Sabtu, 1 Mac 2014

3552. TIDUR yang mendatangkan faedah. Tasbih Fatimah.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ  , الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ , الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ,  مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ , إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ , اهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْتَقِيمَ  , صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ , غَيْرِ المَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ.


Assalamualaikum w.b.t/السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه

Meja www.peceq.blogspot.com   

Di Antara Tidur Yang Mendapat Pahala

Antara Sunnah-Sunnah Nabi SAW sebelum, ketika dan selepas tidur. 

Sebelum dan selepas tidur baca doa tidur. Ramai orang memperlekehkan doa Masnun (doa harian) tapi hakikatnya harga yang Allah swt janjikan adalah syurga.

Jangan tidur menghadapkan kaki arah Qiblat. Ini adalah kedudukan tidur orang yang telah mati.

Barangsiapa yang membaca Tasbih Fatimah, sekiranya dia mati malam itu, dia akan dikira sebagai mati syahid. Apa itu Tasbih Fatimah? Subhanallah 33 kali, Alhamdulillah 33 kali, Allahuakbar 33 kali.

Baca 4 Qul (An-Nas, Al-Falaq, Al-Ikhlas, Al-Kafiruun) tiup ke tapak tangan dan sapu ke seluruh badan untuk menghindarkan sihir dan niat jahat manusia. Kemudian baca bismillahirrahmanirrahim 21 kali. Barangsiapa membaca bismillahirrahmanirrahim sebanyak 21 kali ketika hendak tidur, nescaya terpelihara dari godaan dan gangguan syaitan, dari bencana manusia dan jin, daripada kecurian dan kebakaran, dan daripada kematian terkejut.

Niat untuk bangun Tahajjud. Sekiranya tidak terjaga, Allah swt akan mengira seolah-olah dia bertahajjud sepanjang malam. Tahajjud adalah sebaik-baik pelindung daripada sihir dan buatan orang.

Ambil wudhu’ sebelum tidur dan Solat Sunat Taubat 2 rakaat.

Maafkan semua kesalahan manusia pada kita dan halalkan semua hutang piutang sebelum tidur. Bangun tidur boleh buka fail semula kalau mahu.

Tidur cara Rasulullah saw dengan mengiring badan ke kanan dan tapak tangan di bawah pipi.

Banyak lagi sunnah Nabi saw yang boleh diamal, semuanya mudah untuk dilakukan. Lebih mudah daripada bersolek atau pakai night cream sebelum tidur. Lebih mudah daripada buat senaman ringan sebelum tidur.

Pesan Nabi saw, dilarang tidur meniarap terutama lelaki. Sekiranya tidur dengan kain pelikat, ikat hujung kain supaya tidak menimbulkan fitnah.

Tutup aurat ketika tidur. Kenapa ya? Lelaki yang tidur meniarap, di bawahnya Syaitan/ Jin Betina. Tidur bogel atau tidak menutup aurat akan menghindarkan Malaikat Rahmat dan mengundang makhluk lain. Sekiranya bersetubuh tanpa membaca doa, Syaitan/Jin akan bersama-sama menjamah isteri kita. Kemungkinan besar benih yang masuk bercampur dengan benih-benih Syaitan/Jin. Jadi jangan marah kalau anak-anak ikut perangai bapa-bapa angkat mereka ketika kita bersetubuh dulu.

Imam Bukhari dan Muslim meriwayatkan daripada Aisyah bahawa Nabi telah bersabda : Jika salah seorang di antara kamu berasa mengantuk, hendaklah kamu tidur sehingga hilang rasa mengantuk. Jika seseorang bersembahyang ketika mengantuk berkemungkinan dia membaca istighfar sedangkan sebenarnya dia sedang mencaci dirinya sendiri.

Islam mementingkan tidur dan rehat agar ibadat dan aktiviti seharian dapat dilakukan dengan baik dan seimbang . Malah tidur dapat menentukan kesihatan dan menghasilkan kecergasan dalam diri seseorang . Bukan itu sahaja , tidur bagi seorang muslim juga dikira sebagai satu ibadat sekiranya ia memenuhi adab-adab dalam Islam antaranya : -

1. Berwuduk
Sebaik-baik gosok gigi anda sebelum masuk tidur . Malah biasakan diri untuk mengambil wuduk sebelum tidur kerana menjadi amalan yang sangat dirahmati . InsyaAllah tidur anda akan sentiasa dilindungi daripada gangguan syaitan dan iblis .

2. Perut Tidak Terlalu Kenyang

Pastikan perut anda tidak terlalu kenyang ketika mengambil makan malam. Bukan sahaja tidak elok untuk kesihatan malah boleh menyebabkan perut anda cepat rasa sebu . Perut yang kenyang juga boleh menyebabkan anda cepat berasa mengantuk mahupun menghadapi masalah sukar untuk bangun.

3. Mengingati Kesilapan

Sebaik sahaja anda meletakkan kepala ke bantal , cuba anda ingat semula perkara yang telah anda lakukan sepanjang harian. Sekiranya anda melakukan perkara-perkara yang baik, tingkatkan keazaman untuk terus mengekalkan perbuatan yang baik. Tetapi sekiranya anda banyak melakukan kesilapan dan perbuatan mungkar, berazamlah untuk berubah dan beristighfar memohon keampunan daripada Allah S.W.T.

4. Membaca Doa dan Surah Tertentu

Ketika ingin melelapkan mata, amalkan membaca doa atau surah-surah tertentu terlebih dahulu. Pastikan kedudukan tidur anda mengiring ke kanan dan seeloknya menghadap ke kiblat.

Rasulullah S.A.W sering mengamal membaca surah Al Ikhlas, Al Falaq dan Al-Nas dan kemudiannya dihembuskan bacaan itu di kedua-dua belah tangannya lalu digosok ke seluruh badannya di mana tangannya dapat sampai. Bacaan dan perbuatan baginda ini diulang sebanyak tiga kali berturut-turut.

5. Berazam Untuk Bangun Awal

Anda juga digalakkan untuk membaca surah Al-Kausar sebanyak tiga kali sambil berniat di dalam hati mahu bangun awal. Berazam untuk bangun awal bagi membersihkan diri dan menunaikan solat subuh .

6. Bangun Pagi

Setelah terjaga dari tidur pada waktu paginya , ucapkanlah rasa syukur kepada Allah kerana telah memanjangkan usia lalu berdoa : Segala puji bagi Allah yang telah menghidupkan kami sesudah mematikan kami . KepadaNya kami akan dibangkitkan. Kemudian lakukan sedikit regangan untuk melonggarkan otot-otot badan.

*Sumber dari halimislam.blogspot.com 


Dari NaimNikmat.blogspot.com 

Apa Hujah & Fakta Mereka 1(10 Paling Terkini)


Apa Hujah&Fakta Mereka 2 (10 Paling Terkini)


Apa Perkongsian Mereka (10 Paling Terkini)

Sumber: http://naimnikmat.blogspot.com

WANG SAMAN PATUT DIBELANJA SELESAI MASAALAH AIR. Kata YB Rafizi Ramli 

Roslin Ahmad

WANG SAMAN PATUT DIBELANJA SELESAI MASAALAH AIR.
"Cuma Syabas dan Puncak Niaga sanggup membazirkan wang membayar peguam menyaman wakil rakyat seperti saya (Rafizi), sedangkan wang itu lebih baik digunakan untuk menukar sistem penapisan di loji-lojinya supaya kegagalan yang memyebabkan penutupan dua loji dibatu 11 Cheras dan Bukit Tampoi dapat dielakkan di masa akan datang"
"Cuma Syabas dan Puncak Niaga sanggup membazirkan wang membayar peguam menyaman wakil rakyat seperti saya (Rafizi), sedangkan wang itu lebih baik digunakan untuk menukar sistem penapisan di loji-lojinya supaya kegagalan yang memyebabkan penutupan dua loji dibatu 11 Cheras dan Bukit Tampoi dapat dielakkan di masa akan datang."

Sumber: http://atsixty-zakriali.blogspot.com/2014/03/wang-saman-patut-dibelanja-selesai.html

Di Antara Tidur Yang Mendapat Pahala

Detik Islam at Detik Islam - 10 minutes ago
Antara sunnah-sunnah Nabi saw sebelum, ketika dan selepas tidur. Sebelum dan selepas tidur baca doa tidur. Ramai orang memperlekehkan doa Masnun (doa harian) tapi hakikatnya harga yang Allah swt janjikan adalah syurga. Jangan tidur menghadap kaki arah Qiblat. Ini adalah kedudukan tidur orang yang telah mati. Barangsiapa yang membaca Tasbih Fatimah, sekiranya dia mati malam itu, dia akan dikira sebagai mati syahid. Apa itu Tasbih Fatimah? Subhanallah 33 kali, Alhamdulillah 33 kali, Allahuakbar 33 kali. Baca 4 Qul (An-Nas, Al-Falaq, Al-Ikhlas, Al-Kafiruun)Â tiup ke tapak tangan dan... more »

SIASAH

Admin Direktori Blog at BLOG - BLOG PRO POLITIK - 23 minutes ago
SIASAH ------------------------------ Pintasan Putrajaya lemahkan langkah Kajang Posted: 28 Feb 2014 01:37 AM PST Upacara menandatangani memorandum persefahaman penstrukturan semula bekalan air Selangor antara Selangor dan Putrajaya 26 Februari lalu berlangsung dengan sangat sederhana tetapi jelas mesej politiknya. Majlis yang sepatutnya tidak seberapa besar itu dihadiri sama oleh Perdana Menteri Datuk Seri Mohd Najib Abdul Razak dan Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin. Majlis itu jelas menampakkan kejayaan Putrajaya dan Khalid memintas kemungkinan-kemungkina... more »

Kita MESTI Selamatkan Melayu

Admin Direktori Blog at BLOG - BLOG PRO POLITIK - 25 minutes ago
Kita MESTI Selamatkan Melayu ------------------------------ Suami Ahli Parlimen Dedahkan Bukti Isterinya Curang.... Posted: 27 Feb 2014 06:15 PM PST *Cepat klik SINI* You are subscribed to email updates from Tulisan Blog Lawyer Garang To stop receiving these emails, you may unsubscribe now. Email delivery powered by Google Google Inc., 20 West Kinzie, Chicago IL USA 60610

KEPAL NASI KEPAL BERAS

Admin Direktori Blog at BLOG - BLOG PRO POLITIK - 25 minutes ago
KEPAL NASI KEPAL BERAS ------------------------------ PRK KAJANG LUBANG KUBUR TERAKHIR..... Posted: 28 Feb 2014 05:20 AM PST Rakyat Malaysia terlalu mudah "dibaham" pemikiran mereka oleh Anwar Ibrahim dan rakyat membaham saja apa yang diperkatakan oleh Anwar bukan disebabkan Anwar ini memang benar-benar pemimpin yang bersih dan amanah. Bukan juga kerana Anwar bagus pentadbiran dan kepimpinannya sewaktu menjadi anggota kerajaan. Tiada apa yang signifikan untuk menafaat rakyat Malaysia yang diwariskan oleh Anwar untuk negara dan rakyat sewaktu beliau berkuasa, melainkan belia... more »

DUNIACACAMARBA

Admin Direktori Blog at BLOG - BLOG PRO POLITIK - 25 minutes ago
DUNIACACAMARBA ------------------------------ [PANAS] Mahkamah Tinggi Arah Papa Gomo Bayar RM800,000 kepada Anwar Posted: 27 Feb 2014 08:11 PM PST [TMI] Penulis blog Wan Muhammad Azri Wan Deris atau Papa Gomo diarahkan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur membayar RM800,000 kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai ganti rugi kerana memfitnah ketua pembangkang itu. Hakim Rosilah Yop dalam penghakimannya turut mengatakan Wan Muhammad Azri adalah pemilik blog Papa Gomo. Rosilah juga membenarkan permohonan injunksi tetap oleh Anwar untuk menghalang Wan Muhammad Azri mengulangi fitnah... more »

DIALOG RAKYAT

Admin Direktori Blog at BLOG - BLOG PRO POLITIK - 25 minutes ago
DIALOG RAKYAT ------------------------------ - Kajang: Zaid tak relevan, bakal hilang deposit – Karpal - Papagomo diarah bayar Anwar RM800,000 - Muhyiddin, Nama Saja TPM... Tetapi Jahil Apa Itu MOU... - SPRM kemuka 18 kes salah laku Laporan Ketua Audit kepada Peguam Negara - Marahkan SPAD, pengusaha lori akan mogok? - Tangguh PBS hanya kelegaan sementara - SGMM - Selangor bantu Syabas tambah lori agih air - Negara terjejas di bawah Menteri Kewangan ‘sambilan’ - Sempena perasmian Jambatan ke-2 Pulau Pinang, Adun ‘Kangkung’ PKR tuntut mansuh tol... more »

ALHUSSEYN

Admin Direktori Blog at BLOG - BLOG PRO POLITIK - 25 minutes ago
ALHUSSEYN ------------------------------ Dia tak sebut nama PAS kan? Posted: 28 Feb 2014 08:16 AM PST Dia tak sebut sebarang nama, cuma sebut nama parti PKR dan Pakatan Rakyat.Kenapa dia berani sebut secara khusus nama PKR? Sebut sahaja Pakatan Rakyat pun cukuplahkan? Semua orang tahu DAP tidak ada apa-apa kepentingan pun.DAP tak pernah mintak kerusi MB Selangor tu pun....Agak korangsiapa malaon dalam PR selain PKR tu? *Musuh sebenar Anwar di Kajang dari PKR, Pakatan * *bukan BN, kata Kit Siang * Musuh sebenar calon PKR bagi Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Neger... more »

Menggemparkan!!! (Gambar2) Ketua Wanita UMNO Felda Mati Dibunuh, Apa Puncanya? Jom Terjah!!!

sahabat sedaka at SEDAKA Sejahtera™ - 50 minutes ago
KOTA TINGGI - Ketua Wanita UMNO Cawangan Felda Semenchu ditemui mati hari ini selepas dipercayai disamun dan dibunuh di rumahnya di Blok 2, Felda Semenchu dekat sini. Ketua Polis Daerah Kota Tinggi Superintendan Rahmat Othman berkata, mayat Zalifah Jamaluddin, 68, ditemui oleh anak lelakinya yang ke rumah itu pada kira-kira 12.20 tengah hari tadi. Anak mangsa yang berumur dalam lingkungan 40 tahun mendapati pintu dapur rumah itu terbuka dan keadaan dalam rumah berselerak sebelum menemui Zalifah, yang juga peniaga kain, tidak sedarkan diri di dalam bilik tidur. Anggota polis dari Bal... more »

Jom cikgu-cikgu ,adukan kepincangan PBS kepada Suhaizan Kaiat.

mantaro at SISI BUKIT - 1 hour ago
Jom petang ini bersama Sdr Suhaiizan Kaiat,Ketua Dewan Pemuda Pas Malaysia.Banyak benda yang boleh kita beri idea dan pandangan kepada beliau.Cikgu-cikgu ,eloklah pergi ,dapat juga mengadu tentang PBS yang pincang itu.Berkaitan pilihanraya ,kita boleh bangkitkan kepada Dr Hatta Ramli,Pengarah Jabatan Pilihanraya PAS Malaysia.Program berkupon untuk dana pilihanraya PAS Kawasan Taiping.

Apa Yang Tersirat

Admin Direktori Blog at BLOG - BLOG PRO POLITIK - 2 hours ago
Apa Yang Tersirat ------------------------------ PRK Kajang: Anwar Bakal Kecundang Posted: 28 Feb 2014 08:03 AM PST Ramai berpendapat, bahawa kekalahan Anwar pada PRK Kajang, bukan kerana lawannya kuat. Kekalahan Anwar atas sebab perbalahan antara kem dalam PKR sendiri. Perbalahan antara Azmin Ali dan Khalid Ibrahim mengundang Anwar memerintahkan agar Lee Chin Cheh mengosongkan kerusi Kajang, agar Ketua Pembangkang itu boleh menjadi pedamai antara Azmin dan Khalid apabila MP Permatang Pauh itu dilantik sebagai Menteri Besar Selangor apabila menang. Nampaknya hasrat Anwar m... more »

tun faisal dot com

Admin Direktori Blog at BLOG - BLOG PRO POLITIK - 2 hours ago
tun faisal dot com ------------------------------ [Video] #KrisisAirSelangor - fakta buktikan PR angkuh, bahayakan rakyat Selangor #PRKKajang Posted: 27 Feb 2014 10:30 PM PST *Kenyataan ANGKUH dan SOMBONG PR SELANGOR pada tahun 2010* *Kenapa wujud Krisis Air Selangor? - 1. Infrastruktur tidak dapat menampung permintaan yang semakin bertambah 2. Loji rawatan air beroperasi melebihi kapasiti dan melewati tempoh hayat perkhidmatan* *Tuntutan Kerajaan negeri tidak dapat dipenuhi sebab ada syarikat konsesi yang terikat dengan syarat pinjaman.* *SYABAS berjaya mengurangka... more »

TINTA HIJAU DARI KAKI BUKIT

Admin Direktori Blog at BLOG - BLOG PRO POLITIK - 2 hours ago
TINTA HIJAU DARI KAKI BUKIT ------------------------------ Khalid Ibrahim bakal cabar Azmin jawatan Timbalan Presiden PKR? Posted: 28 Feb 2014 04:34 AM PST Video : Mahkamah Tinggi arah Papa Gomo bayar RM800,000 kepada Anwar Posted: 27 Feb 2014 11:49 PM PST You are subscribed to email updates from TINTA HIJAU DARI KAKI BUKIT To stop receiving these emails, you may unsubscribe now. Email delivery powered by Google Google Inc., 20 West Kinzie, Chicago IL USA 60610

WANG SAMAN PATUT DIBELANJA SELESAI MASAALAH AIR. Kata YB Rafizi Ramli

atsixty at ZAKRI ALI - 3 hours ago
Roslin Ahmad [image: WANG SAMAN PATUT DIBELANJA SELESAI MASAALAH AIR. "Cuma Syabas dan Puncak Niaga sanggup membazirkan wang membayar peguam menyaman wakil rakyat seperti saya (Rafizi), sedangkan wang itu lebih baik digunakan untuk menukar sistem penapisan di loji-lojinya supaya kegagalan yang memyebabkan penutupan dua loji dibatu 11 Cheras dan Bukit Tampoi dapat dielakkan di masa akan datang"] *"Cuma Syabas dan Puncak Niaga sanggup membazirkan wang membayar peguam menyaman wakil rakyat seperti saya (Rafizi), sedangkan wang itu lebih baik digunakan untuk menukar sistem penapisan di ... more »

Blogger Home. 
HTML NOTE FOR SHARE: 
<div style="text-align: center;">
<b>s3v3n</b></div>
<div style="text-align: center;">
<embed height="200" src="http://flash-clocks.com/free-flash-clocks-blog-topics/free-flash-clock-190.swf" type="application/x-shockwave-flash" width="200" wmode="transparent"></embed><br /></div>
<div style="text-align: center;">
<b>s3v3n</b></div>

<div style="text-align: center;">
<div class="homeFlashClockItem" style="border: 0px; font-family: inherit; font-style: inherit; margin: 23px auto 0px; outline: 0px; padding: 0px; text-align: center; vertical-align: baseline; width: 400px;">
<iframe frameborder="0" scrolling="no" src="http://www.clocklink.com/html5embed.php?clock=012&amp;timezone=PST&amp;color=black&amp;size=170" style="border-width: 0px; font-family: inherit; font-style: inherit; height: 170px; margin: 0px; outline: 0px; overflow: hidden; padding: 0px; vertical-align: baseline; width: 170px;"></iframe></div> 

<div style="text-align: center;">
<embed align="middle" allowscriptaccess="sameDomain" height="305" name="nackvision_timer04" pluginspage="http://www.macromedia.com/go/getflashplayer" quality="high" src="http://nackvision.com/goodies/clocks/nackvision_timer04.swf" type="application/x-shockwave-flash" width="303"></embed><br />
<div class="MsoNormal" dir="RTL" style="background-color: white; background-position: initial initial; background-repeat: initial initial; direction: rtl; margin-bottom: 0.0001pt; text-align: right; unicode-bidi: embed;">
s3v3n

s3v3n
copyright©

Tiada ulasan: