بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ , الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ , الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ , مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ , إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ , اهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْتَقِيمَ , صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ , غَيْرِ المَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ.
Assalamualaikum w.b.t/السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه
POLITIK ISLAM.
Politik Islam ( bahasa
Arab : سياسي إسلامي) adalah
Politik di dalam bahasa Arab dikenal dengan istilah siyasah.Oleh
sebab itu, di dalam buku-buku para ulama dikenal istilah siyasah
syar'iyyah. Dalam Al Muhith, siyasahberakar kata sasa
- yasusu. Dalam kalimat Sasa addawaba yasusuha siyasatan bererti Qama
'alaiha wa radlaha wa adabbaha (mengurusinya, melatihnya, dan
mendidiknya). Bila dikatakan sasa al amra ertinyadabbarahu (mengurusi
/ mengatur perkara). Bererti secara ringkas maksud Politik
Islam adalah pengurusan atas segala urusan seluruh umat Islam.
Dalil Politik
Islam
Rasulullah SAW sendiri menggunakan kata politik (siyasah) dalam
sabdanya:
"
|
"Adalah Bani Israil, mereka
diurusi (siyasah) urusannya oleh para nabi (tasusuhumul anbiya).Ketika
seorang nabi wafat, nabi yang lain datang menggantinya. Tidak ada nabi setelahku,
namun akan ada banyak para khalifah .
" (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)
|
"
|
Jelaslah bahawa
politik atau siyasah itu bermakna adalah mengurusi urusan
masyarakat. Rasulullah SAW. bersabda:
"
|
"Siapa
saja yang bangun di pagi hari dan dia hanya memperhatikan urusan dunianya,
maka orang tersebut tidak berguna apa-apa di sisi Allah; dan barang siapa
yang tidak memperhatikan urusan kaum Muslimin, maka dia tidak termasuk
golongan mereka (iaitu kaum Muslim). ( hadis Riwayat Thabrani)
|
"
|
Pemikiran politik
Islam
Islam merupakan agama
yang paling kaya dengan pemikiran politik. Pemikiran politik Islam bermula
dari masalah etika politik, falsafah politik, agama, hukum, hingga tatacara
kenegaraan. Tapi kepelbagaian khazanah pemikiran politik Islam itu boleh
dikatakan bermula pada pemikiran tentang hubungan agama dan negara.
Bolehlah kita katakan
pemikiran para pemikir Islam yang menginginkan pemisahan Islam dan politik
sebagai pemikiran politik Islam dan pemikiran yang menghendaki penyatuan Islam
dan politik sebagai pemikiran Islam politik. Ini kerana, ketika sejak
Revolusi Perancis agama Kristien relatif telah selesai membahas hubungan gereja
dan negara iaitu bahawa gereja harus terpisah dari negara. Namun begitu,
Islam masih lagi tetap pada persoalan yang satu iaitu penyatuan Islam dan
politik sejak zaman Nabi hingga zaman kini.
Politik Islam ( bahasa Arab : سياسي
إسلامي) adalah Politik di dalam bahasa Arab dikenal dengan
istilah siyasah.Oleh sebab itu, di dalam buku-buku para ulama
dikenal istilah siyasah syar'iyyah. Dalam Al Muhith, siyasahberakar
kata sasa - yasusu. Dalam kalimat Sasa addawaba
yasusuha siyasatan bererti Qama 'alaiha wa radlaha wa adabbaha (mengurusinya,
melatihnya, dan mendidiknya). Bila
dikatakan sasa al amra ertinyadabbarahu (mengurusi
/ mengatur perkara). Bererti secara ringkas maksud Politik Islam
adalah pengurusan atas segala urusan seluruh umat Islam.
Dalil Politik Islam
Rasulullah
SAW sendiri menggunakan kata politik (siyasah) dalam sabdanya:
"
|
"Adalah Bani Israil, mereka diurusi (siyasah) urusannya
oleh para nabi (tasusuhumul anbiya).Ketika seorang nabi wafat,
nabi yang lain datang menggantinya. Tidak ada nabi setelahku, namun akan ada
banyak para khalifah .
" (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)
|
"
|
Jelaslah
bahawa politik atau siyasah itu bermakna adalah mengurusi urusan
masyarakat. Rasulullah SAW. bersabda:
"
|
"Siapa saja yang bangun di pagi hari dan dia hanya
memperhatikan urusan dunianya, maka orang tersebut tidak berguna apa-apa di
sisi Allah; dan barang siapa yang tidak memperhatikan urusan kaum Muslimin,
maka dia tidak termasuk golongan mereka (iaitu kaum Muslim). ( hadis Riwayat
Thabrani)
|
"
|
Pemikiran politik Islam
Islam
merupakan agama yang paling kaya dengan pemikiran politik. Pemikiran
politik Islam bermula dari masalah etika politik, falsafah politik, agama,
hukum, hingga tatacara kenegaraan. Tapi kepelbagaian khazanah pemikiran
politik Islam itu boleh dikatakan bermula pada pemikiran tentang hubungan agama
dan negara.
Bolehlah
kita katakan pemikiran para pemikir Islam yang menginginkan pemisahan Islam dan
politik sebagai pemikiran politik Islam dan pemikiran yang menghendaki
penyatuan Islam dan politik sebagai pemikiran Islam politik. Ini kerana,
ketika sejak Revolusi Perancis agama Kristien relatif telah selesai membahas
hubungan gereja dan negara iaitu bahawa gereja harus terpisah dari
negara. Namun begitu, Islam masih lagi tetap pada persoalan yang satu
iaitu penyatuan Islam dan politik sejak zaman Nabi hingga zaman kini.
Gerakan politik Islam
Islam
sebagai gerakan politik mempunyai sebuah
ciri beraneka yang pada berlainan waktu menginkorporasikan elemen-elemen banyakgerakan politik lain, sementara pada
masa yang sama menggunakan pandangan-pandangan keagamaan fundamentalisme Islam , terutamanya
pandangan Islam sebagai agama politik .
Suatu
tema yang umum pada abad ke-20 adalah pertentangan terhadap perselisihan kaum , kolonialisme dan imperialisme , dalam pembentukan Empayar Turki Uthmaniyyah dan Empayar British (walaupun Empayar
Uthmaniyyah itu sendiri adalah gerakan politik Islam).Akhirnya sosialisme sebagai suatu viable alternative dengan
akhirnya Kesatuan Soviet dan Perang Dingin telah menambah appeal
gerakan revolusi Islam, terutamanya dalam konteks rejim tidak-demokrasi dan
rasuah sepanjang dunia Islam. Islamisme membesar sebagai reaksi pada trend-trend ini,
dan sebagai suatu desire untuk membentukkan sebuah kerajaan berasaskan
rukun-rukun Islam.
Pada
jelasnya, skop politik Islam adalah sangat lebar ia mengencompass apa-apa jenis
gerakan revolusi atau parti di mana-mana negara Islam. Invariably, ia
bermakna bahawa ia menyampurkan sekali such a variety of gerakan nasionalis,
Marxisme dan perkauman yang ia tidak ada lagi kandungan ideologi yang benar. Ciri-ciri
satunya beristilah yang ia ada adalah nasionalisme dalam sebuah konteks Islam; tetapi ini
dijelaskan secara sedikit. Walaubagaimanapun, dalam kitab al-Quran, tiada
apa yang menyatakan bahawa Politik perlu digunakan untuk menubuhkan Islam. Jadi,
ia mungkin adalah suatu benda yang bahaya dari pemandangan Islam bahawa seorang
mengaplaikan Islam untuk mendapatkan kelebihan politik.
Pandangan Orientalis Barat tentang Politik Islam
1.
Dr. V. Fitzgerald berkata: "Islam bukanlah semata
agama (a religion), tetapi ia juga merupakan sebuah sistem
politik (a political system). Walaupun pada dekad-dekad
terakhir ada beberapa kalangan dari umat Islam, yang mendakwa diri mereka
sebagai kalangan 'modernis', yang berusaha memisahkan kedua sisi itu, namun
seluruh gagasan pemikiran Islam dibina di atas fundamental bahawa kedua sisi itu
saling bergandingan dengan selaras, yang tidak boleh dipisahkan antara satu
sama lain ".
2.
Prof. CA Nallino berkata: "Muhammad telah membina
dalam waktu bersamaan: agama (a religion) dan negara (a
state). Dan batas-batas wilayah negara yang ia bangun itu terus
terjaga sepanjang hayatnya".
3.
Dr. Schacht berkata: "Islam lebih dari sekadar agama,
ia juga mencerminkan teori-teori perundangan dan politik. Dalam ungkapan yang
lebih sederhana, ia merupakan sistem peradaban yang lengkap, yang merangkumi
agama dan negara secara bersamaan".
4.
Prof. R. Strothmann berkata: "Islam adalah suatu
fenomena agama dan politik. Kerana pembangunnya adalah seorang Nabi, yang juga
seorang politik yang bijaksana, atau" negarawan ".
5.
Prof DB Macdonald berkata: "Di sini (di Madinah) dibina
negara Islam yang pertama, dan diletakkan prinsip-prinsip utama dalam
undang-undang Islam".
6.
Sir. T. Arnold berkata: "Adalah Nabi, pada waktu
yang sama, seorang ketua agama dan ketua negara".
7.
Prof. Gibb berkata: "Dengan demikian, jelaslah bahawa
Islam bukanlah sekadar kepercayaan agama individual, namun ia meniscayakan
berdirinya suatu bangun masyarakat yang bebas. Ia mempunyai cara tersendiri
dalam sistem pemerintahan, perundangan dan institusi".
P/S:Gerakan liberal dalam Islam biasanya mengistilahkan diri meraka dalam pembantakan ke gerakan politik Islam, tetapi sering memeluk banyak unsur-unsur anti-imperialisme.
posted & copy pok lan di 11:17:00 am
1 comment
Top comments
Stream
Orang2 Islam adalah dipertanggungjawabkan supaya berusaha meletakkan seluruh dunia dibawah kekuasaan Allah (menundukkan Alam).Sesuatu yg wajib tidak dapat disempurnakan melainkan dgnnya(sesuatu yg lain),maka ia menjadi wajib....utk mengembalikan pemerintahan Khalifah,mengumpul kekuatan berkerja keras,memperkayakan sumber pendapatan serta mengadakan industri2 bagi tujuan mengimbangkan kekuatan umat Islam dgn kekuatan dunia,maka semua matlamat ini adalah wajib.Oleh kerana matlamat ini tidak akan berjaya kecuali kekuasaan negara kembali dibawah pemerintahan orang2 Islam disetiap negeri serta pembersihan kedudukan kafir disetiap negeri itu ,maka usaha ini pun menjadi wajib.....
+
1
2
1
2
1
·
Reply
Sumber: http://poklan58.blogspot.com/2014/01/politik-islam.html
<div class="homeFlashClockItem" style="border: 0px; font-family: inherit; font-style: inherit; margin: 23px auto 0px; outline: 0px; padding: 0px; text-align: center; vertical-align: baseline; width: 400px;">
<iframe frameborder="0" scrolling="no" src="http://www.clocklink.com/html5embed.php?clock=012&timezone=PST&color=black&size=170" style="border-width: 0px; font-family: inherit; font-style: inherit; height: 170px; margin: 0px; outline: 0px; overflow: hidden; padding: 0px; vertical-align: baseline; width: 170px;"></iframe></div>
Tiada ulasan:
Catat Ulasan