Google+ Badge

Isnin, 24 Mac 2014

4048. Mengapa Tidak Banyak Berita Yang Mengajak Manusia selaku hambaNya Takut Kepada Penciptanya Allah SWT.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ  , الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ , الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ,  مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ , إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ , اهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْتَقِيمَ  , صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ , غَيْرِ المَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ.


Assalamualaikum w.b.t/السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه

Meja www.peceq.blogspot.com 

Mengapa Tidak Banyak Laporan Berita Yang Mengajak Orang Takut Dengan Tuhan Secara Terus Terang?

Berita Asal

Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM) menyambut baik pembatalan Konsert Life In Colour yang dijadualkan pada 19 April di Litar Antarabangsa Sepang, Selangor.

Setiausaha Agungnya, Khairul Anuar Abdul Manap berkata, pembatalan konsert oleh pihak penganjur itu merupakan satu usaha yang baik untuk menghormati sensitiviti rakyat yang sedang berduka ekoran kehilangan pesawat Malaysia Airline (MAS) MH370.

Katanya, pembatalan itu juga mungkin bagi mengelakkan dari berulangnya tragedi di Stadium Bukit Jalil pada 15 Mac lepas apabila enam remaja maut selepas dipercayai mengambil dadah dan alkohol berlebihan semasa berlangsungnya Konsert Future Music Festival Asia (FMFA) 2014.

"Diharapkan pembatalan konsert seumpama ini yang telah dimasukkan ke dalam kalendar pelancongan negara akan dibatalkan terus dan tidak langsung diadakan pada tahun-tahun yang akan datang," kata Khairul kepada Bernama.

Katanya, golongan mahasiswa berpendapat konsert seumpama ini tidak langsung mempromosi budaya dan adat ketimuran malah telah mencemarkan nama Malaysia apabila budaya kebaratan yang tidak sihat dibawa masuk.

"Seharusnya kita lebih kreatif dalam mempromosi kebudayaan dan pelancongan negara ke arena antarabangsa," katanya.

................
Berita Power

Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM) bersyukur dengan pembatalan Konsert Life In Colour yang dijadualkan pada 19 April di Litar Antarabangsa Sepang, Selangor.

Setiausaha Agungnya, Khairul Anuar Abdul Manap berkata, pembatalan konsert oleh pihak penganjur itu merupakan satu usaha wajib yang baik untuk menurut perintah Allah SWT.

Katanya, pembatalan itu juga mungkin bagi mengelakkan Allah murka dengan masyarakat Malaysia.

"Diharapkan pembatalan konsert seumpama ini yang telah dimasukkan ke dalam kalendar pelancongan negara akan dibatalkan terus dan tidak langsung diadakan sampai kiamat," kata Khairul kepada Bernama.

Katanya, golongan mahasiswa berpendapat konsert seumpama ini tidak langsung mempromosi budaya dan adat ketimuran malah telah mencemarkan kesucian gadis-gadis dan jejaka-jejaka apabila budaya kebaratan yang tidak sihat dibawa masuk.

"Seharusnya kita lebih takut dengan Allah dalam mempromosi kebudayaan dan pelancongan negara ke arena antarabangsa dan diharap PM Najib tidak lagi menganjurkan acara K-Pop untuk belia, selari dengan imej baru PM Najib yang berkopiah, berjubah dan ber Ya-Hanana," katanya.
Sumber: (http://cursingmalay.blogspot.com/2014/03/mengapa-tidak-banyak-laporan-berita.html)






Gejala Perempuan Gemuk Tapi Suka Pakai Baju Ketat Di IPT Tempatan

Ramai jugak perempuan yang rasa diri dia hot...suka pakai baju ketat2. Itu memang kita semua sudah sedia maklum, adalah satu norma. Tapi kadang2 ada jugak special case di mana dia adalah perempuan yang agak besar saiznya tapi dialah yang paling suka pakai baju yang  ketat.

Dan dalam ramai2 perempuan tengah duduk makan masa aku belajar dulu, golongan ni lah yang gelak paling kuat. Lagi kuat dari lelaki gemuk macam aku. Benda camni cukup jelas kelihatan dekat IPT-IPT. Mungkin kerana merasakan badan mereka besar, the only way untuk atrract fokus kepada diri dia adalah dengan pakai baju ketat dan gelak kuat2.

Attention seeker barangkali.

Atau mungkin juga mereka ini merasakan berjaya memakai baju tersebut adalah satu kejayaan yang sangat besar dalam hidup. Sebab tu mereka sangat gembira dan kena gelak kuat2.

Aku tegaskan kembali sebelum ada yang terasa.
Kes macam ini adalah special case.


3 Golongan Annoying Dalam Facebook

Banyak faedah sebenarnya Facebook  ni kalau digunakan dengan betul...Tapi ada 3 benda yang orang kita selalu guna yang membuatkan aku jadi annoyed dengan Facebook.

Ada beberapa golongan yang aku kalau boleh nak aje unfriend.

1. Bercinta macam belangkas tapi tak kahwin lagi

KAU BELUM KAHWIN LAGI!

Tolong jangan letak gambar kau dengan boifren kau berlaga pipi. Tolong jangan nak post bait-bait cinta sebagai hadiah yang sepatutnya ditujukan kepada boifren kau tapi kau biar semua orang baca. Tolong-tolong-tolong-tolong JANGAN post gambar kau berpeluk pinggang dengan boifren kau atau gelfren kau kemudian kau sendiri "like" post kau.

Satu masa nanti mesti kau menyesal letak gambar2 camtu..sebab apa?
Sebab kau kahwin dengan orang lain. Hahahaha!

2. Cerita masalah rumah tangga

Ni selalunya pempuan. Marah dengan suami. Sebab suami malas, suami balik rumah nak rilek, suami gatal, suami nak vagina fresh.

Bila seorang dah post, nanti akan datang la defense force dia, sekumpulan wanita yang bitter dengan suami masing-masing dengan nasihat tipikal "Sabar Jah, bawak bertenang,doakanla Tuhan lembutkan hati suami kau."

Apa kebendanya Tuhan nak tolong kau? Tuhan takde bagi kau cerita masalah rumah tangga kau dekat public sampai aku boleh baca.

3. Berdoa

Dan lastly...berdoa...

Aku tau niat kau baik nak ingatkan orang lain. Jadi kau taipkan la doa kau, "Ya Allah Ya Tuhan ku, bukakanlah pintu hati ibu bapa ku supaya menerima Abang Zakaria sebagai menantu mereka dan suami ku. Ya Allah, kepada-Mu aku berserah...Amin Yarabbalalamin.."

Cuba kira balik berapa lama nak menaip tu. Cuba kira balik berapa lama nak tadah tangan dan berdoa secara direct. Sejak bila Facebook jadi pengantara doa kita dengan Tuhan?

Keburukan-Keburukan Perkahwinan Yang Takkan Keluar Majalah

Orang selalu kata banyak benar kebaikannya tapi tak ramai yang berani membincangkan keburukan berkahwin. Jadi, aku akan try list down kan semua keburukan pasal berkahwin yang ada aku alami selama 4 tahun ni dan sedikit penambahan berdasarkan pemerhatian aku kepada orang sekeliling aku. Aku tulis dari segi perspektif suami khasnya.

1. Untuk seorang lelaki, keburukan paling nyata selepas berkahwin adalah kehilangan kebebasan sebab masa kau banyak kena spend dekat family. Kau hilang kebebasan untuk keluar malam, keluar jalan-jalan, lepak dengan member dan bermacam-macam lagi.

2. Semua pendapatan suami  adalah untuk keluarga. Kalau selama ni duit kau adalah duit untuk kau spend untuk diri sendiri, lepas kahwin duit kau adalah duit family. Duit untuk diri sendiri adalah duit lebih yang kau ada lepas kau dapat gaji yang berikutnya kalau kau makan gaji. Nak saving atau nak beli gadget untuk diri sendiri?

3. Sentiasa hidup dalam dilema. Kau nak spend masa dekat family atau kau nak jadi worker of the year? Budaya Malaysia menggalakkan kita spend lebih masa kat ofis baru dianggap rajin tapi kalau kau spend masa dekat ofis, kau tinggalkan family. Aku senantiasa pilih rumah. Ada member aku pilih ofis. Ini ikut orang.

4. Kau terpaksa jaga hati dua keluarga. Ini adalah benda paling susah nak dibalancekan kalau ada satu side yang jenis tak paham. Apatah lagi kalau mak mertua jenis nak anak lelaki dia sayang dia lebih dari isteri (sesuatu yang sebenarnya sangat reasonable sebab mak lebih penting berbanding isteri, tapi....tak ramai yang praktikkan) tapi sebagai suami kau nak jugak bawak anak bini balik jumpa mak bapak dia.

5. Ada banyak benda yang kau impikan kau terpaksa hold. Nak sambung belajar, nak tukar kerja lain sebab kerja kau macam haram, nak gi kerja oversea. Semua benda tu akan ada aje sebab yang membuatkan kau terpaksa tangguh dulu...apatah lagi kau dah ada anak. Banyak kes suami terpaksa tinggalkan isteri sorang2 jaga anak sebab kerja,sebab sambung belajar....satu benda yang aku tak sanggup nak buat.

6. Dah ada anak, satu-satunya masa kau free...adalah waktu kerja dan waktu anak kau dah tidur. Sebab itu ada sesetengah parents tergamak/terpaksa letak anak dia dalam kurungan.

7. Semua kerja rumah yang kau sepatutnya dapat buat dalam 5 minit, kau akan ambik 15 minit untuk siapkannya. Kau nak vakuum rumah tapi anak kau tengah tidur? Camne nak vakuum? Kau nak menyapu tapi anak kau pun nak menyapu jugak....takkan nak halang.

8. Sesiapa yang ada impian lepas berkahwin nak ada rumah yang layak masuk majalah hiasan dalaman rumah....diharap hold on impian tu dalam beberapa tahun. Rumah anda akan bersepah, dinding akan diconteng, barang merata2. Anak aku senyap2 je conteng dinding lepas tu bila kantoi dia gelak.

9. Hidup kau akan jadi rutin dan rutin kau akan ditentukan oleh anak-anak kau. Itupun hanya lepas dia dah umur setahun lebih. Bawah setahun....kau tidak ada rutin. Apa yang kau boleh buat hanyalah adapt dan tahan.

10. Benda paling penting yang kita semua kena sedar, dalam bab menjaga anak-anak ni, tidak ada waktu off untuk ibu tapi untuk bapak akan ada. Aku tak tau kenapa camtu. Anak aku dengan aku dia ok aje tapi dengan mak dia, 24 jam nak kena ada sebelah dia kecuali dekat rumah pengasuh. Aku dia siap lambai2 lagi time aku nak gi kerja.

11. Kadang-kadang, akan ada masa, kau rasa kau tak tahan. Kau nak lari, kau nak tinggalkan semua yang kau kena hadapi. Benda tu normal.Aku pun rasa camtu bila ada perselisihan faham dengan isteri. Memang aku nak lari. Semua orang akan ada rasa camtu sebab kita jadi frust hilang kebebasan, hilang segala benda yang selama ni kau nikmati macam keluar lepak-lepak, main game, layan Facebook 24 jam, tengok tv dan sebagainya. Just ingatkan diri kau benda tu normal. Dan keadaan akan jadi lebih baik kemudiannya. As long as pasangan kau  ready untuk support kau.

12. Bila kau couple, syaitan tarik kau supaya buat maksiat. Bila kau kahwin, tiap2 masa syaitan cuba goda kau supaya ceraikan isteri kau. Benda kecik pun akan jadi isu macam tak sambut dengan senyuman bila suami balik kerja sebab tiap2 masa syaitan akan try ingatkan, "kat luar sana ramai perempuan lain. Kau deserve better. Kau tak sepatutnya hadapi semua masalah ni. Tinggalkan aje dia. Cerai aje. Kuasa ada dalam tangan kau."

13. Aku takleh nak bayangkan dunia ni macam mana kalau kuasa cerai ni diberikan kepada kaum wanita. Sabar wanita jauh lebih hebat dari lelaki tapi dalam bab cerai ni ada sebab kenapa kuasa tu jatuh kat tangan suami. Respek lah suami anda kalau dia ni orang2 macam aku, ilmu agama tak berapa cukup.

14. Untuk orang perempuan, masalah paling besar adalah ego bila ada kekurangan pada suami dan isteri mula merasakan dia better berbanding suami. Hakikatnya mudah...terima benda ni; seburuk2 mana pun suami kau punya kekurangan, dalam Islam tidak ada hakikat wujudnya kuasa sama rata antara suami dan isteri. Jadi kalau ada golongan feminist yang cuba menyama ratakan kuasa antara suami dan isteri, anda mungkin perlu belajar balik ABC.

15. Itu semua adalah masalah secara fizikal dan mental yang bakal kau hadapi selepas kau berkahwin. Memang berat perkahwinan ni. Memang berat. Tapi macam mana pun, semua masalah, dilema dan rintangan yang kau hadapi, kau takkan nak ganti dengan benda lain. Perkahwinan ni memang berat tapi ganjaran dia pun amatlah berbaloi. Apatah lagi bila kau ada anak. Rasa macam nak duduk rumah dan jadi suri rumah lelaki rasanya.

16. Satu tips kepada golongan suami, kalau ada terasa nak "ter-cerai" kan isteri sebab marah sangat, gantikan dengan perkataan "cibai." 
Blogger Home. 
s3v3n

s3v3n
copyright©

Tiada ulasan: