Ahad, 23 Mac 2014

3970. Jambatan - Paling Panjang dan Paling Lama Dilalui.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ  , الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ , الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ,  مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ , إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ , اهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْتَقِيمَ  , صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ , غَيْرِ المَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ.


Assalamualaikum w.b.t/السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه

Meja www.peceq.blogspot.com 

Jambatan Paling Panjang dan Paling Lama Dilalui

Jambatan titian sirat yang lebarnya hanya sehelai rambut yang dibelah tujuh dan tajamnya lebih daripada mata pedang. Dibawahnya terbentang NERAKA dan disebelahnya terbentang SYURGA yang luas.

Diceritakan bahawa, untuk merentasi titian mengambil masa 15000 tahun. 5 ribu tahun menaik, 5 ribu tahun mendatar dan 5 ribu tahun menurun.

Al-Siraṭ al-Mustaqim (Bahasa Arab: الصراط المستقيم‎), atau Al-Sirath (Bahasa Arab: الصراط‎) sahaja, ialah satu istilah dalam agama Islam yang berasal dari bahasa Arab yang secara harfiahnya bererti "jalan yang lurus". Frasa ini tercantum pada Surah Al-Fatihah ayat 6-7 yang berbunyi:

Tunjukilah kami jalan yang lurus, iaitu jalan orang-orang yang telah Engkau (Allah) beri Nikmat, bukan jalan yang dimurkai, bukan pula jalan orang-orang yang sesat. (Al-Fatihah / Pembukaan : 6-7 )

Dalam konteks Islam Sirat-al-Mustaqim adalah jambatan/titian yang terbentang di atas permukaan neraka Jahannam yang sangat licin, memiliki kait, cakar dan duri. Setelah melepasi masa di Padang Mahsyar, kaum Muslim akan dibentangkan sirath bagi mereka di atas neraka jahannam sehingga mereka melintasi di atasnya dengan kecepatan sesuai berdasarkan kadar keimanan mereka.

Orang yang pertama kali melintasi titian Sirath itu adalah Nabi Muhammad s.a.w., kemudian Nabi Muhammad berdiri di tepi Sirath seraya berdoa, “Rabbi, selamatkan, selamatkan!”

Jika ada umat-Nya yang pernah menyekutukan Allah dengan kesyirikan besar dan belum bertaubat sebelum kematiannya, akan mengakibatkan kekekalan di dalam neraka.

Adapun orang-orang kafir dengan berbagai jenisnya, musyrikin, penyembah berhala, atheis dan yang lainnya, mereka itu akan dimasukkan ke dalam neraka dan akan dibukakan ketujuh pintu neraka jahannam bagi mereka. Sesuai dengan Surah Az-Zumar: 71, “Orang-orang kafir dibawa ke neraka Jahanam berombong-rombongan. Sehingga apabila mereka sampai ke neraka itu dibukakanlah pintu-pintunya. - Surah Az-Zumar, Ayat 71.” dan Surah Al-Hijr, 15,44. “Jahanam itu mempunyai tujuh pintu. Tiap-tiap pintu (telah ditetapkan) untuk golongan yang tertentu dari mereka. - Surah Al-Hijr, 15,44.”

*Sumber dari ms.wikipedia.org/wiki/Sirat-al-Mustaqim dan peribadirasulullah.wordpress.com

Jambatan Paling Panjang dan Paling Lama Dilalui

Detik Islam at Detik Islam - 1 hour ago
[image: https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/t1/1069817_10152247864356168_943406808_n.jpg] Jambatan titian sirat yang lebarnya hanya sehelai rambut yang dibelah tujuh dan tajamnya lebih daripada mata pedang. Dibawahnya terbentang NERAKA dan disebelahnya terbentang SYURGA yang luas. Diceritakan bahawa, untuk merentasi titian mengambil masa 15000 tahun. 5 ribu tahun menaik, 5 ribu tahun mendatar dan 5 ribu tahun menurun. Al-Siraṭ al-Mustaqim (Bahasa Arab: الصراط المستقيم‎), atau Al-Sirath (Bahasa Arab: الصراط‎) sahaja, ialah satu istilah dalam agama Islam yang beras... more »

Aurat: Jangan Pula Kerana Ingin Sihat, Laknat Pula Kita Dapat!

Detik Islam at Detik Islam - 1 day ago
*ISLAM* menganjurkan umatnya supaya sentiasa memelihara kesihatan dan meningkatkan kekuatan tubuh badan sertaketajaman akal. Kerana itu Islam menggalakkanaktiviti-aktiviti riadah yang mampu meningkatkan kekuatan fizikal dan mental. Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallammerupakan qudwah (ikutan) yang terbaik dalamhal ini. Dalam kitab-kitab hadits dan sirah, banyak riwayat yang menyatakan bahawa Baginda menggemari dan menganjurkan sukan-sukan yang berbentuk olahraga, pertahanan diri dan ketenteraan seperti berlumba lari, berenang, memanah, menunggang kuda, beradu senjata, dan sebagai... more »

Matahari Ditahan Terbenam Untuk Nabi Yusya’ Bin Nun

Detik Islam at Detik Islam - 2 days ago
Nabi Musa ‘alaihis salam memiliki seorang murid yang menemaninya mencari Ilmu. Dia adalah Yusya’ Bin Nun, dan Allah Subhanahu wa Ta’ala memberikan hikmah kenabian dan mukjizat yang nyata kepadanya. Setelah Nabi Musa ‘alaihis salam wafat, Nabi Yusya’ bin Nun ‘alaihis salam membawa Bani Israil ke luar dari padang pasir. Mereka berjalan hingga menyeberangi sungai Yordania dan akhirnya sampai di kota Jerica. Kota Jerica adalah sebuah kota yang mempunyai pagar dan pintu gerbang yang kuat. Bangunan-bangunan di dalamnya tinggi-tinggi serta berpenduduk padat. Nabi Yusya’ dan Bani Israil ya... more »

Subhanallah, Manfaat Solat Asar

Detik Islam at Detik Islam - 3 days ago
" Peliharalah segala solat (mu) dan (peliharalah) solat wustha (asar)," (al-Baqarah [2]: 238). Rasulullah SAW bersabda: "Para malaikat mengawasi kalian dengan bergantian antara malam dan siang. Mereka kemudian berkumpul pada waktu solat subuh dan solat Asar. Lalu malaikat yang mengawasi di malam hari naik ke atas. Maka Tuhan bertanya walau Dia lebih tahu dari mereka, 'Bagaimana kalian meninggalkan hamba-hamba Ku? 'Para malaikat menjawab, "Ketika kami pergi, mereka sedang melaksanakan solat. Dan ketika kami datang, mereka juga sedang melaksanakan solat," (HR Bukhari). "Siapa saja ... more »

Manusia Mempunyai 360 Sendi Sudah Disabdakan 1400 Tahun Lalu

Detik Islam at Detik Islam - 4 days ago
‘Aisyah RA meriwayatkan bahawasanya Rasulullah SAW bersabda: “Setiap manusia telah diciptakan dengannya tiga ratus enam puluh sendi. Oleh itu sesiapa yang mengagungkan Allah, Bersyukur kepadaNya, bertahlil, memuji Allah, dan mencari pengampunan dari Allah, dan mengalih batu, atau duri, atau tulang dari laluan orang ramai, dan mengajak kepada kebajikan dan melarang daripada kejahatan, dengan sendinya tiga ratus enam puluh, ia akan berjalan pada hari akhirat dengan mengeluarkan dirinya dari neraka.” [HR Muslim] Buraida meriwayatkan bahawa dia mendengar Rasulullah SAW bersabda: “Setia... more »

Tanah Perkuburan dan Larangannya

Detik Islam at Detik Islam - 4 days ago
Menurut Mazhab Syafi'e, mendirikan sebarang binaan sama ada berupa atap, kubah, rumah, masjid, tambak dan apa jua binaan lainnya di dalam atau di atas kubur di tanah perkuburan awam adalah haram dan binaan itu hendaklah dirobohkan kecuali kubur orangorang tertentu seperti kubur-kubur para nabi, para syuhada, orang-orang salih dan seumpamanya. Imam at-Tirmidzi telah meriwayatkan daripada Jabir Radhiallahu 'anhu yang bermaksud : "Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam menegah dari menembok (memplaster) kubur, menulisnya dan mendirikan binaan di atasnya." Hal ini diperkuatkan lagi dengan per... more »

30 Orang Pertama Dalam Islam

Detik Islam at Detik Islam - 5 days ago
1. Orang yang pertama menulis Bismillah : Nabi Sulaiman AS. 2. Orang yang pertama minum air zamzam : Nabi Ismail AS. 3. Orang yang pertama berkhatan : Nabi Ibrahim AS. 4. Orang yang pertama diberikan pakaian pada hari qiamat : Nabi Ibrahim AS. 5. Orang yang pertama dipanggil oleh Allah pada hari qiamat : Nabi Adam AS. 6. Orang yang pertama mengerjakan saie antara Safa dan Marwah : Sayyidatina Hajar (Ibu Nabi Ismail AS) 7. Orang yang pertama dibangkitkan pada hari qiamat : Nabi Muhammad SAW. 8. Orang yang pertama menjadi khalifah Islam : Abu Bakar As Siddiq RA. 9. Orang yang pertam... more »

Pahlawan Neraka

Detik Islam at Detik Islam - 6 days ago
Suatu hari satu pertempuran telah berlaku di antara pihak Islam dengan pihak Musyrik. Kedua-dua belah pihak berjuang dengan hebat untuk mengalahkan antara satu sama lain. Tiba saat pertempuran itu diberhentikan seketika dan kedua-dua pihak pulang ke markas masing-masing. Di sana Nabi Muhammad S.A.W dan para sahabat telah berkumpul membincangkan tentang pertempuran yang telah berlaku itu. Peristiwa yang baru mereka alami itu masih terbayang-bayang di ruang mata. Dalam perbincangan itu, mereka begitu kagum dengan salah seorang dari sahabat mereka iaitu, Qotzman. Semasa bertempur denga... more »

Orang-Orang Ganjil Yang Beruntung Di Akhir Zaman

Detik Islam at Detik Islam - 1 week ago
Abu Hurairah r.a. meriwayatkan, bahawa Rasulullah sallallaahu ‘alayhi wa sallam telah bersabda yang bermaksud: “Islam bermula sebagai sesuatu yang dianggap asing dan ganjil. Dan ia akan kembali sebagaimana permulaannya, dianggap asing dan ganjil. Maka, beruntunglah orang-orang yang ganjil” [Hadith Muslim no. 145]. Orang-Orang Ganjil Yang Beruntung Beruntunglah manusia yang asing di akhir zaman. Terasing kerana Islam yang digenggam. Zaman berganti zaman, Islam asing (gharib) kali kedua, hati-hati jenih fikrahnya menjadi ghuraba’. Golongan ini sedikit sekali kerana golongan ini serin... more »

Kenapa Orang Tidak Solat Boleh Berjaya ?

Detik Islam at Detik Islam - 1 week ago
Seperti yang kita tahu, ilmu itu merupakan cahaya, dan ianya tidak akan memasuki hati-hati yang gelap. tetapi kita lihat, kawan kita yang berjudi, yang minum arak, boleh berjaya pula, sedangkan kita terkial-kial walaupun sudah berusaha. Kita tahu bahawa, siapa yang berbuat baik, taat kepada ALLAH akan dipermudahkan jalan kehidupannya, tetapi kita lihat, kawan kita ini tidak solat, tetapi bisnesnya menjadi, kita pula hidup dengan penuh cabaran dan dugaan. Kita juga tahu bahawa, ISLAM ini agama yang benar, tetapi kita sering melihat orang-orang yang bukan ISLAM itu lebih berjaya, dan... more »

Peliharalah Dua Kalimah Syahadah Anda

Detik Islam at Detik Islam - 1 week ago
Syahadah atau penyaksian Tiada Tuhan selain Allah dan Muhammad pesuruh Allah adalah 2 kalimah cukup penting dan asas dalam kehidupan seseorang Islam. Ia menjadi landasan penerimaan amal atau penolakannya. Ia juga menjadi asas- kekal atau tidak seseorang dalam neraka. Jika kalimah syahadahnya ada, lambat-laun ia akan keluar dari Neraka jika memasukinya terlebih dahulu. Jika tiada kalimah syahadah, ia kekal selama-lamanya dalam Neraka. Justru, 2 kalimah syahadah ini cukup penting untuk dipelihara supaya selamat dunia Akhirat. Tidak mungkin ia dijual-beli dengan harga yang murah sep... more »

Wahai Wanita, Jadilah Bidadari Syurga Untuk Suamimu!

Detik Islam at Detik Islam - 1 week ago
"Sebaik-baik wanita adalah yang jika engkau melihatnya, akan membahagiakan dirimu, jika engkau memerintahnya akan mentaatimu dan jika engkau tidak berada di sisinya dia akan menjaga hartamu dan dirinya sendiri."(HR. Ibnu jarir dan Nasa'i) Dalam berumah tangga, seorang isteri menjadi bidadari untuk suaminya agar senantiasa dicintai dan disayangi suami. Bertanggungjawab menjadikan rumah tempat tinggal keluarga menjadi syurga bagi suami dan anak-anak. Oleh kerana itu, untuk mengelakkan hal-hal yang tidak diingini berlaku dalam berumah tangga, seorang isteri solehah haruslah boleh menj... more »

Berhati-hatilah Dengan Tentera Allah

Detik Islam at Detik Islam - 1 week ago
Aisyah ra pernah kagum melihat seorang ibu yang baru saja diberinya tiga potong roti dan dengan penuh kasih sayang oleh ibu tesebut, dua potong roti yang tadi diberikan kepada kedua-dua anaknya yang sedang kelaparan. Sekejap saja roti itu habis dilahap. Mereka masih lapar lalu mereka minta bahagian ibunya yang sekeping itu. Apa yang dilakukan oleh si ibu sangat mengagumkan. Dia memotong roti itu menjadi dua bahagian dan memberikannya kepada kedua anaknya. Si ibu rela melepaskan bahagiannya demi anak kesayangannya. Peristiwa ini diceritakannya kepada Rasulullah Saw, suaminya. Maka s... more »

Seorang Lelaki gagal Masuk Tanah Suci Makkah Akibat Gemar Tonton Video Lucah

Detik Islam at Detik Islam - 1 week ago
Assalamualaikum dan selamat sejahtera, ini ada satu kisah yang boleh dijadikan renungan dan pengajaran kepada kita semua. Kisah di mana seorang lelaki gagal untuk masuk ke Masjidil Haram. Beberapa kali mencuba untuk memasuki Masjidil Haram tapi tetap sahaja tidak boleh. Kisah ini diceritakan oleh Dato Dr Harun Din.. Lelaki ini tidak sama pakej dengan saya, jadi saya tidak mengenali beliau. Apa yang berlaku kepada lelaki berkenaan ialah setiap kali dia hendak masuk ke masjidil haram, dia tiba-tiba menjadi panik seperti orang ketakutan. Kemudian lelaki itu tergopoh-gapah ke luar semu... more »

Pengantin Mati Ketika Sujud

Detik Islam at Detik Islam - 1 week ago
Selepas melaksanakan Solat Maghrib, dia mulakan make-up pada wajahnya, memakai pakaian pengantin putih yang cantik, mempersiapkan dirinya untuk majlis perkahwinannya sendiri, kemudian dia terdengar azan ‘Isyak dan menyedari bahawa wuduknya telah terbatal. Lalu dia berkata kepada ibunya: “Mak, saya perlu ambil wuduk dulu dan solat ‘Isyak “ Ibunya terkejut: “Apa kamu gila?!! Tetamu sedang menunggu, untuk melihat kamu! Bagaimana dengan make-up? ! Nanti habis dirosakkan oleh air.” Tambah ibunya lagi: “Sebagai ibu, mak tak izinkan kamu solat sekarang! Wallahi… jika kamu ambil wuduk sekara... more »

Sejarah Yahudi di Madinah

Detik Islam at Detik Islam - 1 week ago
Sejarah memberikan kita fakta bahawa Nabi Muhammad SAW, satu-satunya pemimpin yang berjaya menyatupadukan masyarakat majmuk antara kaum Arab dan Yahudi di Madinah. Namun tugas itu sebenarnya bukan satu kisah kejayaan yang dicipta dalam masa sehari atau sebulan tetapi sepanjang masa. Baginda sentiasa berusaha untuk menyatupadukan kedua-dua kaum itu supaya dapat hidup bersama dalam sebuah negara dan ia sangat sukar untuk dilakukan kerana setiap kaum itu mempunyai pelbagai kerenah dan tabiat-tabiat yang sukar untuk dikikis demi untuk hidup bersatu. Tetapi dalam ruangan kali ini, mung... more »

Mengapa Disebut “Laut Merah”?

Detik Islam at Detik Islam - 1 week ago
Laut Merah merupakan nama sebuah teluk yang berada di Semenanjung Arab yang memisahkan benua Asia dengan benua Afrika. Laluan ke arah selatan dari laut ini melintasi Babul Mandib dan Teluk Aden sedangkan di utara terdapat semenanjung Sinai dan Terusan Suez. Laut Merah mempunyai lebar 300 km dan panjang 1900 km dengan kedalaman 2500m. Laut yang muncul kerana perpisahan Semenanjung Arab dan Benua Afrika yang bermula kira-kira 30 juta tahun yang lalu ini menjadi habitat bagi pelbagai makhluk dan batu karang. Laut ini mempunyai suhu permukaan yang berterusan atau sekitar 21-25 'C dengan... more »

Otak Bertambah Aktif Semasa Berzikir

Detik Islam at Detik Islam - 1 week ago
Firman Allah yang bermaksud: "( Iaitu ) orang-orang yang beriman dan tenteram hati mereka dengan zikrullah, ketahuilah hanya dengan mengingati Allah itu, hati menjadi tenteram." (Ar-Rad, ayat 28) Otak hanyalah aktiviti-aktiviti bio-elektrik yang melibatkan sekumpulan saraf yang ditugaskan untuk melakukan tugas-tugas tertentu untuk membolehkan ia berfungsi dengan sempurna. Setiap hari 14 juta saraf yang membentuk otak ini berinteraksi dengan 16 juta saraf tubuh yang lain. Semua aktiviti yang kita lakukan dan kefahaman atau ilmu yang kita peroleh adalah natijah daripada aliran intera... more »

Cara Jaguh Tinju Muhammad Ali Menasihati Anak Perempuannya Agar Berhijab

Detik Islam at Detik Islam - 1 week ago
Satu insiden yang berlaku apabila anak perempuan Muhammad Ali tiba di rumahnya memakai pakaian yang agak mendedahkan. Berikut adalah cerita seperti yang diberitahu oleh salah seorang daripada anak-anak perempuannya: Apabila kita tiba dirumah, seorang pemandu diiringi adik perempuan saya, Laila, dan saya sehingga ke dalam rumah. Seperti biasa, ayah telah bersembunyi di sebalik pintu menunggu untuk menakut-nakutkan kami. Kami disapa dengan pelukan dan ciuman oleh ayah. Ayah saya melihat saya dan beliau berkata sesuatu yang saya tidak akan lupa sampai bila-bila iaitu. "Hana, segal... more »

Contoh Bagaimana Rasulullah Melayani Isterinya

Detik Islam at Detik Islam - 2 weeks ago
1. Kalau ada pakaian yang koyak, Rasulullah menampalnya sendiri tanpa perlu menyuruh isterinya. Beliau juga memerah susu kambing untuk keperluan keluarga atau pun untuk dijual. 2. Setiap kali pulang ke rumah,bila dilihat tiada makanan yang sudah siap di masak untuk dimakan, sambil tersenyum baginda menyingsingkan lengan bajunya untuk membantu isterinya di dapur. Sayidatina ‘Aisyah menceritakan‘ Kalau Nabi berada di rumah, beliau selalu membantu urusan rumahtangga. 3. Jika mendengar azan, beliau cepat-cepat berangkat ke masjid, dan cepat-cepat kembali sesudah selesai sembahyang.’ 4... more »

Kisah Seorang Ustaz dan Seorang Isteri Derhaka

Detik Islam at Detik Islam - 2 weeks ago
Kisah ini diceritakan oleh Ustaz Nahrawi (bukan nama sebenar) tentang kisah isteri derhaka seorang rakannya yang bernama Arifin (bukan nama sebenar) yang Bagi Suami Makan Darah Haid Dan Air Mani. Semoga dapat kita ambil iktibar dan tauladan. Benar atau tidak kisah ini, hanya Allah sahaja yang tau. Apa yg lebih penting, kita ambil iktibar dan pengajaran daripada kisah ini.. Benar atau tidak, penulis serahkan pada Allah.. apa yg lebih penting, iktibar dan pengajaran daripada kisah ini.. Kisah Ustaz Dan Isteri Derhaka Lama benar saya tidak berjumpa dengan Ariffin. Rasanya sudah lebih ... more »

Ainul Mardhiah, Ketua Bidadari Syurga

Detik Islam at Detik Islam - 2 weeks ago
Bidadari merupakan salah satu anugerah Allah kepada seorang lelaki yang memasuki syurga. Bagi seorang wanita yang solehah maka bidadari bagi suaminya adalah dikalangan bidadari2 kurniaan Allah dan dia (isteri solehah merupakan ketua kepada segala bidadari- bidadari). Berjihad/berdakwah untuk agama Allah swt merupakan satu amalan yang akan menjadi kesukaan Allah swt dan ini merupakan sunnah besar nabi SAW dan kalangan sahabat-sahabat r.hum. Setiap manusia yang mati walaupun berapa umurnya maka akan ditanya dimanakah masa mudanya dihabiskan. Rasulullah saw bersabda; “Tidak akan ... more »

Enam Perkara Allah SWT Sembunyikan

Detik Islam at Detik Islam - 2 weeks ago
Allah SWT selesai menciptakan Jibrail a.s dengan bentuk yang cantik, dan Allah menciptakan pula baginya 600 sayap yang panjang , sayap itu antara timur dan barat (ada pendapat lain menyatakan 124, 000 sayap). Setelah itu Jibrail a.s memandang dirinya sendiri dan berkata: “Wahai Tuhanku, adakah engkau menciptakan makhluk yang lebih baik daripada aku?.” Lalu Allah swt berfirman yang bermaksud.. “Tidak” Kemudian Jibrail a.s berdiri serta solat dua rakaat kerana syukur kepada Allah swt. dan tiap-tiap rakaat itu lamanya 20,000 tahun. Setelah selesai Jibrail a.s solat, maka Allah SWT be... more »

11 Perkara Yang Mendekatkan Isteri Dengan Syurga Allah SWT

Detik Islam at Detik Islam - 2 weeks ago
[image: https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/t1/s403x403/1235246_590727540990169_1268331145_n.jpg] 1. Seorang Isteri yang menyedari dan menerima dengan ikhlas bahwa laki-laki (suami) adalah pemimpin kaum wanita. 2. Seorang Isteri yang menyedari bahwa kedudukan suami itu satu tingkat lebih tinggi jika dibandingkan dengan isteri. 3. Seorang Isteri yang selalu taat dan penuh hormat kepada suami selama bukan diajak dalam hal kemaksiatan (durhaka kepada ALLAH). 4. Seorang Isteri yang tetap berpegang teguh menjaga kehormatan dirinya dan yang tidak mahu keluar rumah denga... more »

Tiga Perkara Yang Berat Tentang Solat

Detik Islam at Detik Islam - 2 weeks ago
Adakah kita mempunyai halangan untuk mengerjakan solat? Artikel ini adalah menyentuh tentag halangan mahupun kekangan dalam kita mengerjakan solat dari sudut secara zahir mahupun batin. Kita diwajibkan untuk memenunaikan solat lima waktu sehari semalam seperti mana yang terkandung dalam rukun Islam, bahawa orang Islam itu wajib mengikuti lima rukun Islam. Apa yang dimaksudkan dengan berat di sini? Apa yang cuba disampaikan adalah mengenai kekangan mahupun halangan dalam mengerjakan solat. Dalam usaha untuk mendirikan solat, sudah pasti akan terdapat halangan dan ini akan menyebabk... more »

Subhanallah 30 Keajaiban Ciptaan Allah pada Badan Kita

Detik Islam at Detik Islam - 2 weeks ago
1. Mata bayi tidak menghasilkan air mata sehinggalah berusia sekitar 6 hingga 8 minggu. 2. Kecepatan batuk adalah 96.5 kilometer sejam… 3. Sel yang paling kecil dalam badan manusia adalah sperma manakala sel yang paling besar adalah ovum. 4. 3 perkara yang sering keluar dalam mimpi seorang wanita yang sedang mengandung 3 bulan pertama : katak, cacing dan tumbuhan dalam pasu 5. Secara purata, jangka hayat rambut adalah sekitar 3 ke 7 tahun. Setiap hari, kita kehilangan 60 hingga 100 helai rambut… Tapi jangan risau, tak menyebabkan nampak kulit kepala pun…huhu 6. Gigi manusia tumbuh ... more »

Keajaiban Penuh Hikmah, Salinan Al-Quran Tetap Utuh Dalam Kereta Hangus Terbakar

Detik Islam at Detik Islam - 2 weeks ago
Subhanallah, Salinan Al-Quran tetap dalam keadaan utuh dalam kereta yang hangus terbakar di wilayah Jazan selatan Arab Saudi. "Pemandu itu berkata kepada saya, kereta itu adalah milik ayahnya yang selalu menyimpan salinan Al-Quran di dalamnya, "kata seorang saksi, harian Emirates melaporkan pada 2 Mac lalu. Pengakuan dari pemiliknya menurut harian Saudi, dia sedang memandu keretanya di wilayah selatan Jazan Saudi dan secara tiba-tiba kereta terbakar, sehingga memaksa dia menyelamatkan diri dengan melompat keluar dari keretanya. Beberapa saksi memeriksa pemandu tersebut dan keadaa... more »

Subhanallah, Janin Bersujud

Detik Islam at Detik Islam - 2 weeks ago
Pelbagai usaha untuk menjadikan anak yang bakal dilahirkan seorang insan yang cerdas sejak dalam kandungan lagi. justeru itu pelbagai cara yang akan dilakukan oleh seorang ibu yang sedang mengandung buah hati kesayangannya. Menurut kajian Barat, salah satu cara untuk meningkatkan kecerdasan anak sejak dalam kandungan adalah dengan memperdengarkan muzik classic seperti muzik Mozart kepada janin yang sedang berada di dalam perut ibu. Lalu bagaimanakan pandangan islam dalam menyikap hal tersebut? Dalam agama islam, bayi adalah makhluk ciptaan Allah yang masih suci. Mengenai hal ini, te... more »

Kisah Wanita Mengumpat Yang Sukar DiKafankan

Detik Islam at Detik Islam - 2 weeks ago
Setiap manusia yang hidup pasti akan merasai mati. Itu adalah janji Allah SWT kepada hambaNya. Namun bagaimana cara kita mati, tempat kita mati, keadaan kita mati hanya Allah sahaja yang mengetahuinya. Kita sebagai hamba Allah hanya perlu sentiasa berdoa agar mati dalam khusnul khatimah. Di bawah ini terdapat satu kisah yang mana diceritakan kisah seorang wanita yang gemar mengumpat, akhirnya sukar untuk dikafankan. Sebagai bilal pengurusan jenazah, banyak pengalaman yang telah saya tempuhi. Ada di antaranya yang cukup menyedihkan. Tidak kurang juga yang benar-benar memberi keins... more »

Di Akhir Zaman, 1 Orang Lelaki Diikuti 40 Wanita

Detik Islam at Detik Islam - 3 weeks ago
Telah menceritakan kepada kami Muhammad bin Al 'Alaa' telah menceritakan kepada kami Abu Usamah dari Buraid dari Abu Burdah dari Abu Musa radliallahu' anhu dari Nabi Shallallahu'alaihiwasallam bersabda: "Pasti akan datang pada manusia suatu zaman yang ketika seseorang berkeliling membawa shadaqah emas, lalu dia tidak mendapati seseorang yang mahu menerimanya lagi. Lalu akan kelihatan seorang orang lelaki akan diikuti oleh empat puluh orang wanita yang mereka mencari kepuasan dengannya kerana kurangnya jumlah lelaki dan ramainya wanita." Dalam hadis lain, dari Anas Ra bahawa Rasulul... more »

Ahli Ibadah Terpesona Dengan Kecantikan Pelacur

Detik Islam at Detik Islam - 3 weeks ago
Al-Hasan meriwayatkan, bahawa dahulu ada seorang pelacur yang sangat cantik jelita. Dia tidak mahu melayani orang yang datang kecuali jika dibayar sebanyak seratus dinar. Secara kebetulan pada suatu hari ada seorang ahli ibadah yang melihat wajah pelacur cantik itu sehingga membuatkan ahli ibadah itu tertarik dan jatuh cinta kepadanya. Kerana lelaki ahli ibadah itu mengetahui, bahawa untuk dapat dilayani oleh pelacur cantik itu orang harus memberinya wang sebanyak seratus dinar, maka lelaki ahli ibadah itu akhirnya pergi mencari pekerjaan untuk mengumpulkan wang sebanyak itu. Sete... more »

Di Antara Tidur Yang Mendapat Pahala

Detik Islam at Detik Islam - 3 weeks ago
Antara sunnah-sunnah Nabi saw sebelum, ketika dan selepas tidur. Sebelum dan selepas tidur baca doa tidur. Ramai orang memperlekehkan doa Masnun (doa harian) tapi hakikatnya harga yang Allah swt janjikan adalah syurga. Jangan tidur menghadap kaki arah Qiblat. Ini adalah kedudukan tidur orang yang telah mati. Barangsiapa yang membaca Tasbih Fatimah, sekiranya dia mati malam itu, dia akan dikira sebagai mati syahid. Apa itu Tasbih Fatimah? Subhanallah 33 kali, Alhamdulillah 33 kali, Allahuakbar 33 kali. Baca 4 Qul (An-Nas, Al-Falaq, Al-Ikhlas, Al-Kafiruun)Â tiup ke tapak tangan dan... more »

Subhanallah, Fakta Sains Berkaitan Wuduk

Detik Islam at Detik Islam - 3 weeks ago
*Umatku (kelak di hati kiamat) akan dipanggil ‘putih bersinar’ kerana bekas wuduknya (di dunia dahulu).” –diriwayatkan oleh Bukhari* *Wuduk* diambil untuk menunaikan solat dan membaca Al-Quran. Selain itu, kita diajar setiap kali ingin belajar atau memulakan pembelajaran seeloknya ada *wuduk*. Kita digalakkan untuk menjaga *wuduk* sentiasa supaya tidak terbatal. Sebagai seorang muslim, pastinya kita akan melakukannya kerana di ajar dalam Islam. Namun, semakin kita jauh dari zaman Rasulullah s.a.w, semakin kita lalai menjaga perkara yang satu ini. *Wuduk* di ambil sambil lewa, tidak d... more »

Tanda Kiamat Terbaru: Mata Air Terpancar Dari Atas Bukit di Negara Arab

Detik Islam at Detik Islam - 3 weeks ago
*Negara Arab menjadi padang rumput dan sungai. “Tidak akan datang hari kiamat sehingga negeri Arab kembali menjadi padang rumput dan sungai2″ – Sahih Muslim* *VIDEO KLIK DI SINI*

Kemanakah Perginya Air Mandian Jenazah Rasulullah SAW?

Detik Islam at Detik Islam - 3 weeks ago
Kisah Yang Sangat Mengagumkan Berkenaan Syeikh Mutawalli Sya’rawi Rahimahullah Pada masa dahulu, suatu muktamar Islami yang menghimpunkan para ulama’ muslimin telah dijalankan dalam tempoh selama seminggu. Syeikh Sya’rawi adalah di antara tokoh ulama’ Mesir yang dijemput untuk meghadiri muktamar tersebut. Pada hari pertama muktamar, Syeikh Sya’rawi telah melihat pada diri pengerusi muktamar tersebut yang juga merupakan seorang ulama’ suatu perubahan besar dari segi keilmuannya dan makrifah yang tidak ada pada masa-masa sebelumnya. Lalu, syeikh bangun menuju ke podium dan berkata, “... more »

Subhanallah! Lelaki Ini Ampuni Pembunuh Anaknya Jika Berjaya Hafal Al-Quran

Detik Islam at Detik Islam - 3 weeks ago
Rabia al-Dousari boleh jadi termasuk dalam golongan lelaki yang sangat pemaaf. Dia berjanji bakal memaafkan kesalahan Faisal al-Amiri, yang terbukti bersalah membunuh anak lelakinya bernama Abdullah. Namun janji tersebut bersyarat, dimana Faisal akan dibebaskan dari hukuman penjara sekaligus terlepas hukuman mati jika berjaya menghafal Alquran, seperti dipetik daripada stesen televisyen Al Arabiya Faisal al-Amiri mencium kening Rabi al-Dousari, iaitu ayah kepada Abdullah. Perbicaraan di daerah sebelah timur Arab Saudi itu telah memutuskan Faisal bersalah membunuh Abdullah dalam sebua... more »

Guinness Book of World Record: Juruterbang Wanita Pertama di Dunia Berpurdah

Detik Islam at Detik Islam - 3 weeks ago
Kuasa media boleh menyembunyikan prestasinya, begitulah keadaan ummat Islam ketika ini. Mukmin yang soleh boleh menjadi tidak terkenal di mata orang ramai, namun sangat dikenali di kalangan makhluk langit, Insya Allah! [image: image Pilot Muslimah Berniqab, Masya Allah Keren Banget!] Kapten Shahnaz laghari adalah seorang juruterbang wanita pertama di dunia yang berpurdah ketika menjalankan tugas menerbangkan pesawat. Beliau mampu untuk mengendalikan kapal terbang secara solo dengan berpurdah penuh. [image: image1 Pilot Muslimah Berniqab, Masya Allah Keren Banget!] Beliau adalah pemega... more »

Saintis Membuktikan Nabi Musa Membelah Laut

Detik Islam at Detik Islam - 3 weeks ago
Di antara peristiwa yang berlaku pada 10 Muharram ialah selamatnya Nabi Musa dan Bani Israel dari Firaun dan tenggelamnya Firaun dan bala tenteranya dalam Laut Merah.Ayat 50 surah al-Baqarah menceritakan hal ini dan hadis Nabi menerangkannya. Saintis Barat mengemukakan teori angin bertiup yang membelah Laut Merah untuk Nabi Musa (lihat youtube). Mereka mengkaji tetapi mereka tidak beriman sepenuhnya dengan ajaran Musa itu sendiri. Di antara ajarannya ialah apabila tiba Nabi akhir zaman-Ahmad/Muhammad, maka berimanlah dengannya tetapi itu tidak berlaku. Saintis Barat hanya menjadi s... more »

Rahsia Langit Dikawal Ketat

Detik Islam at Detik Islam - 3 weeks ago
*Dan sesungguhnya kami telah mencuba mengetahui (rahsia) langit, maka kami mendapatinya penuh dengan penjagaan yang kuat dan panah-panah api, dan sesungguhnya kami dahulu dapat menduduki beberapa tempat di langit itu untuk mendengar-dengarkan (berita-beritanya). Tetapi sekarang barang siapa yang (mencuba) mendengar-dengarkan (seperti itu) tentu akan menjumpai panah api yang mengintai (untuk membakarnya). (al-Jin: 8-9)* (al-Jin: 8-9) Kumpulan jin meneruskan cerita mereka tentang pengalaman dan pengetahuan mereka mengenai kedudukan dan kerasulan di alam ini, seluruh pelosok langit dan... more »

Kehebatan Syurga Berdasarkan Al-Quran

Detik Islam at Detik Islam - 4 weeks ago
Allah menciptakan perkara-perkara yang luar biasa indah dan nikmatnya kepada orang-orang yang bertakwa sehingga menurut Nabi Muhammad s.a.w. di syurga itu terdapat apa-apa yang belum pernah dilihat oleh mata dan didengar oleh telinga serta tidak pernah pula terlintas di hati manusia. Berikut adalah beberapa ayat Al-Quran tentang kehebatan syurga Allah SWT yang sempat saya kumpul : "Perumpamaan syurga yang dijanjikan kepada orang-orang yang takwa ialah (seperti taman); mengalir sungai-sungai di dalamnya; buahnya tak henti-henti sedang naungannya (demikian pula). Itulah tempat kesudaha... more »

Siapakah Luqman Al-Hakim Yang Disebut Dalam Al-Quran

Detik Islam at Detik Islam - 4 weeks ago
Luqman itu adalah anak kepada Faghur bin Nakhur bin Tarikh (Azar), dengan demikian litu Luqman adalah anak saudara kepada Nabi Ibrahim a.s.; atau dikatakan juga Luqman itu anak saudara kepada Nabi Ayub a.s. Diriwayatkan juga bahawa Luqman telah hidup lama sampai seribu (1,000) tahun sehingga dapat menemui zaman kebangkitan Nabi Daud a.s., bahkan dia juga pernah menolong Nabi Daud a.s. dengan memberikan kepadanya Hikmah atau kebijaksanaan. Luqman pernah menjadi Kadi, yakni hakim, untuk mengadili perbicaraan kaum Bani Israel. AI-Allahamah AI-Alusy berkata: “Kebanyakan pendapat mengatak... more »

Mencintai Isteri Orang

Detik Islam at Detik Islam - 4 weeks ago
Apa kah hukum menyimpan perasaan menyintai isteri orang ? *JAWAPAN* : Al-hamdulillah ,Al-Jawab : Jawapan terbaik kepada persoalan saudara ialah : CINTA KEPADA YANG HALAL , ADALAH HALAL , DAN CINTA KEPADA YANG HARAM , ADALAH HARAM . Cinta yang halal ialah cinta kepada isteri atau suami sendiri.Manakala yang haram ialah mencintai yang bukan hak dan kepunyaan kita iaitu isteri atau suami orang lain.Sesungguhnya perbuatan mencintai isteri atau suami orang lain adalah punca kepada keruntuhan dan kehancuran rumah tangga sesebuah keluarga , dan perbuatan tersebut amat dimurkai oleh Rasul... more »

Anai-Anai Mengenali Al-Quran Berusia 100 Tahun

Detik Islam at Detik Islam - 4 weeks ago
————————————————————– Al-quran yang beserta dengan terjemahan dalam bahasa Urdu yang telah berusia 100 tahun ini telah dimakan oleh anai-anai. Apa yang ajaibnya anai-anai ini memakan semua termasuk terjemahannya tetapi tiada satu pon ayat Al-quran dalam bahasa Arab yang dimakan oleh anai-anai tersebut. *Klik Gambar Untuk Lebih Jelas* *Klik Gambar Untuk Lebih Jelas* Kejadian ini berlaku di dalam rumah seorang muslim yang bernama En. Md Farooq penduduk Tappachabutra, Hyderabad. Dalam Al-Qur’an surat Al-Hijr, surat ke 15 ayat ke 9, Allah Swt. berfirman: *Sesungguhnya Kami-lah yang menuru... more »

Sumpah Ibu: Susu Meleleh Keluar Dari Mulut

Detik Islam at Detik Islam - 4 weeks ago
“Kalau betul engkau anak kandung aku, minum susu dari badan aku…aku sumpah akan keluar balik susu dari mulut engkau!” Itulah kata-kata sumpahan yang ditujukan ibu kepada saya. Sejak hari itulah saya jatuh sakit. Susu sentiasa meleleh dari mulut saya tanpa henti. Tubuh saya yang dahulunya agak comel jadi kurus melidi tak ubah seperti mayat hidup. Saya terbaring dan menyesali perbuatan lampau saya terhadap ibu. Tetapi sejahat mana pun seorang anak, ibu tetap mengambil berat sewaktu saya terlantar. Ibu juga risau melihat keadaan saya, hari demi hari semakin teruk. Ibu serba salah dan ... more »

Teguran Allah di Malam Valentine

Detik Islam at Detik Islam - 4 weeks ago
Segala perintah Allah itu mengandungi hikmah, walaupun kadang kala akal tidak mampu menjangkaunya. Segala larangan Allah mengandungi madharatnya, tidak hanya bagi pelakunya saja tetapi bagi segenap orang di sekitarnya jika saling menasihati dan saling menegur. Abu dan lahar gunung berapi telah meletus dari Gunung Kelud pada hari khamis lepas semasa waktu malam (13/02/2014) (tepat pada malam Valentine) telah mengepung daerah-daerah sekitarnya. Bahkan kesan abunya ke arah timur sudah mencapai daerah Ponogoro dan arah barat sudah mencapai Ciamis. Di daerah Madiun dan Magetan jarak pand... more »

Mendoakan Ibu Bapa Yang Bukan Islam

Detik Islam at Detik Islam - 4 weeks ago
Boleh tak seorang muslim convert mendoakan ibu bapanya yang non-muslim sebagaiman doa yang termaktub di dalam Al Quran…Rabbighfirli waliwadayya warhum……dan seterusnya. 1) semasa ibu bapa nya masih hidup? 2) Ibu bapanya sudah meninggal dunia? *JAWAPAN*: Tidak boleh , bahkan diharamkan seseorang muslim mendoakan orang kafir dengan doa memohon pengampunan dan seumpamanya walaupun mereka itu adalah kedua ibu bapanya samada semasa hidup ataupun selepas matinya (jika semasa matinya ia masih tetap tidak beriman kepada Allah swt) , berdalilkan maksud firman Allah swt dalam surah at-Tauba... more »

Datuk Bandar Yahudi Samakan Azan dengan Suara Babi

Detik Islam at Detik Islam - 4 weeks ago
Julia Shtraim Datuk Bandar Haifa, Julia Shtraim menyeru larangan azan di kota Haifa. Semasa pertemuan yang diadakan oleh dewan bandar Haifa, Timbalan Datuk Bandar Israel itu menyeru larangan Azan di masjid-masjid di seluruh bandar. Dia mendakwa bahawa jumlah babi hutan meningkat di bandar mereka dan tidak ada keperluan untuk "suara tambahan" merujuk pada panggilan azan. Timbalan Datuk Bandar kedua Haifa Suhail Assad, menganggap kenyataan Shtraim itu rasis dan bodoh. Dia menuntut permintaan maaf dari Julia atas kenyataan tersebut. Dia menekankan Azan dan loceng gereja telah menjadi s... more »

Subhanallah, GPS Tercanggih di Dunia Dimiliki Oleh Ikan Salmon

Detik Islam at Detik Islam - 4 weeks ago
Makhluk ciptaan Allah ini sangat canggih. Tanpa skrin LCD, tanpa cip pengesan, Allah mencipta ikan salmon dengan Global Positioning System (GPS) dengan sistem medan magnet. Penemuan baru menunjukkan ikan salmon Pasifik telah dibekalkan peta magnet sejak lahir. Tidak menghairankan jika ikan ini menetas di akuarium buatan manusia sekalipun, ikan salmon ini akan sentiasa bergerak mengikuti laluan yang telah menjadi kebiasaan nenek moyang mereka. Penyelidik dari Oregon State University menyiarkan laporan tentang beratus-ratus anak ikan jenis Salmon Chinook dalam hubungannya dengan medan ... more »

Murid Baru Berusia 1 Abad

Detik Islam at Detik Islam - 4 weeks ago
[image: murid tua Wow, Murid Baru Sekolah Ini Berusia 1 Abad] Sebuah sekolah bahasa untuk orang dewasa di Saudi menerima seorang murid lelaki baru. Hebat, murid baru ini menjadi isu hangat di berbagai media di Saudi kerana murid baru ini adalah seorang datuk berusia 100 tahun. Muhammad al-Zubaidi (100) adalah lelaki tertua bersekolah di sekolah orang dewasa di bandar Saudi. Zubaidi juga merupakan salah satu pelajar paling disiplin di sekolah kerana selalu datang ke sekolah tepat waktunya. Harian Okaz melaporkan pada Ahad (16/2/2014) "Pihak berkuasa pendidikan yang mengawasi sekolah... more »

Mengapa Allah Sebut Mati Dahulu Sebelum Hidup?

Detik Islam at Detik Islam - 5 weeks ago
Dalam Al-Quran Allah berfirman: Maksudnya: "Tuhan yang menjadikan mati dan hidup supaya menguji manusia siapa di kalangan mereka itu yang baik amalannya." (Mulk: 2) Di sini ada dua perkara yang akan dihuraikan: 1.Tuhan jadikan mati dan hidup 2.Tuhan jadikan manusia di dunia untuk diuji, siapakah yang baik amalannya. Kalaulah kita yang sebut ayat ini, bukan Tuhan yang menyebutnya tentu kita berfikir secara lojik akal, kita akan sebut hidup dahulu baru mati. Memang kenyataannya kita hidup dahulu baru mati. Tapi Tuhan sebut mati dahulu baru sebut hidup. Tuhan tidak sebarangan menyebutnya,... more »

Pergolakan di Afrika: Biarkan Saya Jadi Muslim Terakhir di Afrika Tengah

Detik Islam at Detik Islam - 5 weeks ago
Melihat penderitaan Muslim di Republik Afrika Tengah, seorang imam di Bangui menjadi saksi kepada kekejaman yang dilakukan Nasrani terhadap Muslim di negara yang dilanda pergolakan. "Saya tidak akan meninggalkan Bangui, saya ingin menjadi Muslim Afrika Tengah terakhir yang meninggalkan negara itu atau sekurang-kurangnya Muslim terakhir yang dikebumikan di sini, "kata seorang Imam Bangui kepada Program Newsday BBC pada hari Isnin, 10 Februari lalu. "Negara ini adalah tempat peristirahatan terakhir dari ayah dan ibu saya," tambah imam itu dengan sedih. Tentera rejim Afrika Tengah Sehi... more »

Siapa Yahudi Ashkenazi?

Detik Islam at Detik Islam - 5 weeks ago
Sebuah keluarga yahudi dari keturunan Ashkenazim @ Ashke*nazi* Pernahkah anda bertanya mengapa orang-orang Yahudi sekarang lebih menyerupai dengan orang Eropah berbanding dengan orang Arab? Padahal, mereka berasal dari Bani Israil. Diketahui Yahudi sekarang ini merupakan keturunan Ashkenazim. Ashkenazim adalah bentuk jamak daripada 'Ashkenaz' dari bahasa Ibrani אשׁכנזי yang bererti "Jerman". Dalam bahasa Ibrani juga dikenal bentuk אשׁכנזים. Orang Yahudi di Eropah terutama dari Eropah Timur dari segi bahasa yang mereka gunakan biasanya adalah bahasa Yiddish. Zaman sekarang kaum Ashk... more »

Islam Agama Kedua Terbesar di Itali

Detik Islam at Detik Islam - 5 weeks ago
Ahli komuniti Muslim Itali telah membincangkan masalah yang dihadapi minoriti Islam di Itali dan pecapaian orang Islam disektor ekonomi Itali. Mereka mengeluh keranan kurangnya status rasmi bagi kumpulan agama terbesar kedua di negara ini. "Angka dari badan statistik nasional Istat mengatakan bahawa ketia ini terdapat sekitar 1,700,000 Muslim di Itali," kata Izzedin Elzir Imam Florence dan pengerusi persatuan Muslim Unione delle Comunità e Organizzazioni Islamiche di Itali (UCOII), pejabat berita ANSA melaporkan pada hari Selasa, 11 Februari lalu. "Ada lebih dari 700 masjid di Ital... more »

Inilah Sebab Mengapa Al-Quran Menyuruh Susukan Bayi Sehingga 2 Tahun

Detik Islam at Detik Islam - 5 weeks ago
"Dan Kami perintahkan kepada manusia (berbuat baik) kepada dua orang ibu-bapanya; ibunya telah mengandungnya dalam keadaan lemah yang bertambah-tambah dan menyusukannya dalam dua tahun. Bersyukurlah kepadaKu dan kepada dua orang ibu bapamu, hanya kepada Kulah mu kembali. " ( Al Quran, 31:14 ) Air susu ibu adalah suatu campuran ciptaan Allah yang luar biasa sebagai sumber makanan terbaik bagi bayi yang baru lahir dan sebagai zat yang membantu tubuhnya terhadap penyakit. Bahkan makanan bayi yang dibuat dengan teknologi masa kini tidak mampu menggantikan sumber makanan yang menakjubk... more »

Umat Islam Akhir Zaman Seperti Buih

Detik Islam at Detik Islam - 5 weeks ago
Sebuah hadis diriwayatkan daripada Thauban ra, bahawa Rasulullah SAW bersabda, "Setelah aku wafat, setelah lama aku tinggalkan, umat Islam akan lemah. Di atas kelemahan itu, orang kafir akan menindas mereka bagai orang yang menghadapi piring dan mengajak orang lain makan bersama." Maka para sahabat r.a. pun bertanya, "Apakah ketika itu umat Islam telah lemah dan musuh sangat kuat? " Sabda Baginda SAW: "Bahkan masa itu mereka lebih ramai tetapi tidak berguna, tidak bererti dan tidak menakutkan musuh. Mereka adalah ibarat buih di laut." Sahabat bertanya lagi, "Mengapa seramai itu te... more »

Manusia Yang Pertama Diadili di Hari Kiamat

Detik Islam at Detik Islam - 5 weeks ago
Dari Abu Hurairah ra., diceritakan: Orang-orang berkelompok-kelompok dari Abu Hurairah, Natil penduduk Syam berkata padanya: “Wahai Tuan, ceritakanlah kepadaku sebuah hadits yang engkau dengar dari Rasulullah saw. !”. Ia berkata: “Ya, saya mendengar Rasulullah saw bersabda : “Sesungguhnya orang yang paling pertama diadili pada hari qiyamat adalah seseorang yang mati syahid, ia didatangkan dan ditanyakan ni’mat­-ni’matnya, lalu ia mengakuinya. Dia berfirman : “Apakah yang kamu amalkan di dunia? “Ia menjawab: “Saya berperang sampai mati syahid”. Dia berfirman : “Kamu berdusta, tetapi ... more »

Pemenang MTV Europe Music Awards 2006 Peluk Islam

Detik Islam at Detik Islam - 5 weeks ago
Lahir di Nicosia, Cyprus pada 30 Julai 1980, Diam's atau nama asalnya Mélanie Georgiades merupakan rapper Perancis yang terkenal. Album pertamanya "Premier Mandat" diterbitkan pada tahun 1999 semasa usianya 19 tahun. Sepuluh tahun kemudian, lima album telah berjaya dihasilkannya. Sekurang-kurangnya lapan anugerah muzik dimenanginay sejak tahun 2004 hingga 2007. Paling berjaya adalah ketika Diam's meraih MTV Europe Music Awards pada tahun 2006. Namun, di puncak kerjayanya itu, Diam's mengalami kemurungan. "Di puncak kerjaya, saya mengalami kemurungan yang teruk. Saya telah berjumpa ... more »

Penjaga Gol Korea Selatan Seorang Muslim

Detik Islam at Detik Islam - 5 weeks ago
*Lee Woon-Jae* Lee merupakan penjaga gawang pasukan bola sepak Korea Selatan yang pernah bermain beberapa kali di pentas Piala Dunia. Kali terakhir di pentas Piala Dunia 2010 di Afrika Selatan. Sebelum ini, Lee pernah bermain di Piala Dunia 1994, 2002 dan 2006. Lelaki kelahiran Cheongju Chungbuk, Korea Selatan pada 26 April 1973 ini selalu diberi kepercayaan mengalas sebagai penjaga gol nombor satu Korea Selatan. Penjaga gol senior pasukan kebangsaan Korea Selatan ini mungkin boleh dikatakan satu-satunya pemain Muslim yang pernah berada dalam skuad Korea Selatan ketika Piala Dunia ... more »

Mati Dengan Mata Terbeliak

Detik Islam at Detik Islam - 5 weeks ago
Dari Abu Hurairah r.a katanya, Rasulullah SAW bersabda: Tidakkah kamu lihat apabila seorang manusia mati, matanya terbeliak ke atas? Jawab mereka, Ya kami melihatnya, ya Rasulullah. Sabda baginda lagi: Hal itu terjadi kerana penglihatannya mengikut rohnya ketika roh itu pergi. Huraian Hadith: Kehidupan yang singkat di dunia ini amat penting dalam menentukan kehidupan yang panjang di akhirat kelak. Manusia, selain tidak mengetahui hari kematiannya, mereka juga tidak mengetahui nasib akhirnya sama ada mati dalam keadaan husnul khatimah atau su'ul khatimah , sekalipun amal ibadat di... more »

Impian Rasulullah SAW Untuk Bersama Golongan Miskin di Syurga

Detik Islam at Detik Islam - 5 weeks ago
[image: https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash2/t1/s720x720/182180_489203161096471_1282099141_n.jpg] Apa punca penyakit sombong?Puncanya lebih pada manusia. Lebih sikit, harta… Lebih sikit, motor sama-sama letak… lebih bunyi enjin… Bila lebih sikit, kita akan rasa sombong. Apa ubat sombong? Pertama, jangan makan di meja, akan lereng ke bawah. Kedua, sapu sampah. Nak buang sombong ego, buang sampah, cuci lantai dan cuci tandas. Banyakkan hadir majlis kematian, kurangkan hadir majlis perkahwinan. Banyakkan bergaul dengan orang miskin. Kurangkan bergaul dengan orang ka... more »

Enam Perkara Tercela Akibat Makan Banyak

Detik Islam at Detik Islam - 1 month ago
Diriwayatkan bahawa Nabi Yahya a.s pernah didatangi iblis yang membawa beberapa benda bergantungan pada badannya. Lalu Nabi Yahya bertanya: "Apakah benda yang bergantungan itu?" Jawab iblis; "Inilah syahwat yang aku pergunakan untuk menguasai dan menggoda manusia. "Nabi Yahya kemudian bertanya: "Apakah yang ada pada syahwat itu?" Jawab iblis: "Kadang- kadang dengan syahwat ini engkau kekenyangan lantas aku beratkan engkau daripada mengerjakan solat dan zikir." Nabi Yahya terus menjawab; "Demi Allah, selama- lamanya aku tidak akan memenuhi perut dengan makan hingga terlalu kenyang." ... more »

Keajaiban Manusia di Akhir Zaman

Detik Islam at Detik Islam - 1 month ago
Sesungguhnya keajaiban manusia di akhir zaman ini sangat ramai. Kita kurang peka kerana kita melihat dunia ini aman. Namun, bila kita amati dengan baik, kita akan mencari pelbagai keajaiban dan keanehan dalam kehidupan manusia akhir zaman dan hampir dalam semua garis kehidupan. Keajaiban yang kita maksudkan di sini bukan berkaitan dengan persitiwa alam seperti gempa bumi, tsunami dan sebagainya, atau kejadian yang pelik tetapi melainkan pola fikiran manusia yang paradoks yang berkembang di akhir zaman ini. Berikut ini adalah sebahagian kecil dari fikiran paradoks yang berkembang akh... more »

Waspada Apabila Usia Melebihi 40 Tahun

Detik Islam at Detik Islam - 1 month ago
Ramai tidak sedar dalam al-Quran ada menyentuh tentang usia ini. Tentu ada yang sangat penting, perlu diperhatikan dan diambil serius akan perkara ini. Allah swt. berfirman, حَتَّى إَذَا بَلَغَ أَشُدَّهُ وَبَلَغَ أَرْبَعِيْنَ سَنَةً قَالَ رَبِّ أَوْزِعْنِى أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِى أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَعَلَى وَالِدَيَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحًا تَرْضَاهُ وَأَصْلِحْ لِى فِى ذُرِّيَّتِى إِنِّى تُبْتُ إِلَيْكَ وَإِنِّى مِنَ الْمُسْلِمِيْنَ “Apabila dia telah dewasa dan usianya sampai empat puluh tahun, ia berdoa, “Ya Tuhanku, tunjukkanlah aku jalan untuk mensyukuri nikmat Engkau ... more »

Fakta Menarik Mengenai Angka 1-10 Dalam ISLAM

Detik Islam at Detik Islam - 1 month ago
*ANGKA 1* Istiqamah itu satu jalan. Awalnya kemuliaan, pertengahannya keselamatan, dan akhirnya adalah syurga yang menanti. *ANGKA 2* Dua titisan yang sangat bernilai di hari akhirat. Dapat memadamkan kepanasan api di padang mahsyar: 1)Air mata orang yang menangis {bertaubat kepada Allah} terutama di malam hari. 2)Darah para syuhada di medan jihad fisabilillah. *ANGKA 3* Tiga perkara yang menjadi kesukaan dan kebahagiaan hidup Rasulullah SAW: 1) Bau-bauan yang harum {wangi}. 2) Isteri yang solehah. 3) Cahaya mata di dalam sembahyang. *ANGKA 4* Berkata Syaidina Ali karamullahu... more »

Apa Pandangan Syiah Tentang Makam Umar Bersebelahan Dengan Makam Rasulullah?

Detik Islam at Detik Islam - 1 month ago
Seorang syiah yang berkunjung ke kota Madinah dan hendak menziarahi makam Rasulullah. Ketika dia sampai di makam Rasulullah, dia memberi salam dan mendoakan beliau. Ada yang aneh, dia melihat orang-orang berhampiran dengannya ikut mendoakan dua makam bersebelahan makam Rasulullah. Dua makam itu tidak lain adalah makam Abu Bakar dan Umar bin Khattab. Alangkah terperanjat dan terkejut dia melihat perkara tersebut. Musuh terbesar dalam agamanya iaitu Abu Bakar dan Umar, musuh yang selalu dia mencela, maki dan dia kafirkan selama ini dikuburkan berdampingan dengan makam orang yang dicin... more »

Umar Al-Khattab Bertanya Siapa Yang Membunuhnya

Detik Islam at Detik Islam - 1 month ago
Terbitnya matahari pagi, berita mengerikan tersebar ke seluruh Madinah. Penduduk ingin mengetahui lebih jelas mengenai kejadian yang sangat mengejutkan itu. Bahkan tokoh-tokoh dari kabilah masing-masing segera berkumpul di halaman rumah Umar untuk mengetahui keadaan kesihatanya. Abdullah ibn Abbas mendedahkan "Aku masih berada ditempat Umar dan dia belum sedarkan diri hingga mata hari terbit. Setelah sedar, sambil berbaring dia bertanya : Apakah orang-orang sudah solat?" "Sudah," jawab Abdullah ibn Abbas. Setelah itu dia memerintahkan Abdullah ibn Abbas untuk mencari orang yang te... more »

Ciri-Ciri Sahabat Yang Harus Dicari

Detik Islam at Detik Islam - 1 month ago
Imam al-Ghazali menyenaraikan ciri sahabat yang harus dicari: 1. Berakhlak baik 2. Tidak fasik 3. Tidak melakukan perkara bidaah 4. Tidak tamak dan mengejar kehidupan dunia semata2 Rasulullah saw mengingatkan: "Janganlah kamu berkawan melainkan dgn orang yg beriman dan janganlah makanan kamu dimakan kecuali oleh org yg bertaqwa" *[HR Ibnu Hibba]*

Tanda Sesuatu Blog Mengandungi Unsur Wahhabiyyah, Syiah & Sebagainya

Detik Islam at Detik Islam - 1 month ago
*Assalaamu'alaikum warohmatullaahi wabarokatuh.* Saya nak tanya Ustaz kalau-kalau Ustaz ada masa untuk menjawab. Soalan saya apakah tanda-tanda sesuatu artikel, blog, forum atau sebagainya di persada Internet ni mengandungi unsur-unsur wahhabiyyah, syi'ah atau sebagainya yang bertentangan dengan aqidah Ahlusunnah (ASWJ)? Adakah apabila sesuatu blog, forum atau sebagainya itu banyak membicarakan hal-hal agama tetapi berlepas diri dari membincangkan politik Islam dalam negara hari ini. Malah ada ketikanya menghentam serta menyindir gerakan Islam negara ini yang berjuang atas platform... more »

Hukuman Bagi Seorang yang Murtad

Detik Islam at Detik Islam - 1 month ago
Umat ​​Islam, dalam bentuk apa pun dilarang memaksa orang bukan Muslim untuk memeluk Islam. Hal ini sebagaimana dinyatakan dalam Al-Quran dalam Surah Al-Baqarah ayat 256: "Tidak ada paksaan untuk memasuki agama Islam. Sungguh telah jelas jalan kebenaran dari jalan kesesatan." Bersandar pada ayat tersebut, jelas bahawa jika ada orang bukan Muslim yang ingin masuk Islam, sesungguhnya dia telah mendapat hidayah. Umat ​​Islam akan dengan senang hati menerima mereka dan menjadikan mereka saudara. Namun sebaliknya, jika ada seorang Muslim yang ingin keluar dari Islam, sebenarnya dia sedan... more »

Kami tidak berzina!

Detik Islam at Detik Islam - 1 month ago
*Kami tidak berzina!* Maaf, kami tidak menuduh awak berzina tetapi awak menghampiri zina! *Kami hanya berbual-bual, berbincang, bertanya khabar, minum-minum…..adakah itu menghampiri zina?* Ya, perbuatan itu boleh menjerumus pelakunya ke lembah perzinaan. *Kami dapat mengawal perasaan dan kami tidak berniat kearah itu….* Hari ini,ya. Besok mungkin kamu kecundang. Kamu dalam bahaya. Jangan bermain dengan bahaya. Iblis dan syaitan akan memerangkap kamu. Sudah banyak tipu daya iblis yang mengena sasaran. Iblis amat berpengalamandan tipu dayanya amat halus. Ia telah menipu moyang kita y... more »

Keajaiban Dan Keanehan Air Zam-Zam

Detik Islam at Detik Islam - 1 month ago
Air Zam-zam berasal dari mata air Zamzam yang terletak di bawah tanah, sekitar 20 meter di sebelah Tenggara Ka'bah. Mata air atau Sumur ini mengeluarkan Air Zam-zam tanpa henti. Diamanatkan agar sewaktu minum air Zam-zam harus dengan tertib dan membaca niat. Setelah minum air Zam-zam kita menghadap Ka'bah. Sumur Zam-zam mempunyai riwayat yang tersendiri. Sejarahnya tidak dapat dipisahkan dengan isteri Nabi Ibrahim AS, yaitu Siti Hajar dan putranya Ismail AS. Sewaktu Ismail dan Ibunya hanya berdua dan kehabisan air untuk minum, maka Siti Hajar pergi ke Bukit Safa dan Bukit Marwah seb... more »

Petunjuk Allah di Setiap Zaman

Detik Islam at Detik Islam - 1 month ago
Allah SWT berfirman di dalam Al-Quran yan bermaksud: *"Dan bagi setiap generasi ada yang memberi petunjuk." (Ar-Raad: 7)* Petunjuk yang dimaksudkan dalam ayat ini ialah rasul-rasul dan nabi-nabi. Ertinya setiap zaman, Allah pasti akan mendatangkan orang-Nya yang menjadi petunjuk kepada manusia. Di zaman ada rasul, maka rasul-rasul membawa syariat baru dari Allah. Di zaman tiada rasul, nabi-nabi didatangkan untuk menyampaikan syariat rasul yang sebelumnya. Manakala di segi akidahnya tetap sama, yakni setiap rasul datang untuk mengenalkan Allah sebagai Tuhan kepada manusia. Cuma syari... more »

8 Ganjaran Buat Isteri Yang Solehah

Detik Islam at Detik Islam - 1 month ago
1) “Sekali suami minum air yang disediakan oleh isterinya adalah lebih baik dari berpuasa setahun”. 2) “Makanan yang disediakan oleh isteri kepada suaminya lebih baik dari isteri itu mengerjakan haji dan umrah” ... 3) “Mandi junub si isteri disebabkan jimak oleh suaminya lebih baik baginya daripada mengorbankan 1,000 ekor kambing sebagai sedekah kepada fakir miskin”. 4) “Apabila isteri hamil ia dicatitkan sebagai seorang syahid dan khidmat kepada suaminya sebagai jihad”. 5) “Pemeliharaan yang baik terhadap anak-anak adalah menjadi benteng neraka, pandangan yang baik dan harmonis t... more »

Masuk Neraka Kerana Seekor Lalat

Detik Islam at Detik Islam - 1 month ago
Rasulullah shalallahu ' alaihi wa sallam bersabda: "Ada seseorang masuk syurga kerana seekor lalat dan masuk neraka kerana seekor lalat pula" Para Sahabat bertanya "Bagaimana boleh terjadi demikian, wahai Rasulullah?" Beliau menjawab "Terdapat dua orang yang berjalan melewati suatu kaum yang mempunyai berhala, tidak seorang pun dibenarkan melewati berhala itu sebelum memberikan sesuatu. Mereka berkata kepada salah seorang dari kedua lelaki tersebut, "Berikanlah korban kepada berhala itu! "Dia menjawab" Aku tidak mempunyai apa-apa untuk berkorban." Mereka berkata lagi, "Berikanlah... more »

Lady Evelyn Cobbold: Wanita British Pertama Menunaikan Haji

Detik Islam at Detik Islam - 1 month ago
Hidup sebagai kaum bangsawan dengan kegelimangan harta, kehormatan, dan kemasyhuran sering kali diimpikan ramai orang. Hidup sebagai bangsawan laksana hidup di sebuah negera dongeng dengan sekali perintah segala keinginan boleh menjadi kenyataan. Begitu juga yang dialami oleh Lady Evelyn Cobbold . Sesuai dengan gelaran Lady yang melekat pada namanya, Evelyn Cobbold lahir sebagai seorang anak bangsawan. Lahir dengan nama Evelyn Murray di Edinburgh pada 17 Julai 1867, Evelyn merupakan anak tertua dari bangsawan Scotland, Charles Adolphus Murray, Pangeran Dunmore ke-7 dan Lady Gertrude... more »

Video: Bekas US Navy Lempar Al-Quran Ke Lantai

Detik Islam at Detik Islam - 1 month ago
[image: Ben Smith lempar Quran saat pidato] Bekas tentera US Navy Seal Ben Smith melempar Al-Quran ke lantai ketika berpidato. Rakaman video Ben Smith telah tersebar di Youtube dan dilaporkan worldulletin.com, Rabu (29/1). Dalam rakaman 3 minit 23 saat itu, Ben Smith menuduh Presiden Amerika Syarikat Barack Obama dan pemerintahannya adalah Marxis menyamar yang membiayai Al-Qaeda, Ikhwan Muslimin dan Arab Spring untuk membentuk negara Islam di Timur Tengah. Propaganda sayap kanan itu kemudian melemparkan Al-Quran ke lantai dan disambut dengan tepuk tangan dari penonton. Dia juga ... more »

Terusan Suez Idea Umar Bin Khathab

Detik Islam at Detik Islam - 1 month ago
Terusan Suez ternyata adalah sebuah karya agung berdasar idea dan gagasan cemerlang sekaligus membuktikan kepintaran Amirul Mukminin Umar Bin Khathab raddiyallahu'anhu . Idea genius beliau menyambung Laut Merah dan Laut Putih Tengah kerana adanya potensi domestik yang sudah dikenali pada zamannya. Kepintaran beliau patut kita berbangga dengan kemampuan beliau itu dapat mewujudkan sebuah projek dalam masa relatif singkat sehingga terusan tersebut boleh dilalui oleh kapal. Di musim sejuk tahun 641-642 M, Amru bin Ash ra membuka terusan yang menghubungkan antara laut Qalzim dengan Lau... more »

Petua Imam Syafie Untuk Lelaki

Detik Islam at Detik Islam - 1 month ago
*Empat perkara menguatkan badan* 1. Makan daging 2. Memakai haruman 3. kerap mandi 4. Berpakaian dari kapas *Empat perkara melemahkan badan* 1. Banyak berkelamin (bersetubuh) 2. Selalu cemas 3. Banyak minum air ketika makan 4. Banyak makan bahan yang masam *Empat perkara menajamkan mata* 1. Duduk mengadap kiblat 2. Bercelak sebelum tidur 3. Memandang yang hijau 4. Berpakaian bersih *Empat perkara merosakan mata* 1. Memandang najis 2. Melihat orang dibunuh 3. Melihat kemaluan 4. Membelakangi kiblat *Empat perkara menajamkan fikiran* 1. Tidak banyak berbual kosong 2. Rajin bersugi (gosok... more »

30 Keajaiban Selawat

Detik Islam at Detik Islam - 1 month ago
1) Sabda Rasullah SAW : Barangsiapa yang berselawat keatasku sekali, nescaya Allah akan turunkan rahmat keatasnya 10 kali ganda - (HR Muslim.) 2) Allah akan hapuskan dosa2 kecil dengan kita mengamalkan berselawat sebanyak 11 kali setiap kali selesai menunaikan solat fardu. 3) Jodoh ditentukan oleh Allah. Amalkan selawat 100 kali sehari, insya Allah akan dipermudahkan bertemu jodoh sama ada lelaki @ wanita. 4) Setiap penyakit ada penawarnya. Bacalah selawat 7 kali pada air dan minum. Insya Allah, perut yang sakit atau memulas akan sembuh. 5) Sesiapa yang amal membaca selawat 3 kali ... more »

Gurau dan Canda Rasulullah SAW

Detik Islam at Detik Islam - 1 month ago
Rasulullah SAW bergaul dengan semua orang. Baginda menerima hamba, orang buta, dan anak-anak. Baginda bergurau dengan anak kecil, bermain-main dengan mereka, bersenda gurau dengan orang tua. Akan tetapi Baginda tidak berkata kecuali yang benar saja. Suatu hari seorang perempuan datang kepada beliau lalu berkata, "Ya Rasulullah! Naikkan saya ke atas unta", katanya. "Aku akan naikkan engkau ke atas anak unta", kata Rasulullah SAW. "Ia tidak mampu", kata perempuan itu. "Tidak, aku akan naikkan engkau ke atas anak unta". "Ia tidak mampu". Para sahabat yang berada di situ berkata, "buka... more »

Tempat Sujud Malaikat Jibril Disebelah Kanan Pintu Kaabah

Detik Islam at Detik Islam - 1 month ago
[image: https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/t1/1619278_736433539701955_1960030459_n.jpg]Tempat Sujud Jibril a.s. Lebih kurang satu depa ke sebelah kanan pintu Kaabah terdapat satu susunan marmar coklat kemerahan tanda untuk mengabadikan lokasi Jibril a.s. semasa mengimamkan RasuluLlah s.a.w selepas turunnya perintah solat dalam peristiwa Isra’ Mikraj. Jibril a.s. turun sebanyak 10 kali yakni lima kali diawal waktu dan lima lagi di akhir waktu untuk mengajar sempadan masa solat. Ia sebagai perincian kepada keterangan firman Allah didalam kitab Al-Quran yang mengke... more »

Tentera Yang Berjaya Merealisasikan Sabda Rasulullah SAW

Detik Islam at Detik Islam - 1 month ago
Sebaik-baik Ketua Dan Tentera Pada hari itu, majoriti penduduk Costantinople bersembunyi di gereja-gereja sekitar kota. Sultan Muhammad Al-Fatih berpesan kepada tenteranya supaya bermuamalah dengan baik kepada penduduk Costantinople sambil mengucapkan tahniah kepada tenteranya yang berjaya merealisasikan sabda Rasulullah SAW. Sabda Rasulullah s.a.w. ketika menggali Parit Khandaq; *“..Constantinople (kini Istanbul) akan jatuh ke tangan tentera Islam. Rajanya adalah sebaik-baik raja, tenteranya adalah sebaik-baik tentera……” **(Hadis riwayat Imam Ahmad)* Dengan penuh rasa syukur dan ta... more »

Asal Usul Bekas Tapak Kaki (Maqam) Nabi Ibrahim A.S

Detik Islam at Detik Islam - 1 month ago
Setelah Nabi Ismail bersetuju untuk membantu Nabi Ibrahim membangunkan Kaabah, maka Nabi Ibrahim bersama dengan anaknya pun mula membina Kaabah setelah Allah S.W.T menunjukkan kepada mereka tempat yang harus dibina Baitullah itu. Ada dua riwayat yang mengatakan bahawa Allah S.W.T meninggikan tapak Baitullah sebelum dibina oleh Nabi Ibrahim dan anaknya, tapak Baitullah tidak terkena bala bencana taufan sewaktu taufan besar melanda. Satu riwayat lagi mengatakan bahawa tapak Baitullah itu telah runtuh dalam taufan besar sepertimana runtuhnya binaan-binaan besar yang lain. Setelah peri... more »

Kisah Abu Hurairah dan Ayat Kursi

Detik Islam at Detik Islam - 1 month ago
Abu Hurairah r.a. pernah ditugaskan oleh Rasulullah S.A.W untuk menjaga gudang zakat di bulan Ramadhan. Tiba-tiba muncullah seseorang, lalu mencuri segenggam makanan. Namun kepintaran Hurairah memang patut dipuji, kemudian pencuri itu kemudian berhasil ditangkapnya. "Akan aku adukan kamu kepada Rasulullah S.A.W," gertak Abu Hurairah. Bukan main takutnya pencuri itu mendengar ancaman Abu Hurairah, hingga kemudian ia pun merengek-rengek : "Saya ini orang miskin, keluarga tanggungan saya banyak, sementara saya sangat memerlukan makanan." Maka pencuri itu pun dilepaskan. Bukankah zakat ... more »

Ketika Berada Di Syurga, Para Penghuninya Bernostalgia Kehidupan Dunia

Detik Islam at Detik Islam - 1 month ago
Allahu Ta’ala berfirman. فَأَقْبَلَ بَعْضُهُمْ عَلَى بَعْضٍ يَتَسَاءلُونَقَالَ قَائِلٌ مِّنْهُمْ إِنِّي كَانَ لِي قَرِينٌ *"Lalu sebahagian mereka menghadap kepada sebahagian yang lain sambil bercakap cakap. Berkatalah salah seorang di antara mereka, " Sesungguhnya aku dahulu (di dunia) mempunyai seorang teman ... " (As- Shaffat 50-51)* *"Dan sebahagian mereka menghadap sebahagian yang lain, saling tanya menanya. Mereka berkata, "Sesungguhnya kami dahulu, sewaktu berada di tengah-tengah keluarga kami merasa takut akan di azab. Maka Allah memberikan kurnia kepada kami dan memelihara ... more »

Menahan Lapar Semalaman Kerana Menghormati Tetamu

Detik Islam at Detik Islam - 2 months ago
Seorang telah datang menemui Rasulullah S.A.W dan telah menceritakan kepada baginda tentang kelaparan yang dialami olehnya. Kebetulan pada ketika itu baginda tidak mempunyai suatu apa makanan pun pada diri baginda mahupun di rumahnya sendiri untuk diberikan kepada orang itu. Baginda kemudian bertanya kepada para sahabat, "Adakah sesiapa di antara kamu yang sanggup melayani orang ini sebagai tetamunya pada malam ini bagi pihak aku ?" Seorang dari kaum Ansar telah menyahut, "Wahai Rasulullah S.A.W, saya sanggup melakukan seperti kehendak tuan itu." Orang Ansar itu pun telah membawa or... more »

Zaman Khilafah Utsmaniah Setiap Pintu Rumah Ada Dua Pengetuk

Detik Islam at Detik Islam - 2 months ago
[image: pasar islam 490x326 Dua Pengetuk Rumah di Masa Dinasti Ustmani] Ketika era Kerajaan Khilafah Utsmaniah, setiap pintu rumah disediakan dua pengetuk, salah satunya kecil dan yang lain besar. Ketika pintu diketuk oleh pengetuk kecil, maka dapat diketahui yang mengetuk iyu adalah seorang perempuan, maka yang keluar untuk membuka pintu adalah si Isteri pemilik rumah. Sedangkan ketika pintu diketuk oleh pengetuk besar, maka dapat diketahui yang mengetuk adalah seorang lelaki, maka suamilah yang berhak untuk membuka pintu. Ketika pemilik rumah sakit, maka diletakkan di depan rum... more »

Tangisan Rasulullah SAW Menyebabkan Para Malaikat Lupa Bertasbih

Detik Islam at Detik Islam - 2 months ago
Suatu hari Rasulullah Muhammad SAW sedang tawaf di Kaabah, baginda mendengar seseorang di hadapannya bertawaf sambil berzikir: "Ya Karim ! Ya Karim !" Rasulullah SAW meniru zikirnya "Ya Karim ! Ya Karim !" Orang itu berhenti di satu sudut Kaabah dan menyebutnya lagi "Ya Karim ! Ya Karim !" Rasulullah yang berada di belakangnya menyebutnya lagi "Ya Karim ! Ya Karim !" Orang itu berasa dirinya sepeti di perolok-olokkan, lalu menoleh ke belakang dan dilihatnya seorang lelaki yang sangat tampan dan gagah yang belum pernah di lihatnya. Orang itu berkata, " Wahai orang tampan, apakah en... more »

Tukang Sikat Rambut Anak Firaun

Detik Islam at Detik Islam - 2 months ago
Di zaman dahulu, Firaun, Raja Mesir ada mempunyai pekerja yang bekerja untuk menyikat rambut anak-anak perempuannya. Pada suatu hari dengan kehendak Allah, terjadilah satu peristiwa yang mengukir sejarah sehingga ke hari ini. Ketika Masitah menyikat anak perempuan Firaun, ditakdirkan jatuhlah sikat itu daripada tangannya. Lantas secara spontan, terkeluarlah perkataan, 'Dengan nama Allah celakalah Firaun' dari mulutnya. Apabila terdengar sahaja oleh anak Firaun itu, lalu berkatalah dia kepada Masitah, "Wahai tukang sikat rambutku! Apakah ada Tuhan selain daripada bapaku?" Masitah m... more »

Kisah Keberkatan Disebalik Bacaan Bismillah

Detik Islam at Detik Islam - 2 months ago
Ada seorang perempuan tua yang taat beragama, tetapi suaminya seorang yang fasik dan tidak mahu mengerjakan kewajipan agama dan tidak mahu berbuat kebaikan. Perempuan itu sentiasa membaca Bismillah setiap kali hendak bercakap dan setiap kali dia hendak memulakan sesuatu sentiasa didahului dengan Bismillah. Suaminya tidak suka dengan sikap isterinya dan sentiasa memperolok-olokkan isterinya. Suaminya berkata sambil mengejek, "Asyik Bismillah, Bismillah. Sekejap-sekejap Bismillah." Isterinya tidak berkata apa-apa sebaliknya dia berdoa kepada Allah S.W.T. supaya memberikan hidayah ke... more »

Kisah Nafsu Yang Degil

Detik Islam at Detik Islam - 2 months ago
Dalam sebuah kitab karangan 'Ustman bin Hasan bin Ahmad Asy-Syaakir Alkhaubawiyi, seorang ulama yang hidup dalam abad ke XIII Hijrah, menerangkan bahawa sesungguhnya Allah S.W.T telah menciptakan akal, maka Allah S.W.T telah berfirman yang bermaksud : "Wahai akal mengadaplah engkau." Maka akal pun mengadap kehadapan Allah S.W.T., kemudian Allah S.W.T berfirman yang bermaksud : "Wahai akal berbaliklah engkau!", lalu akal pun berbalik. Kemudian Allah S.W.T. berfirman lagi yang bermaksud : "Wahai akal! Siapakah aku?". Lalu akal pun berkata, "Engkau adalah Tuhan yang menciptakan aku dan... more »

Malaikat Maut dengan Seorang Raja

Detik Islam at Detik Islam - 2 months ago
Wahab bin Munabbih telah menceritakan : “Ada seorang raja hendak pergi menjelajah ke sebuah tempat, lalu dia meminta pakaian yang cantik-cantik. Setelah mencuba berbagai pakaian tetapi beliau tetap tidak puas hati, akhirnya beliau memakai pakaian yang paling baik. Hal yang serupa turut terjadi apabila beliau berkehendakkan kenderaan yang terbaik. Maka beliau akhirnya memakai pakaian dan kenderaan yang terbaik sekali” Setelah berpuashati dengan pakaian dan kenderaannya, maka datanglah Iblis menghembuskan lubang hidungnya dengan ‘virus’ sombong. Maka beliau menjadi cukup sombong. Kem... more »

Kisah Auj bin Unuq Dibinasakan Oleh Burung Hud Hud

Detik Islam at Detik Islam - 2 months ago
'Auj bin Unuq adalah manusia yang berumur sehingga 4,500 tahun. Tinggi tubuh badannya di waktu berdiri adalah seperti ketinggian air yang dapat menenggelamkan negeri pada zaman Nabi Nuh a.s. Ketinggian air tersebut tidak dapat melebihi lututnya. Ada yang mengatakan bahawa dia tinggal di gunung. Apabila dia merasa lapar, dia akan menghulurkan tangannya ke dasar laut untuk menangkap ikan kemudian memanggangnya dengan panas matahari. Apabila dia marah atas sesebuah negeri, maka dia akan mengencingi negeri tersebut hinggalah penduduk negeri itu tenggelam di dalam air kencingnya. Apabil... more »

Tangan Dipotong Kerana Memberi Sedekah

Detik Islam at Detik Islam - 2 months ago
Dikisahkan bahawa semasa berlakunya kekurangan makanan dalam kalangan Bani Israel, maka lalulah seorang fakir menghampiri rumah seorang kaya dengan berkata, "Sedekahlah kamu kepadaku dengan sepotong roti dengan ikhlas kerana Allah S.W.T." Setelah fakir miskin itu berkata demikian maka keluarlah anak gadis orang kaya, lalau memberikan roti yang masih panas kepadanya. Sebaik saja gadis itu memberikan roti tersebut maka keluarlah bapa gadis tersebut yang bakhil itu terus memotong tangan kanan anak gadisnya sehingga putus. Semenjak dari peristiwa itu maka Allah S.W.T pun mengubah kehidu... more »

Napoleon Bonaparte Akhirnya Masuk Islam?

Detik Islam at Detik Islam - 2 months ago
Benarkah Napoleon Bonaparte, jeneral perang Perancis ini masuk Islam? Kenapa tidak? Berpuluh puluh tahun Napoleon pernah berada di Mesir dan sering berinteraksi dengan masyarakat dan dunia Islam. Dalam pencarian agamanya, kemungkinan Napoleon mempelajari dan tertarik pada Islam seperti yang dialami pada berjuta-juta mualaf lain hingga hari ini. sumber dari google Bagi pembaca sejarah, nama Napoleon mungkin sudah tidak asing lagi. Tahukah anda bahawa ada khabar menarik yang menyebutkan musuh ketat Inggeris pada zaman itu adalah seorang Muslim. Tapi ingat, khabar ini bukannya tanpa kon... more »

Peristiwa Ajaib yang Mengiringi Kelahiran Rasulullah

Detik Islam at Detik Islam - 2 months ago
Kelahiran Muhammad shallallahu ' alaihi wa sallam merupakan anugerah besar. 40 tahun kemudian, Baginda diutus menjadi Rasulullah yang bukan hanya menyelamatkan Semenanjung Arab dari kejahiliyahan, tetapi juga menerangi seluruh dunia dengan Dinul Islam. Tanda-tanda bahawa beliau adalah pilihan Allah telah kelihatan sejak Baginda lahir. Sekurang-kurangnya, ada 5 peristiwa ajaib yang mengiringi kelahiran Baginda Rasulullah SAW: *1 . Kemusnahan Pasukan Bergajah* Tahun kelahiran Rasulullah dikenali sebagai Tahun Gajah. Sebab, 50 hari menjelang Baginda dilahirkan berlaku persitiwa ajaib. ... more »

Unta Menjadi Hakim Kes Tuduhan Mencuri

Detik Islam at Detik Islam - 2 months ago
Pada zaman Rasulullah s.a.w, ada seorang Yahudi yang menuduh orang Muslim mencuri untanya. Maka dia datangkan empat orang saksi palsu dari golongan munafik. Nabi s.a.w lalu memutuskan hukum unta itu milik orang Yahudi dan memotong tangan Muslim itu sehingga orang Muslim itu kebingungan. Maka ia pun mengangkatkan kepalanya menengadah ke langit seraya berkata, "Tuhanku, Engkau Maha Mengetahui bahawa sesungguhnya aku tidak mencuri unta itu." Selanjutnya orang Muslim itu berkata kepada Nabi s.a.w, "Wahai Rasulullah, sungguh keputusanmu itu adalah benar, akan tetapi mintalah keterangan da... more »

Awan Mengikuti Orang Yang Bertaubat

Detik Islam at Detik Islam - 2 months ago
Diriwayatkan bahawa seorang penjual daging terpesona dengan seorang jirannya. Suatu ketika, gadis itu ditugaskan untuk menyelesaikan urusan keluarganya di mukim yang lain. Si penjual daging mengekorinya dari belakang sehingga berjaya menemui gadis tersebut. Si tukang penjual daging memanggil gadis itu dan mengajaknya menikmati peluang yang jarang berlaku dan indah itu (maksiat). Tetapi gadis itu menjawab, "Jangan lakukan. Walaupun sangat mencintaimu, aku sangat takut kepada Allah." Mendengar jawapan itu, si penjual daging merasa dunia berputar. Kerana menyesal dan sedar hatinya geme... more »

Kain Kafan Daripada Rasulullah S.A.W

Detik Islam at Detik Islam - 2 months ago
Seorang wanita datang kepada Rasulullah S.A.W. Dia menyerahkan kain yang ditenunnya sendiri dan diserahkan kepada Nabi S.A.W sebagai rasa cintanya kepada Rasul. Dengan senang hati rasulullah menerima pemberian itu dan memakainya. Dengan memakai kain pemberian wanita itu, Nabi keluar menemui sahabatnya. Salah seorang daripada sahabat melihat begitu indahnya kain yang dipakai Nabi, lau berkata, *"Wahai Rasulullah, alangkah indahnya kain yang engkau pakai itu. Betapa senangnya jika aku memakainya,"* ujarnya. *"Baiklah,"* jawab Nabi S.A.W ringkas. Setelah keluar dari suatu majlis, Rasul... more »

Soalan Yahudi Tentang Solat

Detik Islam at Detik Islam - 2 months ago
Seorang yahudi bertanya "Katakanlah kepada kami apakah pahala yanag akan didapati oleh orang yang solat" Rasulullah s.a.w bersabda: "Jagalah waktu-waktu solat terutama solat yang pertengahan, Solat Zohor, pada saat itu nyalanya neraka Jahanam, orang mukmin yang mengerjakan solat pada ketika itu akan diharamkan ke atasnya wap api neraka Jahanam pada hari kiamat" Sabda Rasulullah s.a.w lagi.. "Manakala Solat Asar, adalah saat dimana Nabi Adam a.s memakan buah Khuldi. Orang mukmin yang mengerjakan solat Asar akan diampunkan dosanya seperti bayi yang baru lahir" Setelah itu rasulull... more »
Blogger Home. 
s3v3n

IP
s3v3n
copyright©

Tiada ulasan: