Rabu, 3 Jun 2015

5286. Mampu atau kemampuan serta kempunan.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ  , الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ , الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ,  مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ , إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ , اهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْتَقِيمَ  , صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ , غَيْرِ المَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ.

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه

Assalamualaikum warohmatullahi wabarakatuh.

الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف المرسلين، وعلى آله وصحبه أجمعين
  • 'Jam tangan mewah milik suami pegawai SPRM'

    Barangan berbentuk beberapa utas jam tangan mewah yang dilaporkan hilang selepas rumah seorang pegawai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dipecah masuk, adalah milik peribadi suaminya yang merupakan seorang ahli perniagaan.

    Pengarah Bahagian Komunikasi Strategik SPRM Rohaizad Yaakob berkata SPRM memandang serius tohmahan yang dilemparkan menerusi media sosial ke atas pegawainya itu kononnya beliau memiliki harta di luar kemampuan.

    Susulan itu, SPRM akan membuat laporan polis berhubung isu ini dan mahu Polis Diraja Malaysia menyiasat tindakan pihak tertentu mendedahkan aduan yang dibuat mangsa, menerusi media sosial, katanya.

    "SPRM ingin menjelaskan pegawai yang dimaksudkan hanya menyertai SPRM pada 1 Jun 2015 (Isnin) bagi menyandang jawatan Gred 44. Malangnya, rumah beliau telah dipecah masuk pada hari beliau melapor diri untuk bertugas," kata Rohaizad.

    Menurutnya, pegawai itu telah membuat satu laporan polis berkenaan kejadian ini kelmarin dan dalam laporannya, beliau telah menyenaraikan barang-barang yang telah dilarikan pihak yang memasuki rumah beliau.

    "Ini termasuk jam tangan mewah dan laporan polis yang beliau buat telah diviralkan menerusi media sosial sejak pagi tadi," kata Rohaizad dalam kenyataan kepada Bernama.

    Laporan itu mendapat pelbagai respon daripada pengguna laman itu.

    "Siasatan awal mendapati suami beliau seorang ahli perniagaan dan pemilikan harta ini adalah sah dari segi undang-undang.

    "Malah, oleh kerana beliau baru sahaja melapor diri semalam, pengisytiharan harta wajib juga belum dilakukan," kata beliau.


    SPRM memandang serius dakwaan dan tohmahan sesetengah pihak kononnya pegawai-pegawai SPRM memiliki harta di luar kemampuan dan SPRM turut memandang serius tindakan pihak tidak bertanggungjawab mendedahkan laporan polis kes itu menerusi media sosial, katanya. 

    -Bernama
    Sumber: (atsixty-zakriali.blogspot.com)

    Mampukah Malaysia Airlines ke era kegemilangannya semula?


    Aliran.com


    What will happen to existing MAS workers and their unions?
    Apa yang mustahak dan perlu disingkirkan dari Malaysia Airlines adalah ketirisan dan kontrak jangka masa panjang yang memangsakan Malaysia Airlines sendiri, ujar Haziq Farhan.

    Perlantikan Christoph Mueller sebagai ketua eksekutif Malaysia Airlines beberapa bulan lepas menimbulkan banyak tanda soal dan kritikan dari masyarakat termasuk gerakan Pemuda Umno Malaysia. 

    Tetapi ada yang menyambut baik perlantinkan beliau dalam memulihkan keadaan Malaysia Airlines pada 31 Mei 2015 selepas beliau menyatakan langkah-langkah dalam menyelamatkan Malaysia Airlines.

    Pada pertengahan minggu lepas, muka akhbar penuh dengan berita tentang pemecatan secara besar-besaran kakitangan sedia ada Malaysia Airlines yang akan berlaku dan alasan-alasan yang dinyatakan yang menjadi faktor kepada keadaan parah Malaysia Airlines hari ini. Antaranya, tuntutan overtime, elaun kakitangan dan sebagainya.

    Kalau kita lihat pada dasarnya, langkah ini amatlah baik. Tetapi apabila diselami, adakah langkah ini konklusif dan holistik? 

    Adakah ia mengatasi root cause of the problem yang ada dalam isu Malaysia Airlines?

    Apa yang sering diperkatakan adalah kontrak catering yang melibatkan penambahan nilai atas angin yang melampau dan tata kelola urus tadbir yang tidak baik dalam pentadbiran eksekutif Malaysia Airlines. Kepincangan yang membawa keadaan parah Malaysia Airlines ini tidaklah harus dipertanggungjawabkan kepada insiden MH17 dan MH370 sepenuhnya. 

    Hal ini sebenarnya bermula dari era pimpinan Tan Sri Tajuddin Ramli dan ketua eksekutif-ketua eksekutif seterusnya menghadapi misi sukar untuk membawa Malaysia Airlines ke era gemilangnya di bawah pimpinan Tan Sri Abdul Aziz Abdul Rahman.

    Langkah pemotongan tenaga kerja Malaysia Airlines ini memangsakan rakyat Malaysia sendiri walhal mereka ini gajinya bukanlah semewah seperti eksekutif-eksekutif di peringkat atasan. Bukan sahaja itu, mereka ini tidaklah melakukan keputusan dan strategi yang merugikan Malaysia Airlines hatta bukan punca utama sehinggakan harus dipecat. Pihak Nufam mempunyai sebab yang substantif bagi membawa isu ini kepada masyarakat sejagat.

    Pada hemat saya dan ramai lagi, langkah menyelamat Malaysia Airlines haruslah konlusif, holistik dan adil. Tidak kira kepada kakitangan bawahan atau atasan mahupun golongan berkepentingan. Apa yang mustahak dan perlu disingkirkan dari Malaysia Airlines adalah ketirisan dan kontrak jangka masa panjang yang memangsakan Malaysia Airlines sendiri.

    Isu anak bangsa dan warga asing tidaklah harus menjadi perkara pokok dalam hal memulihkan Malaysia Airlines. Syarikat penerbangan yang ternama seperti Malaysia Airlines wajib dipimpin oleh seorang no-nonsense man dan tegas dalam pendirian dalam urus tadbir bersih.

    Beliau bukan sahaja memimpin sebuah syarikat biasa, Malaysia Airlines merupakan kebanggaan rakyat Malaysia dan ia menjadi harapan majoriti rakyat Malaysia Airlines akan kembali ke era kegemilangannya.
    Haziq FarhanHaziq Farhan is studying law at a local university. He is currently involved in Mahasiswa Keadilan Malaysia, the students wing of Parti Keadilan Rakyat.
    Haziq participated in a recent Aliran Young Writers Workshop on Federalism and Decentralisation, supported by the Canada Fund for Local Initiatives. “The workshop has taught me how to express the concerns of the public and students through better and more effective writing,” he says. 

    Sumber: (wrlr.blogspot.com


    Skandal Scorpene: Wartawan Bongkar Pertemuan Najib Altantuya-Razak Baginda! - suarakami

    Sesuatu keputusan yang dibuat di Paris bulan lepas bermakna bahawa salah satu episod yang paling sensasi di rantau ini akan timbul kembali dengan sepenuh hati.

    Ia bermula belasan tahun yang lalu apabila Perdana Menteri Malaysia, Najib memegang portfolio pertahanan dan mengarahkan pembelian dua kapal selam Scorpene dari pembuat kapal Perancis, DCNS, dengan sebut harga kira-kira AS$400 juta setiap satu.

    Perjanjian itu telah ditaja oleh Razak Baginda, yang bekerja sebagai Pengarah Institut Penyelidikan Strategik Malaysia, yang dibiayai oleh Najib dan direka untuk melanjutkan kerjaya politiknya.

    Demi kepentingan pendedahan sepenuhnya, biarlah saya mendedahkan bahawa saya kerap bertemu Razak, semasa posting saya di Kuala Lumpur (KL) pada tahun 1990-an dan terus melihat dia setiap kali saya melawat Malaysia, apabila dia menjadi pointman untuk pembelian Scorpene. Bagaimana pun saya telah meninggalkan KL dan tidak bertemu dengannya. Sehingga sekali lagi kita bertemu di Venice, Itali, pada persidangan 2002 Asean-Eropah.

    Razak menghadiri hanya untuk seketika sahaja dan apabila saya bertanya mengapa dia perlu bergegas pergi, beliau berkata dia diperlukan di Paris bagi perjanjian pertahanan penting.

    Kemudian, ia telah didedahkan di Parlimen Malaysia bahawa "komisen" bagi kontrak sub adalah 114 juta euro, atau kira-kira $160 juta pada masa itu.

    Wang itu dibayar ke dalam akaun bank KL Perimekar, sebuah syarikat yang ditubuhkan oleh Razak sejurus sebelum kontrak ditandatangani dan tidak mempunyai rekod mengendalikan pemerolehan pertahanan. 

    Dikatakan bahawa $160 juta telah berpecah antara Razak, Najib dan tokoh-tokoh lain dalam Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu, parti dominan dalam Barisan Nasional yang memerintah Malaysia.

    Berdasarkan dakwaan ini, polis Perancis menyerbu pejabat DCNS dan merampas sebuah timbunan dokumen yang menunjukkan bayaran rasuah besar-besaran. 

    Bulan lepas, selepas memeriksa dokumen, Hakim Roger Le Loire mengarahkan penyiasatan jenayah, dilancarkan. 

    Ia hampir pasti akan melibatkan sepina pemfailan untuk kedua-dua Razak dan Perdana Menteri Najib untuk hadir di mahkamah.

    Bagaimanapun, sebelum menimbangkan bahawa prospek dramatik, kita mesti ingat bahawa apabila merundingkan kontrak, sesuatu yang menakjubkan berlaku kepada Razak. Beliau jatuh cinta. 

    Walaupun Razak, seorang yang telah berkeluarga dengan imej awam  yang berprofil tinggi, sudah lama dicontohi reputasi philandering mentornya Najib, urusan terkini adalah berbeza.

    Dia jatuh cinta, garis dan batu ladung bagi wanita - model Mongolia yang menarik dan cantik bernama Altantuya "Tuya" Shaaribu. 

    Sejurus selepas mengadakan pertemuan dengan beliau di Hong Kong, Razak membawanya ke Eropah untuk melancong dengan Ferrari merah beliau, yang menemani dan makan bersama di semua tempat terbaik, yang berakhir di Paris, setelah mereka bertemu dengan Najib.

    Tuya yang berbilang bahasa, cantik dan mati, juga pintar dan cepat belajar mengenai rasuah besar bagi perjanjian sub dan sudah pasti dijangka punya bahagian untuk dirinya.

    Tetapi tunduk kepada "sindrom tarikan maut", dia berpaut lumus dengan Razak dan dia takut bahawa indiscretions beliau boleh menjatuhkan karier, dengan cuba untuk menamatkan urusan.

    Dia dalam keadaan terdesak, telah bercakap dengan Najib dan polis telah dipanggil untuk memelihara anak itu. Dua pegawai Cawangan Khas yang agresif telah mengambil tugasan mereka secara literal dan menculik dia.

    Kemudian dia dirogol, ditembak di kepala dan diletupkan tubuhnya dengan bahan peledak C4 dari Kementerian Pertahanan Najib - dan langkah yang baik, rekod kemasukan dia ke Malaysia telah dipadam dari rekod imigresen. 

    Kesannya, dia terus hilang. Terima kasih kepada keluarga dan Kedutaan Mongolia yang berterusan memberi tekanan kepada hal berkaitan. Jenayah itu akhirnya terbongkar dan mereka yang terlibat kesemuanya telah ditangkap, kecuali sudah tentu Najib.

    Selepas perbicaraan yang panjang, yang mendebarkan dan electrifying, kedua-dua polis telah dihukum mati dan Razak telah dibebaskan.

    Bagaimanapun sekarang, dengan pelancaran penyiasatan Hakim Le Loire di Paris, ternyata beliau tidak lama lagi mungkin kembali di mahkamah. 

    PM Najib mungkin tidak terlepas dengan begitu mudah kali ini, sejak isu itu dibangkitkan di parlimen dan akan memberi kesan kepada pilihan raya umum akan datang. 

    Jika benar, kematian mengerikan Tuya tidak akan sia-sia malah terbela.

    (Terjemahan dari berita Roger Mitton dari Regional Insider - The Phnom Penh Post)
    Edit (tanpa penambahan atau  pengurangan kisah) penggunaan ayat dan perkataan hasil dari penterjemahan karya asal (Terjemahan dari berita Roger Mitton dari Regional Insider - The Phnom Penh Post) dan dari sumber asal : (atsixty-zakriali.blogspot.com)
    My Dashboard. 
    IP
    s3v3n

    s3v3n

Test

Tiada ulasan: