Sabtu, 19 April 2014

4761. Apabila haiwan bernama burung lebih mengerti erti kematian berbanding dengan sebahagian manusia.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ  , الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ , الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ,  مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ , إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ , اهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْتَقِيمَ  , صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ , غَيْرِ المَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ.


Assalamualaikum w.b.t/السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه

Meja www.peceq.blogspot.com  
Allah SWT jadikan kematian sebagai peringatan kepada yang masih hidup. Bagaimana pun sudah nama manusia yang tersorong atau didorong oleh saduran topeng syaitan laknatullah, telah menjadikan kematian itu satu keseronokan, bahan ejekan dan segala bagai yang tidak termasuk dalam akal normal manusia. 

Lain pula halnya manusia yang suka menzalimi sesama manusia oleh kerana dia penguasa serta kebal dari hukuman dan undang-undang, tiba-tiba manusia itu mati. Boleh bertepuk sorak agaknya. Umpama matinya seorang dektator. 

Bacalah kisah Nabi Adam as. Bagaimana burung mendewasakan manusia, setelah terjadinya kematian pertama dalam kehidupan manusia. Baca juga: 813. Ternyata Malaikat Maut Mengintai Kita 70 Kali Sehari

“Sesungguhnya telah lalu di hadapan Nabi s.a.w satu jenazah, lalu Baginda s.a.w bangun (untuk menghormati). Lalu diberitahu kepada Baginda s.a.w: “Itu jenazah seorang yahudi”. Baginda s.a.w bersabda: “Tidakkah ia juga jiwa (insan)?” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim). 

Akal manusia itu umpama bijana kosong yang perlu diisi?. Diisi dengan ilmu pengetahuan, diisi dengan pengalaman, diisi dengan emosi yang sewajarnya, yang selari dengan kehendak Allah SWT. Iaitu menurut perentah-Nya dan meninggalkan larangan-Nya. 

Ku timang dia, waktu dia masih lagi kecil. Bukan hasratku bila besar, dia akan menimang perasaan orang lain dengan sewenang-wenangnya, tanpa akal waras. Agaknya itulah hasrat hati seorang bapak dan seorang emak terhadap anak-anaknya.  

Amin Ya Rob. In Syaa Allah Bermanfaat. pCq.  
IP

ISTERI PEMANDU LORI CERITA DETIK KEMALANGAN MELIBATKAN YB KARPAL SINGH

PBO™ at pen buruk online ™ - 2 minutes ago
IPOH - "Saya dengar orang jerit minta tolong, kuat sangat," kata Nur Azlina Ahmad, penumpang lori yang terbabit dalam nahas mengorbankan Ahli Parlimen Bukit Gelugor, Karpal Singh, awal pagi tadi. Nur Azlina, 23, berkata, ketika kejadian, lori dipandu suaminya, Abu Mansor Mohd, 45, berada di laluan kiri dan dipandu perlahan. Bagaimanapun menurutnya, secara tiba-tiba, kenderaan mereka dirempuh

Jangan ‘main ceduk’ apa saja ke bakul agama – Dr Mohd Asri Zainul Abidin

kerengga at KERENGGA - 2 hours ago
Dr Mohd Asri Zainul Abidin April 17, 2014 Menjadi satu masalah yang besar apabila penceramah ataupun penulis mengutip semua cerita yang dia jumpa dalam buku tanpa mampu menilai kemunasabahannya. Bagi mereka yang tidak memahami disiplin ilmu, menganggap setiap yang ada dalam kitab itu sahih. Terbaru kita dengar ada pihak mempopularkan cerita memanggil arwah di Telaga Barahut (Barahut atau

Gambar Sadis Burung Cuba Menyelamatkan Kawannya Yang Telah Mati

Nas Rul at dairishare - 2 hours ago
Berjuta-juta orang menangis selepas menonton gambar ini di Amerika dan Eropah dan juga di Asia. Dikatakan bahawa jurugambar menjual gambar-gambar ini dengan bayaran berpatutan untuk akhbar yang paling terkenal di Perancis. Semua salinan akhbar itu telah habis dijual pada hari gambar-gambar ini diterbitkan. Dan ramai orang berfikir haiwan tidak mempunyai otak atau perasaan?????

Anwar bodoh, Najib cerdik

PBO™ at pen buruk online ™ - 4 hours ago
"Apa yang saya katakan adalah saya akan mengambil masa satu saat untuk mengambil keputusan tindakan yang perlu diambil untuk keselamatan rakyat bukannya menyelesaikan. Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim menempelak Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak kerana menyerangnya dalam isu MH370 berdasar laporan yang didakwa salah terjemah. Bernama semalam melaporkan Najib membidas kenyataan

Najib perlu jawab isu MH370, bukan putarbelit kenyataan saya – Anwar

atsixty at ZAKRI ALI - 5 hours ago
[image: Photo: Friday, April 18, 2014. Najib perlu jawab isu MH370, bukan putarbelit kenyataan saya – Anwar (Lyn Nasir) #pray4MH370PETALING JAYA 16 APRIL : Ketua Umum KEADILAN, Datuk Seri Anwar Ibrahim membidas kenyataan Perdana Menteri, Datuk Seri Najb Razak yang memanipulasi kenyataan beliau menerusi teks asal yang diterjemahkan dalam akhbar China, Southern Weekly, 5 April lalu. Tegasnya lagi, Najib tidak seharusnya memutarbelitkan kenyataan, sebaliknya menjawab soalan utama berhubung kehilangan pesawat MH370 seperti radar Markoni yang tidak boleh mengenal pasti laluan pesawat. “... more »

Tiada ulasan: