Google+ Badge

Rabu, 10 Jun 2015

5329. Banjir sudah lama berlalu, kisah lanjutannya tidak berkesudahan lagi.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ  , الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ , الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ,  مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ , إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ , اهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْتَقِيمَ  , صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ , غَيْرِ المَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ.

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه

Assalamualaikum warohmatullahi wabarakatuh.

الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف المرسلين، وعلى آله وصحبه أجمعين
  • Harakah Daily Penipu - Penyokong2 PAS Yang Hina Penerima Rumah Bantuan Wajib Baca Luahan Ini !!!

    Kenyataan BoHONG dr PKINK atau Harakahdaily 
    Ayah saya, Muhamat Awang Kechik salah sorang pnerima rumah bantuan mangsa banjir di Desa Rahmat, Berangan Mek Nab, Machang... Rumah No. 6... Sejak penyerahan kunci bermula, kami hmpir beratus kali pergi ke.sana utk proses pembersihan... Kesan tinggalan pembinaan yg amat jauh dari sempurna boleh di lihat di merata tempat... Kami tdk.pertikai rumah yg jauh di pedalaman... Bahkan kami syukur diberi bantuan rumah ni... TIADA sorang pun mngsa yg ENGGAN berpindah...

    Tp sy nk tny, HINGGA HARI InI, apa status elektrik dan air di 9 buah rumah yg diserahkan ini???? Ya... Kami boleh g tnb utk psg api psg air... Tp kami dinasihatkan utk tdk berbuat apa2... Sy kata sembilan shj krn rumah no.1 kekal sbg rumah contoh dan tdk diserahkn kpd sesiapa...
     
    Kenyataan Dr. Wan Zawawi.itu shj sudah salah dgn fakta yg sebenar. Malah, 2 keluarga sudah berpindah dan tinggal dirumah trsebut TANPA elektrik dan air DAN JAUH KEDALAM... Air trpksa diangkut dr luar dan elektrik digunakan "pendawaian haram"... Disambung dr rumah no.1 yg disediakan utk MB tgk ms pnyerahan kunci Feb lepas... Apa status tanah dan rumah ini stakat hari ni??? 
    Kami turun naik pejabat tanah apabila mereka call kami utk g tgk.rumah... Kata mereka proses utk tukar nama geran tanah dan rumah masih dilakukan... Kami g jumpa penggawa, mntk izin utk bersihkan rumah dan bersedia bila2 masa utk tambah garaj di depan rumah NaMUN penggawa menasihatkan supaya tdk buat apa2 lagi krn status rumah itu sendiri masih terumbang ambing. Kami juga dikatakan boleh ditarik balik dr senarai penerima bntuan sekiranya "siasatan" yg dilakukan itu meragukan...

    Sejak rumah itu dihentikan proses kerjanya slpas pnyerahan kunci Februari lalu, hingga hari ini 8 Jun 2015, begitulah keadaan rumah trsebut... Siasatan demi siasatan kononnya dilakukan...Pejabat tanah datang ke tapak asal kami utk buat siasatan betul ke kami ni layak menerima rumah bantuan banjir... Lepas tu isi borang SPRM pulak... Lps tu isi borang utk isytihar kerosakan katanya.... Lps tu pihak MARA pulak dtg mari.jenguk... Isi borang lagi, utk sahkan bhw kami ni penerima rumah banjir.... NI SAJA ambik masa berbulan2... Baru bulan lepas pihak pjbt tanah call utk SAHKAN penama di lot2 rumah...
     
    Utk setelkan geran katanya, pihak pjbt tanah baru nmpk on the go sikit... Lps smgu, kami pergi lagi pejabat tanah, nk mtk izin utk teruskn niat utk bersihkan dan buat garaj di depan rumah... SEKALI lagi kami dinasihatkan utk tdk lg menetap di rumah tersebut krn air dan elektrik yg masih belum ada... Dikatakan status air pon masih dibincangkan samada mahu diamvil dr Kuala Krai atau x krn dikatakan air di Machang "X CUKUP".... 
    Kami x pertikai segala ketidak sempurnaan dlm mnyiapkan rumah ni... Tangki najis yg tenggelam akibat tanah mendap.... Tiada saliran.dan perparitan di skitar rumah ini.... Tinggalkan besi cerucuk dan paip yg terjojol dari bawah.... Tombol pintu yg dah jahanam dgn 3 4 kali bukak hingga kami trpksa ganti sendiri... Tu x kira rumah sebelah yg merekah hingga boleh dimasukkan jari....

    JADI, kpd yg x berada di tmpat kami, please... Jgn buat statement menghina kami... Hingga saat ni, kami masih tertanya2 bila akn siap kr puasa hny 10 hari sahaja lagi.... Bila kami pergi tny, kami di"nasihatkan" supaya tdk berpindah lgi.... Bila kami diam, kami dikatakan ENGGAN berpindah.... Jgn anggap kami anjing jalanan atau pengemis... Berbelas kali turun naik pjbat tanah... Berbelas kali turun naik junpa D.O... Berbelas kali turun naik jmp penggawa... Akhirnya "mangsa banjir enggan pindah"....

    Kami tidak berharap smua disediakan kerajaan negeri scr lgkap... Krn kami sdri tau dan a diberi kebenran, kmi akn masuk... Air api kami bolh g uruskan dgn tnb... Sekrang ni isunya BUKAN kami mgsa bnjir yg komplen psl rumah.... Tp mereka yg kata kami enggan pindan.... Kmi skang berteduh di rumah, tonggang terbalik pon masih boleh dibuat berteduh.. Dan kmudahan api air pon sudah sedia ada... Kpd yg lain.. Jika blom mrasa perit jgn mudah gelakkan orang.
     
    Kepada PKINk, Dr. Zawawi, dan wartawan Harakahdaily...

    Please... Be responsible of your own.actions... Jika tiada info, tiada maklumat....tny kami atau badan2 kerajaan tmpatan yg uruskan hal ni.... Bukan buat sttement based on assumptions... Anda buat kami rasa terhina.... Rakyat yg lain yg x tau apa2 menghina kami dgn.pnggilan x kenang budi... X sedar diri.... TAPi, apa daya kami??? 
    Mohon sebarkan kenyataan aku, Mohd Shah Mizam Muhamat. Aku akn sertakn sekali lagi gambar2 keadaan rumah tu lepas ni.... Tunggu pendedahan aku.... Korang nk main kasar, then i'll play ur game with ur own rythm...

    Power luahan dia. Power.

    Lebih power jika puak2 meroyan yang maki2 kat artikel berita berkenaan baca. Baru la korang tahu keadaan sebenar. Tak juga aku nak salahkan penyokong2 PAS (sebab pembaca Harakah + pengomen selalunya geng2 pro PAS tegar) yang tersalah faham tapi takyah la brada2 dan sista2 semua main kutuk saja.

    Perkara neh berbangkit dari penyebaran artikel berita dari HD.

    Baca sat ;
    KOTA BHARU: “Kami sudah siapkan sebanyak 10 rumah kekal di Desa Rahmat, Machang malangnya mangsa banjir tidak mahu tinggal di situ, sebaliknya mereka ingin kembali ke tapak asal. 
    “Hanya seorang yang tinggal di kediaman baru diberi percuma kerajaan negeri, sebaliknya sembilan keluarga lagi balik semula ke tepi sungai. 
    “Inilah masalahnya sekarang. Sebaliknya ada pihak pula menuduh kerajaan negeri tidak menyediakan penempatan kepada mereka. Apa yang berlaku rumah sudah siap mereka enggan duduk pula,” kata Ketua Eksekutif Perbadanan Kemajuan Iktisad Negeri Kelantan (PKINK), Dr Wan Zawawi Wan Ismail. 
    Beliau berkata antara alasan mereka penempatan baru jauh dari tempat kerja. Pada Februari lepas kerajaan negeri menyerah kunci 10 unit rumah kekal kepada mangsa banjir yang dipindahkan dari Temangan. 
    Rumah mereka sebelum ini yang dibina menumpang di tanah milik orang lain dan rezab sungai rosak sama sekali akibat banjir akhir tahun lepas. 
    Dr Wan Zawawi juga berkata PKINK membelanjakan RM2 juta bagi membantu mangsa-mangsa banjir hasil sumbangan pelbagai pihak termasuk badan bukan kerajaan (NGO). - HARAKAHDAILY

    Sumber luahan dan kredit gambar : ASD.
    Sumber: (www.amenoworld.net)

Tiada ulasan: