua Dewan Ulama PAS Pusat, Datuk Harun Taib disahkan meninggal dunia kira-kira pukul 12 tengah malam Jumaat di Hospital Sultanah Nur Zahirah, Kuala Terengganu.* Berita mengenai kematian tersebut disahkan Pegawai Tadbir Lajnah Penerangan dan Dakwah PAS Pusat, Mohd Shahir Abu Hassan. Abdul Hadi dan rombongannya menziarahi Allahyarham Harun Tai... more »

Fakulti Siyasah Syar'iyah

Admin Direktori Blog at BLOG - BLOG PRO POLITIK - 3 hours ago
Fakulti Siyasah Syar'iyah ------------------------------ Tuluurrrrr, tulur ...? Kaahhh, kah kah ...? Posted: 23 Jan 2014 07:56 PM PST Tuluurrrrr, tulur ...? Kaahhh, kah kah ...? Kaahhh, kah kah ...? You are subscribed to email updates from Fakulti Siyasah Syar'iyah To stop receiving these emails, you may unsubscribe now. Email delivery powered by Google Google Inc., 20 West Kinzie, Chicago IL USA 60610

Al Ikram

Admin Direktori Blog at BLOG - BLOG PRO POLITIK - 3 hours ago
Al Ikram ------------------------------ DEMOKRASI MALAYSIA TAHAP PINCANG Posted: 23 Jan 2014 04:48 PM PST You are subscribed to email updates from Al Ikram To stop receiving these emails, you may unsubscribe now. Email delivery powered by Google Google Inc., 20 West Kinzie, Chicago IL USA 60610

18SG,Awas Ini Bukan Akhlak Pendakwah Islam,Mencaci Sesama Muslim

ijoks2009 at Kami SokongTokguru - 3 hours ago
Lihat video di bawah,Anjing anjing anjing itulah perkataan yang keluar dari mulut pendakwah ini.Yang menyedihkan pula perbuatan menghina tenaga pengajar itu di lakukan di hadapan pelajar-pelajar sekolah. Tidak kiralah samaada benda ini berlaku di Malaysia atau indonesia,perkara sebegini tidak sepatutnya berlaku dalam komuniti muslim.Islam mengharamkan penganutnya menjatuhkan maruah sesama islam dalam apa keadaan sekalipun Maki hamun bukan kaedah dakwah yang bijak Walau apapun gelaran yang diberikan kepada nya,Ustaz,habib,atau syeikh sekalipun ,cara beliau berdakwah akan lebih mendat... more »

REZQEEN HILL

Admin Direktori Blog at BLOG - BLOG PRO POLITIK - 3 hours ago
REZQEEN HILL ------------------------------ Alhamdulillah Murid Melayu Islam Dihina Cikgu Cina Pula #1Malaysia @NajibRazak @MuhyiddinYassin @PKamalanathan Posted: 24 Jan 2014 03:41 AM PST Agaknya memang setiap perkara ni selalunya bermusim berlaku. Selepas guru mualaf dihina Guru Besar yang mengarahkan gurus tersebut membuka tudung. Kemudian timbul pula isu, penyanyi bertudung diarahkan turun pentas kerana hal yang sama. Kali ini anak murid Melayu beragama Islam yang menuntut di Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SRJK) pula dilayan seperti lembu. Satu penghinaan yang biadap o... more »

Mahathir Belasah Penyokong Najib

Addin Deen at Addin - 4 hours ago
Budaya demonstrasi jalanan yang semakin diangkat golongan tertentu untuk menyatakan ketidakpuasan hati mereka adalah suatu tindakan yang mencabul hak masyarakat majoriti. Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berkata ini kerana senario semasa menampakkan bahawa tindakan itu hanya membawa suara kumpulan minoriti atau individu tertentu sahaja sehingga menjejaskan kumpulan majoriti, menyebabkan mereka menerima pelbagai tempias negatif. "Umpamanya bila berlaku demonstrasi, ini mengganggu perniagaan orang lain, ini bermakna kita telah menghapuskan hak orang lain, ini tidak harus... more »

43 Perkara Yang Menyekat Rezeki

ijoks2009 at Kami SokongTokguru - 5 hours ago
Perlu di ingatkan bahawa tidak semua pernyataan ini dinyatakan dalam Al-quran atau hadis Rasulullah s.a.w tetapi merupakan kajian ulamak terdahulu.wallahualam.. -dipetik dari blog; blablasesawang.blogspot.com Terdapat beberapa perkara yang mempunyai kaitan dengan kesusahan atau secara lebih khusus sebagai penyebab ditimpa kesusahan dan penderitaan yang mana pada kebiasaannya kita mengambil ringan tentang perkara tersebut. Dalam kitab Al-Barakah fi Fadhl lis Sa'yi Wal Harakah yang disusun oleh Abi Abdillah Muhammad bin Abdul Rahman Al-Habsyi telah diterangkan perkara yang mempun... more »

Gambar Terbaru Ust Harun Taib Kini Terlantar Tidak Sedarkan Diri Di HKT

Addin Deen at Addin - 5 hours ago
Untuk makluman, TG Ust Harun Taib (Ketua Dewan Ulamak PAS Pusat) sedang uzur dan tidak sedarkan diri. Beliau kini dirawat di Hospital Sultanah Nur Zahirah, Kuala Terengganu. Beliau dilaporkan masih tidak sedarkan diri sejak dimasukkan ke hospital petang semalam.Sama2 kita doakan kesembuhan dan kesihatan kepada beliau. Allahumma amin... Iklan C (ii)

Jumlah penganut Kristian tukar agama di Sabah lebih ramai daripada dilaporkan

canang at Cananglahnie - 5 hours ago
Lebih ramai penganut Kristian di pedalaman menukar agama kepada Islam daripada apa yang dilaporkan, menurut satu mesyuarat paderi Kristian diKota Kinabalu. Mesyuarat tergempar itu diadakan pada Rabu selepas The Malaysian Insider melaporkan penganut Kristian di kawasan pedalaman Pitas diperdayakan untuk meninggalkan agama tersebut selepas diberikan ganjaran RM100. Laporan berita sebelum ini berkata, 64 penduduk termasuk kanak-kanak daripada tiga kampung di pedalaman Sabah di daerah Pitas iaitu Kampung Layung Maliau, Dowokon dan Sosop ditipu sebelum diislamkan semasa hari tahun baru. ... more »

DATO' DR HARUN DIN KINI STABIL TAPI DATO' DR HARUN TAIB MASIH BELUM SEDARKAN DIRI.

OMAK KAU!!!! at Omak Kau!!!! - 6 hours ago
*Ketua Dewan Ulamak PAS Pusat, Datuk Harun Taib dilaporkan kini dirawat di Hospital Sultanah Nur Zahirah, Kuala Terengganu.Beliau dilaporkan masih tidak sedarkan diri sejak dimasukkan ke hospital petang semalam.Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan rombongannya melawat Harun Taib hari ini.Sementara itu, Timbalan Mursyidul Am PAS, Datuk Dr Harun Din yang sebelum ini dilaporkan kritikal kini berada dalam keadaan stabil. Beliau dimasukkan ke Institut Jantung Negara (IJN) sejak semalam.Mohon mohon doakan agar kedua ulama yang sungguh kita sayangi dan hormati ini cepat... more »

DATO' SERI NAJIB ADALAH SEEKOR AYAM JANTAN?????

OMAK KAU!!!! at Omak Kau!!!! - 6 hours ago
*Sampai begitu sekali pandangan seorang budak sekolah apabila disuruh padankan kata nama khas dengan gambar yang disediakan.Jawapannya sudah pasti salah tapi menunjukkan ada dikalangan anak murid tidak kenal siapa itu Najib Razak.Parahlah kalau macam ini .. wajar Najib Razak turun dan letak jawatan sebagai Perdana Menteri Malaysia.*

Mahathir Cakap BN Akan KALAH TERUK Pada PRU14..

Addin Deen at Addin - 7 hours ago
Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamed tidak menolak kemungkinan BN akan kalah teruk pada pilihan raya akan datang sekiranya isu kenaikan harga barangan dan perkhidmatan tidak diatasi dengan segera. Menurutnya, biarpun kerajaan kini giat menjalankan operasi pemantauan dan kawalan harga di seluruh negara, namun jika kerajaan gagal menangani kemarahan rakyat itu, peluang mempertahankan kerusi kerajaan dikhuatiri tipis. “Ya boleh, tapi sekarang ini saya nampak ada sedikit kawalan harga yang dilakukan oleh pemerintah, ini adalah usaha yang baik tetapi pendapat Tun Daim itu mem... more »
SUMBER:
DASHBOARD.
s3v3n

s3v3n.

Tiada ulasan: