Selasa, 28 Januari 2014

3303. Dari tarikh Masihi ke tarikh Hijrah.


بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ  , الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ , الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ,  مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ , إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ , اهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْتَقِيمَ  , صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ , غَيْرِ المَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ.

Assalamualaikum w.b.t/السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه
Meja www.peceq.blogspot.com  
     Aplikasi >> Kalendar Islam
Kalendar Islam
Tarikh Hijrah merupakan satu kalendar Islam. Kalendar Hijrah ini bermula pada waktu Nabi Muhammad berhijrah dari Makkah ke Madinah. Aplikasi ini dapat membantu untuk menukarkan tarikh sama ada daripada tarikh Masehi ke tarikh Hijrah atau sebaliknya.
Pilih Bulan dan Tahun untuk capaian tarikh kalendar yang lain :     


Penukaran Tarikh
Sila masukkan tarikh HariBulan dan juga Tahun dan pilih pilihan penukaran tarikh. (Masehi ke Hijrah orHijrah ke Masehi).
Cetak Kalendar
Fadhilat Bulan-Bulan Islam :
1Muharram
2Safar
3Rabiul Awal
4Rabiul Akhir
5Jamadil Awal
6Jamadil Akhir
7Rejab
8Syaaban
9Ramadhan
10Syawal
11Zulkaedah
12Zulhijjah
Petikan Al-Quran & Hadith
Galakkan Menjaga Kebersihan

Diriwayatkan oleh al-Imam at-Tirmidzi daripada Sa'id bin al-Musayyab bahawa Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam bersabda, maksudnya: "Sesungguhnya Allah itu baik dan menyukai yang baik. Dia juga bersih dan menyukai yang bersih. Dia juga mulia dan menyukai yang mulia. Dan juga dermawan dan menyukai yang dermawan. Oleh itu, bersihkanlah halaman rumahmu dan janganlah mengikut resam orang Yahudi mereka melonggokkan sampah sarap di depan rumah mereka"

Sumber:
http://www.religious-affairs.gov.bn/?tpl=th003_calendar
s3v3n

s3v3n.

Tiada ulasan: