بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ , الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ , الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ , مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ , إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ , اهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْتَقِيمَ , صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ , غَيْرِ المَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ.
Assalamualaikum w.b.t/السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه
[Hebat] Jurutera China Bina Bahagian Jambatan
Seberat 17,000 Tan Dan Boleh Diputarkan..
Dalam
proses pembinaan sebuah jambatan, sekiranya ia melintasi sebuah jalan raya,
sudah tentu ia akan menyebabkan kesesakan trafik yang teruk dan menganggu lalu
lintas dengan pelbagai lencongan..
Mengetahui akan permasalahan itu, para
jurutera di China ada cara penyelesaiannya yang tersendiri, iaitu dengan
membina bahagian jambatan di seberang jalan sebelum disambungkan pada bahagian
yang lain..Nak tahu dengan lebih lanjut, meh usha kat bawah ni..
Jurutera pintar di China telah menjadi yang
pertama membina sebahagian daripada bahagian jambatan yang besar dan boleh
diputarkan terus ke tempat penyambungan supaya tidak menganggu laluan kereta
api yang berada di bawahnya. Bahagian seberat 17,000 tan itu yang di bina di
Bandar Wuhan itu telah dipasang di tempatnya pada 15 Januari lalu yang selepas
di bina selari dengan landasan kereta api berkelajuan tinggi itu.
Keseluruhan proses
putaran itu hanya mengambil masa selama 90 minit dan ia dipasang pada
kadar 106 darjah pada paksi setinggi 15 meter. Ini adalah penyelesaian intuitif
yang pertama bagi China, kerana landasan kereta api itu dianggap terlalu
penting untuk ditutup walaupun untuk sementara waktu. Apabila siap, jambatan
sepanjang 256 meter akan melintasi 11 landasan kereta api termasuk landasan
kereta api sepanjang 1,428 batu bagi perkhidmatan Beijing-Guangzhou ini.
Jambatan ini dijadualkan akan dibuka untuk lalu lintas pada akhir bulan ini. Dengan rangkaian kereta api berkelajuan tinggi di negara ini menjadi yang terbesar di dunia, maka tidak hairanlah kenapa jurutera tidak mahu menghentikan perkhidmatan kereta api ini semata-mata untuk menyambung bahagian jambatan ini. Masalah keperluan telah membuatkan para jurutera ini datang dengan idea penyelesaian yang kreatif dan inovatif, membuktikan bahawa jurutera boleh membuatkan segala-galanya mungkin
Jambatan ini dijadualkan akan dibuka untuk lalu lintas pada akhir bulan ini. Dengan rangkaian kereta api berkelajuan tinggi di negara ini menjadi yang terbesar di dunia, maka tidak hairanlah kenapa jurutera tidak mahu menghentikan perkhidmatan kereta api ini semata-mata untuk menyambung bahagian jambatan ini. Masalah keperluan telah membuatkan para jurutera ini datang dengan idea penyelesaian yang kreatif dan inovatif, membuktikan bahawa jurutera boleh membuatkan segala-galanya mungkin
p/s: Hebat jugak diorang ni..
Sumber: http://drysheet.blogspot.com/2014/01/hebat-jurutera-china-bina-bahagian.html
<div style="text-align: center;">
<embed align="middle" allowscriptaccess="sameDomain" height="305" name="nackvision_timer04" pluginspage="http://www.macromedia.com/go/getflashplayer" quality="high" src="http://nackvision.com/goodies/clocks/nackvision_timer04.swf" type="application/x-shockwave-flash" width="303"></embed><br />
<div class="MsoNormal" dir="RTL" style="background-color: white; background-position: initial initial; background-repeat: initial initial; direction: rtl; margin-bottom: 0.0001pt; text-align: right; unicode-bidi: embed;">
<embed align="middle" allowscriptaccess="sameDomain" height="305" name="nackvision_timer04" pluginspage="http://www.macromedia.com/go/getflashplayer" quality="high" src="http://nackvision.com/goodies/clocks/nackvision_timer04.swf" type="application/x-shockwave-flash" width="303"></embed><br />
<div class="MsoNormal" dir="RTL" style="background-color: white; background-position: initial initial; background-repeat: initial initial; direction: rtl; margin-bottom: 0.0001pt; text-align: right; unicode-bidi: embed;">
Tiada ulasan:
Catat Ulasan