Google+ Badge

Isnin, 28 Disember 2015

5984. Kisah Nabi Muhammad.

.

Kisah Haru Hukuman Cambuk untuk Rasulullah SAW Jelang Kematiannya.

Kisah Haru Hukuman Cambuk untuk Rasulullah SAW Jelang Kematiannya
Kisah ini terjadi pada diri Rasulullah SAW sebelum meninggal. Rasulullah SAW telah jatuh sakit agak lama, sehingga kondisi beliau sangat lemah.

Pada suatu hari Rasulullah SAW meminta Bilal memanggil semua sahabat datang ke Masjid. Tidak lama kemudian, penuhlah Masjid dengan para sahabat. Semuanya merasa rindu setelah agak lama tidak mendapat taushiyah dari Rasulullah SAW. 

Beliau duduk dengan lemah di atas mimbar. Wajahnya terlihat pucat, menahan sakit yang tengah dideritanya.
Kemudian Rasulullah SAW bersabda: "Wahai sahabat2 ku semua. Aku ingin bertanya, apakah telah aku sampaikan semua kepadamu, bahwa sesungguhnya Allah SWT itu adalah satu2nya Tuhan yang layak di sembah?" 

Semua sahabat menjawab dengan suara bersemangat, " Benar wahai Rasulullah, Engkau telah sampaikan kepada kami bahwa sesungguhnya Allah SWT adalah satu2nya Tuhan yang layak disembah." 

Kemudian Rasulullah SAW bersabda: "Persaksikanlah ya Allah. Sesungguhnya aku telah menyampaikan amanah ini kepada mereka." 

Kemudian Rasulullah bersabda lagi, dan setiap apa yang Rasulullah sabdakan selalu dibenarkan oleh para sahabat.

Akhirnya sampailah kepada satu pertanyaan yang menjadikan para sahabat sedih dan terharu. Rasulullah SAW bersabda:

"Sesungguhnya, aku akan pergi menemui Allah. Dan sebelum aku pergi, aku ingin menyelesaikan segala urusan dengan manusia. Maka aku ingin bertanya kepada kalian semua. Adakah aku berhutang kepada kalian? Aku ingin menyelesaikan hutang tersebut. Karena aku tidak mau bertemu dengan Allah dalam keadaan berhutang dengan manusia." 

Ketika itu semua sahabat diam, dan dalam hati masing2 berkata "Mana ada Rasullullah SAW berhutang dengan kita? Kamilah yang banyak berhutang kepada Rasulullah" 

Rasulullah SAW mengulangi pertanyaan itu sebanyak 3 kali. Tiba-tiba bangun seorang lelaki yang bernama UKASYAH, seorang sahabat mantan preman sebelum masuk Islam, dia berkata: "Ya Rasulullah! Aku ingin sampaikan masalah ini. Seandainya ini dianggap hutang, maka aku minta engkau selesaikan. Seandainya bukan hutang, maka tidak perlulah engkau berbuat apa-apa"

Rasulullah SAW berkata: "Sampaikanlah wahai Ukasyah" 

Maka Ukasyah pun mulai bercerita: "Aku masih ingat ketika perang Uhud dulu, satu ketika engkau menunggang kuda, lalu engkau pukulkan cambuk ke belakang kuda. Tetapi cambuk tersebut tidak kena pada belakang kuda, tapi justru terkena pada dadaku, karena ketika itu aku berdiri di belakang kuda yang engkau tunggangi wahai Rasulullah" 

Mendengar itu, Rasulullah SAW berkata: "Sesungguhnya itu adalah hutang wahai Ukasyah. Kalau dulu aku pukul engkau, maka hari ini aku akan terima hal yang sama." 

Dengan suara yang agak tinggi, Ukasyah berkata: "Kalau begitu aku ingin segera melakukannya wahai Rasulullah." 

Ukasyah seakan-akan tidak merasa bersalah mengatakan demikian. Sedangkan ketika itu sebagian sahabat berteriak marah pada Ukasyah. "Sungguh engkau tidak berperasaan Ukasyah, bukankah Baginda sedang sakit..!?" 

Ukasyah tidak menghiraukan semua itu. Rasulullah SAW meminta Bilal mengambil cambuk di rumah anaknya Fatimah. 

Bilal meminta cambuk itu dari Fatimah, kemudian Fatimah bertanya: "Untuk apa Rasulullah meminta cambuk ini wahai Bilal?" 

Bilal menjawab dengan nada sedih: "Cambuk ini akan digunakan Ukasyah untuk memukul Rasulullah"
Terperanjat dan menangis Fatimah seraya berkata: "Kenapa Ukasyah hendak pukul ayahku Rasulullah? Ayahku sedang sakit, kalau mau mukul, pukullah aku anaknya" 

Bilal menjawab: "Sesungguhnya ini adalah urusan antara mereka berdua" 

Bilal membawa cambuk tersebut ke Masjid lalu diberikan kepada Ukasyah. Setelah mengambil cambuk, Ukasyah menuju ke hadapan Rasulullah. Tiba-tiba Abu bakar berdiri menghalangi Ukasyah sambil berkata: "Ukasyah..! kalau kamu hendak memukul, pukullah aku. Aku orang yang pertama beriman dengan apa yang Rasulullah SAW sampaikan. Akulah sahabatnya di kala suka dan duka. Kalau engkau hendak memukul, maka pukullah aku" 

Rasulullah SAW: "Duduklah wahai Abu Bakar. Ini urusan antara aku dengan Ukasyah" Ukasyah menuju kehadapan Rasulullah. Kemudian Umar berdiri menghalangi Ukasyah sambil berkata: rah yang sama mengalir pada tubuhku ini wahai Ukasyah" 

Lalu dijawab oleh Rasulullah SAW: "Duduklah wahai Ali, ini urusan antara aku dengan Ukasyah"
Ukasyah semakin dekat dengan Rasulullah. Tiba-tiba tanpa disangka, bangkitlah kedua cucu kesayangan Rasulullah SAW yaitu Hasan dan Husen. 

Mereka berdua memegangi tangan Ukasyah sambil memohon. "Wahai Paman, pukullah kami Paman. Kakek kami sedang sakit, pukullah kami saja wahai Paman. Sesungguhnya kami ini cucu kesayangan Rasulullah, dengan memukul kami sesungguhnya itu sama dengan menyakiti kakek kami, wahai Paman." 

"Ukasyah..! kalau engkau mau mukul, pukullah aku. Dulu memang aku tidak suka mendengar nama Muhammad, bahkan aku pernah berniat untuk menyakitinya, itu dulu. Sekarang tidak boleh ada seorangpun yang boleh menyakiti Rasulullah Muhammad. Kalau engkau berani menyakiti Rasulullah, maka langkahi dulu mayatku..!." 

Lalu dijawab oleh Rasulullah SAW: "Duduklah wahai Umar. Ini urusan antara aku dengan Ukasyah" 

Ukasyah menuju ke hadapan Rasulullah, tiba-tiba berdiri Ali bin Abu Talib sepupu sekaligus menantu Rasulullah SAW. Dia menghalangi Ukasyah sambil berkata: "Ukasyah, pukullah aku saja. Darah yang sama mengalir pada tubuhku ini wahai Ukasyah" 

Lalu dijawab oleh Rasulullah SAW: "Duduklah wahai Ali, ini urusan antara aku dengan Ukasyah" 

Ukasyah semakin dekat dengan Rasulullah. Tiba-tiba tanpa disangka, bangkitlah kedua cucu kesayangan Rasulullah SAW yaitu Hasan dan Husen. 

Mereka berdua memegangi tangan Ukasyah sambil memohon. "Wahai Paman, pukullah kami Paman. Kakek kami sedang sakit, pukullah kami saja wahai Paman. Sesungguhnya kami ini cucu kesayangan Rasulullah, dengan memukul kami sesungguhnya itu sama dengan menyakiti kakek kami, wahai Paman." 

Lalu Rasulullah SAW berkata: "Wahai cucu-cucu kesayanganku duduklah kalian. Ini urusan Kakek dengan Paman Ukasyah" 

Begitu sampai di tangga mimbar, dengan lantang Ukasyah berkata: "Bagaimana aku mau memukul engkau ya Rasulullah. Engkau duduk di atas dan aku di bawah. Kalau engkau mau aku pukul, maka turunlah ke bawah sini." 

Rasulullah SAW memang manusia terbaik. Kekasih Allah itu meminta beberapa sahabat memapahnya ke bawah. Rasulullah didudukkan pada sebuah kursi, lalu dengan suara tegas Ukasyah berkata lagi:
"Dulu waktu engkau memukul aku, aku tidak memakai baju, Ya Rasulullah" 

Para sahabat sangat geram mendengar perkataan Ukasyah. 

Tanpa berlama-lama dalam keadaan lemah, Rasulullah membuka bajunya. Kemudian terlihatlah tubuh Rasulullah yang sangat indah, sedang beberapa batu terikat di perut Rasulullah pertanda Rasulullah sedang menahan lapar. 

Kemudian Rasulullah SAW berkata: "Wahai Ukasyah, segeralah dan janganlah kamu berlebih-lebihan. Nanti Allah akan murka padamu." 

Ukasyah langsung menghambur menuju Rasulullah SAW, cambuk di tangannya ia buang jauh-jauh, kemudian ia peluk tubuh Rasulullah SAW seerat-eratnya. 

Sambil menangis sejadi-jadinya, Ukasyah berkata: "Ya Rasulullah, ampuni aku, maafkan aku, mana ada manusia yang sanggup menyakiti engkau ya Rasulullah. Sengaja aku melakukannya agar aku dapat merapatkan tubuhku dengan tubuhmu. 

Seumur hidupku aku bercita-cita dapat memelukmu. Karena sesungguhnya aku tahu bahwa tubuhmu tidak akan dimakan oleh api neraka. 

Dan sungguh aku takut dengan api neraka. Maafkan aku ya Rasulullah..." 

Rasulullah SAW dengan senyum berkata: "Wahai sahabat2ku semua, kalau kalian ingin melihat ahli Surga, maka lihatlah Ukasyah..!" 

Semua sahabat meneteskan air mata. Kemudian para sahabat bergantian memeluk Rasulullah SAW. (berbagai sumber)

Share = Dakwah = Pahala
(http://palembang.tribunnews.com/2015/09/19/kisah-haru-hukuman-cambuk-untuk-rasulullah-saw-jelang-kematiannya)
.

5983. Pengubat hati.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ  , الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ , الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ,  مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ , إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ , اهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْتَقِيمَ  , صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ , غَيْرِ المَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ.


السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه

Pengubat hati ....
Bismillahirrohmanirrohim.
Alhamdulillahirobbilalaamiin.
Sketsa:
Bila anak kecil jatuhkan gelas, pecah..... orang tua marahkan sikecil. Pada hal bukan budak kecil yang letak gelas d situ...

.







3v0.

5982. Hati kukuh tidak akan lebur jadi debu. Mengenang punca penyakit.

.

Hati kukuh tidak akan lebur jadi debu. Mengenang punca penyakit.
Bismillahirrohmanirrohim. Alhamdulillahirobbilalaamiin.

Alhamdulillah Allah beri lagi nyawa saat ini. Aamiin...

Bila tidak menjaga hati, sakit hati datang, busuk hati jadi kawan, syaitan laknatullah tumpang seronok. Maka dijotos terus, akhirnya sahlah penyakit hasad dengki berputik dalam hati. Nauzubillahminzalik.
Bila hati tidak suci lagi, stress datang. Jadilah permulaan penyakit badan. Maka kata bicara sudah terabai, kata itu doa tidak lagi dipeduli, keluarlah kata "I don't care" yang sebenarnya tak care lagi Amanah Allah. 

Astaghfirullahalazim.

Bila sudah begitu Fitrah hidup makin menipis. Malas datang, benci jadi perasaan, kecewa,kecundang jadi mekar perosak hati. Hal tak elok bergendang dalam hati. Tidak tertanggung berdetak dalam hati "Kalau macam ini, baik mati" Nauzubillahminzalik.

Rosak hati yang berterusan tanpa pengubatan, tanggung jawab dikhianati. Amanah Allah diketepi, tadbir urus rumah tangga tidak dinikmati. Hilang punca sang suami, berontaklah si isteri, anak-anak pula bersimpang siur mencari jati diri, seronok dicari. Bertepuk soraklah syaitan laknatullah, bila manusia saling bertelagah merosak roh dan saling menghina sesama sendiri hamba Allah. Astagfirullahalazim.

Berperanglah hati yang rosak dalam badan. Makan tak terjaga. Tidur lena susah jumpa. Waktu rehat diabaikan. Lupa berusaha kerana Allah. Berdoa pun kurang, apa lagi mendoakan orang lain. Pada hal dalam diam ada doa-doa dari orang yang tidak dikenali dengan doa "Ya Allah bukakanlah pintu hati mereka, umat Islam yang tersesat, untuk kembali ke jalan Mu Ya Allah" Aamiin Ya Allah.

Bila hati tidak terbelai oleh yang empunya diri, ada hati untuk meminta orang lain menjaga hatinya. Rumah kamu, kenapa tidak suruh orang lain menjaganya?

Rosak diri kerana hati. Petanda penyakit hati menyimpul mati. Allah datangkan penyakit, buat kifarah dan penginsaf diri, penebus dosa serta jalan keredhaan dan kerahmatan Allah. Tidak sedar diri juga? Maka menuduhlah itu ini "Tunjuk baik konon" Pada hal kesucian hati sendiri, sendirilah yang merenggutnya dan mengabaikannya. Nauzubillahminzalik.

In Syaa Allah bermanfaat dengan Ilmu milik Allah. Aamiin...
Astaghfirullahalazim 3X.
Aamiin 3X Ya Allah Ya Rahman Ya Rahim Ya Robbalalaamiin.
Wassalamu.

Diterbit siar tanpa prajudis dengan Amanah Allah oleh hamba Allah bersama-sama hamba Allah yang lain yang juga saudara Islamnya....





.

5981. Bosan.

.

Bosan. Mengapa dan kenapa bosan.
Bismillahirrohmanirrohim
Alhamdulillahirobbilalaamin.
Jujur kerana Allah ...saya belum pernah mengalami rasa bosan dan dengan izin Allah saya tidak mahu merasainya. Saya tahu tentang bosan pun sebab saya google untuk dapat maklumat apa itu "bosan" Rupa-rupanya bosan juga merupakan sejenis penyakit hati. Astaghfirullahalazim.
Dalam kamus hidup saya, saya tidak pernah menyebut "bosan" Itu agaknya saya tidak pernah jumpa bosan. Kata kan doa. Sebut bosan banyak kali, Allah makbulkan doa bosan tu tadi. Bila tidak sebut bosan ertinya kita menghindari rasa hati untuk jadi yang begitu.
"Hendak senang bukan senang, hendak susah pun bukannya susah." Maklumlah dalam hidup neh, "Air yang tenang, jangan disangka tiada buaya."

In Syaa Allah bermanfaat.
Aamiin Ya Allah.
Wassalamu.






.

5980. Rindu.

.
Bismillahirrohmanirrohim. Alhamdulillahirobbilalaamiin. 

Firman Allah yang bermaksud: “..Kehidupan dunia hanyalah kesenangan yang memperdaya” [QS. AL 'IMRAN (3):185].

Kalau kita rindu... kita sebut nama Allah. Supaya rindu tidak menurut kata syaitan laknatullah dan akhirnya menjadi penyakit hati. Jadikan rindu sebagai jalan penegak Amanah Allah.
Bersabarlah wahai hati dengan mendambakan rahmat Allah. Kalau kita sedih... kita wirid nama Allah. Agar kesedihan tidak membelenggu roh dan akhirnya merapuhkan keutuhan hati yang mengEsakan Allah.

In Syaa Allah. Kalau kita rasa malas, beristighfarlah. In Syaa Allah. Kalau kita alpa, beristighfarlah. Supaya hati tidak goyah dari sentiasa mengAgongkan Allah.
In Syaa Allah. Ubatilah penyakit hati dengan kalimah Allah. Bismillahi Walhamdulillah. SubhanAllah Walhamdulillah WalailahailAllah.
Aamiin Ya Allah.
Wassalamu.

p/s:
Alhamdulillah. Wahai hati bersyukurlah Allah beri nyawa lagi, hingga saat ini dan beristighfarlah sentiasa hati memohon keampunan Allah. Astaghfirullahalazim.
Salam Santun. Salam Ukhuwah Fillah.





.

Khamis, 10 Disember 2015

5979. Permasalahan Hati.



Bismillahirrohmanirrohim. Alhamdulillahirrobbilalaamiin.
Subjektif cikit permasalah neh... kene faham bebetul.
Tajuk dia: Hati.

Pecahannya:
- Menyakitkan hati.
- Terasa hati.

"Mengecilkan hati orang adalah berdosa, berkecil hati juga adalah berdosa, tetapi lebih besar dosanya jika kita berkecil hati."

Jika seseorang hina kita, dia berdosa. Jika kita terasa hati dengan penghinaan dia, kita juga berdosa. Tetapi dosa kita lebih besar dari dosa dia.

You know why?
Penghinaan itu adalah peringatan Allah. Allah kirim seseorang atau ramai orang hina kita atau kecewakan kita. Sebabnya kita juga. Kita sudah leka dengan kesenangan dunia, yang memperdaya, sebagaimana Firman Allah yang bermaksud: “..Kehidupan dunia hanyalah kesenangan yang memperdaya” [QS. AL 'IMRAN (3):185].

Tu Allah peringatkan. If kita berkecil hati, sebenarnya kita bukan berkecil hati dengan orang itu, sebenarnya kita berkecil hati dengan Allah. Dengan kata lain, kita jadi tak redha dengan ketentuan Allah. Kita x redha dengan halangan, rintangan, ranjau duri dan ujian kehidupan yang Allah rencanakan untuk kita.

Than...
Lagi parah bila kita cerita apa orang tu buat kat kita dengan kawan kita yang lain ... jadi cerita by the way cerita bersambung-sambung, berkait-kait, sampailah keredhaan kita asalnya tu tadi melesap. Melesap akibat kita tak reti jaga hati kita dari terbelah oleh nafsu perasaan dan akal fikir kita sendiri. Ranaplah kesucian dan ketulusan serta keikhlasan tekad mata hati kita, yang mengucap dua kalimah syahadah.
So what...
Jangan mudah terasa hati, sebab puncanya kita juga kerana telah lalai dengan kesenangan dunia. Allah berfirman maksudnya: “Sesungguhnya hanyalah kepada Allah aku mengadukan kesusahan dan kesedihanku.” (QS. Yusuf: 86). Terasa hati ertinya kita x redha dengan takdir Allah. Tentu x nak kan Allah x redha kat kita pula. Nauzubillah... TabarakAllah.

Kehilangan, kekecewaan dan kematian tuu hakikat .. yang kita nak lawan kehilangan tu, kekecewaan kali ini dan kematian seseorang tu apahal... X yah kita menongkah arus melawan takdir Illahi.
Rumusan... Tazkirah.
Ada masa kita yang hanya hamba Allah niii.. mudah sangat atau cepat sangat melatah dan melenting terasa. Sensitif sangat terasa dengan perbuatan orang lain.

"Agak-agaknyer lah tu sebab, ada sorang dua dalam keluarga kita, kalangan rakan sahabat saudara kita ... kita tgk dia cool jew walau hati disakiti." Cer kaji watak tu yang terdekat dengan kita... hehehe tu pun ada yang sakit hati dengan orang macam tu... Astaghfirullah.

Cerrrr sergah hati kita "sabarrrrrrrrrr....." .. Istighfar banyak-banyak minta keampunan Allah. Ajak diri kiita sedar, hadirnya orang macam tuu adalah dengan izin dan kehendak Allah dalam hidup kita. Bila kita sedar kan kita kekal dengan tahu, menyakini dan percaya kita ni hamba Allah yang dibekalkan dengan Amanah Allah.
Aamiin Ya Allah Tuhan Yang Maha Esa.
Wassalamu.



Rabu, 9 Disember 2015

5978. “Hadzihi yadun la tamatsaha narun abada”


Bismillahirrohmanirrohim.
Alhamdulillahirobbilalaamiin.


Rhxysa Dheria telah berkongsi foto Dunia Muslimah.
Dunia Muslimah
Si Tukang Batu Yang Di Cium Rasulullah SAW
Diriwayatkan pada saat itu Rasulullah baru tiba dari Tabuk, peperangan dengan bangsa Romawi yang kerap menebar ancaman pada kaum muslimin. Banyak sahabat yang ikut beserta Nabi dalam peperangan ini. Tidak ada yang tertinggal kecuali orang-orang yang berhalangan dan ada uzur.
Saat mendekati kota Madinah, di salah satu sudut jalan, Rasulullah berjumpa dengan seorang tukang batu. Ketika itu Rasulullah melihat tangan buruh tukang batu tersebut melepuh, kulitnya merah kehitam-hitaman seperti terpanggang matahari.
Sang manusia Agung itupun bertanya, “Kenapa tanganmu kasar sekali?”
Si tukang batu menjawab, “Ya Rasulullah, pekerjaan saya ini membelah batu setiap hari, dan belahan batu itu saya jual ke pasar, lalu hasilnya saya gunakan untuk memberi nafkah keluarga saya, karena itulah tangan saya kasar.”
Rasulullah adalah manusia paling mulia, tetapi orang yang paling mulia tersebut begitu melihat tangan si tukang batu yang kasar karena mencari nafkah yang halal, Rasul pun menggenggam tangan itu, dan menciumnya seraya bersabda,
“Hadzihi yadun la tamatsaha narun abada”, ‘inilah tangan yang tidak akan pernah disentuh oleh api neraka selama-lamanya’.
* Rasulullahl tidak pernah mencium tangan para Pemimpin Quraisy, tangan para Pemimpin Khabilah, Raja atau siapapun. Sejarah mencatat hanya putrinya Fatimah Az Zahra dan tukang batu itulah yang pernah dicium oleh Rasulullah. Padahal tangan tukang batu yang dicium oleh Rasulullah justru tangan yang telapaknya melepuh dan kasar, kapalan, karena membelah batu dan karena kerja keras.
Suatu ketika seorang laki-laki melintas di hadapan Rasulullah. Orang itu di kenal sebagai pekerja yang giat dan tangkas. Para sahabat kemudian berkata, “Wahai Rasulullah, andai bekerja seperti dilakukan orang itu dapat digolongkan jihad di jalan Allah (Fi sabilillah), maka alangkah baiknya.” Mendengar itu Rasul pun menjawab, “Kalau ia bekerja untuk menghidupi anak-anaknya yang masih kecil, maka itu fi sabilillah; kalau ia bekerja untuk menghidupi kedua orang tuanya yang sudah lanjut usia, maka itu fi sabilillah; kalau ia bekerja untuk kepentingan dirinya sendiri agar tidak meminta-minta, maka itu fi sabilillah.” (HR Thabrani)
* Orang-orang yang pasif dan malas bekerja, sesungguhnya tidak menyadari bahwa mereka telah kehilangan sebagian dari harga dirinya, yang lebih jauh mengakibatkan kehidupannya menjadi mundur. Rasulullah amat prihatin terhadap para pemalas.
”Maka apabila telah dilaksanakan shalat, bertebaranlah kam di muka bumi dan carilah karunia Allah dan ingatlah Allah banyak-banyak supaya kamu beruntung”. (QS. Al-Jumu’ah 10)
”Dan Allah menjadikan bumi untukmu sebagai hamparan, supaya kamu menjalani jalan-jalan yang luas di bumi ini”. (QS Nuh19-20)
* ”Siapa saja pada malam hari bersusah payah dalam mencari rejeki yang halal, malam itu ia diampuni”. (HR. Ibnu Asakir dari Anas)
”Siapa saja pada sore hari bersusah payah dalam bekerja, maka sore itu ia diampuni”. (HR. Thabrani dan lbnu Abbas)
”Tidak ada yang lebih baik bagi seseorang yang makan sesuatu makanan, selain makanan dari hasil usahanya. Dan sesungguhnya Nabiyullah Daud, selalu makan dan hasil usahanya”. (HR. Bukhari)
”Sesungguhnya di antara dosa-dosa itu, ada yang tidak dapat terhapus dengan puasa dan shalat”. Maka para sahabat pun bertanya: “Apakah yang dapat menghapusnya, wahai Rasulullah?” Beliau menjawab: ”Bersusah payah dalam mencari nafkah.” (HR. Bukhari)
”Barangsiapa yang bekerja keras mencari nafkah untuk keluarganya, maka sama dengan pejuang dijaIan Allah ‘Azza Wa Jalla”. (HR. Ahmad) ( Baca juga : Mencari Nafkah Termasuk Pengertian Jihad Dalam Islam )
Demikian lah sebagan kecil tentang kisah teladan islami agar kita semakin tahu dan semakin giat dalam mencari rizki allah yang halal dan berkah.
Silahkan di share






Sabtu, 5 Disember 2015

5977. Khasiat buah dan daun kedondong (Buah Amra).

-
Bismillahi
Walhamdulillah

Petua: Allah jua yang menghendaki dan mengizinkan keberhasilannya. In Syaa Allah. "Kesungguhan, budi pekerti yang tinggi dengan kerjasama kemanusiaan yang erat untuk menikmati kehidupan yang tidak tersia-sia."

Aamiin Ya Robbalalaamiin.
Wassalamu.

Khasiat buah dan daun kedondong (Buah Amra). 

Buah kedondong bukan sahaja sedap dibuat jus tapi banyak khasiatnya ....

KHASIAT BUAH DAN DAUN KEDONDONG (Buah Amra)

1. Anemia (Buah)
Kandungan zat besi dalam 100 gram buah kedondong mencapai 30 mg, dapat membantu proses pembentukan sel darah merah.

2. Kecantikan Kulit Wajah dan Tubuh (Buah)
Kaya akan kandungan vitamin C yaitu 30-50 mg dalam 100 gram buah kedondong sehingga rajin mengkonsumsi buahnya dapat membantu proses generasi kulit dengan cara meningkatkan produksi kolagen yang berperanan penting dalam elastisiti kulit. Selain itu, vitamin C juga bersifat antioksida yang dapat mencegah radikal bebas.

3. Kudis dan Luka Terbakar (Daun)
Daun kedondong juga digunakan secara tradisional untuk mengubati kudis, luka perih dan luka terbakar.

4. Mengatasi cirit-birit (Daun)
Untuk mengatasi cirit-birit, gunakan kurang lebih 15 gram kulit batang kedondong segar yang telah dicuci bersih. Dipotong kecil dan rebus dengan 2 gelas air selama 15 menit. Tunggu sampai sejuk dan tapis dan air hasil tapisan dapat diminum 2 kali sehari.

5. Menjaga Saluran Pencernaan dan Diet (Buah)
Kandungan serat pada 100 gram buah kedondong yang mencapai 0.83-3.60 mg sangat bermanfaat untuk melancarkan fungsi pencernaan.

6. Menurunkan Berat Badan (Buah)
Dengan kandungan lemak, protein dan karbohidrat dalam jumlah rendah, buah kedondong juga dapat membantu bagi mereka yang sedang menjalani program diet untuk menurunkan berat badan. Hanya saja, jika ingin mengkonsumsi buah kedondong untuk diet, pilihlah yang belum matang benar karena kandungan buah kedondong yang belum matang benar ini sangat tinggi serat dan air. Sementara buah kedondong yang matang kandungan sukrosanya tinggi sehingga menambah jumlah kalori di dalamnya.

7. Ubat Batuk Alami (buah)
Untuk mengubati batuk, gunakan 3 biji buah kedondong yang telah dicuci bersih. Diparut dan perah airnya tanpa ditambahkan air. Tambah sedikit garam pada air perahannnya dan ramuan siap utnuk diminum 2 kali sehari.

8. Penambah Tenaga dan Vitalitas Tubuh (Buah)
Buah kedondong memiliki unsur gula dalam bentuk sukrosa yang bermanfaat sebagai penambah tenaga dan vitalitas tubuh.

Selamat mengamalkannya
#petua

Sumber:
(www)


5976. Khasiat pegaga.

-
Bismillahi
Walhamdulillah

Petua: Allah jua yang menghendaki dan mengizinkan keberhasilannya. In Syaa Allah. "Kesungguhan, budi pekerti yang tinggi dengan kerjasama kemanusiaan yang erat untuk menikmati kehidupan yang tidak tersia-sia."

Aamiin Ya Robbalalaamiin.
Wassalamu.

Khasiat Pegaga. 

KHASIAT PEGAGA

Tumbuhan herba ini sebenarnya mempunyai nilai perubatan tradisi yang tinggi.

1. Serikan Wajah :
Ambil secekak daun pegaga bersama akarnya, direbus dengan 2 gelas air sehingga tinggal segelas air rebusan itu. Tapiskan dan sejukkan. Setelah itu, minumlah sekali sehari setelah makan malam dan amalkan seminggu 3 kali. Anda akan dapati wajah anda akan lebih berseri.


2. Kecutkan Peranakan :
Bagi wanita yang mengalami masalah peranakan kembang atau lepas kedatangan haid bolehlah makan pucuk pegaga dengan buat  atau digulai. Amalkan setiap hari sehingga peranakan kecut.

3. Menghilangkan Bintik-bintik Hitam Di Muka :
Daun pegaga yang ditumbuk halus dan kemudian dicampurkan dengan bedak sejuk amat mujarab untuk menghilangkan bintik-bintik hitam di muka. Caranya: Ambil 10 helai daun pegaga, cuci dengan air garam, kemudian ditumbuk halus dan campurkan air garam dengan bedak sejuk yang telah dicampurkan dengan sedikit air suam. Amalkan memakainya pada muka anda setiap malam dan cucilah pada keesokan harinya. Lakukan petua ini setiap malam sehingga bintik-bintik hitam di muka anda hilang.

4. Mengubati Sakit Kepala :
Daun pegaga perlu direbus dengan kacang hijau dan dibiarkan semalaman dalam keadaan yang terdedah. Kemudian daun pegaga itu dimakan bersama kacang hijau dan air rebusan tersebut pula haruslah diminum.

5. Mengubati penyakit sengal-sengal badan :
Bagi mengubati penyakit ini, daun pegaga hendaklah direbus dengan bawang dan air rebusan itu haruslah diminum. Bagi mengubati sakit mata pula, daun pegaga direbus dan air rebusan itu diminum setelah dicampurkan sedikit dengan gula.

6. Mengubati penyakit demam kepialu atau typhoid :
Daun pegaga haruslah ditumbuk lumat dan diletakkan di atas dahi.

Selamat mencuba.
#petua #khasiat

Sember:
(www)

5975. Khasiat buah tamar/korma.

-
Bismillahi
Walhamdulillah

Petua: Allah jua yang menghendaki dan mengizinkan keberhasilannya. In Syaa Allah. "Kesungguhan, budi pekerti yang tinggi dengan kerjasama kemanusiaan yang erat untuk menikmati kehidupan yang tidak tersia-sia."

Aamiin Ya Robbalalaamiin.
Wassalamu.
Khasiat buah tamar/korma. 


KHASIAT KURMA

1. Paling cepat diproses dan diserap, sekaligus memberikan tenaga segera
Memandangkan kandungan gula ringkasnya (monosaccharide) yang sangat tinggi malah lebih tinggi dari pisang, kurma berupaya memberikan “tenaga segera” yang akan diserap oleh tubuh serta-merta. Berbeza dengan kebanyakan buah-buahan lain yang mengadungi sukrosa (disaccharide). Disaccharide seperti sukrosa harus dipecahkan dahulu oleh enzim sebelum bertukar menjadi monosaccharide lalu diserap tubuh sebagai tenaga.
“Rasulullah SAW berbuka puasa dengan beberapa biji buah kurma sebelum sembahyang. Sekiranya tiada terdapat kurma, maka Baginda akan berbuka dengan beberapa biji anggur. Sekiranya tiada anggur, maka Baginda meminum beberapa teguk air“ Hadis riwayat Ahmad
Makan kurma ketika berbuka puasa amat bagus kerana pada waktu ini, kita perlukan tenaga segera, dan bukannya tenaga yang “lambat untuk dicerna” seperti yang terkandung dalam kebanyakkan makanan berlemak dan bergoreng yang lain.

2. Kaya dengan serat dan potassium
Kurma dimakan tanpa perlu membuang kulitnya dan pada kulitnya itulah terkandung serat. Kurma adalah antara buah-buahan yang amat kaya dengan serat, serat larut mahupun tak larut. Kita sering menganggap buah-buahan seperti pisang itu mengandungi serat yang tinggi, tetapi tahukah anda, dalam 100g Kurma terdapat 8g serat sedangkan dalam 100g Pisang hanya terdapat 2.6g serat sahaja? Tinggi serat amat baik untuk sistem pelawasan.
Selain itu kurma kaya dengan Potassium dan beberapa zat galian yang lain. Potassium adalah elektrolit yang akan menyeimbangkan kembali kandungan air dalam tubuh badan apabila kita kehilangannya, terutama sepanjang tempoh berpuasa. Tidak perlu membeli 100 Plus sekiranya khuatir akan kekurangan elektrolit ketika berbuka, memadai dengan beberapa biji kurma dan air suam. Potassium juga membantu dalam pembinaan otot termasuk otot jantung dan mampu memelihara sistem saraf.

3. Penguat memori
Ramai yang berfikiran hanya kismis yang baik untuk menguatkan daya ingatan, namun hakikatnya kurma juga tidak kurang hebatnya. Ianya amat sesuai untuk kanak-kanak yang sedang membesar.

4. Baik untuk wanita mengandung/bersalin
Masih ingat kisah Maryam yang hanya memakan buah kurma semasa melahirkan Nabi Isa AS? Menerusi malaikat Jibrail, Allah telah mewahyukan kepada ibu Isa iaitu Maryam binti Imran supaya menggegar pohon kurma sehingga gugur lantas memakannya tatkala lemah selepas bersalin.
“Dan goncangkan batang kurma itu kepadanya, nanti ia gugurkan atasmu kurma yang masak,”Surah Maryam, ayat 25
Dan menurut sebuah laman web, buah kurma amat baik untuk wanita mengandung dan akan memudahkan wanita untuk melahirkan anak dan akan mengurangkan pengaliran darah semasa proses kelahiran. Malah anak yang dilahirkan kelak dipercayai akan mempunyai sifat-sifat yang baik, penyabar, bersopan santun serta cerdas pemikirannya (Sabda Rasulullah).

5. Penawar Racun
Diriwayat oleh Aishah r.a., “Jika sesiapa yang selalu makan kurma akan dihindari daripada terkena racun yang dimakan.”

6. Merawat penyakit
Dalam perubatan homeopati, biji kurma dikisar halus seperti serbuk teh. Ianya direndam dan diminum bagi menyembuhkan pelbagai jenis penyakit.

7. Mengubati gangguan usus dan sembelit
Ketidakserasian dengan gluten menghalang penyerapan zat-zat makanan secara sempurna. Kurma mencegah ini dari berlaku.

Selamat mengamalkannya
#petua #khasiat

Sumber:
(www)



Jumaat, 4 Disember 2015

5974. KHASIAT KULIT MANGGIS.

-
Bismillahi
Walhamdulillah

Petua: Allah jua yang menghendaki dan mengizinkan keberhasilannya. In Syaa Allah. "Kesungguhan, budi pekerti yang tinggi dengan kerjasama kemanusiaan yang erat untuk menikmati kehidupan yang tidak tersia-sia."

Aamiin Ya Robbalalaamiin.
Wassalamu.
KHASIAT KULIT MANGGIS. 


KHASIAT KULIT MANGGIS

1. Memberi tenaga)
2. Prevents inflammation
3. Mencegah sakit urat saraf
4. Mencegah Ulcer
5. Mencegah kemurungan
6. Mencegah kegelisahan/panik/cemas)
7. Mencegah kanser
8. Tingkat system pertahanan badan
9. Awet Muda
10. Membuang toksid dalam badan
11. Membunuh kuman
12. Mencegah kulat
13. Mencantikan kulit
14. Membuang kolesterol dalam badan
15. Untuk kesihatan jantung
16. Mengurang tekanan darah tinggi
17. Kurangkan gula dalam darah
18. Kuruskan badan
19. Cegah batu karang
20. Mengimbangi seluruh badan.

Caranya Menggunakan kulit manggis
1. Ambil buah manggis
2. Kupas
3. Isi dia enak di makan
4. Kalau sebelum ni kulit kita buang je tapi la ni jangan, ambil kulit dia, hiris macam asam keping dan jemur sampai kering
5. Bila nak guna, ambil air panas, 2 3 hirisan kulit manggis direndam. Sedia di minum apabila menjadi suam.
6. Warna air akan bertukar sedikit ungu. Rasa air sedikit kelat tetapi enak.

Tips dan perkongsian: utk luka kencing manis ambik kulit manggis baru tumbuk tampal pd luka..luka cepat kering..dah terbukti keberkesanannya.

Selamat mencuba
#petua #khasiat

Sumber:
(www)

5973. PETUA HILANGKAN KELEMUMUR.

-
Bismillahi
Walhamdulillah

Petua: Allah jua yang menghendaki dan mengizinkan keberhasilannya. In Syaa Allah. "Kesungguhan, budi pekerti yang tinggi dengan kerjasama kemanusiaan yang erat untuk menikmati kehidupan yang tidak tersia-sia."

Aamiin Ya Robbalalaamiin.
Wassalamu.
PETUA HILANGKAN KELEMUMUR


PETUA HILANGKAN KELEMUMUR
Boleh cuba mana2 petua berikut

1. Lemon
Tuang 2 sudu besar jus limau dalam kepala Anda. Perah rambut dan kulit kepala Anda. Ambil segelas air dan tambahkan 1 sudu besar jus lemon ke dalamnya, maka siramkanlah kepada rambut Anda. Bilas dengan air selepas beberapa minit. Kepala Anda akan bau limau bagus dan segar dan kelemumur Anda hilang. Ulangi beberapa kali sehingga kelemumur Anda hilang sepenuhnya.

2. Cuka putih
Cuka putih adalah ubat yang sangat baik untuk kelemumur. Menggabungkan cawan cuka putih dengan cawan air, dan tuangkan pada kulit kepala Anda selepas mencuci, sebagai akhir bilas. Mari duduk, kemudian bilas dengan air bersih.

Anda juga boleh mencuci rambut Anda dengan satu sudu cuka 3 sudu minyak, kemudian dibersihkan dengan syampu. Kaedah ini memberi kesan yang sama baik.

3. Serbuk penaik
Tidak menjejaskan rambut anda. Ambil segelintir baking soda dan gosok kulit kepala Anda dengan baking soda. Kemudian bilas dengan baik supaya semua soda hilang dari rambut Anda. Adakah ini beberapa kali. Pada mulanya, rambut Anda boleh menjadi sedikit kering, tetapi selepas seminggu anda akan melihat perbezaan. Kulit kepala Anda menghasilkan minyak semula jadi, menjadikan rambut anda perlahan-lahan ke belakang dan kelemumur akan hilang.

4. Garam
Gunakan garam apabila anda mencuci rambut. Taburkan dan gosok kulit kepala anda dengan garam. Bilas selepas beberapa ketika dan mencuci rambut anda dengan syampu.

5. Santan
Campurkan santan dari separuh kelapa, segelas jus nanas, jus limau, dan setengah gelas air kelapa. Kacau rata. Gunakan campuran ini untuk mencuci rambut Anda sekali setiap lima hari. Bersihkan dengan syampu setiap kali Anda lakukan

Selamat mencuba

#petua

Sumber:
(www